HCECC1730/2018
ID intern unic:  377190
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ
HOTĂRÎRE Nr. 1730
din  03.07.2018
pentru aprobarea Regulamentului privind modul de întocmire,
prezentare şi verificare a listelor de subscripţie
Publicat : 24.08.2018 în Monitorul Oficial Nr. 321-332     art Nr : 1302
    În scopul reglementării modului de întocmire, prezentare şi verificare a listelor de subscripţie și în temeiul art. 18 alin. (2), art. 22 alin. (1) lit. c) din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Comisia Electorală Centrală  hotărăşte:
    1. Se aprobă, conform anexei, Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare şi verificare a listelor de subscripţie.
    2. Se abrogă Hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 2682 din 1 octombrie 2014 „Pentru aprobarea Regulamentului privind modul de întocmire, autentificare, prezentare şi verificare a listelor de subscripţie”.
    3. Prezenta hotărîre se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    PREȘEDINTELE COMISIEI
    ELECTORALE CENTRALE                                         Alina RUSSU

    Secretar                                                                            Veaceslav Agrigoroae

    Nr. 1730. Chişinău, 3 iulie 2018.


Aprobat
prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale
nr. 1730 din 3 iulie 2018

REGULAMENT
privind modul de întocmire, prezentare şi verificare
a listelor de subscripţie
Capitolul I. Dispoziții generale
    1. Prezentul regulament este elaborat în conformitate cu prevederile Codului electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997 şi stabileşte modalitatea de întocmire a listelor de subscripţie, procedura şi termenul de prezentare şi verificare a acestora, precum şi responsabilităţile persoanelor care colectează semnăturile susţinătorilor.
    2. Prevederile prezentului regulament se aplică în cazul susținerii candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova, deputat în Parlamentul Republicii Moldova din circumscripția uninominală, consilier în consiliul local, primar, precum și în cazul înițierii referendumului republican și local.
    3. Lista de subscripţie constituie o listă cu semnături ale alegătorilor care susţin un candidat la una din funcțiile elective enumerate în cuprinsul pct. 2 al prezentului regulament sau iniţierea referendumului.
    4. Alegătorii participă benevol la campania de susţinere a candidatului la una din funcțiile elective enumerate în cuprinsul pct. 2 al prezentului regulament şi pot susţine prin semnătură numai un singur candidat în cadrul unui tip de scrutin.
    5. La alegerile locale un alegător poate susţine:
    a) o persoană care candidează la funcţia de consilier atît în consiliul unităţii administrativ-teritoriale de nivelul întîi, cît şi în consiliul unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea;
    b) o persoană care candidează atît la funcţia de primar, cît şi la funcţia de consilier într-o singură circumscripţie electorală.
    6. În situaţiile stipulate la pct. 5 din prezentul regulament listele de subscripţie se întocmesc separat.
    7. Semnăturile se colectează doar în scopul susţinerii candidatului la una din funcțiile elective enumerate în cuprinsul pct. 2 al prezentului regulament sau al iniţierii referendumului. În cazul alegerilor parlamentare în circumscripții uninominale, precum și în cazul alegerilor locale, semnăturile se colectează numai în circumscripţiile în care candidează candidatul. Semnăturile în susținerea candidaților din circumscripțiile uninominale de peste hotarele țării, precum și din circumscripțiile constituite pentru localitățile din stînga Nistrului (Transnistria), pot proveni de la oricare circumscripție.
    8. Dacă alegătorul a susţinut mai mulţi candidaţi, se consideră valabilă semnătura aplicată prima conform datei din lista de subscripţie, celelalte semnături nu vor fi valabile. Dacă un alegător semnează în aceeaşi zi pentru susţinerea mai multor candidaţi, precum şi dacă pe lista de subscripție sînt aplicate două sau mai multe semnături ale aceleiași persoane în susţinerea unui candidat sau în susţinerea referendumului, indiferent de data semnării, aceste semnături se consideră nevalabile.
