OMEIC133/2018
ID intern unic:  378555
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL ECONOMIEI ȘI INFRASTRUCTURII
ORDIN Nr. 133
din  13.03.2018
cu privire la  aprobarea Regulamentului general
de metrologie legală RGML 09:2018
Publicat : 21.12.2018 în Monitorul Oficial Nr. 499-503     art Nr : 1787
    În temeiul art.5 alin.(3) lit.m) din Legea metrologiei nr.19 din 4 martie 2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.100-105, art.190) şi al Legii nr.71 din 22 martie 2007 cu privire la registre (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.70-73, art.314),
ORDON:
    1. Se aprobă Regulamentul general de metrologie legală RGML 09:2018 “Elaborarea, aprobarea, conservarea, utilizarea, compararea, perfecționarea etaloanelor naţionale ale unităţilor de măsură, precum și înregistrarea/radierea acestora din Registrul de stat al etaloanelor unităţilor de măsură” (se anexează).
    2. Se abrogă:
    1) Ordinul Ministerului Economiei nr.158 din 29 august 2014 cu privire la aprobarea Regulamentului general de metrologie legală RGML 06:2014 “Sistemul Naţional de Metrologie. Registrul de stat al etaloanelor unităţilor de măsură. Principii de bază şi modul de ţinere” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.319-324, art.1490);
    2) Ordinul Ministerului Economiei nr.14 din 9 februarie 2015 cu privire la aprobarea Regulamentului general de metrologie legală RGML 09:2015 şi abrogarea unor documente normative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.58, art.449).
    3. Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi se plasează pe pagina web a Ministerului Economiei și Infrastructurii.
    4. Se pune în sarcina Institutului Naţional de Metrologie plasarea pe pagina web a prezentului ordin şi publicarea acestuia în revista de specialitate “Metrologie”.
    5. Controlul asupra executării prezentului ordin se pune în sarcina dnei Iuliana Drăgălin, secretar de stat.

    MINISTRUL ECONOMIEI
    ȘI INFRASTRUCTURII                                                        Chiril GABURICI

    Nr. 133. Chişinău, 13 martie 2018.


Anexa
la Ordinul Ministerului Economiei și Infrastructurii
nr.133 din 13 martie 2018

REGULAMENTUL GENERAL DE METROLOGIE LEGALĂ
RGML 09:2018
“Elaborarea, aprobarea, conservarea, utilizarea, compararea, perfecționarea etaloanelor naţionale
ale unităţilor de măsură, precum și înregistrarea/radierea acestora din Registrul de stat
al etaloanelor unităţilor de măsură”

