HGA463/1997 ID intern unic: 293066 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
GUVERNUL | |
HOTĂRÎRE
Nr. 463
din 16.05.1997 | |
despre aprobarea Regulamentului privind modul de achitare de către populaţie a plăţii pentru serviciile locativ-comunale şi pentru folosirea reţelei de radiodifuziune şi a antenei colective de televiziune | |
Publicat : 19.06.1997 în Monitorul Oficial Nr. 040 | |
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă Regulamentul privind modul de achitare de către populaţie a plăţii pentru serviciile locativ-comunale şi pentru folosirea reţelei de radiodifuziune şi a antenei colective de televiziune (se anexează).
PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC
Chişinău, 16 mai 1997.
Nr. 463.
REGULAMENTUL
privind modul de achitare de către populaţie a plăţii
pentru serviciile locativ-comunale şi pentru folosirea reţelei de
radiodifuziune şi a antenei colective de televiziune
I. Dispoziţii generale
Prezentul Regulament este elaborat în conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.30 din 5 februarie 1997 "Cu privire la Programul de activitate a Guvernului Republicii Moldova pentru perioada ianuarie 1997 - martie 1998" şi stabileşte modul de achitare de către populaţie a plăţilor pentru serviciile locativ-comunale şi pentru folosirea reţelei de radiodifuziune şi a antenelor colective de televiziune.
II. Tipurile serviciilor prestate
Servicii comunale
1. Chiria spaţiului locativ.
2. Serviciile de deservire tehnică a caselor.
3. Încălzirea.
4. Aprovizionarea cu apă fierbinte (încălzirea apei reci).
5. Aprovizionarea cu apă rece.
6. Servicii canalizare.
7. Energia electrică.
8. Gaze.
9. Salubrizarea (evacuarea deşeurilor menajere solide şi lichide).
10. Servicii ascensoare.
Servicii necomunale
1. Reţeaua de radiodifuziune.
2. Antena colectivă de televiziune.
III. Elaborarea şi reglementarea tarifelor (preţurilor)
pentru serviciile locativ-comunale şi folosirea reţelei
de radiodifuziune şi a antenei colective de televiziune
Tarifele (preţurile) pentru serviciile locativ-comunale, folosirea reţelei de radiodifuziune şi a antenelor colective de televiziune se elaborează şi sînt reglementate conform prevederilor Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.547 din 4 august 1995 "Cu privire la măsurile de coordonare şi reglementare de către stat a preţurilor (tarifelor)", altor acte legislative şi normative ale Republicii Moldova.
IV. Determinarea mărimii plăţii pentru serviciile prestate
1. Plata pentru chiria spaţiului locativ şi deservirea tehnică a blocurilor (caselor)
Tariful pentru chiria spaţiului locativ şi deservirea tehnică a blocurilor (caselor) se calculează pe un metru pătrat de suprafaţă utilă a încăperilor de locuit.
Plata pentru chirie se percepe de la persoanele ce locuiesc în fondul locativ de stat şi include toate cheltuielile ce ţin de chiria spaţiului locativ, deservirea şi reparaţia fondului locativ.
În cazul în care organele administraţiei publice fixează un tarif pentru chiria suprafeţei totale sub nivelul cheltuielilor reale, diferenţa se acoperă din bugetele locale sau din contul întreprinderilor şi organizaţiilor la balanţa cărora se află fondul locativ.
Plata pentru deservirea tehnică a fondului locativ (Lista lucrărilor de bază, executate la prestarea serviciilor de deservire tehnică a blocurilor de locuit este specificată în anexa nr.1 la prezentul Regulament) se percepe numai de la cetăţenii care locuiesc în apartamentele privatizate.
Mărimea plăţii pentru deservirea tehnică a blocurilor de locuit depinde de tipurile şi volumul lucrărilor executate la deservirea tehnică a blocului respectiv în conformitate cu Regulile şi normele de exploatare tehnică a fondului locativ şi se determină conform Metodicii de calculare a plăţii pentru întreţinerea şi reparaţia locuinţelor (caselor) privatizate, încăperilor auxiliare, instalaţiilor şi comunicaţiilor inginereşti din casele de locuit şi terenurilor aferente (anexa nr.4 la Legea privatizării fondului de locuinţe nr.1324-XII din 10 martie 1993, punctele 6 şi 7).
Lista acestor lucrări şi servicii, modul şi condiţiile achitării lor se determină prin contractul încheiat pentru deservirea tehnică a blocului şi acordul de proprietate comună a blocului şi participarea prin cotă la cheltuielile de întreţinere şi reparaţie a acestuia.
Mărimea plăţii pentru deservirea tehnică a blocului de locuit trebuie să acopere toate cheltuielile pentru deservirea tehnică şi reparaţia fondului locativ, întreţinerea sanitară a clădirilor şi terenurilor aferente.
Totodată, costul lucrărilor de întreţinere şi reparaţie a încăperilor de locuit şi instalaţiilor inginereşti din interiorul apartamentelor, precum şi al lucrărilor de gospodărire, executate din contul mijloacelor locatarilor, nu se includ în costul serviciilor pentru deservirea tehnică. Plata pentru atare lucrări şi servicii se percepe în modul stabilit de actele normative în vigoare în funcţie de tipurile şi volumul lor.
Lista orientativă a lucrărilor şi serviciilor ce se execută din contul chiriaşilor şi proprietarilor este specificată în anexa nr.2 la prezentul Regulament.
Cheltuielile ce ţin de administrarea fondului locativ, conform înţelegerii reciproce, se includ în contul plăţii pentru deservirea tehnică a blocurilor şi se stipulează în contractul sau acordul încheiat.
