HCECC1734/2018
ID intern unic:  377060
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ
HOTĂRÎRE Nr. 1734
din  03.07.2018
pentru aprobarea Regulamentului privind activitatea
birourilor electorale ale secțiilor de votare

Publicat : 07.09.2018 în Monitorul Oficial Nr. 336-346     art Nr : 1336     Data intrarii in vigoare : 03.07.2018
    În scopul reglementării activității birourilor electorale ale secțiilor de votare și în temeiul art.18 alin. (2), art. 22 alin. (1) lit. c) din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e:
    1. Se aprobă, conform anexei, Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secțiilor de votare.
    2. Se abrogă hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 2689 din 7 octombrie 2014 „Cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire la activitatea birourilor electorale ale secțiilor de votare”.
    3. Prezenta hotărîre se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    PREȘEDINTELE
    COMISIEI ELECTORALE CENTRALE                     Alina RUSSU

    Secretar                                                                           Veaceslav Agrigoroae

    Nr. 1734. Chișinău, 3 iulie 2018.


Anexă

Aprobat
prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale
nr. 1734 din 3 iulie 2018
REGULAMENT
privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare
Capitolul I
Dispoziţii generale
    1. Prezentul regulament stabilește condițiile şi modul de activitate a birourilor electorale ale secțiilor de votare.
    2. Pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor, în perioada electorală consiliile electorale de circumscripţie constituie birouri electorale ale secţiilor de votare.
    3. În activitatea lor birourile electorale ale secțiilor de votare se conduc de Constituţia Republicii Moldova, de Codul electoral, de legile şi hotărîrile Parlamentului, de hotărîrile Comisiei Electorale Centrale, de prezentul regulament şi de alte acte normative în domeniu.
Capitolul II
Modul de constituire şi componenţa biroului electoral al secţiei de votare
    4. Birourile electorale ale secţiilor de votare se constituie de către consiliile electorale de circumscripţie cu cel puţin 25 de zile înainte de ziua alegerilor. Pentru alegerile de orice nivel şi pentru referendumurile republicane, birourile electorale ale secţiilor de votare se constituie în acelaşi termen. În cazul referendumului local, birourile electorale se constituie cu cel puțin 20 de zile înainte de ziua referendumului local.
    5. Biroul electoral al secţiei de votare se constituie în conformitate cu prevederile articolului 30 din Codul electoral.
    6. În cazul cînd partidele şi alte organizaţii social-politice nu prezintă candidaturile lor în componenţa biroului electoral al secţiei de votare cel tîrziu cu 7 zile înainte de expirarea termenului de constituire a biroului electoral, numărul necesar de candidaturi se completează de către consiliul local, iar dacă nici acesta nu prezintă candidaturile, biroul electoral se completează de către consiliul electoral de circumscripţie, la propunerea Comisiei Electorale Centrale, din Registrul funcţionarilor electorali.
    7. Consiliul electoral de circumscripție completează și decide privind componența numerică a biroului electoral, în limitele prevăzute la art. 30 al Codului electoral, avînd în vedere complexitatea atribuțiilor exercitate de biroul electoral, tipul alegerilor organizate, numărul alegătorilor din secția de votare, cumularea atribuțiilor de consiliu și birou electoral, precum și alte circumstanțe, sub condiția asigurării dreptului de desemnare a membrilor biroului electoral de către toți subiecții de drept.
    8. Biroul electoral al secţiei de votare din străinătate este constituit dintr-un preşedinte, desemnat de şeful misiunii diplomatice ori al oficiului consular din cadrul acestora sau al personalului altor instituţii ale serviciului diplomatic, şi din 6–10 reprezentanţi ai partidelor şi altor organizaţii social-politice reprezentate în Parlament, cîte unul desemnat de fiecare partid sau altă organizaţie social-politică. Completarea birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate cu reprezentanţii partidelor şi ai altor organizaţii social-politice reprezentate în Parlament se face de către consiliul electoral de circumscripţie Chişinău, iar în cazul în care numărul persoanelor propuse este insuficient pentru completarea birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate, acestea sînt completate de către Comisia Electorală Centrală, din Registrul funcţionarilor electorali, cu persoane de o bună reputaţie, fără apartenenţă politică, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene.
    9. La formarea birourilor electorale ale secţiilor de votare pentru alegătorii din localitățile din stînga Nistrului (Transnistria), prevederile articolelor 30 și 32 din Codul electoral și ale prezentului capitol se aplică în modul corespunzător. Competența de a desemna candidaturi în biroul electoral al secției de votare constituite pentru alegătorii din stînga Nistrului (Transnistria) aparține consiliului localității pe al cărei teritoriu este amplasat sediul secției de votare respective.
    10. Termenele pe zile concrete pentru realizarea acțiunilor ce se prevăd în Programul calendaristic aprobat de către Comisia Electorală Centrală se calculează pentru fiecare scrutin ținînd cont de termenele specificate la pct. 4 și 6 din prezentul regulament.
    11. În localitățile în care pentru desfășurarea alegerilor locale se formează o singură secție de votare, atribuțiile biroului electoral vor fi îndeplinite de consiliul electoral de circumscripție. În aceste cazuri, în hotărîrea consiliului electoral de circumscripție privind constituirea birourilor electorale se va specifica doar denumirea și numerele birourilor ale căror atribuții vor fi exercitate de consiliile electorale corespunzătoare de nivelul întîi.
Capitolul III
Alegerea președintelui, vicepreședintelui şi secretarului
biroului electoral.
 Procedura de degrevare și convocare a membrilor.
 Incompatibilități și restricții

