OMFC194/2018
ID intern unic:  378446
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL FINANŢELOR
ORDIN Nr. 194
din  30.11.2018
cu privire la aprobarea modificărilor la Standardul Național de Contabilitate
”Prezentarea situațiilor financiare”, aprobat prin Ordinul ministrului finanțelor
nr.118/2013
Publicat : 14.12.2018 în Monitorul Oficial Nr. 467-479     art Nr : 1776     Data intrarii in vigoare : 01.01.2019
    În temeiul art.11 alin.(2) din Legea contabilității nr.113/2007 (republicată în Monitorul Oficial al R. Moldova, 2014, nr.27-34, art.61) și în scopul punerii în aplicare a prevederilor Legii contabilității și raportării financiare nr.287/2017 (publicată în Monitorul Oficial al R. Moldova, 2018, nr. 1-6, art. 22),
ORDON:
    1. Se aprobă modificările la Standardul Național de Contabilitate ”Prezentarea situațiilor financiare”, aprobat prin Ordinul ministrului finanțelor nr.118/2013, conform anexei.
    2. Prezentul ordin intră în vigoare din 1 ianuarie 2019.

    MINISTRUL FINANȚELOR                                            Octavian ARMAȘU

    Nr. 194. Chişinău, 30 noiembrie 2018.


Anexă
la Ordinul ministrului finanțelor
nr.194 din 30 noiembrie 2018

Modificările la Standardul Național de Contabilitate
”Prezentarea situațiilor
financiare”, aprobat prin Ordinul
ministrului finanțelor nr.118/2013