Lista lucrărilor şi serviciilor ce ţin de administrarea fondului locativ sînt specificate în anexele nr.3, nr.4 şi nr.5 la prezentul Regulament.
2. Plata pentru apă şi servicii canalizare
Tariful pentru apă şi servicii canalizare se calculează pentru un metru cub de apă potabilă sau un metru cub de apă de scurgere.
Volumul lunar al serviciilor prestate se confirmă printr-un act semnat de către conducătorii întreprinderilor prestatoare de servicii şi organizaţiilor locative (sau asociaţiilor proprietarilor de apartamente (case) privatizate, cooperativelor de construcţie a locuinţelor etc.).
Determinarea volumului de apă rece şi caldă, consumat lunar de către un locatar şi înregistrat de apometrele comune (în lipsa apometrelor în blocurile de locuit), precum şi a apei de scurgere se efectuează în modul următor:
din volumul înregistrat de apometrele comune se exclude volumul apei utilizate de către consumatorii posesori de apometre, precum şi pierderile de apă înregistrate de apometrele comune şi cele instalate în blocurile de locuit;
restul volumului de apă se fixează în actele de verificare şi se împarte de către organizaţiile locative (asociaţiile proprietarilor de apartamente privatizate etc.) la numărul de locatari, domiciliaţi în casele de locuit cu un grad concret de confort, determinînd consumul mediu la un locatar, care se prezintă spre achitare;
în cazul pierderilor de apă în afara blocurilor de locuit şi din reţelele de tranzit, volumul lor se exclude din volumul total de apă consumată înregistrat de apometrele comune şi se raportă la pierderile de apă întreprinderilor prestatoare de servicii.
Volumul pierderilor de apă în afara blocurilor de locuit şi din reţelele de tranzit se calculează lunar de către reprezentanţii întreprinderilor prestatoare de servicii în comun cu proprietarii fondului locativ şi se confirmă printr-un act, semnat de ambele părţi. în cazul refuzului întreprinderii prestatoare de servicii de a se prezenta la faţa locului pentru fixarea pierderilor sau refuzului de a semna actul respectiv, acest act se semnează unilateral de către proprietarul fondului locativ şi doi-trei reprezentanţi ai locatarilor, şi se prezintă spre calculare;
în cazul în care apometrele sînt instalate în blocuri şi nu există pierderi, proprietarii fondului locativ repartizează volumul apei consumate, înregistrat de apometru, la numărul locatarilor, domiciliaţi în blocul respectiv, prezentîndu-l spre achitare.
3. Plata pentru încălzire
Plata pentru încălzire se calculează la un metru pătrat de suprafaţă utilă încălzită direct sau indirect.
Volumul energiei termice, care urmează să fie achitat de către populaţie, se determină conform indicaţiilor contoarelor, instalate la punctele termice sau în blocurile de locuit.
În cazul în care contorul este instalat în blocul de locuit, volumul înregistrat de contor se înmulţeşte la costul unei gigacalorii, determinînd costul total al energiei termice utilizate la încălzirea blocului. Apoi, împărţind suma totală la suprafaţa totală utilă a blocului, se stabileşte costul încălzirii unui metru pătrat de suprafaţă utilă. Înmulţind această sumă la numărul de metri pătraţi de suprafaţă utilă a fiecărui apartament, se stabileşte costul încălzirii lui.
În lipsa contoarelor în casa scării, din volumul total al blocului de locuit se exclude volumul acestor case (la determinarea numărului de gigacalorii).
În cazul în care contoarele sînt instalate la punctele termice, care deservesc un grup de blocuri, volumul înregistrat, ţinînd cont de pierderile din reţele şi condiţiile enumerate mai sus, se împarte la suprafaţa totală utilă a apartamentelor din toate blocurile, determinînd costul încălzirii unui metru pătrat de suprafaţă utilă.
În lipsa contoarelor de evidenţă a energiei termice, volumul utilizat se determină, ţinîndu-se cont de sarcinile de proiect ale fiecărui bloc concret, luînd în considerare deconectările lunare, excluzînd volumul energiei termice înregistrat de contoarele de evidenţă, instalate în încăperile fondului locativ, arendate de către agenţii economici şi persoanele fizice, precum şi pierderile de facto ale energiei termice în reţele. Calculele consumului energiei termice la încălzirea subsolurilor se efectuează numai în cazul în care în ele sînt instalate aparate de încălzire.
Volumul de energie termică utilizat lunar este confirmat printr-un act, semnat de reprezentanţii întreprinderilor prestatoare de servicii şi proprietarii fondului locativ.
Plata pentru încălzire se percepe numai în perioada de încălzire.
4. Plata pentru aprovizionarea cu apă caldă
Plata pentru apa caldă se calculează pe o persoană, reieşind din indicaţiile contoarelor de evidenţă, iar în cazul în care acestea lipsesc - conform punctului 2 al capitolului IV din prezentul Regulament.
În cazul în care apa rece utilizată pentru necesităţile aprovizionării cu apă caldă este procurată de către întreprinderile prestatoare de energie termică de la întreprinderile de aprovizionare cu apă rece, în plata pentru apă caldă se include atît costul apei reci, cît şi cheltuielile pentru încălzirea ei.
Mărimea plăţii pentru apă caldă trebuie să corespundă temperaturii şi cantităţii ei (vezi capitolul VI, punctul 7 din prezentul Regulament).
5. Plata pentru energia electrică
Plata pentru energia electrică se percepe conform tarifelor aprobate de către Guvern şi indicaţiilor contorului electric şi carnetelor speciale de plată eliberate de întreprinderile furnizoare de energie electrică şi îndeplinite de locatari.
