HGC729/2018
ID intern unic:  376689
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 729
din  18.07.2018
privind modificarea Hotărîrii Guvernului nr. 1167/2008
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul
de stabilire şi plată a ajutorului social
Publicat : 03.08.2018 în Monitorul Oficial Nr. 285-294     art Nr : 817     Data intrarii in vigoare : 03.08.2018
    Pentru executarea Legii nr. 133/2008 cu privire la ajutorul social (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 179, art. 625), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Hotărîrea Guvernului nr. 1167/2008 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului social (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 189, art. 1173) se modifică după cum urmează:
    1) în hotărîre:
    a) la punctul 11, cifra „315” se substituie cu cifra „350”;
    b) la punctul 2, cuvintele „Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei” se substituie cu cuvintele „Ministerului Sănătății, Muncii și Protecţiei Sociale”;
    2) în Regulament:
    a) pe tot parcursul textului Regulamentului, cuvintele „direcţia/secţia asistenţă socială şi protecţie a familiei”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „structura teritorială de asistenţă socială”, la cazul gramatical corespunzător;
    b) punctul 1:
    la noțiunea „familie defavorizată”, cuvintele „un punctaj mai mic decît” se substituie cu cuvintele „un punctaj mai mic sau egal cu”;
    după noțiunea „vehicul” se introduce următoarea noțiune:
    „activităţi de interes comunitar – activităţi utile comunităţii, organizate, conduse şi controlate de către primar.”;
    c) la punctul 3:
    literele c) şi e) vor avea următorul cuprins:
    „c) sînt şomeri înregistraţi la agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă şi nu refuză participarea la activităţile de interes comunitar”;
    „e) îngrijesc un membru/membri ai familiei care necesită îngrijire din partea unei terţe persoane conform concluziei medicale a instituției medico- sanitare, în conformitate cu modelul aprobat de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale”;
    se completează cu alineatul doi cu următorul cuprins:
    „Dacă minorul are capacitatea deplină de exerciţiu în conformitate cu prevederile art. 20 din Codul civil al Republicii Moldova nr. 1107/2002 şi confirmă unul dintre statutele ocupaţionale prevăzute în alin. (1) din prezentul punct, acesta este considerat adult în sensul prezentului Regulament. În caz contrar, acesta este considerat copil în condiţiile prezentului Regulament.”;
    d) punctul 4 se completează cu alineatul doi cu următorul cuprins:
    „Situațiile specificate la pct. 3 lit. f) din prezentul Regulament se confirmă de membrii familiei în baza prezentării certificatului nominal.”;
    e) la punctul 5:
    cuvintele „ajutorul social şi” se substituie cu cuvintele „ajutor social şi/sau”;
    litera a) va avea următorul cuprins:
    „a) nu locuiesc la adresa la care îşi au domiciliul, fapt confirmat prin ancheta socială”;
    f) la punctul 7, litera j) va avea următorul cuprins:
    „j) copia concluziei medicale a instituției medico-sanitare, în conformitate cu modelul aprobat de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale”;
    g) la punctul 16, după textul „termenele de revizuire a dreptului la ajutor social/ajutor pentru perioada rece a anului,” se introduce textul  „numărul de ore de activități de interes comunitar,”;
    h) la punctul 19, după litera f) se introduce un alineat nou cu următorul cuprins:
    „Pentru membrii de familie specificaţi la punctul 3 alineatul doi din prezentul Regulament, cuantumul venitului lunar minim garantat se calculează în funcţie de statutul confirmat: cel de adult sau cel de copil.”; 
    i) la punctul 27 litera g), cuvintele „Fondul republican de susţinere socială a populaţiei” se substituie cu cuvintele „Fondul de susținere a populației”;
    j) la punctul 29, cifra „80” se substituie cu cifra „85,64”;
    k) punctul 42 va avea următorul cuprins:
    „42. Familia comunică despre orice modificare intervenită în informaţia declarată iniţial conform modalității stabilite de către autoritatea administrației publice centrale de specialitate în domeniul protecției sociale.”;
    l) punctul 46:
    la alineatul unu:
    litera d) va avea următorul cuprins:
    „d) familia a refuzat efectuarea anchetei sociale sau prin ancheta socială au fost constatate modificări/situații care condiționează necesitatea depunerii unei noi cereri. Autoritatea administrației publice centrale de specialitate în domeniul protecției sociale va stabili modificările/situațiile pentru care trebuie să fie înregistrată o nouă cerere”;
    litera e) se completează în final cu textul „ , sau a refuzat în mod repetat prestarea unor activităţi de interes comunitar sau nu a îndeplinit activitățile de interes comunitar, la solicitarea primarului”;