Secțiunea 1
Alegerea președintelui, vicepreședintelui şi secretarului biroului electoral
    12. În decursul a 2 zile de la data constituirii biroului electoral al secţiei de votare reprezentantul consiliului electoral sau al autorităţii publice locale convoacă membrii biroului electoral, care aleg din rîndul lor preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul biroului electoral, adoptînd în acest sens o hotărîre, conform Anexei nr. 1 la prezentul regulament. Hotărîrea adoptată se comunică imediat consiliului electoral de circumscripţie și, respectiv, Comisiei Electorale Centrale.
    Realegerea președintelui, vicepreședintelui şi secretarului biroului electoral poate fi iniţiată de cel puţin 1/3 din membrii biroului.
    13. După adoptarea hotărîrii în condițiile pct. 12 din prezentul regulament, se aduce la cunoştinţa publică informaţia despre componenţa şi sediul biroului electoral al secţiei de votare, modul de contactare pentru relaţii.
    14. În cazul lipsei temporare a preşedintelui, vicepreşedintelui sau a secretarului, preşedintele poate împuternici un alt membru al biroului electoral să exercite atribuțiile care le revin.
    15. După aprobarea componenței nominale a biroului electoral și alegerea președintelui, vicepreședintelui şi secretarului biroului electoral, consiliul electoral de circumscripție eliberează pentru membrii biroului legitimații, conform modelului dat în Anexa nr. 2 la prezentul regulament, care sînt obligaţi să le poarte la vedere.
Secțiunea 2
Degrevarea de atribuțiile de la locul de muncă permanent
și convocarea membrilor biroului electoral

    16. Pentru organizarea eficientă a activităţii sale, la prima şedinţă, biroul electoral al secţiei de votare va adopta o hotărîre, privind desemnarea membrilor pentru degrevare de atribuţiile de la locul de muncă permanent și/sau convocare. Numărul membrilor biroului electoral care pot fi degrevaţi de atribuţiile de la locul de muncă permanent sau convocaţi şi termenul acestor degrevări/convocări este stabilit de către Comisia Electorală Centrală.
    17. Hotărîrea biroului electoral al secţiei de votare privind desemnarea membrilor pentru degrevare de atribuţiile de la locul de muncă permanent sau convocare, întocmită conform Anexei nr. 3 la prezentul regulament, se transmite consiliului electoral de circumscripţie care decide, conform competenţei, privind degrevarea/convocarea membrilor birourilor electorale.
    18. Persoanelor degrevate din unităţile bugetare li se menţine salariul la locul de muncă permanent şi li se plăteşte, din mijloacele financiare alocate pentru alegeri, o recompensă egală cu 25 la sută din salariul mediu pe economie din anul precedent.
    19. În cazul degrevării persoanelor din alte unităţi decît cele bugetare sau convocării pensionarilor şi a persoanelor temporar neangajate în cîmpul muncii, acestora li se stabileşte, din mijloacele financiare alocate pentru alegeri, o recompensă egală cu un salariu mediu pe economie din anul precedent. Pentru activitatea în perioada electorală, inclusiv în ziua alegerilor, membrilor nedegrevaţi ai birourilor electorale li se stabileşte, din mijloacele financiare alocate pentru alegeri, o recompensă în mărime de 15 la sută din salariul mediu pe economie din anul precedent.
    20. Funcţionarii publici, degrevaţi de atribuţiile de la locul de muncă permanent pentru activitate în calitate de membri ai biroului electoral al secţiei de votare sau ai aparatului ce asistă biroul, îşi păstrează statutul de funcționar public pentru perioada degrevării.
    21. Drept temei de achitare a recompensei în condițiile specificate la punctele 18 și 19 servesc hotărîrile de constituire a birourilor electorale și de degrevare/convocare a membrilor acestuia.
    22. În funcție de tipul scrutinului organizat, biroul electoral este asistat de un aparat de lucru, format din operatorii Sistemului informaţional automatizat de stat „Alegeri” (în continuare – SIASA), șofer. La propunera biroului electoral, consiliul electoral adoptă hotărîrea de numire în funcție și stabilește perioada de activitate a membrilor aparatului care asistă biroul electoral. Hotărîrea consiliului electoral servește temei de remunerare a acestora. Operatorilor SIASA li se eliberează legitimații, conform modelului dat în anexa nr. 4 la prezentul regulament, care sînt obligaţi să le poarte la vedere.
Secțiunea 3
Incompatibilități și restricții. Încetarea
calității de membru al biroului electoral

    23. Conform legislației electorale, incompatibilitățile generale și restricțiile privind calitatea de membru al biroului electoral sînt:
    a) membrii biroului electoral nu pot fi consilieri în consiliile locale şi membri de partid;
    b) în cazul alegerilor locale, membru al biroului electoral nu poate fi soţul (soţia), afinii şi rudele de gradul întîi şi doi ale candidatului la alegeri;
    c) membrii biroului electoral nu pot face agitaţie în favoarea sau în defavoarea persoanelor ce candidează la o funcţie publică eligibilă, nu pot să se implice în activităţi politice în susţinerea vreunuia din concurenţii electorali și nu pot să se afilieze nici unuia din ei, nu pot sprijini financiar sau prin orice alte modalităţi, direct sau indirect, nici un concurent electoral.
    24. Organul (autoritatea) care a desemnat membrul are obligația să îl revoce pentru încălcarea interdicțiilor stabilite la art. 35 alin. (7) din Codul electoral, lezarea drepturilor electorale ale alegătorilor, absența nemotivată de la 2 ședințe consecutive ale biroului electoral sau refuzul de a executa deciziile biroului electoral din care face parte, constatate prin hotărîre a biroului electoral. În cazul în care hotărîrea biroului electoral privind revocarea a fost contestată în termen de 3 zile de la data adoptării, membrul se consideră revocat de la data emiterii hotărîrii organului electoral ierarhic superior de menținere a hotărîrii biroului electoral.
    25. Drept temei de încetare a calității de membru al biroului electoral servește cererea de demisie, în formă scrisă, adresată organului (autorității) care l-a desemnat. Organul (autoritatea) care a desemnat persoana respectivă în componența biroului electoral înaintează un demers, cu cererea de demisie anexată, către organul electoral care a constituit biroul electoral, solicitînd substituirea membrului demisionat. Calitatea de membru încetează odată cu adoptarea hotărîrii de modificare a componenței biroului electoral în baza cererii de demisie depuse.
    26. În cazul în care un membru al biroului electoral îşi dă demisia sau este revocat pînă în ziua precedentă alegerilor, în locul lui poate fi desemnat sau propus un alt membru în modul stabilit de Codul electoral şi de prezentul regulament. Dacă în urma retragerii sau revocării, numărul membrilor biroului electoral s-a redus, devenind mai mic decît numărul minim prevăzut la art. 30 din Codul electoral, iar consiliul local sau partidul, altă organizaţie social-politică nu a înaintat candidaturi în componența acestuia, biroul electoral se completează cu persoane din Registrul funcționarilor electorali.
Capitolul IV
Organizarea activității și exercitarea atribuțiilor
de către biroul electoral al secției de votare

