LPA998/1992
ID intern unic:  310926
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 998
din  01.04.1992
privind investiţiile străine*
Publicat : 13.01.2000 în Monitorul Oficial Nr. 5-7     art Nr : 36
Abrogată prin LP81-XV din 18.03.04, MO64-66/23.04.04 art.344; în vigoare 23.04.04


     MODIFICAT
Notă: Legea a fost republicată în Monitorul Oficial nr.5-7 din 13.01.2000 art.36
Prezenta Lege are ca scop atragerea şi protejarea investiţiilor străine şi stabileşte bazele şi formele juridice, organizatorice şi economice ale activităţii investitorilor străini şi a întreprinderilor cu investiţii străine în Republica Moldova.
  
CAPITOLUL I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Dreptul aplicabil
1.Activitatea investitorilor străini şi a întreprinderilor cu investiţii străine se reglementează prin:
actele legislative ale Republicii Moldova cu derogările stabilite de prezenta Lege;
acordurile (convenţiile) interstatale şi internaţionale parte  la care este Republica Moldova.
2. În cazul în care prevederile acordurilor (convenţiilor) interstatale şi internaţionale, parte la care este Republica Moldova, diferă de cele prevăzute de prezenta Lege, se aplică  dispoziţiile acordurilor (convenţiilor) respective.
3. Dispoziţiile prezentei Legi nu pot fi modificate sau completate decît printr-o altă lege adoptată de Parlament. Actele legislative care contravin prezentei Legi în partea referitoare la investiţiile străine nu sînt aplicabile.
4. Aplicarea de măsuri discriminatorii care împiedică efectuarea investiţiilor străine, utilizarea şi lichidarea obiectelor acestora, precum şi transferarea peste hotare a valorilor depuse şi a valorilor ce constituie rezultatul activităţii de investire (veniturile, producţia, lucrările, serviciile) se interzice.
5. Nivelul minim al capitalului social al întreprinderilor cu investiţii străine se determină  în conforrmitate cu prevederile legislaţiei Republicii Moldova vizînd capitalul social al întreprinderilor autohtone*.
_________________________
* Întreprindere autohtonă se consideră întreprinderea creată pe teritoriul Republicii Moldova, al cărei capital social a fost format din aporturile persoanelor fizice şi juridice din Republica Moldova.