    la alineatul doi, după textul „În situaţiile specificate la alineatul unu literele e), f) și g),” se introduce textul „precum și în cazul în care șomerul/șomerii din cadrul familiei beneficiare de ajutor social nu a/au prestat activități de interes comunitar la solicitarea primarului pentru ultima lună de plată,”;
    m) se completează cu punctul 461 cu următorul cuprins:
    „461. În cazul în care în datele declarate în cererea pentru acordarea ajutorului social se constată modificări doar în partea ce ține de venituri obținute din salarizare, modificarea cuantumului ajutorului social și revizuirea dreptului stabilit la ajutor social/ajutor pentru perioada rece a anului se efectuează în baza certificatului de salariu prezentat de către solicitant, fără a fi depusă o cerere nouă.”;
    n) punctul 47:
    textul „şi încetarea plăţii ajutorului social sau, după caz, a ajutorului pentru perioada rece a anului” se exclude;
    se completează cu alineatele doi și trei cu următorul cuprins:
    „Dreptul la ajutor social și/sau la ajutor pentru perioada rece a anului încetează după cum urmează:
    a) începînd cu luna următoare celei în care s-au produs situaţiile specificate la pct. 46 lit. a)-c) din prezentul Regulament;
    b) din luna în care se produc situaţiile specificate la pct. 46
    lit. d)-g) din prezentul Regulament.
    În termen de 15 zile de la data emiterii deciziei, structura teritorială de asistenţă socială informează în scris beneficiarul cu privire la încetarea dreptului la ajutor social și/sau la ajutor pentru perioada rece a anului.”;
    o) la punctul 56, cuvintele „Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei” se substituie cu cuvintele „Ministerului Sănătății, Muncii şi Protecției Sociale”;
    p) la punctul 67, cuvintele „Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei” se substituie cu cuvintele „Ministerul Sănătății, Muncii şi Protecției Sociale”;
    q) la punctul 68, după textul „depunere a cererii prin telefon” se introduce textul „ , acordului cu privire la efectuarea activităților de interes comunitar, avertizării către familia beneficiară de ajutor social,”;
    r) anexa nr. 9 se completează în final cu textul:
    „Șeful structurii teritoriale de asistenţă socială ___________________________________
                                                                                                        (nume, prenume)
    Semnătura _______________________.”
    s) se completează cu anexa nr. 11 cu următorul cuprins:

„Anexa nr. 11
la Regulamentul cu privire la modul de
stabilire şi plată a ajutorului social
INSTRUCȚIUNE
privind realizarea activităților de interes comunitar
Secțiunea 1
Aspecte generale
    1. Pentru activitățile de interes comunitar, șomerul nu este remunerat.
    2. Orele pentru prestarea activităţilor de interes comunitar se stabilesc pe familie.
    3. În cazul în care familia beneficiară de ajutor social are în componența sa doi sau mai mulți șomeri, numărul orelor de activități de interes comunitar, calculate pentru această familie, se repartizează în mod egal între ei.
    4. Orele pentru prestarea activităţilor de interes comunitar se stabilesc din prima lună de plată a ajutorului social.
    5. Activitățile de interes comunitar prestate de către șomerii din cadrul familiilor beneficiare de ajutor social nu vor substitui activitățile de bază realizate de către angajații din cadrul instituțiilor din raza administrativ-teritorială.
    6. Fac excepţie de la prestarea activităților de interes comunitar:
    1) şomerii, membri ai familiilor beneficiare de ajutor social pentru care suma stabilită a ajutorului social pe familie este de pînă la 30%, inclusiv din nivelul venitului lunar minim garantat;
    2) şomerii din familiile beneficiare de ajutor social care sînt antrenați la lucrări publice remunerate, oferite prin intermediul agențiilor teritoriale pentru ocuparea forței de muncă în conformitate cu legislația în vigoare;
    3) şomerii din familiile beneficiare de ajutor social care participă la măsurile de promovare a ocupării forței de muncă, oferite de subdiviziunile teritoriale ale Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă pe întreaga perioadă de antrenare în aceste măsuri;
    4) şomerii din familiile beneficiare de ajutor social care s-au încadrat în cîmpul muncii;
    5) femeile gravide din cadrul familiilor beneficiare de ajutor social, la prezentarea certificatului medical confirmativ;
    6) şomerii din familiile beneficiare de ajutor social care se află în concediu medical, la prezentarea actului confirmativ pînă în ultima zi inclusiv a lunii curente;
    7) şomerul din familia beneficiară de ajutor social care este unicul adult în familie și are la întreținere copil/copii în vîrstă de pînă la 7 ani;
    8) şomerii din familiile beneficiare de ajutor social care prestează activități necalificate cu caracter ocazional, în condițiile Legii nr. 22/2018 privind exercitarea unor activităţi necalificate cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, pe perioada prestării acestora.
