HGM721/2005
ID intern unic:  304241
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 721
din  18.07.2005
cu privire la activitatea Portului Internaţional Liber
"Giurgiuleşti"
Publicat : 22.07.2005 în Monitorul Oficial Nr. 98-100     art Nr : 774

   
MODIFICAT
    HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369
    HG522 din 06.07.17, MO244-251/14.07.17 art.616



    Întru executarea Legii nr.8-XV din 17 februarie 2005 cu privire la Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.36-38, art.116),  Guvernul HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă:
Regulamentul cu privire la sistemul autorizat de trecere pe teritoriul Portului Internaţional Liber "Giurgiuleşti", conform anexei nr.1;
Regulamentul cu privire la înregistrarea rezidenţilor Portului Internaţional Liber "Giurgiuleşti", conform anexei nr.2;
Regulamentul cu privire la eliberarea autorizaţiilor pentru desfăşurarea activităţii în Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti", conform anexei nr.3;
Regulamentul cu privire la Reprezentantul Guvernului în Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti", conform anexei nr.4.

PRIM-MINISTRU                                                               Vasile TARLEV

Contrasemnează:
Ministrul economiei
şi comerţului                                                                          Valeriu Lazăr
Ministrul finanţelor                                                               Zinaida Grecianîi

Chişinău, 18 iulie 2005.
Nr. 721.

Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr.721
din 18 iulie 2005
REGULAMENTUL
cu privire la sistemul autorizat de trecere pe teritoriul
Portului Internaţional Liber "Giurgiuleşti"
Prezentul Regulament este obligatoriu pentru toate persoanele fizice şi mijloacele de transport care trec hotarul Portului Internaţional Liber "Giurgiuleşti".
I. Dispoziţii generale
1. Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti" (în continuare - Portul Internaţional) constituie o parte a teritoriului vamal al Republicii Moldova, separată din punct de vedere economic.
2. Statul asigură paza hotarelor Portului Internaţional. Responsabilitatea pentru asigurarea pazei perimetrului Portului Internaţional şi respectarea regimului de trecere revine serviciului pază, format de către organul de stat, împuternicit de către Guvern cu competenţele respective.
Responsabilitatea pentru asigurarea securităţii în limitele teritoriului Portului o va purta Investitorul General, care va crea în acest scop serviciul pază internă a Portului Internaţional.
3. Teritoriul Portului Internaţional este separat de restul teritoriului ţării printr-o îngrădire sigură, continuă şi inaccesibilă mijloacelor de transport şi persoanelor fizice.
4. Îngrădirea este construită şi menţinută într-o stare corespunzătoare de către Investitorul General, iar controlul asupra intermitenţei şi inaccesibilităţii acesteia se pune în sarcina serviciului pază.
5. Trecerea hotarului Portului Internaţional este realizată prin punctele de control vamal (în continuare - PCV), care reprezintă locuri special echipate pentru efectuarea controlului asupra trecerii hotarului Portului Internaţional a mijloacelor de transport, mărfurilor, precum şi a persoanelor fizice. În cazul în care trecerea hotarului Portului Internaţional este realizată prin PCV, care coincid cu punctele de trecere a frontierei de stat, controlul asupra trecerii va fi efectuat şi de Serviciul Grăniceri.
6. Este interzisă trecerea hotarului Portului Internaţional în afara PCV.
7. PCV-urile sînt construite de către Investitorul General, de comun acord cu serviciul vamal al Portului Internaţional (în continuare - serviciul vamal).
8. Controlul asupra activităţii PVC-urilor se pune în sarcina serviciului vamal, în limitele competenţei acestuia.
9. PCV-urile pot fi permanente şi temporare.
PCV-urile temporare trebuie să dispună de porţi trainice, iluminare corespunzătoare, arie de inspectare echipată, cu suprafaţă solidă. PCV-urile respective funcţionează în regim limitat, la solicitarea Investitorului General şi de comun acord cu serviciul vamal.
PCV-urile permanente sînt destinate pentru activitate 24 din 24 ore şi trebuie să dispună de  condiţii necesare pentru controlul persoanelor fizice, mijloacelor de transport, mărfurilor transportate peste hotarele Portului Internaţional, de încăperi pentru aflarea permanentă a pazei şi colaboratorilor serviciului vamal, precum şi de mijloace de comunicaţie şi alt echipament pentru o  activitate stabilă.
II. Trecerea hotarelor Portului Internaţional
10. Regimul de activitate al PCV-urilor  include asigurarea respectării regulilor de intrare şi ieşire în (din) Portul Internaţional, a persoanelor, mijloacelor de transport, mărfurilor, stabilite în scopul creării condiţiilor necesare pentru efectuarea controlului.
