HGC1271/2018
ID intern unic:  378913
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1271
din  26.12.2018
privind aprobarea modificărilor ce se operează
în unele hotărîri ale Guvernului
Publicat : 18.01.2019 în Monitorul Oficial Nr. 13-21     art Nr : 10     Data intrarii in vigoare : 18.01.2019
    În temeiul art.7 lit. b) din Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului (se anexează).
    2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.

    PRIM-MINISTRU                                                                           Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul finanţelor                                                                          Ion Chicu

    Nr. 1271. Chişinău, 26 decembrie 2018.


Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului nr. 1271/2018

MODIFICĂRILE
ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului
    1. Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.1001/2011 privind punerea în aplicare a unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.238-242, art. 1100) se modifică după cum urmează:        
    1)  în capitolul II:
    litera b) se completează cu următoarea poziție:
    „9. Agenția Proprietății Publice”;
    2) la litera a) din secţiunea a II-a, poziția „1. Agenția Proprietății Publice” se exclude.
    2. Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.266/2016 cu privire la lista serviciilor publice desconcentrate administrate în mod direct/din subordinea ministerelor şi altor autorităţi administrative centrale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.59-67, art.302) se completează cu următoarea poziție:

„Agenţia Proprietăţii Publice

-
Subdiviziuni teritoriale”;


