HKKO26/2003
ID intern unic:  306098
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 26
din  15.05.2003
privind rezultatele controlului asupra elaborării şi
executării bugetului judeţului Bălţi pe anul 2002
Publicat : 04.07.2003 în Monitorul Oficial Nr. 135     art Nr : 27
Curtea de Conturi, în prezenţa şefului Direcţiei bugetele unităţilor administrativ-teritoriale a Ministerului Finanţelor dna M. Ciupercă, prefectului jud. Bălţi dl P. Lupacescu, preşedintelui Consiliului judeţean Bălţi dl I. Miron, şefului Direcţiei generale finanţe jud. Bălţi dna E. Basistîi, a examinat rezultatele controlului asupra elaborării şi executării bugetului jud. Bălţi pe anul 2002 şi
a   c o n s t a t a t :
Bugetul judeţului Bălţi pe anul 2002  a fost  aprobat prin decizia Consiliului judeţean nr.01/11 din 28.03.02 în mărime de 227840,2 mii lei. Bugetul precizat al judeţului Bălţi pe anul 2002 a constituit 262880,4 mii lei.
Încălcînd art.24(1) din Legea privind finanţele publice locale nr.491-XIV din 09.07.99 (în continuare Legea nr. 491-XIV), bugetul judeţului Bălţi n-a fost adus de către Consiliul judeţean (preşedinte-interimar I. Miron) în conformitate cu Legea bugetului pe anul 2002 nr.681-XV din 27.11.01 în termenul stabilit de 30 de zile, dar mai tîrziu cu 2,5 luni, sau la 28.03.02.
Nerespectîndu-se art.22 din Legea nr.491-XIV, bugetul jud. Bălţi pe anul 2002, precum şi precizările bugetului judeţean în decursul anului n-au fost date publicităţii.
Executarea bugetului jud. Bălţi pe anul 2002 la partea de venituri a constituit 291393,2 mii lei, sau 110,8% faţă de planul precizat, iar la partea de cheltuieli - 261524,9 mii lei, sau 99,5% faţă de planul precizat.
La executarea părţii de venituri a bugetului jud. Bălţi pe anul 2002 a avut loc majorarea considerabilă a următoarelor încasări:
- încasări fiscale (70,9% din structura generală a veniturilor judeţului) în sumă de 206576,7 mii lei, astfel depăşirea planului constituind 12,5%, sau 23017,2 mii lei;
- încasări nefiscale (13,2% din structura generală a veniturilor) în sumă de 38527,1 mii lei, depăşirea constituind 12,1%, sau 4163,1 mii lei;
- veniturile în urma operaţiunilor cu capitalul (0,9% din structura generală a veniturilor) în sumă de 2576,5 mii lei, depăşirea constituind 46,2%, sau 814,1 mii lei;
- transferurile (15% din structura generală a veniturilor), care au constituit 101,2%, sau 43712,9 mii lei.
În pofida executării peste plan a bugetului judeţului Bălţi, primăria or. Sîngerei
(N. Ropot) şi primăriile a 19 comune n-au asigurat executarea bugetelor locale în sumă de 2162,9 mii lei.
Primăriile a 3 oraşe (Biruinţa  - A. Prodan, Sîngerei - N. Ropot, Costeşti - V. Goncearuc) şi a 47 de comune n-au asigurat executarea planului bugetar la încasările taxelor locale în sumă de 598,1 mii lei.
Consiliul judeţean Bălţi (I. Miron), primăriile a 4 oraşe: Biruinţa (A. Prodan), Sîngerei (N. Ropot), Costeşti (V. Goncearuc), Glodeni (Iu. Evsteev) şi a 60 de comune n-au asigurat executarea părţii de venituri a bugetelor  pe mijloacele speciale în sumă de 892,0 mii lei.
Soldurile mijloacelor bugetare nefolosite, la 01.01.03, constituiau 39630,6 mii lei, majorîndu-se faţă de cele din 01.01.02 (13014,2 mii lei) de 3 ori.
Una din cauzele depăşirii considerabile a bugetului judeţului Bălţi pe anul 2002 la partea de venituri şi creării soldurilor de mijloace bugetare nefolosite este planificarea incorectă efectuată de către Direcţia generală finanţe jud. Bălţi (E. Basistîi), precum şi de către Direcţiile Consiliului judeţean Bălţi, primăriile oraşelor şi municipiului. Ca rezultat, pe parcursul anului 2002, au fost efectuate 39 de precizări ale bugetului şi 186 de modificări în interiorul devizelor de cheltuieli aprobate.
Astfel, fără evidenţa dinamicii încasărilor pe anul precedent, planul încasărilor în bugetul pe anul 2002 la 4 surse de venituri a fost micşorat cu 5541,0 mii lei, inclusiv la:  impozitul pe venitul din activitatea de întreprinzător - cu 4696,8 mii lei,  arenda pentru pămînturile cu o altă destinaţie decît cea agricolă - cu 357,4 mii lei,  arenda pentru patrimoniul de stat - cu 76,7 mii lei, taxa de stat cu 410,1 mii lei.