11. Teritoriul Portului Internaţional, conform gradului de acces, se împarte în teritoriul de acces controlat (teritoriul portului multifuncţional pentru mărfuri şi pasageri) şi teritoriul de acces limitat (terminalul petrolier, uzina de prelucrare a petrolului (rafinăria), teritoriul de dezvoltare).
12. Regimul de activitate a PCV-urilor este stabilit de serviciul vamal, în coordonare cu serviciul pază.
13. Investitorul General elaborează şi adoptă regulile de conduită pe teritoriul Portului Internaţional, locul şi modul parcării mijloacelor de transport şi aduce acestea la cunoştinţa tuturor persoanelor care îşi desfăşoară activitatea în Portul Internaţional.
14. În caz de necesitate, Investitorul General, de comun acord cu serviciul vamal, poate stabili un regim de acces limitat în timp sau non-stop în Portul Internaţional. Această dispoziţie este aplicabilă atît întregului teritoriu al Portului Internaţional, cît şi  unor părţi ale acestui teritoriu.
15. Trecerea hotarelor Portului Internaţional de către persoane fizice şi juridice, mijloace de transport cu şi/sau fără mărfuri, se efectuează prin PCV şi este permisă de serviciul vamal şi serviciul pază în caz dacă această trecere este considerată legitimă.
16. Drept temei pentru trecerea hotarelor teritoriului de acces limitat al Portului Internaţional de către persoane fizice şi juridice, mijloace de transport poate servi prezenţa permiselor (pentru teritoriul de acces limitat), documentelor pentru mijloacele de transport, documentelor de însoţire pentru mărfuri, a altor documente prevăzute de legislaţia în vigoare.
17. La trecerea hotarelor Portului Internaţional se efectuează controlul, în conformitate cu legislaţia în vigoare, care constă în:
a) verificarea permiselor, eliberate de către Investitorul General (pentru teritoriul de acces limitat);
b) controlul vamal al actelor de însoţire a mărfii, al mijloacelor de transport şi mărfurilor;
c) supravegherea mijloacelor de transport şi însoţirea acestora pînă la un teren special destinat pentru staţionarea transportului de mărfuri, unde mijloacele de transport, în scopul prevenirii accesului la acestea a persoanelor străine, încărcării (descărcării) mărfurilor pe perioada staţionării, se află sub controlul serviciului vamal şi al serviciului pază internă. Pe acest teren se efectuează controlul vamal asupra mijloacelor de transport, mărfurilor şi  altor bunuri, care se află în aceste mijloace de transport. Mijloacele de transport rămîn pe terenul respectiv pînă în momentul părăsirii teritoriului Portului Internaţional şi după finisarea controlului vamal şi a descărcării;
d) supravegherea mărfurilor şi mijloacelor de transport, în scopul respectării reglementărilor vamale.
18. Încălcările ordinii de trecere a hotarelor Portului Internaţional sînt aduse neîntîrziat la cunoştinţa Reprezentantului Guvernului, Investitorului General, precum şi  a autorităţilor administraţiei publice interesate.
19. Serviciul vamal, în limitele competenţei, adoptă decizia finală privind permiterea sau refuzul de a trece hotarele pentru persoane, mijloace de transport sau mărfuri.
III. Particularităţile traversării teritoriului de acces limitat
20. Pentru intrarea (accesul) transportului (cetăţenilor) pe teritoriul de acces limitat, este necesar un permis, eliberat de către Investitorul General. Această restricţie nu se aplică în cazul transportului auto şi colaboratorilor serviciului pompieri, poliţiei, serviciului salvare şi altor servicii de stat, în procesul îndeplinirii atribuţiilor de serviciu, precum şi în cazul transportului auto şi a colaboratorilor autorităţilor şi instituţiilor publice, în scopul efectuării controlului în conformitate cu legislaţia în vigoare.
21. Permisele pot fi permanente, temporare şi de unică folosinţă.
22. Intrarea mijloacelor de transport pe teritoriul de acces limitat este realizată:
а) în baza permiselor permanente, eliberate pe termen de un an;
b) în baza permiselor temporare, eliberate pe termen de cel mult o lună;
c) în baza permiselor de unică folosinţă.
23. Conform gradului de acces, permisele pot fi valabile:
a) pentru toate obiectele în orice moment al zilei;
b) pentru toate obiectele doar în timpul de lucru;
c) pentru anumite obiecte în orice moment al zilei;
d) pentru anumite obiecte într-un anumit moment al zilei.
24. Permisele sînt elaborate de serviciul pază internă şi sînt eliberate la solicitarea conducătorilor întreprinderilor-rezidente.
25. Modalitatea eliberării permiselor este stabilită prin ordinul conducătorului serviciului pază internă şi nu poate limita accesul colaboratorilor serviciului vamal şi ai serviciului paza hotarelor pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu ale acestora.