    3. Hotărîrea Guvernului nr. 902/2017 cu privire la organizarea și funcționarea Agenției Proprietății Publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.390-395, art.1011) se modifică după cum urmează:
    1) în hotărîre:
    a) punctul 1 se completează cu subpunctul 41) cu următorul cuprins:
    „41) Lista societăților comerciale cu cota statului în capitalul social în care Agenția Proprietății Publice exercită funcția de deținător de acțiuni (părți sociale), conform anexei nr.41.”;
    b) la punctul 2, cifrele „52” se substituie cu cifrele „99”;
    c) la punctul 3, cuvîntul „doi” se substituie cu cuvîntul „trei”;
    d) la punctul 6, subpunctul 2)  se abrogă;
    e) punctul 7 se abrogă;
    2) în anexa nr. 1:
    a) la punctul 4, după cuvintele „public-privat” se introduce textul „ , Legea nr. 121/2018 cu privire la concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, Legea nr. 246/2017 cu privire la întreprinderea de stat și întreprinderea municipală, Legea nr. 29/2018 privind delimitarea proprietății publice, Legea nr. 1134/1997 privind societățile pe acțiuni, Legea nr. 135/2007 privind societățile cu răspundere limitată”;
    b) la punctul 5, după textul „centrale și locale,” se introduce textul  „persoanele juridice de drept public și de drept privat,”;
    c) punctul 6 va avea următorul cuprins:
    „6. Agenţia are misiunea de a asigura implementarea politicii statului în domeniul administrării şi deetatizării proprietăţii publice, prin consolidarea, protecția și valorificarea  proprietății publice, inclusiv exercitînd, în numele Guvernului, funcţiile de fondator al întreprinderilor de stat şi de deţinător de acţiuni (părţi sociale) în societăţile comerciale cu cota statului în capital social, în modul stabilit şi în limitele competenţelor atribuite de cadrul normativ.”;
    d) punctul 7 va avea următorul cuprins:
    „7. Agenția realizează funcțiile stabilite de prezentul Regulament în următoarele domenii:
    1) administrarea  terenurilor şi bunurilor proprietate publică a statului;
    2) delimitarea, consolidarea şi evidența proprietății publice;
    3) monitorizarea eficienței şi a modului de utilizare a proprietății publice;
    4) realizarea parteneriatelor public-private și a concesiunilor;
    5) administrarea corporativă a întreprinderilor de stat şi a societăților comerciale cu capital public;
    6) deetatizarea bunurilor proprietate publică a statului şi monitorizarea postprivatizare;
    7) asigurarea drepturilor şi intereselor patrimoniale ale statului.”;
    e) punctul 9 va avea următorul cuprins:
    „9. În conformitate cu domeniile de activitate stabilite la pct. 7 din prezentul Regulament, Agenția realizează următoarele funcții:
    1) administrarea  terenurilor și bunurilor proprietate publică a statului:
    a) administrarea, în modul stabilit de către Guvern, a  bunurilor și terenurilor proprietate publică a statului aferente bunurilor imobile proprietate publică a statului, inclusiv darea acestora în locaţiune/arendă/superficie;
    b) administrarea terenurilor proprietate publică a statului din domeniul privat aferente bunurilor imobile proprietate de stat din gestiune, inclusiv darea acestora în locațiune/arendă/superficie, instituirea servituții, în modul stabilit de Guvern;
    c)  administrarea, în modul stabilit de către Guvern, a terenurilor proprietate publică a statului atribuite domeniului public al statului, determinate în conformitate cu Legea nr.29/2018 privind delimitarea proprietăţii publice, inclusiv darea acestora în locaţiune/arendă/superficie;
    d) administrarea terenurilor proprietate publică a statului incluse în anexa la Legea 668/1995  pentru aprobarea Listei unităților ale căror terenuri destinate agriculturii rămîn în proprietatea statului, inclusiv darea acestora în locațiune/arendă/comodat/superficie în modul stabilit de Guvern;
    e) administrarea terenurilor proprietate publică a statului amplasate în  perimetrul zăcămintelor de interes public național şi spațiile subterane ale acestora, în modul stabilit de Guvern;
    f) eliberarea titlurilor de autentificare a dreptului deținătorului de teren pentru terenurile proprietate publică de stat, în modul stabilit de Guvern;
    g) coordonarea și aprobarea planurilor geometrice ale bunurilor și terenurilor proprietate publică a statului din administrarea sa;
    h) aprobarea suprafețelor terenurilor proprietate publică a statului utilizate în procesul tehnologic, aferente obiectivelor privatizate sau care se privatizează, obiectivelor private, precum şi ale terenurilor utilizate în procesul tehnologic, aferente construcțiilor nefinalizate, conform unui regulament aprobat de Guvern, emiterea ordinului de formare a bunului imobil în cazul formării unor terenuri noi din terenurile proprietate publică a  statului;
    i) elaborarea borderoului de calcul al prețului de vînzare/locațiune/arendă/superficie al terenurilor proprietate publică a statului aferente bunurilor imobile proprietate privată;
