HGO1068/2000
ID intern unic:  297406
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1068
din  20.10.2000
despre aprobarea Regulamentului cu privire la recepţionarea mărfurilor
conform cantităţii şi calităţii în Republica Moldova
Publicat : 27.10.2000 în Monitorul Oficial Nr. 137
    Conform Legii privind protecţia consumatorilor nr.1453- XII din 25 mai 1993 (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1993, nr.10, art.281), Guvernul Republicii Moldova 
HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă Regulamentul cu privire la recepţionarea mărfurilor conform cantităţii şi calităţii în Republica Moldova (se anexează).

Prim-ministru
al Republicii Moldova                                       Dumitru BRAGHIŞ
Contrasemnată:
Viceprim-ministru,
ministrul economiei şi reformelor                     Andrei Cucu
Ministrul justiţiei                                               Valeria Şterbeţ
Ministrul finanţelor                                            Mihail Manoli

Chişinău, 20 octombrie 2000.
Nr. 1068.
APROBAT
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldov nr. 1068
din  20 octombrie 2000

R  E  G  U  L  A  M  E  N  T  U  L
cu privire la  recepţionarea mărfurilor conform
cantităţii şi calităţii în Republica Moldova
I. DISPOZIŢII  GENERALE
1. Prezentul Regulament reglementează relaţiile privind recepţionarea mărfurilor conform cantităţii şi calităţii în Republica Moldova pentru întreprinderile cu diverse forme de proprietate potrivit Legii privind protecţia consumatorilor nr.1453-XII din 25 mai 1993 (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova,1993, nr.10 art.281); Legii cu privire la vînzarea de mărfuri, nr.134-XIII din 3 iunie 1994 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.17, art.177) şi cu alte acte legislative.
2. Acţiunea prezentului Regulament se extinde asupra relaţiilor dintre persoane juridice şi (sau) fizice care desfăşoară activităţi de antreprenoriat pe teritoriul Republicii Moldova privind recepţionarea la timp şi adecvată conform cantităţii şi calităţii mărfurilor livrate pe piaţa internă de consum, cu excepţia mărfurilor procurate pentru uz personal (casnic, familial).
3. Prevederile prezentului Regulament pot fi aplicate la recepţionarea mărfii conform cantităţii şi calităţii potrivit contractelor de livrare.
4. Prezentul Regulament se aplică în cazurile în care prin actele legislative, documentele normative de standardizare sau prin contractul dintre vînzător şi cumpărător nu a fost stabilit un alt mod de recepţionare a mărfurilor conform cantităţii şi calităţii; la recepţionarea mărfii de import, în cazul în care această aplicare este prevăzută de contractul de comerţ exterior sau de acordul interstatal "interguvernamental".
Totodată, prezentul Regulament nu reglementează recepţionarea resurselor energetice şi altor resurse furnizate prin conducte şi linii de transport de energie electrică, edificiilor şi construcţiilor, altor imobile, hîrtiilor de valoare.
II. CONDIŢIILE GENERALE PRIVIND CALITATEA
 MĂRFURLIOR
5. Furnizorii (producătorii) de mărfuri care trebuie să fie supuse certificării necondiţionate sînt obligaţi să certifice mărfurile corespunzătoare conform Regulilor privind certificarea şi să indice în documentele de însoţire date despre certificarea acestor mărfuri.
Se interzice recepţionarea în reţeaua comerţului cu amănuntul a mărfurilor supuse certificării fără certificatul de conformitate, eliberat în Sistemul Naţional de Certificare.
6. În contractul de livrare a mărfurilor supuse certificării obligatorii se prevăd cerinţe privind prezenţa obligatorie a certificatului de conformitate şi (sau) a mărcii naţionale de conformitate eliberate sau autentificate în Sistemul Naţional de Certificare, iar pentru mărfurile importate (produse alimentare şi medicamente) - şi a certificatului igienic.
În cazul livrării mărfurilor care nu sînt incluse în Nomenclatorul produselor, supuse certificării obligatorii, în contractul de livrare se indică referirea obligatorie la documentul normativ corespuzător aprobat în Sistemul Naţional de Certificare potrivit căruia se confirmă proprietăţile mărfii furnizate.
7. Se interzice recepţionarea mărfurilor nemarcate în modul stabilit conform prevederilor standardelor naţionale SM-196 şi SM-197 privind informarea necesară a consumatorilor.