    Standardul Național de Contabilitate ”Prezentarea situațiilor financiare”, aprobat prin Ordinul ministrului finanțelor nr.118/2013 privind aprobarea Standardelor Naționale de Contabilitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.177-181, art.1224), se modifică după cum urmează:
    1. În pct.2 cuvîntul ”formularelor” se substituie cu cuvîntul ”formatului”.
    2. În pct.3 cuvintele ”complete și simplificate” se exclud.
    3. În pct.7:
    -  subpct.2) după cuvîntul ”simplificate” se completează cu  ” ; sau”.
    -  se completează cu subpct.3) cu următorul conținut: ”3) situații financiare prescurtate.”.
    4. În pct.8 subpct.5) cuvintele ”notele la situațiile financiare” se substituie cu ”nota explicativă”.
    5. După pct.9 se completează cu pct.91 cu următorul conținut:
    ”91. Situaţiile financiare prescurtate cuprind:
    a) bilanţul prescurtat;
    b) situaţia de profit şi pierdere prescurtată;
    c) nota explicativă.”.
    6. Capitolul ”Principii de bază și caracteristici calitative” se exclude.
    7. Punctele 14-15, 17 se exclud.
    8. În pct.20 subpct.3) cuvintele ”notelor/notelor” se substituie cu ”notei”.
    9. Denumirea subcapitolului ”Bilanțul” se completează cu cuvintele ”/bilanțul prescurtat”.
    10. În pct.21 după cuvîntul ”bilanțul” se completează cu cuvintele”/bilanțul prescurtat”.
    11. În pct.22, 23, 28, 29 după cuvîntul ”bilanț” se completează cu cuvintele ”/bilanțul prescurtat”.
    12. După pct.29 se completează cu compartimentul ”Bilanțul”.
    13. În pct.30, 84, 103, 128 cuvîntul ”formularului” se substituie cu cuvîntul ”formatului”.
    14. După pct.80 se completează compartimentul ”Bilanţul prescurtat” cu următorul conținut:
    ”801. Bilanţul prescurtat se întocmeşte conform formatului prezentat în anexa 11.
    802. În rîndul 010 “Imobilizări necorporale” se reflectă valoarea contabilă a imobilizărilor necorporale în curs de execuţie şi în utilizare, determinată conform SNC “Imobilizări necorporale şi corporale”.
    803. În rîndul 020 “Imobilizări corporale” se reflectă valoarea contabilă a imobilizărilor corporale în curs de execuţie, a terenurilor, mijloacelor fixe, resurselor minerale, activelor biologice imobilizate determinată conform SNC “Imobilizări necorporale şi corporale” şi SNC “Particularităţile contabilităţii în agricultură”.
    804. În rîndul 030 “Investiţii financiare pe termen lung” se indică valoarea titlurilor de valoare procurate, depozitelor bancare, împrumuturilor acordate şi alte investiţii în părţi neafiliate şi afiliate cu termenul de deţinere (stingere) mai mare de 12 luni din data raportării, care se determină în conformitate cu SNC “Creanţe şi investiţii financiare”.
    805. În rîndul 040 “Investiţii imobiliare” se reflectă valoarea contabilă a investiţiilor imobiliare, care se determină în conformitate cu SNC “Investiţii imobiliare”.
    806.  În rîndul 050 “Creanţe pe termen lung şi alte active imobilizate” se înscrie valoarea creanţelor, suma cheltuielilor anticipate şi a altor active cu termenul de deţinere (stingere) ce depăşeşte 12 luni din data raportării neincluse în rd.010-040.
    807. În rîndul 060 “Total active imobilizate” se indică valoarea totală a activelor imobilizate determinată prin relaţia: rd.010 + rd.020 + rd.030 + rd.040 + rd.050.
    808. În rîndul 070 “Stocuri” se înscrie valoarea contabilă a materialelor, activelor biologice circulante, obiectelor de mică valoare şi scurtă durată, producţiei în curs de execuţie, produselor şi mărfurilor, care se determină în conformitate cu SNC “Stocuri” şi SNC “Particularităţile contabilităţii în agricultură”.
    809. În rîndul 080 “Creanţe curente şi alte active circulante” se reflectă suma creanţelor comerciale, ale bugetului, personalului, cheltuielile anticipate şi alte active care urmează a fi utilizate (decontate) pe parcursul unei perioade, ce nu depăşeşte 12 luni din data raportării.
    8010. În rîndul 090 “Numerar şi documente băneşti” se înscrie suma totală a numerarului în monedă naţională şi valută străină din casierie şi la conturile curente, a numerarului la alte conturi bancare, în expediţie şi valoarea documentelor băneşti (timbrelor de acciz, mărcilor poştale, biletelor de călătorie, biletelor de tratament şi odihnă etc.).
