HGM819/2017
ID intern unic:  372133
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 819
din  18.10.2017
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de acordare a unor
categorii de facilităţi privind TVA conform prevederilor art.4 alin.(18)
din Legea nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997 pentru punerea în
aplicare a titlului III al Codului fiscal
Publicat : 20.10.2017 în Monitorul Oficial Nr. 364-370     art Nr : 923
    MODIFICAT
    HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18

    Titlul modificat prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18

    NOTĂ:
    pe tot parcursul textului, cuvintele „societățile orbilor, societățile surzilor”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „asociația nevăzătorilor, asociația surzilor”, la forma gramaticală corespunzătoare prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18




    În scopul executării prevederilor art.4 alin.(18) din Legea nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    [Clauza modificată prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de acordare a unor categorii de facilităţi privind TVA conform prevederilor art.4 alin.(18) din Legea nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal (se anexează).
    [Pct.1 modificat prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
   
11. Se aprobă Lista întreprinderilor și organizațiilor asociației nevăzătorilor, asociației surzilor și societăților invalizilor scutite de TVA fără drept de deducere la importul materiei prime, materialelor, articolelor de completare și accesoriilor necesare procesului de producție, precum și scutite de vărsarea la buget a TVA pentru mărfurile produse și serviciile prestate, conform anexei nr. 2.
    [Pct.11 introdus prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.124 din 15 februarie 2013 „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de acordare a unor categorii de facilităţi privind TVA conform prevederilor art.103 alin.(7) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 şi art.4 alin.(18) lit.a) şi lit.b) din Legea nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.36-40, art.170), cu modificările ulterioare.

    PRIM-MINISTRU                                                     Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul finanţelor                                                     Octavian Armaşu
    Ministrul sănătății,
    muncii și protecţiei sociale                                          Stela Grigoraş

    Nr. 819. Chişinău, 18 octombrie 2017.

Anexa nr. 1
 la Hotărîrea Guvernului nr. 819/2017
    [Parafa în redacția HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]