Secțiunea 1
Organizarea ședințelor și adoptarea hotărîrilor
    27. Şedinţele biroului electoral al secţiei de votare sînt convocate şi conduse de către preşedinte, iar în cazul absenţei acestuia, de către vicepreşedinte, iar în cazul birourilor constituite peste hotarele țării de către secretar. Şedinţa poate fi convocată, de asemenea, la cererea a cel puţin 1/3 din membrii biroului electoral.
    28. Şedinţele biroului electoral al secţiei de votare sînt deliberative dacă la ele participă mai mult de 1/2 din membrii săi.
    29. Biroul electoral al secţiei de votare adoptă hotărîri prin votul deschis exprimat de membrii săi. Hotărîrile se adoptă cu votul majorității din numărul total al membrilor biroului electoral. Votul membrilor biroului electoral asupra fiecărui punct înscris pe ordinea de zi se exprimă prin una din următoarele modalități: „Pentru”, „Împotrivă” sau „Abținere”. În cazul parităţii de voturi, hotărîrea nu se adoptă, iar examinarea subiectului de pe ordinea de zi se amînă pentru şedinţa imediat următoare.
    30. Membrii biroului electoral al secţiei de votare care nu sînt de acord cu hotărîrile adoptate au dreptul să-şi exprime în scris opinia separată, care se anexează la procesul-verbal al şedinţei în termen de 24 de ore de la adoptare.
    31. Hotărîrile biroului electoral al secţiei de votare se semnează de către preşedinte şi secretar.
    32. Hotărîrile biroului electoral al secţiei de votare, adoptate în limitele competenţei sale, sînt executorii pentru autorităţile publice, întreprinderi, instituţii şi organizaţii, persoanele cu funcţii de răspundere, partide, alte organizaţii social-politice şi organele lor, precum şi pentru toţi cetăţenii.
    33. Pe ordinea de zi a ședinței biroului electoral al secţiei de votare se includ subiecte referitoare la listele electorale, amenajarea localului pentru votare, organizarea activității biroului electoral în ziua alegerilor și altele conform atribuțiilor exercitate de biroul electoral.
    34. La toate şedinţele biroului electoral al secţiei de votare, precum şi la numărarea voturilor, la operaţiile în legătură cu listele electorale, buletinele de vot, certificatele pentru drept de vot, la întocmirea proceselor-verbale privind rezultatele numărării voturilor au dreptul să asiste:
    a) membrii şi reprezentanţii organelor electorale ierarhic superioare;
    b) reprezentanţii concurenţilor electorali în organele electorale sau a participanților la referendum;
    c) observatorii naţionali şi internaţionali acreditaţi de către organele electorale respective, precum și interpreții acestora după caz;
    d) reprezentanţii mijloacelor de informare în masă.
Secțiunea 2
Organizarea activității biroului electoral
    35. Biroul electoral al secţiei de votare va adopta o hotărîre privind stabilirea atribuţiilor și repartizarea sarcinilor între membrii săi, conform modelului dat în Anexa nr. 5 la prezentul regulament.
    36. În vederea bunei organizări a activității, se va aproba un program de lucru al biroului electoral, ținîndu-se cont de timpul potrivit pentru alegători. Membrii biroului electoral vor sta de serviciu în orele programului de lucru pentru a oferi cetăţenilor explicaţii şi informaţii privind alegerile.
    37. La intrarea în sediul biroului electoral al secţiei de votare se afişează inscripţia în limba română: „Biroul electoral al secţiei de votare nr. ___ pentru alegerile __________________________”.
    38. Localul secției de votare va fi amenajat cu respectarea prevederilor Instrucțiunii cu privire la asigurarea infrastructurii secției de votare, aprobată prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 2625 din 12 august 2014, precum și ale Regulamentului cu privire la accesibilitatea procesului electoral pentru persoanele cu dizabilități, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 4463 din 26 ianuarie 2016, cu modificările și completările ulterioare.
    39. Autorităţile publice, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile, persoanele cu funcţii de răspundere, partidele şi alte organizaţii social-politice, precum şi organele acestora au obligația să sprijine birourile electorale ale secţiilor de votare în exercitarea atribuţiilor lor, să le furnizeze informaţiile şi materialele necesare pentru activitate. Sprijinul din partea autorităţilor publice şi a reprezentanților acestora se acordă numai la cerere şi nu se poate manifesta prin acţiuni vădit disproporţionate faţă de necesităţile existente.
    40. Biroul electoral al secţiei de votare poate sesiza autorităţile publice, întreprinderile, instituţiile, organizaţiile, persoanele cu funcţii de răspundere, partidele şi alte organizaţii social-politice, precum şi organele acestora, în probleme de organizare şi desfăşurare a alegerilor, acestea fiind obligate să examineze sesizarea şi să dea răspuns în decursul a 3 zile de la data primirii ei, dar nu mai tîrziu de ziua alegerilor.
    41. Nerespectarea prevederilor pct. 39 şi 40 din prezentul regulament servește drept temei pentru adresare organelor constatatoare, în condițiile prevăzute de art.77 din Codul electoral.
Secțiunea 3
Atribuţiile biroului electoral al secţiei de votare
    42. În perioada sa de activitate biroul electoral al secţiei de votare exercită următoarele atribuţii:
    a) păstrează listele electorale, asigură integritatea acestora şi a buletinelor de vot;
    b) examinează cererile în legătură cu incorectitudinile din listele electorale şi efectuează modificările necesare;
    c) asigură păstrarea și integritatea certificatelor pentru drept de vot, eliberarea acestora alegătorilor care nu se vor afla la domiciliu în ziua alegerilor. Certificatele pentru drept de vot rămase neutilizate se anulează de către biroul electoral al secţiei de votare, în baza unui act, conform Anexei nr. 6 la prezentul regulament;
    d) întocmeşte listele electorale suplimentare, înscriind în ele persoanele care votează în baza certificatelor pentru drept de vot, precum şi persoanele care, din anumite motive, nu au fost înscrise în lista electorală de bază și în alte cazuri stabilite în Codul electoral și Regulamentul privind întocmirea, administrarea, difuzarea şi actualizarea listelor electorale, aprobat de Comisia Electorală Centrală;
    e) comunică populaţiei care locuieşte în raza secţiei de votare data şi locul votării;
    f) stabileşte numărul de buletine de vot ce urmează a fi tipărite pentru secția de votare, în corespundere cu numărul alegătorilor incluși în lista electorală, conform Anexei nr. 7 la prezentul regulament.
    g) asigură pregătirea localului pentru votare, instalarea urnelor şi a cabinelor de vot, păstrarea și integritatea ștampilelor electorale;
    h) organizează votarea în ziua stabilită pentru desfășurarea scrutinului;
    i) ia măsuri pentru a asigura ordinea în localul secţiei de votare;
    j) totalizează rezultatele alegerilor pe secţia de votare, întocmeşte procesele-verbale şi rapoartele şi le remite, împreună cu toate buletinele de vot, consiliului electoral de circumscripţie;
    k) examinează cererile şi contestaţiile ce vizează organizarea şi desfăşurarea alegerilor, adoptînd hotărîri asupra lor, ale căror copii se anexează la raportul biroului;
    l) remite consiliului electoral de circumscripţie informaţia despre deschiderea secţiei de votare, datele privind participarea la vot, precum şi datele necesare pentru totalizarea rezultatelor preliminare ale alegerilor;