26. Permisele sînt semnate de către conducătorul serviciului pază internă, sînt înregistrate în registre speciale de evidenţă şi autentificate cu ştampilă.
27. În permisele pentru persoanele fizice se indică numărul permisului, numele şi prenumele colaboratorului sau al vizitatorului, denumirea întreprinderii şi termenul de valabilitate a permisului.
În permisele pentru mijloacele de transport se indică numărul de înregistrare a automobilului, denumirea întreprinderii, termenul de valabilitate a permisului.
În permise pot fi indicate şi alte rechizite.
28. Verificarea permiselor personalului, ale vizitatorilor şi mijloacelor de transport este realizată de serviciul pază şi serviciul pază internă.
29. Permisele cu termenul de valabilitate expirat, ştersături, rectificări urmează să fie ridicate şi anulate conform regulilor, stabilite de serviciul pază internă.

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr.721
din 18 iulie 2005
REGULAMENT
cu privire la înregistrarea rezidenţilor Portului
Internaţional Liber "Giurgiuleşti"
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament este elaborat în conformitate cu prevederile Legii nr. 8-XV din 17 februarie 2005 privind Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti".
2. Înregistrarea rezidentului Portului Internaţional Liber "Giurgiuleşti" (în continuare - rezidentul) reprezintă confirmarea de către Reprezentantul Guvernului în Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti" (în continuare - Reprezentantul Guvernului) a faptului înregistrării agentului economic în calitate de rezident al Portului Internaţional Liber "Giurgiuleşti" (în continuare - Portul Internaţional).
II. Modalitatea înregistrării rezidenţilor
3. Dreptul de a fi înregistrat în calitate de rezident al Portului Internaţional îl are Investitorul General, stabilit de Guvern conform cerinţelor Legii nr. 8-XV din 17 februarie 2005, precum şi persoana fizică sau juridică a Republicii Moldova sau dintr-un alt stat, înregistrată în Republica Moldova în calitate de subiect al activităţii de antreprenoriat, care arendează de la Investitorul General proprietate sau teren pe teritoriul Portului Internaţional.
4. Pentru înregistrare în calitate de rezident al Portului Internaţional este necesar de a depune o cerere în scris pe numele Reprezentantului Guvernului.
5. Solicitantul va ataşa la cerere următoarele acte:
a) certificatul înregistrării de stat a întreprinderii;
b) documentele de constituire a întreprinderii, prevăzute de legislaţia în vigoare;
c) actul de identitate al administratorului;
d) extrasul din Registrul de stat al întreprinderilor şi organizaţiilor, care confirmă împuternicirile administratorului;
e) confirmarea prezenţei contractului cu Investitorul General privind arenda proprietăţii sau a terenului pe teritoriul Portului Internaţional (pentru Investitorul General - copia contractului cu Guvernul privind închirierea terenului).
Documentele, specificate la literele a)-d) ale prezentului punct sînt prezentate în copii, cu prezentarea concomitentă a originalelor.
6. Persoana fizică sau juridică este considerată înregistrată de la data înscrierii în Registrul rezidenţilor Portului Internaţional Liber "Giurgiuleşti" (în continuare - Registrul rezidenţilor) şi eliberării certificatului corespunzător.
7. Fiecare certificat are un număr de înregistrare aparte, care este specificat în certificatul rezidentului şi reprezintă numărul de identificare al rezidentului. Numărul de înregistrare a rezidentului constă din trei cifre, începînd cu 001, şi este atribuit în ordinea depunerii cererii.
8. În caz de privare a agentului economic de statutul de rezident, numărul de înregistrare al acestuia este păstrat pe numele său în arhivă.
9. Certificatul rezidentului este eliberat administratorului (sau reprezentantului întreprinderii în bază de procură) nu mai tîrziu de 10 zile calendaristice de la data depunerii actelor pentru înregistrare.
10. Modelul certificatului este aprobat de ministrul economiei şi comerţului, la propunerea Reprezentantului Guvernului.
11. Certificatul rezidentului este un document care confirmă înregistrarea întreprinderii în calitate de rezident, şi, în temeiul autorizaţiei corespunzătoare, serveşte drept bază pentru desfăşurarea activităţii în Portul Internaţional şi pentru beneficierea de regimul fiscal, vamal şi alte regimuri, prevăzute de legislaţie pentru rezidenţii Portului Internaţional.
12. În caz de pierdere sau distrugere a certificatului de rezident, Reprezentantul Guvernului eliberează un duplicat al acestui certificat.
13. Pentru eliberarea duplicatului certificatului, rezidentul prezintă următoarele documente:
a) cerere în scris;
b) copia anunţului, publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, privind pierderea sau distrugerea certificatului de rezident.