6. Plata pentru gazele naturale
Plata pentru gazele naturale se percepe conform tarifelor în vigoare, indicaţiilor contoarelor de gaze, iar în lipsa lor - conform normelor de consum în vigoare, în funcţie de scopul utilizării, nivelul de confort al apartamentului (casei) (plită de gaz, plită de gaz şi încălzire cu gaze, plită de gaz şi boiler pentru încălzirea apei etc.).
Plata pentru gazele naturale utilizate la plitele de gaz se calculează pe o persoană, pentru încălzire - la un metru pătrat de suprafaţă utilă încălzită, conform actelor normative în vigoare.
7. Plata pentru folosirea reţelelor de radiodifuziune şi a antenei colective de televiziune
Plata pentru folosirea reţelei de radiodifuziune şi a antenei colective de televiziune se percepe conform tarifelor în vigoare şi numărului de instalaţii.
8. Plata pentru servicii ascensoare
Tariful pentru servicii ascensoare include plata pentru deservirea tehnică a acestora.
Costul energiei electrice utilizate de ascensoare se include în plata pentru deservirea tehnică a blocului de locuit. Volumul energiei electrice utilizate de ascensoare se determină conform indicaţiilor contoarelor instalate în bloc sau în scara respectivă.
Plata pentru servicii ascensoare se calculează pe o persoană şi se percepe diferenţiat, în funcţie de etaj.
9. Plata pentru transportarea deşeurilor menajere solide
Tariful se stabileşte pentru transportarea unui metru cub de deşeuri menajere solide şi conform normelor stabilite şi se calculează pe o persoană.
10. Plata pentru transportarea deşeurilor menajere lichide
Tariful se stabileşte pentru transportarea unui metru cub de deşeuri menajere lichide.
V. Modul şi termenele de achitare a plăţilor pentru serviciile locativ-comunale şi
pentru folosirea reţelei de radiodifuziune şi a antenei colective de televiziune
Plăţile pentru serviciile locativ-comunale şi folosirea reţelei de radiodifuziune şi a antenei colective de televiziune se percep de la populaţie în baza conturilor (bonurilor) lunare respective eliberate de întreprinderile şi organizaţiile prestatoare de servicii (sau organizaţiile locative în funcţie de condiţiile contractului), separat pentru fiecare tip de serviciu.
Achitarea serviciilor se efectuează de către populaţie la sucursalele Băncii de Economii a Moldovei, oficiile poştale sau la casele întreprinderilor şi organizaţiilor prestatoare de servicii, care dispun de aparate speciale de casă.
Populaţia republicii achită plata respectivă pentru serviciile prestate în luna precedentă pînă la data de 10, iar în municipiul Chişinău - pînă la data de 25 a lunii curente.
Plata pentru serviciile locativ-comunale se micşorează în caz de nerespectare a termenelor de prestare a serviciilor şi calităţii lor, conform capitolului VI al prezentului Regulament şi se stipulează în contractul respectiv încheiat între întreprinderile prestatoare de servicii şi întreprinderile locative.
Categoriile de cetăţeni, ce se bucură de anumite înlesniri, achită plata conform actelor normative corespunzătoare în vigoare.
VI. Condiţiile reducerii plăţii pentru serviciile
prestate în cazul nerespectării termenelor
şi calităţii lor
1. Dispoziţii generale
În cazul în care nu se respectă termenele de prestare sau calitatea serviciilor locativ-comunale, se micşorează corespunzător şi plata.
În acest context, pierderile generate de micşorarea plăţii trebuie să fie compensate din contul întreprinderilor prestatoare, vinovate de neprestarea serviciilor sau prestarea acestora cu o calitate proastă.
În contractele, încheiate între întreprinderile locative (aici şi în continuare noţiunea "întreprinderile locative" include gospodăriile locativ-comunale, cooperativele de construcţie a locuinţelor, asociaţiile proprietarilor de locuinţe privatizate, alte organizaţii, în administrarea operativă şi la balanţa cărora se află fondul locativ) şi întreprinderile prestatoare de servicii, precum şi întreprinderile care asigură deservirea fondului locativ, şi, în special, gospodăria de întreţinere a ascensoarelor, se va introduce un punct, care să prevadă modul de compensare a pierderilor suportate de întreprinderile locative, cauzate de micşorarea plăţii la serviciile comunale prestate populaţiei cu întîrziere sau cu o calitate proastă ce ţin de neajunsurile în activitatea acestor întreprinderi.
2. Modul de perfectare a documentelor în cazul lipsei unui tip de servicii
Perfectarea documentelor, ce confirmă faptul lipsei unui tip de servicii, se efectuează în modul următor:
a) dacă încălzirea, apa rece sau caldă, gazele lipsesc în toate apartamentele blocului locativ (unei scări, unui grup de blocuri), atunci în calitate de iniţiator al întocmirii actului privind lipsa acestor servicii se pronunţă proprietarul fondului locativ (direcţia cooperativei de construcţii locative, asociaţia proprietarilor de apartamente (case) privatizate, alte organizaţii în administrarea şi la balanţa cărora se află casa de locuit) sau întreprinderea de reparaţie şi exploatare (aceasta depinde de condiţiile de deservire a casei, stipulate în contract).