    m) asigură accesul alegătorilor, observatorilor și concurenților electorali la informația din listele electorale;
    n) exercită şi alte atribuţii prevăzute de Codul electoral.
    43. Procedura de lucru cu listele electorale se desfăşoară în conformitate cu Regulamentul privind întocmirea, administrarea, difuzarea şi actualizarea listelor electorale, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 2674 din 25 septembrie 2014, cu modificările și completările ulterioare.
    44. Biroul electoral al secţiei de votare comunică alegătorilor locul şi timpul unde pot lua cunoştinţă de lista electorală de bază, folosind în acest scop orice mijloace de comunicare. Biroul electoral asigură alegătorului accesul la informația din lista electorală la sediul său.
    45. Alegătorii au dreptul să facă contestaţii împotriva neincluderii lor în listă sau excluderii din ea, precum şi împotriva altor erori comise la înscrierea datelor despre sine sau despre alţi alegători cel tîrziu în ziua precedentă zilei alegerilor. Biroul electoral comunică imediat Comisiei Electorale Centrale modificările solicitate, cu anexarea actelor doveditoare: cererea şi declaraţia alegătorului, copia actelor de identitate.
    46. Contestaţiile privind listele electorale se examinează de către biroul electoral al secţiei de votare în decurs de 24 de ore. Subiecţii interesaţi pot contesta în instanţa de judecată refuzul organelor electorale de a corecta, include sau exclude alegătorul din lista electorală.
    47. Biroul electoral al secţiei de votare are obligația să comunice alegătorilor din raza secţiei de votare respective prin toate mijloacele de comunicare disponibile (mass-media, telefon, afişe, internet), cel tîrziu cu 20 de zile înainte de ziua alegerilor, informaţia despre sediul secţiei de votare la care ei vor vota.
    48. Biroul electoral al secției de votare aduce la cunoştinţa publică timpul şi locul votării cel mai tîrziu cu 10 zile înainte de ziua alegerilor prin intermediul distribuirii invitațiilor către alegători, conform modelului dat în Anexa nr. 8 la prezentul regulament.
    49. După expirarea termenului de înregistrare a concurenților electorali, candidații sau listele de candidaţi înaintați din partea partidelor, altor organizaţii social-politice, blocurilor electorale, precum şi lista candidaţilor independenţi se vor transmite birourilor electorale ale secţiilor de votare, care le afi­şează la sediul biroului electoral.
    50. În cazul în care pe parcursul acestui termen partidul, altă organizaţie social-politică sau blocul electoral va retrage unul sau mai mulţi candidaţi din listă ori candidatul independent îşi retrage candidatura, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare va face o mențiune despre retragerea candidaturii respective în hotărîrea organului electoral cu privire la înregistrarea concurentului.
    51. Dacă concurentul electoral îşi retrage candidatura sau înregistrarea este anulată după ce buletinele de vot au fost tipărite, biroul electoral al secţiei de votare va aplica ștampila cu mențiunea „Retras” în buletinul de vot în dreptul numelui respectivului candidat.
    52. Concurenţii electorali pot desemna în biroul electoral al secţiei de votare cîte un reprezentant cu drept de vot consultativ, care este confirmat de către birou în termen de 3 zile de la data depunerii cererii. Drepturile şi obligaţiile generale ale reprezentantului concurentului electoral sînt stabilite prin hotărîre a Comisiei Electorale Centrale, precum şi de concurenţii electorali care îi desemnează. În activitatea sa reprezentantul cu drept de vot consultativ se conduce de Constituţia Republicii Moldova, de Codul electoral, de Regulamentul cu privire la activitatea reprezentanților cu drept de vot consultativ ai concurenților electorali, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 383 din 12 decembrie 2006, cu modificările și completările ulterioare, precum şi de prezentul regulament.
Capitolul V
Organizarea şi desfăşurarea votării
    53. Votarea se efectuează în ziua alegerilor între orele 7.00 și 21.00. Biroul electoral al secţiei de votare poartă întreaga responsabilitate pentru organizarea votării, pentru amenajarea localului secției de votare astfel încît să fie asigurate condiții corespunzătoare pentru exercitarea dreptului de vot și respectarea caracterului secret al votului.
    54. Autoritatea administraţiei publice locale transmite, prin act de predare-primire, biroului electoral cabine şi urne de vot, materiale necesare pentru amenajarea localului secției de votare.
    55. În preziua alegerilor biroul electoral al secţiei de votare verifică existența documentelor și materialelor primite: listele electorale, buletinele de vot, formularele speciale, formularele proceselor-verbale privind rezultatele numărării voturilor, ştampilele biroului electoral. Echipamentele și instalațiile trebuie să se afle în stare de funcționare, inclusiv mijloacele de transport. În aceeași zi biroul electoral va adopta o hotărîre prin care vor fi prevăzute responsabilitățile fiecărui membru în ziua votării pentru anumite liste electorale conform criteriilor convenite (pe străzi, numere de blocuri, case, nume în ordine alfabetică ale alegătorilor etc.) și va fi desemnat membrul suplinitor în cazul lipsei membrului responsabil de anumite liste electorale.
    56. Localul secției de votare este dotat cu un număr suficient de cabine pentru vot secret, urne de vot și ștampile cu mențiunea „Votat”, cu cel puțin două computere conectate la SIASA, precum și cu piese de mobilier necesare desfășurării activității (mese pentru membrii biroului la care se eliberează buletinele de vot și pentru operatorii SIASA, scaune etc.).
    57. În ziua votării, la ora 07.00, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, în prezenţa a cel puţin jumătate din membrii biroului electoral, verifică și sigilează urnele de vot, verifică existenţa listelor electorale, buletinelor de vot, ştampilelor şi întocmeşte un proces-verbal în două exemplare, conform Anexei nr. 9 la prezentul regulament. Procesul-verbal se semnează de toţi membrii prezenţi ai biroului electoral al secţiei de votare, iar după ce un exemplar este introdus în urna de vot, preşedintele biroului declară votarea deschisă. În cazul mai multor urne de vot, procesul-verbal se introduce doar în una din ele.
    58. Membrii biroului electoral al secţiei de votare şi operatorii SIASA, reprezentanţii concurenţilor electorali/participanților la referendum şi persoanele autorizate să asiste la operaţiile electorale au obligația să poarte la vedere legitimațiile de identitate. Este interzis persoanelor care intră în localul secţiilor de votare să poarte la vedere ecusoane, insigne sau alte însemne de agitaţie electorală.
    59. Modelul cabinelor şi urnelor de vot (staţionare şi mobile) este stabilit în Instrucţiunea cu privire la asigurarea infrastructurii secţiei de votare, aprobată prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 2625 din 12 august 2014.
    60. Pentru asigurarea unui parcurs ordonat prin secţia de votare şi evitarea aglomeraţiei, localul secției de votare se amenajează, după modelul dat în Anexa nr. 1 la Instrucţiunea cu privire la asigurarea infrastructurii secţiei de votare, în așa fel încît alegătorul, după ce a intrat în local, să traverseze consecutiv masa unde stau operatorii SIASA, mesele la care membrii biroului înmînează buletinele de vot, cabinele pentru vot secret şi urnele de vot.
