HGO520/2004
ID intern unic:  302716
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 520
din  20.05.2004
despre situaţia social-economică în raionul Donduşeni
şi activitatea  autorităţilor administraţiei publice locale
privind dezvoltarea durabilă a unităţilor administrativ-teritoriale
Publicat : 28.05.2004 în Monitorul Oficial Nr. 083     art Nr : 661
Analizînd situaţia  social-economică  în raionul Donduşeni, Guvernul constată că  autorităţile administraţiei publice locale de ambele niveluri au întreprins anumite acţiuni organizatorice în vederea ameliorării acesteia şi creării premiselor pentru dezvoltarea durabilă a unităţilor administrativ-teritoriale.
În acest scop în cadrul şedinţelor Consiliului raional şi consiliilor locale au fost examinate diverse chestiuni ce ţin de soluţionarea problemelor stringente din domeniile economiei şi sferei sociale. Consiliul raional, majoritatea consiliilor satelor (comunelor) şi oraşului  au elaborat şi adoptat programe de dezvoltare social-economică a raionului  şi localităţilor pentru  anii 2004-2007.  
Acţiunile întreprinse de către autorităţile administraţiei publice locale, subdiviziunile acestora, serviciile desconcentrate în teritoriu şi agenţii economici au favorizat creşterea, într-o anumită măsură, în anul 2003, a volumului producţiei industriale în preţuri comparabile în raport cu anul 2002 şi constituie 101 la sută. Indicele producţiei industriale  în preţuri curente a  constituit  104,7 la sută faţă de anul 2002 şi a totalizat 47,9 mil. lei. Tendinţe pozitive se atestă şi în primul trimestru curent. Astfel, în această perioadă volumul producţiei industriale a constituit 18,8 mil. lei, ceea ce reprezintă o creştere cu circa 76 la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului 2003.
În anul 2003 producţia agricolă în preţuri comparabile ale anului 2000 a constituit 156,6 mil. lei, comparativ cu 135,7 mil. lei în anul 2002, majorîndu-se cu 11 la sută.
În comparaţie cu anul  2002  volumul producţiei la floarea-soarelui a crescut cu 300 tone, porumbului - cu 9 mii tone, fructelor - cu 9,5 mii tone, soiei - cu 614 tone.
La nivel s-au desfăşurat lucrările agricole de primăvară, care, conform situaţiei de la 5 mai curent practic s-au încheiat, fiind semănate 20840 ha, inclusiv 315 ha orz de primăvară, 2005 ha sfeclă de zahăr, 4890 ha floarea-soarelui etc.
Schimbările ce s-au produs în ramurile economiei raionului au influenţat favorabil asupra nivelului de acumulări în bugetul acestuia şi au constituit 19,5 mil. lei, sau cu 42,2 la sută mai mult faţă de prevederile anuale, iar în primele luni ale anului curent ele au constituit 4,7 mil. lei, ceea ce reprezintă o creştere de circa 2 ori faţă de cele preconizate, sau cu 65,8% mai mult, decît în perioada respectivă a anului trecut.
De la agenţii economici din raion au fost încasate impozite şi taxe în bugetul consolidat în sumă de 19,8 mil. lei, sau cu  52,8 procente mai mult faţă de anul 2002, iar în 4 luni ale anului curent - 6,6 mil. lei, sau cu 3,5 mil. lei mai mult faţă de perioada respectivă a anului 2003.
Conform situaţiei de la 1 ianuarie 2004 în  bugetul asigurărilor sociale de stat s-au defalcat contribuţii în sumă de 14,2 mil. lei, ceea ce constituie  115 la sută din suma planificată, ori 32,5 procente din suma totală  de 43,7 mil. lei necesară pentru achitare.
La situaţia de la 1 aprilie curent s-au încasat defalcări în bugetul asigurărilor sociale în sumă de 3,74 mil. lei, ceea ce reprezintă cu 14 la sută mai mult decît s-a preconizat.
În raion, pe parcursul anului 2003, au fost înregistrate anumite rezultate pozitive în domeniile transportului, comerţului, comunicaţiilor, au fost soluţionate multe  probleme din domeniul învăţămîntului, ocrotirii sănătăţii, culturii, protecţiei mediului şi protecţiei sociale a populaţiei, combaterii criminalităţii şi asigurării ordinii publice etc.