    7. În cazul în care familia beneficiară de ajutor social are în componența sa doi sau mai mulți șomeri, iar unul dintre ei se află în concediu medical, orele de prestare a activităților de interes comunitar nu se transferă celuilalt șomer.
    8. Orele de activități de interes comunitar nerealizate de către șomerul/șomerii care s-a/s-au aflat în concediu medical nu se transferă pentru lunile următoare.
Secțiunea a 2-a
Decizia privind efectuarea activităților
de interes comunitar
    9. Numărul de ore pentru prestarea activităților de interes comunitar se calculează de către structura teritorială de asistenţă socială prin intermediul Sistemului informaţional automatizat „Asistenţa Socială”.
    10.  Decizia emisă de către Sistemul informaţional automatizat „Asistenţa Socială” va conține inclusiv numărul de ore pe care șomerul/șomerii din cadrul familiei beneficiare de ajutor social urmează să le lucreze.
Secțiunea a 3-a
Lista activităţilor de interes comunitar și calcularea
numărului de ore pentru prestarea acestora
    11. Numărul de ore pentru prestarea activităţilor de interes comunitar se calculează pentru fiecare familie beneficiară de ajutor social proporţional cu cuantumul prestației de care beneficiază aceasta, dar nu va depăşi 40 de ore pe lună. Dacă din calcul rezultă fracțiuni mai mari sau egale cu 5 – acestea se rotunjesc în creștere, iar dacă rezultă fracțiuni mai mici de 5 – acestea se rotunjesc în descreștere.
    Calcularea numărului de ore de activități de interes comunitar pe familie se va efectua după următoarea formulă: 
    Numărul de ore de activități de interes comunitar = CAJ x 40 / MVLMGCF,
    unde:
    CAJ – cuantumul ajutorului social de care beneficiază familia;
    MVLMGCF – mărimea venitului lunar minim garantat calculat pentru familia dată.
    12. Durata maximă zilnică a activităţilor de interes comunitar exercitate de către un șomer nu va depăşi 8 ore.
    13. Primarul va solicita prestarea de către șomerii din cadrul familiilor beneficiare de ajutor social a următoarelor activități:
    1) activități ce nu necesită calificare profesională:
    a) crearea zonelor verzi;
    b) plantarea puieților și alte lucrări de îngrijire a acestora;
    c) cosirea ierbii;
    d) activități de deszăpezire (a străzilor principale din localitate, a teritoriilor în jurul grădinițelor, școlilor, instituțiilor medicale, gospodăriilor persoanelor care beneficiază de Serviciul de îngrijire socială la domiciliu, altor clădiri de menire socială);
    e) participarea la acţiunile de protecţie a mediului înconjurător;
    f) amenajarea şi curăţarea teritoriilor de menire socială, culturală și sportivă din localitate (parcuri, terenuri de joacă pentru copii, terenuri de sport, terenuri aferente izvoarelor, rîurilor, lacurilor, cimitirelor, alte teritorii de importanță locală);
    g) lucrări pentru întreţinerea fondului locativ şi a obiectelor de menire socială, culturală şi sportivă;
    h) activități auxiliare la salubrizarea străzilor, parcurilor și a terenurilor aferente instituțiilor publice din localitate şi instituţiilor medicale;
    i) îngrijirea monumentelor, mormintelor etc;
    j) activități auxiliare ce ţin de amenajarea oraşelor şi satelor pentru sărbătorile oficiale (Anul Nou, hramul localităţii etc.);
    2) activități de interes comunitar, în caz de deținere a calificării și cu consimțămîntul șomerului:
    a) activități de îngrijire a edificiilor de menire socială, medico-sanitară, sportivă (reparaţii curente, evacuarea deşeurilor etc.);
    b) activități de reparație a obiectelor de menire socială;
    c) activități de suport în cadrul instituțiilor sociale în procesul de prestare a serviciilor și în cadrul instituțiilor de învățămînt;
    d) activități de electrician, prestate în instituțiile publice din localitate (grădinițe, școli, aziluri, centre de plasament).
