MTCO912/1999
ID intern unic:  313583
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL TRANSPORTURILOR ŞI COMUNICAŢIILOR
REGULAMENT Nr. 9/12
din  09.12.1999
Regulamentul transporturilor auto de mărfuri
Publicat : 20.04.2000 în Monitorul Oficial Nr. 042     Promulgat : 09.12.1999
A P R O B:
Ministrul transporturilor
şi Comunicaţiilor al
Republicii Moldova
_______________V. Cheibaş
9 decembrie 1999
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul   prezent   este   elaborat  de   către   Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor în conformitate cu art.2 şi art.54 ale Codului  transporturilor  auto (Legea organică nr.116-XIV din  29.07.98, M.O. nr.90-91, 1998, art.581).
    2. Regulamentul prezent stabileşte modul organizării transporturilor auto de mărfuri pe teritoriul Republicii Moldova.
    Transporturile  auto  internaţionale  de mărfuri  se  efectuează  în conformitate  cu  tratatele şi acordurile internaţionale  şi  acordurile interguvernamentale  la care Republica Moldova este parte, precum şi  cu legislaţia ei internă.
    3. Transportarea  unor  tipuri de mărfuri, care  au  particularităţi deosebite,  este reglementată în concordanţă cu regulamentele  elaborate în modul stabilit.
    4. Definiţii:
    "Agent transportator"  -  orice persoană fizică sau  juridică,  care transportă  cu  autovehicule călători, bagaje şi mărfuri  ale  agenţilor economici  şi  cetăţenilor,  ori execută sau  organizează,  din  proprie iniţiativă  sau prin înţelegere cu expeditorul de mărfuri  (destinatarul mărfurilor),   operaţiuni  prevăzute  în  contractul  de  transport   şi expediţie;
    "transportator"   -   orice  persoană  juridică  sau  fizică,   care efectuează  transporturi  de  mărfuri cu mijloace de  transport  proprii (agent  transportator  efectiv sau real) sau orice persoană  fizică  sau juridică,   care  efectuează  transporturi  de  mărfuri  prin   asumarea obligaţiilor   transportatorului   în  vederea   furnizării   mărfurilor destinatarului  (agent transportator contractual). Expeditorul poate  fi agent transportator contractual;
    "expeditor de  mărfuri"  -  persoană fizică sau juridică  care  este proprietar sau administrator al mărfurilor;
    "destinatar al  mărfurilor" - persoană fizică sau juridică care  are dreptul să ia în primire mărfurile transportate;
    "mărfuri (încărcături)  transportate"  - orice valori  materiale  şi comerciale,  predate  de  expeditor pentru  transportare,  din  momentul primirii  la  transport de către agentul transportator pînă la  predarea lor destinatarului mărfurilor;
    "mărfuri comerciale" - mărfuri cu valoare materială şi comercială;
    "mărfuri necomerciale"   -   mărfuri  fără  valoare   materială   şi comercială;
    "expedieri mici"  - transporturi de mărfuri de diversă  nomenclatură în loturi mici.
II. ORGANIZAREA TRANSPORTURILOR DE MĂRFURI
    5. Agenţii transportatori   îşi  organizează  activitatea  de   sine stătător, pornind de la solicitarea serviciilor de transport.
    6. Agenţii transportatori  primesc  mărfurile la transport  în  baza contractelor  de  transport,  încheiate cu expeditorii  de  mărfuri  sau destinatarii mărfurilor.
    7. Conform contractului   de   transportare  a  mărfurilor   agentul transportator   se  obligă  în  termenul  stabilit  să  primească,   iar expeditorul   de  mărfuri  (destinatarul  mărfurilor)  să  prezinte   la transport mărfurile în volumul convenit.
    8. Agentul transportator  poate  încheia contracte de  transport  al mărfurilor cu orice agent economic sau cetăţean care nu are calitatea de expeditor  de  mărfuri  sau destinatar al mărfurilor. Într-o  astfel  de situaţie,  agentul economic sau cetăţeanul în cauză sînt beneficiari  şi se  bucură  de  drepturile  şi îşi  asumă  obligaţiile  şi  răspunderea, prevăzute pentru expeditorii de mărfuri şi destinatarii mărfurilor.
    9. În cazul relaţiilor  agenţilor  transportatori cu expeditorii  de mărfuri  (destinatarii  mărfurilor), bazate pe contract, expeditorii  de mărfuri   (destinatarii  mărfurilor)  prezintă  agentului  transportator comanda de transportare a mărfurilor în scris.
    10. În cazul   necesităţii   executării  comenzii  urgente   agentul transportator  poate  primi cererea oral sau prin telefon cu  întocmirea ulterioară în mod obligatoriu a cererii în scris în termen de zece zile.
    11. Modificarea  şi  completarea cererilor trebuie să  se  efectueze doar în scris.
    12. Cererea de   transportare  a  mărfurilor  se  anexează  şi  este recomandabilă (anexa 1).
III. CONTRACTUL DE TRANSPORT
    13. Conform contractului   de  transportare  a  mărfurilor   agentul transportator   se  obligă  să  transporte  mărfurile  încredinţate   de expeditorul  de  mărfuri  în punctul de destinaţie şi  să  le  transmită destinatarului   mărfurilor   indicat  în  factura  de  expediţie,   iar expeditorul  de  mărfuri sau alt agent economic sau cetăţean  confirmaţi prin contract de transportare se obligă să achite plata stabilită pentru transportarea mărfurilor.
    14. Contractul de transport trebuie să conţină următoarele condiţii:
    - denumirea şi adresa părţilor;
    - obiectul contractului;
    - obligaţiile transportatorului;
    - obligaţiile beneficiarului;
    - achitarea transportului;
    - responsabilitatea părţilor.
    15. În contractul   de  transportare  a  mărfurilor  la  înţelegerea părţilor pot fi incluse şi alte condiţii.
    16. Litigiile  şi  diferendele  între  agentul  transportator,  care efectuează   transportarea,  şi  expeditorul  de  mărfuri,  apărute   la îndeplinirea  contractului, sînt reglementate de legislaţia în vigoare a Republicii  Moldova şi condiţiile contractului concret de transportare a mărfurilor.
    17. Contractul se anexează şi este recomandabil (anexa 2).
IV. REGULILE DE PRIMIRE A MĂRFURILOR LA TRANSPORT
    18. Agenţii transportatori   primesc  mărfurile  (încărcăturile)  la transport în baza contractelor de transport.
    Ei vor asigura  transportul  prioritar  al mărfurilor  prevăzute  în contract,  cu  excepţia  cazurilor de calamităţi  naturale,  catastrofe, avarii şi alte situaţii excepţionale.
    19. Tipurile  şi  numărul  de vehicule  necesare  pentru  efectuarea transporturilor  de  mărfuri,  specificul  acestor  mărfuri,  precum  şi itinerarul se stipulează în contractul de transportare a mărfurilor.
    20. Agentul transportator   este  obligat  să  pună  la   dispoziţia expeditorului  de  mărfuri pentru încărcare mijlocul de  transport  auto prevăzut  în  stare bună, utilizabil pentru transportarea mărfurilor  de categoria  dată,  şi  care să  răspundă cerinţelor normelor  sanitare  şi protecţie  a mediului înconjurător, în termenul convenit cu  expeditorul de mărfuri.
    Punerea la dispoziţie  a unui mijloc de transport auto, inutilizabil pentru transportarea mărfii prevăzute în contract (comandă), echivalează cu   nerespectarea   obligaţiilor  contractuale.  În   cazul   refuzului expeditorului  de  mărfuri de a utiliza materialul rulant  prezentat  de către agentul transportator se întocmeşte un act după forma stabilită în contractul de transportare a mărfurilor.
    21. Expeditorul  de  mărfuri  este obligat  să  asigure  pregătirea, ambalarea,  marcarea  şi încărcarea mărfurilor pe materialul  rulant  în termenele convenite cu agentul transportator.
    22. Dacă expeditorul   de   mărfuri  prezintă  la  transport   marfă neprezăvută  în  contract  sau indică alt punct de  destinaţie,  agentul transportator  este  în drept să refuze transportarea,  încasînd  costul parcursului   automobilului  în  ambele  direcţii  pînă  la  punctul  de încărcare.