Perioada întreruperii prestării sau perioada lipsei prestării serviciilor (în special, lipsa încălzirii la începutul perioadei de încălzire, sau neconectării apei calde după expirarea termenului normativ de efectuare a lucrărilor de reparaţie) trebuie să fie înregistrată în registrul dispeceratului întreprinderii locative (direcţiei cooperativei de construcţie a locuinţelor etc.), indicînd timpul (data, ora) începerii funcţionarii sistemelor de aprovizionare cu gaze, cu căldură sau alimentare cu apă, întocmind apoi un act respectiv.
Actul este semnat de reprezentanţii întreprinderilor locative, abilitaţi cu aceasta printr-un ordin pe întreprindere (maistru, inginer, dispecer etc.), precum şi de reprezentantul obştesc al blocului (grupului de blocuri, scării) şi al organizaţiei prestatoare de servicii.
Reprezentantul întreprinderii prestatoare de servicii se invită printr-o telefonogramă, indicînd data şi ora expedierii ei.
Dacă reprezentantul întreprinderii prestatoare de servicii nu se prezintă, în act se face o notă respectivă, menţionînd numărul şi data telefonogramei expediate, copia fiind anexată la act.
Actul perfectat serveşte întreprinderii locative drept bază pentru raportarea la pierderi a sumelor recalculării plăţilor pentru neasigurarea populaţiei cu servicii sau prezentarea lor întreprinderilor prestatoare de servicii.
În cazul menţionării în act a termenului reînceperii prestării serviciilor, semnătura reprezentantului întreprinderii prestatoare de servicii este necesară numai în cazul unor divergenţe.
Toate divergenţele dintre locatari şi întreprinderile prestatoare de servicii, în problemele ce ţin de perfectarea actelor sus-numite, se înaintează spre examinare organelor administraţiei publice locale, judecătoriei, Judecătoriei Economice şi Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică, în termenele stabilite de legislaţia în vigoare;
b) dacă încălzirea, apa rece sau caldă, gazele lipsesc într-un apartament, locatarul acestui apartament (chiriaşul, arendaşul sau proprietarul) depune o cerere la dispeceratul întreprinderii locative, direcţia cooperativei de construcţie a locuinţelor etc.
Dispeceratul (lucrătorul direcţiei, asociaţiei etc.) înregistrează cererea, indicînd data şi ora depunerii ei, data şi ora reînceperii prestării serviciilor.
Dacă în urma controlului veridicitatea cererii locatarului nu se confirmă, în act se face nota respectivă.
Semnarea actului şi examinarea divergenţelor se efectuează în modul expus mai sus, însă în locul reprezentantului blocului, actul este semnat de locatarul apartamentului respectiv.
Dacă nu există divergenţe la semnarea actului privind reînceperea prestării serviciilor, semnătura reprezentantului întreprinderii respective nu este obligatorie;
c) în cazul în care întreprinderea deserveşte reţelele pînă la consumator (apartament) şi a încheiat contracte cu fiecare locatar în parte, actele privind lipsa serviciilor sau nerespectarea termenelor prestării şi calităţii lor se întocmesc şi se semnează de către reprezentanţii întreprinderii şi locatarul respectiv.
3. Modul de perfectare a documentelor în cazul alimentării necalitative cu căldură
Dacă temperatura aerului în locuinţă (încăpere) sau a apei din conducta cu apă caldă este mai joasă de parametrii normativi, la cererea locatarului depusă (oral sau în scris) la dispeceratul întreprinderii locative (direcţei), reprezentantul acesteia (maistru, inginer etc.) este obligat să viziteze apartamentul şi să verifice funcţionarea aparatelor de încălzire şi a sistemului de alimentare cu apă caldă, să măsoare temperatura aerului sau a apei în apartament şi să întocmească un act. Cînd cererea conţine date privind temperatura joasă a aerului în apartament, atunci în act se menţionează neapărat faptul dacă locatarul a efectuat izolarea termică a uşilor, ferestrelor etc.
Temperatura aerului în apartament se măsoară pe peretele interior la o distanţă de 1 metru de la peretele exterior şi la înălţimea de 1,5 metri de la podea.
Temperatura apei calde se măsoară cu un termometru special pentru lichide nemijlocit în priza de apă.
În caz de necesitate, cînd vinovată este întreprinderea prestatoare de servicii, la semnarea actului în conformitate cu cele expuse în compartimentul 2 se invită reprezentantul acesteia. În act se menţionează timpul (data, ora) începerii prestării serviciilor sub nivelul lor calitativ (conform cererii depuse de către locatar la dispecerat), apoi timpul (data, ora) lichidării defecţiunilor.
Dacă rezultatele măsurărilor nu confirmă pretenţiile din reclamaţia locatarului sau denotă faptul că locatarul n-a efectuat lucrările de izolare termică a apartamentului, actul se întocmeşte numai cînd locatarul insistă.
În caz de apreciere incorectă (după părerea locatarului) a faptelor, el poate face apel la instanţele superioare sau judiciare.
4. Modul de perfectare a documentelor în caz că în bloc (scară) nu funcţionează ascensorul
Dacă în toată casa (sau într-o scară) nu funcţionează ascensorul cel puţin 24 de ore sumar (cu excepţia executării lucrărilor de reparaţie planificate), atunci în baza cererilor depuse de către locatari la dispeceratul (direcţia) fondului locativ, întreprinderea locativă întocmeşte un act respectiv în prezenţa reprezentantului întreprinderii ce prestează servicii ascensoare. Reprezentantul acestei întreprinderi se invită în modul stabilit. În numele locatarilor actul se semnează de către reprezentantul obştesc al blocului, iar în lipsa lui - de către solicitant. În cazul nefuncţionării sistematice a ascensorului, timpul staţionării poate fi sumat. De aceea în act este necesar de indicat timpul (orele) nefuncţionării ascensorului pentru a stabili timpul total de nefuncţionare pe parcursul lunii.
