HGC1211/2018
ID intern unic:  378642
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1211
din  05.12.2018
cu privire la aprobarea Statutului Instituției publice
 „Centrul Republican de Diagnostic Veterinar”
Publicat : 28.12.2018 în Monitorul Oficial Nr. 513-525     art Nr : 1349     Data intrarii in vigoare : 28.12.2018
    În temeiul art. 7 lit. b) din Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), art.32 din Legea nr. 98/2012 privind administrația publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537),     Guvernul HOTĂRĂȘTE:
    1. Se aprobă Statutul Instituției publice „Centrul Republica n de Diagnostic Veterinar” (se anexează).
    2. Tabelul nr.2 la anexa nr.1 din Hotărîrea Guvernului nr. 755/2006 cu privire la salarizarea personalului din unitățile bugetare specializate în servicii pentru agricultură, alte servicii neraportate la sfera socială şi a personalului Serviciului Hidrometeorologic de Stat se abrogă.
    3. Instituţia publică „Centrul Republican de Diagnostic Veterinar”:
    1) în termen de o lună de la data înregistrării modificărilor în Registrul de stat al persoanelor juridice, va asigura transferarea soldurilor mijloacelor financiare din conturile bancare deschise la prestatorii de servicii de plată în conturile deschise în contul unic trezorerial al Ministerului Finanțelor. După acest termen, va utiliza în activitatea sa doar conturile deschise în contul unic trezorerial al Ministerului Finanțelor;
    2) în termen de o lună de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, va elabora şi va prezenta spre aprobare fondatorului structura şi efectivul-limită ale Instituţiei publice „Centrul Republican de Diagnostic Veterinar”.
    4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.

    PRIM-MINISTRU                                                         Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul agriculturii,
    dezvoltării regionale şi mediului                                     Nicolae Ciubuc

    Nr. 1211. Chişinău, 5 decembrie 2018.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.1211/2018

STATUTUL
Instituției publice „Centrul Republican de Diagnostic Veterinar”
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Prezentul Statut reglementează misiunea, domeniile de competență, funcțiile și drepturile Instituției publice „Centrul Republican de Diagnostic Veterinar” (în continuare – Centru), precum și organizarea activității acesteia.
    2. Centrul este o instituție publică în care Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor exercită funcția de fondator. Centrul dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumire în limba de stat, are autonomie financiară şi deţine conturi în contul unic trezorerial al Ministerului Finanțelor.
    3. Sediul Centrului se află la adresa: Republica Moldova, municipiul Chișinău, strada Murelor 3.
    4. Centrul își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, legile și hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, alte acte normative, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum și cu prevederile prezentului Statut.
II. MISIUNEA, DOMENIILE DE COMPETENȚĂ,
FUNCȚIILE ȘI DREPTURILE CENTRULUI
    5. Centrul are misiunea de a coordona şi de a organiza activităţile orientate spre asigurarea implementării politicilor publice în domeniile de competenţă stabilite de prezentul Statut.
    6. Centrul este laboratorul național de referință în domeniul veterinar și al siguranței produselor alimentare și hranei pentru animale.
    7. Domeniile de competență ale Centrului sînt următoarele:
    1) investigații de laborator în domeniul sănătății animalelor;
    2) investigații de laborator în domeniul siguranței și calității produselor alimentare și hranei pentru animale;
    3) investigații de laborator în scopul verificării criteriilor de siguranță și igienă la operatorii din lanțul alimentar;
    4) investigații de laborator în domeniul verificării calității și siguranței medicamentelor de uz veterinar;
    5) evaluarea riscurilor și cercetarea științifică în domeniile de activitate;
    6) alte domenii atribuite prin acte normative, inclusiv actele fondatorului, în competența Centrului.