    23. Expeditorul  de mărfuri nu are dreptul să prezinte, iar  agentul transportator să primească mărfurile spre transportare în cazurile, cînd:
    1) asupra mărfurilor nu este întocmită factura de expediţie;
    2) diverse mărfuri  prezentate pentru transportare în expedieri mici care  după  proprietăţile  lor  fără ambalaj special nu  se  admit  spre transportare într-un automobil.
    24. Pentru prezentarea  mărfurilor  interzise  la  transport  sau  a mărfurilor  a căror transportare necesită măsuri deosebite de precauţie, cu   indicarea  greşită  în  buletinele  de  însoţire  a  denumirii  ori proprietăţilor  lor,  precum  şi pentru neprezentarea pentru  astfel  de mărfuri a documentelor ce confirmă respectarea normelor dreptului vamal, sanitar  şi  administrativ, expeditorul de mărfuri va efectua  repararea prejudiciului cauzat agentului transportator.
    25. Mărfurile,   care   pot  prejudicia  alte   mărfuri   (mărfurile periculoase), precum şi mărfurile uşor alterabile, sînt primite de către agentul transportator doar conform cererii scrise.
    26. Expeditorul de mărfuri (destinatarul mărfurilor) este obligat să repare  agentului  transportator  prejudiciul provocat  de  deteriorarea mijlocului de transport auto ca urmare a ambalării sau fixării incorecte a  mărfurilor de către expeditorul de mărfuri (destinatarul  mărfurilor) la încărcarea (descărcarea) lor.
    27. Însoţirea   mărfurilor   poate  fi  organizată  atît  de   către expeditorul  de  mărfuri,  cît  şi de  către  agentul  transportator  în conformitate cu contractul încheiat.
    28. La primirea mărfurilor spre transportare şoferul sau expeditorul prezintă  expeditorului  de mărfuri legitimaţia de serviciu şi foaia  de parcurs, legalizată prin ştampila agentului transportator.
    Foaia de parcurs  acordă dreptul de intrare mijlocului de  transport şi  persoanelor  ce  se află în el, menţionate în foaia de  parcurs,  pe teritoriul   expeditorului  (destinatarului)  de  mărfuri,  dacă  pentru aceasta nu este necesară întocmirea unui permis special.
    În cazurile,  cînd  pentru  intrarea  (ieşirea)  automobilului  sînt necesare   permise   speciale,  agentul  transportator  şi   expeditorul (destinatarul)   de  mărfuri  trebuie  să  stipuleze  în  contractul  de transportare  a mărfurilor modul eliberării permiselor menţionate pentru recepţionarea şi eliberarea mărfurilor.
    29. Agenţii transportatori,    la    înţelegera    cu    expeditorii (destinatarii), pot transporta mărfuri cu valoarea declarată.
    Pentru transportarea   mărfurilor   cu  valoarea  declarată  de   la expeditorii  (destinatarii) de mărfuri se percepe o plată  suplimentară, mărimea  căreia  se  stabileşte prin acordul  părţilor  contractului  de transport.
    La prezentarea  spre transportare a mărfurilor cu valoarea declarată expeditorul  de  mărfuri este obligat să întocmească lista locurilor  de marfă după forma stabilită în contractul de transport în trei exemplare.
Un  exemplar al listei rămîne la expeditorul de mărfuri, al doilea -  la agentul  transportator, iar al treilea se introduce de către expeditorul de mărfuri înăuntrul locului de marfă.
    30. Expeditorul   este  obligat  să  declare  valoarea  următoarelor mărfuri:
    1) metale preţioase  şi articole din ele, pietre preţioase,  obiecte de  artă,  tablouri,  obiecte de anticariat, lucrări de  artă,  covoare, maşini  experimentale, utilaj şi dispozitive, la care preţurile nu  sînt aprobate;
    2) obiectele de uz casnic.
    31. Nu se admite declararea valorii mărfurilor transportate în vraf, în  vrac,  turnate,  lichide  sub plomba expeditorilor  de  mărfuri,  de asemenea  mărfurilor perisabile şi periculoase. Nu se admite  declararea valorii  unei  părţi  de mărfuri transportate conform  unei  facturi  de expediţie.
    32. Valoarea  declarată  nu  trebuie să depăşească  costul  real  al mărfurilor.  În  cazul  divergenţelor dintre  agentul  transportator  şi expeditorul   de  mărfuri  valoarea  mărfurilor  este  determinată  prin expertiză, asupra căreia se întocmeşte un act.
    33. La predarea  de către expeditorul de mărfuri şi recepţionarea de către  agentul transportator a mărfurilor transportate în vraf, în vrac, turnate, lichide şi în containere trebuie să fie determinată şi indicată în factura de expediţie greutatea acestor mărfuri.
    Mărfurile în   ambalaj   şi  cu  bucata  se   recepţionează   pentru transportare,  indicîndu-se în factura de expediţie greutatea mărfurilor şi  numărul  de locuri. Greutatea mărfurilor în ambalaj şi cu bucata  se determină  de către expeditorul de mărfuri pînă la prezentarea lor  spre transportare  şi  se  indică pe locurile de marfă.  Greutatea  totală  a mărfurilor  se determină prin cîntărirea sau sumarea greutăţii  indicate pe locurile de marfă după şablon sau standard.
    Pentru unele  mărfuri, masa cărora nu poate fi stabilită  greutatea, poate  fi determinată prin calcule, măsurare, după greutatea volumetrică sau convenţional.
    Înscrierea greutăţii   mărfurilor   în  factura  de   expediţie   se efectuează de către expeditorul de mărfuri.
    34. Determinarea  greutăţii  mărfurilor  se efectuează în  comun  de către  expeditorul  de  mărfuri  şi agentul  transportator  cu  ajutorul mijloacelor tehnice ale expeditorului de mărfuri.
    În cazul transportării   mărfurilor   cu   automobile   şi   remorci acoperite,  unele secţii de automobile, containere şi cisterne  plombate de   expeditorul   de  mărfuri  determinarea  greutăţii  mărfurilor   se efectuează de către expeditorul de mărfuri.
    35. Mărfurile, care au greutatea marcată brută şau netă, nu se supun recîntăririi.  Şoferul-expeditor  în  lipsa  semnelor  de  deschidere  a ambalajului recepţionează aceste mărfuri de la expeditorul de mărfuri în conformitate cu greutatea indicată pe marcaj.
    Dacă se prezintă  locuri  de marfă de o mărime standardă  la  adresa unui  destinatar de mărfuri, indicarea greutăţii pe fiecare loc de marfă nu  este obligatorie, cu excepţia cazurilor, cînd standardele  naţionale prevăd  indicarea  obligatorie  a greutăţii brute şi  nete  pe  locurile standarde.
    36. Cantitatea  mărfurilor necomerciale se determină conform actelor de  măsurare  (cîntărire). În cazul transportării în masă  a  pămîntului determinarea cantităţii lui poate fi efectuată prin măsurarea geodezică.
    Actul măsurării  (cîntăririi)  se întocmeşte în baza  cîntăririi  de control  a  5-10  automobile,  după ce se determină  greutatea  medie  a mărfurilor într-un automobil de marca respectivă.
    La determinarea   cantităţii  mărfurilor  prin  măsurarea  geodezică greutatea  totală se stabileşte prin înmulţirea indicilor volumetrici de măsurare a mărfurilor, determinată prin metoda de laborator.
    La modificarea  proprietăţilor  mărfurilor  sau  altor  condiţii  de transportare   la  cererea  agentului  transportator,  expeditorul   sau destinatarul  de mărfuri efectuează din nou cîntărirea sau  determinarea de control a greutăţii volumetrice a mărfurilor.
    Agentul transportator,  expeditorul  sau destinatarul de mărfuri  nu este în drept să refuze cîntărirea sau determinarea repetată a greutăţii volumetrice a mărfurilor.
    37. Mărfurile  ce necesită ambalaj suplimentar pentru a fi protejate de  pierdere,  alterare şi deteriorare în timpul  transportării  trebuie prezentate la transport în ambalaj integru, care corespunde standardelor naţionale  sau  condiţiilor  tehnice ori în cazurile  stabilite  în  alt ambalaj bun, care asigură integritatea lor deplină.
    38. Expeditorul   de   mărfuri   poartă  răspundere   pentru   toate consecinţele ambalării interne incorecte a mărfurilor (spargere, rupere, deformare,  scurgere  etc.),  precum şi folosirii ambalajului,  care  nu corespunde  proprietăţilor  mărfurilor, greutăţii lor  sau  standardelor naţionale şi condiţiilor tehnice stabilite.