III. Introducerea modificărilor în Registrul rezidenţilor
14. În caz de modificare a denumirii întreprinderii-rezident, Reprezentantul Guvernului eliberează un nou certificat, iar informaţia respectivă este introdusă în Registrul rezidenţilor. În acest caz certificatul eliberat iniţial este ridicat şi anulat, iar numărul de înregistrare al rezidentului, care i-a fost atribuit anterior, este păstrat.
15. Pentru eliberarea certificatului nou cu denumirea modificată a întreprinderii sînt depuse următoarele acte:
a) cererea (în formă liberă);
b) copia anunţului, publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, privind modificarea denumirii întreprinderii - rezident;
c) certificatul înregistrării de stat a întreprinderii, care confirmă modificarea denumirii acesteia;
d) extrasul din Registrul de stat al întreprinderilor şi organizaţiilor, care confirmă împuternicirile administratorului întreprinderii cu denumirea modificată.
16. Noul certificat este eliberat administratorului, în termen de 10 zile din ziua primirii cererii privind eliberarea acestuia.
17. În cazul modificării structurii fondatorilor întreprinderii-rezident, modificările respective sînt introduse în Registrul rezidenţilor.
18. În cazul schimbării administratorului întreprinderii, modificările respective sînt introduse în Registrul rezidenţilor. Pentru aceasta Rezidentul depune următoarele documente:
a) cererea (în formă liberă);
b) extrasul din Registrul de stat al întreprinderilor şi organizaţiilor, care confirmă împuternicirile administratorului întreprinderii.
19. În cazul în care Rezidentul modifică alte informaţii, specificate în documentele de constituire a întreprinderii şi care trebuie să fie înregistrate la Agenția Servicii Publice, el este obligat, în termen de 7 zile din momentul înregistrării, să solicite introducerea modificării în Registrul rezidenţilor, cu respectarea procedurii menţionate mai sus.
   
[Pct.19 modificat prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]
IV. Anularea înregistrării
20. Decizia privind anularea înregistrării rezidentului este luată de către Reprezentantul Guvernului:
a) la cererea rezidentului;
b) din cauza încetării contractului de arendă dintre rezident şi Investitorul General;
c) din proprie iniţiativă, cu condiţia informării Guvernului şi cu acordul Ministerului Economiei şi Comerţului, în cazul unei încălcări grave a legislaţiei sau a Acordului de investiţii cu privire la Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti", furnizării informaţiei cu caracter semnificativ, care nu corespunde realităţii sau neîndeplinirii cerinţelor Reprezentantului Guvernului, care au caracter obligatoriu, prezentate în limitele împuternicirilor Reprezentantului Guvernului şi în cazul neînlăturării încălcării respective în decurs de 180 zile de la data primirii înştiinţării în scris a Reprezentantului Guvernului privind acest caz.
21. În cazul luării deciziei privind privarea agentului economic de statutul de rezident al Portului Internaţional, în Registrul rezidenţilor se notează anularea înregistrării, iar certificatul îşi pierde forţa juridică de la data intrării în vigoare a acestei decizii.
22. Reprezentantul Guvernului expediază copiile deciziei privind înregistrarea (anularea înregistrării) rezidenţilor, precum şi privind modificarea denumirii întreprinderii-rezident a Portului Internaţional, în termen de cel mult 15 zile de la data adoptării deciziei, la următoarele adrese:
a) rezidentului Portului Internaţional;
b) Investitorului General;
c) serviciului vamal al Portului Internaţional;
d) serviciului pază al Portului Internaţional;
e) subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat;
   
[Pct.22 lit.e) modificată prin HG522 din 06.07.17, MO244-251/14.07.17 art.616]
f) Biroului Naţional de Statistică;
g) Băncii Naţionale a Moldovei.
V. Registrul rezidenţilor
23. Reprezentantul Guvernului este responsabil de ţinerea Registrului rezidenţilor în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
24. Ţinerea Registrului rezidenţilor presupune introducerea în acesta a informaţiei privind întreprinderile înregistrate în calitate de rezident al Portului Internaţional, precum şi operarea modificărilor în structura fondatorilor, înlocuirea administratorului şi introducerea altor informaţii. În cazul adoptării de către Reprezentantul Guvernului a deciziei privind anularea înregistrării agentului economic în calitate de rezident, în Registrul rezidenţilor se efectuează înscrierea corespunzătoare.
25. Registrul rezidenţilor se ţine în formă scrisă şi electronică.
26. Forma scrisă a Registrului rezidenţilor reprezintă un jurnal cu numerotare în ordine crescîndă, care trebuie să fie şnuruit şi să aibă sigiliul Reprezentantului Guvernului.