    j) desfășurarea activităților ce țin de recunoașterea dreptului de proprietate asupra patrimoniului Republicii Moldova pe teritoriul altor state și a patrimoniului altor state situat pe teritoriul Republicii Moldova;
    k) adoptarea deciziilor privind preluarea în administrare a bunurilor proprietate a statului din administrarea economică a societăților comerciale fondate în procesul privatizării;
    2) delimitarea, consolidarea şi evidența proprietății publice:
    a)  realizarea politicii statului în domeniul delimitării proprietăţii publice prin organizarea activității legate de delimitarea bunurilor proprietate publică după apartenență și domenii;
    b) asigurarea procesului de delimitare a proprietăţii publice de stat din administrarea/gestiunea sa, inclusiv inventarierea acesteia;
    c) asigurarea, prin intermediul întreprinderilor de stat şi al celor private care dispun de ingineri cadastrali certificaţi, a executării lucrărilor de delimitare a terenurilor proprietate publică a statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale, în baza Programului de stat pentru delimitarea bunurilor imobile, inclusiv a terenurilor proprietate publică, aprobat de Guvern;
    d) instituirea și convocarea Comisiei de delimitare pentru executarea lucrărilor în mod masiv și selectiv, precum și participarea în comisiile de  delimitare;
    e) asigurarea întocmirii listelor de bunuri imobile proprietate publică a statului din administrarea/gestiunea sa, coordonarea acestora cu autorităţile executive ale administraţiei publice locale din unităţile administrativ-teritoriale pe al căror teritoriu sînt amplasate și prezentarea acestora spre aprobare Guvernului;
    f) asigurarea întocmirii listelor de bunuri imobile proprietate publică de stat propuse spre a fi trecute în domeniul public sau în cel privat al statului și prezentarea acestora  spre aprobare   Guvernului;
    g) asigurarea înregistrării bunurilor proprietate publică a statului, inclusiv prin intermediul instituţiilor publice din subordine şi al întreprinderilor de stat în care exercită funcţia de fondator;
    h) întocmirea proiectului de listă a bunurilor proprietate publică nepasibile de privatizare, în coordonare cu  autoritățile administrației publice centrale şi locale, și prezentarea acestuia spre aprobare Guvernului; 
    i)  ținerea Registrului patrimoniului public în modul stabilit de Guvern;
    j) eliberarea extraselor din Registrul patrimoniului public;
    k) asigurarea evidenței proprietății publice, inclusiv în societățile comerciale cu capital integral sau majoritar public, şi generalizarea informațiilor respective, prezentate de autoritățile administrației publice centrale şi autoritățile administrației publice locale, precum şi de întreprinderile de stat şi societățile pe acțiuni administrate;
    l) asigurarea transmiterii proprietății publice de stat în/din gestiunea societăților comerciale;
    m) prezentarea propunerilor pentru elaborarea cadrului bugetar pe termen mediu, elaborarea propunerilor de buget în domeniul delimitării, consolidării, evidenței și protecției proprietății publice;
    n) perfectarea şi prezentarea către Guvern şi Ministerul Finanțelor a balanței anuale a patrimoniului public;
    o) emiterea actelor ce confirmă includerea fondurilor fixe în capitalul social al întreprinderilor create în procesul privatizării;
    3) monitorizarea eficienței şi a modului de utilizare a proprietății publice:
    a) monitorizarea utilizării proprietății publice aflate în gestiunea/proprietatea întreprinderilor de stat/societăților comerciale cu capital public-privat  şi în gestiunea instituțiilor publice;
    b) elaborarea regulamentelor și instrucțiunilor interne de monitorizare a proprietății publice; 
    c) elaborarea criteriilor şi indicatorilor de evaluare a utilizării proprietăți publice în funcție de destinația bunului proprietate publică, categoria gestionarului şi de domeniul de activitate al acestuia;
    d) dezvoltarea şi întreținerea bazelor de date integrate de evidentă a patrimoniului public, a performanțelor şi a proceselor de utilizare şi valorificare;
    e) dezvoltarea şi întreținerea sistemului informațional integrat de supraveghere a indicatorilor financiar-economici şi operaționali ai entităților economice cu cotă de stat administrate de Agenție;
    4) realizarea parteneriatelor public-private și a concesiunilor:
    a) exercitarea funcțiilor stabilite în art.14 din Legea nr.179/2008 cu privire la parteneriatul public-privat  și în art. 5 alin. (3) din Legea nr. 121/2018 cu privire la concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii;
    b) coordonarea inițierii parteneriatelor publice-private/concesiunilor la nivel național, generalizarea propunerilor de parteneriat public-privat/concesiuni înaintate de autoritățile publice centrale, inclusiv a celor de interes național, și înaintarea acestora Guvernului spre aprobare;