Capitolul II. Modul de întocmire a listelor de subscripţie
Secţiunea 1. Eliberarea listelor de subscripţie
    9. Listele de subscripţie pentru colectarea semnăturilor se eliberează de organul care are competența de a înregistra candidatul sau grupul de inițiativă.
    10. Cererea de eliberare a listelor de subscripție, conform modelului din Anexa nr.1, semnată de candidat, este însoţită de lista persoanelor împuternicite pentru colectarea semnăturilor și va conţine: numele şi prenumele colectorului, data, luna şi anul naşterii, numărul de identificare de stat (IDNP) și domiciliul/reședința.
    11. Pentru persoanele enumerate în pct. 13 al prezentului regulament se eliberează legitimaţii, conform modelului din Anexa nr. 2:
    a) de către organul electoral în cazul colectării semnăturilor în susţinerea candidaţilor sau pentru inițierea referendumului republican;
    b) de către instanţa de judecată sau autoritatea publică locală în cazul colectării semnăturilor pentru susţinerea iniţierii referendumului local.
    12. În cazul inițierii referendumurilor locale de către cetățeni cu drept de vot, Comisia Electorală Centrală asigură, prin intermediul autorității publice locale sau al instanței de judecată care a înregistrat grupul de inițiativă, eliberarea legitimațiilor de membru pretipărite și formularelor listelor de subscripție doar în baza demersului autorității publice locale sau al instanței de judecată, la care se anexează decizia sau, respectiv, hotărîrea judecătorească definitivă și irevocabilă cu privire la înregistrarea grupului de inițiativă. Completarea legitimațiilor de membru al grupului de inițiativă se incumbă autorității publice locale sau instanței de judecată care l-a înregistrat.
Secţiunea 2. Colectarea semnăturilor
    13. Dreptul de a colecta semnături îl au:
    a) candidaţii independenţi şi persoanele împuternicite de aceştia în cazul alegerilor locale;
    b) membrii grupului de inițiativă care susțin un candidat la funcția de deputat în circumscripția uninominală sau la funcția de Președinte al Republicii Moldova, precum și membrii grupului de inițiativă care susțin inițierea referendumului.
    14. Susţinătorul candidatului la una din funcțiile elective enumerate în cuprinsul pct. 2 al prezentului regulament, precum şi susţinătorul iniţierii referendumului, trebuie să fie persoana care, la momentul semnării listei de subscripţie, are dreptul de a alege.
    15. Colectarea semnăturilor începe:
    a) pentru susţinerea candidatului – de la data desemnării candidatului (începînd cu 60 de zile înainte de ziua alegerilor prezidențiale, iar în cazul alegerilor parlamentare și celor locale - după constituirea consiliilor electorale de circumscripţie), dar nu mai devreme de data înregistrării grupului de iniţiativă pentru susținerea candidatului și/sau eliberării listelor de subscripţie şi a legitimaţiilor;
    b) pentru susţinerea iniţierii referendumului – de la data înregistrării grupului de iniţiativă pentru desfăşurarea referendumului, dar nu mai devreme de data eliberării listelor de subscripţie şi a legitimaţiilor.
    16. Grupul de iniţiativă se înregistrează la:
    a) Comisia  Electorală  Centrală  –  în  cazul  susţinerii  candidatului  la  funcția  de Președinte al Republicii Moldova sau iniţierii referendumului republican;
    b) autoritatea administraţiei publice locale – în cazul iniţierii  referendumului local;
    c) instanţa de judecată – în cazul iniţierii referendumului local de revocare a primarului;
    d) consiliul electoral de circumscripție – în cazul alegerilor parlamentare în circumscripțiile uninominale.
    17. Semnăturile pentru susţinerea candidatului la una din funcțiile elective enumerate în cuprinsul pct. 2 al prezentului regulament sau pentru iniţierea referendumului se colectează pe o listă de subscripţie, conform modelelor din Anexele nr. 3 şi nr. 4 la prezentul regulament.
