ECSM1309/2018
ID intern unic:  377459
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
EXTRAS Nr. 1309
din  24.08.2018
din Hotărîrea nr. 368/19  din 31 iulie 2018
Publicat : 24.08.2018 în Monitorul Oficial Nr. 321-332     art Nr : 1309
    Plenul Consiliului Superior al Magistraturii
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se admite demersul Programului pentru Justiție Transparentă, referitor la modificarea/completarea Instrucțiunii cu privire la activitatea de evidență și documentare procesuală în judecătorii și curți de apel.
    2. Se modifică, completează Instrucțiunea cu privire la activitatea de evidență și documentare procesuală în judecătorii și curți de apel, aprobată prin Hotărîrea CSM nr. 142/4 din 04 februarie 2014, după cum urmează:
    -  pct. 18 se completează cu textul ”Se consideră noi petițiile primite repetat de la una și aceeași persoană, care conțin argumente și informații noi”;
    - pct. 23 se modifică prin substituirea cuvîntului ”intrării” cu cuvîntul ”înregistrării”;
    - pct. 31 se completează după enunțul ”Dacă se atestă deteriorări, lipsa documentului sau a anexei, precum şi necorespunderea numărului indicat pe plic cu numărul documentului, despre aceasta se întocmeşte un act în care se indică ce document lipseşte” cu textul ”Actul este semnat de specialistul direcţiei/secţiei/serviciului evidenţă şi documentare procesuală  care l-a întocmit şi contrasemnat de doi angajați din aceeași direcţie/secţie/serviciu”;
    - pct. 42 va avea următorul cuprins ”Cererile de chemare în judecată, cererile de apel, de recurs, de revizuire, de eliberare a ordonanțelor judecătorești și oricare alte cereri sau acte procedurale pot fi depuse în instanța judecătorească  prin intermediul Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor. Specialiștii din direcția/secția/serviciul evidență și documentare procesuală vor verifica dovada semnăturii electronice aplicate pe cererile și actele anexate la acestea, depuse prin intermediul Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor”;
    - se introduce pct. 421 cu următorul cuprins ”Cererile sau alte acte procedurale depuse în instanța judecătorească prin intermediul Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor vor fi comunicate participanților care nu au adresa electronică și/sau nu sunt înregistrați în Programul Integrat de Gestionare a Dosarelor de către instanța judecătorească prin alte mijloace care să asigure transmiterea textului cuprins în act şi confirmarea primirii lui”;
    - se introduce pct. 422 cu următorul cuprins ”Pînă la crearea condițiilor necesare pentru asigurarea excluderii evidenței pe suport de hîrtie, cererile de chemare în judecată, dosarele penale, materialele judecătorului de instrucție, cererile de apel, cererile de recurs și alte materiale prezentate pe suport de hîrtie instanței de judecată spre soluționare se înregistrează în PIGD în decurs de 24 de ore din ziua recepționării de către persoana responsabilă de înregistrare. Zilele de odihnă se exclud din termenul de 24 ore. Responsabilitatea pentru înregistrarea dosarelor şi documentelor se pune în sarcina specialiştilor din direcţia/secţia/serviciul evidenţă şi documentare procesuală”;
    - se introduce pct. 461 cu următorul conținut ”Cererile de recuzare/abținere și cererile de accelerare se introduc în PIGD în compartimentul ”Cereri” sau ”Dosare” și se distribuie în mod aleatoriu prin intermediul PIGD. Fișa de repartizare a cererii de abținere se anexează la cererea sau dosarul respectiv”;
    - se introduce pct. 481 cu următorul cuprins ”La conexarea cauzelor aflate pe rolul aceleiași instanțe, cauzele sunt transmise spre conexare către cauza acceptată mai devreme. La conexarea cauzelor aflate pe rolul mai multor instanțe, conexarea și strămutarea pretențiilor va avea loc la instanța sesizată mai întîi”;
    - pct. 55 se completează după cum urmează:
    • mai jos de textul ”• 2p/o – pentru cauzele judecate în ordinea procedurii ordonanţiale” cu textul ” • 2o/pr – pentru cauzele privind aplicarea măsurilor de protecție în cazurile de violență în familie, prevăzute în Capitolul XXII2 CPC” și în continuare cu textul ”• 2p/s– pentru cauzele examinate în procedura specială, prevăzute la Capitolele XXIII-XXXIV2 CPC”;