    8. Centrul are următoarele funcții:
    1) efectuarea investigațiilor de laborator în scopul evaluării sănătății animalelor și asigurarea punerii în aplicare a măsurilor de supraveghere în condițiile prevăzute de legislația sanitar-veterinară și pentru siguranța sanitar-veterinară a produselor de origine animală;
    2) efectuarea investigațiilor de laborator în domeniul siguranței și calității produselor alimentare și a hranei pentru animale;
    3) efectuarea investigațiilor de laborator în scopul verificării criteriilor de siguranță și igienă la unitățile din domeniul alimentar;
    4) efectuarea investigațiilor de laborator în scopul verificării parametrilor ce influențează siguranța și calitatea hranei pentru animale;
    5) efectuarea investigațiilor de laborator în domeniul controlului calității și siguranței medicamentelor de uz veterinar;
    6) monitorizarea stării de sănătate a animalelor aflate în obiectivele prevăzute la art. 18 alin. (1) din Legea nr. 221/2007 privind activitatea sanitar-veterinară;
    7) implementarea cerințelor în conformitate cu standardele în domeniu, controlul și îmbunătățirea continuă a sistemului de management al calității în scopul menținerii și extinderii metodelor acreditate;
    8) colectarea, diseminarea și analiza informațiilor științifice;
    9) participarea în procesul de înregistrare a medicamentelor de uz veterinar în conformitate cu funcțiile atribuite prin actele normative și de către fondator;
    10) efectuarea activităților de certificare a produselor alimentare;
    11) efectuarea testărilor de laborator în scopul stabilirii sau prelungirii termenului de valabilitate a produselor alimentare;
    12) acordarea consultanței și expertizei în domeniul încercărilor de laborator și acordarea suportului metodologic/organizarea instruirilor pentru personalul laboratoarelor din întreprinderile care fac parte din lanțul alimentar;
    13) alte funcţii atribuite prin cadrul normativ şi de către fondator.
    9. În vederea realizării funcțiilor sale, Centrul are dreptul:
    1) să înainteze fondatorului propuneri de modificare a cadrului normativ în domeniu;
    2) să solicite, conform actelor normative, şi să primească documente şi informaţii de la organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, de la autorităţile administraţiei publice locale, de la întreprinderi, organizaţii şi instituţii;
    3) să colaboreze cu autorităţile administraţiei publice, organele abilitate cu funcţii de control, organizaţiile comerciale și necomerciale şi cele internaţionale;
    4) să acceseze resursele şi sistemele informaţionale de stat deţinute de alte autorităţi ale administraţiei publice sau structuri organizaţionale din domeniul lor de competenţă, conform prevederilor normative;
    5) să aprobe proceduri, instrucţiuni şi metodologii în subiectele ce ţin de competenţa sa;
    6) să posede, să utilizeze şi să administreze patrimoniul în conformitate cu obiectivele de activitate ale Centrului şi prevederile actelor normative în domeniu;
    7) să încheie contracte cu persoane fizice şi juridice de drept public sau privat, cu furnizori şi beneficiari de bunuri şi servicii;
    8) să antreneze experţi şi alţi specialişti din ţară şi din străinătate în vederea realizării funcţiilor ce decurg din prevederile normative şi din prezentul Statut;
    9) să acorde servicii contra plată, conform nomenclatorului serviciilor contra plată, metodologiei de calcul şi cuantumului tarifelor la serviciile prestate, aprobate de către Guvern;
    10) să solicite, conform prevederilor normative, beneficiarilor sau solicitanților accesul liber la obiectele evaluate și documentația necesară, în limita domeniilor sale de activitate;
    11) să dispună de alte drepturi ce decurg din prevederile prezentului Statut şi actele normative.
    10. În scopul îndeplinirii funcțiilor ce îi revin, Centrul poate beneficia de servicii de consultanţă, de studii şi asistenţă de specialitate din ţară sau din străinătate, poate încheia acorduri de colaborare cu alte instituții, poate beneficia de programe de formare şi perfecţionare profesională pentru personalul angajat, conform prevederilor normative.
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII CENTRULUI
    11. Organele de conducere ale Centrului sînt:
    1) consiliul – organ colegial superior;
    2) directorul – organ executiv.
    12. Consiliul exercită următoarele atribuții:
    1) adoptă decizii și supraveghează activitatea Centrului;
    2) aprobă planurile și rapoartele de activitate ale Centrului;
    3) aprobă componenţa comisiei de concurs şi procedura de desfășurare a concursului privind selectarea directorului Centrului şi prezintă ulterior demersul privind numirea în funcţie a acestuia de către directorul general al Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor;
    4) coordonează structura, efectivul-limită şi statul de personal ale Centrului;
    5) examinează situațiile financiare ale Centrului;
    6) aprobă atragerea şi administrarea mijloacelor suplimentare, în mărimea stabilită de fondator, pentru asigurarea activităţii Centrului;
    7) ia decizii privind asigurarea transparenței procedurilor de achiziție a bunurilor, lucrărilor și serviciilor destinate atît pentru acoperirea necesităților, cît și pentru asigurarea bazei tehnico-materiale a Centrului;
    8) examinează și aprobă raportul anual cu privire la activitatea economico-financiară a Centrului, examinează raportul auditorului, rapoartele de audit intern şi le prezintă spre informare fondatorului;
    9) stabilește condițiile de salarizare a personalului Centrului, în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr. 743/2002 cu privire la salarizarea angajaților din unitățile cu autonomie financiară;
    10) examinează și aprobă bugetul anual al Centrului;
    11) decide asupra altor subiecte de importanță pentru Centru, înaintate de director.