5. Modul de perfectare a actelor privind neprestarea sau prestarea nesatisfăcătoare a serviciilor
La perfectarea actelor este necesar de a respecta următoarele cerinţe:
în act se indică timpul deconectării (conectării cu întîrziere) sau prestării nesatisfăcătoare a serviciilor, timpul înaintării cererii, numărul ei de înregistrare în catalogul dispeceratului (direcţiei) şi timpul restabilirii funcţionării normale, precum şi numărul de zile depline a lipsei serviciului respectiv;
în act se indică motivul neprestării sau prestării nesatisfăcătoare a serviciilor, precum şi partea vinovată de cazul respectiv;
actul se semnează de către reprezentantul organizaţiei locative, reprezentantul obştesc al blocului sau scării (sau de către locatarul apartamentului în cazul în care neasigurarea cu servicii sau întreruperile în prestarea lor ţin de un singur apartament) şi reprezentantul întreprinderii din vina căreia a avut loc neasigurarea cu servicii, sau prestarea lor nesatisfăcătoare (dacă nu e vina întreprinderii locative, sau dacă chestiunea are un caracter litigios).
Dacă reprezentantul întreprinderii vinovate de neprestarea sau prestarea nesatisfăcătoare a serviciilor refuză să se prezinte la faţa locului sau să semneze documentele respective, actul se semnează de către proprietarul fondului locativ şi reprezentantul obştesc al blocului sau scării şi serveşte ca bază la micşorarea plăţilor. Un exemplar al actului se expediază întreprinderii prestatoare de servicii.
În cazul în care, conform actului perfectat, nu se iau măsurile cuvenite, locatarii pot să se adreseze în judecată de sine stătător sau prin organele împuternicite.
Judecătoria Economică examinează doar litigiile dintre agenţii economici.
Litigiile dintre întreprinderile locative şi cele prestatoare de servicii se soluţionează în modul stabilit de lege.
6. Modul de efectuare a recalculărilor
Drept bază pentru recalcularea plăţilor, ţinîndu-se cont de neprestarea unor servicii sau prestarea lor la un nivel nesatisfăcător, servesc actele întocmite în modul stabilit de prezentul Regulament.
Recalcularea plăţilor pentru serviciile prestate cu încălcarea termenelor şi calităţii lor normative se efectuează conform totalurilor lunare. La recalcularea plăţilor suma plătită pentru serviciile neprestate se trece în contul plăţilor viitoare.
Recalculările se efectuează ţinîndu-se cont de condiţiile şi cuantumul de reducere pentru fiecare 24 ore de neasigurare cu servicii.
Dacă cetăţeanul (familia) se bucură de înlesniri la achitarea serviciilor comunale, atunci suma supusă restituirii se reduce potrivit cuantumului (procentului) înlesnirilor.
Litigiile apărute între întreprinderea locativă şi cea prestatoare de servicii sau întreprinderea de antrepriză privind motivul îtreruperii prestării sau prestării nesatisfăcătoare a serviciilor, precum şi determinarea părţii vinovate nu pot servi drept bază pentru refuzul recalculării plăţilor percepute de la populaţie.
Perioada de calcul a plăţii pentru serviciile prestate se consideră luna calendaristică.
7. Cuantumul reducerii plăţii percepute de la populaţie pentru serviciile locativ-comunale în caz de nerespectare a termenelor de prestare sau de prestare a acestora la nivel nesatisfăcător.
---+-------+---------------+-------+--------------+--------------+-------+----------
Nr. | Tipul |Indicii calităţii |Tipul |Termenele |Condiţiile re- |Unita- |Cuantumul
crt | servi- | serviciilor |redu- |admisibi- |ducerii plăţii |tea de |de redu-
| ciilor | |cerii |le de de- | serviciilor |calcu- | cere
| | |cali- |viere în |pentru depăşi- |lare |
| | |tăţii |perioada |rea termenelor | |
| | |servi- |de calcul |admisibile de | |
| | |ciilor | (sumar) | deviere | |
---+-------+---------------+------+---------------+--------------+-------+----------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8
---+-------+---------------+------+---------------+--------------+-------+----------
a) Aprovi- Sistemul de ali- Între- 8 ore Pentru întrea- De la 3% pentru
ziona- mentare cu apă ruperi ga perioadă de 1 (una) fiecare 24
rea cu şi canalizare în apro- lipsă a servi- persoa- ore (sau
apă şi trebuie să fun- viziona- ciului nă suma ore-
evacu- cţioneze fără re lor) de la
area întrerupere 24 plata sta-
apei ore pe parcur- bilită
sul anului în- lunar
treg
b) Aprovi- Aprovizionarea Între- 24 ore Pentru fiecare De la -//-