    • după sintagma ”• 7 – pentru materialele privind extrădarea (art.541 CPP)” cu sintagma ”examinate de judecătorul de instrucție”;
    • se substituie textul ”• 21 – pentru materialele privind punerea în executare a hotărîrilor judecătoreşti (art.469, 471 CPP), inclusiv pentru înregistrarea dosarelor în ordine de recurs în anulare” cu textul ” • 21 – pentru materialele privind punerea în executare a hotărîrilor judecătorești, soluționate de către judecătorul de drept comun (art. 469 alin. 1) pct. 5), 11) și 14) CPP) și se completează mai jos cu textul ”• 21ji - pentru materialele privind punerea în executare a hotărîrilor judecătorești, prevăzute la celelalte puncte din art. 469 alin. 1), soluționate de către judecătorul de instrucție”;
    -  pct. 57 se completează după cum urmează:
    • mai jos de propoziția”• 1rs – pentru cauze de schimbare a măsurii de pedeapsă” cu textul ” • 1rz – pentru cauze de abţinere şi recuzare în dosare penale”;
    • după textul ” • 2rz – pentru cauze de abţinere şi recuzare” cu sintagma ”în dosare civile”;
    • mai jos de textul ” • 2rz – pentru cauze de abţinere şi recuzare” cu textul ” • 2ri – pentru recurs împotriva hotăririlor în cauze de insolvabilitate”, iar mai jos cu textul ”• 2rci– pentru recurs împotriva încheierilor în dosarele de insolvabilitate;
    • mai jos de propoziția”• 21r – pentru materialele privind punerea în executare a hotărîrilor judecătoreşti”, cu textul ”• 21rji – pentru materialele privind punerea în executare a hotărîrilor judecătorești, soluționate de către judecătorul de instrucție”;
    • se exclude sintagma ”privind sechestrarea averii” după textul ”• 25r – pentru prezentările executorului judecătoresc”;
    - pct. 58 se completează mai jos de sintagma ”• 2rh – pentru cauze civile” cu textul ”• 2rhi – pentru cauze de insolvabilitate”;
    - pct. 67 se completează după textul ”care confirmă repartizarea aleatorie” cu sintagma ” fișa de repartizare repetată”;
    - pct. 78 se introduce în redacție nouă ”Citaţia sau înştiinţarea se expediază autorităţilor publice, persoanelor juridice de drept privat şi avocaţilor prin intermediul Programului Integrat de Gestionare a Dosarului sau prin orice alt mijloc de comunicare ce asigură transmiterea şi confirmarea primirii acestor acte. Citaţia sau înştiinţarea poate fi transmisă persoanelor fizice prin poşta electronică din cadrul Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor sau prin orice alt mijloc de comunicare ce asigură transmiterea şi confirmarea primirii acestor acte doar la solicitarea persoanelor în cauză. Citațiile și înștiințările expediate la adresa electronică înregistrată în Programul integrat de gestionare a dosarelor se consideră recepționate”;
    - pct. 82 se modifică substituind enunțul ”Citaţia sau înştiinţarea se trimit prin scrisoare recomandată cu aviz de primire sau prin persoana împuternicită de judecată” cu textul „Citaţia sau înştiinţarea se trimit prin scrisoare recomandată cu aviz de primire, prin persoana împuternicită de judecată sau  prin poșta electronică în cadrul Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor”;
    - se introduce pct. 921 cu următorul cuprins ”În cazul în care instanța dispune audierea participantului sau martorului aflat în imposibilitatea de a se prezenta în ședința de judecată prin intermediul videoconferinței, grefierul va utiliza simultan echipamentul de videoconferință instalat în sala de judecată și echipamentul de înregistrare audio digitală a ședințelor de judecată. În cazul participării martorului prin videoconferință, acesta va semna declarația privind cunoașterea obligațiilor și răspunderii lui care  se va expedia instanței de judecată prin intermediul poștei electronice de către instituția în care este instalat echipamentul de videoconferință, iar grefierul o va introduce la compartimentul relevant al dosarului în Programul Integrat de Gestionare a Dosarelor”.
    3. Prezenta Hotărîre poate fi contestată la Curtea Supremă de Justiţie de orice persoană interesată în termen de 15 zile din data comunicării.
    4. Prezenta Hotărîre se publică pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii (www.csm.md), iar extrasul în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    PREȘEDINTELE ŞEDINŢEI PLENULUI
    CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII          Victor MICU