    8011. În rîndul 100 “Investiţii financiare curente” se indică valoarea titlurilor de valoare procurate, depozitelor bancare, împrumuturilor acordate şi alte investiţii în părţi neafiliate şi afiliate cu termenul de deţinere (stingere) ce nu depăşeşte 12 luni din data raportării, care se determină în conformitate cu SNC “Creanţe şi investiţii financiare”.
    8012. În rîndul 110 “Total active circulante” se reflectă valoarea totală a activelor circulante, determinată prin relaţia: rd.070 + rd.080 + rd.090 + rd.100.
    8013. În rîndul 120 “Total active” se înscrie valoarea totală a activelor imobilizate şi circulante ale entităţii, determinată prin relaţia: rd.060 + rd.110.
    8014. În rîndul 130 “Capital social şi suplimentar” se înscrie valoarea capitalului social, suplimentar, nevărsat, neînregistrat şi retras, care se determină în conformitate cu SNC “Capital propriu şi datorii”.
    8015. În rîndul 140 “Rezerve” se reflectă suma totală a capitalului de rezervă, a rezervelor statutare şi altor rezerve constituite de către entitate.
    8016. În rîndul 150 “Corecţii ale rezultatelor anilor precedenţi” se înscrie rezultatul obţinut al anilor precedenţi depistat în perioada de gestiune: profitul – cu cifre pozitive, pierderea – cu semnul minus (între paranteze).
    8017. În rîndul 160 “Profit (pierdere)” se reflectă suma profitului (pierderii) anilor precedenţi şi a perioadei de gestiune curente, care se determină în conformitate cu SNC “Capital propriu şi datorii”.
    8018. În rîndul 170 “Alte elemente de capital propriu” se reflectă valoarea subvenţiilor aferente activelor primite de către entităţile cu proprietate publică de la autorităţile administraţiei publice şi alte organe de stat, decontate (după îndeplinirea condiţiilor contractuale) şi suma altor elemente de capital propriu neincluse în rd.130-160.
    8019. În rîndul 180 “Total capital propriu” se înscrie totalul elementelor de capital propriu, determinat prin relaţia: rd.130 + rd.140 + rd.150 + rd.160 + rd.170.
    8020. În rîndul 190 “Datorii pe termen lung” se indică suma datoriilor cu termenul de stingere (decontare) mai mare de 12 luni din data raportării, provizioanelor determinate conform SNC “Capital propriu şi datorii”.
    8021. În rîndul 200 “Datorii curente” se indică suma datoriilor cu termenul de stingere (decontare) ce nu depăşeşte 12 luni din data raportării, provizioanelor  determinate conform SNC “Capital propriu şi datorii”.
    8022. În rîndul 210 “Total datorii” se înscrie suma totală a datoriilor pe termen lung şi curente, determinată prin relaţia: rd.190 + rd.200.  
    8023. În rîndul 220 “Total pasive” se indică suma totală a capitalului propriu și a datoriilor entităţii, determinată prin relaţia: rd.180 + rd.210.
    15.  Denumirea subcapitolului ”Situaţia de profit şi pierdere” se completează cu ”/Situaţia de profit şi pierdere prescurtată”.
    16. În pct.81, 82, 83, după cuvintele ”situația de profit și pierdere” se completează cu cuvintele ”/situaţia de profit şi pierdere prescurtată”.
    17. După pct.96 se completează cu compartimentul ”Situația de profit și pierdere prescurtată” cu următorul conținut:
    ”961Situaţia de profit şi pierdere prescurtată se întocmeşte în baza clasificării cheltuielilor după destinaţie (funcţii) conform formatului prezentat în anexa 21.
    962. În rîndul 010 “Venituri din vînzări” se reflectă suma veniturilor din vînzări obţinute în cadrul activităţii operaţionale. Acesta cuprinde veniturile din:
    1) vînzarea produselor/mărfurilor;
    2) prestarea serviciilor şi/sau executarea lucrărilor;
    3) contracte de construcţie;
    4) contracte de leasing operaţional şi financiar (arendă, locaţiune);
    5) dividende, participaţii şi/sau dobînzi, care pentru entitate reprezintă activitate operaţională.
    Suma veniturilor din vînzări recunoscută în perioada de gestiune se ajustează cu valoarea produselor şi mărfurilor returnate de cumpărători şi/sau reducerile de preţ la produse, mărfuri livrate şi/sau servicii prestate, în aceiaşi perioadă de gestiune în care a avut loc livrarea.