Secţiunea 3. Întocmirea (completarea) listelor de subscripţie
pentru susţinerea candidatului la alegeri

    18. Lista de subscripţie pentru susţinerea candidatului la una din funcțiile elective enumerate în cuprinsul pct. 2 al prezentului regulament conţine în mod obligatoriu:
    a) tipul alegerilor pentru care persoana îşi înaintează candidatura;
    b) data desfăşurării alegerilor;
    c) numărul listei de subscripţie;
    d) numele şi prenumele, anul naşterii, domiciliul, profesia (ocupaţia), funcţia, locul de muncă, apartenența politică a candidatului;
    e) localitatea unde are loc colectarea semnăturilor, iar în cazul alegerilor parlamentare denumirea și numărul circumscripției uninominale;
    f) numele şi prenumele persoanei care colectează semnăturile;
    g) menţiuni despre modalitatea de completare a listei de subscripție de către susținători, precum și despre acordul susținătorilor privind prelucrarea datelor personale ale acestora conform legislației privind protecția datelor cu caracter personal;
    h) mențiuni privind responsabilitățile colectorului în procesul de colectare și prelucrare a datelor cu caracter personal ale susținătorilor, conform rigorilor legislației privind protecția datelor cu caracter personal, precum și mențiunea despre autenticitatea datelor din lista de subscripţie şi semnătura persoanei care colectează semnăturile;
    i) numărul curent, numele şi prenumele, anul naşterii, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate, data la care semnează în listă şi semnătura susţinătorului candidatului;
    j) rubrica „Notă” în care se înscriu mențiunile privind completarea datelor solicitate de către membrul grupului de inițiativă sau de o altă persoană împuternicită să colecteze semnăturile, precum și în cazul aplicării semnăturii de un reprezentant al susținătorului.
    Datele prevăzute la lit. i) se completează personal de fiecare susţinător al candidatului. În cazul în care susținătorul, din motive obiective, nu poate să completeze personal datele solicitate, acestea sînt completate de membrul grupului de inițiativă sau de o altă persoană împuternicită să colecteze semnăturile, semnătura în lista de subscripție fiind aplicată personal de susținător, iar în caz de imposibilitate de un reprezentant al acestuia.
    19. Numele şi prenumele, anul naşterii, domiciliul candidatului se înscriu în baza actului de identitate valabil. Pentru candidatul care are şi domiciliu, şi reşedinţă, în perioada valabilităţii reşedinţei, se înscrie adresa conform înregistrării la reşedinţă.
    20. Datele privind funcţia şi locul de muncă se indică în baza Clasificatorului ocupaţiilor din Republica Moldova. Pentru candidatul care are şi domiciliu, şi reşedinţă, în perioada valabilităţii reşedinţei, se înscrie adresa conform înregistrării la reşedinţă. În cazul în care candidatul activează în cadrul mai multor unităţi, se va indica  funcţia deţinută la locul de muncă de bază.
    21. Profesia (ocupaţia) se înscrie conform diplomei, certificatului, atestatului sau altor acte ce confirmă profesia. În cazul în care candidatul activează în cadrul mai multor unităţi, se va indica funcţia deţinută la locul de muncă de bază. În cazul în care candidatul deţine două sau mai multe profesii, se va înscrie doar una dintre ele.
Secţiunea 4. Întocmirea (completarea) și autentificarea listelor
de subscripţie pentru iniţierea referendumului

    22. Lista de subscripţie pentru iniţierea referendumului conţine în mod obligatoriu:
    a) tipul referendumului;
    b) numărul listei de subscripţie;
    c) problema supusă referendumului;
    d) numele şi prenumele membrului grupului de iniţiativă care colectează semnăturile;
    e) localitatea unde are loc colectarea semnăturilor;
    f) menţiuni despre modalitatea de completare a listei de subscripție de către susținători, precum și despre acordul privind prelucrarea datelor personale ale acestora conform legislației privind protecția datelor cu caracter personal;
    g) mențiuni privind responsabilitățile colectorului în procesul de colectare și prelucrare a datelor cu caracter personal ale susținătorilor, conform rigorilor legislației privind protecția datelor cu caracter personal, precum și mențiunea despre autenticitatea datelor din lista de subscripţie şi semnătura persoanei care colectează semnăturile;
    h) ştampila autorităţii administraţiei publice locale respective;
    i) numărul curent, numele şi prenumele, anul naşterii, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate, data la care semnează în listă şi semnătura susţinătorului referendumului;
    j) rubrica „Notă” în care se înscriu erorile identificate sau mențiuni privind completarea datelor solicitate de către membrul grupului de inițiativă sau de o altă persoană împuternicită să colecteze semnăturile, precum și în cazul aplicării semnăturii de un reprezentant al susținătorului.