ziona- cu apă caldă ruperi 24 ore de de- 1 (una)
rea fără întreru- în apro- păşire a în- persoa-
cu apă pere pe par- viziona- treruperii nă
caldă cursul peri- rea cu admisibile
oadei indicate apă cal- sumate în
în contract dă perioada
de calcul
Asigurarea tempe- Tempera- Cel Pentru fiecare De la -//-
raturii normative tura de mult 2 5oC de reducere 1 (una)
a apei calde la facto în ore a temperaturii persoa-
priză de cel pu- punctul din 24 faţă de cea nă
ţin 60oC sau 50oC de uti- ore normativă, în-
pentru reţelele lizare mulţite la nu-
din ţevi zincate nu co- mărul de ore ce
în sistem închis res- depăşesc peri-
de aprovizionare punde oada admisibilă
cu apă caldă norme-
lor
c) Încăl- Asigurarea fără întreru- Nu se Pentru toată De la -//-
zire întrerupere cu peri la admit perioada de 1 mp
căldură pe tot încălzire lipsă a căl- de su-
parcursul sezo- durii pe par- prafa-
nului de încăl- cursul sezo- ţă u-
zire nului de tilă
încălzire încăl-
zită
Asigurarea tempe- Tempera- 8 ore Pentru fiecare De la 1% pentru
raturii aerului în tura de grad de redu- 1 mp fiecare 24
apartamente cu facto în cere a tempe- de su- ore (sau
condiţia efectuă- încăpere raturii faţă prafa- suma ore-
rii de către loca- e mai mică de cea norma- ţă u- lor) din
tari a lucrărilor decît cea tivă, înmul- tilă plata
de izolare termică normativă ţit la numă- încăl- stabilită
a ferestrelor şi rul de ore ce zită lunar
uşilor şi a exis- depăşesc suma
tenţei numărului întreruperilor
necesar de calori- în perioada
fere,conform cal- de calcul
culelor de proiect-
18oC (în odăile
de la colţ 20oC)
d) Ascen- Ascensoarele tre- Între- 24 ore Plata pentru De la -//-
soare buie să funcţio- ruperi deservirea 1 (una)
neze 24 ore, cu în func- tehnică a as- persoa-
excepţia termenu- ţionarea censoarelor se nă
lui normativ de ascensoa- micşorează pe
reparaţie relor toată perioada
de staţionare
supranormativă
e) Salu- Asigurarea curăţe- Efec- 24 ore Plata pentru De la 0,5% pentru
briza- niei conform nor- tuarea întreţinerea 1 mp fiecare 24
rea melor şi regulilor cu în- şi deservirea de su- ore (sau
terenu- de salubrizare tîrzi- tehnică a blo- prafa- suma ore-
rilor ere a cului se mic- ţă u- lor) din
afe- lucră- şorează pentru tilă plata lu-
rente rilor toată perioada nară pen-
de neasigurare tru între-
a curăţeniei ţinerea şi
reparaţia
blocului
f) Evacu- Asigurarea evacuă- Evacu- Conform Plata pentru De la 3% pentru
area rii conform grafi- area cu grafi- evacuarea de- 1 (una) fiecare 24
deşeu- cului aprobat întîr- cului şeurilor se persoa- ore (sau
rilor ziere a micşorează nă suma ore-
mena- deşeu- pentru toată lor din
jere rilor perioada de plata
solide nerespectare stabilită
a graficului lunar
g) Aprovi- Sistemul trebuie Între- Nu se Pentru toată De la -//-
ziona- să funcţioneze fă- ruperi admit perioada de 1 (una)
rea cu ră întreruperi 24 în apro- lipsă a ga- persoa-
gaze de ore vizio- zelor nă
reţea nare cu
(natu- gaze
rale)
h) Reţe- Funcţionarea Între- Nu se Pentru toată De la -//-
aua de neîntreruptă ruperi admit perioada de 1 (una)
radio- în fun- lipsă a ser- insta-
difu- cţiona- viciului laţie
ziune, re
antena
colec-
tivă de
tele-
viziune
Condiţii speciale. 1. Sumele neplăţilor, menţionate în prezentul compartiment, se atribuie la pierderile
întreprinderilor prestatoare de servicii în următoarele proporţii:
la energia termică furnizată din sursele Companiei de Stat "Moldenergo":
în municipiul Chişinău:
Compania de Stat "Moldenergo" - 80%
Societatea pe Acţiuni "Termocom" - 13%
proprietarii fondului locativ - 7% ;
în municipiul Bălţi:
Compania de stat "Moldenergo" - 80%
Asociaţia Republicană de Producţie "Termocomenergo - 13%
proprietarii fondului locativ - 7% ;
la energia termică furnizată de cazangeriile Asociaţiei Republicane de Producţie "Termocomenergo" şi Societăţii pe Acţiuni "Termocom":
Asociaţia Republicană de Producţie "Termocomenergo" - 93%
Societatea pe Acţiuni "Termocom" - 93%
proprietarii fondului locativ - 7% ;
la alimentarea cu gaze, deservirea ascensoarelor, utilizarea reţelei de radiodifuziune şi a antenei colective de televiziune - 100% din contul întreprinderilor ce prestează aceste servicii
la apă şi servicii canalizare:
întreprinderile prestatoare de servicii - 93%
proprietarii fondului locativ - 7%.
2. Suma micşorării plăţii pentru lipsa serviciului se rotunjeşte pînă la două semne după virgulă (exemplu 1,18734 - 1,19 lei).
