LPC522/2003
ID intern unic:  312530
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 522
din  18.12.2003
pentru modificarea  şi completarea Codului cu privire la
contravenţiile administrative şi a Legii nr.1227-XIII din
27 iunie 1997 cu privire la publicitate
Publicat : 30.01.2004 în Monitorul Oficial Nr. 019     art Nr : 123     Promulgat : 22.01.2004
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. - Codul cu privire la contravenţiile administrative, aprobat prin Legea R.S.S.Moldoveneşti din 29 martie 1985 (Veştile Sovietului Suprem şi ale Guvernului R.S.S.Moldoveneşti, 1985, nr.3, art.47), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 142, alineatul 4 se exclude.
2. Articolul 1421:
din sancţiunea alineatului 1, cuvintele "cetăţenilor în mărime de la cinci la douăzeci de salarii minime şi" se exclud;
alineatul 2 va avea următorul cuprins:
"Nerespectarea condiţiilor şi normelor de difuzare a programelor audiovizuale, stabilite de Consiliul Coordonator al Audiovizualului şi Comisia Electorală Centrală pentru perioada campaniei electorale, -
atrage după sine aplicarea unei amenzi persoanelor cu funcţii de răspundere în mărime de la cincizeci la două sute cincizeci de salarii minime."
după alineatul 2 se introduce un nou alineat 3 şi alineatul 4, cu următorul cuprins:
"Emiterea pe altă frecvenţă sau canal, nerespectarea datelor tehnice, a zonei sau a parametrilor tehnici, prevăzuţi în licenţa de emisie, -
atrag după sine aplicarea unei amenzi persoanelor cu funcţii de răspundere în mărime de la două sute la trei sute de salarii minime.
Difuzarea publicităţii cu încălcarea prevederilor legale -
atrage după sine aplicarea unei amenzi persoanelor cu funcţii de răspundere în mărime de la două sute cincizeci la cinci sute de salarii minime."
alineatul 3 devine alineatul 5.
3. Articolul 2314:
în denumire, alineatele 1 şi 2, după cuvîntul "informaticii" se introduce cuvîntul
",audiovizualului";
la alineatul 1, textul "articolele 142-1425, 143-1434" se înlocuieşte cu textul "articolul 142 alineatele 2 şi 3, articolele 1421-1425, 143, 1431, 1433, 1434";
la alineatul 2 punctul 1), textul "articolele 142-1424, 143-1433" se înlocuieşte cu textul "articolul 142 alineatele 2 şi 3, articolele 1421-1424, 143, 1431, 1433";
alineatul 2 se completează cu punctul 3), cu următorul cuprins:
"3) pentru contravenţiile administrative prevăzute la articolul 1421 din  prezentul cod - preşedintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului."
Art.II. - Legea nr.1227-XIII din 27 iunie 1997 cu privire la publicitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.67-68, art.555), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, în definiţia noţiunii "publicitate (reclamă)", după cuvîntul "informaţie" se introduce cuvîntul "publică".
2. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
"Articolul 2. Legislaţia cu privire la publicitate
Legislaţia cu privire la publicitate include Constituţia Republicii Moldova, legile şi hotărîrile Parlamentului, tratatele internaţionale la care Republica Moldova  este parte, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile şi ordonanţele Guvernului şi alte acte normative adoptate în conformitate cu acestea."
3. La articolul 7 litera a), cuvîntul "onestitatea" se înlocuieşte cu cuvintele "loialitatea, onestitatea".
4. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
"Articolul 8. Cerinţe generale
(1) Publicitatea trebuie să fie loială şi onestă.
(2) Publicitatea trebuie să fie identificată fără cunoştinţe speciale şi fără utilizarea de mijloace tehnice.
(3) Publicitatea nu trebuie să inducă în eroare, nici să prejudicieze interesele consumatorilor.
(4) În mass-media, publicitatea trebuie să fie în mod clar identificabilă de celelalte programe şi materiale prin mijloace poligrafice, video, audio, combinate sau prin comentarii. De regulă, publicitatea se difuzează grupat.
(5) Difuzorul de publicitate nu trebuie să exercite influenţă editorială asupra conţinutului programelor.
(6) Publicitatea subliminală este interzisă.
(7) Publicitatea se difuzează în limba moldovenească iar, la dorinţa furnizorului de publicitate - şi în alte limbi, în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, cu Legea cu privire la funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.  
(8) Publicitatea mascată este interzisă.
(9) Se interzice publicitatea mărfurilor (serviciilor) pasibile de certificare (licenţiere) în cazul în care certificatul (licenţa) lipseşte, precum şi publicitatea mărfurilor (serviciilor) interzise pentru producere şi comercializare în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(10) Nu se permite publicitatea cu folosirea neautorizată a simbolicii de stat, a denumirilor sau a abrevierilor de firme, companii, întreprinderi, instituţii şi organizaţii.