REGULAMENT
cu privire la modul de acordare a unor categorii de facilităţi privind TVA
conform
prevederilor art.4 alin.(18) din Legea nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997
pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal
    [Denumirea modificată prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul cu privire la modul de acordare a unor categorii de facilităţi privind TVA conform prevederilor art.4 alin.(18) din Legea nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal (în continuare – Regulament) are drept scop stabilirea cerinţelor obligatorii pentru organizaţiile şi întreprinderile asociațiilor nevăzătorilor, asociațiilor surzilor şi societăţilor invalizilor (în continuare – întreprinderi şi organizaţii) în scopul beneficierii de scutirea de TVA fără drept de deducere la importul materiei prime, al materialelor, articolelor de completare şi accesoriilor necesare procesului propriu de producţie şi de scutirea de vărsarea la buget a TVA la livrarea mărfurilor produse şi la prestarea serviciilor.
    [Pct.1 modificat prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
II. CERINŢE OBLIGATORII PENTRU A BENEFICIA
DE SCUTIREA DE TVA FĂRĂ DREPT DE DEDUCERE
ȘI SCUTIREA DE VĂRSAREA LA BUGET A TVA
    [Capitolul II denumirea modificată prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    2. Pentru a fi incluse în Lista întreprinderilor și organizațiilor asociației nevăzătorilor, asociației surzilor și societăților invalizilor scutite de TVA fără drept de deducere la importul materiei prime, materialelor, articolelor de completare și accesoriilor necesare procesului de producție, precum și scutite de vărsarea la buget a TVA pentru mărfurile produse și serviciile prestate (în continuare – Listă) şi a beneficia de scutirile respective, întreprinderile şi organizaţiile trebuie să întrunească cumulativ următoarele criterii, pe o perioadă de cel puțin 3 luni anterioare:
    1) întreprinderea sau organizaţia are în calitate de fondator/asociat unic una dintre asociațiile nevăzătorilor, asociațiile surzilor şi/sau societăţile invalizilor;
    2) asociațiile nevăzătorilor, asociațiile surzilor şi/sau societăţile invalizilor fondatoare/asociate sînt înregistrate în calitate de organizații necomerciale de către Agenția Servicii Publice;
    3) asociațiile nevăzătorilor, asociațiile surzilor şi/sau societăţile invalizilor fondatoare/asociate deţin certificatul de stat eliberat de către Comisia de certificare de pe lîngă Ministerul Justiţiei, care atestă utilitatea publică;
    4) numărul salariaţilor cu dizabilităţi, angajaţi ai organizaţiei sau întreprinderii, pentru fiecare lună calendaristică în parte corespunde cuantumului stabilit de Legea nr. 837/1996 cu privire la asociaţiile obşteşti;
    5) salariul mediu pe întreprindere sau organizație aferent salariaților cu dizabilități constituie cel puțin salariul minim garantat în sectorul real, stabilit de Guvern;
    6) întreprinderea sau organizaţia deţine în proprietate şi/sau în posesiune şi folosinţă temporară, în baza unui contract de leasing financiar, utilajul şi tehnica necesare procesului de producţie/prestare a serviciilor în proporţie de minimum 50% din totalul utilajului şi al tehnicii necesare;
    7) pentru întreprinderile producătoare, costul materiei prime, al materialelor, articolelor de completare şi accesoriilor autohtone şi/sau importate utilizate în procesul propriu de producţie nu depăşeşte 90% din consumurile de producţie. În componenţa consumurilor de producţie intră următoarele elemente: consumuri directe de materiale, consumuri directe privind retribuirea muncii şi consumuri indirecte de producţie, cu excepţia pierderilor de materii prime şi materiale;
    8) materia primă, materialele, articolele de completare şi accesoriile importate sînt destinate în exclusivitate procesului propriu de producţie, fapt stabilit în baza raportului de expertiză eliberat de către Camera de Comerţ şi Industrie, care confirmă că în urma procesului tehnologic materia primă de provenienţă străină şi autohtonă este transformată în produs finit, căpătînd o nouă proprietate şi destinaţie;
    9) lipsa încălcărilor repetate ale legislaţiei vamale şi fiscale, inclusiv lipsa infracţiunilor economice legate de activitatea întreprinderii și organizației pe perioada ultimilor trei ani anteriori depunerii cererii, constatată în temeiul hotărîrii definitive a instanței de judecată. Condiţia este considerată ca fiind îndeplinită în cazul în care, în decursul ultimilor trei ani anteriori depunerii cererii, întreprinderea și organizația, persoana împuternicită să îl reprezinte sau care exercită controlul asupra gestiunii acestuia, angajatul responsabil de domeniul vamal al solicitantului nu au comis încălcări repetate ale legislaţiei vamale şi fiscale şi nu au fost condamnați, printr-o hotărîre judecătorească definitivă, pentru infracţiuni economice.
    Încălcare semnificativă este comiterea unor încălcări în decursul a 12 luni consecutive, în urma cărora suma impozitului sau taxei stabilite suplimentar depășește 75 mii lei.
    Încălcare repetată este comiterea aceleiaşi încălcări în decursul a 12 luni consecutive de la data punerii în executare a deciziei privind sancţionarea persoanei pentru o asemenea încălcare.
    [Pct.2 în redacția HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
   