    Datele prevăzute la lit. i) se completează personal de fiecare susţinător al referendumului. În cazul în care, din motive obiective, susținătorul nu poate să completeze personal datele solicitate, acestea sînt completate de membrul grupului de inițiativă, semnătura în lista de subscripție fiind aplicată personal de susținător, iar în caz de imposibilitate de un reprezentant al acestuia.
    23. Fiecare listă pentru susţinerea iniţierii referendumului conţine în mod obligatoriu întrebarea sau întrebările preconizate a fi supuse referendumului.
    24. Lista de subscripţie conţine doar semnăturile susţinătorilor care domiciliază într-o singură localitate.
    25. Persoana care colectează semnăturile, semnează fiecare foaie din listele de subscripţie, prin care atestă faptul că semnăturile au fost colectate personal şi că identitatea persoanelor ale căror nume apar în liste a fost verificată, în baza actului de identitate, personal de către colector.
    26.  Persoana care colectează semnăturile semnează fiecare foaie din listele de subscripţie în prezenţa conducătorului autorităţii administraţiei publice locale pe al cărei teritoriu s-au colectat semnăturile.
    27. După ce lista de subscripţie este semnată de persoana care colectează semnăturile, lista se autentifică prin aplicarea ştampilei autorităţii administraţiei publice locale respective pe al cărei teritoriu s-au colectat semnăturile.
    Conducătorul autorității administrației publice locale sau persoana împuternicită în modul corespunzător va autentifica listele de subscripție cît mai curînd posibil sau într-un termen care nu va depăși 5 zile calendaristice de la data depunerii cererii de către grupul de inițiativă privind autentificarea listelor de subscripție.
    28. În cazul în care listele de subscripţie sînt completate cu erori, conducătorul autorităţii administraţiei publice locale va face menţiunea respectivă pe listă, va confirma aceasta prin semnătura personală şi va aplica ştampila autorităţii administraţiei publice locale.
    29. În cazul în care în lista de subscripţie sînt incluse persoane private de dreptul de a alege, persoane care nu domiciliază pe teritoriul respectiv, persoane fictive sau persoane care au fost înscrise în alte liste, conducătorul autorităţii administraţiei publice locale radiază personale respective din lista de subscripţie cu indicarea temeiului excluderii în rubrica „Notă”.
    30. Refuzul neîntemeiat al conducătorului autorităţii administraţiei publice locale de a autentifica listele de subscripţie poate fi contestat în instanţa de judecată. În perioada de colectare a semnăturilor pentru inițierea referendumului, contestarea acțiunilor/inacțiunilor autorității administrației publice locale în procesul de autentificare a listelor de subscripție se asimilează litigiului electoral, fiind contestate direct în instanța de judecată, conform prevederilor stabilite de Capitolul 12 din Codul electoral, care se aplică în modul corespunzător. În acest caz, subiecți cu drept de a contesta acțiunile/inacțiunile autorității administrației publice locale în procesul de autentificare a listelor de subscripție sînt conducătorul grupului de inițiativă sau colectorul, membru al grupului de inițiativă a cărui listă conducătorul autorității administrației publice locale refuză să o autentifice.
    Grupul de iniţiativă are dreptul să prezinte organului electoral competent, instanței de judecată sau autorității administrației publice locale copiile de pe aceste liste de subscripţie, cu anexarea copiei de pe cererea de chemare în judecată înregistrată de instanţa respectivă. În cazul în care se stabileşte că numărul de semnături este insuficient pentru iniţierea referendumului, iar numărul semnăturilor din listele de subscripţie contestate poate influenţa decizia organului electoral, a instanței de judecată sau a autorității administrației publice locale, autoritatea competentă va amîna adoptarea deciziei pînă la emiterea unei hotărîri judecătoreşti irevocabile.