    c) asistarea partenerului public/autorității contractante în identificarea obiectivelor proiectelor de parteneriat public-privat/concesiune de interes național, activelor aferente implementării parteneriatelor/concesiunilor, elaborarea cerințelor generale privind selectarea partenerului privat/concesionarilor, precum şi a condițiilor parteneriatului public-privat/concesiunii propuse de către autoritățile administrației publice centrale, în baza studiilor de fezabilitate, prezentarea acestora Guvernului spre aprobare;
    d) avizarea studiilor de fezabilitate pentru parteneriatele public-private/concesiuni și participarea în componența comisiilor de selectare a partenerilor privați/concesionarilor în cadrul proiectelor inițiate de autoritățile publice centrale și locale;
    e) monitorizarea şi evaluarea realizării parteneriatelor public-private, inclusiv prin participarea în activitatea comisiilor de monitorizare a contractelor de parteneriat public-privat/concesiuni semnate de autoritățile publice centrale și locale;
    f) publicarea comunicatelor informative și a rezultatelor procedurilor de selectare a partenerilor privați/concesionarilor pe pagina oficială a Agenției;
    g) ținerea evidenței contractelor de parteneriat public-private/concesiuni;
    h) identificarea potențialelor parteneriate public-private/concesiuni în baza informațiilor transmise de persoanele juridice de drept public și drept privat, facilitarea contactelor între aceștia;
    i) colaborarea şi acordarea asistenței autorităților administrației publice locale în vederea implementării parteneriatelor public-private/concesiunilor;
    j) asigurarea organizării ședințelor Consiliului Național pentru Parteneriatul Public-Privat şi exercitarea activităților  de secretariat;
    5) administrarea corporativă a întreprinderilor de stat şi a societăților comerciale cu capital public:
    a) exercitarea drepturilor ce decurg din calitatea de fondator al întreprinderilor de stat;
    b) exercitarea funcțiilor de deținător de acțiuni (părți sociale) în societățile comerciale cu capital integral sau parțial de stat;
    c) asigurarea, în temeiul unei hotărîri de Guvern, a fondării, restructurării, reorganizării sau a lichidării întreprinderilor de stat, a societăților comerciale cu cota statului în capitalul social;
    d) asigurarea integrității şi folosirii eficiente a patrimoniului public din gestiunea/proprietatea întreprinderilor de stat, a societăților comerciale cu cota statului în capitalul social;
    e) asigurarea asistenței metodologice şi informaționale la elaborarea şi implementarea planurilor de dezvoltare a întreprinderilor de stat și a societăților comerciale cu cota statului în capitalul social, precum şi valorificarea patrimoniului public (înstrăinarea, gajarea,  casarea, transmiterea în locațiune sau comodat) al persoanelor juridice enumerate;   
    f) asigurarea asistenței metodologice şi informaționale pentru sporirea atractivității investiționale a entităților antrenate în procesul de deetatizare;
    g) identificarea oportunităților de înființare a societăților comerciale cu capital de stat în vederea armonizării proporțiilor şi a structurii proprietății publice, precum şi a modalităților de administrare a acesteia cu funcțiile statului şi ale unităților administrativ-teritoriale, în scopul atragerii investițiilor în sectorul public al economiei naționale, al dezvoltării concurenței în economia națională;
    h) stabilirea, pentru întreprinderile de stat, şi promovarea deciziei privind stabilirea, prin intermediul consiliilor societăților comerciale cu cota statului în capitalul social, a indicatorilor de performanță anuali și semestriali ai activității economico-financiare, precum și evaluarea atingerii acestora;
    i) selectarea, numirea şi supravegherea activității, în modul stabilit de Guvern, a președintelui şi membrilor consiliului de administrație al întreprinderilor de stat și a reprezentantului statului în societăților comerciale cu cota statului în capitalul social;
    j) selectarea, în modul stabilit de Guvern, şi promovarea candidaturilor președintelui și ale membrilor consiliului şi comisiei de cenzori în cadrul adunărilor generale/asociaților ale/ai societăților comerciale cu cota statului în capitalul social;
    k) transmiterea către administratorul întreprinderilor de stat a bunurilor conexe desfășurării activității de întreprinzător, în baza contractului încheiat între părți;
    l) numirea și eliberarea din funcție a administratorilor întreprinderilor de stat la propunerea consiliilor de administrație ale întreprinderilor de stat;
    m) selectarea, prin concurs, de consiliul societății și promovarea în cadrul adunării generale a acționarilor/adunării asociaților/consiliului societății a candidaturii conducătorului societății comerciale cu cota statului în capitalul social;
    n) ținerea evidenței contractelor individuale de muncă încheiate cu conducătorii întreprinderilor de stat şi ai societăților comerciale cu capital integral sau majoritar public;
    o) coordonarea înstrăinării, gajării,  casării, dării în locațiune sau comodat a activelor întreprinderilor de stat și ale societăților comerciale cu cota statului în capitalul social;