În afară de aceasta, la planificarea şi aprobarea bugetului judeţului Bălţi pe anul 2002, la grupa  20 de cheltuieli neîntemeiat au fost prevăzuţi 5114,8 mii lei pentru Fondul de dezvoltare a sferei publice, fără aprobarea calculelor de distribuire şi regulamentului privind acest fond, care efectiv au fost repartizaţi, prin decizia Consiliului judeţean nr.01/09 din 28.03.02, pentru cheltuieli neprevăzute anterior în buget.
În anul 2002, Consiliul judeţean Bălţi a continuat practica de acordare a creditelor bugetare, precum şi a contractelor de garant pentru primirea creditelor comerciale de către bugetele locale, încălcînd alin.(3)(4) art.14 din Legea nr.491-XIV, avînd datorii la creditele bugetare primite anterior în sumă de 6457,0 mii lei. La 22 de comune, în anul 2002, le-au fost acordate credite bugetare în sumă de 1076,2 mii lei şi contracte de garant pentru primirea creditelor comerciale în sumă de 800,0 mii lei, volumul creditelor primite depăşind 5% din volumul veniturilor proprii ale comunelor.
În afară de aceasta, 8 comune n-au efectuat rambursarea creditelor bugetare în termenele stabilite, în acelaşi an financiar.
La 01.01.03, datoria a 59 de comune şi a 6 oraşe pentru creditele bugetare primite anterior a constituit 19060,8 mii lei.
Datoria creditoare a bugetului judeţului Bălţi, la 01.01.03, a constituit 35465,9 mii lei, adică s-a micşorat în comparaţie cu cea din 01.01.02 - de 60946,3 mii lei, ceea ce constituie 41,8%, sau 25480,0 mii lei.
La 01.01.03, datoria debitoare a bugetului judeţului Bălţi constituia 2144,6 mii lei, adică  s-a micşorat în comparaţie cu cea din 01.01.02 - de 2380,8 mii lei, ceea ce constituie  9,9%, sau 236,2 mii lei. Din volumul total al datoriei debitoare, cea în sumă de 132,0 mii lei  este nerambursabilă, cu termenul de formare mai mare de 4 ani.
Încălcînd art.6(3) din Legea nr.491-XIV şi art.34(2) din Legea nr.681-XV din 27.11.01, pe 3 devize de cheltuieli ale instituţiilor bugetare finanţate din bugetul judeţean, de către ordonatorii de credite (Gh. Chetrari, A. Toma) a fost admisă depăşirea cheltuielilor efective  faţă de cele precizate în devize cu 231,6 mii lei.
Fără a încheia contracte şi a le înregistra la Trezoreria de Stat, nerespectîndu-se art.34(2) din  Legea nr.681-XV din 27.11.01, din mijloacele bugetului judeţean au fost utilizaţi 14,5 mii lei, inclusiv pe aparatul Consiliului judeţean - 9,7 mii lei, pe Direcţia generală învăţămînt, tineret şi sport (P. Goiman) - 4,8 mii lei.
Consiliul judeţean Bălţi, neasigurînd rambursarea costului a 3 apartamente în sumă de 269,0 mii lei, procurate anterior din contul mijloacelor Consiliului judeţean pentru colaboratorii Comisariatului de poliţie jud. Bălţi (deşi aceştia nu lucrează din diferite motive în judeţul Bălţi), în decembrie 2002, a procurat încă un apartament pentru Serviciul de Informaţii şi Securitate. Ca rezultat, cheltuielile neefective ale Consiliului judeţean au constituit 90,0 mii lei.
Nerespectînd pct.9 din Regulamentul privind acordarea ajutorului material sinistraţilor în urma calamităţilor naturale din Republica Moldova,  provocate de procese geologice periculoase, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.632 din 04.07.2000, în anul 2002, mijloacele fondului de rezervă  în sumă de  367,1 mii lei au fost folosite nelegitim pentru acordarea ajutorului material  sinistraţilor ce au suferit în urma calamităţilor naturale provocate de procesele meteorologice (inundaţii, incendii, fulger, grindină, ploi torenţiale).
Încălcînd Hotărîrea  Guvernului "Cu privire la organigrama şi statele-tip ale aparatului, direcţiilor şi secţiilor Consiliului judeţean" nr.680 din 22.07.99, Hotărîrea Guvernului "Cu privire la organigrama-tip şi statele-tip ale aparatului şi subdiviziunilor consiliului judeţean" nr.893 din 09.07.02, cheltuielile nelegitime pentru întreţinerea personalului administrativ al Consiliului judeţean în anul 2002 au constituit 144,2 mii lei, inclusiv întreţinerea nelegitimă a 17,5 unităţi peste normativele stabilite - 135,6 mii lei, din contul schimbării denumirii a 9 funcţii, prin mărirea categoriei de salarizare,  în scopul majorării salariului - 8,6 mii lei.