Articolul 2. Investitorii străini
Investitorilor străini în Republica Moldova pot fi:
a) persoanele fizice şi persoanele juridice străine, asociaţiile acestora înregistrate în ţara lor de reşedinţă (în care au cetăţenie, domiciliu) pentru a desfăşura activitate de antreprenoriat;
b) persoanele fizice străine care în ţara unde au cetăţenie nu sînt înregistrate pentru a desfăşura activitate de antreprenoriat;
c) cetăţenii Republicii Moldova şi apatrizii care au domiciliu peste hotare şi sînt înregistraţi în ţara lor de reşedinţă pentru a desfăşura activitatea de antreprenoriat;
d) statele străine;
e) organizaţiile internaţionale.
Articolul 3. Investiţiile străine
1. Investiţiile străine se pot constitui sub formă de: valută liber convertibilă sau altă valută străină achiziţionată de către băncile Republicii Moldova şi care fac obiectul operaţiunilor bancare;
maşini, echipamente, inclusiv echipamente pentru oficiu, materie primă şi materiale;
drepturi patrimoniale şi nepatrimoniale, inclusiv dreptul de proprietate intelectuală (industrială) (drepturi de autor, brevete (patente), mostre, modele industriale, embleme comerciale, denumiri de firmă, secrete de producţie şi comerciale, tehnologii, know-how etc.).
2. Investiţiile străine, depuse în capitalul social al întreprinderii în mijloace băneşti, trebuie să fie transferate la contul investitorului străin, deschis în una din băncile Republicii Moldova, sau plătite în numerar, introduse în ţară conform legislaţiei în vigoare.
3. Investiţiile străine nemonetare vor fi aduse în Republica Moldova sau  procurate pe teritoriul ei contra valută liber convertibilă şi altă valută străină achiziţionată de băncile Republicii Moldova.
4. Dreptul investitorului  străin asupra obiectelor proprietăţii intelectuale (industriale) aduse sau asupra folosinţei lor trebuie să fie dovedit de acesta.
5. Investitorii  străini  sînt în drept să reinvestească  veniturile lor  în Republica Moldova. În sensul prezentei Legi, orice  reinvestiţie se consideră, de asemenea, investiţie străină. 
Articolul 4. Condiţiile de efectuare a investiţiilor
1. Investiţiile străine pot fi efectuate in toate ramurile economiei Republicii Moldova, dacă nu se încălca:
interesele securităţii statului;
prevederile legislaţiei antimonopol;
normele de protecţie a mediului înconjurător, a sănătăţii populaţiei ordinii publice şi normele moralei.
2. Genurile de activitate limitate sau interzise în republică pentru investitorii străini şi întreprinderile cu investiţii străini, precum şi zonele în care activitatea acestora este limitată sau interzisă, se stabilesc de legislaţia Republicii Moldova
Articolul 5. Formele de efectuare a investiţiilor străine
Investiţiile străine în Republica Moldova se efectuează prin:
a) înfiinţarea de întreprinderi, filiale şi asociaţii ale acestora, fondate  în comun cu persoane fizice şi persoane juridice din Republica Moldova;
b) înfiinţarea de întreprinderi, filiale şi asociaţii ale acestora, aparţinînd pe deplin investitorilor străini;
c) înfiinţarea unor filiale de către întreprinderi nerezidente, de către asociaţiile acestora şi organizaţiile internaţionale;
d) procurarea  întreprinderilor în stadiu de construcţie şi a celor care  funcţionează, a părţilor sociale (cotelor de participaţie) în asemenea întreprinderi,a acţiunilor şi a altor hîrtii de valoare;
e)  vărsarea unor depuneri  bancare cu destinaţie specială;
f) procurarea unor clădiri şi amenajări, precum şi a altor bunuri care, conform  legislaţiei Republicii Moldova, pot aparţine investitorilor străini cu drept de proprietate;
g) dobîndirea drepturilor patrimoniale şi nepatrimoniale, inclusiv a drepturilor de arendă, concesiuni şi asupra obiectelor proprietăţii intelectuale (industriale), precum şi dobîndirea, în conformitate cu legislaţia, a dreptului de proprietate asupra terenurilor destinate construcţiilor în municipii, oraşe şi  sate şi terenurilor  pentru deservirea lor;
h) plasarea investiţiilor în baza contractelor de activitate comună şi prin intermediul altor forme de investire, permise de legislaţia Republicii Moldova.
Articolul 6. Organele pentru investiţii străine
Atragerea investiţiilor străine, acordarea de sprijin investitorilor străini şi întreprinderilor cu investiţii străine se asigură de Guvernul Republicii Moldova şi de organele autorizate de acesta.
CAPITOLUL II
ÎNFIINŢAREA ÎNTREPRINDELOR, ASOCIAŢIILOR, FILIALELOR ŞI
REPREZENTANŢILOR ACESTORA
Articolul 7. Întreprinderile cu investiţii străine, asociaţiile acestora
1. În Republica Moldova pot fi  înfiinţate întreprinderi  cu investiţii străine  sub formă de întreprinderi mixte şi întreprinderi aparţinînd integral investitorilor străini.
2. Întreprindere mixtă este întreprinderea înfiinţată în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova al carei capital social este compus din investiţii străine, precum şi investiţii ale persoanelor fizice şi juridice din Moldova şi ale apatrizilor cu domiciliul  în Republica Moldova.
Nu pot fi fondatori ai întreprinderilor mixte:
persoanele cu  capacitatea de exerciţiu limitată de lege sau de instanţa judecătorească;
persoanele cărora prin instanţa judecătorească le este interzisă practicarea genului respectiv de activitate (pînă la expirarea termenului stabilit), precum şi persoanele cu antecedente penale nestinse pentru infracţiuni cupide;
militarii, precum şi funcţionarii publici a căror activitate de antreprenoriat este limitată de actele normative ale Republicii Moldova.
3. Întreprindere aparţinînd integral investitorilor străini este considerată  întreprinderea  înfiinţată conform legislaţiei Republicii Moldova al cărei capital social este compus numai din investiţii străine.
