OCNAS144/2018
ID intern unic:  378042
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CASA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI SOCIALE
ORDIN Nr. 144
din  30.10.2018
cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire la recuperarea
sumelor achitate necuvenit sub formă de prestații de asigurări
sociale ca urmare a prezentării declarațiilor corectate
Publicat : 16.11.2018 în Monitorul Oficial Nr. 424-429     art Nr : 1682
    În scopul punerii în aplicare a prevederilor art. 56 alin. (5) din Legea nr. 489 din 08.07.1999 privind Sistemul public de asigurări sociale,
ORDON:
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la recuperarea sumelor achitate necuvenit sub formă de prestații de asigurări sociale ca urmare a prezentării declarațiilor corectate, conform anexei.
    2. Casa Națională de Asigurări Sociale va aduce la cunoștința plătitorilor de contribuţii prevederile prezentului Regulament prin publicare în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în termen de 10 zile de la data aprobării.
    3. Casa Națională de Asigurări Sociale va aduce la cunoştinţa funcţionarilor caselor teritoriale de asigurări sociale prevederile Regulamentului cu privire la recuperarea sumelor achitate necuvenit sub formă de prestații de asigurări sociale ca urmare a prezentării declarațiilor corectate, prin intermediul SI ACCES DOC, în termen de 10 zile lucrătoare de la data aprobării.
    4. Controlul asupra executării prevederilor prezentului ordin se pune în sarcina dnei Tatiana Popa, vicepreşedintele CNAS.

    PREȘEDINTELE CNAS                                                             Laura GRECU

    Nr. 144-A. Chişinău, 30 octombrie 2018.


Aprobat
prin Ordinul preşedintelui CNAS
nr. 144-A din 30 octombrie 2018

REGULAMENT
cu privire la recuperarea sumelor achitate necuvenit sub formă
de prestaţii de asigurări sociale
ca urmare a prezentării
declaraţiilor corectate

I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul Regulament stabilește modul de recuperare a sumelor achitate necuvenit sub formă de prestaţii de asigurări sociale persoanelor asigurate ca urmare a prezentării declarațiilor corectate.
    2.  Baza de calcul a prestaţiilor de asigurări sociale o constituie venitul mediu asigurat care se conţine la conturile personale ale persoanelor asigurate. Datele despre venitul asigurat se acumulează în conturile personale în temeiul informaţiei declarate de către angajator.
    3. În sensul prezentului Regulament se definesc următoarele noțiuni:
    - Cont personal de asigurări sociale – cod destinat colectării şi evidenţei informaţiei cu privire la contribuţiile de asigurări sociale calculate şi achitate la bugetul asigurărilor sociale de stat pentru fiecare persoană asigurată;
    - Aviz de recuperare a sumei – document de plată prin care se informează angajatorul despre suma care necesită a fi achitată la bugetul asigurărilor sociale de stat;
    - Mijloace dezafectate necuvenit de la bugetul asigurărilor sociale de stat – sume achitate necuvenit din bugetul asigurărilor sociale de stat (în continuare BASS) sub formă de prestații de asigurări sociale, urmare a declarării incorecte de către angajator a contribuţiilor de asigurări sociale.
II. Modul de declarare şi corectare de către angajator
a venitului asigurat