În anul 2002 au fost folosite nelegitim mijloace bugetare în sumă de 18,2 mii lei, nerespectîndu-se Hotărîrea Guvernului "Cu privire la salarizarea funcţionarilor publici şi persoanelor care efectuează  deservirea tehnică ce asigură funcţionarea autorităţilor publice în baza Reţelei tarifare unice" nr.139 din 09.02.98,  fiind mărită categoria de salarizare la 16 lucrători ai personalului administrativ al Consiliului judeţean.
Încălcînd pct.6, 9 din Regulamentul de conferire a gradelor de calificare funcţionarilor publici, aprobat prin  Legea  nr.1263-XIII din 17.07.97, în urma conferirii nelegitime a rangurilor de clasă la 24 funcţionari de stat, în anul 2002 nelegitim au fost plătite adaosuri la salariul de funcţie în sumă de 2,5 mii lei.
La Direcţia generală economie şi reforme (şef A. Balînschi), în relaţii de subordonare,  funcţia de specialist principal  o deţine V. Balînschi - fiul şefului acestei Direcţii, nerespectîndu-se, astfel, art.11(2) din Legea serviciului public nr.443-XIII din 04.05.95.
Astfel, contrar art.11(3) din Legea  nr.443-XIII din 04.05.95,  5 funcţionari din Consiliul judeţean Bălţi (A. Balînschi, V. Darii, I. Parea, M. Vronschih, A. Garabajiu) activează şi primesc salariu şi în alte organizaţii.
Prin controlul asupra executării devizului  pe mijloace extrabugetare (codul 302 "Granturi"), la Consiliul judeţean Bălţi în anul 2002 au fost constatate cazuri de încălcare a legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova.
Încălcînd pct.3(c), 19, 20  din Regulamentul cu privire la mijloacele extrabugetare ale instituţiilor publice, aprobat prin ordinul Ministerului Finanţelor  nr.43 din 11.04.01,  coordonatorul Proiectului Programului TACIS dl A. Balînschi,  în  perioada 29.07.02 - 01.03.03,  a efectuat distribuirea mijloacelor extrabugetare, primite sub formă de granturi, în sumă de  15,4 mii EURO, încasate la contul bancar personal la BCA "Victoriabank" (Chişinău),  neacumulîndu-le la contul extrabugetar deschis la Trezoreria de Stat.
De asemenea, cu încălcarea pct.1.5. din Regulamentul cu privire la reglementarea valutară pe teritoriul Republicii Moldova, aprobat prin decizia Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei (procesul-verbal nr.2 din 13.01.94), dl A. Balînschi, în perioada anului 2002 - februarie 2003, a efectuat cheltuieli de mijloace extrabugetare nu în valută naţională, dar în EURO în sumă totală de 6145 EURO.
Nerespectînd art.83(2) din Codul fiscal, coordonatorul şi experţii Proiectului IAPP-EAS n-au declarat pînă la 31.03.03 veniturile obţinute sub formă de salariu în sumă de 57,3 mii lei. Ca rezultat, în bugetul de stat nu s-a încasat impozitul asupra salariului în sumă de 13,9 mii lei.
Neajunsurile şi încălcările depistate de control sînt o consecinţă a nerespectării de către persoanele cu funcţii de răspundere ale Consiliului judeţean Bălţi (I. Miron), prefecturii judeţului Bălţi (P. Lupacescu), Direcţiei generale finanţe jud. Bălţi (E. Basistîi) a legislaţiei şi actelor normative în vigoare, principiilor de administrare eficientă şi raţională a mijloacelor bugetare la elaborarea şi executarea bugetului jud. Bălţi pe anul 2002.
Curtea de Conturi,  ţinînd cont de  încălcările şi neajunsurile depistate, în baza art.25, 26 din  Legea  privind Curtea de Conturi nr.312-XIII din 08.12.94,
h o t ă r ă ş t e:
1. Se menţionează existenţa numeroaselor încălcări şi abateri de la legislaţia în vigoare  la elaborarea şi executarea bugetului judeţului Bălţi.
2. Se informează Guvernul Republicii Moldova despre încălcările legislaţiei în vigoare comise la elaborarea şi executarea bugetului Bălţi pe a.2002, pentru luare de atitudine în conformitate cu art.19 din Legea cu privire la Guvern nr.64-XII din 31.05.90.
3. Se recomandă preşedintelui comisiei de lichidare pe jud. Bălţi (prefectul jud. Bălţi dl  P. Lupacescu)  să efectueze controlul asupra restituirii şi repartizării legale a 3 apartamente, aflate la balanţa Consiliului judeţean, cu valoarea de bilanţ în sumă de 269,0 mii lei.
4. Se ia act că, la cererea Prim-ministrului Republicii Moldova, de la Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei (A. Roibu) s-a solicitat efectuarea unui control asupra folosirii mijloacelor grantului din Proiectul IAPP-EAS  (Programul TACIS).
5. Despre  executarea cerinţelor pct.3 din  prezenta hotărîre Curtea de Conturi va fi  informată în termen de o lună.
Preşedintele
Curţii de Conturi               Vasile Pentelei
Chişinău, 15 mai 2003.
Nr. 26.