Capitolul III. Modul de prezentare şi verificare a listelor
de subscripţi
e
    31. Listele de subscripţie pentru susţinerea candidatului la una din funcțiile elective enumerate în cuprinsul pct. 2 al prezentului regulament trebuie să conţină semnăturile:
    a) a cel puţin 500 şi cel mult 1000 de susținători cu drept de vot din circumscripția uninominală unde intenționează să candideze, iar în cazul unui candidat femeie - semnăturile a cel puțin 250 și cel mult 500 de susținători cu drept de vot – la alegerea deputatului în Parlament în baza circumscripțiilor uninominale. Semnăturile pentru susținerea candidaților din circumscripțiile uninominale de peste hotarele țării și cele constituite pentru localitățile din stînga Nistrului (Transnistria) pot proveni din orice circumscripție uninominală din cele 51 constituite;
    b) a cel puţin 15000 și nu mai mult de 25000 de alegători din cel puţin jumătate din numărul unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea ale Republicii Moldova în care au fost colectate nu mai puţin de 600 de semnături – la alegerea Președintelui Republicii Moldova;
    c) a 2 la sută din numărul alegătorilor din circumscripţia respectivă, împărţit la numărul de mandate pentru consiliul respectiv, dar nu mai puţin de 50 de persoane – la alegerea consilierului în consiliul local;
    d) a 5 la sută din numărul alegătorilor din circumscripţia respectivă, dar nu mai puţin de 150 de persoane şi nu mai mult de 10 000 de persoane – la alegerea primarului.
    32. Listele de subscripţie pentru susţinerea iniţierii referendumului trebuie să conţină semnăturile:
    a) a cel puţin 200 000 de cetăţeni ai Republicii Moldova cu drept de vot – în cazul oricărui tip de referendum republican, cu excepţia celui constituţional, căruia se aplică prevederile art. 141 alin. (1) lit. a) din Constituţie;
    b) a 10 la sută din numărul cetăţenilor cu drept de vot care domiciliază pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale respective – în cazul referendumului local.
    33. După finalizarea colectării semnăturilor pentru susţinerea candidaților la alegeri sau pentru inițierea referendumului, dar nu mai tîrziu de termenele indicate în pct. 36 din prezentul regulament, listele de subscripţie se depun :
    a) la Comisia Electorală Centrală – în cazul susţinerii candidatului pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova şi a iniţierii referendumului republican;
    b) la consiliul electoral de circumscripţie – în cazul susţinerii candidatului pentru circumscripția uninominală la alegerea Parlamentului și candidatului independent la alegerile locale;
    c) la consiliul local respectiv sau la autoritatea reprezentativă a unităţii administrativ-teritoriale cu statut special – în cazul susţinerii iniţierii referendumului local, cu excepţia susţinerii iniţierii referendumului local pentru revocarea primarului;
    d) la judecătorie – în cazul susţinerii iniţierii referendumului local pentru revocarea primarului.
    34. Recepţionarea listelor de subscripție și a documentelor prezentate de candidații la alegeri sau grupurile de inițiativă se realizează de către Comisia de recepționare, în componența căreia se includ membrii organului electoral și funcționari ai aparatului acestuia, instituită prin dispoziția președintelui organului electoral respectiv. Judecătoriile și autoritățile administrației publice locale instituie comisiile/grupurile de lucru și/sau desemnează persoanele responsabile în acest sens, conform regulilor interne de organizare a acestora, asigurînd respectarea procedurii generale de recepționare și verificare a listelor de subscripție stabilite de Codul electoral, de prezentul regulament și de alte acte normative în domeniu adoptate de CEC.
    35. Organul electoral, după caz instanţa de judecată sau autoritatea administraţiei publice locale, va supune verificării autenticitatea semnăturilor din listele de subscripţie în limita numărului stabilit la pct. 31 şi 32 din prezentul regulament. În cazul prezentării listelor de subscripţie ce conţin un număr mai mare de semnături decît cel stabilit, autoritatea competentă va verifica, aleatoriu, autenticitatea semnăturilor colectate în limita numărului maxim prevăzut, celelalte semnături colectate peste plafonul stabilit nu se vor verifica.