    61. Cabinele, urnele de vot, mesele trebuie amplasate în încăpere în așa mod încît să permită supravegherea continuă a procesului electoral de către membrii biroului electoral al secţiei de votare și alte persoane autorizate să asiste la operaţiile electorale.
    62. În timpul rezervat votării se interzice de a închide localul de votare şi de a suspenda votarea, cu excepţia cazurilor de dezordine în masă, de calamităţi naturale, de alte circumstanţe neprevăzute, care îi pun pe alegători în pericol sau fac imposibilă efectuarea alegerilor. În aceste cazuri, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare poate suspenda votarea pentru cel mult 2 ore, timp în care va aduce localul secţiei de votare în starea corespunzătoare sau va găsi un alt local, înştiinţînd despre acest fapt alegătorii. Persoanele care au dreptul să asiste la votare nu pot fi obligate să părăsească localul secţiei de votare în timpul suspendării votării.
    Biroul electoral decide prelungirea cu cel mult 2 ore a timpului rezervat votării pentru a le permite şă-şi exercite dreptul de vot alegătorilor care stau în rînd, informînd despre prelungire consiliul electoral de circumscripţie şi Comisia Electorală Centrală.
    La alegerile locale, în cazul în care procesul de votare suspendat nu poate fi reluat în timp de 2 ore, votarea se consideră suspendată pe un termen ce nu va depăşi 2 săptămîni, iar Comisia Electorală Centrală, în termen de 3 zile, va adopta o hotărîre privind data reluării votării suspendate. Procesul de votare se reia în aceleaşi condiţii juridice.
    63. Răspunderea pentru asigurarea în ziua alegerilor a ordinii în localul de votare şi pe teritoriul din preajmă, în rază de 100 de metri de la localul votării o poartă preşedintele biroului electoral al secţiei de votare împreună cu reprezentantul forțelor de ordine. Deciziile luate în acest scop sînt executorii pentru toţi.
    64. Este strict interzisă intrarea în localul secției de votare cu arme de foc sau cu arme albe. Reprezentantul forţelor de ordine poate intra în secţia de votare numai dacă este invitat de preşedintele biroului electoral să ajute la restabilirea ordinii de drept.
    65. Buletinele de vot se păstrează în localul secției de votare în condiții de siguranță, în pachete legate a cîte 100 de bucăţi, iar pe parcursul zilei votării se distribuie de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare membrilor biroului electoral într-un număr suficient pentru a fi înmînate alegătorilor.
    66. Fiecare alegător votează personal. Votarea în locul altor persoane nu se admite. Membrul biroului electoral al secţiei de votare înmînează alegătorului buletinul de vot, conform listei electorale, numai la prezentarea actului de identitate, după ce a fost verificat în SIASA şi s-a constatat întrunirea tuturor condiţiilor pentru a vota la secţia de votare respectivă. La primirea buletinului, alegătorul semnează în dreptul numelui său în rubrica destinată pentru aceasta din lista electorală. Membrul biroului electoral semnează și el în dreptul numelui alegătorului căruia i-a eliberat buletinul de vot. După închiderea secţiei de votare, membrul biroului electoral responsabil de eliberarea buletinelor de vot va semna în partea dreaptă de sus a listelor electorale care i-au fost distribuite, iar în partea stîngă de jos va menţiona numărul buletinelor de vot eliberate. Membrul biroului electoral care îl suplineşte, la eliberarea buletinelor de vot, va semna pentru aceasta în rubrica „Notă” din lista electorală respectivă. Preşedintele biroului electoral va verifica existenţa semnăturilor acestora pe listele electorale respective.
    67. În cazul în care membrii biroului electoral și operatorii SIASA nu au înregistrare la domiciliu/reședință valabilă pe teritoriul secției de votare unde își desfășoară activitatea, ei pot vota la această secție în baza certificatului pentru drept de vot.
    68. Buletinul de vot se completează de către alegător numai în cabina pentru vot secret. Alegătorul care nu este în stare să completeze de sine stătător buletinul are dreptul să invite în cabină o altă persoană, cu excepţia membrilor biroului electoral, reprezentanţilor concurenţilor electorali/ participanților la referendum şi a persoanelor autorizate să asiste la operaţiile electorale. Aceste cazuri vor fi consemnate aparte în raportul biroului electoral al secţiei de votare. Este interzisă fotografierea buletinului de vot completat.
    69. Dacă alegătorul a completat greşit buletinul de vot, la cererea lui, biroul electoral al secţiei de votare anulează acest buletin şi îi eliberează imediat, o singură dată, un nou buletin de vot. Acest buletin se include la litera j) din procesul-verbal cu privire la rezultatele numărării voturilor şi despre acest caz se menționează în lista electorală la rubrica „Notă”.
    70. În cazul în care alegătorul, din motive de sănătate sau din alte motive temeinice, nu poate veni în localul secției de votare, biroul electoral desemnează, la cererea scrisă a acestuia, cel puțin 2 membri ai biroului care se deplasează cu o urnă de vot mobilă şi cu materialul necesar votării la locul unde se află alegătorul pentru ca acesta să voteze. Votarea la locul aflării se desfășoară în conformitate cu Instrucțiunea cu privire la procedura de vot cu urna mobilă, aprobată prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3391 din 30 iulie 2010, cu modificările și completările ulterioare. Aceste prevederi nu se aplică la votarea în străinătate, precum și în cadrul secțiilor de votare pentru alegătorii din localitățile din stînga Nistrului (Transnistria). Reprezentanților concurenților electorali/participanților la referendum şi persoanelor autorizate să asiste la operațiile electorale, li se oferă posibilitatea de a însoţi urna de vot mobilă.
    71. La secțiile de votare constituite în străinătate, votarea se efectuează în conformitate cu prevederile Codului electoral al Republicii Moldova şi ale Regulamentului cu privire la votarea cetăţenilor Republicii Moldova aflaţi peste hotarele țării, aprobat prin hotărîrea CEC nr.1732 din 3 iulie 2018. În cadrul secțiilor de votare organizate pentru alegătorii din localitățile din stînga Nistrului (Transnistria) votarea se efectuează în conformitate cu prevederile Codului electoral al Republicii Moldova și ale Regulamentului privind particularitățile constituirii și funcționării secțiilor de votare pentru alegătorii Republicii Moldova domiciliați în unitățile administrativ-teritoriale din stînga Nistrului (Transnistria), municipiul Bender și unele localități ale raionului Căușeni, aprobat prin hotărîrea Comisiei nr. 1567 din 24 aprilie 2018.
    72. Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare ţine evidenţa evenimentelor importante ce au avut loc în perioada de activitate a biroului, în timpul votării şi pe parcursul numărării voturilor într-un registru. La cererea membrilor biroului electoral, a persoanelor autorizate să asiste la operaţiile electorale sau a oricărui alegător, preşedintele notează comentariile şi obiecţiile expuse de aceştia în privinţa procedurii votării într-un act care se anexează la raportul biroului electoral al secţiei de votare.
    73. Informația privind votarea pe listele electorale de bază şi listele electorale suplimentare se transmite o dată la 3 ore, în format electronic şi/sau telefonic, Comisiei Electorale Centrale.
Capitolul VI
Numărarea şi totalizarea voturilor de către
biroul electoral al secţiei de votare

