OMAIC325/2004
ID intern unic:  313802
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
ORDIN Nr. 325
din  30.08.2002
cu privire la perfecţionarea Reglementării normativ-juridice
a activităţii Serviciului Securitate a Circulaţiei Rutiere al Poliţiei Rutiere
a Inspectoratului General al Poliţiei a MAI al Republicii Moldova
Publicat : 11.06.2004 în Monitorul Oficial Nr. 091     art Nr : 206
În scopul îmbunătăţirii eficienţei controlului efectuat de Poliţia Rutieră a Inspectoratului General al Poliţiei a MAI asupra respectării regulilor, normativelor şi standardelor de proiectare, construcţie, reconstrucţie, reparaţie şi întreţinere a drumurilor, construcţiilor rutiere, pasajelor de nivel cu calea ferată în vederea asigurării securităţii circulaţiei rutiere,            
ORDON:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la Serviciul Securitate a Circulaţiei Rutiere al Poliţiei Rutiere a Inspectoratului General al Poliţiei a Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova.
2. Comisarii subdiviziunilor teritoriale de poliţie:
2.1. Vor asigura însuşirea de către colaboratorii Poliţiei Rutiere a prezentului ordin.
2.2. Vor organiza în septembrie 2002:
2.2.1. Atestarea colaboratorilor Poliţiei Rutiere în vederea cunoaşterii Regulamentului în cauză.
2.2.2. Confecţionarea şi asigurarea subiviziunilor Poliţiei Rutiere cu seturi de acte prevăzute de prezentul Regulament.
3. Şefii D.G.P.Î. şi P.S., D.P.R. a I.G.P. vor asigura introducerea, în trimestrul III 2002, a modificărilor la programele de pregătire şi perfecţionare profesională a colaboratorilor Poliţiei Rutiere în corespundere cu Regulamentul dat.
4. Se abrogă Ordinul M.A.I. nr. 88 din 24 mai 1996 "Cu privire la aprobarea Regulamentului Serviciului de supraveghere rutieră şi a statutului subdiviziunii de montare-exploatare a mijloacelor tehnice de reglare a circulaţiei rutiere".
5. Controlul asupra îndeplinirii prezentului ordin se pune în sarcina prim-viceministrului afacerilor interne, şefului I.G.P. al M.A.I., colonel de poliţie Constantin Clipa.
MINISTRUL AFACERILOR INTERNE
COLONEL DE POLIŢIE                                           Gheorghe PAPUC
Chişinău, 30 august 2002.
Nr. 325.
      
APROBAT                                                     ÎNREGISTRAT
Ministrul Afacerilor Interne                               la Ministerul Justiţiei
al Republicii Moldova                                      al Republicii Moldova
Nr.325 din 30 august 2002                              Nr. 326 din 14 aprilie  2003
Ministru                                                           Ministru
_________ Gheorghe PAPUC                        _______Vasile DOLGHIERU
  
REGULAMENTUL
cu privire la Serviciul Securitate a Circulaţiei Rutiere
al Poliţiei Rutiere a Inspectoratului General
de Poliţie al M.A.I. al Republicii Moldova
  