4. Întreprinderile cu  investiţii străine pot  fi  înfiinţate  în Republica Moldova sub orice formă organizatorico-juridică care nu contravine legislaţiei ei, prin:
organizarea unor noi întreprinderi;
reorganizarea (reînregistrarea) unor întreprinderi  înfiinţate anterior.
5. Întreprinderea înfiinţată anterior fără investiţii străineşi procurată integral de investitorul străin pe valută liber convertibilă şi pe altă valută străină achiziţionată de băncile Republicii Moldova este considerată întreprindere aparţinînd integral  investititorilor străini după reorganizarea (reînregistrarea) ei.
6. În cazul în care investitorul străin procură pe valută  liber convertibilă şi pe altă valută străină achiziţionată de băncile Republicii Moldova cote de participaţie  (părţi sociale, acţiuni) aparţinînd întreprinderii înfiinţate anterior fără investiţii străine, întreprinderea  respectivă este considerată întreprindere mixtă după reorganizarea (reinregistrarea) ei.
7. Întreprinderile cu  investiţii străine au dreptul să  înfiinţeze asociaţii şi organizaţii internaţionale, precum şi să facă parte din asociaţiile şi organizaţiile internaţionale deja înfiinţate.
Articolul 8. Întreprinderile afiliate, filialele şi reprezentanţele
1. Întreprinderile cu investiţii străine au dreptul să înfiinţeze, dacă aceasta este prevăzut în documentele lor de constituire, întreprinderi afiliate, filiale şi reprezintanţe comerciale-economice atît în Republica Moldova, cît şi peste hotarele ei.
2. Întreprinderile nerezidente, asociaţiile acestora şi organizaţiile  internaţionale au dreptul să  înfiinţeze  în  republică filiale şi reprezentanţe comerciale-economice.
3. Filialele înfiinţate  în republică de întreprinderile cu investiţii străine sînt persoane juridice.
Filialele întreprinderilor nerezidente, asociaţiile acestora şi organizaţiile internaţionale, înfiinţate în conformitate cu prezenta Lege, capătă statut de întreprindere aparţinînd integral investitorilor străini la data înregistrării lor în Republica Moldova.
Articolul 9. Documentele de constituire
1. Documentele de constituire ale întreprinderilor cu  investiţii străine trebuie să conţină atît datele, stabilite de legislaţia Republicii Moldova privind forma organizatorico-juridică a întreprinderilor autohtone, cît şi datele privind cetăţenia şi  sediul investitorilor străini.
2. Toate depunerile în capitalul social al întreprinderii cu investiţii  străine se evaluează conform înţelegerii dintre fondatorii aceşteia pe baza preţurilor de piaţa mondială. Estimarea definitivă  a depunerilor respective se face la  momentul  încheierii  contractului constitutiv al întreprinderii în valuta Republicii Moldova.
3. Cota valutei liber convertibile va constitui cel puţin zece  la sută din  investiţiile  străine în capitalul social al  întreprinderii înfiinţate, dacă documentele de constituire prevăd import de producţie (lucrări, servicii) în republică.
4. Aportul nemonetar la capitalul social trebuie să  corespundă genurilor de activitate ale întreprinderii cu  investiţii străine, prevăzute în statut.
5. În contractul de societate al întreprinderii mixte nu se admite includerea clauzei de a transmite obligatoriu modernizările tehnologice efectuate de aceasta şi depuse în capitalul social către posesorul tehnologiei iniţiale, precum şi alte restricţii similare la drepturile nepatrimoniale ale  întreprinderii  mixte care vin în contradicţie  cu dreptul internaţional privind proprietatea intelectuală (industrială).
6. Nu se admite o disproporţie considerabilă între cotele redevenţelor, altor plăţi analoge, aplicate la evaluarea în bani a contractelor de licenţă şi transferate în capitalul social al întreprinderii cu investiţii străine, şi valorilor tehnologiilor introduse  în Republica Moldova, precum şi a valorilor, realizate prin aplicarea acestor tehnologii.
7. Fondatorul sau  fondatorii menţionează  în documentele de constituire termenele depunerii aportului lor financiar şi  material, precum şi nematerial, în capitalul social.
Articolul 10. Expertiza ecologică şi sanitar
                           -epidemiologică a tehnologiilor
Fondatorii întreprinderii cu investiţii străine sînt obligaţi, în cazurile şi modul stabilite de legislaţia Republicii Moldova, să primească de la organul de stat pentru protecţia mediului înconjurător şi de la serviciul sanitaro-epidemiologic avizele de expertiză privind securitatea tehnologiei subdiviziunii de producţie ce se înfiinţează.
Articolul 11. Autorizarea înfiinţării întreprinderilor
                           cu investiţii străine
1. Înfiinţarea întreprinderii al cărei fond monetar de investiţii străine din capitalul social depăşeşte 5 milioane dolari S.U.A. necesită autorizaţia organului administraţiei de stat responsabil cu reglementarea antimonopol.
Înfiinţarea întreprinderii cu investiţii străine într-un domeniu cu acces limitat pentru investitorii străini se efectuează cu  autorizaţia organului administraţiei de stat respectiv.
2. Fondatorul anexează la cererea de autorizare a înfiinţării întreprinderii cu investiţii străine documentele necesare pentru înregistrarea acesteia.
3. Autorizaţia pentru înfiinţarea  întreprinderii cu investiţii străine sau respingerea motivată privind înfiinţarea acesteia se eliberează fondatorului de către organul administraţiei de stat respectiv  în scris, în termen de 30 de zile de la data depunerii documentelor omologate corespunzător.
Articolul 12. Actele necesare pentru înregistrare
Pentru înregistrarea întreprinderilor cu investiţii străine şi a filialelor lor se prezintă actele prevăzute pentru înregistrarea întreprinderilor locale şi, suplimentar, actele prevăzute la articolul 11 alineatul (4) din Legea cu privire la înregistrarea de stat a întreprinderilor şi organizaţiilor.

