HCNPFC15/6/2019
ID intern unic:  380233
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
HOTĂRÎRE Nr. 15/6
din  15.04.2019
privind aprobarea Regulamentului cu privire la procesarea electronică
a documentelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto

Publicat : 26.04.2019 în Monitorul Oficial Nr. 148-158     art Nr : 728     Data intrarii in vigoare : 02.05.2019
    În temeiul prevederilor art.5 alin.(1) lit.b), art.8 alin.(1) și alin.(8) din Legea nr.414/2006 cu privire la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.44-48, art.85), Legii nr.407/2006 cu privire la asigurări (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.47-49, art.213),
COMISIA NAȚIONALĂ A PIEȚEI FINANCIARE
HOTĂRĂȘTE:

    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la procesarea electronică a documentelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto, conform anexei.
    2. Se abrogă Hotărârea Comisiei Naționale a Pieței Financiare nr.50/8 din  30.11.2012 cu privire la procesarea electronică a documentelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 248-251, art.1499).
    3. Controlul asupra executării prezentei Hotărâri se pune în sarcina Direcţiei generale asigurări şi Direcției tehnologii informaționale.
    4. Prezenta Hotărâre intră în vigoare la data de 02.05.2019.

    PREŞEDINTELE COMISIEI
    NAŢIONALE A PIEŢEI FINANCIARE                                   Valeriu CHIȚAN

    Nr. 15/6. Chişinău, 15 aprilie 2019.

 Anexă
la Hotărârea CNPF nr.15/6 din 15.04.2019
REGULAMENT
cu privire la procesarea electronică a documentelor de asigurare
obligatorie de răspundere civilă auto
I. Dispoziții generale
    1. Regulamentul cu privire la procesarea electronică a documentelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (în continuare - Regulament)  stabilește implementarea, funcţionarea și dezvoltarea în Sistemul informaţional automatizat de stat RCA Data (în continuare - Sistem) a aspectelor ce țin de:
    1) procesarea electronică a documentelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto;
    2) mecanismul de completare a nomenclatoarelor în Sistem;
    3) măsurile de securizare a Sistemului;
    4) înregistrarea utilizatorilor și accesul acestora la Sistem.
II. Procesarea electronică a documentelor de asigurare
obligatorie de răspundere civilă auto