    13. Componenţa nominală, preşedintele şi numărul membrilor Consiliului se stabilesc prin ordin al fondatorului. Consiliul este format din cinci membri, dintre care doi reprezentanţi ai fondatorului, un reprezentant din partea societății civile într-un domeniu relevant pentru activitatea Centrului, cîte un reprezentant al Ministerului Finanțelor și Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului.
    Angajații Centrului nu pot fi membri ai Consiliului.
    14. Membrii Consiliului participă personal la ședințele acestuia.
    15. Activitatea în calitate de membru al Consiliului nu este remunerată.
    16. Membrii Consiliului:
    1) au dreptul de acces la informația referitoare la activitatea Centrului, respectînd principiul confidențialității şi prevederile actelor normative privind protecția datelor cu caracter personal;
    2) au obligația să respecte prezentul Statut, să participe la şedințele Consiliului şi să contribuie la realizarea funcțiilor şi atribuțiilor acestuia;
    3) au obligația să participe la realizarea direcțiilor strategice de activitate ale Centrului, precum și la evaluarea rapoartelor şi a performanțelor.
    17. Consiliul se convoacă la necesitate, dar nu mai rar decît o dată în trimestru, la inițiativa fondatorului, preşedintelui Consiliului sau a directorului Centrului.
    18. Şedința Consiliului este deliberativă dacă la acesta participă majoritatea membrilor săi. Înştiințarea în scris privind desfăşurarea şedințelor Consiliului (în care se indică data, timpul şi locul desfăşurării acestora, ordinea de zi, inclusiv materialele aferente) se expediază (prin scrisoare remisă în original sau prin e-mail) de către secretarul Consiliului tuturor membrilor Consiliului cu cel puțin 3 zile lucrătoare pînă la data desfăşurării şedinței.
    19. În lipsă de cvorum, în cel mult 5 zile lucrătoare de la data şedinței care nu a avut loc, se convoacă şedința repetată a Consiliului. Membrii Consiliului vor fi informați despre şedința repetată cu cel puțin o zi lucrătoare pînă la data desfăşurării şedinței.
    20. Deciziile Consiliului se adoptă cu majoritatea simplă de voturi.
    21. Deciziile Consiliului de interes public se plasează pe pagina oficială a Centrului.
    22. Şedințele Consiliului se consemnează într-un proces-verbal care reflectă în mod obligatoriu subiectele examinate în cadrul şedinței, informația privind înştiințarea membrilor Consiliului, lista membrilor prezenți şi absenți, a altor participanți la şedință, luările de cuvînt din cadrul şedinței, rezultatul votării fiecărui subiect de pe ordinea de zi.
    23. Procesele-verbale sînt semnate de către toţi membrii prezenţi la şedinţa Consiliului, iar opiniile separate ale membrilor Consiliului se anexează la procesul-verbal, acest fapt consemnîndu-se în procesul-verbal.
    24. Lucrările de secretariat ale Consiliului sînt executate de secretarul Consiliului, care este desemnat de către directorul Centrului din personalul instituţiei publice.
    25. Secretarul Consiliului este responsabil de:
    1) păstrarea documentelor Consiliului;
    2) informarea membrilor Consiliului despre şedințele acestuia;
    3) asigurarea participării la şedințe;
    4) perfectarea și contrasemnarea proceselor-verbale ale ședințelor.
    26. Activitatea executivă a Centrului este condusă de către director, selectat în urma unui concurs organizat în mod public și transparent de către Consiliu. Procedura de desfășurare a concursului și membrii comisiei de concurs se aprobă de Consiliu.
    27. Directorul selectat în urma concursului este numit și eliberat din funcție de către directorul general al Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor, în temeiul deciziei Consiliului. Mandatul directorului se exercită prin contract individual de muncă pe o perioadă de 5 ani.
    28. În absența directorului, atribuțiile acestuia sînt exercitate de către unul dintre directorii adjuncți, conform ordinului emis de director.
    29. Directorii adjuncți sînt numiți și eliberați din funcție de către Consiliu, la propunerea directorului Centrului.
    30. Directorul și directorii adjuncți, în limitele împuternicirilor atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate și pentru activitatea Centrului.