I. OBIECT și DOMENIU DE APLICARE
    1. Prezentul regulament general de metrologie legală (în continuare - regulament) se referă la etaloanele unităţilor de măsură şi stabileşte:
    - elaborarea, aprobarea, conservarea, utilizarea, compararea și perfecționarea, precum și racordarea etaloanelor naționale la Sistemul Internațional de Unități (SI);
    - înregistrarea, introducerea modificărilor și radierea etaloanelor naţionale ale unităţilor de măsură din Registrul de stat al etaloanelor unităţilor de măsură (în continuare - Registru);
    - ţinerea și arhivarea Registrului.
II. TERMINOLOGIE
    2. Pentru a interpreta corect prezentul regulament, se aplică termenii conform Legii metrologiei nr.19/2016, Legii nr.71/2007 cu privire la registre şi SM ISO/IEC Ghid 99:2017 ”Vocabular internaţional de metrologie. Concepte fundamentale şi generale şi termeni asociaţi” (VIM), cu următoarea completare:
    Registru de stat al etaloanelor (document de evidenţă) – totalitatea informaţiilor documentate ţinute manual şi în sisteme informaţionale automatizate (în format electronic), în care se înregistrează etaloanele naţionale, aprobate în Republica Moldova.
III. GENERALITĂŢI
    3. Etaloanele naţionale constituie baza de etaloane a ţării ca parte componentă a Sistemului Naţional de Etaloane, care reprezintă materializarea definiţiei unei mărimi date cu o valoare determinată şi o incertitudine de măsurare asociată, utilizată ca referinţă.
    4. Etaloanele constituie baza ştiinţifică, tehnică şi legală de referinţă pentru asigurarea trasabilităţii şi uniformităţii măsurărilor efectuate pe teritoriul statului, inclusiv în relaţiile economice şi tehnico-ştiinţifice cu alte state.
    5. Etaloanele naţionale sînt bunuri proprietate publică a statului, comparate la nivel internaţional şi trasabile la etaloanele internaţionale, elaborate, perfecţionate, conservate, menţinute şi utilizate de către Institutul Naţional de Metrologie (în continuare – INM), cu acoperirea cheltuielilor necesare din bugetul de stat.
    6. Temeiul pentru elaborarea etaloanelor naţionale îl constituie:
    1) necesităţile economiei naţionale;
    2) oportunitatea reproducerii unităţii de măsură legale;
    3) posibilitatea tehnică de elaborare a etalonului şi de transmitere a unităţii de măsură, reprodusă de către acesta, cu incertitudinea solicitată;
    4) studiul de fezabilitate privind evaluarea relevanței etalonului național elaborat.
    7. Aprobarea etalonului în calitate de etalon naţional se efectuează prin ordinul autorităţii centrale de metrologie – Ministerul Economiei și Infrastructurii (în continuare – MEI).
    8. Conservarea, perfecționarea, compararea, precum și utilizarea etaloanelor naţionale se fac în strictă concordanţă cu prevederile setului de documente în baza căruia s-a obţinut aprobarea etalonului naţional.
    9. Etaloanele naţionale aprobate se înregistrează în Registrul de stat al etaloanelor unităţilor de măsură.
    10. MEI este posesorul, deţinătorul şi registratorul Registrului nominalizat la pct.1 al prezentului regulament.
IV. ELABORAREA ETALOANELOR UNITĂŢILOR
DE MĂSURĂ
    11. Etaloanele naţionale se elaborează în conformitate cu Programul anual de elaborare a etaloanelor naționale.
    12. Programul anual de elaborare a etaloanelor naționale se întocmește de INM şi se aprobă, la recomandarea Consiliului Tehnico - Ştiinţific al INM, de către directorul INM.
    13. Etaloanele propuse pentru aprobare în calitate de etaloane naţionale trebuie să fie trasabile la Sistemul Internaţional de Unităţi (SI), în condiţiile descrise de Aranjamentul de Recunoaştere Mutuală a Etaloanelor Naţionale şi a Certificatelor de Etalonare emise de către Institutele Naţionale de Metrologie (în continuare – Aranjament CIPM-MRA).
V. APROBAREA ETALOANELOR UNITĂŢILOR
DE MĂSURĂ
    14. Aprobarea este o decizie de confirmare a performanțelor unui etalon, emisă prin ordinul MEI, la recomandarea Consiliului Naţional de Metrologie (în continuare - CNM).
    15. Aprobarea este o etapă obligatorie, rezultată din examinarea în cadrul CNM a setului de documente al etalonului, prezentată de INM.
    16. Laboratoarele de etalonări ale INM, care propun spre aprobare etaloanele naţionale, trebuie să dețină un sistem de management al calităţii recunoscut la nivel regional.
    17. În scopul aprobării etalonului în calitate de național, INM trebuie să prezinte MEI spre examinare setul de documente în două exemplare, din care un exemplar rămâne la MEI şi un exemplar la INM.
    18. Setul de documente menționat la pct.17 din prezentul regulament trebuie să conţină:
    1) referatul cu privire la etalonul unităţii de măsură, conform Anexei nr.1 la regulament;
    2) fişa tehnică a etalonului, conform Anexei nr.2 la regulament;
    3) regulile de conservare şi utilizare al etalonului, conform Anexei nr.3 la regulament;
    4) datele informative despre etalon pentru introducerea în registru de stat al etaloanelor unităţilor de măsură, conform Anexei nr.4 la regulament;
    5) recomandarea Consiliului Tehnico-Ştiinţific al INM privind prezentarea etalonului spre aprobare la MEI;
    6) scheme naţionale de trasabilitate a unităţii de măsură;
    7) programul de implementare a etalonului şi a schemei de trasabilitate;
    8) certificatul care atestă că laboratoarele de etalonări din cadrul INM, în care urmează a fi conservate, menținute și utilizate etaloanele naționale, îndeplinesc cerințele sistemului de management al calității în conformitate cu standardul de referinţa SM EN ISO/IEC 17025 ”Cerinţe generale pentru competenţa laboratoarelor de încercări şi etalonări”.