    36. Termenul de depunere a listelor de subscripţie cu semnăturile cetăţenilor la organul respectiv pentru verificare este:
    a) cel mai tîrziu cu 30 de zile înainte de ziua alegerilor – în cazul susţinerii candidatului la alegerile parlamentare, prezidențiale sau locale;
    b) cel tîrziu în ultima zi a termenului de colectare indicat în legitimația colectorului – în cazul susţinerii iniţierii referendumului (republican - de la 2 la 3 luni; local – de la 30 la 60 de zile).
    37. Nu se admite depunerea listelor de subscripţie suplimentare după ce organul respectiv a primit şi a înregistrat listele de subscripţie.
    38. În cazul susţinerii candidatului la una din funcțiile elective enumerate în cuprinsul pct. 2 al prezentului regulament, listele de subscripţie se depun la organul electoral corespunzător împreună cu documentele necesare pentru înregistrarea candidaţilor. Procedura de receționare a documentelor și listelor de subscripție este stabilită în regulamentele privind particularitățile de desemnare și înregisrare a candidaților pentru fiecare tip de scrutin organizat, aprobate de Comisia Electorală Centrală.
    39. În cazul susţinerii iniţierii referendumului, listele de subscripţie se depun nu mai tîrziu de ultima zi a termenului de colectare a semnăturilor la organul respectiv împreună cu procesul-verbal întocmit de grupul de iniţiativă în care se indică data înregistrării grupului de iniţiativă, numărul de semnături colectate, data încheierii colectării semnăturilor, întocmindu-se actul de predare-primire în care se specifică numărul de liste de subscripţie recepționate, completate şi neutilizate, numărul de semnături declarate ale susţinătorilor referendumului, data şi ora primirii listelor de subscripţie. Procedura de recepționare și verificare a listelor de subscripție în cadrul referendumurilor republicane este descrisă în Instrucțiunea privind organizarea procesului de prezentare, recepționare și verificare a listelor de subscripție pentru inițierea referendumului republican, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 4526 din 4 martie 2015.
    40. După depunerea listelor de subscripţie la organul respectiv, acesta verifică autenticitatea semnăturilor de pe listele de subscripţie care i-au fost prezentate, dreptul de vot al persoanelor înscrise în liste, adresa domiciliului:
    a) în termen de 5 zile, dar nu mai tîrziu de termenul prevăzut pentru înregistrare – în cazul susținerii candidatului la alegeri;
    b) în termen de 15 zile – în cazul inițierii referendumului.
    41. Dacă la verificarea listelor de subscripție se vor depista semnături false sau semnături repetate în mai multe liste, semnături ale persoanelor care nu au dreptul la vot, semnături în dreptul unor persoane fictive, semnături ale persoanelor care nu au domiciliul pe teritoriul în care au fost colectate semnăturile, precum și ale persoanelor care au domiciliul într-o altă localitate decît cea din componența circumscripției uninominale în care candidează candidatul, acestea se vor considera nevalabile şi se vor exclude.
    42. Listele de subscripţie întocmite pînă la data începerii perioadei de desemnare a candidaţilor sau a înregistrării grupului de iniţiativă pentru susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova sau pentru iniţierea referendumului, listele de subscripţie care nu au fost semnate de colector în modul stabilit la punctul 26 al prezentului regulament, precum şi listele pentru inițierea referendumului ce nu au fost autentificate prin ştampila autorităţii administraţiei publice locale se consideră nule şi neavenite.