Totodată, autorităţile administraţiei publice locale, serviciile publice subordonate Consiliului  raional, precum  şi serviciile ministerelor, departamentelor, altor autorităţi ale administraţiei publice centrale desconcentrate în teritoriu, nu au izbutit să mobilizeze, în deplină măsură, factorii de decizie la soluţionarea tuturor problemelor economice şi sociale existente în raion.
Lasă de dorit controlul asupra executării, precum şi calitatea deciziilor adoptate, participarea activă a comisiilor de specialitate şi consilierilor în activităţi de soluţionare a problemelor ce ţin de redresarea stării economice şi sociale a raionului.
Consiliile locale de ambele niveluri nu  au elaborat şi nu au aprobat programe de dezvoltare a ramurilor şi domeniilor prioritare de dezvoltare durabilă a unităţilor administrativ-teritoriale.
Drept consecinţă în unele domenii  ale economiei raionului se atestă lacune serioase. În ramura agriculturii, în anul 2003, în comparaţie cu anul 2002, volumul producţiei globale de cerealiere şi leguminoase s-a micşorat cu, respectiv, 22,4 şi 456 tone, iar a grîului alimentar cu 10 la sută.
În comparaţie cu anul 2002, roada medie la hectar la producerea  culturilor cerealiere  s-a redus cu 43 la sută, iar a grîului de toamnă -  de 3,8 ori.
Este sub nivel gradul de folosire raţională a pămîntului cu destinaţie agricolă.
În urma controlului au fost depistate cazuri de nevalorificare a unor sectoare ale cotelor de teren echivalent, inclusiv în primăriile satelor Cernoleuca, Crişcăuţi şi Briceni, respectiv, 120, 80 şi 26 hectare de terenuri arabile.
O dată cu sistarea activităţii fabricii de zahăr, în bugetul consolidat al raionului nu se varsă circa 2 mil. lei anual. Suprafeţele însămînţate cu sfeclă de zahăr s-au micşorat de la 4,3 mii ha în anul 1998 şi 1,5 mii ha în anul 2002, pînă la 1,1 mii ha în anul 2003, iar în anul 2004 aceste suprafeţe au crescut pînă la 2005 ha.
Autorităţile administraţiei publice locale  din satele Arioneşti şi Pocrovca, comunele Frasin şi Plop şi serviciul cadastral raional nu au întreprins  măsuri suficiente pentru corectarea greşelilor comise în proiectele de organizare a teritoriilor gospodăriilor ţărăneşti, elaborate anterior.
În raion nu se întreprind acţiuni în vederea stopării alunecărilor de teren, reconstrucţiei fîşiilor forestiere  de protecţie, inclusiv de protecţie a cîmpurilor, recultivării terenurilor degradate şi a carierelor, reanimării  sistemului de desecare, ceea ce constituie, respectiv, 535, 280, 97, 18 şi 259 hectare.
Achiziţionarea producţiei vegetale şi de origine animalieră este organizată sub nivel.
Direcţia agricultură şi alimentaţie, subordonată Consiliului raional, nu se implică în măsura cuvenită la soluţionarea acestor şi altor probleme.
Din 86 de utilizatori de bazine acvatice doar 67 îşi onorează pe deplin obligaţiunile contractuale.
Neajunsurile menţionate au avut un impact negativ asupra acumulării mijloacelor financiare în bugetele de toate nivelurile.
Conform situaţiei de la 1 ianuarie 2004 de la agenţii economici din raion au fost încasate impozite şi taxe în bugetul consolidat la nivel de 72,6 la sută din suma preconizată, media pe republică fiind de circa 94 la sută.
Iresponsabilitatea unor agenţi economici privind onorarea obligaţiunilor bugetare au condus la aceea că la 1 ianuarie 2004 în raion s-au înregistrat restanţe la plăţi în bugetul consolidat în sumă de 5,8 mil. lei, inclusiv în bugetul de stat 2,8 mil. lei şi în bugetele unităţilor  administrativ-teritoriale 3 mil. lei, iar, conform datelor operative din 6 mai curent, acestea au constituit 4,2 mil. lei, inclusiv în bugetul de stat 1,6 mil. lei şi în bugetele unităţilor  administrativ-teritoriale 2,6 mil. lei.
Cele mai mari restanţe la bugetele de toate nivelurile au admis întreprinderea de recepţionare S.A. "Cereale" şi întreprinderea "Trăisteni"  care au constituit, respectiv, 409,3 şi 205,1 mii lei.