    19. Setul de documente enunțat în pct.18 din prezentul regulament se examinează de către CNM.
    20. Urmare a examinării setului de documente prezentat, CNM emite recomandarea cu privire la  aprobarea de către MEI a etalonului în calitate de etalon naţional.
    21. Dacă în urma examinării au fost depistate neconformități în baza cărora CNM nu recomandă aprobarea etalonului în calitate de etalon național, INM ia măsurile necesare în vederea eliminării neconformităților depistate.
    22. După eliminarea neconformităților menționate la pct. 21 din prezentul regulament, INM prezintă repetat setul de documente pentru examinare în cadrul CNM.
    23. Ca rezultat al examinării setului de documente în cadrul CNM și obținerii recomandării pentru aprobare, MEI emite ordinul de aprobare a etalonului în calitate de etalon național. Ulterior, ordinul se transmite pentru publicare pe pagina web a MEI și INM, precum și în revista ”Metrologie”.
    24. Setul de documente care trebuie să fie alăturat etalonului aprobat:
    1) fişa tehnică a etalonului;
    2) cerințele de conservare şi utilizare a etalonului;
    3) rezultatele cercetărilor şi comparărilor etalonului (registrul lucrărilor cu etalonul);
    4) ordinul MEI privind aprobarea etalonului naţional;
    5) documentaţia tehnică a etalonului;
    6) schema de trasabilitate;
    7) programul de implementare a etalonului şi a schemei de trasabilitate.
VI. CONSERVAREA, UTILIZAREA
ȘI PERFECȚIONAREA  ETALOANELOR NAŢIONALE
    25. Conservarea unui etalon național reprezintă ansamblul de operații necesare păstrării proprietăților metrologice ale lui în limite stabilite.
    Lucrările de conservare includ:
    1) studii de cercetare a stabilității caracteristicilor metrologice în timp, participarea la comparări internaţionale şi/sau etalonări, conform periodicității menționate în dosarul etalonului național;
    2) asigurarea permanentă a condiţiilor de depozitare şi utilizare, descrise în documentaţia etalonului naţional.
    26. Documentarea activităților de conservare și utilizare a etalonului naţional se realizează în conformitate cu cerințele stabilite în standardul SM EN ISO/IEC 17025 ”Cerinţe generale pentru competenţa laboratoarelor de încercări şi etalonări”.
    27. Responsabilitatea pentru respectarea regulilor de conservare şi utilizare a etaloanelor naţionale o poartă INM, care deține etaloanele.
    28. INM asigură:
    1) controlul asupra respectării regulilor de conservare şi asigurarea utilizării corecte a etalonului;
    2) sistematizarea informaţiilor referitoare la lucrările de etalonare, efectuate în institutele naţionale de metrologie ale altor state, şi întocmirea unor rezumate cu analiza lucrărilor efectuate;
    3) efectuarea cercetărilor şi comparărilor periodice ale etalonului şi întocmirea dărilor de seamă anuale privind lucrările cu etalonul şi starea acestuia;
    4) pregătirea propunerilor privind perfecţionarea ulterioară a etalonului şi îmbunătăţirea condiţiilor de conservare a acestuia;
    5) transmiterea unităţii de măsură de la etalonul deținut la alte etaloane şi/sau mijloace de măsurare;
    6) asigurarea mentenanței echipamentelor din componența etalonului național.
    29. Utilizarea etalonului național - diseminarea unităţilor de măsură de la etaloanele naţionale la etaloanele imediat inferioare, se efectuează în corespundere cu schema de trasabilitate aprobată.
    30. Perfecţionarea etaloanelor naţionale se realizează de către INM, din iniţiativă proprie sau la cererea altor organizaţii. 
    31. INM elaborează proiectul de perfecţionare a
etalonului care conţine în mod obligatoriu o notă de fundamentare.
    32. Proiectele de modificare (perfecționare), care se introduc în construcţia sau componenţa etalonului, se examinează în cadrul Consiliului Tehnico-Ştiinţific al INM.
    33. În cazul recomandării pozitive a Consiliului Tehnico-Ştiinţific al INM, proiectul de perfecționare a etalonului se finalizează și, însoțit de fișa tehnică a etalonului, se prezintă MEI pentru aprobarea ulterioară.
    34. Proiectul respectiv se examinează în cadrul CNM.
    35. Urmare a recomandării CNM, MEI ia decizia cu privire la aprobarea proiectului de perfecționare a etalonului.
    36. Laboratoarele de etalonări corespunzătoare din cadrul INM prezintă rapoartele anuale referitor la activitățile de conservare, utilizare și, după caz, perfecționare a etaloanelor naționale spre examinare în cadrul  Consiliului Tehnico-Științific al INM. Ulterior, informația respectivă generalizată este remisă Ministerului Economiei și Infrastructurii pentru a fi examinată în cadrul Consiliului Național de Metrologie.
VII. COMPARAREA ETALOANELOR NAŢIONALE
    37. Datele referitoare la rezultatele cercetărilor și comparărilor ale etaloanelor naţionale se înscriu şi se păstrează în conformitate cu prevederile procedurilor interne ale INM, elaborate în conformitate cu standardul SM EN ISO/IEC 17025 ”Cerinţe generale pentru competenţa laboratoarelor de încercări şi etalonări”.
    38. În vederea asigurării stabilităţii şi uniformităţii măsurărilor, etaloanele naţionale trebuie să fie trasabile la etaloanele naţionale ale altor ţări, care, la rîndul lor, sînt trasabile la etaloanele internaţionale.
    39. Trasabilitatea rezultatelor etalonării se atestă prin certificate de etalonare.
    40. Certificatele de etalonare, primite de la organizaţiile internaţionale sau institutele naţionale de metrologie ale altor state, se păstrează alăturat etaloanelor corespunzătoare.
VIII. ÎNREGISTRAREA, INTRODUCEREA
MODIFICĂRILOR ȘI RADIEREA ETALOANELOR
NAȚIONALE ÎN/DIN REGISTRUL DE STAT

