HGC20/2019
ID intern unic:  379001
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 20
din  18.01.2019
cu privire la reorganizarea Instituției publice
„Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură”
Publicat : 19.01.2019 în Monitorul Oficial Nr. 22-23     art Nr : 28     Data intrarii in vigoare : 19.01.2019
    În temeiul art. 15 alin. (3) din Legea nr. 276/2016 cu privire la principiile de subvenționare a producătorilor agricoli (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr. 67–71, art. 93), al art. 14 alin. (7) și art. 32 alin. (2) din Legea nr. 98/2012 privind administrația publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 160–164, art. 537), al art. 7 lit. e) din Legea nr. 136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr. 252, art. 412), al Legii nr. 158/2008 cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 230–232, art. 840) şi al art. XXXIV alin. (4) din Legea nr. 140/2018 pentru modificarea și completarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr. 309–320, art. 478), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Instituţia publică „Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură” se reorganizează, prin transformare, în autoritatea administrativă „Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură”, subordonată Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului.
    2. Autoritatea administrativă „Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură” este succesorul de drepturi şi obligaţii al Instituției publice „Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură”.
    3. Se aprobă:
    1) Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Agenției de Intervenție și Plăți pentru Agricultură, conform anexei nr. 1;
    2) Structura organizatorică a Agenției de Intervenție și Plăți pentru Agricultură şi lista subdiviziunilor teritoriale (cu statut de secții/servicii), conform anexei nr. 2;
    3) Organigrama Agenției de Intervenție și Plăți pentru Agricultură, conform anexei nr. 3;
    4) Modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr. 4.
    4. Se stabilește efectivul-limită de personal al Agenției de Intervenție și Plăți pentru Agricultură în număr de 90 de unități.
    5. Se abrogă punctul 5 subpunctele 1) și 2), precum şi anexele nr. 1 și nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 521/2017 cu privire la constituirea Instituției Publice „Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr. 229–243, art. 614).
    6. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului.
    7. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.

    PRIM-MINISTRU                                                         Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul finanţelor                                                        Ion Chicu

    Nr. 20. Chişinău, 18 ianuarie 2019.


Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr.20/2019

REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Intervenţie
şi Plăţi pentru Agricultură
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul privind organizarea și funcționarea Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură (în continuare – Regulament) stabileşte statutul juridic, misiunea, funcția de bază, atribuţiile, drepturile, organizarea, precum și reglementează activitatea Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură (în continuare – Agenţie).
    2. Agenţia este o autoritate administrativă subordonată Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului (în continuare – Minister), responsabilă de gestionarea eficientă a Fondului național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural, inclusiv a surselor financiare provenite de la partenerii de dezvoltare.
    3. Agenția are statut de persoană juridică de drept public, dispune de denumire proprie, de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova, de conturi trezoreriale, de drept de gestiune a bunurilor transmise de Minister, precum şi de alte atribute specifice autorităţilor publice, stabilite în legislaţie. Sediul Agenţiei este în municipiul Chişinău.
    4. Agenţia are subdiviziuni teritoriale cu statut de secții sau servicii, fără personalitate juridică.
    5. În activitatea sa, Agenţia se conduce de Constituţia Republicii Moldova, legile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, alte acte normative, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, ordinele Ministerului, precum şi de prezentul Regulament.
Capitolul II
MISIUNEA, FUNCŢIA DE BAZĂ, ATRIBUŢIILE
ȘI DREPTURILE AGENŢIEI
    6. Agenţia are misiunea de a susține financiar producătorii agricoli și comunitățile locale în vederea dezvoltării sectorului agroindustrial și mediului rural.
    7. Agenţia realizează funcția de implementare a politicii de subvenționare și de intervenție a statului în sectorul agroindustrial și în mediul rural în următoarele domenii de activitate:
    1) stimularea investiţiilor în exploataţiile agricole;
    2) stimularea investiţiilor în prelucrarea şi comercializarea produselor agricole;
    3) stimularea investițiilor în infrastructura fizică și în cea a serviciilor din mediul rural;
    4) acordarea plăților directe.
    8. Agenția are următoarele atribuţii:
    1) asigură gestionarea Fondului național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural, precum și a altor fonduri destinate susținerii și dezvoltării mediului rural;
    2) examinează cererile de acordare a subvențiilor, însoțite de documentele necesare, depuse de către solicitanţi, precum şi stabilește eligibilitatea acestora de a beneficia de sprijin financiar din partea statului;
    3) autorizează, execută și verifică subvențiile/plățile directe alocate din resursele Fondului național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural, precum și din alte surse de susținere financiară;
    4) efectuează verificări pe teren ale obiectelor investițiilor pentru a stabili eligibilitatea acestora;
    5) monitorizează respectarea criteriilor de eligibilitate şi a condiţiilor de acordare a subvenţiilor și altor forme de susținere financiară de către beneficiari după efectuarea plăţilor;
    6) întreprinde măsuri privind recuperarea subvențiilor la bugetul de stat;
    7) publică lunar pe pagina sa web oficială informaţia completă de interes public privind gestionarea mijloacelor alocate din Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural;
    8) ţine evidența contabilă a tuturor plăților efectuate în favoarea beneficiarilor, prin intermediul unui sistem informațional, și, în caz de necesitate, elaborează rezumate periodice ale cheltuielilor;
    9) organizează activități de informare despre procedurile de subvenționare, inclusiv prin acordarea consultărilor;
    10) promovează proiectele finanţate din Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural;
    11) elaborează manuale de proceduri pentru fiecare măsură de sprijin;
    12) asigură administrarea Sistemului informațional integrat agricol și altor sisteme informaționale și baze de date necesare activității sale;
    13) gestionează Lista de interdicţie a producătorilor agricoli;
    14) participă la adaptarea cadrului normativ în domeniul subvenţionării agricole la practicile Uniunii Europene;
    15) conlucrează cu instituțiile similare din cadrul altor state, negociază cu acestea acorduri bilaterale de colaborare, schimb de experienţă şi informaţii de specialitate.
    9. Agenția are următoarele drepturi:
    1) să întreprindă, în modul stabilit de lege, acţiuni în vederea realizării misiunii, funcției și atribuțiilor sale de activitate;
    2) să solicite de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi de la întreprinderi, instituţii şi organizaţii informaţiile necesare pentru buna desfăşurare a activităţii sale;
    3) să solicite autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor delegarea reprezentanților lor în grupuri de lucru/comisii create în scopul examinării și soluționării problemelor ce țin de competența sa funcțională;
    4) să creeze comisii, consilii consultative sau grupuri de lucru permanente ori ad-hoc pentru examinarea şi soluţionarea unor probleme ce ţin de competenţa sa;
    5) să negocieze şi să încheie, în limitele competenţei şi în conformitate cu legislaţia, acorduri şi protocoale de colaborare națională și internaţională în domeniile sale de activitate;
    6) să controleze activitatea subdiviziunilor sale teritoriale şi să adopte măsurile ce se impun pentru lichidarea neajunsurilor depistate;
    7) să participe la elaborarea actelor normative din domeniul său de competență și să prezinte Ministerului propuneri de perfecționare a acestora;
    8) să participe la lucrările organismelor internaţionale din domeniul său de activitate;
    9) să încheie contracte, conform competenţei, cu persoane juridice şi fizice atît pe teritoriul Republicii Moldova, cît şi peste hotarele ei;
    10) să beneficieze de servicii de consultanță, asistență de specialitate, să antreneze experţi/specialişti din ţară şi din străinătate;
    11) în limitele competenţei, să elaboreze, să adopte şi să implementeze decizii, regulamente interne, instrucţiuni, proceduri, metodologii privind aplicarea sistemului de intervenţii în agricultură;
    12) să beneficieze de programe de formare şi perfecţionare profesională pentru personalul său;
    13) să solicite beneficiarilor sau solicitanților de subvenții accesul liber la obiectele investițiilor și documentația necesară, pentru a stabili eligibilitatea acestora;
    14) să înainteze cereri în instanțele de judecată competente, precum și către alte organe de drept.
Capitolul III
ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII AGENŢIEI
    10. Agenţia este condusă de un director, asistat de doi directori adjuncţi, iar numirea în funcţia publică, modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu ale acestora se efectuează, în condiţiile legii, de către ministrul agriculturii, dezvoltării regionale și mediului.
    11. Directorul, directorii adjuncți şi şefii de subdiviziuni, în limitele împuternicirilor atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate şi pentru activitatea Agenției.
    12. Directorul Agenției are următoarele atribuții:
    1) organizează şi conduce activitatea Agenției şi poartă răspundere pentru realizarea sarcinilor şi funcţiei atribuite acesteia, pentru utilizarea conformă a mijloacelor financiare şi a resurselor umane, integritatea bunurilor, autenticitatea indicilor cuprinşi în evidenţa contabilă şi în dările de seamă;
    2) asigură executarea actelor normative, hotărîrilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, ordinelor Ministerului, relevante domeniului subvenționării;
    3) acționează fără procură în numele Agenției și reprezintă interesele acesteia în relaţiile cu organele de stat, cu persoanele juridice şi fizice din Republica Moldova şi din alte state, cu autorităţile şi organismele internaţionale, cu instituțiile similare din alte ţări;
    4) acordă împuterniciri de reprezentare personalului Agenției;
    5) organizează şi implementează sistemul de management financiar şi control intern în cadrul Agenției şi poartă răspundere pentru administrarea bugetului şi a patrimoniului public aflat în gestiune;
    6) emite ordine și controlează executarea lor;
    7) stabilește sarcinile și atribuţiile directorilor adjuncți, ale angajaţilor din subdiviziunile interioare ale aparatului central şi din subdiviziunile teritoriale ale Agenţiei;
    8) aprobă fișele de post, regulamentele subdiviziunilor interne ale aparatului central și cele ale subdiviziunilor teritoriale;
    9) organizează și coordonează activitatea subdiviziunilor teritoriale;
    10) aprobă sau modifică statul de personal și schema de încadrare a Agenției, în limitele fondului de retribuire a muncii, a structurii și efectivului-limită stabilite de Guvern;
    11) numeşte în funcţii publice, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici din cadrul Agenției în conformitate cu Legea nr. 158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public;
    12) angajează şi eliberează din funcţie personalul contractual în condiţiile legislaţiei muncii;
    13) conferă grade de calificare funcţionarilor publici, acordă stimulări şi aplică sancţiuni disciplinare angajaților Agenției;
    14) asigură dezvoltarea profesională continuă a personalului Agenţiei.
    13. Directorii adjuncți se subordonează nemijlocit directorului şi organizează activitatea în cadrul Agenţiei în limitele împuternicirilor ce le sînt atribuite.
    14. Directorul adjunct are următoarele atribuții de bază:
    1) participă la determinarea obiectivelor şi direcţiilor strategice de activitate ale Agenției în domeniile de care este responsabil;
    2) coordonează elaborarea programelor şi a planurilor de activitate ale Agenției, a rapoartelor despre realizarea lor referitor la domeniile de care este responsabil;
    3) exercită împuternicirile directorului Agenției în cazul lipsei, imposibilităţii temporare a exercitării de către director a împuternicirilor sale sau suspendării, fapt despre care se înştiinţează Ministerul;
    4) participă la şedinţele de lucru ce vizează activitatea Agenției;
    5) în limitele atribuțiilor delegate, reprezintă Agenția în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi cu alte autorităţi publice, cu reprezentanţii societăţii civile şi cu persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova şi din străinătate;
    6) poartă răspundere pentru realizarea sarcinilor şi funcţiilor stabilite de director și de prezentul Regulament;
    7) exercită alte atribuții delegate de către directorul Agenției.
    15. Lucrările de secretariat se ţin în conformitate cu actele normative privind ţinerea lucrărilor de secretariat.
    16. Corespondenţa Agenției este semnată de director, directorii adjuncți şi persoanele cu funcţii de răspundere împuternicite cu acest drept prin ordin al directorului.
    17. Semnăturile pe actele oficiale ale Agenției sînt aplicate de director, directorii adjuncți sau persoanele împuternicite, în următoarele forme: semnătură personală olografă, facsimil, semnătură electronică.

Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.20/2019

STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură
    Director
    Directori adjuncţi
    Direcţia administrarea şi aprobarea proiectelor
    Direcția autorizarea plăților
    Direcția verificare pe teren
    Direcția juridică
    Direcţia finanțe și buget
       Serviciul contabilitate
       Serviciul contabilizarea și executarea subvențiilor
    Secția securitate și tehnologii informaționale
    Serviciul monitorizare postinspecție
    Serviciul resurse umane
    Serviciul audit intern
    Serviciul metodologie și raportare
    Serviciul antifraudă
    Serviciul relații externe și comunicare
    Serviciul administrativ
    Subdiviziuni teritoriale (cu statut de secții/servicii)

LISTA
subdiviziunilor teritoriale (cu statut de secții/servicii)
ale Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură
    Secția teritorială Bălți
    Secția teritorială Cahul
    Secția teritorială Chișinău
    Secția teritorială Edineț
    Serviciul teritorial Căușeni
    Serviciul teritorial Florești
    Serviciul teritorial Hîncești
    Serviciul teritorial Orhei
    Serviciul teritorial Ungheni
    Serviciul teritorial UTA Găgăuzia

    anexa nr.3

Anexa nr. 4
la Hotărîrea Guvernului nr. 20/2019

MODIFICĂRILE
ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului
    1. În anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului nr. 793/2009 cu privire la aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al acestuia (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 174–176, art. 875), poziția „Instituția Publică „Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură” se exclude.
    2. La litera f) secțiunea a II-a capitolul II din anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului nr. 1001/2011 privind punerea în aplicare a unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr. 238–242, art. 1100), poziţia 1 va avea următorul cuprins:
    „1. Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură”.
    3. La poziţia „Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului” din anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului nr. 266/2016 cu privire la lista serviciilor publice desconcentrate administrate în mod direct/din subordinea ministerelor şi altor autorităţi administrative centrale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr. 59–67, art. 302), în coloana 3, cuvintele „Oficii teritoriale” se substituie cu textul „Secții/servicii teritoriale”.
    4. Hotărîrea Guvernului nr. 695/2017 cu privire la organizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr. 322–328, art. 797) se modifică după cum urmează:
    1) punctul 1 din hotărîre se completează cu subpunctul 4) cu următorul cuprins:
    „4) Lista autorităților administrative din subordinea Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, conform anexei nr. 31.”;
    2) se completează cu anexa nr. 31 cu următorul cuprins:

„Anexa nr. 31
la Hotărîrea Guvernului nr. 695/2017
LISTA
autorităților administrative din subordinea Ministerului Agriculturii,
Dezvoltării Regionale și Mediului

    1. Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură
    2. Agenția de Mediu
    3. Inspectoratul pentru Protecția Mediului”.