    4. Angajatorul declară lunar informaţia privind venitul asigurat al fiecărui angajat utilizînd Darea de seamă privind reținerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală și a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate „Forma IPC 18” (în continuare Darea de seamă IPC 18) pentru înscrierea acesteia în conturile personale de asigurări sociale.
    5. Angajatorul poartă răspundere, în modul stabilit de legislația în vigoare, pentru autenticitatea datelor prezentate cu privire la venitul asigurat al fiecărui angajat.
    6. Casa Naţională de Asigurări Sociale (în continuare Casa Naţională) administrează datele din conturile personale ale persoanelor asigurate şi le utilizează la stabilirea prestațiilor de asigurări sociale.
    7. Corectarea datelor în conturile personale ale persoanelor asigurate începând cu 1 ianuarie 2018 are loc prin prezentarea Dării de seamă IPC 18 corectată.
    8. În cazul în care angajatorul constată în declaraţia REV 5 sau Darea de seamă IPC 18, prezentate inițial, greșeli sau omiteri, atât în datele financiare cât și în datele nefinanciare, acesta este obligat să prezinte declaraţia/darea de seamă corectată.
    9. Pentru perioada de până la 1 ianuarie 2018 rectificările în conturile persoanelor asigurate au loc prin depunerea declarației persoanei asigurate Rev 5 corectată la casa teritorială de asigurări sociale unde este luat la evidență angajatorul.
    10. Declarația persoanei asigurate corectată pentru perioada de până la 1 ianuarie 2018 se prezintă în cazurile în care angajatorul constată că informaţia prezentată anterior conţine o greșeală sau o omisiune, sau în baza actului de control emis de către instituţia abilitată în temeiul Legii nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător, în termen de 30 de zile calendaristice de la data întocmirii acestuia, sau în baza hotărârii judecătorești irevocabile.
    11. Declarațiile corectate se depun la casele teritoriale de asigurări sociale în baza cererii de corectare. La cerere se anexează nota explicativă a angajatorului şi documentele de evidenţă contabilă ce atestă necesitatea efectuării corectării. Casa teritorială de asigurări sociale/Casa Naţională în termen de până la 30 de zile calendaristice examinează documentele prezentate şi, după caz, solicită efectuarea controlului de către Serviciul Fiscal de Stat.
    12. În cazul în care Casa Naţională acceptă corectarea declaraţiilor prezentate iniţial de către angajator pentru persoanele asigurate cărora le-au fost calculate şi achitate prestaţii de asigurări sociale și, ulterior, se constată mijloace dezafectate necuvenit de la bugetul asigurărilor sociale de stat, suma constatată este restituită de către angajatorul care, iniţial, a declarat greşit venitul asigurat.
    13. La acceptarea de către casele teritoriale de asigurări sociale/Casa Națională a declarațiilor corectate, prezentate de către angajator, pentru beneficiarii de prestaţii de asigurări sociale, are loc reexaminarea cuantumului prestaţiei stabilite persoanei asigurate.
    14. În urma reexaminării prestației de asigurări sociale, persoana asigurată se informează în scris despre mărimea nouă a prestației conform corectărilor efectuate de către angajator.
III. Procedura de recuperare a sumelor achitate necuvenit
sub formă de prestaţii de asigurări sociale

    15. La constatarea sumelor achitate necuvenit sub formă de prestaţii de asigurări sociale, casele teritoriale de asigurări sociale/Casa Națională va determina suma exactă a mijloacelor dezafectate necuvenit de la bugetul asigurărilor sociale de stat şi va anunţa în termen de până la 30 de zile calendaristice angajatorul prin intermediul unei adresări oficiale despre cazurile/cazul constatat. La adresare se va prezenta avizul de recuperare a sumei, conform anexei nr. 1 a prezentului Regulament, în temeiul căruia urmează să fie transferată suma de către angajator la BASS.
    16. Angajatorul este obligat, în termen de 30 de zile calendaristice de la data recepţionării avizului de recuperare a sumei, să transfere la BASS sumele achitate necuvenit sub formă de prestaţii de asigurări sociale, indicate de către Casa Naţională.
    17. Sumele achitate de către angajator în scopul compensării sumelor achitate necuvenit sub formă de prestaţii de asigurări sociale nu se vor reflecta în Darea de seamă IPC 18.
    18. Sumele stabilite se virează de către angajator la BASS în conformitate cu modul de achitare şi evidenţă a plăţilor la bugetul public național prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanțelor conform clasificației economice „Alte venituri încasate în bugetul asigurărilor sociale de stat”.
    19. Pentru nerespectarea termenelor de restituire de către angajator a sumelor achitate necuvenit sub formă de prestaţii de asigurări sociale nu se vor calcula majorări de întârziere în conformitate cu prevederile Legii nr. 489-XIV din 8 iulie 1999 privind sistemul public de asigurări sociale.
    20. În cazul în care angajatorul refuză să transfere la BASS sumele achitate necuvenit sub formă de prestaţii de asigurări sociale, Casa Naţională încasează sumele respective prin intermediul instanţei de judecată.

    anexa nr.1