    [Art.12 în redacţia L768 27.12.2001/MO21 05.02.2002]
    Articolul 13. Modul şi termenele de înregistrare
1. Înregistrarea întreprinderilor cu investiţii străine, a filialelor, a reprezentanţelor comercial-economice şi a asociaţiilor acestora se efectuează de către organul de stat împuternicit în conformitate cu legislaţia.
2. Modul şi termenele de înregistrare sînt similare celor prevăzute pentru înregistrarea întreprinderilor autohtone.

      [Art.13 modificat prin L768 27.12.2001/MO21 05.02.2002]
[Art.14 exclus prin Legea nr.197-XIII din 27.07.94]
CAPITOLUL III
ACTIVITATEA ÎNTREPRINDERII CU INVESTIŢII
STRĂINE ŞI LICHIDAREA EI
Articolul 15. Începerea şi durata activităţii de antreprenoriat
1. Întreprinderea cu investiţii străine va practica numai genurile de activitate stabilite în documentele ei de constituire. Începutul activităţii de investire sau a activităţii curente de antreprenoriat se consideră data sosirii pe contul întreprinderii cu investiţii străine a primului document de plată în legătură cu această activitate.
2. Întreprinderea cu  investiţii străine poate să practice anumite genuri de activitate numai după obţinerea licenţelor de stat.
3. Activitatea (de investire şi construcţie sau curentă) a întreprinderii cu investiţii străine va începe cel mai tîrziu după şase luni de la data înregistrării. În caz de încălcare a termenului respectiv, organul care a înregistrat această întreprindere o declară nefondată.
4. Dacă după expirarea termenului indicat  în documentele de constituire pentru completarea capitalului social al întreprinderii cu investiţii  străine lipsesc documentele care confirmă depunerea de către fiecare fondator  în capitalul social 100 procente din cota stabilită, organul care a înregistrat această întreprindere o declară nefondată.
5. În cazul în care  întreprinderea  cu  investiţii  străine  este declarată  nefondată,  întreprinderea dată îşi încetează activitatea  la decizia fondatorilor ei sau a Curţii de apel economice.

