HCC35/2002
ID intern unic:  291706
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
HOTĂRÎRE Nr. 35
din  24.09.2002
pentru controlul constituţionalităţii hotărîrilor Guvernului
nr. 1009 din 27 septembrie 2001 "Cu privire la inspecţia înainte de
expediţie a mărfurilor importate" şi nr. 1139 din 25 octombrie 2001
"Despre aprobarea Acordului privind prestarea serviciilor de
inspecţie înainte de expediţie"
Publicat : 03.10.2002 în Monitorul Oficial Nr. 135-136     art Nr : 23
În numele Republicii Moldova,
Curtea Constituţională în componenţa:
Victor  PUŞCAŞ               - preşedinte, judecător-raportor
Mihai COTOROBAI       - judecător
Mircea  IUGA                  - judecător
Constantin  LOZOVANU - judecător
Dumitru  PULBERE         - judecător
Elena  SAFALERU           - judecător-raportor
cu participarea grefierului Corina Popa, deputaţilor în Parlament Valeriu Pleşca şi Alexei Ivanov, autori ai sesizărilor, Galina Chirinciuc, reprezentantul permanent al Guvernului la Curtea Constituţională, conducîndu-se după art. 135 alin. (1) lit.a) din Constituţie, art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea cu privire la Curtea  Constituţională, art. 4 alin.(1) lit. a) şi art. 16 alin.(1) din Codul jurisdicţiei constituţionale, a examinat în şedinţă plenară deschisă dosarul privind controlul constituţionalităţii hotărîrilor Guvernului nr. 1009 din 27 septembrie 2001 "Cu privire la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate" şi nr. 1139 din 25 octombrie 2001 "Despre aprobarea Acordului privind prestarea serviciilor de inspecţie înainte de expediţie".
Drept temei  pentru examinarea dosarului au servit sesizările unui grup format din deputaţii Alexandru Oleinic, Valeriu Pleşca şi Vitalie Mrug şi a unui grup din 29 de deputaţi - Victor Andruşciac, Mircea Anton, Nicolae Bondarciuc, Dmitrie Carapirea, Ivan Cîlcic, Alexandru Ciugureanu, Mihail Chiţul, Valeriu Doga, Vladimir Doronin, Vladimir Eremciuc, Iurie Eriomin, Boris Hotniciuc, Vladimir Iuzvenco, Alexei Ivanov, Alexandru Jdanov, Raisa Morarenco, Oleg Morii, Tatiana Necoară, Victoria Novic, Marina Podolean, Gheorghe Popa, Dumitru Prijmireanu, Mihail Rusu, Victor Stepaniuc, Iurie Stoicov, Ion Şpac, Boris Ştepa, Ion Ursu şi Iurie Zabunov, depuse la 1 martie şi, respectiv, la 25 martie 2002, în conformitate cu art. 24 şi 25 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art. 38 şi art. 39 din Codul jurisdicţiei constituţionale.
Analizînd sesizările, constatînd că ele se referă la o problemă de drept ce vizează acelaşi obiect - inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate, Curtea Constituţională, prin deciziile din 25 martie 2002, le-a conexat într-un dosar şi le-a înscris în ordinea de zi pentru examinare în fond.
Examinînd materialele dosarului, punctele de vedere comunicate de Parlament, Preşedintele Republicii Moldova, Guvern, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Industriei, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Departamentul Vamal, Departamentul Standardizare şi Metrologie şi Camera de Comerţ şi Industrie, audiind în şedinţă informaţia prezentată de judecătorii-raportori, argumentele expuse de autorii sesizărilor şi reprezentantul Guvernului,Curtea Constituţională
a   c o n s t a t a t:
1. La 27 septembrie 2001 Guvernul a adoptat Hotărîrea nr. 1009 "Cu privire la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate"* (în continuare - Hotărîrea nr. 1009). Prin hotărîrea în cauză Guvernul a instituit inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor introduse în teritoriul Republicii Moldova, a desemnat Compania SGS Societe Generale de Surveillance S.A. (în continuare - Compania SGS) în calitate de  prestator al serviciilor de inspecţie înainte de expediţie a mărfurilor importate, a aprobat Regulamentul cu privire la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate etc.
    ________________________________
   
*M.O., 2001, nr. 119, art. 1059.

Inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate a fost instituită în scopul verificării corectitudinii declaraţiilor privind cantitatea, calitatea şi preţul mărfurilor importate, precum şi în scopul determinării corecte a clasificării vamale.
La 25 octombrie 2001 Guvernul a adoptat Hotărîrea nr. 1139 "Despre aprobarea Acordului privind prestarea serviciilor de expediţie înainte de expediţie"** (în continuare - Hotărîrea nr. 1139). Conform hotărîrii menţionate, Acordul a fost încheiat între Guvernul Republicii Moldova şi Compania SGS; inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor  importate se pune în aplicare de la 1 decembrie 2001. În preambulul Acordului se arată  că acesta a fost încheiat în scopul facilitării comerţului, minimizării posibilităţilor de comitere a fraudelor şi evaziunilor fiscale în cadrul operaţiunilor de  import şi sporirii nivelului de protecţie contra importului de mărfuri ce nu corespund prevederilor  contractuale de calitate.
    ________________________________
    
**M. O., 2001, nr. 131-132, art. 1191.

2. În opinia grupurilor de deputaţi, adoptînd Hotărîrea nr.1009, Guvernul şi-a depăşit atribuţiile şi a încălcat normele constituţionale referitoare la economia de piaţă, protecţia concurenţei loiale, separarea puterilor în stat.
În ambele sesizări se subliniază că Guvernul era în drept doar să implementeze inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate, instituirea acesteia fiind  competenţa exclusivă a Parlamentului.
Grupul de 29 de deputaţi în Parlament a solicitat de asemenea controlul constituţionalităţii Hotărîrii nr. 1139, invocînd aceleaşi argumente şi atenţionînd că compania desemnată să efectueze inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate a fost selectată fără organizarea unui  tender, ceea ce demonstrează că statul nu a întreprins toate măsurile necesare pentru promovarea principiului economiei de piaţă şi a protecţiei concurenţei loiale. În sesizare se afirmă că Acordul privind prestarea serviciilor de inspecţie înainte de expediţie a fost încheiat de Guvernul Republicii Moldova sub presiunea condiţiilor de plată a unei sume importante, impuse de Compania SGS, ca urmare a pierderilor suportate de ea după  rezilierea, la 2 iulie 2001, a unui acord similar, fapt ce vine în contradicţie cu principiul libertăţii contractuale.
Autorii sesizărilor consideră că prin acţiunile sale Guvernul a ignorat dispoziţiile art.  6, 7, 9, 60, 66, 102, 126 şi 129 din Constituţie.
3. Raportînd actele contestate la dispoziţiile Legii Supreme  şi la legislaţia în domeniu, Curtea Constituţională reţine următoarele.
Art. 126 alin. (1), alin. (2) lit. a), b) şi c) din Constituţie statuează că economia Republicii Moldova este economie de piaţă, iar statul trebuie să asigure reglementarea activităţii economice, în condiţiile legii, libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale şi crearea unui cadru favorabil  valorificării tuturor factorilor de producţie, protejarea intereselor naţionale în activitatea economică.
Parlamentul, în calitatea sa de organ  reprezentativ suprem al poporului Republicii Moldova şi unică autoritate legislativă a ţării, aprobă direcţiile principale ale activităţii economice externe (art. 60 alin. (1), art. 129 alin. (1) din Constituţie), iar Guvernul, fiind responsabil de  realizarea politicii interne şi externe a statului, asigură protejarea intereselor naţionale în activitatea economică externă, promovează politica liberului schimb sau politica protecţionismului, pornind de la interesele naţionale (art. 96 alin. (1), art. 129 alin. (2) din Constituţie).
Bazele juridice ale reglementării de stat a activităţii comerciale externe, modul de antrenare în această activitate a persoanelor fizice şi juridice din Republica Moldova şi din alte ţări, drepturile, obligaţiile şi responsabilităţile în acest domeniu ale autorităţilor publice sînt stabilite de Legea reglementării de stat a activităţii comerciale externe nr. 1031-XIV din 8 iunie 2000*  (în continuare -Legea nr. 1031-XIV). Obiectivele acestei legi, conform art. 1, sînt menţinerea suveranităţii  şi asigurarea securităţii economice a statului, stimularea dezvoltării economiei naţionale prin promovarea activităţii comerciale externe şi prin crearea de condiţii pentru integrarea efectivă a economiei Republicii Moldova în economia mondială.
    ____________________________
   