    39. Mărfurile  perisabile  sînt  primite la  transportare  de  către agentul   transportator  în  mod  prioritar.  Transportarea   mărfurilor perisabile  se  efectuează  conform  Regulamentului  de  transportare  a mărfurilor perisabile.
    40. Mărfurile  periculoase  sînt  primite la transportare  de  către agentul  transportator în modul şi în cazurile prevăzute de Regulamentul de tansportare a mărfurilor periculoase.
   41. Mărfurile  grele şi agabaritice sînt primite la transportare  de către  agentul  transportator  în  modul şi  în  cazurile  prevăzute  de Instrucţiunea   cu   privire  la  transportarea  mărfurilor   grele   şi agabaritice.
V. REGULILE DE MARCARE A MĂRFURILOR
    42. La prezentarea  mărfurilor în ambalaj şi mărfurilor cu bucata în expedieri  mici  expeditorul  de  mărfuri este obligat  să  marcheze  în prealabil fiecare loc de marfă.
    Pe marcaj se indică:
    a) semnul destinatarului  -  denumirea  deplină  sau  prescurtată  a destinatarului  de mărfuri sau semnul distinctiv utilizat de  destinatar (în cazul transportării partidelor mici);
    b) numărul foii de cerere - comandă;
    c) locul destinaţiei  -  se  înseamnă prin indicarea  punctului  (în cazul transporturilor interurbane);
    d) greutatea  unităţii  de  marfă - se marchează  prin  cifre,  care determină greutatea brută şi greutatea netă în kilograme.
    Datele fixate  în  documentele de însoţire trebuie să corespundă  în măsura deplină marcării.
    Expeditorul de  mărfuri este obligat de asemenea să aplice  marcajul special,   care  indică  particularităţile  încărcăturii,  metodele   de manipulare a lor în procesul de încărcare-descărcare, la transportare şi păstrare (spre exemplu "Partea de sus", "A nu răsturna" etc.).
    43. Marcarea trebuie efectuată prin unul din următoarele procedee:
    a) aplicarea nemijlocită a semnelor pe locul de marfă;
    b) cu ajutorul etichetei.
    Marcarea poate   fi  efectuată  prin  vopsirea  conform  şablonului, ştanţare,  ştampilare  sau cu ajutorul unor maşini speciale de  marcare.
Marcarea prin metoda manuală se admite doar în cazuri excepţionale.
    44. Marcarea   trebuie  să  se  efectueze  pe  ambalaj  prin   semne convenţionale,   inscripţii,   litere,  cifre  sau  desene   (simboluri) expresive  cu utilizarea vopselelor contraste. Culoarea vopselei trebuie să se evidenţieze puternic de culoarea ambalajului şi încărcăturii.
    Marcarea locurilor  de  marfă trebuie să fie clară, desluşită şi  de nădejde.
    45. Marcarea trebuie să se efectueze cu vopsea, care se ţine bine de orice suprafaţă (nu se şterge, nu se desprinde), rezistentă la lumină şi nu se spală cu apă.
    46. Etichetele  de  marcare  pot fi fabricate  din  hîrtie,  carton, pînză, placaj, metal, masă plastică.
    Marcajul pe etichete   trebuie   să  fie  efectuat  prin  unul   din următoarele procedee:
    a) tipografică;
    b) dactilografiere;
    c) ştampilare cu ajutorul şablonului;
    d) presare.
    Suprafaţa etichetelor   trebuie   să  fie  rezistentă  la   acţiunea fenomenelor climaterice.
    47. Etichetele  din  hîrtie  şi carton trebuie să fie  încleiate  de ambalaj.
    Etichetele din pînză trebuie să fie cusute.
    Etichetele din placaj, metal, masă plastică trebuie să fie fixate în buloane, şuruburi, cuie.
    Fixarea etichetelor  de  lăzile  din  placaj, carton  şi  hîrtie  cu ajutorul cuielor nu se admite.
    Se admite fixarea  etichetelor  de încărcătură cu  ajutorul  sîrmei, dacă alte metode de fixare sînt imposibile.
    48. La transportarea  mărfurilor de tipul barelor de metal, ţevilor, instrumentelor   masive   sau  cu  manivele  lungi  la  adresa   cîtorva destinatari  de  mărfuri se admite marcarea prin vopsirea  capetelor  cu vopsea  de  ulei,  după  care se poate determina apartenenţa  lor  la  o partidă.
    49. Marcajul se aplică:
    a) pe lăzi - pe una din părţile laterale;
    b) pe saci şi baloturi - pe una din părţile late.
    Marcajul preventiv se aplică pe două părţi alăturate.
    50. În cazul   imposibilităţii   aplicării  marcajului  pe   părţile laterale  sau din faţă pe lăzile mici cu înălţimea de 200 mm şi mai mici se  admite  marcarea pe părţile alăturate ale ambalajului  (inclusiv  pe capac).
   51. Semnele preventive  urmează a fi plasate în colţul stîng de  sus de la marcajul de bază, cu excepţia semnelor "a se lega aici" şi "centru de  greutate",  care urmează a fi aplicate în locurile stabilite  pentru ele.
    52. La transportarea mărfurilor omogene la adresa unui destinatar se admite  aplicarea marcajului nu pe toate locurile de marfă, însă nu  mai puţin decît pe patru. În aceste cazuri locuri marcate se plasează:
    a) în furgoane - lîngă uşă cu marcajul în afară;
    b) pe material  rulant deschis - în rîndul de sus de încărcare  cîte două  locuri  lîngă  fiecare bord lateral al caroseriei cu  marcajul  în afară.
    La transportarea mărfurilor în vraf, în vrac, turnate marcarea nu se efectuează.
VI. REGULILE DE PLOMBARE A ÎNCĂRCĂTURILOR
    53. Autovehiculele  acoperite încărcate (inclusiv cele izotermice şi refrigeratoarele) şi remorcile, unele secţii de automobile, containerele şi cisternele cu destinaţia la adresa unui destinatar de mărfuri trebuie să  fie plombate de către expeditor, iar mărfurile mărunte cu bucata  ce se află în lăzi, cutii şi în alt ambalaj - sigilate sau făcute banderolă.
    Despre plombarea  mărfurilor se indică în factura de expediţie şi se confirmă prin ştampila expeditorului de mărfuri.
   Agentul transportator  poate, conform înţelegerii cu expeditorul  de mărfuri, să efectueze transporturile de mărfuri cu automobile acoperite, remorci,  secţii separate ale automobilelor şi cisterne fără plombă.  În aceste cazuri serviciul ce ţine de executarea de către şoferul-expeditor a  operaţiunilor  suplimentare  de primire şi predare  a  mărfurilor  se achită conform tarifelor contractuale.
    54. Şoferul nu  participă la recîntărirea şi renumărarea mărfurilor, care  au sosit în autovehicule, remorci, secţii de automobile  separate, containere   şi   cisterne  în  stare  tehnică  bună  şi   cu   plombele expeditorului   nedeteriorate,   care  se  predau  destinatarului   fără controlul greutăţii şi stării mărfurilor, numărului de locuri.
    55. Plombele  expeditorului trebuie să conţină denumirea prescurtată a expeditorului şi semne de control.
    La sigilarea  de  către  agentul transportator plombele  trebuie  să conţină denumirea agentului transportator şi numărul amprentelor.
    56. Plomba suspendată  nu trebuie să admită posibilitatea  accesului la  marfă şi scoaterea plombei de pe materialul rulant, secţie sau locul de marfă fără deteriorarea ei.
    57. Plombele se suspendă:
    a) la furgoane - pe toate uşile furgoanelor cîte o plombă;
    b) la cisterne  -  pe  capacul gurii de acces  şi  deschizăturii  de scurgere;
    c) la containere - pe uşi cîte o plombă, cu excepţia cazurilor, cînd regulile  de transportare a unor tipuri de mărfuri lichide prevăd un mod special de sigilare;
    d) la locul de  marfă de la una pînă la patru plombe în punctele  de unire a făşiilor de legare sau altor materiale de ambalare.
    58. Plombarea  mărfurilor  acoperite cu prelată poare  fi  efectuată doar  atunci,  cînd joncţiunea ei cu caroseria  asigură  imposibilitatea accesului  la marfă. Plombele se suspendează la capetele materialului în locurile de joncţiune a ultimului cu caroseria materialului rulant.