III. OBLIGAŢIUNILE FURNIZORULUI LA EXPEDIEREA
MĂRFII CĂTRE CUMPĂRĂTOR
8. În scopul asigurării calităţii mărfii livrate, creării condiţiilor pentru recepţionarea ei la timp şi adecvată conform cantităţii şi calităţii furnizorul este obligat:
să respecte regulile de ambalare a mărfii de marcare şi sigilare a unor părţi ale ei;
să indice în documentele de expediere cantitatea exactă a mărfii expediate, greutatea ei , numărul de locuri;
să perfecteze corect paşaportul tehnic, certificatul de conformitate, certificatul de calitate a mărfii şi alte documente de forma stabilită, care confirmă calitatea  şi complexitatea mărfii livrate;
se plaseze pe fiecare unitate de ambalare, eticheta de ambalare şi alte documente analogice, prevăzute de documentele  normative de standardizare sau de contract şi care confirmă denumirea şi cantitatea mărfii aflate în locul respectiv;
să expedieze  cumpărătorului împreună cu marfa şi alte documente care confirmă cantitatea şi calitatea ei;
să respecte regulile ce se extind asupra tuturor tipurilor de transport, privind predarea încărcăturilor pentru transportare, pentru încărcarea şi fixarea lor, precum şi regulile speciale de încărcare stabilite de documentele normative de standardizare.
9. Se interzice livrarea în reţeaua de comerţ a mărfurilor fără documente de însoţire care să confirme originea mărfii, cantitatea şi calitatea ei precum şi fără certificat de conformitate pentru produsele supuse certificării obligatorii, eliberate în Sistemul Naţional de Certificare.
IV. CONDIŢIILE GENERALE DE RECEPŢIONARE  
A MĂRFII CONFORM CANTITĂŢII ŞI CALITĂŢII
10. Cumpărătorul efectuează  recepţionarea mărfii conform cantităţii şi calităţii de  sine stătător, exceptînd cazurile  menţionate în prezentul Regulament.
11. La recepţionarea mărfii se verifică conformitatea ei cu prevederile documentelor  normative de standardizare şi a prescripţiilor tehnice.
Recepţionarea mărfii se efectuează, de asemenea, în conformitate cu datele indicate în marcaj şi în documentele de însoţire, de transport, care confirmă cantitatea şi calitatea mărfii livrate (facturi sau facturi de expediţie cu transportul feroviar -specificări, liste, etichete de ambalare, paşapoarte tehnice, certificate de conformitate, certificate de calitate a producătorului etc.), precum şi în conformitate cu condiţiile contractului. În cazul în care documentele menţionate sau unele din ele lipsesc, recepţionarea mărfii nu se efectuează, dacă contractul nu prevede altceva, iar la întocmirea actului se indică documentele care lipsesc şi care influenţează recepţionarea mărfii după cantitate şi calitate.
12. Cînd se depistează manco sau marfa este de calitate inadecvată, în cazul necesităţii întocmirii actului bilateral, chemarea reprezentantului furnizorului este  obligatorie,  cu excepţia cazurilor menţionate în prezentul Regulament.
13. În avizul de chemare a reprezentantului furnizorului se indică:
denumirea mărfii , data expedierii , numerele documentelor de trăsură sau de primire-predare;
cantitatea mărfii care lipseşte şi valoarea ei, caracterul lipsei (numărul de locuri separate, lipsa în ambalajul deteriorat şi alte date care confirmă lipsa sau calitatea inadecvată a mărfii);
starea sigiliilor;
defecţiunile principale depistate în marfă, cantitatea mărfii de calitate inferioară;
timpul fixat pentru recepţionarea bilaterală comună a mărfii care corespunde cantităţii şi calităţii (în termenele stabilite de legislaţia în vigoare şi de contract).