8. Sancţiunile care pot fi aplicate faţă de cetăţeni pentru neachitarea la timp a serviciilor locativ-comunale, a folosirii reţelei de radiodifuziune şi a antenei colective de televiziune
a) Penalităţi Pentru întîrzierea cu 3 luni a achitării Conform
energiei termice şi electrice, gazelor, legislaţiei
serviciilor canalizare - 0,2 la sută din în vigoare
suma plăţii neachitate la timp pentru
fiecare zi de întîrziere
b) Perceperea for- Întru perceperea datoriilor conform girului -"-
ţată a datorii- de autentificare notarială perceptorul
lor (inclusiv trebuie să prezinte notarului materialele
suma penalită- ce confirmă datoriile chiriaşului (proprie-
ţilor) conform tarului) locuinţei pentru plata serviciilor
girului de au- locativ-comunale, în cazul lipsei litigiului
tentificare privind mărimea plăţii, copia contului,
notarială transmisă locatarului, certificată de către
perceptor, cu însemnările acestuia despre
nestingerea datoriilor după avertizarea în
scris şi lipsa litigiului judiciar
c) Perceperea for- Perceperea forţată prin judecată poate fi -"-
ţată prin ju- aplicată în următoarele cazuri:
decată a dato- imposibilitatea prezentării documentelor de
riilor pentru către perceptor;
serviciile lo- cînd datornicul a anunţat perceptorul despre
cativ-comunale dezacordul său vizînd mărimea datoriei;
cînd expiră termenul în care este posibilă
întocmirea girului de autentificare notarială
Anexa nr. 1
la Regulamentul privind modul
de achitare de către populaţie a
plăţii pentru serviciile locativ-
comunale şi pentru folosirea
reţelei de radiodifuziune şi a
antenei colective de televiziune
L I S T A
lucrărilor de bază, executate la prestarea
serviciilor de deservire tehnică a blocurilor de locuit
Lucrările de întreţinere şi reparaţie a fondului locativ includ deservirea tehnică şi reparaţia fondului locativ, întreţinerea sanitară a blocurilor şi terenurilor aferente, alte lucrări de organizare, efectuate de către specialiştii serviciilor de exploatare.
În acest context, lucrările efectuate la deservirea tehnică şi reparaţia fondului locativ se divizează în lucrări de deservire tehnică şi de reparaţie a elementelor constructive ale blocurilor, deservire tehnică şi reparaţie a utilajului ingineresc al acestuia.
Deservirea tehnică şi reparaţia elementelor constructive ale blocurilor are menirea de a preîntîmpina uzura premătură a fondului locativ şi păstrarea indicilor de exploatare a elementelor constructive ale blocului locativ:
fundamentul şi pereţii subsolurilor;
pereţii clădirii, faţadelor, balcoanelor etc.;
planşeele;
podelele;
pereţii despărţitori;
podurile, acoperişurile;
sistemele de evacuare a apei;
ferestrele, uşile, scările, sobele (cu excepţia reparaţiei interioare a apartamentelor, care se efectuează din contul cetăţenilor).
Deservirea tehnică şi reparaţia utilajului ingineresc include lucrările de deservire a sistemelor de:
aprovizionare cu energie termică (încălzire şi aprovizionare cu apă caldă);
aprovizionare cu gaze (lucrările de deservire a reţelelor de gaze se efectuează de către organizaţiile de aprovizionare din contul lor);
ventilaţie;
canale de fum;
apeduct şi canalizare;
apeduct antiincediar;
evacuare a gunoiului;
evacuare a fumului, semnalizare a incendiului;
gospodărie ascensoare;
plite electrice;
reţele electrice interne şi externe;
reţele de radiodifuziune şi televiziune şi alt utilaj (cu excepţia lucrărilor ce se efectuează din contul populaţiei).
Lucrările de întreţinere sanitară a blocurilor şi terenurilor aferente includ:
salubrizarea terenurilor aferente;
salubrizarea blocurilor, caselor, scărilor, holurilor, spălarea şi dezinfectarea conductelor şi camerelor de gunoi şi a altor locuri de uz comun;
colectarea şi evacuarea deşeurilor, gunoiului, materialelor refolosibile de pe teritoriul proprietăţii imobiliare;
reparaţia curentă, spălarea, dezinfectarea şi vopsirea containerelor pentru deşeurile menajere;
instalarea şi exploatarea indicatoarelor cu denumirea străzilor şi numărul blocului, flagştocurilor etc.;
înfăptuirea măsurilor sanitaro-epidemiologice (cu excepţia celor efectuate din contul locatarilor);
crearea spaţiilor verzi pe terenurile aferente (plantarea arborilor şi arbuştilor etc.);
iluminarea locurilor şi construcţiilor de uz comun.
Organizarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţie a fondului locativ se efectuează de către aparatul administrativ al organizaţiilor de exploatare a fondului locativ (asociaţiile proprietarilor de apartamente privatizate).
Notă. Lista lucrărilor de deservire tehnică este expusă în Regulamentul cu privire la organizarea şi efectuarea reconstrucţiei, reparaţiei şi deservirii tehnice a blocurilor de locuit, obiectelor de menire comunală şi social-culturală BCH 58-88 (p).
Anexa nr. 2
la Regulamentul privind modul
de achitare de către populaţie a
plăţii pentru serviciile locativ-
comunale şi pentru folosirea
reţelei de radiodifuziune şi a
antenei colective de televiziune
L I S T A
lucrărilor ce se execută din contul propriu al locatarilor
Din contul propriu al locatarilor se achită lucrările şi serviciile neincluse în tarifele de achitare a serviciilor ce ţin de deservirea tehnică a blocului:
vopsirea (văruirea, acoperirea cu tapete) a pereţilor despărţitori şi tavanelor încăperilor de locuit şi auxiliare ale apartamentelor;
vopsirea podelelor, uşilor şi ferestrelor;
acoperirea pereţilor cu plăci de faianţă şi reparaţia lor;
răzuirea podelelor;
vopsirea caloriferelor, ţevilor de încălzire centrală, conductelor de gaze, apă şi canalizare;
schimbarea şi reparaţia dispozitivelor de fixare de la uşi şi ferestre, sticluirea lor;
schimbarea şi reparaţia utilajului tehnico-sanitar (scaunul de clozet, cada de baie, chiuveta, lavoarul, plita electrică, plita de gaz, boiler etc.);
schimbarea şi reparaţia reţelelor electrice interne, prizelor, întrerupătoarelor, corpurilor de iluminat etc.;
instalarea, exploatarea şi reparaţia casofoanelor, lacătelor codificate, semnalizărilor de pază a apartamentelor, scărilor;
îmbunătăţirea amenajării scărilor la decizia proprietarilor blocului;
serviciile de conectare la antena de televiziune colectivă;
deconectarea şi scoaterea caloriferelor şi elementelor instalate în mod abuziv;
alte servicii şi lucrări.