În raion, pe parcursul anului 2003, au fost săvîrşite circa 260 contravenţii ecologice, prejudiciul material al cărora a constituit 14319 lei. Majoritatea localităţilor nu dispun de rampe pentru depozitarea deşeurilor autorizate.
În multe localităţi nu funcţionează sistemele de aprovizionare cu apă potabilă şi de canalizare, iar din 11 staţii de epurare existente funcţionează doar 2. Apa potabilă, în majoritatea localităţilor, nu corespunde indicilor sanitaro-igienici şi microbiologici.
La întreprinderea municipală "Apă-Canal" din oraşul Donduşeni s-a creat o situaţie alarmantă din cauza datoriilor creditoare enorme, care la 1 martie 2004 constituiau - 932 mii lei, inclusiv 671 mii lei datorii istorice faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat.
În cele 30 localităţi din raion, băile publice funcţionează numai în oraşul Donduşeni şi satul Pocrovca, doar trei localităţi sînt gazificate.
În stare deplorabilă se află drumurile locale şi naţionale R8 Otaci-Edineţ şi R12 Donduşeni-Drochia-Pelinia-M14.
Pînă în prezent nu este finisată construcţia anexei la liceul "A.Mateevici" din oraşul Donduşeni, începută în anul 1985. Necesită reparaţie capitală edificiul gimnaziului din satul Climăuţi, în stare nesatisfăcătoare se află sistemul de încălzire al policlinicii şi blocului principal al spitalului raional.
Autorităţile administraţiei publice locale nu dau dovadă de o preocupare serioasă în ceea ce priveşte organizarea odihnei de vară a copiilor. În raion în perioada estivală va activa doar o singură tabără de odihnă pentru copii, în satul Plop.
Instituţiile medico-sanitare sînt asigurate sub nivel cu echipament şi utilaj medical.
Autorităţile administraţiei publice locale nu întreprind măsurile cuvenite în vederea asigurării asistenţei  şi susţinerii sociale a păturilor defavorizate ale populaţiei. În raion nu există cantine sociale, aziluri şi centre de reabilitare socio-medicală a bătrînilor şi invalizilor.
Sînt insuficiente măsurile întreprinse întru combaterea criminalităţii şi asigurarea ordinii de drept. În unele localităţi posturile de poliţie nu au legătură telefonică.
În scopul ameliorării situaţiei social-economice şi creării condiţiilor pentru  dezvoltarea durabilă a unităţilor administrativ-teritoriale din raionul Donduşeni, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se ia act de informaţia dlui Anastasie Pavlov, preşedintele raionului Donduşeni, despre situaţia social-economică în raionul Donduşeni şi activitatea autorităţilor administraţiei publice locale privind dezvoltarea durabilă a unităţilor administrativ-teritoriale.
2. Preşedintele raionului şi Consiliul raional Donduşeni:
a) în termen de 15 zile, vor convoca o şedinţă extraordinară a Consiliului raional în cadrul căreia vor examina situaţia social-economică a raionului, adoptînd un plan concret de acţiuni privind lichidarea neajunsurilor existente în activitatea autorităţilor administraţiei publice locale şi dezvoltarea durabilă a unităţilor administrativ-teritoriale;
b) în comun cu Ministerul Economiei, ministerele şi departamentele de specialitate, în termen de o lună, vor elabora şi aproba programe ramurale de dezvoltare a complexului agroindustrial, businessului mic şi mijlociu, sferei sociale, precum şi programe-model de dezvoltare durabilă a unităţilor administrativ-teritoriale;
c) în comun cu Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, Ministerul Economiei, Ministerul Industriei şi proprietarul blocului locativ nefinisat cu 60 de apartamente din oraşul Donduşeni, în termen de o lună, vor asigura schimbarea destinaţiei acestuia şi vor înainta Guvernului propuneri referitor la crearea în baza lui sau a altei clădiri disponibile din oraş, pe parcursul anului 2004, a unei întreprinderi mixte de textile;
d) în comun cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, în termen de pînă la 1 octombrie 2004, vor asigura deschiderea în oraşul Donduşeni a unui azil pentru bătrîni şi invalizi cu cel puţin de 20 locuri;
e) în comun cu Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului şi Ministerul Finanţelor,  vor înainta propuneri privind examinarea posibilităţilor includerii în programul investiţiilor capitale pe anii 2005-2006 finanţarea din buget a restabilirii sistemului de aprovizionare cu apă potabilă şi de epurare a apelor reziduale din oraşul Donduşeni;
f) vor acorda autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi asistenţa necesară în vederea încheierii contractelor de transmitere în locaţiune, în termen de o lună, către Întreprinderea de Stat "Poşta Moldovei" a suprafeţelor în care sînt amplasate oficiile poştale;