*M.O., 2000, nr. 119-120, art. 838.

Conform legii precitate, Guvernul, printre alte activităţi, asigură promovarea politicii de stat în domeniul comerţului exterior, adoptă hotărîri în problemele activităţii comerciale externe şi asigură realizarea lor.
Şi Legea cu privire la Guvern nr. 64-XII din 31 mai 1990** (cu modificările ulterioare), în art.12 alin. 5) şi 7), stabileşte că executivul organizează şi promovează activitatea economică externă a republicii, elaborează şi prezintă Parlamentului proiecte de documente normative privind programele de dezvoltare economică şi socială.
    ___________________________
    **Veştile, 1990, nr. 8, art. 191.

4. La 15 aprilie 1994, în or. Marrakech, Maroc, a fost încheiat Acordul privind constituirea Organizaţiei Mondiale a Comerţului (în continuare - Acordul OMC). Recent Republica Moldova a devenit membru al OMC, semnînd, la 8 mai 2001, în or. Geneva, Elveţia,  Protocolul de Aderare la Acordul de la Marrakech, care a fost ratificat de Parlament la 1 iunie 2001, prin Legea nr. 218-XV "Pentru aderarea Republicii Moldova la Organizaţia Mondială a Comerţului"***. Conform art. II pct. 2 din Acordul OMC, acordurile şi instrumentele juridice cuprinse în Anexele 1, 2 şi 3 la acest  act fac parte integrantă din Acordul OMC şi sînt obligatorii pentru toţi membrii. Unul din acordurile obligatorii este  Acordul privind inspecţia înainte de expediţie. Ca urmare, la 27 septembrie 2001 Guvernul a adoptat Hotărîrea nr. 1009 "Cu privire la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate". În temeiul art. 12 alin. (3) din Legea nr. 1031-XIV, modul de implementare a inspecţiei înainte de expediţie, precum şi nomenclatorul de mărfuri inspectabile le stabileşte Guvernul. În plus, art. 7 alin. (2) lit. i) din legea precitată statuează că Guvernul introduce inspecţii înainte de expediţie asupra mărfurilor.
    ______________________________
    ***M.O., 2001, nr.  59-61, art. 397.

Curtea Constituţională reiterează că, potrivit art. 129 alin. (1) din Constituţie, direcţiile principale ale activităţii economice externe sînt aprobate de Parlament, iar conform art. 96 alin. (1) din Constituţie, Guvernul asigură realizarea politicii interne şi externe a statului. Hotărîrile Guvernului se adoptă pentru organizarea executării legilor (art. 102 alin. (2) din Constituţie).
Astfel, pentru instituirea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor  importate era necesar ca Parlamentul să adopte o lege, prin care să stabilească norme juridice primare şi generale cu caracter obligatoriu privind domeniul de aplicare, procedura de determinare a  entităţii de inspecţie înainte de expediţie, drepturile şi obligaţiunile membrilor, procedurile de examinare.
Art. 12 alin. (3) din Legea nr. 1031-XIV, potrivit căruia modul de implementare a inspecţiei înainte de expediţie se stabileşte de Guvern, nu poate servi drept temei juridic pentru instituirea de către executiv a inspecţiei înainte de expediţie  a mărfurilor importate. Or, implementarea este o etapă  posterioară instituirii, prin lege, a inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor.
Nu poate servi drept temei juridic pentru instituirea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate nici art. 14 alin. (7) şi art. 61 lit. b) din Legea bugetului pe anul 2000 (nr. 918-XIV din 11 aprilie 2000)**** , conform cărora se instituie inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor (producţiei) importate, Guvernul urmînd să elaboreze, în termen de 2 luni, actele normative respective şi să stabilească data  instituirii inspecţiei mărfurilor importate, informînd despre  această acţiune partenerii comerciali externi.
    ______________________________
   