27. Numărul de pagini în Registrul rezidenţilor este autentificat prin semnătura şi sigiliul Reprezentantului Guvernului.
28. În cazul necorespunderii informaţiilor din Registrul rezidenţilor în formă scrisă cu cele din Registrul rezidenţilor în formă electronică, sînt considerate veridice informaţiile din Registrul rezidenţilor în formă scrisă.
29. În Registrul rezidenţilor se indică:
a) numărul de înregistrare a rezidentului (numărul certificatului rezidentului Portului Internaţional) şi data înregistrării;
b) denumirea completă şi prescurtată a întreprinderii, forma organizatorico-juridică a acesteia şi codul fiscal, adresa juridică şi poştală;
c) denumirea genurilor de activitate, pentru care Reprezentantul Guvernului a eliberat autorizaţia, numărul şi data eliberării autorizaţiilor;
d) numărul certificatului de înregistrare a întreprinderii şi data eliberării acestuia;
e) informaţii privind fondatorii (participanţii) întreprinderii;
f) genurile de activitate, specificate în statutul întreprinderii-rezident al Portului Internaţional;
g) informaţii privind administratorul.
30. La rubrica Registrului rezidenţilor "Informaţii privind fondatorii întreprinderii" se indică:
a) pentru persoane juridice:
forma organizatorico-juridică şi denumirea întreprinderii, codul fiscal;
adresa juridică;
numele şi prenumele conducătorului, locul de reşedinţă şi numărul de telefon de la domiciliu;
mărimea capitalului statutar şi cota fiecărui fondator;
telefoanele de contact;
b) pentru persoane fizice:
numele şi prenumele, numărul de identificare;
locul de reşedinţă, numărul de telefon de la domiciliu.
31. La rubrica Registrului rezidenţilor "Informaţii privind administratorul principal" se indică:
numele şi prenumele, numărul de identificare;
locul de reşedinţă, numărul de telefon de la domiciliu.
32. La rubrica Registrului rezidenţilor "Note" se indică:
denumirea şi rechizitele tuturor documentelor, depuse de agentul economic pentru înregistrarea lui în calitate de rezident, precum şi pentru introducerea modificărilor şi completărilor în documentele de constituire ale acestuia ;
rechizitele înştiinţărilor privind încălcările comise, expediate la adresa rezidentului, în urma cărora este posibilă privarea de statutul de rezident;
rechizitele deciziilor Reprezentantului Guvernului privind suspendarea activităţii în calitate de rezident;
rechizitele deciziilor Reprezentantului Guvernului privind privarea agentului economic de statutul de rezident;
alte informaţii necesare, care nu sînt reflectate în Registrul rezidenţilor.
33. Originalele şi copiile actelor depuse pentru înregistrare în Registrul rezidenţilor se păstrează într-o mapă separată pentru fiecare rezident pe întreaga perioadă de  funcţionare a Portului Internaţional.

Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului nr.721
din 18 iulie 2005
REGULAMENT
cu privire la eliberarea autorizaţiilor pentru desfăşurarea
activităţii în Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti"
1. Prezentul Regulament a fost elaborat în baza Legii nr.8-XV din 17 februarie 2005 privind Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti" şi stabileşte modalitatea eliberării autorizaţiilor pentru activitatea de antreprenoriat pe teritoriul Portului Internaţional Liber "Giurgiuleşti" (în continuare - autorizaţii) rezidenţilor Portului Internaţional Liber "Giurgiuleşti" (în continuare - rezidenţi).
2. Este interzisă activitatea rezidenţilor pe teritoriul Portului Internaţional Liber "Giurgiuleşti" (în continuare - Portul Internaţional) fără autorizaţii.
3. În coordonare cu Reprezentantul Guvernului, rezidenţii pot invita persoane fizice şi juridice, care nu sînt rezidenţi, pentru acordarea anumitor servicii specializate.
4. Autorizaţiile sînt eliberate pentru genurile de activitate prevăzute de Legea privind Portul  Internaţional şi în Contractul de subarendă semnat cu Investitorul General.
5. Autorizaţia este eliberată de Reprezentantul Guvernului în Portul Internaţional (în continuare - Reprezentantul Guvernului).
6. Autorizaţia este valabilă pe întreg teritoriul Portului Internaţional.
7. Forma autorizaţiei este aprobată de Reprezentantul Guvernului.
8. În autorizaţie sînt indicate:
a) seria, numărul şi data eliberării autorizaţiei;
b) denumirea rezidentului, adresa juridică, data şi numărul înregistrării în calitate de rezident;
c) genul de activitate, pentru desfăşurarea căreia este eliberată autorizaţia;
d) termenul de valabilitate a autorizaţiei;
e) condiţiile stabilite pentru desfăşurarea genului de activitate.