    59. Înainte de   plombarea  autofurgoanelor  (containerelor)  ambele balamale   (platbande)   ale   uşilor  trebuie   să   fie   consolidate, înfăşurîndu-le  cu sîrmă recoaptă moale cu diametrul nu mai mic de 2  mm şi lungimea 250-260 mm.
    Răsucirea sîrmei  trebuie să se efectueze cu ajutorul unei plăci  de metal  speciale  cu două orificii în diametru de 6 - 10 mm  şi  distanţa dintre ele 35 mm.
    Întărirea balamalelor  sau  platbandelor  uşilor cu  înfăşurări  din sîrmă este efectuată de cel ce efectuează încărcarea mărfurilor.
    60. Pentru plombare pot fi folosite plombe din plumb sau polietilenă cu  cameră sau două orificii paralele, precum şi sîrmă prelucrată termic (recoaptă moale) cu diametrul de 0,6 mm.
    61. Plombele   trebuie  să  fie  suspendate  cu  sîrmă  răsucită în prealabil  în  două fire. Răsucirea sîrmei se efectuează în aşa  mod  ca unui centimetru să-i revină patru spire.
    62. Laţul format   la   plombare  între  urechile  platbandei   uşii (capacului calotei cisternei) şi plombă trebuie să fie nu mai mare de 25 mm.
    63. Plombele  se  strîng cu menghina în aşa fel ca pe  ambele  părţi amprenta  să fie clară şi desluşită, iar sîrma să nu poată fi scoasă din plombă.  După  strîngerea  cu  menghina fiecare plombă  trebuie  să  fie examinată  minuţios şi în cazul depistării unui defect (cifre neclare pe amprenta menghinei, semne tăiate etc.) se schimbă cu alta.
    64. Semnele de  control ale plombei trebuie să conţină însemnări  cu litere şi cifre, numerotarea cărora se efectuează în consecutivitatea de la 001 pînă la 999.
    65. Agentul transportator  nu  are  dreptul  să  înceapă  efectuarea transportului  în  cazul  existenţei plombei suspendate incorect  sau  a amprentei neclare a semnelor menghinei.
    66. Înfăşurarea    (sigilarea)   ambalajului   se   efectuează    la transportarea  mărfurilor în bucăţi mici ce se află în lăzi, cutii  etc. în scopul asigurării integrităţii mărfurilor.
    Materialele,  cu  care  s-a efectuat înfăşurarea (bandă  de  hîrtie, panglică  etc.),  trebuie  să reprezinte un tot întreg (fără  noduri  şi adăugări)  şi  să  fie  marcate  în locurile  de  unire  cu  semnele  de distincţie ale producătorului sau expeditorului (ştampilă sau sigiliu).
    Înfăşurarea trebuie  să  fie  efectuată în aşa mod ca  fără  ruperea materialului,  cu  care  a  fost  efectuată, accesul  la  marfă  să  fie imposibil.
    67. Agentul transportator    poartă   răspundere   de   integritatea plombelor şi materialului, cu care s-a efectuat înfăşurarea mărfurilor.
VII. REGULILE DE ÎNCĂRCARE ŞI DESCĂRCARE A MĂRFURILOR
    68. Încărcarea  mărfurilor  în  automobile, fixarea,  acoperirea  şi legarea  mărfurilor  se  execută de către expeditorul  de  mărfuri,  iar descărcarea  lor din automobile, scoaterea dispozitivelor de fixare şi a mijloacelor de acoperire - de către destinatarul de mărfuri.
    Expeditorul de    mărfuri   şi   destinatarul   mărfurilor   execută deschiderea  şi închiderea bordurilor automobilelor şi gurilor de  acces ale  autocisternelor, coborîrea şi ridicarea furtunurilor din gurile  de acces ale autocisternelor, conectarea şi deconectarea furtunurilor.
    69. Agentul transportator  poate, de comun acord cu expeditorul  sau destinatarul   de   mărfuri,  să-şi  asume  încărcarea  şi   descărcarea mărfurilor.
    În cazul participării  şoferului  la  încărcare  sau  descărcare  el primeşte  încărcătura de la bordul automobilului la încărcare şi o predă la bordul automobilului la descărcare.
    70. În cazul,   cînd   agentul  transportator  de  comun  acord   cu expeditorul (destinatarul) de mărfuri îşi asumă executarea lucrărilor de încărcare-descărcare,  el  poartă  răspundere  pentru  deteriorarea  sau defectarea  mărfurilor  la încărcare şi descărcare, care a avut loc  din vina lui.
    71. Expeditorii  de mărfuri şi destinatarii mărfurilor sînt obligaţi să  aibă  căi  de acces de la autostrăzi spre punctele de  încărcare  şi descărcare  şi  să le întreţină în stare bună care să  asigure  mişcarea fără  obstacole  şi  în  siguranţă a mijloacelor de  transport  auto  şi manevrarea lor liberă în orice moment al procesului de transportare.
    72. Expeditorul şi agentul transportator la transportarea mărfurilor sînt  obligaţi,  în  limita  volumului de  mărfuri  indicat  în  cererea expeditorului  (destinatarului),  să efectueze  încărcarea  materialului rulant,  utilizînd  deplin capacitatea lui, însă nedepăşind  capacitatea lui de ridicare.
    La transportarea  în  masă  a mărfurilor uşoare  (inclusiv  a  celor agricole)  agentul transportator este obligat să înalţe bordurile sau să întreprindă  alte  măsuri,  care  asigură  utilizarea  mai  eficientă  a capacităţii de ridicare a materialului rulant.
    73. Mărfurile   grele  fără  ambalaj  trebuie  să  aibă  dispozitive speciale  pentru  legarea  cu cabluri de tipul:  proieminenţe,  carcase, ochiuri de prindere etc.
    La transportarea  pe suporturi unele locuri de marfă se aranjează pe ele  în aşa mod ca să fie posibil controlul cantităţii fără a le schimba poziţia  pe  suporturi şi fixajul (cu excepţia suporturilor  închise  de tipul lăzilor transportate sub plombele expeditorilor de mărfuri).
    74. Mărfurile trebuie să fie aranjate pe materialul rulant şi fixate sigur în aşa mod ca să nu se deplaseze, să nu cadă, să nu fie sprijinite de  uşi,  să  nu se roadă sau să se deterioreze  încărcătura  în  timpul transportării,  de  asemenea să fie asigurată integritatea  materialului rulant la încărcare, descărcare şi pe parcurs.
    Se Interzice  fixarea  mărfurilor cu ajutorul cuielor, scoabelor  şi altor mijloace, care deteriorează materialul rulant.
    75. Dispozitivele   necesare   pentru  încărcare  şi   transportare, materialele  auxiliare  (capre,  suporturi, tarabe,  sîrmă,  panouri  de protecţie)  trebuie  să  fie puse la dispoziţie şi  instalate  de  către expeditorul de mărfuri şi scoase de către destinatarul de mărfuri.
    Prelata, frînghia  pentru  acoperirea  şi  legarea  mărfurilor  sînt prezentate de către agentul transportator cu achitarea conform tarifelor contractuale.
    76. Utilarea   şi   dotarea  suplimentară  a  automobilelor   pentru transportarea   unor  anumite  mărfuri  poate  fi  efectuată  de   către expeditorul   (destinatarul)  de  mărfuri  doar  cu  acordul   agentului transportator.
    77. Expeditorul  (destinatarul) de mărfuri achită costul  reutilării speciale a caroseriei automobilelor, executate la cererea lui.
    78. Toate dispozitivele  ce  aparţin  expeditorului  de  mărfuri  se transmit  de  către  agentul  transportator  destinatarului  de  mărfuri împreună  cu  încărcătura sau se restituie de către el expeditorului  de mărfuri  în conformitate cu indicaţiile din factura de expediţie şi  din contul lui.
    79. Conducătorul  mijlocului  de  transport  auto  este  obligat  să controleze  conformitatea stivuirii şi fixării mărfurilor în autovehicul cu   cerinţele   siguranţei  circulaţiei  şi   asigurării   integrităţii mijlocului  de  transport  auto.  Expeditorul  de  mărfuri,  la  cererea conducătorului  mijlocului  de transport auto, este obligat să  înlăture deficienţele   depistate  la  stivuirea  şi  fixarea  mărfurilor.   Dacă cerinţele   privind   înlăturarea   deficienţelor  depistate   nu   sînt îndeplinite,  conducătorul mijlocului de transport auto este obligat  să consemneze  acest  fapt în toate exemplarele buletinului de  însoţire  a mărfurilor şi să refuze efectuarea operaţiunilor de transport.