Notă. Periodicitatea efectuării reparaţiei curente a încăperilor - cel puţin o dată în 5 ani.
Anexa nr. 3
la Regulamentul privind modul
de achitare de către populaţie a
plăţii pentru serviciile locativ-
comunale şi pentru folosirea
reţelei de radiodifuziune şi a
antenei colective de televiziune
L I S T A
lucrărilor de bază ce ţin de administrarea fondului locativ
Lucrările ce ţin de administrarea fondului locativ includ:
serviciile specialiştilor organizaţiei (asociaţiei) de exploatare a fondului locativ;
ţinerea documentaţiei tehnice a blocului de locuit, construcţiilor inginereşti, prelucrarea actelor de contabilitate, altor acte;
efectuarea operaţiilor economice la bancă;
încheierea, evidenţa şi asigurarea contractelor de chirie, arendă, acordurilor de coproprietate, altor contracte economice, inclusiv privind prestarea serviciilor comunale etc.;
păstrarea actelor ce ţin de dreptul de folosinţă sau de proprietate (posesie) asupra încăperilor;
ţinerea calculelor de achitare de către chiriaşii, arendaşii şi proprietarii încăperilor de locuit şi cu altă destinaţie decît pentru locuit pentru serviciile prestate;
eliberarea documentelor de decontare şi a certificatelor despre suprafaţa locativă ocupată, precum şi despre plata pentru serviciile comunale şi coabitare;
efectuarea reviziei tehnice a blocului de locuit;
întocmirea listei de lucrări, necesare pentru deservirea şi reparaţia blocului, a reţelelor inginereşti, inclusiv foaia de constatare a defectelor;
planificarea şi organizarea lucrărilor necesare ce ţin de întreţinerea, reparaţia capitală şi curentă a fondului locativ, a utilajului şi comunicaţiilor inginereşti;
înfăptuirea acţiunilor ce ţin de protecţia muncii şi tehnica securităţii;
salubrizarea clădirii şi a terenului aferent;
controlul şi estimarea cheltuielilor ce ţin de întreţinerea blocurilor de locuit;
calcularea şi vărsarea diverselor plăţi şi impozite, inclusiv celui funciar;
prestarea serviciilor comunale şi a altor servicii consumatorilor;
asigurarea cu servicii de dispecerat şi combatere a avariilor;
pregătirea blocurilor către exploatare în sezonul de toamnă-iarnă.
Anexa nr. 4
la Regulamentul privind modul
de achitare de către populaţie a
plăţii pentru serviciile locativ-
comunale şi pentru folosirea
reţelei de radiodifuziune şi a
antenei colective de televiziune
L I S T A
lucrărilor de întreţinere a fondului locativ, care nu se includ
în plata pentru deservirea tehnică a blocului şi se finanţează
din bugetele locale
În plata pentru deservirea tehnică a blocului nu se includ cheltuielile ce ţin de efectuarea următoarelor lucrări de întreţinere a fondului locativ:
salubrizarea şi întreţinerea terenurilor din interiorul cartierelor de uz comun: pasajelor cu îmbrăcăminte rutieră rigidă şi nerigidă, gazoanelor etc., ce nu sînt incluse în suprafaţa de deservire sanitară a curţii, precum şi amenajarea şi înverzirea acestor terenuri (pentru persoanele fizice); persoanele juridice achită cheltuielile ce ţin de salubrizarea tuturor terenurilor aferente;
evacuarea deşeurilor menajere de pe teritoriile blocurilor de locuit ce nu sînt acoperite de plăţile populaţiei, băzîndu-se pe tarifele în vigoare. Pentru proprietarii încăperilor cu altă destinaţie decît pentru locuit şi persoanele juridice - proprietari (arendaşi) ai fondului locativ şi încăperilor cu altă destinaţie decît pentru locuit, cheltuielile ce ţin de evacuarea deşeurilor menajere se includ în întregime în plata pentru deservirea tehnică a blocului;
reparaţia şi deservirea sistemelor de drenaj de cartier, canalelor pentru scurgerea apei, a obiectelor de apărare civilă;
iluminarea străzilor;
combaterea rozătoarelor şi insectelor;
luarea de decizii privind atribuirea terenurilor pentru plimbarea cîinilor şi controlul asupra executării ei;
vînarea cîinilor şi pisicilor.
Anexa nr. 5
la Regulamentul privind modul
de achitare de către populaţie a
plăţii pentru serviciile locativ-
comunale şi pentru folosirea
reţelei de radiodifuziune şi a
antenei colective de televiziune
L I S T A
serviciilor ce ţin de administrarea fondului locativ de stat
şi sînt recuperate (finanţate) din contul bugetelor locale
Din contul bugetelor locale sînt finanţate următoarele lucrări de administrare:
evidenţa vizelor de reşedinţă a populaţiei, înscrierea şi excluderea din cartea de imobil;
activitatea sportivă şi de culturalizare a populaţiei la locurile de trai;
măsurile ce ţin de protecţia civilă a populaţiei, întreţinerea obiectelor de protecţie civilă;
distribuirea citaţiilor către populaţie şi întocmirea diverselor liste ale cetăţenilor domiciliaţi în blocul respectiv.
|