9. Seria autorizaţiei constă din ultimele două cifre ale anului în care este eliberată autorizaţia, iar numărul corespunde numărului de ordine din registrul de evidenţă al autorizaţiilor.
10. Dacă este necesar de a modifica sau completa direcţiile unei activităţi concrete, în limitele autorizaţiei primite, Reprezentantul Guvernului şi rezidentul introduc modificările respective în documentele de înregistrare şi în autorizaţie.
11. Autorizaţia este semnată de către Reprezentantul Guvernului şi certificată prin ştampila acestuia.
12. Pentru a primi autorizaţia rezidenţii urmează să prezinte:
a) cererea privind acordarea autorizaţiei, în care sînt indicate:
denumirea şi forma organizatorico-juridică, adresa juridică, numărul contului curent, banca în care se deserveşte şi codul fiscal;
numărul şi data certificatului de înregistrare în calitate de rezident;
genurile de activitate pentru care este solicitată autorizaţia;
b) licenţele prevăzute de legislaţie, pentru desfăşurarea anumitor genuri de activitate pe teritoriul Republicii Moldova;
c) parametrii şi locul desfăşurării activităţii pe teritoriul Portului Internaţional;
d) copia contractului de subarendă cu Investitorul General.
13. Toate documentele sînt prezentate în copii concomitent cu originalele.
14. Reprezentantul Guvernului asigură examinarea cererilor privind eliberarea autorizaţiilor. De competenţa acestuia ţine:
a) examinarea cererilor, verificarea documentelor, depuse de către solicitanţi;
b) evidenţa cererilor şi documentelor, depuse de către solicitanţi;
c) controlul asupra corespunderii activităţii deţinătorilor autorizaţiei cu condiţiile stipulate în aceasta;
d) înregistrarea autorizaţiilor eliberate, suspendate şi anulate.
15. Reprezentantul Guvernului primeşte şi confirmă în scris primirea cererii privind acordarea autorizaţiei.
16. Reprezentantul Guvernului este obligat să ia o decizie privind acordarea sau refuzul de acordare a autorizaţiei şi, în termen de o săptămînă din momentul depunerii tuturor actelor menţionate în punctul 12 al prezentului Regulament, să elibereze autorizaţia sau să prezinte rezidentului o înştiinţare privind refuzul de a-i acorda autorizaţia, specificînd motivele refuzului.
17. În cazul în care expertiza materialelor examinate necesită timp suplimentar pentru verificare, termenul de luare a deciziei privind eliberarea autorizaţiei poate fi prelungit încă pentru 5 zile lucrătoare.
18. Drept temei pentru refuzul de acordare a autorizaţiei pot servi:
a) informaţiile neautentice sau incomplete în documentele depuse;
b) necorespunderea genului de activitate sau a proiectului investiţional, pentru desfăşurarea căruia este solicitată autorizaţia, cu genurile de activitate sau proiectele investiţionale, prevăzute în documentele de înregistrare, precum şi cu contractul de subarendă dintre rezident şi Investitorul General.
19. Rezidentul poate să înainteze o altă cerere privind acordarea autorizaţiei, numai după înlăturarea cauzelor care au condus la refuzul acordării autorizaţiei.
20. Reprezentantul Guvernului este responsabil de ţinerea evidenţei Registrului rezidentului Portului Internaţional Liber "Giurgiuleşti"  - deţinători ai autorizaţiilor şi asigură păstrarea documentelor, prezentate de către rezidenţi, pe toată perioada de valabilitate a autorizaţiei.
21. Autorizaţia este eliberată separat pentru fiecare gen de activitate, desfăşurată în Portul Internaţional.
22. Autorizaţia este eliberată pentru perioada de valabilitate a contractului, încheiat între rezident şi Investitorul General.
23. Este interzisă transmiterea autorizaţiilor de către un rezident altui rezident sau utilizarea acestora de către mai mulţi rezidenţi.
24. În cazul în care rezidentul îşi schimbă denumirea, utilizează alte date, care se deosebesc de cele indicate în autorizaţie sau modifică parametrii de bază ai contractului de subarendă încheiat cu Investitorul General, el este obligat, în termen de 15 zile, să solicite înlocuirea autorizaţiei primite anterior cu o autorizaţie nouă. Pînă la eliberarea autorizaţiei noi, rezidentul îşi desfăşoară activitatea în baza autorizaţiei eliberate anterior.
25. În cazul pierderii autorizaţiei, deţinătorul acesteia este obligat, în termen de trei zile, să se adreseze Reprezentantului Guvernului pentru primirea duplicatului autorizaţiei.