    Reieşind din cerinţele securităţii circulaţiei rutiere, şoferul este obligat    să    controleze   corespunderea    gabaritelor    mărfurilor Regulamentului   circulaţiei   rutiere,  precum  şi   fixarea,   legarea mărfurilor, care exclude deplasarea încărcăturii în afara caroseriei sau căderea ei din caroserie.
    80. Expeditorul de mărfuri (destinatarul mărfurilor) este obligat să asigure  controlul asupra respectării regulilor tehnicii securităţii  la executarea  lucrărilor  de  încărcare-descărcare  şi  poartă  răspundere totală  pentru  accidentele  suscitate de nerespectarea de  către  ei  a acestor reguli.
    La executarea  lucrărilor  de încărcare-descărcare de către  agentul transportator  obligaţiile de asigurare a controlului asupra respectării regulilor    tehnicii   securităţii   la   efectuarea   lucrărilor    de încărcare-descărcare,  precum  şi responsabilitatea  pentru  accidentele potenţiale, care rezultă din nerespectarea acestor reguli, trec pe seama agentului transportator.
    81. Termenele de încărcare pe automobile (remorci şi semiremorci) şi descărcare  a  mărfurilor, precum şi termenele executării  operaţiunilor suplimentare ce ţin de încărcarea şi descărcarea mărfurilor se stabilesc la înţelegerea părţilor, care au încheiat contractul de transport.
    Timpul sosirii  automobilului  pentru  încărcare se  calculează  din momentul  prezentării  de  către şofer a foii de parcurs în  punctul  de încărcare,  iar  timpul  sosirii automobilului pentru descărcare  -  din momentul  prezentării de către şofer a facturii de expediţie în  punctul de descărcare.
    În cazul existenţei  în  punctele  de încărcare  şi  descărcare  (cu excepţia  staţiilor  de  cale  ferată) a drumurilor  de  intrare  sau  a punctelor  de  control  şi trecere timpul sosirii  automobilului  pentru încărcare sau descărcare se calculează din momentul prezentării de către şofer  a  foii de parcurs sau a facturii de expediţie expeditorului  sau destinatarului de mărfuri la poarta de intrare sau la punctul de control şi trecere.
    Încărcarea şi  descărcarea se consideră încheiate după  transmiterea şoferului  sau  de către şofer a facturii de expediţie vizînd  mărfurile încărcate   sau  descărcate,  întocmite  în  modul  stabilit  de   către Ministerul Finanţelor şi Departamentul Analize Statistice şi Sociologice.
    Timpul parcursului automobilului de la poartă sau punctul de control şi  trecere  pînă  la  locul de încărcare sau descărcare  şi  înapoi  se exclude  la  calcularea timpului aflării automobilului la încărcare  sau descărcare.
    În cazul sosirii  automobilului  pentru încărcare înainte de  timpul stabilit  automobilul  se  consideră sosit pentru  încărcare  la  timpul convenit,  dacă expeditorul de mărfuri nu-l va primi spre încărcare  din momentul sosirii efective.
    Timpul sosirii    şi   plecării   automobilului   pentru   încărcare (descărcare),  precum şi timpul staţionării automobilului (ore,  minute) se  confirmă  în  facturile  de expediţie  prin  semnătura  şi  ştampila expeditorului (destinatarului) de mărfuri.
VIII. REGULILE DE ÎNTOCMIRE A DOCUMENTELOR DE TRANSPORT
    82. Pentru transportul de mărfuri se întocmeşte foaia de parcurs, la care se anexează factura de expediţie.
    83. Expeditorilor  (destinatarilor)  de mărfuri li se  interzice  să expedieze  (primească), iar agenţilor transportatori să primească pentru transportare mărfurile fără a avea perfectate documentele de transport.
    84. Expeditorii  (destinatarii) de mărfuri poartă răspundere  pentru datele eronate, inexacte şi incomplete din factura de expediţie.
    85. Documentele  de plată, întocmite conform foilor de parcurs  fără anexarea   la  ele  a  facturilor  de  expediţie,  precum  şi  în  cazul prezentării  de  către  şofer  a foii de parcurs cu  anexarea  la  ea  a facturilor  de  expediţie  întocmite incorect sau necompletate  pînă  la urmă, nu trebuie să fie prezentate pentru achitare beneficiarului pentru lucrul transportului auto, cu excepţia cazurilor:
    a) cînd la transportarea  mărfurilor  necomerciale  este  imposibilă evidenţa   prin  măsurare,  cîntărire,  măsurare  geodezică   (curăţarea teritoriului   de   gunoi,   transportarea  mărfurilor   pe   teritoriul întreprinderilor şi şantierelor etc.);
    b) transporturilor  de  mărfuri pe teritoriul  uzinei,  şantierului, depozitului;
    c) utilizarea    automobilului   pentru   deservirea   liniilor   de telecomunicaţie  şi transmisie de curent electric, conductelor de petrol şi  gaze,  transportarea  poştei  şi presei  periodice  în  intravilanul oraşului,   precum   şi  pentru  lucrările  de  cercetări   ştiinţifice, geologice, filmări şi în cazul calamităţilor naturale.
    86. Facturile  de  expediţie şi foile de parcurs ale  autocamionului sînt documente cu regim special, prevăzute cu însemne de protecţie, care se  execută  tipografic în modul stabilit (cu serie şi  număr  stabilite centralizat etc.).
    Completarea foii   de  parcurs  pentru  autocamioane  se  efectuează conform   "Instrucţiunilor",   aprobate  în  modul  stabilit  de   către Departamentul Analize Statistice şi Sociologice.
    87. Factura de  expediţie  se  perfectează de către  expeditorul  de mărfuri  pentru fiecare destinatar în parte cu completarea obligatorie a tuturor  rechizitelor  necesare  pentru achitarea  completă  şi  corectă vizînd  transporturile efectuate de autovehicule, de asemenea şi  pentru scoaterea din gestiune şi intrarea în gestiune a valorilor de mărfuri şi materiale.
    Factura de expediţie   se   completează  într-un  număr   minim   de exemplare, de regulă - în patru exemplare.
    88. În cazul,  cînd în factura de expediţie în capitolul "informaţii privind   marfa"  este  posibilă  specificarea  tuturor  denumirilor  şi caracteristicilor  mărfurilor  şi  bunurilor materiale,  la  factura  de expediţie  se  anexează,  ca  parte  integrantă,  pe  lîngă  formularele tipizate de documente primare cu regim special, documentele specializate (forma  şi  conţinutul  lor stabilindu-se în mod autonom);  de  exemplu:
certificatele  de calitate, adeverinţe, fişe de ridicare a  materialelor etc.,  aprobate  de Departamentul Analize Statistice şi Sociologice.  În acest  caz  se  indică în factura de expediţie,  la  rubrica  "Documente anexate"  că  în  calitate de document despre  încărcătură  se  anexează documentul   specializat,  fără  de  care  factura  de  expediţie   este considerată nevalabilă.
    Expeditorul de   mărfuri,  în  caz  de  necesitate,  poate  completa suplimentar  şi al cincilea exemplar, care serveşte drept autorizaţie la ieşirea autovehiculului de la locul de încărcare.
    89. Timpul sosirii  şi  plecării automobilului pentru  încărcare  se indică  în  conformitate  cu  p.81  din  capitolul  VII  al  prezentului Regulament.
IX. REGULILE ELIBERĂRII MĂRFURILOR
    90. Agentul transportator  predă mărfurile în punctul de destinaţie, indicat în factura de expediţie. Destinatarul mărfurilor este obligat să asigure   recepţionarea  mărfurilor  şi  descărcarea  automobilului   în termenul stipulat în contractul de transport.
    91. Eliberarea  mărfurilor către destinatarul de mărfuri în  punctul de  destinaţie conform greutăţii şi numărului de locuri se efectuează în acelaşi  mod,  în care a fost recepţionată de la expeditorul de  mărfuri (cîntărire, măsurare, numărarea locurilor etc.).
    Mărfurile sosite  în automobile, remorci, secţii ale  automobilelor, containere  şi  cisterne  intacte cu plombele expeditorului  de  mărfuri intacte, se predau destinatarului mărfurilor fără controlul greutăţii şi stării mărfurilor şi numărului de locuri de marfă.