    2. Procesarea cererii, contractului şi poliţei/certificatului de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto, comunicarea şi transmiterea de către asigurători a informaţiei privind contractele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto, precum şi a informaţiei privind dosarele de daună asociate acestora, în regim on-line către baza unică de date a Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF) se efectuează prin intermediul Sistemului.
    3. Se admite perfectarea şi eliberarea către asiguraţi a cererilor, contractelor şi poliţelor/certificatelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto în afara Sistemului, exclusiv în cazul când temporar aplicarea Sistemului nu este posibilă din cauza deconectării în masă a energiei electrice pe teritoriul adiacent punctului de lucru al reţelei de vânzări a asigurătorului, precum şi din cauza defecţiunilor Sistemului, exceptând defecţiunile canalelor securizate de transfer de date dintre sediul central al asigurătorului şi punctele de lucru ale reţelei sale de vânzări, inclusiv ale agenţilor de asigurare și agenţilor bancassurance.
    4. Se interzice perfectarea şi eliberarea către asiguraţi a cererilor de asigurare, contractelor de asigurare, formularelor de poliţe de asigurare de răspundere civilă auto internă şi a certificatelor de asigurare „Carte Verde” în afara Sistemului, cu excepţia cazurilor prevăzute la pct.3.
    5. În cazul deconectării în masă a energiei electrice, asigurătorul va expedia CNPF, prin intermediul poştei electronice la adresa suport.rca@cnpf.md, o notificare scanată potrivit Anexei nr.3. Notificarea trebuie să conţină adresele exacte ale sucursalelor din reţeaua sa de vânzări unde au fost deconectări în masă ale energiei electrice, precum și să fie însoţită de documente justificative şi semnată de conducătorul asigurătorului. CNPF este în drept să verifice circumstanţele notificate de asigurător şi să aplice sancţiuni în cazul neveridicităţii acestora.
    6. În cazul perfectării şi eliberării către asiguraţi a cererilor de asigurare, contractelor de asigurare, formularelor de poliţe de asigurare în condiţiile pct.3, informaţia conţinută în documentele menţionate urmează a fi introdusă în Sistem în decursul următoarelor 24 de ore din momentul restabilirii capacităţii de lucru a Sistemului, notificat asigurătorilor de către CNPF.
    7. Contractele, poliţele/certificatele de asigurare, precum și orice modificare ulterioară (reperfectare, rezoluțiune, anulare) aferentă acestora, care nu se regăsesc în Sistem, se consideră nevalabile, cu excepţia situaţiilor prevăzute la pct.3 şi pentru perioada de timp necesară remedierii acestora.
    8. Procesarea, perfectarea şi eliberarea către asiguraţi a contractelor şi a poliţelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto internă poate fi efectuată prin mijloace tehnice electronice în regim on-line.
    9. Contractul şi poliţa de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto internă sunt emise de către asigurător prin mijloace tehnice electronice în regim on-line şi intră în vigoare în termen de 24 de ore după decontarea mijloacelor băneşti din contul asiguratului pe contul asigurătorului, dacă în contract nu este prevăzută o dată ulterioară.
    10. Ulterior perfectării şi eliberării către asiguraţi a contractelor şi a poliţelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto internă prin mijloace tehnice electronice în regim on-line, asigurătorul (reasigurătorul) nu poate invoca nici o faptă proprie pentru anularea contractului şi va respecta obligaţia de menţinere a contractului, în corespundere cu art.44 din Legea nr.407/2006 cu privire la asigurări (în continuare – Legea nr.407/2006).
    11. Utilizatorii vor procesa contracte de asigurare în sucursalele înregistrate în nomenclatoarele Sistemului utilizând echipamentul de casa și control (ECC) atribuit sucursalei, conform Cartelei de înregistrare a ECC eliberată de Serviciul Fiscal de Stat (SFS) sau, după caz, contul de decontare al asigurătorului.
    12. Perfectarea contractului de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto se va efectua în baza următoarelor documente:
    1) extrasul din Registrul de stat ce confirmă înregistrarea – pentru persoane juridice sau buletinul de identitate – pentru persoane fizice;
    2) certificatul de înmatriculare a autovehiculului;
    3) permisul de conducere al asiguratului şi, după caz, al utilizatorului de autovehicul;
    4) legitimația de pensionar sau carnetul de dezabilitate, după caz.
    13. În cazul procesării manuale a datelor privind caracteristicile tehnice ale autovehiculului la încheierea contractelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto externă, categoria autovehiculului urmează a fi determinată în conformitate cu tabelul de concordanță, potrivit Anexei nr.4.
III. Securizarea Sistemului
    14. Transmiterea datelor din toate punctele de lucru ale reţelei de vânzări a asigurătorului către serverul central al Sistemului se efectuează exclusiv prin canale securizate de transfer de date VPN (Virtual Private Network).
    15. Canalul securizat de transfer de date dintre serverul central al Sistemului şi sediul central al asigurătorului se va crea de către CNPF.
    16. Canalele securizate de transfer de date dintre sediul central al asigurătorului şi punctele de lucru ale reţelei sale de vânzări, inclusiv ale agenţilor de asigurare și agenţilor bancassurance, se vor crea de asigurător, fiind puse la dispoziţia intermediarilor în condiţiile stabilite de părţi.
IV. Utilizatorii și accesul acestora la Sistem