(11) Publicitatea nu trebuie:
a) să contravină intereselor statului;
b) să incite la acţiuni ce încalcă legislaţia privind protecţia mediului înconjurător;
c) să conţină informaţii care nu sînt autentice;
d) să conţină elemente ce pot provoca panică, instiga la violenţă, la agresiune sau la acţiuni periculoase ce pot prejudicia sănătatea sau ameninţa securitatea oamenilor;
e) să conţină, fără temeiuri de ordin instructiv sau social, imagini vizuale sau descrieri ale unor acţiuni periculoase cu neglijarea măsurilor de securitate.
(12) Informaţia despre programele audiovizuale nu este considerată publicitate şi se difuzează în mass-media gratuit."
5. La articolul 12, cuvîntul "camuflată" se înlocuieşte cu cuvîntul "subliminală".
6. Articolul 13:
la alineatul (1) propoziţia a doua, cuvintele "private şi a celor" se exclud;
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) Publicitatea trebuie să fie inserată între emisiuni. Cu excepţia condiţiilor prevăzute în alin.(3)-(6), publicitatea poate, în egală măsură, să fie inserată şi pe parcursul emisiunilor astfel încît să nu afecteze integritatea şi valoarea emisiunilor şi să nu prejudicieze drepturile titularilor de drepturi."
după alineatul (2) se introduc două noi alineate (3) şi (4) şi alineatele (5) şi (6), cu următorul cuprins:
"(3) În cadrul emisiunilor, constituite din părţi autonome, sau al emisiunilor sportive, al evenimentelor şi spectacolelor cu o structură similară, care conţin pauze, publicitatea nu poate fi inserată decît între părţi sau în pauze.
(4) Difuzarea operelor audiovizuale, cum sînt filmele televizate, cu excepţia serialelor, emisiunilor de divertisment şi a documentarelor, ce au  o durată mai mare de 45 de minute, poate fi întreruptă o singură dată după fiecare perioadă de 45 de minute. O nouă întrerupere este permisă dacă durata programului este cu cel puţin 20 de minute mai mare  decît două sau mai multe perioade complete de 45 de minute.
(5) Pentru întreruperea în scopuri publicitare a altor programe decît cele prevăzute în alin.(4), este necesar să treacă cel puţin 20 de minute după fiecare întrerupere succesivă.
(6) Publicitatea nu poate fi inserată în timpul difuzării oficierii serviciilor religioase. Jurnalele televizate, programele de ştiri, documentarele, emisiunile pe teme religioase şi emisiunile pentru copii cu o durată mai mică de 30 de minute nu pot fi întrerupte de publicitate. Dacă durata acestora este de 30 de minute sau mai mare, se vor aplica prevederile alin.(5)."
alineatele (3) şi (4) devin alineatele (7) şi (8).
7. Articolul 15 alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"(1) Difuzarea operelor audiovizuale, cum sînt filmele cinematografice, cu excepţia serialelor, emisiunilor de divertisment şi documentarelor, ce au o durată mai mare de 45 de minute, poate fi întreruptă o singură dată după fiecare perioadă de 45 de minute. O nouă întrerupere este permisă dacă durata programului este cu cel puţin 20 de minute mai mare decît două sau mai multe perioade complete de 45 de minute."
8. Articolul 19:
la alineatul (1):
la litera d), cuvintele "în rîndurile lor;" se înlocuiesc cu cuvintele "în rîndurile lor. Implicarea minorilor în publicitatea consumului de băuturi alcoolice  nu se admite;"
alineatul se completează cu literele h) şi i), cu următorul cuprins:
"h) să încurajeze consumul excesiv de băuturi alcoolice ori să prezinte într-o lumină negativă abstinenţa sau moderaţia;
i) să pună accentul pe conţinutul de alcool al băuturilor."
la alineatul (5), cuvintele ", cu respectarea prevederilor alin.(3)," se exclud.
9. Articolul 22 se completează cu alineatele (3)-(6), cu următorul cuprins:
"(3) Influenţarea de către sponsor a conţinutului emisiunilor sponsorizate şi a programării lor, ce limitează independenţa editorială a difuzorului de publicitate, este interzisă.
(4) Emisiunile sponsorizate nu trebuie să incite la vînzarea şi achiziţionarea produselor sau a serviciilor sponsorului sau ale unui terţ.
(5) Emisiunile nu pot fi sponsorizate de persoane fizice sau juridice a căror activitate principală este fabricarea sau comercializarea produselor, ori prestarea serviciilor, a căror publicitate este interzisă în conformitate cu art.19.
(6) Sponsorizarea emisiunilor pe teme politice şi a programelor de ştiri este interzisă."
10. La articolul 28 alineatul (1), cuvintele "Departamentul activitate antimonopol şi concurenţă al Ministerului Economiei  şi Reformei" se înlocuiesc cu cuvintele "Organul de stat antimonopol şi concurenţă".  
PREŞEDINTELE  
PARLAMENTULUI         Eugenia  OSTAPCIUC
Chişinău, 18 decembrie 2003.
Nr.522-XV.