    963. În rîndul 020 “Costul vînzărilor” se reflectă valoarea contabilă a produselor/mărfurilor vîndute, costurilor serviciilor prestate/lucrărilor executate în cadrul activităţii operaţionale a entităţii atribuite la cheltuieli şi corelate cu veniturile înregistrate în rd.010. Costul vînzărilor include:
    1) valoarea contabilă a produselor/mărfurilor vîndute;
    2) costul serviciilor prestate şi/sau lucrărilor executate;
    3) costul lucrărilor aferente contractelor de construcţie;
    4) costul serviciilor aferente contractelor de leasing operaţional şi financiar (arendă, locaţiune);
    5) alte costuri, care se referă la activitatea operaţională, corelate cu veniturile din vînzări (de exemplu, costurile activităţii de bază a entităţilor de microfinanţare, a entităţilor de investiţii).
    Suma costului vînzărilor înregistrată în perioada de gestiune se ajustează cu valoarea contabilă a produselor/mărfurilor vîndute şi returnate entităţii în aceiaşi perioadă de gestiune în care a avut loc livrarea.
    964. În rîndul 030 “Profit brut (pierdere brută)” se reflectă diferenţa dintre veniturile din vînzări şi costul vînzărilor, determinată prin relaţia: rd.010 – rd.020.
    965. În rîndul 040 “Alte venituri din activitatea operaţională” se reflectă veniturile care apar în procesul desfăşurării activităţii operaţionale, dar care nu pot fi atribuite la venituri din vînzări. Acestea cuprind veniturile:
    1) din ieşirea altor active circulante (cu excepţia veniturilor reflectate în rd.010);
    2) sub formă de amenzi, penalităţi şi alte sancţiuni;
    3) din recuperarea prejudiciului material cauzat entităţii;
    4) din decontarea datoriilor cu termen de prescripţie expirat;
    5) din subvenţii şi/sau utilizarea mijloacelor cu destinaţie specială,
    6) din plusurile de active constatate la inventariere;
    7) din alte operaţiuni aferente activităţii operaţionale.
    966. În rîndul 050 “Cheltuieli de distribuire, administrative și alte cheltuieli din activitatea operaţională” se reflectă cheltuielile de distribuire, administrative și alte cheltuieli din activitatea operațională, determinate în conformitate cu SNC “Cheltuieli”.
    967. În rîndul 060 “Rezultatul din activitatea operaţională: profit (pierdere)” se reflectă diferenţa dintre veniturile şi cheltuielile din activitatea operaţională din perioada de gestiune, determinată prin relaţia: rd.030 + rd.040 – rd.050.
    968. În rîndul 070 “Rezultatul din alte activităţi: profit (pierdere)” se reflectă diferenţa dintre veniturile şi cheltuielile din alte activităţi din perioada de gestiune.
    Veniturile din alte activităţi cuprind veniturile aferente activelor imobilizate, cu excepţia plusurilor de active constatate la inventariere; dividende şi/sau participaţii în alte entităţi (cu excepţia celor indicate în rîndul 010); dobînzi (cu excepţia celor indicate în rîndul 010); diferenţe favorabile de curs valutar; intrarea activelor cu titlu gratuit; reluarea pierderilor din depreciere; compensaţii pentru acoperirea pierderilor excepţionale; alte fapte economice care nu se referă la activitatea operaţională.
    Cheltuielile altor activităţi cuprind cheltuielile aferente activelor imobilizate, cheltuielile financiare şi excepţionale, determinate în conformitate cu SNC “Cheltuieli”.
    969. În rîndul 080 “Profit (pierdere) pînă la impozitare” se indică rezultatul financiar pînă la impozitare, determinat prin relaţia: rd.060 + rd.070.
    9610. În rîndul 090 “Cheltuieli privind impozitul pe venit” se reflectă cheltuielile privind impozitul pe venit, determinate în conformitate cu SNC “Cheltuieli”.
    9611. În rîndul 100 “Profit net (pierdere netă) al perioadei de gestiune” se indică rezultatul financiar după impozitare determinat ca diferenţa dintre profitul (pierderea) pînă la impozitare şi cheltuielile privind impozitul pe venit prin relaţia: rd.080 – rd.090.
    18. Subcapitolul ”Notele la situaţiile financiare” se expune în redacția: ”Nota explicativă la situaţiile financiare”
    155. Nota explicativă se întocmește conform Legii contabilității și raportării financiare nr.287/2017.”.
    19. Pct.163 se exclude.
    20. Pct.164 se expune în redacția:
    ”164. Situațiile financiare se aprobă, se semnează şi se prezintă utilizatorilor în conformitate cu prevederile Legii contabilității și raportării financiare nr.287/2017.”.

    anexa nr.11

    anexa nr.21