    În cazul șomerilor care dețin calificări în anumite domenii și refuză prestarea activităților specificate în subpct. 2) din prezentul punct, aceștia urmează să presteze activități de interes comunitar specificate în subpct. 1) din prezentul punct.
    Solicitarea de participare la alte activități de interes comunitar decît cele expuse în prezentul punct se interzice.
Secțiunea a 4-a
Înștiințarea beneficiarului privind
activitățile de interes comunitar
    14. În termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii, decizia privind acordarea dreptului la ajutor social şi/sau ajutor pentru perioada rece a anului se expediază solicitantului, care va conține inclusiv numărul de ore de activități de interes comunitar, care urmează să le presteze șomerul/șomerii din familia respectivă.
    15. Lista pe localitate a persoanelor care urmează să presteze activități de interes comunitar se transmite în mod electronic, lunar, primarului de către structura teritorială de asistență socială, în primele 4 zile lucrătoare ale lunii următoare celei de gestiune.
    16. Odată cu recepționarea listei persoanelor care urmează să presteze activități de interes comunitar, primarul este obligat să le invite la primărie pentru formalizarea procedurii de prestare a acestor activități.
    17. Pentru activităţile de interes comunitar sînt îndreptate persoanele înregistrate cu statut de șomer la subdiviziunile teritoriale ale Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, care sînt membri ai familiilor beneficiare de ajutor social şi care îşi dau benevol consimțămîntul de participare la aceste lucrări. Relațiile dintre părțile participante la organizarea și efectuarea activităților de interes comunitar sînt reglementate în Acordul cu privire la efectuarea activităţilor de interes comunitar, încheiat între primar și șomer, membrul familiei beneficiare de ajutor social, în care sînt specificate activităţile ce urmează a fi prestate, numărul de ore, perioada de prestare a acestora, drepturile și obligațiile părților, precum şi informația cu privire la normele de securitate şi sănătate în muncă.
    18. Acordul cu privire la efectuarea activităţilor de interes comunitar se încheie de către ambele părți (primarul și șomerul) în două exemplare, unul, după semnare, rămîne la primărie, iar al doilea exemplar i se înmînează șomerului.
    19. Pentru desfășurarea activităților de interes comunitar, primarul asigură: 
    1) stabilirea activităţilor de interes comunitar, care urmează a fi realizate de către șomeri prezentați în listele primite de la structurile teritoriale de asistență socială, inclusiv stabilirea locului şi duratei activităţilor, dar fără a depăși numărul de ore calculate de către structura teritorială de asistență socială;
    2) exercitarea controlului asupra îndeplinirii activităţilor de interes comunitar de către șomer;
    3) întocmirea anuală și prezentarea consiliului local/municipal spre aprobare a planului de acţiuni de interes comunitar, care poate fi revizuit la necesitate;
    4) afișarea lunară, la sediul primăriei, a planului de acţiuni de interes comunitar pentru luna în curs, precum şi a situaţiei activităţilor realizate în lunile anterioare;
    5) ţinerea şi păstrarea, timp de 3 ani, a Registrului de evidenţă a persoanelor care prestează activităţi de interes comunitar şi a numărului de ore efectuate de către acestea;
    6) stocarea, utilizarea și gestionarea datelor cu caracter personal, după încheierea operațiunilor de prelucrare a acestora, în conformitate cu Legea nr. 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal;
    7) completarea zilnică a Registrului de evidenţă a persoanelor care prestează activităţi de interes comunitar, înainte de începerea și la finalizarea activităţii șomerului;
    8) încheierea cu șomerul a Acordului cu privire la prestarea activităţilor de interes comunitar, conform prevederilor pct. 17 din prezenta Instrucțiune;
    9) instruirea şi informarea zilnică a șomerului, sub semnătura acestuia în Registrul de evidență a persoanelor care prestează activităţi de interes comunitar, înainte de începerea activităţii, cu privire la activitatea pe care urmează să o presteze, riscurile şi pericolele la care poate fi expus în realizarea activităţii, inclusiv normele de securitate în muncă;
    10) acordarea gratuită șomerului a echipamentului individual de protecţie, în funcţie de natura şi specificul activităţii desfăşurate;
    11) crearea condiţiilor de muncă corespunzătoare cerinţelor de securitate şi sănătate în muncă;
    12) întreprinderea măsurilor în cazul accidentelor de muncă, conform Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 186/2008;
    13) prezentarea lunară, pe suport de hîrtie și electronic, pînă la data de 1 a lunii următoare celei de gestiune, structurii teritoriale de asistență socială lista semnată a persoanelor care au prestat/au refuzat prestarea activităţilor menţionate, precum și a celor care au prezentat certificatul confirmativ privind aflarea în concediu  medical, certificatul privind confirmarea sarcinii. În cazul în care primarul nu a solicitat prestarea activităților, nu a transmis pînă la data de 1 a lunii următoare celei de gestiune lista persoanelor care au prestat/au refuzat prestarea activităţilor menţionate, dreptul acestora la ajutor social și/sau la ajutor pentru perioada rece a anului pentru luna respectivă nu încetează.