    43. În conformitate cu prevederile articolelor 47, 48, 86, 113, 138, 165-168 și 192-195 din Codul electoral, precum și în condițiile prezentului regulament, se consideră:
    1)  nule și neavenite listele de subscripție care:
    a) sînt de un alt model decît cel eliberat de organul competent grupului de inițiativă sau candidatului la alegeri (lipsesc rubricile sau au un alt conținut decît modelul aprobat și eliberat; lipsește numărul de ordine sau au alte numere de ordine decît cele eliberate) sau dublate prin fotocopiere;
    b)  au fost întocmite pînă la începerea perioadei de desemnare a candidaților la alegeri sau pînă la data înregistrării grupului de inițiativă sau data eliberării listelor de subscripție către acesta, precum și după data încheierii procesului de colectare a semnăturilor;
    c)  conțin date neveridice, incomplete sau cu semne de rectificare în spațiile cu: denumirea circumscripției uninominale și, respectiv, de nivelul întîi (primării) pe teritoriul căreia au fost colectate semnăturile susținătorilor înscriși în lista de subscripție; datele de autentificare ale candidatului la alegeri, numele, prenumele membrului grupului de inițiativă;
    d)  nu sînt semnate de membrii grupului de inițiativă, după caz, de candidatul la alegeri sau de către persoanele împuternicite de către acesta;
    e)  au fost semnate de persoane altele decît membrii grupului de inițiativă sau candidații la alegeri/persoane împuternicite, precum și în cazul constatării semnelor vădite de falsificare a semnăturii sau semnătura aplicată conține semne de rectificare;
    f)  au fost întocmite şi semnate de membrii grupului de inițiativă care, potrivit datelor indicate de candidat/conducătorul grupului, au refuzat să colecteze semnături;
    g) au fost întocmite cu încălcarea prevederilor art. 47 alin. (4) și (6) din Codul electoral;
    h)  conțin semne de falsificare a datelor personale înscrise în listele de subscripție.
    2) nevalabile și neautentice semnăturile susținătorilor care:
    a)  s-au înscris și și-au aplicat semnătura în mai multe liste de subscripție, precum și acele semnături care nu corespund pct. 8 din prezentul regulamentul;
    b)  s-au înscris în lista de subscripție, însă nu au aplicat semnătura;
    c)  nu au împlinit vîrsta de 18 ani la data semnării listei de subscripție;
    d)  nu dețin cetățenia Republicii Moldova;
    e)  și-au înscris datele din actul de identitate expirat;
    f)  își au domiciliul într-o altă localitate decît cea pe teritoriul căreia au fost colectate semnăturile sau localitatea face parte din componența altei circumscripții uninominale decît cea în care candidează candidatul;
    g)  au înscris în lista de subscripție date de identitate eronate/neveridice (datele personale ale posesorului actului de identitate indicat nu corespund cu cele înscrise în listă, este indicat un alt domiciliu decît cel înregistrat sau este indicat domiciliul în loc de reședință în condițiile în care susținătorul are și domiciliu, și reședința valabilă);
    h)  au fost incluși în liste de către membrii grupului de inițiativă, însă se confirmă că la data înscrierii semnatarii erau decedați;
    i)  conțin semne vădite de falsificare a semnăturii (semnătura este din alte semne grafice decît cele ce formează semnătura păstrată în Registrul de stat al populației);
    j)  conțin semne de rectificare a datelor înscrise, inclusiv a semnăturii;
    k)  au indicat ca dată a semnării listei fie o dată anterioară celei la care lista a fost eliberată grupului de inițiativă sau candidatului în alegeri, fie o dată anterioară celei la care grupul de inițiativă a fost înregistrat, fie o dată ulterioară celei la care s-a încheiat procesul de colectare a semnăturilor;
    l) au înscris un alt act de identitate decît cel solicitat;
    m)  au înscris în mod necorespunzător/incomplet datele de identitate (au fost înscrise doar inițialele numelui, prenumelui sau un număr mai mic/mare de cifre decît cel stabilit pentru actul de identitate (8 cifre); semnatarii care în momentul semnării listei împlinesc 18 ani nu au indicat data și luna nașterii; nu au completat una sau mai multe rubrici: lipsește data semnării, lipsesc seria și/sau numărul actului de identitate, nu este indicat domiciliul etc.);
    44. După verificarea listelor de subscripţie, organul respectiv întocmeşte o notă informativă privind rezultatele verificării listelor de subscripţie prezentate pentru susţinerea candidatului la alegeri sau iniţierii referendumului (conform modelului arătat în Anexele nr. 5 şi 6 la prezentul Regulament) şi o aduce la cunoştinţa persoanelor interesate.