    74. După expirarea timpului rezervat votării, la ora 21.00, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare anunţă încheierea votării şi dispune închiderea secţiei de votare. După aceasta biroul electoral al secţiei de votare începe numărarea voturilor.
    75. Din momentul închiderii secţiei de votare, biroul electoral al secţiei de votare rămîne în şedinţă pe parcursul numărării voturilor şi întocmirii proceselor-verbale şi a raportului biroului electoral. Membrii biroului electoral al secţiei de votare rămîn la secţia de votare şi participă la operaţiile electorale, cu excepţia cazurilor de incapacitate fizică sau altor circumstanţe extraordinare.
    76. Înainte de deschiderea urnelor de vot, toate ştampilele cu menţiunea „Votat” se adună, se numără şi se transmit preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare pentru păstrare. După aceasta toate buletinele de vot rămase neutilizate se numără şi se anulează de către biroul electoral al secţiei de votare, aplicîndu-se pe ele ştampila cu menţiunea „Anulat”, apoi se leagă separat şi se sigilează.
    77. Pînă la deschiderea urnelor de vot, membrii biroului electoral al secţiei de votare, în prezenţa persoanelor autorizate să asiste la operaţiile electorale, verifică integritatea sigiliilor aplicate pe urnele de vot. Dacă sigiliul este deteriorat sau conţine semne vădite că urna a fost deschisă sau din ea s-au extras buletine de vot, se va întocmi un proces-verbal în acest sens, care se va anexa la procesul-verbal privind rezultatele numărării voturilor.
    78. După verificarea sigiliilor de pe urnele de vot, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, în prezenţa membrilor biroului electoral şi a persoanelor autorizate să asiste la operaţiile electorale, deschide urnele. Mai întîi se deschid urnele de vot mobile, se numără buletinele din ele, apoi se deschid celelalte urne.
    79. În cazul în care se va constata că în urnele de vot mobile sînt mai multe buletine decît numărul alegătorilor care au solicitat votarea la locul aflării, se va întocmi un proces-verbal. Dacă numărul de buletine din urnele de vot mobile coincide cu numărul de buletine ce au fost eliberate în acest scop, aceste buletine se vor aduna la buletinele din celelalte urne.
    80. Buletinele extrase din urne se vor număra într-un singur loc, astfel încît procesul de numărare să fie în raza vizuală a tuturor membrilor biroului electoral al secţiei de votare şi a celor prezenţi. Pe mesele destinate numărării voturilor se dispun cartonașe/foi cu denumirea sau numele concurenţilor electorali, iar în cazul referendumului - cu inscripțiile „Pentru” și „Contra”. Urnele cu buletinele de vot se răstoarnă pe mesele unde se va efectua numărarea.
    81. Au dreptul să numere buletinele de vot numai membrii biroului electoral al secției de votare.
    82. Pînă a începe numărarea, un membru al biroului electoral ia de pe masă pe rînd cîte un buletin, îl ridică în aşa fel ca cei ce asistă la numărarea voturilor să-l poată vedea şi îl demonstrează pe faţă şi pe verso. Fiecare buletin astfel demonstrat se aşază în faţa cartonașului/foii cu denumirea concurentului electoral sau opțiunii pentru care s-a dat votul respectiv.
    83. La fel, pînă a începe numărarea voturilor, biroul electoral al secţiei de votare stabileşte numărul de buletine extrase din urnele de vot și numărul de alegători care au primit buletine de vot. Numărul de alegători care au primit buletine de vot se stabilește după numărul de semnături ale alegătorilor din lista electorală de bază, lista electorală pentru votarea la locul aflării şi lista electorală suplimentară.
    84. Buletinele cu voturile valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral sau opțiune la referendum se numără şi se leagă separat, iar rezultatele numărării se introduc în formularul special pentru numărarea voturilor.
    85. Înainte de a înscrie în procesul-verbal numărul de voturi obținute de fiecare concurent electoral sau pentru fiecare opțiune la referendum, reprezentanţilor concurenţilor electorali/participanților la referendum şi persoanelor autorizate să asiste la operaţiile electorale se oferă posibilitatea să verifice cifrele din formularul special pentru numărarea voturilor.
    86. Buletinele nevalabile nu se includ în numărul total de voturi valabil exprimate. Se declară nevalabile buletinele extrase din urna de vot:
    a) în care numărul de identificare al circumscripţiei şi numărul de identificare al biroului de votare nu corespund cu cel al circumscripţiei şi al biroului de votare respectiv;
    b) de alt model decît cel stabilit;
    c) în care a fost aplicată ştampila cu inscripţia „Votat” în mai multe patrulatere;
    d) în care nu a fost aplicată ştampila cu inscripţia „Votat” în nici un cerc din nici un patrulater;
    e) în care alegătorii au înscris denumiri sau nume suplimentare ale concurenţilor electorali;
    f) care au fost deformate sau mîzgălite astfel încît nu este clară opţiunea alegătorului.
    87. Buletinul de vot nu poate fi declarat nevalabil doar din cauza că alegătorul a aplicat ştampila cu inscripţia „Votat” de mai multe ori într-un singur patrulater sau din cauza că ştampila a fost aplicată în afara cercului din patrulater sau pe semnul ori simbolul concurentului electoral, în cazul cînd opţiunea alegătorului este clară.
    88. Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare acordă tuturor membrilor biroului electoral şi persoanelor autorizate să asiste la operaţiile electorale posibilitatea de a examina buletinul de vot care urmează a fi declarat nevalabil.
