CCC9/1999
ID intern unic:  285899
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
HOTĂRÎRE Nr. 9
din  18.02.1999
pentru controlul constituţionalităţii unor prevederi din
Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 "Cu privire la Banca
Naţională a Moldovei"*
Publicat : 04.03.1999 în Monitorul Oficial Nr. 022     Promulgat : 18.02.1999     Data intrarii in vigoare : 18.02.1999
__________________  
* M.O. nr. 56-57 din 12.10.95, art. 624.
    În numele Republicii Moldova,
    Curtea Constituţională în componenţa:
    Pavel BARBALAT          - preşedinte
    Nicolae CHISEEV         - judecător
    Mihai COTOROBAI         - judecător
    Constantin LOZOVANU   - judecător
    Gheorghe SUSARENCO    - judecător-raportor
    cu participarea  grefierului  Tatiana Berladean, deputatului  Victor Cecan,  autorul sesizării, reprezentantului Parlamentului Radu  Ţurcanu, consultant  superior în sectorul pentru legătura cu autorităţile publice în   Direcţia   juridică   a  Aparatului  Parlamentului,   în   prezenţa reprezentantului  Băncii  Naţionale  a Moldovei Alexandru  Pelin,  şeful Direcţiei juridice a Băncii Naţionale, conducîndu-se după art. 135 alin. (1)  lit.  a)  din Constituţie, art. 4 alin. (1) lit. a)  din  Legea  cu privire  la  Curtea  Constituţională,  a  examinat  în  şedinţă  plenară deschisă  dosarul  privind controlul constituţionalităţii art. 77  alin. (4)  din  Legea  nr.  548-XIII din 21 iulie 1995 "Cu  privire  la  Banca Naţională a Moldovei".
    Temei pentru  examinarea  dosarului a servit  sesizarea  deputatului Victor  Cecan, depusă la 5 noiembrie 1998, în conformitate cu art. 24 şi 25  din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi art. 38 şi 39  din Codul jurisdicţiei constituţionale.
    În baza art.  17 şi 43 din Codul jurisdicţiei constituţionale,  prin decizia  Curţii din 18 noiembrie 1998, sesizarea a fost acceptată pentru examinare în fond.
    În procesul examinării  prealabile  a sesizării au  fost  solicitate puncte  de  vedere Parlamentului, Guvernului, Ministerului Justiţiei  şi Băncii   Naţionale  a  Moldovei.  Centrul  pentru  Analiză  Bugetară  şi Financiară de pe lîngă Parlament nu a comunicat punctul său de vedere în problema abordată în sesizare.
    Analizînd materialele  dosarului, audiind informaţia  judecătorului- raportor şi argumentele părţilor, Curtea Constituţională                          
a  c o n s t a t a t:
    1. La 21 iulie  1995  Parlamentul a adoptat Legea nr.  548-XIII  "Cu privire  la  Banca  Naţională a Moldovei". Art. 77 alin. (4)  din  Legea contestată  prevede că alte acte normative, cu excepţia Constituţiei, nu au putere juridică asupra acestei legi.
    Autorul sesizării  susţine că Parlamentul, legiferînd această normă, a  încălcat ierarhia legislativă stabilită prin art. 72 din Constituţie, aşezînd  actul normativ respectiv deasupra altor legi organice, ceea  ce implică neconstituţionalitatea acestuia.
    2. Constituţia  este instituţia politică şi juridică fundamentală  a  statului.  Ea cuprinde un ansamblu de reguli juridice, care,  indiferent de  natura  şi  forma  lor, au ca  obiect  constituirea,  competenţa  şi reglementarea   raporturilor  dintre  principalele  organe  de  stat  şi cetăţeni.
    Constituţia a  dat  în  competenţa Parlamentului una  din  funcţiile fundamentale  ale  statului  -  funcţia legislativă,  care  consistă  în elaborarea de norme juridice obligatorii.
    3. Art. 72 din  Constituţie  este sediul materiei  ce  reglementează categoriile  de  legi adoptate de Parlament. Potrivit  acestui  articol, Parlamentul  adoptă trei categorii de legi: constituţionale, organice şi ordinare.
    Legile constituţionale sînt cele de revizuire a Constituţiei.