    20. Se interzice  antrenarea șomerilor în desfășurarea activităților ce nu țin de interesul comunității.
    21. Pentru desfășurarea activităților de interes comunitar, primarul  este în drept să delege atribuțiile sale legate de realizarea activităților vizate, în condițiile legislației.
    22. Se interzice delegarea atribuțiilor primarului legate de realizarea activităților date, asistentului social comunitar.
    23. Refuzul beneficiarului de semnare a Acordului de prestare a activităților de interes comunitar, refuzul de participare la activități de interes comunitar sau de neîndeplinire a activităților de interes comunitar prevăzute în Acordul de prestare a activităților de interes comunitar, semnat între părți, acesta este documentat printr-un proces-verbal, întocmit de către primar împreună cu reprezentanţii autorităţii administraţiei publice locale şi ai societăţii civile, care este transmis către structura teritorială de asistenţă socială.  În termen de 5 zile lucrătoare de la data recepţionării procesului-verbal, şeful structurii teritoriale de asistenţă socială avertizează beneficiarul, în scris, cu privire la încetarea dreptului la ajutor social și/sau ajutor pentru perioada rece a anului în cazul constatării repetate a refuzului de participare la activități de interes comunitar sau de neîndeplinire a activităților de interes comunitar.
    24.  Șomerul antrenat în activități de interes comunitar are dreptul:
    a) să i se asigure condiţii corespunzătoare cerinţelor de securitate şi sănătate în muncă;
    b) să fie informat în scris, sub semnătură, despre activităţile ce urmează a fi prestate şi despre perioadele de prestare a acestora;
    c) să fie asigurat cu utilaj şi instrumente, precum şi alte mijloace necesare desfăşurării activităţii, în caz de necesitate;
    d) să fie instruit în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi asigurat gratuit cu echipament individual de protecţie, în funcţie de natura şi specificul activităţii desfăşurate.
    25.  Șomerul antrenat în activități de interes comunitar este obligat:
    a) să semneze zilnic în Registrul de evidenţă a persoanelor care prestează activităţi de interes comunitar la începutul și la sfîrșitul efectuării activităților de interes comunitar, pe perioada antrenării în activitățile respective;
    b) să exercite activitățile convenite cu primarul în Acordul cu privire la prestarea activităţilor de interes comunitar;
    c) să manifeste atitudine grijulie faţă de bunurile (echipamentul, utilajul şi instrumentele, altele) oferite șomerului de către primar pentru efectuarea activităților de interes comunitar;
    d) să însuşească şi să respecte normele de securitate.
Secțiunea a 5-a
Acțiunile structurii teritoriale de asistență socială
    26.  În cazul informării de către primar despre refuzul repetat de participare la activități de interes comunitar sau de neîndeplinire de către șomer a activităților de interes comunitar prevăzute în Acordul cu privire la prestarea activităţilor de interes comunitar, semnat între părți, șeful structurii teritoriale de asistență socială, în termen de 2 zile lucrătoare de la data recepționării informației, emite decizia de stopare a dreptului la ajutor social și/sau ajutor  pentru perioada rece a anului familiei beneficiare cu informarea acesteia.”
    2. Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale va aproba, în termen de 3 luni, actele necesare pentru implementarea prezentei hotărîri.
    3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării, cu excepția prevederilor punctului 1 subpunctul 2) litera j), care vor intra în vigoare la 1 octombrie 2018.

    PRIM-MINISTRU                                                       Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul sănătății,
    muncii și protecţiei sociale                                           Svetlana Cebotari
    Ministrul finanţelor                                                       Octavian Armaşu

    Nr. 729. Chişinău, 18 iulie 2018.