    La transportarea  pămîntului, a zăpezii şi altor încărcături cînd nu este posibilă determinarea cantităţii acesteia prin măsurare, cîntărire, etc.,  agenţii  transportatori conform condiţiilor contractului  pot  fi scutiţi de obligaţia de a preda încărcătura destinatarului mărfurilor.
    Predarea către  destinatar a mărfurilor, transportate de la staţiile de  cale  ferată,  din porturi şi debarcadere, se  efectuează  de  către agenţii  transportatori  în acelaşi mod, în care au fost primite  de  la staţia de cale ferată, port, debarcader.
    92. Mărfurile   în   ambalaj   şi  cu  bucata,   recepţionate   spre transportare  conform  greutăţii  standarde sau  greutăţii  indicate  pe fiecare  loc  de  marfă,  se eliberează  destinatarului  în  punctul  de destinaţie  fără cîntărire cu numărarea locurilor şi controlul greutăţii şi stării mărfurilor doar în locurile deteriorate.
    Dacă destinatarul   de   mărfuri  nu  dispune  de   cîntare   pentru automobile,  încărcăturile  transportate în vrac, sosite fără  semne  de lipsă, se eliberează fără a se controla greutatea.
    93. În cazul  determinării  cantităţii  de  mărfuri  prin  cîntărire agentul  transportator  nu poartă răspundere materială,  dacă  diferenţa dintre  greutatea  lor  din  punctul de plecare şi cea  din  punctul  de destinaţie  nu  depăşeşte  standardele şi normele de  pierderi  naturale pentru categoria respectivă de mărfuri.
    94. Dacă în timpul controlului în punctul de destinaţie a greutăţii, numărului de locuri de marfă sau stării mărfurilor s-a descoperit lipsa, alterarea  sau  vătămarea mărfurilor sau dacă aceste  circumstanţe  sînt fixate   într-un  act  întocmit  pe  parcursul  transportării,   agentul transportator  este  obligat  să  determine  volumul  mărfurilor  lipsă, alterate sau vătămate.
    În cazul cînd   este   necesară  efectuarea  expertizei  în   scopul stabilirii   mărimii  sau  cauzei  lipsei,  alterării  sau  deteriorării mărfurilor   şi   sumei,   cu  care  s-a  redus  costul   lor,   agentul transportator,  din  proprie iniţiativă sau la cerera destinatarului  de mărfuri, invită specialiştii respectivi.
    Dacă agentul  transportator refuză să invite expertul, pe acesta din urmă  este  în  drept să-l invite  destinatarul,  anunţîndu-i  agentului transportator data şi locul expertizei.
    Pînă la sosirea  expertului destinatarul de mărfuri este obligat  să asigure   păstrarea  cuvenită  a  mărfurilor,  care  exclude   alterarea ulterioară.   Expertiza  se  efectuează  în  prezenţa   reprezentantului agentului  transportator  şi destinatarului de mărfuri. În cazul  lipsei uneia  dintre părţile înştiinţate despre expertiză, ultima se efectuează în  lipsa  ei  şi actul se declară valabil.  Rezultatele  expertizei  se fixează  într-un  act. Actul expertizei se semnează de către  expert  şi persoanele, care au asistat la efectuarea expertizei.
    Agentul transportator   şi  destinatarul  de  mărfuri  pot  fixa   o expertiză  repetată.  Cheltuielile  pentru expertiză sînt  suportate  de partea,  din  vina  căreia  a avut loc lipsa,  alterarea  sau  vătămarea mărfurilor.
    În cazul transporturilor  interurbane  destinatarul mărfurilor  este obligat  să primească de la agentul transportator încărcătura furnizată. În  cazul  sosirii  mărfurilor, furnizarea cărora nu este  prevăzută  în contractul  de transportare a mărfurilor cu mijloace de transport  auto, destinatarul  de  mărfuri recepţionează aceste mărfuri pentru  păstrare, asumîndu-şi  responsabilitatea,  certifică  prin semnătură  şi  ştampilă primirea încărcăturii de la şofer.
    Destinatarul  de mărfuri poate refuza recepţionarea mărfurilor  doar în cazul, cînd calitatea încărcăturilor în urma alterării sau vătămării, pentru  care  agentul  transportator  poartă  răspundere,  s-a  schimbat într-atît, că se exclude posibilitatea utilizării depline sau parţiale a mărfurilor.
    În cazul imposibilităţii   de   a  preda  destinatarului   mărfurile transportate  în  trafic interurban din motive independente  de  agentul transportator  expeditorul  de mărfuri este obligat să-i  dea  agentului transportator   indicaţii  în  vederea  noului  punct  de  destinaţie  a încărcăturii.
    În cazul cînd   agentul  transportator  nu  are  posibilitate  de  a transporta  mărfurile  pînă  la punctul nou de destinaţie, el  poate  să refuze  aceste  transporturi,  înştiinţînd despre  aceasta  destinatarul mărfurilor.  În  acest caz agentul transportator  restituie  încărcătura expeditorului  de  mărfuri. Cheltuielile suplimentare  datorate  acestui fapt  (parcursul  şi  staţionarea neproductivă  a  materialului  rulant, păstrarea mărfurilor etc.) sînt suportate de expeditorul de mărfuri.
    Dacă produsele uşor alterabile, transportate în trafic interurban nu pot fi predate destinatarului de mărfuri, iar expeditorul de mărfuri n-a indicat  destinatarul  nou, încărcătura poate fi predată spre  realizare altui agent economic.
    95. După descărcarea mărfurilor automobilele şi containerele trebuie să   fie  curăţate  de  către  destinatarul  mărfurilor  de  resturi  de încărcătură,  iar  după transportarea animalelor, păsărilor,  produselor animaliere  crude,  produselor perisabile destinatarul de  mărfuri  este obligat  să spele materialul rulant şi în caz de necesitate să efectueze dezinfectarea lui. După predarea altor mărfuri spălarea şi dezinfectarea materialului  rulant se efectuează în conformitate cu cerinţele normelor sanitare.
    Agentul transportator  poate,  de  comun  acord  cu  expeditorul  de mărfuri sau destinatarul mărfurilor, să-şi asume contra plată executarea lucrărilor   de   curăţare,   spălare  şi  dezinfectare   a   platformei (caroseriei) murdărite a automobilului sau containerului.
X. REGULILE REDIRIJĂRII MĂRFURILOR
    96. În cazul   refuzului   destinatarului  de  a   primi   mărfurile transportate  în  trafic urban sau suburban din motive  independente  de agentul  transportator, mărfurile se readresează de către expeditorul de mărfuri  altui destinatar sau se restituie expeditorului de mărfuri.  În aceste cazuri costul transportării mărfurilor în ambele direcţii, precum şi  amenda pentru staţionarea neproductivă a automobilului se achită  de către  expeditorul  de mărfuri. Destinatarul de mărfuri este obligat  să facă  înscrierea  în  factura  de expediţie despre refuzul  de  a  primi mărfurile, pe care o legalizează prin semnătură şi ştampilă (parafă).
    97. În cazul  transporturilor  interurbane  destinatarul  mărfurilor este obligat să primească de la agentul transportator marfa furnizată.
    Expeditorul este   obligat   să   aducă  la   cunoştinţa   agentului transportator  noul punct de destinaţie în cazul cînd din motive care nu depind   de   agentul  transportator  marfa  transportată  în   traficul interurban nu poate fi predată destinatarului.
    În cazul cînd  agentul  transportator nu poate transporta  mărfurile pînă  la  noul  punct de destinaţie, el este în drept să  refuze  aceste transporturi,  înştiinţînd  despre aceasta destinatarul de  mărfuri.  În acest   caz  agentul  transportator  restituie  marfa  expeditorului  de mărfuri.  Cheltuielile suplimentare datorate acestui fapt (parcursul  şi staţionarea  neproductivă a vehiculelor, păstrarea mărfurilor etc.) sînt suportate de expeditorul de mărfuri.
    98. Dispoziţia    expeditorului    de   mărfuri,   dată   agentului transportator în vederea redirijării mărfurilor trebuie să fie întocmită în formă scrisă şi să conţină următoarele date:
    a) numărul primei comenzi şi a facturii de expediţie;
    b) adresa destinaţiei iniţiale;
    c) denumirea destinatarului de mărfuri iniţial;
    d) adresa destinaţiei noi;
    e) denumirea destinatarului de mărfuri nou;
    f) cauzele redirijării.