    Legile organice  sînt legile adoptate de Parlament pentru  domeniile stabilite  de  Constituţie,  precum şi pentru domeniile pentru  care  în Constituţie se prevede adoptarea de legi organice. Domeniile pentru care nu  se  prevede  adoptarea  de legi  constituţionale  şi  organice  sînt reglementate prin legi ordinare.
    Legile constituţionale,   organice  şi  ordinare  se  pretează  unor proceduri speciale de adoptare.
    4. Din textul  Legii  nr. 548-XIII din 21 iulie 1995 "Cu privire  la Banca Naţională a Moldovei" rezultă că aceasta este o lege organică.
    Legile organice  constituie  o categorie inferioară faţă  de  legile constituţionale  şi o categorie superioară faţă de cele ordinare. Ele se disting prin conţinut şi prin numărul de voturi necesar pentru adoptarea lor.  Reprezentînd  o  continuare  a  normelor  constituţionale,  legile organice sînt elaborate numai în domeniile expres prevăzute de legiuitor.     Legile ordinare   sînt  izvoare  de  drept,  ce  conţin  materia  de reglementare   a  relaţiilor  sociale,  care  fac  obiectul  diferitelor instituţii  şi ramuri ale dreptului. Fiind supuse unui număr mai mic  de restricţii  constituţionale,  ele  pot  interveni în  orice  domeniu  al relaţiilor  sociale, cu excepţia celor rezervate legilor constituţionale şi  organice. Ţinînd cont de aceasta, este necesar ca legile ordinare să fie compatibile cu cele organice.
    Curtea relevă  că  legile  ordinare  nu  pot  modifica,  abroga  sau suspenda  acţiunea  legilor  organice, în timp ce  legile  organice  pot modifica, abroga sau suspenda acţiunea legilor ordinare.
    5. Curtea Constituţională  subliniază  că legea menţine în  ierarhia juridică  soluţia  tradiţională,  şi  anume  aceea  de  a  reprezenta  o autoritate  superioară faţă de celelalte acte normative.  Reglementările administrative,  care  sînt şi ele izvoare de drept,  traduc  exerciţiul puterii  de  reglementare  generală  statuată  de  Constituţie  şi  sînt conferite    Preşedintelui    Republicii    Moldova,    Guvernului    şi Primului-ministru. În această categorie se înscriu decretele, hotărîrile şi  dispoziţiile.  În consecinţă, rezultă o ierarhie de reglementări  în funcţie  de  nivelul  de  subordonare al subiecţilor şi  în  funcţie  de procedura de emitere.
    6. Curtea Constituţională  apreciază că prevederea art. 77 alin. (4) din  Legea nr. 548-XIII din 21 iulie 1995 "Cu privire la Banca Naţională a  Moldovei",  prin  care  se stipulează că  "alte  acte  normative,  cu excepţia  Constituţiei,  nu au putere juridică asupra  prezentei  legi", contravine art. 72 alin. (1) din Constituţie.
    În ierarhia actelor  normative,  legile organice se află pe  aceeaşi treaptă. Ele nu trebuie să conţină reglementări juridice contradictorii.
Prin  urmare,  nici o lege organică, inclusiv Legea cu privire la  Banca Naţională a Moldovei, nu poate fi pusă în condiţii de superioritate faţă de alte legi organice adoptate de Parlament.
    În baza art.  135  alin.  (1) lit. a) din Constituţie, art.  26  din Legea  cu  privire  la  Curtea  Constituţională şi  art.  62  din  Codul jurisdicţiei constituţionale, pentru motivele enunţate,    
Curtea Constituţională
H O T Ă R Ă Ş T E:
    1. Constată că prevederile art. 77 alin. (4) din Legea nr.  548-XIII din  21  iulie  1995  "Cu privire la Banca Naţională  a  Moldovei"  sînt neconstituţionale.
    2. Prezenta Hotărîre  este definitivă, nu poate fi supusă nici  unei căi  de  atac,  intră  în vigoare la data adoptării  şi  se  publică  în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".
    PREŞEDINTELE
    CURŢII CONSTITUŢIONALE                          Pavel BARBALAT
    Chişinău, 18 februarie 1999.
    Nr. 9.