21. Întreprinderile și organizațiile incluse în Listă trebuie să întrunească cumulativ criteriile stabilite la pct.2 pentru întreaga perioadă de beneficiere de facilitățile privind TVA.
    [Pct.21 introdus prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    3. Scutirea de TVA fără drept de deducere la importul materiei prime, materialelor, articolelor de completare și accesoriilor necesare procesului de producție, conform art.4 alin.(18) din Legea nr.1417/1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal, se acordă luîndu-se ca bază valoarea impozabilă a mărfurilor importate, calculată potrivit art.100 din Codul fiscal.
    [Pct.3 modificat prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
III. CERINŢE OBLIGATORII PRIVIND
PREZENTAREA Şl EXAMINAREA SOLICITĂRILOR
DE ACORDARE
A SCUTIRII DE TVA FĂRĂ DREPT DE DEDUCERE ȘI
A SCUTIRII
DE VĂRSAREA LA BUGET A TVA
    [Capitolul III denumirea modificată prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    4. Întreprinderile şi organizaţiile care întrunesc criteriile stabilite la pct.2 din prezentul Regulament depun o cerere la Serviciul Fiscal de Stat, cu prezentarea, în copie, a documentelor confirmative. Forma cererii şi modul de completare a acesteia se stabilesc de către Ministerul Finanţelor.
    5. La cerere se anexează, în copie, următoarele documente:
    1) certificatul de înregistrare a organizaţiei necomerciale, eliberat asociațiilor nevăzătorilor, asociațiilor surzilor şi societăţilor invalizilor fondatoare/asociate de către Ministerul Justiţiei;
    2) certificatul privind atribuirea statutului de utilitate publică, eliberat asociațiilor nevăzătorilor, asociațiilor surzilor şi societăţilor invalizilor fondatoare/asociate de către Comisia de certificare de pe lîngă Ministerul Justiţiei;
    3) decizia de înregistrare a întreprinderii sau organizaţiei, eliberată de către Instituţia publică „Agenţia Servicii Publice” sau, după caz, Ministerul Justiţiei;
    4) extrasul eliberat de către Instituţia publică „Agenţia Servicii Publice”, care atestă faptul că întreprinderea are în calitate de fondator/asociat unic una dintre asociațiile nevăzătorilor, asociațiile surzilor şi/sau societăţile invalizilor;
    5) ultimul raport financiar prezentat Biroului Naţional de Statistică;
    6) descifrarea analitică a contului 123 „Mijloace fixe”;
    7) documentul care confirmă deţinerea în proprietate şi/sau în posesiune şi folosinţă temporară a utilajului şi tehnicii necesare procesului de producţie în proporţie de minimum 50% din totalul utilajului şi al tehnicii necesare, conform formularului stabilit de către Serviciul Fiscal de Stat;
    8) documentul care confirmă mărimea costului materiei prime, al materialelor, articolelor de completare şi accesoriilor autohtone şi/sau importate, utilizate în procesul propriu de producţie, în totalul consumurilor de producţie (calculul costului unităţii de producţie);
    9) actul de confirmare/constatare a prelucrării suficiente, conform formularului stabilit de către Serviciul Vamal în cazul beneficierii de scutirea de TVA fără drept de deducere, potrivit art.4 alin.(18) din Legea nr.1417/1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal;
    [Pct.5 subpct.9) modificat prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    10) documentul care confirmă calcularea salariilor persoanelor cu dizabilităţi în cuantumul stabilit pentru perioada a 3 luni anterioare datei depunerii cererii (cartea de salariu);
    [Pct.5 subpct.10) modificat prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    11) documentul care confirmă angajarea persoanelor cu dizabilităţi în cuantumul stabilit sau lista salariaţilor cu indicarea persoanelor cu dizabilităţi angajate.
    6. Copia cererii și a documentelor confirmative recepționate de către Serviciul Fiscal de Stat sînt remise, în termen de 5 zile lucrătoare, Serviciului Vamal spre examinare.
    Cererea repetată privind includerea în Listă, în cazul în care întreprinderea sau organizația a fost exclusă anterior din aceasta, poate fi depusă după expirarea termenului de cel puțin un semestru de raportare din ziua adoptării hotărîrii Guvernului privind excluderea din Listă, iar pentru întreprinderea sau organizația care nu a fost acceptată spre includere – din ziua în care a fost emis refuzul privind includerea în Listă.
    [Pct.6 în redacția HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    7. Serviciul Vamal, în termen de 10 zile lucrătoare, examinează copia cererii și documentele confirmative anexate, emite și remite pe adresa Serviciului Fiscal de Stat și a întreprinderii sau organizației care a depus cererea Raportul privind confirmarea corespunderii/necorespunderii criteriilor de acordare a scutirii de TVA fără drept de deducere.
    [Pct.7 în redacția HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    8. Serviciul Fiscal de Stat, după recepționarea raportului Serviciului Vamal, în termen de 20 de zile lucrătoare, examinează cererea și documentele confirmative, emite și remite pe adresa întreprinderii sau organizației care a depus cererea Raportul privind confirmarea corespunderii/necorespunderii criteriilor de acordare a scutirii de TVA fără drept de deducere.
    Întreprinderea sau organizația are dreptul să depună o contestație pe marginea  rapoartelor emise de către Serviciul Fiscal de Stat și Serviciul Vamal pe principii generale.
    [Pct.8 în redacția HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
   