      [Art.15 al.5 modificat prin L240/13.06.03, MO138/08.07.03 art.557]
6. Durata activităţii  întreprinderilor cu investiţii  străine,  cu excepţia  celor de concesiune, nu este limitată, dacă documentele de constituire nu prevăd altfel.
Articolul 16. Organele administrative ale întreprinderii
1. În cadrul întreprinderii cu investiţii străine se formează organe administrative în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova şi (sau) cu documentele de constituire a întreprinderii.
2. Posturile de conducere  în organele administrative ale întreprinderii cu investiţii străine pot fi deţinute de cetăţeni ai Republicii Moldova, cetăţeni străini, precum şi de apatrizi.
3. Persoanele cărora în ţara unde le este cetăţenia (domiciliu) li s-a interzis, prin decizia instanţei judecătoreşti, să practice anumite genuri de activitate şi cei care au antecedente penale nestinse pentru infracţiuni cupide nu pot ocupa posturi  de conducere în organele administrative ale întreprinderii cu investiţii străine.
Articolul 17. Relaţiile de muncă
1. Cetăţenii  Republicii Moldova, cetăţenii străini şi apatrizii pot practica orice specialităţi la întreprinderile cu investiţii străine.
2. Cetăţenii străini beneficiază de dreptul la vize de intrare şi de reşedinţă potrivit necesităţilor activităţii lor în cadrul întreprinderii cu  investiţii străine, dacă acest lucru  nu contravine intereselor asigurării securităţii naţionale şi ordinii publice a Republicii Moldova.
3. Relaţiile de muncă în cadrul întreprinderii cu investiţii străine se reglementează de contractul colectiv, încheiat de administraţia acestei întreprinderi cu lucrătorii ei, şi de contractele  (acordurile) de muncă încheiate cu fiecare dintre aceşti lucrători.

Articolul 18. Asigurarea socială şi asistenţa socială
1. Asigurarea socială şi asistenţa socială a lucrătorilor întreprinderii cu  investiţii străine se efectuează în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova. Întreprinderea poate să vizeze cote  în fondul de asigurare socială doar pentru acei salariaţi străini, care şi-au manifestat dorinţa de a beneficia de asistenţă medicală şi socială gratuite  în Republica Moldova. Această dispoziţie este aplicabilă şi în cazul achitării cotelor  în fondul de pensii, conform legislaţiei Republicii Moldova.
2. Decontările pentru asigurarea  socială şi asistenţa socială  a lucrătorilor din  întreprinderile cu investiţii străine se fac în cote unice în valuta Republicii Moldova şi în valută străină proporţional cu salariul, calculat şi plătit în valuta respectivă.
3. Întreprinderea  cu investiţii străine transferă plăţile destinate asigurării cu pensii a lucrătorilor străini în fondurile ţărilor unde aceştia  îşi au cetăţenia (domiciliul) în valuta acestor ţări sau într-o altă valută străină.
Articolul 19. Drepturile asupra proprietăţii intelectuale (industriale)
1. Realizarea şi ocrotirea drepturilor investitorilor străini asupra proprietăţii intelectuale (industriale), puse de aceştia la dispoziţie în calitate de investiţii străine, se asigură de legislaţia Republicii Moldova, documentele de constituire şi contractele economice încheiate cu terţii.
2. Întreprinderea cu investiţii străine poate încheia cu lucrătorii săi contracte privind cedarea drepturilor asupra obiectelor proprietăţii intelectuale (industriale), pe care aceştia le vor crea în urma executării sarcinilor de producţie. Aceste contracte vor determina şi obligaţiile  întreprinderii  în asigurarea condiţiilor corespunzătoare pentru lucrătorii care creează obiectele proprietăţii respective.
3. Dacă contractul de cedare a drepturilor asupra obiectului proprietăţii  intelectuale (industriale) care se creează nu a fost încheiat, întreprinderea cu investiţii străine este în drept să folosească invenţia, modelul industrial, marca comercială sau marca de deservire create de lucrătorul său  numai în baza unui acord, cu lucrătorul  posesor al brevetului privind procurarea  dreptului  asupra brevetului.
4. Întreprinderea  cu  investiţii  străine brevetează în mod independent  în  străinătate invenţiile, modelele  industriale, mărcile comerciale şi mărcile de deservire, create în Republica Moldova, care îi aparţin.
[Art.20 exclus prin Legea nr.197-XIII din 27.07.94]

Articolul 21. Preţurile, livrările şi plăţile pe piaţa înternă
Întreprinderea cu investiţii străine este în drept să stabilească, pe baze contractuale, preţuri la produsele (lucrările, serviciile) proprii, să determine formele de plată pentru ele, s-o  livreze pe această piaţă internă organizată a republicii, precum şi să procure pe acestă piaţă produse (lucrării, servicii) pentru activitatea sa de antreprenoriat, dacă legislaţia Republicii Moldova şi contractele economice ale întreprinderii respective nu stabilesc altfel.

Articolul 22. Condiţiile folosirii mijloacelor de plată
Pentru a folosi mijloacele de plată în valuta Republicii Moldova şi în valută liber convertibilă, întreprinderea cu investiţii străine deschide conturi la băncile-rezidente din Republica Moldova, în conformitate cu legislaţia valutară a Republicii Moldova.
[Art.23 exclus prin Legea nr.197-XIII din 27.07.94]

Articolul 24. Recalcularea valutei străine în valuta Republicii Moldova
La evaluarea investiţiilor străine şi estimarea activităţii întreprinderii  cu investiţii străine, valuta străină se recalculează în valuta Republicii Moldova conform cursului stabilit de Bancă Naţională a Moldovei pentru operaţiile economice externe care este în  vigoare la data efectuării operaţiunii respective.