    p) ţinerea evidenţei contractelor de locaţiune/arendă, comodat, concesiune şi administrare fiduciară a bunurilor întreprinderilor de stat şi a societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat;
    q) asigurarea evaluării patrimoniului public, în scopul determinării cotei statului, în cazul fondării societăţilor comerciale;
    r) prezentarea propunerilor pentru elaborarea cadrului bugetar pe termen mediu, elaborarea propunerilor de buget în domeniile administrării corporative a întreprinderilor de stat și a societăților comerciale cu capital integral sau majoritar public;
    s) prezentarea anuală către Guvern a raportului privind administrarea proprietății publice, care va include analiza economico-financiară a activității întreprinderilor de stat şi/sau a societăților comerciale cu cota statului în capitalul social, rezultatele administrării, prin prisma evaluării indicatorilor de performanță stabiliți şi a riscurilor aferente fiabilității acestora (riscuri patrimoniale, de producere, de marketing, de credit), precum şi privind măsurile întreprinse pentru eficientizarea administrării proprietății publice;
    t) efectuarea anuală a analizei economico-financiare a activităţii întreprinderilor de stat şi a societăților comerciale în care cota de participare a statului este mai mare de 30 la sută din capitalul social,  evaluarea atingerii indicatorilor de performanță şi publicarea pe pagina oficială a Agenției;
    u) ținerea evidenței informației privind delegarea funcțiilor de reprezentare a statului în consiliile și comisiile de cenzori ale societăților pe acțiuni cu cotă de stat și în consiliile de administrație și comisiile de cenzori ale întreprinderilor de stat;
    v) exercitarea controlului asupra corectitudinii calculării și transferării la timp a dividendelor provenite din acțiunile statului  și  defalcărilor în bugetul de stat  a unei părți din profitul net al întreprinderilor de stat, în conformitate cu deciziile adoptate;
    w) prezentarea către Ministerul Finanțelor a informațiilor aferente calculului și volumului transferat al dividendelor provenite din acțiunile statului și defalcărilor în bugetul de stat  ale unei părți din profitul net al întreprinderilor de stat;
    6) deetatizarea bunurilor proprietate publică a statului şi monitorizarea postprivatizare:
    a) întocmirea proiectului de listă a bunurilor proprietate de stat supuse privatizării și prezentarea acestuia spre aprobare Guvernului;
    b) stabilirea modalității de expunere la vînzare a patrimoniului supus privatizării;
    c) elaborarea proiectelor individuale de privatizare, în comun cu autoritățile administrației publice centrale, și prezentarea acestora spre aprobare Guvernului;
    d) elaborarea caietelor de sarcini;
    e) organizarea pregătirii şi desfășurării procesului de privatizare a bunurilor proprietate de stat supuse privatizării şi încheierea contractelor de vînzare-cumpărare a acestora;
    f) instituirea comisiilor de privatizare a patrimoniului de stat, cu excepția celor instituite de Guvern;
    g) vînzarea-cumpărarea terenurilor din domeniul privat al statului şi încheierea contractelor de vînzare-cumpărare a acestora;
    h) organizarea pregătirii şi desfășurării procesului de comercializare a bunurilor sechestrate ale întreprinderilor de stat şi ale societăților comerciale în care cota statului nu este mai mică de 25%, neincluse în lista bunurilor nepasibile de privatizare;
    i) monitoringul şi supravegherea executării de către cumpărători a obligațiilor asumate în contractele de vînzare-cumpărare a bunurilor proprietate de stat, aplicarea de măsuri în vederea executării acestor obligații sau rezoluțiunea contractelor, soluționarea litigiilor în problemele privatizării;
    j) modificarea și rezoluțiunea contractelor de vînzare-cumpărare a bunurilor proprietate publică de stat, după caz;
    k) informarea potențialilor investitori şi a societății civile despre desfășurarea procesului de privatizare şi rezultatele acestuia;
    l) gestionarea mijloacelor financiare destinate restructurării/lichidării sau privatizării întreprinderilor ori a altor bunuri proprietate de stat;
    m) procurarea şi/sau schimbul, în temeiul unei hotărîri de Guvern, a pachetelor de acțiuni (cotelor sociale) în societățile comerciale cu capital privat ori cu capital public-privat;
    n) efectuarea calculului prețului acțiunilor statului supuse privatizării în corespundere cu procedurile stabilite de Guvern;
    7) asigurarea drepturilor și intereselor patrimoniale ale statului:
    a) apărarea intereselor statului conform domeniilor de activitate;
    b) înaintarea, în interesul statului, în instanțele de judecată, a acțiunilor privind rezoluțiunea contractelor și contestarea acțiunilor nelegitime din domeniile de activitate;
    c) participarea la examinarea în instanțele de judecată a litigiilor ce țin de apărarea drepturilor patrimoniale ale statului.”;
   