26. Termenul de valabilitate a autorizaţiei eliberate rezidentului, poate fi suspendată peste cinci zile de la data înaintării rezidentului şi Investitorului General a unei înştiinţări în scris din partea Reprezentatului Guvernului:
a) dacă s-a stabilit că, pentru primirea autorizaţiei au fost puse la dispoziţie informaţii care nu corespund realităţii;
b) în caz de prezentare cu întîrziere Reprezentantului Guvernului a rapoartelor despre activitatea pe teritoriul Portului Internaţional sau în caz de indicare în rapoarte a unor informaţii false.
27. Termenul de valabilitate a autorizaţiei poate fi suspendat peste o lună după înaintarea către rezident a unei înştiinţări în scris din partea Reprezentantului Guvernului:
a) în caz de încălcare de către deţinătorul autorizaţiei a legislaţiei Republicii Moldova sau a cerinţelor stabilite de către Investitorul General sau Reprezentantul Guvernului, în limitele competenţei;
b) în caz de încălcare de către rezident a condiţiilor, specificate în autorizaţie.
28. În termen de două zile de la înlăturarea de către Rezident a încălcărilor, care au condus la suspendarea acţiunii autorizaţiei, termenul de valabilitate a autorizaţiei este reluat în baza deciziei Reprezentantului Guvernului. Această decizie este adusă la cunoştinţa rezidentului Portului Internaţional, subdiviziunii serviciului vamal al Portului Internaţional şi subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat, în termen de două zile.
   
[Pct.28 modificat prin HG522 din 06.07.17, MO244-251/14.07.17 art.616]
29. Autorizaţia este anulată în următoarele cazuri:
a) în baza cererii deţinătorului autorizaţiei;
b) la încetarea contractului de arendă dintre rezident şi Investitorul General;
c) la propria iniţiativă a Reprezentantului Guvernului, în caz de încălcare gravă de către Rezident a legislaţiei sau a Acordului de investiţii, de oferire de către acesta a unor informaţii cu caracter semnificativ, care nu corespund realităţii sau de nerespectare a cerinţelor esenţiale ale Reprezentantului Guvernului, prezentate în limitele împuternicirilor sale, în cazul în care această încălcare nu este lichidată în termen de 180 zile de la data primirii înştiinţării în scris de la Reprezentantul Guvernului.
30. Decizia privind suspendarea termenului de valabilitate sau anularea autorizaţiei este luată de către Reprezentantul Guvernului.
31. Autorizaţiile eliberate Investitorului General, precum şi altor participanţi la Acordul de investiţii privind Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti", aprobat prin Legea nr. 7-XV din 17 februarie 2005, pot fi suspendate sau anulate numai după decizia definitivă a arbitrajului, ce atestă faptul încălcării Acordului de investiţii în cauză.
32. Decizia privind retragerea autorizaţiei este adusă la cunoştinţa rezidentului, Investitorului General şi serviciului vamal, în termen de trei zile din ziua semnării dispoziţiei corespunzătoare de către Reprezentantul Guvernului.
33. În caz de retragere a autorizaţiei, rezidentul poate primi repetat autorizaţia numai după înlăturarea cauzelor care au condus la retragerea autorizaţiei, şi cu condiţia că este trecută din nou procedura de obţinere a autorizaţiei.

Anexa nr. 4
la Hotărîrea Guvernului nr.721
din 18 iulie 2005
REGULAMENT
cu privire la Reprezentantul  Guvernului
în Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti"
1. Regulamentul cu privire la Reprezentantul Guvernului în Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti" (în continuare - Regulament) este elaborat în conformitate cu cerinţele Legii nr.8-XV din 17 februarie 2005 cu privire la Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti".
I. Dispoziţii generale
2. În scopul asigurării dezvoltării cu succes a Portului Internaţional Liber "Giurgiuleşti" (în continuare - Portul Internaţional)  şi a îndeplinirii cerinţelor Legii nr. 8-XV din 17 februarie 2005 şi a Acordului de investiţii cu privire la Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti", aprobat prin Legea nr.7-XV din 17 februarie 2005 (în continuare - Acord de investiţii),  Guvernul, la propunerea Ministerului Economiei şi Comerţului, desemnează o  persoană care  îl reprezintă  în Portul Internaţional (în continuare - Reprezentantul Guvernului).
3. Reprezentantul Guvernului este un funcţionar al Ministerului Economiei şi Comerţului, împuternicit să exercite funcţiile, prevăzute de legislaţia în vigoare, precum şi să asigure, în limitele competenţei, respectarea intereselor Guvernului din cadrul Acordului de investiţii.
4. Reprezentantul Guvernului îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia şi legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, alte acte normative.  
5. Activitatea Reprezentantului Guvernului este reglementată de Legea nr.8-XV din 17 februarie 2005, Acordul de investiţii, prezentul Regulament, precum şi de alte acte normative.
6. Reprezentantul Guvernului dispune de sigiliu cu Stema de Stat, de blanchete, aprobate de către ministrul economiei şi comerţului.