14. Cînd reprezentantul furnizorului nu se prezintă la chemarea cumpărătorului în termenele stabilite şi în cazurile în care chemarea reprezentantului furnizorului nu este obligatorie, verificarea cantităţii mărfii se efectuează cu participarea unui reprezentant competent al unei alte persoane juridice (expert al unor organizaţii specializate în acest domeniu), organ al controlului de stat, desemnat la înţelegerea cu conducătorul (locţiitorul conducătorului) acestei persoane sau organ juridic, iar verificarea calităţii  mărfii - cu participarea reprezentantului organelor care efectuează controlul de stat al calităţii mărfii (centrele de igienă şi epidemiologie ale Ministerului Sănătăţii şi organele Departamentului Supraveghere Tehnică, Standardizare şi Metrologie). În cazul lipsei persoanelor date la locul aflării cumpărătorului controlul se efectuează cu participarea unui reprezentant competent al organului administraţiei publice locale, desemnat cu acordul acestui organ.
Recepţionarea mărfii poate fi efectuată de către cumpărător unilateral şi în cazul în care furnizorul a consimţit recepţionarea unilaterală de către cumpărător a mărfii, fără participarea reprezentanţilor.
Reprezentanţii desemnaţi pentru a participa la recepţionare sînt obligaţi să aibă un certificat unic cu ştampila persoanei juridice, inclusiv a organului de stat, semnat de conducătorul persoanei (organului) juridice sau de locţiitorul lui.
15. Cumpărătorul poate efectua, în conformitate cu legislaţia, documentele normative de standardizare sau contractul, controlul selectiv al cantităţii şi calităţii mărfii sau unei părţi a ei cu extinderea rezultatelor controlului asupra întregului lot de mărfuri.
Drept lot de marfă este considerată marfa care în cazul expedierii sau transmiterii (livrării) în adresa cumpărătorului este legalizată printr-un document de transport sau de însoţire unic, indiferent de numărul locurilor de ambalaj şi numărul de locuri de transport, necesare pentru transportarea ei.
V.  PARTICULARITĂŢILE RECEPŢIONĂRII
MĂRFII CONFORM CANTITĂŢII
16. Cantitatea mărfii ce urmează să fie livrată cumpărătorului este prevăzută de contract în unităţi corespunzătoare de măsură sau în expresie valorică. Condiţiile privind cantitatea mărfii pot fi coordonate prin stabilirea în contract a modului de determinare a ei.
17. În cazul cînd în procesul recepţionării se depistează lipsă de marfă cumpărătorul este obligat:
să suspende recepţionarea;
să întreprindă măsuri de asigurare a integrităţii mărfii şi de evitare a amestecării ei cu o altă marfă omogenă;
să legalizeze faptul de depistare  a lipsei printr-un act semnat de persoanele care au efectuat recepţionarea mărfii.
VI. PARTICULARITĂŢILE  RECEPŢIONĂRII MĂRFII
CONFORM CALITĂŢII
18. În cazul depistării  necorespunderii calităţii mărfii cu cerinţele documentelor normative de standardizare, cu mostrele (etaloanele), contractul de livrare sau cu datele menţionate în marcaj sau în documentele de însoţire, care confirmă calitatea, cumpărătorul suspendează recepţionarea în continuare a mărfii şi întocmeşte un act în care indică cantitatea mărfii controlate şi caracterul necorespunderii (defecţiunilor) depistate în timpul recepţionării, totodată, cumpărătorul este obligat să asigure păstrarea mărfii de calitate inferioară în condiţiile care să zădărnicească înrăutăţirea în continuare a calităţii ei şi amestecarea cu o marfă omogenă.
Concomitent cu recepţionarea mărfii conform calităţii se efectuează controlul caracterului ei complet, corespunderii ambalajului, elementelor mărcii cu cerinţele documentelor normative de standardizare sau contractului.
19. Dacă pentru stabilirea calităţii mărfii legislaţia, documentele normative de standardizare sau contractul prevăd luarea probelor, persoanele care participă la recepţionarea mărfii conform calităţii sînt obligate să efectueze această luare de probe în strictă conformitate cu cerinţele prevăzute.
Rezultatele controlului calităţii probelor se extind asupra întregului lot de marfă din care ele au fost luate.
20. Faptul luării probelor se legalizează printr-un act semnat de către toate persoanele care au participat la această procedură.