    f) la punctul 10:
    la subpunctul 2), cuvintele „registratorii independenți” se substituie cu cuvintele „societățile de registru”;
    se completează cu subpunctele 21)-24) cu următorul cuprins:
    „21) să instituie comisii și grupuri de lucru în scopul consolidării, protecției și al valorificării proprietății publice, al administrării și deetatizării proprietății publice, administrării corporative a întreprinderilor de stat și a societăților comerciale cu capital integral sau majoritar public;
    22) să efectueze analiza și controlul bunurilor întreprinderilor de stat și ale societăților comerciale cu capital integral sau majoritar public propuse spre valorificare;
    23) să aibă acces la datele contabile ce țin de activitatea întreprinderilor de stat din administrare și a societăților comerciale cu capital integral sau majoritar public;
    24) să obțină gratuit informații și copii de pe acte referitor la bunurile proprietate publică de stat  de la instituții/autorități publice, întreprinderi de stat și societăți comerciale cu capital de stat, în scopul protecției și consolidării proprietății publice”;
    la subpunctul 4), după cuvîntul „specialiști” se introduce textul „/experți calificați din cadrul autorităților administrației publice centrale”;
    se completează cu subpunctul 51) cu următorul cuprins:
    „51) să încheie, în conformitate cu cadrul normativ, contracte cu persoane juridice şi fizice în cadrul inițierii și implementării proiectelor de parteneriat public-privat și concesiuni”;
    la subpunctul 8), cuvîntul „organizarea” se substituie cu cuvîntul „implementarea”;
    g) la punctul 12, cuvîntul „doi” se substituie cu cuvîntul „trei”;
    h) la punctul 18, cifra „9” se substituie cu cifra „15”;
    i) la punctul 24  subpunctele 5) și 6), cuvîntul „total” se substituie cu cuvîntul „social”;
    3) anexele nr. 2 și nr. 3 vor avea următorul cuprins:

„Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.902/2017

STRUCTURA
Agenției Proprietății Publice
 
    Director general
    Directori generali adjuncţi
    Cabinetul directorului general (cu statut de serviciu)
    Direcția evidență a patrimoniului public
    Direcția relații funciare şi bunuri imobile
    Secția regională proprietate publică Nord
    Secția regională proprietate publică Sud
    Direcția privatizare şi postprivatizare
    Direcția parteneriat public-privat și concesiuni
    Direcția proiecte investiţionale
    Direcția planificare, analiză şi evaluare
    Direcția monitorizare a patrimoniului public
    Direcția administrare corporativă, metodologii și reglementări
    Secţia metodologii şi reglementări
    Secţia valorificarea bunurilor entităţilor de stat
    Direcția contencios și control al legalității
    Direcția securitate economică şi gestiunea riscurilor
    Direcția management instituțional
    Serviciul managementul documentelor
    Serviciul resurse umane
    Serviciul informare și comunicare cu mass-media
    Serviciul tehnologia informației și comunicațiilor
    Serviciul achiziții
    Serviciul protocol
    Serviciul administrativ
    Direcția financiară
    Serviciul audit intern
    Serviciul probleme speciale.

    anexa nr.3