AL ETALOANELOR UNITĂŢILOR DE MĂSURĂ
    41. În scopul evidenţei etaloanelor unităților de măsură din cadrul Sistemului Naţional de Etaloane, fiecare etalon  naţional aprobat se înregistrează în Registrul de stat al etaloanelor unităţilor de măsură.
    42. Ținerea Registrului de stat al etaloanelor unităţilor de măsură în varianta manuală şi electronică se efectuează conform prevederilor din Legea nr.71/2007 cu privire la registre.
    43. Ţinerea Registrului se efectuează de către MEI.
    44. Registrul electronic se plasează pe pagina web a MEI.
    45. Datele despre etaloanele naţionale se înregistrează în registru în varianta manuală și electronică în termen de 3 zile de la data emiterii ordinului.
    46. Înregistrarea, introducerea modificărilor și radierea etaloanelor naţionale în registru se efectuează în baza Ordinului MEI, la propunerea INM şi la recomandarea CNM.
    47. Pentru înregistrarea etalonului național, INM va prezenta prealabil datele informative despre etalonul naţional în cauză, prevăzute în Anexa nr.4 la Regulament.
    48. În cazul înregistrării unui etalon, aprobat în locul altuia, înregistrat anterior, sau în urma perfecționării, numărul de Registru se păstrează acelaşi, se schimbă doar indicele care indică anul aprobării etalonului.
    49. La înregistrare în registru, fiecărui etalon i se atribuie un număr de înregistrare cu indicativul ETN, numărul curent de înregistrare, divizat prin semnul “:” (două puncte), urmat de anul declarării acestuia în calitate de etalon naţional.
    50. Structura numărului de înregistrare în Registru este prevăzută de Anexa nr.5 la Regulament.
    51. Informaţia oficială referitoare la etaloanele naţionale se plasează pe pagina web a Institutului Naţional de Metrologie, ordinul privind etaloanele naționale se publică în revista “Metrologie”.
    52. Toate persoanele interesate au acces gratuit la Registru.
    53. Datele şi documentele ce se conţin în Registrul supus lichidării se transmit în arhivă conform  prevederilor din Legea nr.71/2007 cu privire la registre.
IX. SUSPENDAREA/RETRAGEREA APROBĂRII
 ETALOANELOR NAŢIONALE

    54. În cazul în care s-au produs modificări neplanificate ale etalonului naţional care pun la îndoială performanţele metrologice ale acestuia, INM sistează utilizarea etalonului naţional şi informează imediat MEI, pentru stabilirea măsurilor necesare în continuare.
    55. La recomandarea CNM de suspendare sau retragere a aprobării unui etalon naţional, MEI modifică Ordinul prin care s-a făcut aprobarea etalonului respectiv.
    56. INM reevaluează cel puţin o dată la trei ani situaţia cu privire la etaloanele naţionale deținute și prezintă rezultatele la MEI pentru examinare în cadrul CNM, care, la rîndul său, recomandă menţinerea aprobării anterioare, suspendarea sau retragerea aprobării fiecărui etalon, după caz.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5