În act urmează să se stipuleze:
a)   timpul şi locul întocmirii actului, denumirea cumpă-rătorului mărfii şi adresa lui juridică;
b)   numele, prenumele şi funcţiile persoanelor care au participat la luarea probelor;
c) denumirea vînzătorului de la care a sosit marfa;
d)  numărul şi data  încheierii contractului;
e)  numărul şi data eliberării facturii sau facturii de expediţie cu transportul feroviar în baza căruia a sosit marfa şi data intrării ei la depozitul cumpărătorului;
f)   numărul şi data întocmirii documentului care confirmă calitatea mărfii;
g)   denumirea mărfii, tipul, modelul, articolul ei, data fabricării, termenul de valabilitate (garanţie), cantitatea, numărul de locuri şi ambalajul din care s-au prelevat  probele, cantitatea de marfă prelevată, cîte probe au fost formate  şi destinaţia probelor;
h)   actul legislativ, documentul normativ de standardizare şi contractul în baza cărora se efectuează  luarea probelor;
i) dacă probele sînt asigurate cu etichete care să cuprindă datele prevăzute de legislaţie, documentul  normativ de standardizare  sau de contract;
î) alte date pe care persoanele participante la luarea probelor le vor considera necesare să fie incluse în act, pentru a da o caracteristică mai detaliată a probelor de mărfuri.
21. Una dintre probele mărfii rămîne la cumpărător, a doua este expediată  furnizorului mărfii pînă la soluţionarea litigiului privind calitatea mărfii.
22. Furnizorul sau cumpărătorul este în drept, conform celor stabilite de legislaţie, să atace  în justiţie actul de expertiză a calităţii mărfii întocmit de organele abilitate cu atare funcţii, precum şi să  ceară efectuarea unei expertize repetate sau suplimentare.
23. Marfa recepţionată de cumpărător, trecută într-o categorie de calitate mai inferioară se reetichetează în baza actului privind rezultatele recepţionării, din contul furnizorului, dacă contractul nu prevede altceva.
VII.MODUL DE ÎNTOCMIRE A ACTULUI DE
RECEPŢIONARE A MĂRFII CONFORM
CANTITĂŢII ŞI CALITĂŢII
24. Dacă la recepţionarea mărfii conform cantităţii şi calităţii se va depista lipsă de marfă sau calitatea ei inadecvată,  rezultatele recepţionării  vor fi legalizate printr-un act întocmit în ziua depistării lor.
În act trebuie să fie stipulate, dacă acestea există:
a)   denumirea cumpărătorului care a întocmit actul în conformitate cu documentele lui de constituire, adresa juridică şi adresa conform căreia se recepţionează marfa;
b)   data întocmirii şi numărul actului, timpul începerii şi încheierii recepţionării mărfii;
c)   numele şi prenumele funcţionarilor care au participat la recepţionarea mărfii şi la întocmirea actului, locul lor de lucru, funcţiile deţinute de ei;
d)   denumirea şi adresa furnizorului;
e)   data eliberării şi numărul documentului de chemare a reprezentantului furnizorului sau altui organ, menţionat la punctul 14 al prezentului Regulament;
f)   numărul şi data încheierii contractului;
g)   numărul şi data eliberării facturii sau facturii de expediţie cu transportul feroviar;
h)   numărul şi data întocmirii documentului care confirmă calitatea mărfii;
i)   data expedierii mărfii din punctul de plecare sau de la depozitul furnizorului;
î) data sosirii mărfii  la depozitul  cumpărătorului, timpul deschiderii mijloacelor de transport şi locurilor de ambalaj sigilate;
j)   data întocmirii şi numărul actului eliberat de organizaţia de transport, dacă un astfel de act s-a întocmit la recepţionarea  mărfii de la transportator;
k)  condiţiile de păstrare a mărfii la depozitul cumpărătorului pînă la recepţionarea ei, datele care confirmă că determinarea cantităţii mărfii s-a efectuat cu ajutorul aparatelor de măsurat, verificate în modul stabilit;
l)   starea, defectele ambalajului la momentul examinării mărfii, precum şi data deschiderii ambalajului, cantitatea mărfii aflate în acest ambalaj;
m)  în cazul controlului selectiv al mărfii - modul de luare a probelor de marfă pentru controlul selectiv, cu indicarea temeiului pentru un astfel de control;
n) cine a efectuat sigilarea şi cîntărirea (furnizorul sau transportatorul) mărfii expediate, starea sigiliilor şi conţinutul amprentelor;