    45. Dacă la verificarea listelor de subscripţie se constată că nu este prezentat numărul necesar de semnături sau, în urma excluderii semnăturilor nevalabile, numărul lor s-a redus faţă de plafonul minim prevăzut la punctele 31-32 din prezentul regulament, organul respectiv adoptă o hotărîre prin care:
    a) refuză înregistrarea candidatului la alegeri, comunicîndu-i hotărîrea respectivă în termen de 24 de ore de la adoptare;
    b) respinge propunerea de a efectua referendumul, anulînd înregistrarea grupului de iniţiativă.
    46. În cazul în care candidatul la alegeri sau membrii grupului de iniţiativă nu sînt de acord cu hotărîrea organului respectiv, aceasta poate fi contestată în organele electorale ierarhic superioare sau în instanţa de judecată conform legislaţiei în vigoare.
    47. După expirarea termenului de 6 luni din data înregistrării candidatului la alegeri sau adoptării hotărîrii de către Comisia Electorală Centrală privind iniţierea sau respingerea referendumului republican, listele de subscripţie se nimicesc de către organul competent care asigură păstrarea acestora. În cazul referendumurilor locale, termenul de 6 luni se aplică de la data adoptării deciziei de către consiliul local sau instanţa de judecată. În cazul în care hotărîrile de iniţiere/desfăşurare a referendumului se contestă în instanţa de judecată, sau materialele se remit altor organe competente, listele de subscripţie se vor păstra pînă la soluţionarea definitivă a cauzei şi/ori emiterii unei hotărîri judecătoreşti irevocabile.
Capitolul IV. Responsabilitățile persoanelor care colectează
semnăturile susţinătorilor

    48. Persoanele care colectează semnăturile sînt responsabile de asigurarea autenticităţii datelor din listele de subscripţie şi sînt obligate să-i comunice cetăţeanului că acesta poate semna doar într-o singură listă de subscripţie, cu excepţia cazurilor prevăzute la punctul 5 din prezentul regulament.
    49. Colectorul va asigura, în conformitate cu prevederile Legii nr. 133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal, confidențialitatea și conformitatea prelucrării datelor cu caracter personal ale susținătorilor din listele de subscripție, la care are acces și nu va utiliza/prelucra datele în alte scopuri decît cel stabilit, precum și nu va dezvălui datele de care a luat cunoștință în activitatea sa, nici după încetarea calității de colector.
    50. Pentru nerespectarea dispozițiilor ce vizează domeniul protecției datelor cu caracter personal, colectorul poartă răspundere conform legislației în vigoare. În cazul survenirii răspunderii, aceasta se aplică de către organele abilitate, în limita acțiunilor/inacțiunilor săvîrșite de către colector.
    51. Solicitările înaintate de subiecții ce pretind un anumit interes la elaborarea studiilor statistice prin examinarea conținutului listelor de subscripție prezentate de grupurile de inițiativă sau candidații la alegeri vor fi examinate și soluționate în vederea asigurări accesului în condițiile respectării legislației privind protecția datelor cu caracter personal și doar după încheierea perioadei electorale, dar nu mai tîrziu de expirarea termenului de păstrare a listelor de subscripție, fiind depersonalizate. Solicitările privind examinarea conținutului listelor de subscripție de către subiecții interesați se vor admite doar în vederea efectuării studiilor statistice. Alte temeiuri pentru a obține accesul la conținutul listelor de subscripție, inclusiv invocarea scopului de a efectua analize cu privire la modul de verificare a listelor de către organele competente, nu se vor admite, iar cererile în acest sens vor fi înaintate și examinate în ordinea stabilită pentru soluționarea litigiilor electorale.
    Solicitările se vor adresa autorităților responsabile de păstrarea listelor de subscripție pînă la nimicirea acestora în condițiile pct. 47 din prezentul regulament.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6