    Conform înţelegerii   între   expeditorul  de  mărfuri  şi   agentul transportator  dispoziţia de redirijare a mărfurilor poate fi  transmisă prin  telefon  cu  indicarea tuturor datelor  enumerate  şi  confirmarea ulterioară în scris.
    99. Dispoziţia  expeditorului  de mărfuri vizînd redirijarea  mărfii poate  fi  îndeplinită doar pentru toată marfa enumerată în  factura  de expediţie.
    100. Redirijarea  mărfurilor agabarite poate fi autorizată doar după primirea  de  către expeditorul de mărfuri a înştiinţării în  scris  sau prin  telegraf  de la organele respective (Direcţia Poliţiei Rutiere  şi organele rutiere).
    101. La redirijarea  încărcăturii, rechizitele indicate în rîndurile "Destinatar" şi "Loc descărcare" se barează şi în coloana 6 "Redirijări" se  înscriu rechizitele noului destinatar. Aceste înscrieri se certifică prin semnătura şoferului.
    102. Dacă destinatarul de mărfuri refuză de a recepţiona încărcătura (la  adresa  căruia  a  fost redirijată) şi este imposibil  de  a  primi indicaţiile  expeditorului de mărfuri în vederea expedierii  ulterioare, agentul transportator, care a efectuat transportul are dreptul:
    a) să predea încărcătura spre păstrare pînă la primirea indicaţiilor expeditorului  de  mărfuri,  iar  în caz că dispune  de  depozite  -  să primească încărcătura spre păstrare;
    b) să transmită  încărcătura  altei organizaţii, dacă ea  din  cauza proprietăţilor necesită realizare urgentă;
    c) să restituie încărcătura expeditorului de mărfuri.
XI. PLATA PENTRU TRANSPORTURI
    103. Mărimea  plăţii pentru transporturile de mărfuri se  calculează în  baza  tarifelor  stabilite  de legislaţie,  iar  în  cazurile,  cînd tarifele  nu sînt stabilite - la înţelegerea părţilor, care au  încheiat contractul de transportare a mărfurilor.
    104. Forma achitărilor  trebuie  să fie stipulată în contractele  de transportare a mărfurilor cu mijloace de transport auto.
    105. Achitarea   definitivă  pentru  transporturile  de  mărfuri  se efectuează  de  către  expeditorul  (destinatarul) de  mărfuri  în  baza contului agentului transportator.
    Temei pentru  întocmirea  contului pentru  transporturile  efectuate servesc  facturile  de  expediţie, bonul beneficiarului (detaşat  de  la foaia de parcurs) şi scrisoarea de transport internaţională (C.M.R.).
    106. Pentru achitarea definitivă agentul transportator, în termen de cinci  zile,  întocmeşte  contul pentru  expeditorul  (destinatarul)  de mărfuri, anexînd documentele de transport.
XII. SERVICIILE DE TRANSPORT ŞI EXPEDIŢIE
PRESTATE DE CĂTRE AGENŢII TRANSPORTATORI
    107. Agenţii  transportatori  pot  efectua conform  contractului  de transport şi expediţie şi servicii de expediţie aferente transporturilor.
    Lista serviciilor   de  transport  şi  expediţie,  precum  şi  modul prestării  acestor servicii sînt stabilite de Regulamentul de prestare a serviciilor de transport şi expediţie, aprobat prin Hotărîrea Guvernului în modul stabilit.
XIII. ACORDAREA DE LICENŢE PENTRU
EFECTUAREA TRANSPORTURILOR AUTO
    108. Genurile  de  activitate  pentru care este  necesară  obţinerea licenţelor sînt stabilite de legislaţia Republicii Moldova.
    Pentru fiecare  mijloc de transport, activitatea căruia se  practică în  bază  de  licenţă,  se eliberează  "Carnet  de  corespundere  pentru vehicul", de către Î.S. "Inspectoratul transporturilor auto".
XIV. RESPONSABILITATEA AGENŢILOR TRANSPORTATORI,
EXPEDITORILOR ŞI DESTINATARILOR DE MĂRFURI.
ACTE, PRETENŢII, RECLAMAŢII
    109. Agenţii  transportatori, expeditorii şi destinatarii de mărfuri poartă  răspundere patrimonială, stabilită în conformitate cu legislaţia în   vigoare,  pentru  nerespectarea  obligaţiilor  prevăzute  de  Codul transporturilor auto şi prezentul Regulament.
    110. Agentul  transportator  pentru  netransportarea  mărfurilor  în volumul  prevăzut  de  contractul de transport  marfă,  iar  expeditorul (destinatarul) de mărfuri pentru neprezentarea la transport a mărfurilor în  aceste  volume poartă răspundere materială stabilită la  înţelegerea părţilor.
    111. Agenţii  transportatori  poartă răspundere pentru  integritatea mărfurilor  din  momentul primirii ei la transport şi pînă  la  predarea către destinatar.
    Agenţii transportatori    compensează    prejudiciul    cauzat    la transportarea mărfurilor în următoarele mărimi:
    a) pentru pierderea  sau lipsa mărfurilor - în mărimea costului real al mărfurilor pierdute sau lipsă;
    b) pentru alterarea  sau deteriorarea mărfurilor - în mărimea sumei, cu care s-a redus costul ei;
    c) pentru pierderea, lipsa, alterarea sau deteriorarea mărfurilor cu valoare declarată - în mărimea valorii declarate, dacă nu va fi dovedit, că valoarea declarată nu corespunde costului real al mărfurilor.
    Expeditorul (destinatarul)  de  mărfuri este în drept  să  considere marfa  pierdută  şi să ceară compensarea prejudiciului pentru  pierderea ei, dacă marfa nu a fost predată la cererea lui:
    1) în cazul transporturilor  urbane şi suburbane - în decursul a  10 zile din ziua primirii mărfurilor la transport;
    2) în cazul transporturilor  interurbane - în decursul a 30 zile din momentul expirării termenului de furnizare indicat în contract.
    112. De rînd  cu  compensarea prejudiciului cauzat  prin  pierderea, lipsa,  alterarea,  sau  deteriorarea mărfurilor  agentul  transportator trebuie  să  restituie expeditorului (destinatarului) de  mărfuri  plata percepută  pentru trasportarea mărfurilor pierdute, lipsă, alterate  sau deteriorate, dacă ea nu intră în costul mărfurilor.
    Agentul transportator compensează costul mărfurilor pierdute, lipsă, alterate  sau deteriorate în temeiul contului sau altui document care îl înlocuieşte, prezentat de către expeditorul (destinatarul) de mărfuri.
    Costul mărfurilor  se  determină conform preţurilor medii  de  piaţă existente  la  data  şi  locul predării  mărfurilor  către  destinatarul mărfurilor prevăzut în contract.
    113. În cazul  cînd  persoana  fizică  sau  juridică  beneficiar  al mijloacelor  de transport auto cu plată pentru unitate de timp refuză să le  utilizeze în volumul indicat în contract, beneficiarul este  obligat să  plătească  despăgubirea  prevăzută în  contract  pentru  staţionarea mijloacelor  de  transport respective, conform tarifului pe  unitate  de timp.
    În cazul aplicării  altor scheme de tarife responsabilitatea  pentru refuzul  de  a utiliza miljocul de transport auto în volumul indicat  se determină conform contractului.
    114. Pentru reţinerea  din  vina expeditorului  (destinatarului)  de mărfuri  a  autovehiculelor (autotrenurilor) prezentate pentu  încărcare sau  descărcare supra termenul stabilit expeditorul sau destinatarul  de mărfuri  achită  agentului transportator amendă pentru fiecare minut  de staţionare  neproductivă  a  autovehiculului (autotrenului)  în  mărimea convenită de părţi.
    115. Circumstanţele,  care pot servi drept temei pentru atragerea la răspundere   materială   a  agenţilor   transportatori,   expeditorilor, destinatarilor  de mărfuri se confirmă prin înscrieri în documentele  de însoţire a mărfurilor şi actele de forma stabilită.
    116. Pînă la  intentarea acţiunilor referitor la transporturile auto este   obligatorie  înaintarea  pretenţiei  faţă  de  participanţii   la transport.
    Pretenţiile şi acţiunile referitor la transporturile auto de mărfuri se examinează în modul stabilit de legislaţie.