7. În relaţiile cu persoanele fizice şi juridice Reprezentantul Guvernului acţionează în limitele împuternicirilor sale.
8. Reprezentantul Guvernului este funcţionar public şi nu are dreptul să desfăşoare activitate de antreprenoriat, să deţină, în mod direct sau indirect, acţiuni sau cote-părţi  din capitalul statutar al rezidentului Portului Internaţional.
II. Obiectivele de bază şi competenţa
Reprezentantului Guvernului
9. Obiectivul de bază al Reprezentantului Guvernului îl constituie îndeplinirea funcţiilor, prevăzute de Legea nr. 8-XV din 17 februarie 2005, precum şi asigurarea respectării intereselor Guvernului în baza Acordului de investiţii.
10. De competenţa Reprezentantului Guvernului ţine:
a) asigurarea executării Legii nr.8-XV din 17 februarie 2005 şi a Acordului de investiţii, inclusiv asistarea investitorilor la realizarea investiţiilor;
b) înregistrarea subiecţilor activităţii de antreprenoriat în calitate de rezidenţi ai Portului Internaţional, eliberarea pentru aceştia a certificatelor de înregistrare şi  autorizaţiilor pentru desfăşurarea activităţii de antreprenoriat, prevăzute de Legea nr.8-XV din 17 februarie 2005;
c) anularea înregistrării rezidentului, suspendarea sau retragerea autorizaţiei pentru desfăşurarea oricărui gen de activitate;
d) eliberarea diferitelor certificate şi copii ale documentelor de înregistrare şi autorizaţii  Investitorului General şi rezidenţilor Portului Internaţional, precum şi expedierea către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale a înştiinţărilor cu privire la înregistrarea sau anularea înregistrării rezidenţilor Portului Internaţional;
e) acordarea asistenţei rezidenţilor pentru obţinerea licenţelor, certificatelor şi a altor documente, prevăzute de legislaţia în vigoare pentru desfăşurarea activităţii, prevăzute de Legea nr.8-XV din 17 februarie 2005;
f) exercitarea, în colaborare cu Investitorul General, a controlului asupra asigurării funcţionării sistemului de trecere pe teritoriul Portului Internaţional;
g) acordarea asistenţei rezidenţilor în protecţia drepturilor acestora, prevăzute de Legea nr.8-XV din 17 februarie 2005 şi de alte acte normative, precum şi acordarea asistenţei în respectarea legislaţiei în domeniul reglementării vamale, mediului înconjurător, în sfera socială, în domeniul ocrotirii sănătăţii şi altor acte normative în vigoare;
h) participarea la examinarea reclamaţiilor, pretenţiilor şi cererilor, precum şi la soluţionarea conflictelor, apărute între rezidenţi şi autorităţile administraţiei publice locale şi centrale în procesul activităţii pe teritoriul Portului Internaţional;
i) ţinerea evidenţei bazei informaţionale de date, care se referă la activitatea desfăşurată în limitele Portului Internaţional, precum şi colectarea rapoartelor rezidenţilor privind activitatea pe teritoriul Portului Internaţional;
j) prezentarea la Guvern a rapoartelor privind activitatea Portului Internaţional, respectarea Legii nr.8-XV din 17 februarie 2005 şi a Acordului de investiţii, precum şi a informaţiei privind activitatea acestuia şi măsurile întreprinse în limitele competenţei.
III. Organizarea activităţii Reprezentantului
Guvernului
11. Reprezentantul Guvernului conduce activitatea aparatului Reprezentantului Guvernului, elaborează atribuţiile de serviciu, în limitele competenţei eliberează ordine şi dispoziţii, precum şi semnează fără procură scrisori, certificate şi avize.
12. Cheltuielile pentru întreţinerea Reprezentantului Guvernului şi aparatului său sînt suportate din mijloacele bugetare, alocate Ministerului Economiei şi Comerţului.
13. Reprezentantul Guvernului nu are dreptul să intervină în activitatea de antreprenoriat a Investitorului General sau a oricărui alt rezident al Portului Internaţional.
14. Ministerul Economiei şi Comerţului stabileşte modelul rapoartelor privind activitatea rezidenţilor.
15. Toate verificările şi cercetările organelor de control de stat pe teritoriul Portului Internaţional sînt efectuate în prezenţa Reprezentantului Guvernului sau a persoanei împuternicite de către acesta.
16. Reprezentantul Guvernului este obligat să informeze la timp Guvernul despre rezultatele controalelor activităţii rezidenţilor, efectuate în Portul Internaţional.
17. În cazul unor încălcări grave sau sistematice din partea Reprezentatului Guvernului a atribuţiilor de serviciu, el este destituit din funcţia ocupată.