Articolul 25. Asigurarea riscurilor patrimoniale
Riscurile patrimoniale ale întreptinderii cu investiţii străine pot fi asigurate în orice organizaţie de asigurare, dacă legislaţia Republicii Moldova nu stabileşte altfel.
Articolul 26. Asigurarea obligaţiilor
1. Averea şi drepturile patrimoniale şi nepatrimoniale ale întreprinderii cu investiţii străine, inclusiv dreptul de proprietate asupra terenurilor pot fi folosite în scopul asigurării tuturor tipurilor de obligaţii ale întreprinderii respective.
2. Averea, drepturile patrimoniale şi nepatrimoniale amanetate de către întreprinderea cu  investiţii străine pot fi vîndute de către deţinătorul de gaj oricărei persoane fizice sau persoane juridice  în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova.
Articolul 27. Evidenţa şi dările de seamă
Întreprinderile cu investiţii străine efectuează evidenţa contabilă şi dările de seamă statistice în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova.

Articolul 28. Răspunderea întreprinderilor cu investiţii străine
Întreprinderea cu investiţii străine care aduce în republică pentru necesităţi proprii, producţie (lucrări, servicii) la preţuri cu mult mai mari decît cele mondiale şi care duce producţie din republică la preţuri mult mai reduse, inclusiv la preţuri de transfer, este sancţionată  în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova.
Articolul 29. Controlul asupra activităţii întreprinderilor cu investiţii străine
1. Organele fiscale şi alte organe ale administraţiei de stat exercită controlul asupra activităţii întreprinderilor cu investiţii străine în limitele atribuţiilor lor şi în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova.
Întreprinderile cu  investiţii  străine sînt obligate să prezinte organelor administrative respective dări de seamă şi alte documente privind activitatea lor.
Pentru efectuarea controlului fiscal al acestor întreprinderi pot fi atrase organizaţii audit republicane şi straine împuternicite în  acest scop.
2. Dacă în urma controlului se stabileşte că informaţia  prezentată organelor administraţiei de stat de întreprinderea cu investiţii străine nu corespunde stării reale de lucruri, întreprinderea în cauză este obligată, pe lîngă executarea altor măsuri prevăzute de legislaţia Republicii  Moldova să compenseze în modul stabilit toate cheltuielile suportate de organele administrative  în legătură cu efectuarea controlului dat.
3. Organele fiscale şi alte organe ale administraţiei de stat sînt obligate să păstreze secretul comercial al întreprinderii cu investiţii străine. În cazul încălcării acestei prevederi, organele respective vor compensa întreprinderii pierderile pricinuite, inclusiv profitul ratat.
În cazul în care organul administrativ nu dispune de mijloace necesare, compensarea pierderilor se efectuează din contul bugetului de stat.
Articolul 30. Lichidarea întreprinderii cu investiţii străine
1. Lichidarea întreprinderii cu investiţii străine se face în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova. Balanţa de lichidare va fi confirmată de o organizaţie audit din Moldova. Organizaţia audit va fi desemnată de către proprietarii  întreprinderii sau de organul competent care a luat decizia privind lichidarea acestei întreprinderi.
2. Impozitarea întreprinderii cu investiţii străine, în cazul lichidării, se efectuează conform legislaţiei  fiscale a Republicii Moldova. În caz de transferare peste hotare a venitului obţinut  sub formă de valori materiale, acesta nu va fi supus taxelor şi impozitelor, cu excepţia impozitului pe venit a cărui achitare se reglementează conform prevederilor Codului fiscal şi ale Legii cu privire la administrarea impozitului pe venit şi pentru punerea în aplicare a  titlurilor I şi II ale Codului fiscal.

CAPITOLUL IV
DOBÎNDIREA ŞI ÎNSTRĂINAREA BUNURILOR ŞI
A DREPTURILOR PATRIMONIALE
Articolul 31. Procurarea părţilor sociale (cotelor de
                           participaţie), acţiunilor şi a altor hîrtii
                           de valoare
1. Investitorii străini şi întreprinderile cu investiţii străine au dreptul să procure părţi sociale (cote de participaţie), acţiuni şi alte hîrtii de valoare ale întreprinderilor din Moldova în modul şi în condiţiile stabilite de prezenta Lege şi de alte acte legislative ale Republicii Moldova.
2. Investitorii străini şi întreprinderile cu investiţii străine pot să procure, cu autorizaţia Ministerului Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova, hîrtii de valoare ce aprţin statului.
Articolul 32. Dobîndirea drepturilor patrimoniale
1. Terenurile şi alte imobile se dau în arendă întreprinderilor cu investiţii  străine pe un termen de cel mult 99 ani cu dreptul de a-l prelungi sau fără acest drept.
2. Darea în arendă întreprinderilor cu investiţii străine a bunurilor proprietate de stat (municipală) ce depăşesc limita valorică stabilită de Parlamentul Republicii Moldova se efectuează cu autorizaţia organului administraţiei de stat (municipale) împuternicit cu administrarea acestor bunuri.
3. La trecerea către investitorul străin sau întreprinderea cu investiţii  străine a dreptului de proprietate asupra clădirilor şi amenajărilor, în folosinţa posesorului trece şi dreptul de folosinţa  a terenurilor ocupate de aceste obiective.
4. Dacă întreprinderilor autohtone li se va acorda dreptul de proprietate asupra terenurilor, el se va extinde şi asupra întreprinderilor cu investiţii străine. În acest caz întreprinderea  cu investiţii străine obţine dreptul de preempţiune asupra terenului pe care se află halele de producţie, depozitele, birourile, spaţiile comerciale.