****M.O., 2000, nr. 50-52, art. 336.

De observat că Curtea Constituţională a exercitat deja controlul constituţionalităţii unei hotărîri  a Guvernului în această problemă - nr. 747 din 3 august 1999 "Privind introducerea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate" (Hotărîrea Curţii nr. 22 din 18 mai 2000)*****  şi, referindu-se la articolele precitate ale Legii bugetului pe anul 2000, a constatat că această lege nu creează un cadru legal suficient pentru reglementarea imuabilă a întregului mecanism de instituire a inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate. Aceasta cu atît mai mult, cu cît anume în scopul executării legii precitate Guvernul a fost abilitat să elaboreze actele normative respective, care nu au mai fost elaborate.
    ________________________________
   
*****M.O., 2000, nr. 63-64, art. 23.

Curtea Constituţională reţine că Hotărîrea Guvernului nr. 1139 din 25 octombrie 2001 "Despre aprobarea Acordului privind prestarea serviciilor de inspecţie înainte de expediţie" rezultă din Hotărîrea Guvernului nr. 1009 din 27 septembrie 2001 "Cu privire la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate".
Acordul privind prestarea serviciilor de inspecţie înainte de expediţie, fiind parte integrantă a Hotărîrii Guvernului nr.1139 din 25 octombrie 2001, a fost încheiat prin abuz de situaţie şi nesocotirea rolului Guvernului, încălcîndu-se astfel unul din factorii principali ai economiei de piaţă - libertatea contractuală. Chiar preambulul Acordului conţine condiţii  de consimţămînt, ce decurg dintr-un Acord similar - din 31 martie 2000, încheiat  între Guvern şi Compania SGS şi  reziliat de Guvern la 2 iulie 2001. În urma rezilierii Acordului  Guvernului i-a fost prezentată o factură pentru o sumă importantă. De observat că Acordul prevede condiţiile în care această factură va fi achitată (art. III pct. 9) şi termenul după expirarea căruia Compania SGS va renunţa la pretenţiile sale, această factură  fiind anexată la Acord.
Curtea relevă că prin unele dispoziţii ale Acordului privind prestarea serviciilor de inspecţie înainte de expediţie Guvernul intervine în sfera reglementării legislative, subordonează raporturile ce ţin de acest domeniu  prevederilor Acordului.
Spre exemplu, conform art. 5 pct. 1 din Acord şi preambulului Anexei IV la el, Guvernul se obligă să adopte  regulamente sau "să emită alte instrumente legislative adecvate", "în conformitate cu prezentul Acord". Potrivit acestor prevederi, cadrul  reglementar specific din domeniul activităţii comerciale externe, precum şi obligaţiile  importatorilor şi organelor de stat implicate urmează să fie subsecvente şi conforme dispoziţiilor stipulate în Acord.
Acordul cu Compania SGS privind prestarea serviciilor de inspecţie înainte de expediţie a fost încheiat la 27 octombrie 2001, iar Hotărîrea Guvernului nr. 1139 despre aprobarea acestui Acord  a fost adoptată la 25 octombrie 2001. Reiese că Guvernul, în raport cu Compania SGS, a adoptat  un comportament de subordonare. Mai mult ca atît, însuşi Acordul (art. V pct. 1) prevede că doar după semnarea Acordului părţile vor pregăti procedurile de implementare a programului.
În ceea ce priveşte desemnarea Companiei SGS în calitate de prestator al serviciilor de inspecţie înainte de expediţie a mărfurilor importate pe teritoriul Republicii Moldova fără organizarea unui tender, fapt care, în opinia autorilor sesizărilor, constituie o încălcare a principiului constituţional privind asigurarea de către stat a protecţiei  concurenţei loiale, Curtea Constituţională reţine următoarele.
Conform art. 1 alin. (6) din Legea nr. 1103-XIV din 30 iunie 2000 "Cu privire la protecţia concurenţei"* , dacă  acordul  (contractul) internaţional la care Republica  Moldova este parte stabileşte alte reguli decît cele prevăzute în legislaţia cu privire la protecţia concurenţei, prioritate au regulile acordului (contractului) internaţional.
    _____________________________
   