81. În termen de 5 zile de la expirarea termenului de contestație a rapoartelor emise de către Serviciul Fiscal de Stat și Serviciul Vamal, în cazul nedepunerii contestației, sau în termen de 5 zile de la emiterea deciziei pe marginea contestației, Serviciul Fiscal de Stat transmite Ministerului Finanțelor rapoartele doar în cazul confirmării de către ambele instituții a corespunderii criteriilor de acordare a scutirii de TVA fără drept de deducere.
    [Pct.81 introdus prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    9. Ministerul Finanţelor, în temeiul rapoartelor privind confirmarea corespunderii/necorespunderii criteriilor de acordare a scutirii de TVA fără drept de deducere, în cazul în care cererea este acceptată în mod unanim de către Serviciul Fiscal de Stat și Serviciul Vamal, elaborează, în termen de 10 zile, proiectul hotărîrii Guvernului pentru modificarea Listei şi îl prezintă spre examinare şi avizare autorităţilor publice centrale şi instituţiilor interesate, conform legislaţiei în vigoare.
    [Pct.9 modificat prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
IV. MODUL DE RAPORTARE, MONITORIZARE ŞI EXCLUDERE
A ÎNTREPRINDERILOR
ŞI ORGANIZAŢIILOR DIN LISTĂ
    10. Monitorizarea activităţii întreprinderilor şi organizaţiilor şi conformării acestora la cerinţele stabilite de acordare a scutirii de TVA fără drept de deducere la importul materiei prime, materialelor, articolelor de completare și accesoriilor necesare procesului de producție și a scutirii de vărsarea la buget a sumei TVA pentru mărfurile produse și serviciile prestate este efectuată de către Serviciul Fiscal de Stat şi Serviciul Vamal, după competenţă.
    [Pct.10 modificat prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    11. Organizaţiile şi întreprinderile prezintă trimestrial, cel tîrziu în ultima zi a lunii care urmează după trimestrul de raportare, Serviciului Fiscal de Stat Raportul privind conformarea la modul de acordare a scutirii de TVA fără drept de deducere la importul materiei prime, al materialelor, articolelor de completare şi accesoriilor necesare procesului propriu de producţie şi a scutirii de vărsarea la buget a TVA la livrarea mărfurilor produse şi la prestarea serviciilor.
    [Pct.11 modificat prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    12. În cazul în care întreprinderea sau organizaţia inclusă în Listă nu prezintă raportul menţionat la pct.11 în termen de 10 zile, Serviciul Fiscal de Stat transmite o solicitare de preîntîmpinare întreprinderii sau organizaţiei despre obligativitatea prezentării raportului în termen de 10 zile. Dacă întreprinderea sau organizaţia nu prezintă raportul nici după expirarea termenului de 10 zile de la momentul preîntîmpinării, Serviciul Fiscal de Stat iniţiază imediat procedura de excludere din Listă a întreprinderii sau organizaţiei respective.
    [Pct.12 modificat prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    13. În cazul în care, ca rezultat al controlului fiscal, se constată că întreprinderea sau organizaţia inclusă în Listă, în unele perioade de raportare, nu întruneşte condiţiile stabilite la pct.21, Serviciul Fiscal de Stat aplică modul general de impozitare cu TVA.
    [Pct.13 modificat prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    14. Atunci cînd, în urma controlului ulterior, se constată neîndeplinirea de către întreprinderea sau organizaţia inclusă în Listă a condiţiilor stabilite la pct.21, Serviciul Vamal întocmeşte actul de regularizare, cu anexarea tuturor documentelor confirmative aferente constatărilor.
    [Pct.14 modificat prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    15. În cazul în care se stabilește necorespunderea întreprinderii sau organizației la condițiile stabilite la pct.21, Serviciul Fiscal de Stat sau Serviciul Vamal emite Raportul privind excluderea întreprinderii sau organizației din Listă și îl remit pe adresa Ministerului Finanțelor.
    Raportul privind excluderea întreprinderii sau organizației din Listă se emite în termen de 5 zile de la expirarea termenului de contestație a raportului respectiv emis de către Serviciul Fiscal de Stat sau Serviciul Vamal, în cazul nedepunerii contestației, sau în termen de 5 zile de la emiterea deciziei pe marginea contestației.
    [Pct.15 în redacția HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    16. În cazul în care Serviciul Fiscal de Stat, în cadrul controlului fiscal, sau Serviciul Vamal, în cadrul controlului ulterior, constată necorespunderea întreprinderii sau organizaţiei la condiţiile stabilite în pct.21 pentru anumite perioade anterioare datei efectuării controlului, care în timpul controlului au fost înlăturate, Serviciul Fiscal de Stat şi/sau Serviciul Vamal aplică regimul general de impozitare cu TVA pentru perioadele de necorespundere, dar fără a înainta propuneri de modificare a Listei.
    [Pct.16 modificat prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    17. Raportul privind excluderea întreprinderii sau organizaţiei din Listă urmează să fie însoţit de copiile actului de control fiscal sau ale actului de regularizare şi ale documentelor confirmative aferente constatărilor.
    [Pct.17 modificat prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]
    18. Întreprinderea sau organizaţia inclusă în Listă are dreptul să înainteze propunere de a fi exclusă din Listă din iniţiativă proprie, prin depunerea unei cereri în formă liberă la Serviciul Fiscal de Stat.
    [Pct.18 modificat prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]

Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr. 819/2017

LISTA

întreprinderilor și organizațiilor asociației nevăzătorilor, asociației surzilor

și societăților invalizilor scutite de TVA fără drept de deducere la importul

materiei prime, materialelor, articolelor de completare și accesoriilor necesare

procesului de producție, precum și scutite de vărsarea la buget a TVA

pentru mărfurile produse și serviciile prestate

Nr.
crt.
Denumirea organizației sau întreprinderii, codul fiscal
Fondatorul organizației sau întreprinderii, codul fiscal
1.
Întreprinderea de Instruire și Producție din Orhei S.R.L.
c/f 1004606000762
Asociația Obștească „Asociația Nevăzătorilor din Moldova”
c/f 1010620008141
2.

Întreprinderea de Instruire și Producție „Optimist-etern” S.R.L.

c/f 1003602010986
Asociația Obștească „Asociația Nevăzătorilor din Moldova”
c/f 1010620008141
3.

Întreprinderea de Instruire și Producție „Coroana Universului” S.R.L.

c/f 1003600014267
Asociația Obștească „Asociația Nevăzătorilor din Moldova”
c/f 1010620008141
4.

Întreprinderea de Instruire și Producție „Lumintehnica” S.R.L.

c/f 1003600012458
Asociația Obștească „Asociația Nevăzătorilor din Moldova”
c/f 1010620008141
5.

Firma editorial-poligrafică a invalizilor „Infohandi” S.R.L.

c/f 1002600004535

Asociația Obștească „Societatea Invalizilor din Republica Moldova”

c/f  1012620001364
6.

Firma de producție și comerț „Interplast” S.R.L.

c/f 1002600038950

Asociația Obștească „Asociația Surzilor din Republica Moldova”

c/f 1010620001751
7.
Întreprinderea de Instruire și Producție „Ambas-Fer” S.R.L.
c/f 1003605002142
Asociația Obștească „Asociația Nevăzătorilor din Moldova”
c/f 1010620008141.

 

    [Anexa nr.2 introdusă prin HG1028 din 24.10.18, MO400-409/26.10.18 art.1089; în vigoare 26.10.18]