    17. Asigurătorii autorizaţi să practice asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto vor instala aplicaţia Sistemului în sediul de bază şi în punctele de lucru ale reţelei de vânzări, inclusiv ale agenţilor de asigurare și agenţilor bancassurance cu care au încheiate contracte de mandat.
    18. Înregistrarea, modificarea şi/sau completarea datelor în nomenclatoarele Sistemului aferente asigurătorului, agentului de asigurare – persoană juridică şi agentului bancassurance, activarea/dezactivarea accesului la Sistem se efectuează de către CNPF în baza cererilor depuse de către aceştia pe suport de hârtie și/sau în format electronic, conform Anexei nr.1. Activarea/dezactivarea accesului la Sistem poate fi efectuată şi în baza deciziei CNPF sau a instanţei de judecată.
    19. Accesul la Sistem se va acorda utilizatorilor ce întrunesc cerințele prevăzute în Regulamentul privind cerinţele de pregătire şi competenţă profesională în asigurări, aprobat prin Hotărârea CNPF nr.49/5 din 30.09.2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr. 399-404, art.1949).
    20. Utilizatorii Sistemului vor avea un login cu statut activ care admite o singură sesiune activă.
    21. Înregistrarea, modificarea şi/sau completarea datelor în nomenclatoarele Sistemului aferente personalului propriu al asigurătorului cu atribuţii de procesare a contractelor de asigurare şi dosarelor de daună, a personalului propriu şi subagenţilor din cadrul agenţilor de asigurare – persoane juridice, a agenţilor de asigurare – persoane fizice şi a agenţilor bancassurance din reţeaua asigurătorului de vânzări, activarea/dezactivarea accesului la Sistem se efectuează de către persoana împuternicită de asigurător cu atribuţii de administrare a Sistemului în baza dispoziţiei pe suport de hârtie, semnată de conducătorul asigurătorului, conform Anexei nr.2.
    22. Autorizarea computerelor din punctele de lucru ale reţelei de vânzări în Sistem se va efectua de asigurători prin programul de instalare a aplicaţiei de pe serverul CNPF. Dezactivarea computerelor de la Sistem se va efectua de către persoana împuternicită de asigurător cu atribuţii de administrare a acestuia (Sistemului) în baza cererii pe suport de hârtie a solicitantului.
    23. Cererile prevăzute la pct.18 și pct.22, dispoziţiile de la pct.21 se păstrează corespunzător, pe suport de hârtie și/sau în format electronic, de către CNPF și asigurător într-o mapă separată.
    24. Biroul Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule (în continuare - BNAA) gestionează în mod centralizat conturul evidenţei automatizate a dosarelor de daune „Carte Verde” din Sistem, precum şi evidenţa lichidării daunelor survenite în străinătate şi avizate în baza certificatelor de asigurare „Carte Verde”, eliberate de asigurătorii licenţiaţi pentru asigurare obligatorie de răspundere civilă auto internă şi externă din Republica Moldova, în consonanță cu directivele Consiliului Birourilor „Carte Verde” şi propriilor reguli adiționale.
    25. BNAA este responsabil pentru înregistrarea în conturul evidenţei automatizate a dosarelor de daune „Carte Verde” a datelor privind:
    a) confirmarea valabilităţii certificatului de asigurare „Carte Verde” emis de către asigurătorul autohton sau lipsa acestuia;
    b) dosarul de daune „Carte Verde” deschis în numele său, în calitate de Birou Garant în Sistemul Internaţional de Asigurare „Carte Verde”, inclusiv rambursarea sumelor pretinse în baza acestuia, conform parametrilor tehnici indicaţi în Sistem.
    26. Asigurătorul, pentru care BNAA a confirmat valabilitatea certificatului de asigurare „Carte Verde” emis, este responsabil de înregistrarea în conturul evidenţei automatizate a dosarelor de daune „Carte Verde” a datelor referitoare la dosarul de daune deschis în numele său, inclusiv rambursarea sumelor pretinse în baza acestuia, conform parametrilor tehnici indicaţi.
    27. Instruirea personalului cu atribuţii de procesare a contractelor de asigurare şi dosarelor de daună în Sistem în baza Ghidului de utilizare, parte componentă a Sistemului, se pune în sarcina asigurătorului.
    28. BNAA, asigurătorii, agenţii de asigurare şi agenţii bancassurance sunt responsabili de corectitudinea şi autenticitatea datelor înregistrate în Sistem. În partea ce ţine de conturul evidenţei automatizate a dosarelor de daune „Carte Verde” din Sistem, BNAA verifică şi monitorizează corectitudinea şi exactitatea datelor completate de asigurătorul emitent „Carte Verde”, cu notificarea imediată a acestuia în cazul depistării anumitor erori sau neconcordanţe.
    29. Toate documentele electronice şi tranzacţiile operate prin intermediul Sistemului sunt semnate electronic de utilizatorul care le procesează.
    30. Semnăturile electronice avansate necalificate generate de Sistem sunt recunoscute între asigurători şi utilizatorii care prestează servicii în numele companiilor de asigurări prin intermediul acestuia (Sistemului), în baza unui acord semnat de ambele părţi, cu anexarea amprentei semnăturilor electronice generate.
V. Răspunderea și sancțiunile
    31. În cazul lipsei acordului semnat între asigurător şi utilizatorul care prestează servicii în numele companiilor de asigurări prin intermediul Sistemului, asigurătorul poartă răspundere pentru toate documentele sale electronice şi tranzacţiile operate prin intermediul Sistemului în numele său.
    32. Nerespectarea de către asigurători şi intermediarii în asigurări a prevederilor prezentului Regulament se sancţionează conform art.54 din Legea nr.407/2006 şi nu constituie, pentru asigurător, temei de refuz în soluţionarea cererilor de despăgubire în baza contractelor de asigurare perfectate contrar prevederilor prezentului act normativ.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4