*M.O., 2000, nr. 166-168, art. 1205.

Or, Acordul privind inspecţia înainte de expediţie este parte integrantă a Acordului OMC. Pct. 4 din art. 1 ("Domeniu de aplicare - Definiţii") al Acordului privind inspecţia înainte de expediţie stabileşte că expresia "entitate de inspecţie înainte de expediţie" desemnează orice entitate pe care  un membru a recrutat-o prin contract sau căreia i-a atribuit  funcţia de a desfăşura activităţi de inspecţie înainte de expediţie. Prin urmare, legislaţia nu obligă Guvernul să organizeze un tender.
Avînd în vedere că hotărîrile Guvernului nr.1009 din 27 septembrie 2001 "Cu privire la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate" şi nr. 1139 din 25 octombrie 2001 "Despre aprobarea Acordului privind prestarea serviciilor de inspecţie înainte de expediţie" au fost adoptate prin derogare de la dispoziţiile art. 6, 7, 60, 66, 96, 102, 126 şi 129 din Constituţie, Curtea Constituţională le apreciază drept neconstituţionale.
În procesul examinării cauzei Curtea a constatat că unele prevederi din art. 12 alin. (3) din Legea reglementării de stat a activităţii comerciale externe nr. 1031-XIV din 8 iunie 2000 contravin Legii Supreme.
În temeiul art. 6 alin. (2) şi (3) din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea extinde controlul constituţionalităţii asupra prevederilor art. 12 alin. (3) din Legea nr. 1031-XIV, conform cărora modul de implementare a inspecţiei înainte de expediţie îl stabileşte Guvernul.
Curtea Constituţională reiterează că Legea Supremă nu abilitează Guvernul cu dreptul de a stabili norme primare în domeniul raporturilor sociale care necesită reglementare legală.
Prin urmare, delegarea de către Parlament a împuternicirilor sale legislative Guvernului prin sintagma "Modul de implementare a inspecţiei înainte de expediţie, precum şi" din art. 12 alin. (3) al  Legii nr. 1031-XIV contravine principiului constituţional al separaţiei puterilor în stat (art. 6 din Constituţie). Pentru acest motiv, Curtea Constituţională îl apreciază drept neconstituţional.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 140 din Constituţie, art. 26 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art. 6 alin. (2) şi (3), art. 61, art. 62 şi art. 68 din Codul jurisdicţiei constituţionale,
Curtea Constituţională
H O T Ă R Ă Ş T E:
1.  Declară neconstituţionale:
- Hotărîrea Guvernului nr. 1009 din 27 septembrie 2001 "Cu privire la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate";
-  Hotărîrea Guvernului nr. 1139 din 25 octombrie 2001 "Despre aprobarea Acordului privind prestarea serviciilor de inspecţie înainte de expediţie";
- sintagma "Modul de implementare a inspecţiei înainte de expediţie, precum şi" din art. 12 alin. (3) din Legea reglementării de stat a activităţii comerciale externe nr. 1031-XIV din 8 iunie 2000.
2. Prezenta hotărîre este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".

    PREŞEDINTELE
    CURŢII CONSTITUŢIONALE                           Victor PUŞCAŞ

    Chişinău, 24 septembrie 2002.
    Nr. 35.