    89. Dacă membrii biroului electoral al secţiei de votare au îndoieli în privinţa valabilităţii buletinului de vot, problema se soluţionează prin vot, iar rezultatul votării se consemnează în procesul-verbal al şedinţei biroului electoral.
Capitolul VII
Completarea formularului special pentru numărarea voturilor
    90. Datele preliminare ale rezultatelor numărării şi totalizării voturilor se introduc în formularul special pentru numărarea voturilor, al cărui model se stabileşte de Comisia Electorală Centrală.
    91. Formularul se întocmește (în cazul alegerilor, conform Anexei nr. 10, iar în cazul referendumului, conform Anexei nr. 11 la prezentul regulament) doar după ce membrii biroului electoral al secţiei de votare vor număra şi lega separat buletinele cu voturi valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral/opțiune la referendum.
    92. În formular se indică numărul voturilor valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral/pentru fiecare opțiune la referendum, precum şi numărul total de voturi valabil exprimate.
    93. Suma buletinelor cu voturi valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral/opțiune la referendum şi a buletinelor nevalabile trebuie să fie egală cu numărul buletinelor extrase din urnele de vot.
    94. Formularul special pentru numărarea voturilor se semnează de către președintele biroului electoral al secției de votare și poate fi contrasemnat de reprezentanții concurenților electorali/participanților la referendum în birourile electorale ale secțiilor de votare. Datele din formular se verifică, după aceasta se introduc în procesul-verbal privind rezultatele numărării voturilor. Înainte de a înscrie în procesul-verbal numărul de voturi, reprezentanților concurenților electorali/participanților la referendum şi persoanelor autorizate să asiste la operaţiile electorale li se dă posibilitatea să verifice cifrele din formularul special pentru numărarea voturilor și să îl contrasemneze.
Capitolul VIII
Întocmirea procesului-verbal cu privire la rezultatele numărării voturilor
și a raportului biroului electoral al secţiei de votare
    95. După transmiterea datelor preliminare, biroul electoral al secţiei de votare examinează în şedinţă rezultatele numărării voturilor şi întocmeşte procesul-verbal, care este semnat de președinte, vicepreședinte, secretar și ceilalți membri ai biroului. Absența semnăturilor unor membri ai biroului electoral al secţiei de votare nu influențează valabilitatea procesului-verbal. Motivele absenţei semnăturilor se menţionează în raportul biroului electoral.
    96. Modelul procesului-verbal cu privire la rezultatele numărării voturilor se stabileşte de către Comisia Electorală Centrală şi va cuprinde:
    a) numărul de alegători incluşi în listele electorale de bază;
    b) numărul de alegători incluşi în listele suplimentare;
    c) numărul de alegători care au primit buletine de vot;
    d) numărul de alegători care au participat la votare;
    e) cifra ce reflectă diferenţa dintre numărul buletinelor de vot primite de alegători şi numărul alegătorilor care au participat la votare;
    f) numărul buletinelor de vot declarate nevalabile (buletinele extrase din urna de vot și declarate nevalabile);
    g) numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral (pentru fiecare opţiune privind întrebările supuse referendumului);
    h) numărul total de voturi valabil exprimate;
    i) numărul buletinelor de vot primite de biroul electoral al secţiei de votare;
    j) numărul buletinelor de vot neutilizate şi anulate (inclusiv buletinele de vot completate greșit și anulate).
    97. La completarea procesului-verbal se recomandă includerea inițială a datelor stabilite pînă la începerea procedurii de votare, cum ar fi cifrele de la literele a) și i), ținînd cont de cerințele descrise în prezentul capitol.
    98. La litera a) din procesul-verbal cu privire la rezultatele numărării voturilor se înscrie numărul de alegători incluși în listele electorale de bază eliberate de către CEC, după caz, actualizate pînă în ziua precedentă zilei alegerilor. Numărul de alegători incluşi în listele electorale de bază trebuie să fie identic cu cel din procesul-verbal privind pregătirea secţiei de votare în ziua scrutinului. La rubrica de la litera b) din procesul-verbal se va indica numărul de alegători înscriși în liste în condițiile art. 58 alin. (2) din Codul electoral.
    99. Numărul de alegători care au primit buletine de vot (litera c) din procesul-verbal) se va stabili după numărul de semnături din listele electorale de bază, din listele pentru votarea la locul aflării şi din listele suplimentare. Numărul de alegători care au primit buletine de vot trebuie să fie identic cu numărul de alegători care au semnat în listele electorale la primirea buletinului de vot.
    Buletinele de vot completate greșit și anulate, conform pct. 69 din prezentul regulament, se includ la litera j), iar la litera c) din procesul-verbal se adaugă doar buletinele eliberate repetat.
    100. Numărul de alegători care au participat la votare reprezintă numărul buletinelor extrase din urna de vot (litera d) din procesul-verbal) și se determină prin sumarea numărului de voturi valabil exprimate (litera h) din procesul-verbal) și a buletinelor de vot declarate nevalabile (litera f) din procesul-verbal).