    31. Directorul Centrului:
    1) conduce activitatea Centrului;
    2) este responsabil pentru îndeplinirea corespunzătoare a funcțiilor atribuite Centrului;
    3) asigură elaborarea şi înaintarea către fondator a propunerilor de politici publice şi proiectelor de acte normative necesare realizării misiunii Centrului;
    4) reprezintă Centrul în relațiile cu autoritățile publice, organizațiile și instituțiile naționale și internaționale, instanțele judecătorești, instituțiile financiare, cu alte persoane juridice și cu persoanele fizice;
    5) coordonează elaborarea şi prezintă Consiliului spre aprobare proiectul bugetului Centrului;
    6) încheie contracte cu persoane fizice și juridice de drept privat și public, contracte de consultații locale și străine, executorii de lucrări, furnizorii de bunuri și prestări de servicii pentru asigurarea realizării sarcinilor Centrului;
    7) asigură executarea deciziilor Consiliului și ale fondatorului;
    8) organizează sistemul de management financiar și control, precum și funcția de audit intern în cadrul Centrului;
    9) poartă răspundere personală pentru utilizarea raţională a mijloacelor financiare ale Centrului şi autenticitatea indicilor economici generali;
    10) aprobă statul de personal al Centrului, regulamentele subdiviziunilor din cadrul acestuia, precum şi fişele de post pentru personalul Centrului ;
    11) numeşte în funcţii, modifică, suspendă şi încetează raporturile de muncă cu personalul Centrului în condiţiile actelor normative în domeniul muncii;
    12) stabileşte sarcinile şi responsabilităţile directorilor adjuncţi, conducătorilor subdiviziunilor structurale ale Centrului;
    13) asigură integritatea, menținerea şi administrarea eficientă a patrimoniului Centrului în conformitate cu prevederile actelor normative;
    14) asigură transparenţa în activitate prin plasarea pe pagina oficială a Centrului a raportului anual de activitate;
    15) exercită alte sarcini delegate de către fondator şi Consiliu referitoare la activitatea Centrului.
IV. FINANȚAREA ȘI PATRIMONIUL CENTRULUI
    32. Finanţarea Centrului se asigură din:
    1) resurse proprii obținute din prestarea serviciilor;
    2) mijloace financiare primite de la bugetul de stat;
    3) alte surse neinterzise de cadrul normativ.
    33. Mijloacele financiare indicate la pct.32 subpct.1) și 3) neutilizate de către Centru pe parcursul anului curent sînt accesibile pentru utilizare în anul următor.
    Mijloacele financiare indicate la pct.32 subpct.2) neutilizate de către Centru pe parcursul anului curent se transferă la bugetul de stat, cu excepția celor destinate investițiilor capitale aflate în procedură de derulare, care sînt accesibile pentru utilizare în anul următor, conform destinației.
    34. Mijloacele financiare ale Centrului se utilizează în următoarele scopuri:
    1) procurarea, elaborarea, modernizarea, deservirea, întreținerea și mentenanța tuturor activelor necesare pentru desfășurarea activității Centrului;
    2) acoperirea cheltuielilor operaționale privind desfășurarea activității Centrului;
    3) remunerarea personalului angajat al Centrului;
    4) instruirea şi perfecţionarea cadrelor Centrului;
    5) acoperirea cheltuielilor legate de dotarea angajaților cu echipament individual de protecție, în vederea protejării acestora și a bunurilor împotriva unuia sau mai multor riscuri ce ar putea afecta securitatea, sănătatea și integritatea fizică la locul de muncă;
    6) procurarea consumabilelor, echipamentelor necesare pentru efectuarea încercărilor de laborator conform programelor strategice, planurilor de controale oficiale și alte necesități ale fondatorului;
    7) întreținerea și mentenanța tuturor activelor necesare pentru necesitățile fondatorului;
    8) asigurarea manoperei pentru efectuarea încercărilor de laborator conform programelor strategice, planurilor de controale oficiale și alte necesități ale fondatorului;
    9) organizarea evenimentelor, precum și a altor activități de promovare a Centrului;
    10) acoperirea altor cheltuieli nespecificate.
    35. Înstrăinarea şi casarea patrimoniului Centrului se vor efectua cu acordul scris al fondatorului, conform prevederilor actelor normative.
V. EVIDENȚA ȘI DĂRILE DE SEAMĂ
    36. Centrul ține evidența contabilă şi prezintă rapoarte statistice în conformitate cu prevederile actelor normative.
    37. Activitatea Centrului este supusă auditului extern în conformitate cu prevederile actelor normative.