g) în comun cu Ministerul Educaţiei, vor înainta Ministerului Finanţelor, în procesul elaborării indicilor proiectului bugetului pe anul 2005, propuneri privind finanţarea cheltuielilor pentru reparaţia gimnaziului din satul Climăuţi;
h) în comun cu Inspectoratul Fiscal Principal de Stat şi autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi, în termen de pînă la 1 septembrie 2004, vor întreprinde  măsuri în vederea extinderii bazei impozabile şi diminuării restanţelor la plăţi ale agenţilor economici în bugetele de toate nivelurile;
i) în comun  cu Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Finanţelor, vor examina posibilitatea includerii în programele investiţionale pe anii 2005-2007 a lucrărilor de finalizare a consrucţiei blocului curativ pentru 144 paturi al spitalului din oraşul Donduşeni;
î) în comun cu Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru, Agenţia de Stat pentru Silvicultură "Moldsilva" şi autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi, în termen de o lună, vor elabora şi aproba un plan de acţiuni, asigurînd implementarea acestuia în vederea stopării proceselor de degradare a terenurilor agricole, alunecărilor de teren, reconstrucţiei fîşiilor forestiere, recultivării terenurilor degradate şi reanimării sistemului de desecare;
j) în comun cu Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru şi autorităţile administraţiei publice locale din satele Arioneşti şi Pocrovca, comunele Frasin şi Plop, în termen de o lună, vor reperfecta titlurile de autentificare a dreptului deţinătorilor de terenuri cu destinaţie agricolă;
k) în comun cu Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru, în termen de pînă la 1 iulie 2004, vor efectua controlul corectitudinii dării în arendă a terenurilor cu destinaţie agricolă şi  a bazinelor acvatice şi vor întreprinde acţiunile ce se impun în conformitate cu legislaţia în vigoare;
l) în comun cu Uniunea Centrală a Cooperativelor de Consum "Moldcoop" şi autorităţile administraţiei publice locale, vor asigura, pînă la 1 iulie 2004, organizarea în localităţile raionului a punctelor şi filialelor de achiziţie a producţiei vegetale şi de origine animalieră;
m) în comun cu autorităţile administraţiei publice locale de primul nivel, vor realiza planul de acţiuni privind reparaţia, construcţia şi punerea în funcţiune în localităţile raionului, pe parcursul anilor 2004-2005, a băilor publice;
n) în comun cu  Ministerul Educaţiei şi autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi, pînă la finele anului de studii 2003-2004, vor întreprinde măsuri în vederea organizării odihnei de vară şi întremării copiilor;
o) în comun cu autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi şi Ministerul Culturii, în termen de o lună, vor examina şi prezenta Guvernului propuneri privind modalitatea finanţării lucrărilor de reparaţie, pe parcursul anului 2004, a acoperişului Palatului raional de cultură, a sediilor bibliotecii raionale şi căminelor culturale din satele Climăuţi, Donduşeni, Horodişte, Sudarca şi Teleşeuca;
p) în comun cu primarul oraşului şi Departamentul Tineret şi Sport, în termen de două luni, vor elabora documentaţia de proiectare şi construcţie, pe parcursul anului 2005, în oraşul Donduşeni a unui stadion;
r) în comun cu autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi, în termen de o lună, vor elabora şi prezenta Guvernului un plan de măsuri privind respectarea regimului silvic în pădurile gestionate, în vederea neadmiterii degradării şi distrugerii acestora;
s) în comun şi cu suportul Ministerului Sănătăţii, în termen de pînă la 1 decembrie 2004, vor asigura dotarea spitalului raional Donduşeni cu echipament şi utilaj medical necesar;
t) în comun cu Ministerul Energeticii, Ministerul Finanţelor şi autorităţile administraţiei publice locale de ambele niveluri, vor finaliza, în anul 2004, lucrările de construcţie a gazoductului spre satul Tîrnova şi la elaborarea programului de investiţii capitale pe anul 2005 vor prevedea finanţarea gazoductelor spre satele Donduşeni, Frasin şi Scăieni;
ţ) în comun cu Ministerul Apărării, în termen de două luni, vor soluţiona problema privind asigurarea colaboratorilor secţiei administrativ-militare din raion cu încăperi de serviciu;
u) în comun cu Ministerul Sănătăţii, în termen de două luni, vor deschide în localităţile raionului farmacii de stat, asigurîndu-le cu medicamente de primă necesitate.
3. Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, în termen de două luni, va elabora şi prezenta Guvernului propuneri de modificare a Codului cu privire la contravenţiile administrative în partea ce ţine de excluderea examinării contravenţiilor ecologice de către organele ierarhic superioare, în care activează contravenientul.
4. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare:
a) în comun cu conducerea Î.M. "Sudzucker-Moldova" S.A., va elabora un plan de acţiuni privind pregătirea bazei tehnico-materiale a fabricii de zahăr pentru prelucrarea materiei prime şi deschiderea acesteia către 1 septembrie 2004;
b) în comun cu autorităţile administraţiei publice locale, va elabora, în termen de o lună, un plan de acţiuni privind consolidarea terenurilor agricole şi extinderea, pe parcursul anilor 2005-2007, a suprafeţelor cultivate cu sfeclă de zahăr;
c) în termen de o lună va examina posibilitatea şi oportunitatea revitalizării fabricii de prelucrare a deşeurilor animaliere din satul Tîrnova.
5. Ministerul Educaţiei:
a) în termen de pînă la 1 septembrie 2004, în comun cu autorităţile administraţiei publice locale, va examina oportunitatea reorganizării şcolii medii din satul Baraboi în liceu;
b) în comun cu Ministerul Finanţelor şi preşedintele raionului, va examina pînă la finele anului 2004, şi va prezenta propuneri privind posibilitatea finanţării construcţiei anexei liceului "A.Mateevici" din oraşul Donduşeni, pe parcursul anilor 2005-2006.
6. Ministerul Sănătăţii, în comun cu Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, autorităţile administraţiei publice locale, în termen de o lună, va elabora un plan de acţiuni care va asigura îmbunătăţirea calităţii şi corespunderea apei potabile indicilor sanitaro-igienici şi microbiologici.
7. Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor:
a) în termen de pînă la 1 septembrie 2004, va executa lucrări de reparaţie curentă şi de întreţinere a drumurilor naţionale R 8 Otaci - Edineţ (km 28-30) şi R 12 Donduşeni-Drochia-Pelinia-M 14 (km 0-7), cu o lungime totală de 9 km, inclusiv reparaţia capitală pe sectorul ce intersectează centrul raional (km 2-4);
b) în comun cu  Ministerul Afacerilor Interne şi autorităţile administraţiei publice locale de primul nivel, în termen de o lună, va asigura posturile de poliţie din satele Briceni, Elizavetovca, Horodişte, Pivniceni, Rediul-Mare şi comuna Teleşeuca cu legătură telefonică.
8. Ministerul Afacerilor Interne, în comun cu preşedintele raionului, pe parcursul anului 2004, va elabora devizul de cheltuieli pentru reparaţia edificiului Comisariatului raional de poliţie şi va prezenta Ministerului Finanţelor propuneri privind finanţarea acestor cheltuieli,  la elaborarea indicilor bugetului pe anul 2005.
9. Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, în comun cu Ministerul Culturii, Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Departamentul Dezvoltarea Turismului, Casa Naţională de Asigurări Sociale şi autorităţile administraţiei publice locale de ambele niveluri, în termen de o lună, va elabora şi prezenta Guvernului proiectul de hotărîre privind renovarea Parcului din satul Ţaul.
10. Casa Naţională de Asigurări Sociale, în termen de o lună, va perfecta materialele necesare şi va înainta propuneri Consiliului Creditorilor pentru încheierea acordului-memorandum privind îngheţarea, pe o perioadă de 2 ani, a datoriilor istorice ale Î.M. "Apă-Canal" din oraşul Donduşeni faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat.
11. Ministerele, departamentele, alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi preşedintele raionului vor informa Guvernul, către 1 septembrie şi 1 decembrie 2004 şi 1 decembrie 2005, despre mersul executării sarcinilor puse acestora prin prezenta hotărîre.
12. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina direcţiilor şi secţiilor Cancelariei de Stat.
Prim-ministru                                                      Vasile TARLEV
  
Contrasemnată:
Prim-viceprim-ministru            Vasile Iovv
Ministrul economiei                                                    Marian Lupu
Ministrul transporturilor
şi comunicaţiilor                             Vasile Zgardan
Ministrul energeticii                                      Iacob Timciuc
Chişinău, 20 mai 2004.
Nr. 520.