Articolul 33. Participarea la privatizare
1. Investitorii  străini participă la privatizare în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova.
2. Întreprinderile cu investiţii străine au dreptul să  folosească, pentru participarea la privatizare, mijloacele băneşti  în valuta Republicii Moldova, obţinute sub formă de venituri legale şi depuse la conturi.
Articolul 34. Înstrăinarea unei părţi sociale
                           (cote de participare) din capitalul social
În cazul înstrăinării, totale sau parţiale, a unei părţi sociale (cote de participaţie) din capitalul social al întreprinderii cu investiţii străine, fie şi de un singur participant, întreprinderea respectivă urmează să fie reînregistrată (reorganizată).
CAPITOLUL V
FACILITĂŢI ACORDATE DE STAT
Articolul 35. Facilităţi vamale pentru bunurile aduse
1. Valorile materiale prevăzute  la  art.3 al prezentei  Legi,  în calitate de bunuri ce constituie aportul la  formarea şi  majorarea capitalului social al întreprinderii sînt scutite de taxe vamale.
2. Dacă bunurile, introduse de investitorul străin în calitate de aport la capitalul social fără plata taxelor vamale, sînt folosite în alte scopuri, întreprinderea, în decursul primilor trei ani, va achita taxele vamale în întregime, inclusiv dobînda bancară aferentă, după expirarea acestui termen, taxele vamale se vor calcula  la valoarea reziduală a bunurilor.
Articolul 36. Facilităţi vamale la  importuri şi exporturi
1. Întreprinderea cu  investiţii  străine are drepturi să importe produse (lucrări, servicii) destinate producţiei proprii şi să exporte produse (lucrări, servicii) de fabricare proprie.
2. Întreprinderea cu investiţii străine se scuteşte de plata taxelor vamale pentru acele bunuri (materie primă, semifabricate etc.), importate pentru a fi folosite la fabricarea articolelor pentru export.
[Art.37 exclus prin Legea nr.1592-XIII din 27.02.98]
[Art.38 abrogat prin Legea nr.114-XIV din 29.07.98]
CAPITOLUL VI
GARANŢII ACORDATE DE STAT
Articolul 39. Garanţii în caz de naţionalizare sau
                     expropriere a investiţiilor străine
1. În Republica Moldova investiţiilor străine li se acordă siguranţă şi protecţie deplină.
2. Investiţiile străine nu pot fi expropriate, naţionalizate sau supuse altor măsuri similare decît prin lege sau în temeiul unei legi şi numai  în cazul apărării intereselor naţionale, şi cu acordarea  unei compensaţii.
3. Compensaţia  trebuie să corespundă valorii investiţiei alienate potrivit evaluării, efectuate nemijlocit înainte de momentul  în care exproprierea, naţionalizarea sau alte măsuri similare au devenit publice. Ea va fi plătită în termen de trei  luni de la momentul aplicării măsurii  respective, incluzînd dobînda bancară aferentă, calculată  pînă la data plăţii. Suma compensaţiei se plăteşte  persoanei împuternicite  în valuta în care a fost efectuată investiţia şi poate fi transferată peste hotare neîngrădit.
4. Plata compensaţiei este asigurată de organul de stat împuternicit cu  realizarea  exproprierii, naţionalizării sau altor măsuri  similare.
Organul de stat va asigura valoarea şi modul de plată ale compensaţiei, cel tîrziu pînă la momentul aplicării sancţiunilor respective. Dacă organul de stat nu dispune de mijloacele financiare necesare, plata compensaţiei se va face de la bugetul de stat.
5. Investitorul  afectat are dreptul să ceară, în modul stabilit de legislaţie, verificarea legalităţii exproprierii, naţionalizării sau altor măsuri similare, precum şi a corectitudinii  cuantumului compensaţiei.
Articolul 40. Garanţii în caz de întrerupere forţată şi
                           de suspendare a activităţii
1. Activitatea  întreprinderii cu investiţii străine nu  poate  fi întreruptă  forţat decît prin decizia Guvernului Republicii Moldova, sau a Curţii de apel economice şi numai în cazul in care activitatea acesteia încalcă flagrant prevederile legislaţiei Republicii Moldova şi stipulaţiile documentelor de constituire a întreprinderii.
[Art.40 al.1. modificat prin L240/13.06.03, MO138/08.07.03 art.557]
2. Dacă din iniţiativa organului administraţiei de stat, în scopul verificării, a fost suspendată activitatea întreprinderii cu investiţii străine şi nu au fost descoperite încălcări ale prevederilor legislaţiei Republicii Moldova şi ale stipulaţiilor documentelor de constituire a întreprinderii, organul  respectiv va recupera pierderile suportate de întreprindere, inclusiv profitul ratat.
În cazul în care organul administrativ respectiv  nu dispune de mijloacele necesare, compensaţia  pierderilor se va recupera de la bugetul de stat.
3. Valorile materiale ale  investitorului străin care se disponibilizează în legătură cu lichidarea întreprinderii sau retragerea investitorului străin pot fi duse peste hotare fără licenţa.
Articolul 41. Garanţii la utilizarea mijloacelor băneşti
                            în valuta Republicii Moldova
Investitorilor străini şi întreprinderilor cu investiţii  străine, după achitarea impozitelor, taxelor şi altor plăţi, li  se garantează dreptul de utilizare  în Republica Moldova a mijloacelor obţinute în valuta ei pentru:
activitatea curentă;
reinvestire, inclusiv  procurarea de întreprinderi,  părţi  sociale (cote de participaţie), acţiuni şi alte hîrtii de valoare;
achiziţionarea de valută străină pe piaţa internă organizată.
Articolul 42. Garantarea transferării peste hotare a mijloacelor
                     băneşti în valută străină
1. Investitorilor străini după achitarea impozitelor, taxelor şi altor plăţi, li se  garantează dreptul de a transfera peste  hotare mijloacele băneşti  în  valută străină, obţinute  în urma  investirii, inclusiv:
veniturile sub forma de dividende (părţi ale impozitului), dobînzi, plăţi  pentru  asistenţa şi serviciile tehnice, remuneraţia de  licenţa, comision şi alte încasări (plăţi) similare;
sumele plătite investitorilor în baza revendicărilor pecuniare, precum şi în baza altor revendicări cu valoare  economică;
sumele obţinute de investitori  în legătură cu  lichidarea întreprinderii, vînzarea, naţionalizarea  sau sechiziţionarea investiţiilor ei şi a obiectelor investirii.
Acestor transferuri nu se aplică alte impozite sau taxe şi ele  se pot face, în decursul a şase luni, fără vreo autorizaţie specială.
2. Investitorii străini au dreptul să scoată peste hotare mijloacele lor băneşti sau o parte a acestora sub formă de produse achiziţionate pe piaţa internă organizată, fără a plăti impozite sau taxe şi fără vreo autorizaţie specială, dacă aceasta nu contravine legislaţiei.
3. În cazul retragerii unui investitor străin dintr-o întreprindere mixtă sau în cazul lichidării întreprinderii cu investiţii străine, statul garantează transferul în valută străină, în termen de trei luni, al venitului obţinut  în  valuta Republicii Moldova din vînzarea cotei-părţi deţinute de respectivul investitor.
4. Pentru întreprinderile cu investiţii străine care produc mărfuri de interes deosebit ce înlocuiesc producţia de import, Guvernul Republicii Moldova este în drept să efectueze, din contul fondului valutar, transferarea profitului acestor întreprinderi  în valuta Republicii Moldova, în valută străină, conform cursului stabilit de Banca Naţională a Moldovei.
5. Lucrătorilor străini, după ce aceştia plătesc impozitul pe venit, li se garantează transferarea peste hotare a salariului rămas necheltuit şi a altor venituri în valută străină obţinute în urma activităţii  de muncă.
Articolul 43. Garanţii în legătură cu modificarea legislaţiei
1. În cazul adoptării unor  noi acte legislative care  vor  schimba condiţiile de activitate a  întreprinderii cu  investiţii  străine înfiinţate  pînă  la  adoptarea unor asemenea  acte, întreprinderea respectivă, în termen de zece ani de la data intrării  în vigoare a noilor acte  legislative, are dreptul să se conducă de legislaţia Republicii Moldova în vigoare la data înfiinţării întreprinderii.