o) greutatea în stare de funcţionare a mărfii ( de facto  şi potrivit documentelor ), greutatea fiecărui loc de ambalaj în care s-a depistat lipsă de marfă (de facto şi conform etichetei de ambalaj);
p) marcarea de transportare şi de expediere a locurilor (conform documentelor şi de facto),  prezenţa sau lipsa etichetelor, sigiliilor pe unele locuri de ambalaj;
   
q)  modul de stabilire a cantităţii mărfii care lipseşte (cîntărire, numărarea locurilor de ambalaj, măsurare etc.), posibilităţii de a introduce marfa care lipseşte în locul de ambalaj;
r) cantitatea (greutatea), denumirea deplină şi enumerarea mărfii prezentate la control şi verificate de facto cu separarea mărfii rebutate ce urmează să fie reparată de către producător (furnizor) sau pe loc, inclusiv: prin înlocuirea unor părţi (detalii), precum şi a mărfii a cărei categorie de calitate nu corespunde celei indicate în documentul care confirmă calitatea ei;
s) motivele din care marfa este trecută într-o categorie de calitate mai inferioară, cu referire la documentele normative de standardizare;
ş) cantitatea mărfii incomplete  şi lista părţilor, ansamblurilor şi detaliilor care lipsesc, valoarea lor;
t) documentele normative de standardizare, mostrele (etaloane), conform cărora  s-a efectuat controlul calităţii mărfii;
ţ) datele despre luarea probelor şi unde au fost expediate;
u)  cantitatea exactă a mărfii care lipseşte şi valoarea ei;
v) raportul despre motivele apariţiei lipsei de mărfuri, caracterul defecţiunilor depistate în ambalaj şi motivele apariţiei lor.
25. Actul se semnează de către toţi funcţionarii care au participat la recepţionarea mărfii şi se aprobă de către conducătorul persoanei juridice care cumpără marfa, cel tîrziu în ziua ce urmează după întocmirea actului.
26. La actul întocmit în conformitate cu cerinţele prezentului Regulament se anexează:
a) copiile documentelor de însoţire sau listei de confruntare a mărfii existente de facto cu datele indicate în documentele vînzătorului;
b) etichetele pe ambalaj şi alte documente plasate pe fiecare unitate de ambalaj;
c) chitanţele locului de destinaţie privind controlul greutăţii mărfii, dacă un astfel de control s-a efectuat;
d) sigiliile de pe unităţile de ambalaj în care s-a depistat lipsă de marfă;
e) documentul de transport în original, precum şi copia reclamaţiei faţă de transportator, dacă o astfel de reclamaţie a fost înaintată;
f) documentul care certifică împuternicirile reprezentantului trimis să participe la recepţionare;
g) actul de suspendare a recepţionării mărfii;
h) documentul care conţine date despre lipsă la cîntar, măsurare falsă, dacă cantitatea mărfii a fost stabilită prin cîntărire sau măsurare;
i) listele de avansare şi îndepărtare a vagoanelor;
î) actul de luare a probelor şi raportul privind rezultatele analizei (încercării) probelor luate;
j) alte date ce confirmă motivele apariţiei lipsei sau înrăutăţirii calităţii mărfii.
VIII. AMBALAREA
27. Furnizorul este obligat să expedieze cumpărătorului marfa în ambalaj, cu excepţia mărfii care potrivit specificului său nu necesită ambalare, dacă altceva nu prevede contractul şi nu decurge din esenţa obligaţiunii.
28. Ambalajul şi materia primă din care a fost confecţionat trebuie să corespundă cerinţelor standardului, normelor igienice sau altor documente tehnice şi normative. În contract trebuie să fie specificate indicativele standardelor şi altor documente normative de standardizare, tipul concret şi materialul ambalajului de desfacere şi transport.
29. Dacă contractul nu stabileşte cerinţele faţă de ambalaj, marfa urmează să fie ambalată prin metoda obişnuită pentru acest tip de marfă, iar în cazul cînd această metodă lipseşte - prin metoda care asigură integritatea mărfii de acest tip în condiţii obişnuite de păstrare şi transportare.
30. Dacă legislaţia prevede cerinţe obligatorii faţă de ambalaj, furnizorul este obligat să transmită cumpărătorului marfa în ambalaj care să corespundă acestor cerinţe obligatorii.
31. Cumpărătorul este obligat să restituie furnizorului ambalajul returnabil şi  mijloacele de împachetare în care a fost adusă marfa, în modul şi în termenele prevăzute de contract sau de legislaţie.
Celelalte ambalaje urmează să fie restituite doar în cazurile prevăzute de contract.