    117. Transmiterea   către   alte  persoane  fizice  şi  juridice   a drepturilor  de înaintare a pretenţiilor şi intentare a acţiunilor nu se admite,  în  afară de cazurile de transmitere a acestui drept  de  către expeditorul  de  mărfuri  către  destinatarul de mărfuri  sau  de  către destinatar  către  expeditorul  de  mărfuri  ori  de  către  expeditorul (destinatarul)  de mărfuri către organizaţia superioară sau  organizaţia de transport şi expediţie
Anexa 1
CERERE
de transportare a mărfurilor
    ____________________________________________________________________
     denumirea agentului transportator, căruia i se adresează cecerea
    1.Expeditorul de mărfuri__________________________________________________
                                      (denumirea, adresa, telefonul)
    2. Denumirea    şi    adresa   punctului   de    încărcare    _________________________
    ____________________________________________________________________
    Data "_____"______________20___
    Sosirea pentru încărcare, ora______
    3. Destinatarul mărfurilor_________________________________________________
                                          (denumirea, adresa, telefonul)
    4.Denumirea şi adresa punctului de descărcare ________________________________
    ____________________________________________________________________
    5. Caracteristica încărcăturii                                     
    denumirea____________________________________________________________
    greutatea totală, tone__________________
    volumul, m _________________________
    greutatea unui loc, kg_________________
    numărul de locuri ____________________
    6. Condiţii speciale de transportare_________________________________________
    ____________________________________________________________________
    ____________________________________________________________________
    ____________________________________________________________________
    Semnătura beneficiarului____________________________
        L.Ş.                                Data "_____"_______________
Anexa 2
CONTRACT
de transportare a mărfurilor
nr._____ din "___"_________20___
__________________________________
(denumirea agentului transportator)
    ____________________________________________________________________
    denumit(ă) în     continuare     "Transportator",    în     persoana
    ____________________________________________________________________
(funcţia, numele, prenumele)
    _______________________________________________________________,care
    acţionează în baza ______________________________________________________,
                                          (denumirea documentului)
    de o parte, şi __________________________________________________________
                          (denumirea expeditorului, destinatarului de mărfuri)
    ____________,    denumit(ă)    în   continuare   "Beneficiar",    în
    persoana,_____________________________________________________________,
                                (funcţia, numele, prenumele)
    care acţionează în baza___________________________________________________,
                                          (denumirea documentului)
    de altă parte, au încheiat contractul despre următoarele.
I. OBIECTUL CONTRACTULUI
    1. Beneficiarul  prezintă,  iar Transportatorul să primească  pentru
transportare mărfurile _______________________________________________________
________________________________________________________________________
                       (tipul mărfurilor, volumul în mii tone)
________________________________________________________________________
II. PLATA PENTRU TRANSPORTURI
    1. Plata pentru   transporturi   se  efectuează  conform   tarifului contractual.
    2. Cu majorarea  cheltuielilor suportate de Transportator din motive care nu depind de el părţile contractuale revizuiesc tariful.
    3. Achitările  pentru transporturile de mărfuri constau din achitări
(în lei, valută) în natură ______________________________________________________
                                      (volumul în unităţi de măsură)
şi se depun _______________________________________________________________
                                      (termenul, tipul plăţii)
    4. Dacă plata conform contului nu se efectuează în termenul stabilit de   prezentul  contract,  Beneficiarul  plăteşte  Transportatorului    o penalitate  în  mărime  de___% din suma datorată pentru  fiecare  zi  de întîrziere.
III. OBLIGAŢIILE BENEFICIARULUI
    1. Beneficiarul este obligat:
    1) să prezinte   Transportatorului   cererile  de   transportare   a mărfurilor;
    2) să prezinte  la  transport  mărfurile în volumul stabilit  şi  în zilele şi orele convenite cu Transportatorul;
    3) să achite la timp plata pentru transporturile de mărfuri;
    4) să prezinte la transport mărfurile în ambalaj cuvenit şi în stare bună, care să le protejeze de alterare şi vătămare pe parcurs;
    5) să execute  cu  forţele şi mijloacele sale, respectînd  cerinţele tehnicii   securităţii  şi  cu  asigurarea  integrităţii  mărfurilor  şi materialului   rulant,  încărcarea  pe  materialul  rulant,   neadmiţînd staţionarea materialului rulant supra normelor de timp convenite;
    6) să dispună  de  căi  de acces de la autostrăzi spre  punctele  de încărcare  şi  descărcare  şi  să le întreţină în stare  bună,  care  să asigure  mişcarea  fără  obstacole  şi în  siguranţă  a  mijloacelor  de transport auto şi manevrarea lor liberă în orice moment al procesului de transportare;
    7) la timp şi în modul corespunzător să întocmească foile de parcurs şi documentele de transport marfă;
    8) să pună la  dispoziţia Transportatorului instrucţiuni speciale de transportare  a  mărfurilor  care necesită  condiţii  speciale  (mărfuri periculoase, uşor alterabile, agabaritice, grele).
IV. OBLIGAŢIILE TRANSPORTATORULUI
    1. Transportatorul este obligat:
    1) să asigure  prezentarea  materialului rulant pentru încărcare  în zilele şi orele convenite de părţi;
    2) să prezinte  expeditorului  de mărfuri pentru încărcare  material rulant  în stare tehnică bună, potrivit pentru transportarea acestui tip de mărfuri şi corespunzător normelor sanitare şi altor norme;
    3) să transporte  încărcătura primită în punctul de destinaţie şi să o transmită destinatarului indicat în factura de expediţie;
    4) să asigure  integritatea  pe tot parcursul a  tuturor  mărfurilor transportate conform prezentului contract;
    5) să respecte termenul de transportare a mărfurilor.
V. CONDIŢII SUPLIMENTARE DE TRANSPORTARE:
    (termenul de   transportare,   regimul  de  lucru,  tariful   pentru serviciile  de transport prestate, punerea la dispoziţie a carburanţilor şi lubrifianţilor etc.)
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
VI. RESPONSABILITATEA PĂRŢILOR ŞI MODUL
SOLUŢIONĂRII LITIGIILOR
    1. În cazul neîndeplinirii sau îndeplinirii neconforme a condiţiilor prezentului  contract  părţile  poartă  răspundere  în  conformitate  cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.
    2. Părţile sînt   eliberate  de  răspundere  pentru   neîndeplinirea parţială sau totală a obligaţiilor conform prezentului contract, dacă ea a avut loc ca urmare a circumstanţelor de neînvins (de forţă majoră), şi anume:  incendii,  inundaţii, cutremure de pămînt, precum  şi  grevelor, răscoalelor.
    3. Transportatorul poartă răspundere pentru:
    - netransportarea  mărfurilor  -  în mărimea amenzilor  aplicate  de Beneficiar (stipulate în contract);
    - integritatea  mărfurilor din momentul primirii lor la transport şi pînă la predarea către destinatarul mărfurilor.
    4. Beneficiarul   poartă  răspundere  materială  pentru  prejudiciul cauzat Transportatorului prin:
    - îndeplinirea neconformă a condiţiilor prezentului contract;
    - neprezentarea  mărfurilor  la  transport -  în  mărimea  amenzilor aplicate de Transportator (stipulate în contract);
    - acţiunile care  au provocat staţionarea neproductivă a mijloacelor de transport - în mărimea amenzilor aplicate de Transportator.
    5. Litigiile   apărute  la  îndeplinirea  prezentului  contract   se soluţionează  prin  înaintarea  pretenţiilor,  cererile  de  acţiune  se examinează de instanţele judecătoreşti la locul aflării reclamatului.
VII. TERMENUL DE ACŢIUNE A CONTRACTULUI
    1. Termenul de  acţiune  a prezentului contract se stabileşte de  la "____"___________  pînă la "____" ____________ şi poate fi modificat sau reziliat  la  înţelegerea  părţilor, iar în  cazul  litigiilor,  conform deciziei instanţei jugecătoreşti.
    Prezentul contract  este  întocmit  în __ exemplare,  fiecare  avînd aceeaşi valabilitate.
VIII. RECHIZITELE BANCARE ŞI ADRESELE JURIDICE ALE PĂRŢILOR
    Transportatorul                             Beneficiarul
    "____"_______20___                        "____"_____________20__
Anexa 3
Lista actelor normative abrogate în legătură
cu aprobarea Regulamentului transporturilor auto de mărfuri
    Secţiunile 1-14  ale Regulamentului de transportare a mărfurilor  cu transportul   auto  în  R.S.S.  Moldovenească,  aprobate  de  Ministerul Transporturilor   Auto   al   R.S.S.   Moldoveneşti   (Chişinău   Cartea Moldovenească) 1982).