2. Prevederile punctului 1 nu se extind asupra legislaţiei  vamale, fiscale, antimonopol, financiare, monetare de credite, valutare, precum şi asupra legislaţiei care reglementează asigurarea securităţii statului protecţia  mediului  înconjurător, ordinii  publice, moralităţii şi sănătăţii populaţiei.
Investitorii străini şi întreprinderile cu investiţii străine care beneficiau de facilităţii vamale, fiscale şi de altă natură în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova anterior în vigoare au dreptul să se folosească de aceste facilităţi şi  după  intrarea  în vigoare a noii legislaţii.
3. Dacă după încheierea contractelor economice cu participarea întreprinderilor mixte şi a întreprinderilor aparţinînd integral investitorilor străini vor fi emise legi care vor înrăutăţi situaţia economică a părţilor semnatare ale acestor contracte,  ultimele  îşi păstrează  puterea de lege pentru întreaga lor perioadă de acţiune, dacă modificarea  condiţiilor contractuale nu este prevăzută  în  acordul părţilor.
Articolul 44. Garanţii suplimentare
Organele administraţiei de stat şi organele autoadministrării locale în  limitele  competenţei lor, pot să acorde investitorilor străini şi întreprinderilor cu investiţii străine garanţii suplimentare, inclusiv prin intermediul gajului de bunuri aflate la dispoziţia  organelor respective, prin gajul de bunuri în băncile străine şi internaţionale.
Articolul 45. Examinarea litigiilor
1. Litigiile  investitorilor străini cu organele de stat, vizînd aplicarea prezentei Legi şi a prevederilor altor acte legislative ale Republicii Moldova, vor fi soluţionate de cătreCurtea de apel economică. Părţile, aflate în litigiu, pot conveni să supună  litigiul lor unei judecăţi arbitrale cu sediul într-o altă ţară sau unei judecăţi arbitrale internaţionale. O atare înţelegere poate fi încheiată înainte sau după apariţia litigiului.
2. Celelalte litigii între întreprinderile cu investiţii străine, pe de o parte, şi alte persoane fizice şi juridice, instituţii de stat  şi organizaţii  publice, pe de  altă parte, care se referă la relaţii reglementate de dreptul civil, precum şi alte litigii, apărute între fondatorii  întreprinderilor menţionate, vor fi soluţionate de către instanţa Curtea de apel economică. Părţile, aflate în litigiu, pot să convină soluţionarea litigiilor de către o judecată arbitrală cu sediul în  Republica Moldova sau într-o altă ţară. O atare înţelegere poate  fi făcută înainte sau după apariţia litigiului.
[Art.45 al.1;2 modificat prin L240/13.06.03, MO138/08.07.03 art.557]
3. Litigiile de muncă dintre administraţia întreprinderii cu investiţii străine şi lucrătorii acesteia se examinează în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova, dacă pentru lucrătorii străini nu se prevăd alte modalităţi în condiţiile contractelor (acordurilor) de muncă individuale.
CAPITOLUL VII
CONCESIUNILE ŞI ZONELE LIBEREI INIŢIATIVE
Articolul 46. Concesiunile şi contractele de concesiune
1. Acordarea pentru investitorii străini a concesiunilor în vederea efectuării prospecţiunii, explorării şi valorificării resurselor naturale în Republica Moldova se află în competenţa exclusivă a Guvernului Republicii Moldova şi se realizează  pe baza  hotărîrilor acestuia, a rezultatelor  concursurilor  (tîrgurilor, ofertelor) internaţionale şi a contractelor de concesiune încheiate pe baza acestor rezultate.
Termenul de transmitere  în concesiune a resurselor naturale nu  va depăşi 50 de ani.
2. Contractul de concesiune pentru  prospecţiune, explorare şi valorificare  a resurselor naturale se încheie între investiorul străin şi organul administraţiei de stat împuternicit de Guvernul Republicii Moldova.
În contractul de concesiune se stabilesc termenele, condiţiile şi modul de efectuare a activităţii de concesiune inclusiv:
a) termenul de prospecţiune, explorare şi valorificare a resurselor naturale;
b) volumul şi  tehnologia de explorare şi valorificare a resurselor naturale,  precum şi termenele de acordare a licenţelor pentru  anumite lucrări;
c) obligaţiile în ce priveşte protecţia  mediului  înconjurător, inclusiv referitoare la condiţiile de păstrare a resurselor obţinute, a deşeurilor de producţie nocive şi în ce priveşte recultivarea şi înapoierea terenurilor folosite;
d) modul de distribuire a cheltuielilor pentru prospecţiunea, explorarea şi valorificarea  resurselor naturale şi a riscurilor în legătură cu aceasta, precum şi a veniturilor;
e) modul de finanţare a construcţiei  obiectelor de locuit şi de menire socială pe terenul transmis în concesiune;
f) genurile şi cuantumurile plăţilor pentru concesiuni şi modul de efectuare a acestora;
g) formele de participare a locatorului în organele administrative ale întreprinderii concesionate şi  alte forme de control asupra activităţii acesteia;
h) condiţiile, cota, modul şi termenele de pregătire a personalului local pentru întreprinderea de concesiune;
i) facilităţile  şi  garanţiile, dacă acestea se deosebesc  de  cele prevăzute de prezenta Lege;
j)  modul  de încetare a activităţii întreprinderii de concesiune;
k) responsabilitatea  părţilor contractante şi modul de examinare a litigiilor dintre ele.
3. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova privind transmiterea resurselor naturale în concesiune scuteşte investitorul străin de necesitatea de a obţine autorizaţie pentru înfiinţarea întreprinderii cu investiţii străine, prevăzută la articolul 1 punctul 1.
4. Acordarea pentru investitorii străini a dreptului de folosinţă asupra obiectelor existente sau în curs de construcţie, care se află în proprietatea statului (municipiului), dar nu sînt transmise în gestiune întreprinderilor, instituţiilor sau organizaţiilor, precum şi a dreptului la construirea de către investitorii străini a obiectivelor care se transmit, după expirarea termenului de exploatare convenit,  în proprietate de stat (municipală), se efectuează în baza contractelor de concesiune încheiată cu organele administraţiei de stat competente.
5. Schimbarea  unilaterală a condiţiilor contractului de  concesiune nu se admite, dacă contractul nu prevede altfel.
Articolul 47. Investiţiile străine în zonele liberei iniţiative
1. În scopul atragerii suplimentare a investiţiilor străine şi a specialiştilor la administrarea şi organizarea producţiei, dezvoltarea producţiei pentru export şi a mărfurilor care le-ar înlocui pe cele de import, în Republica Moldova pot fi create zone de producţie libere, tehnico-ştiinţifice, de tranzit, comerciale, bancare, de asigurare şi alte tipul de zone ale liberei iniţiative.
2. Hotărîrea privind crearea în Moldova a zonelor liberei iniţiative se adoptă de Parlamentul Republicii Moldova la prezentarea Guvernului şi a organelor de autoadministrare locală, ţinîndu-se cont de studiul de fezabilitate al fiecărei dintre aceste zone.
3. În zonele liberei iniţiative se stabilesc sisteme avantajoase de reglementare registraţională, vamală, import-export, fiscală, valutară, financiară şi de credite, precim şi alte tipuri de reglementări ale activităţii întreprinderilor cu investiţii străine, reglementări ce pot fi  extinse asupra persoanelor juridice din Republica Moldova  care se află în aceste zone.
4. Tipurile şi cuantumurile facilităţilor, condiţiile,  modul şi termenele de acordare a acestora în fiecare zonă a liberei iniţiative se determină de Parlamentul Republicii Moldova.
5. Zonele liberei  iniţiative pe teritoriul Republicii Moldova şi al statelor limitrofe se creează şi funcţionează  în baza contractelor (acordurilor) interstatale.

PREŞEDINTELE
REPUBLICII MOLDOVA                                Mircea SNEGUR

Chişinău, 1 aprilie 1992.
nr. 998-XII