    101. Cifra care reflectă diferența dintre numărul buletinelor de vot primite de alegători și numărul alegătorilor care au participat la votare (litera e) din procesul-verbal) reprezintă diferența dintre numărul de alegători care au primit buletine de vot (litera c) din procesul-verbal), conform semnăturii în lista electorală de bază sau suplimentară, și numărul alegătorilor care efectiv au participat la votare, prin introducerea buletinului de vot în urnă (litera d) din procesul-verbal).
    102. Buletinele de vot nevalabile (litera f) din procesul-verbal) sînt buletinele extrase din urna de vot și declarate astfel în condițiile pct. 86 din prezentul regulament.
    103. Numărul total de voturi valabil exprimate (litera h) din procesul-verbal) se stabilește prin sumarea numărului de voturi valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral.
    104. Numărul de buletine de vot primite de biroul electoral al secției de votare (litera i) din procesul-verbal) corespunde sumei dintre numărul de buletine de vot declarate nevalabile (litera f) din procesul-verbal) şi cele valabile (litera h) din procesul-verbal), precum şi buletinele rămase neutilizate şi anulate (litera j) din procesul-verbal). Numărul de buletine de vot primite trebuie să corespundă numărului indicat în actul de primire a buletinelor de către biroul electoral al secţiei de votare.
    105. Numărul buletinelor neutilizate și anulate (inclusiv buletinele de vot completate greșit și anulate) include buletinele completate greșit de către alegători și restituite conform pct. 69 din prezentul regulament și cele rămase neutilizate (litera j) din procesul-verbal). În numărul buletinelor de vot neutilizate şi anulate nu se includ buletinele de vot declarate nevalabile.
    106. Consiliul electoral respectiv asigură birourile electorale ale secţiilor de votare cu numărul necesar de formulare ale proceselor-verbale pînă în ziua alegerilor.
    107. Procesul-verbal privind rezultatele numărării voturilor se întocmeşte, în mai multe exemplare, în prezenţa membrilor biroului electoral al secţiei de votare, a reprezentanţilor concurenţilor electorali/participanților la referendum şi a altor persoane autorizate, conform modelului dat în Anexele nr. 12 și nr. 12a la prezentul regulament, în corespundere cu tipul scrutinului desfășurat. Imediat după ce a fost semnat de către toţi membrii biroului electoral al secţiei de votare, operatorul include în SIASA, sub supravegherea președintelui biroului, datele conţinute în procesul-verbal privind rezultatele numărării voturilor. Un exemplar al procesului-verbal se păstrează la biroul electoral al secţiei de votare, un exemplar se prezintă consiliului electoral de circumscripţie, un exemplar se afişează imediat la intrarea în secţia de votare, iar cîte un exemplar (copie autentificată), în mod obligatoriu, se înmînează reprezentanţilor concurenţilor electorali/participanților la referendum şi observatorilor.
    108. Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare pregăteşte raportul biroului electoral al secţiei de votare în baza datelor incluse în Registrul de evidenţă a activităţilor desfăşurate de birou în perioada electorală ţinut în scris conform pct. 72 din prezentul regulament. Raportul, întocmit conform Anexei nr. 13 la prezentul regulament, va conține o expunere succintă a cererilor şi contestaţiilor privitoare la acţiunile biroului electoral al secţiei de votare şi a hotărîrilor adoptate de birou în baza acestora. Preşedintele semnează raportul şi oferă celorlalţi membri ai biroului electoral al secţiei de votare posibilitatea de a-şi expune în scris comentariile şi completările la raport. Cererile şi contestaţiile se vor anexa la raport.
    109. Președintele biroului electoral al secţiei de votare transmite consiliului electoral de circumscripţie cît de curînd posibil, dar nu mai tîrziu de 18 ore după anunţarea închiderii secţiei de votare, buletinele cu voturile valabil exprimate legate separat pentru fiecare concurent electoral/opțiune la referendum, listele electorale, procesul-verbal, raportul, buletinele nevalabile, anulate sau contestate, cererile şi contestațiile, toate fiind sistematizate și sigilate conform procedurii stabilite de Comisia Electorală Centrală în acest sens. Transportarea documentelor electorale sigilate va fi însoţită de paza poliţiei, de preşedinte şi de cel puţin doi membri ai biroului electoral al secţiei de votare.
    110. Ștampilele biroului electoral al secţiei de votare se închid într-o cutie (pachet), care se păstrează în condiții de siguranță la secţia de votare. După încheierea alegerilor, ştampilele se remit consiliilor electorale de circumscripţie. Preşedintele biroului electoral este obligat să asigure păstrarea şi returnarea bunurilor primite de la autoritatea publică locală şi de la Comisia Electorală Centrală, purtînd răspundere materială conform legislației în vigoare.
    111. Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare asigură transmiterea, prin act de predare-primire, a cabinelor, urnelor de vot şi celorlalte materiale către autoritatea publică locală pentru păstrare permanentă.
    112. Birourile electorale ale secţiilor de votare îşi incetează activitatea şi sînt dizolvate, prin hotărîre a consiliului electoral de circumscripţie/Comisiei Electorale Centrale, de îndată ce Comisia Electorală Centrală (consiliul electoral de circumscripție respectiv) a adus la cunoştinţa publică rezultatele finale.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6

    anexa nr.7

    anexa nr.8

    anexa nr.9

    anexa nr.10

    anexa nr.11

    anexa nr.12

    anexa nr.12a

    anexa nr.13