I. Dispoziţii generale
1. Regulamentul determină ordinea efectuării controlului de stat de către Serviciul Securitate a Circulaţiei Rutiere al Poliţiei Rutiere a Inspectoratului General al Poliţiei al Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova (în continuare S.S.C.R.) asupra asigurării securităţii circulaţiei rutiere la efectuarea lucrărilor de construcţie, reconstrucţie, reparaţie şi întreţinere a drumurilor, construcţiilor rutiere, pasajelor de nivel cu calea ferată, obiectelor de servicii rutiere, precum şi a transportării cu mijloace de transport auto a încărcăturilor periculoase, cu tonaj şi gabarite depăşite.
2.În cadrul Direcţiei Poliţiei Rutiere (D.P.R.) şi comisariatelor de poliţie  sînt subdiviziuni de structură ale S.S.C.R. Acestea au funcţii de control şi aprobare a proiectelor în domeniul asigurării securităţii circulaţiei rutiere.
3.Temeiul juridic al activităţii S.S.C.R. îl constituie: Constituţia Republicii Moldova, Decretele Preşedintelui Republicii Moldova, Legile şi Hotărîrile Parlamentului Republicii Moldova, Hotărîrile Guvernului Republicii Moldova, ordinele şi alte acte departamentale, actele normative  ale Ministerului Afacerilor Interne  şi prezentul  Regulament.
4. Funcţia de bază a S.S.C.R. este controlul de stat  în procesul de proiectare, construcţie, reconstrucţie, reparaţie şi întreţinere a drumurilor şi străzilor, construcţiilor rutiere, pasajelor de nivel cu calea ferată şi ale altor instalaţii ce influenţează securitatea circulaţiei rutiere, precum şi asupra transportării încărcăturilor  periculoase, cu tonaj şi gabarite depăşite. Aceste obiective sînt soluţionate în interacţiune cu alte subdiviziuni ale organelor afacerilor interne.
5. Atribuţiile S.S.C.R.:
efectuarea controlului asupra respectării legislaţiei Republicii Moldova, regulilor, standardelor şi normelor tehnice în domeniul asigurării securităţii circulaţiei rutiere prin care se stabilesc cerinţe de proiectare, construcţie, reconstrucţie, reparaţie şi întreţinere a drumurilor şi străzilor, construcţiilor rutiere, pasajelor de nivel cu calea ferată, reţelelor de transport electric şi  altor instalaţii, precum şi de instalare, exploatare a mijloacelor tehnice de organizare  şi dirijare a circulaţiei rutiere;  
studierea condiţiilor circulaţiei rutiere, elaborarea măsurilor de perfecţionare a modului de organizare a circulaţiei mijloacelor de transport şi pietonilor, coordonarea proiectelor de organizare a traficului rutier, participarea la elaborarea programelor de pregătire şi perfecţionare a specialiştilor în domeniul securităţii circulaţiei rutiere;
participarea în activitatea consiliilor tehnice şi de construcţii urbane, în comisiile de recepţie a drumurilor (străzilor), construcţiilor rutiere, pasajelor de nivel cu calea ferată, obiectelor de servicii rutiere, reţelelor transportului electric urban şi altor instalaţii amplasate în zona de protecţie a drumurilor şi străzilor;
înaintarea propunerilor organelor administraţiei publice centrale  şi locale privind sporirea securităţii traficului rutier;
stabilirea cauzelor şi condiţiilor rutiere ce contribuie la comiterea accidentelor rutiere;
a înainta misiuni pentru efectuarea lucrărilor de instalare, demontare şi deservire a mijloacelor tehnice de organizare a circulaţiei rutiere,   exercitarea controlului asupra îndeplinirii acestora;
eliberarea autorizaţiilor pentru transportarea încărcăturilor  periculoase, cu tonaj şi gabarite depăşite.
6.Drepturile S.S.C.R.:
a expedia în ordinea stabilită interpelări şi a obţine de la persoane juridice informaţii despre respectarea de către acestea a cerinţelor actelor normative, a normelor tehnice de securitate a circulaţiei rutiere, precum şi explicaţii privind cazurile de încălcare a acestora;
a înainta persoanelor cu funcţii de răspundere prescripţii privind  lichidarea obligatorie a încălcărilor prevederilor actelor normative şi normelor tehnice în domeniul asigurării securităţii circulaţiei rutiere;
a înainta prescripţii sau misiuni instituţiilor respective privind instalarea sau demontarea mijloacelor tehnice de organizare a circulaţiei rutiere;
a limita sau interzice temporar  circulaţia rutieră pe sectoarele de drumuri sau străzi ce nu corespund normelor de siguranţă a circulaţiei rutiere;
a  modifica regimul de organizare a circulaţiei rutiere pe unele sectoare de drum şi străzi, pasajele de nivel cu cale ferată în perioada derulării unor acţiuni de masă, sau în cazul cînd utilizarea mijloacelor de transport pune în pericol securitatea circulaţiei rutiere;
a interzice sau stopa lucrările de construcţie-reparaţie a drumurilor şi străzilor, precum şi a altor tipuri de lucrări în caz de  nerespectare a cerinţelor normelor tehnice în domeniul securităţii  circulaţiei rutiere;
a interzice circulaţia pe rute stabilite a transportului public, în caz de încălcare a cerinţelor actelor normative şi normelor tehnice în domeniul securităţii  circulaţiei rutiere;
a elabora proiecte de acte legislative, acte normative şi normelor tehnice în domeniul asigurării securităţii circulaţiei rutiere, precum şi a propune modificări pentru perfecţionarea lor;
a examina, în cooperare cu organizaţiile interesate, temele şi direcţiile prioritare de cercetări în domeniul asigurării securităţii circulaţiei rutiere, precum şi a implementa în activitatea cotidiană a Poliţiei rutiere elaborările ştiinţifice;
a folosi mijloacele tehnice speciale de transport  pentru efectuarea controlului asupra stării drumurilor şi străzilor.
a coordona amplasarea panourilor de reclamă  precum şi a altor instalaţii  în zona de protecţie a drumurilor şi străzilor.
II. Efectuarea funcţiilor de control de către S.S.C.R.
7. Controlul asupra respectării normelor de securitate a circulaţiei rutiere se efectuează prin controlul documentaţiei de proiectare la construcţia (reconstrucţia) şi reparaţia:
- drumurilor publice, precum şi construcţiilor rutiere;
- pasajelor de nivel cu calea ferată;
- străzilor şi instalaţiilor rutiere ale acestora;
- reţelei transportului electric urban;
- obiectelor de servicii.
8.Controlul asupra proiectării drumurilor şi construcţiilor rutiere se efectuează în faza de elaborare a studiului de prefezabilitate sau fezabilitate, proiectului tehnic sau de execuţie.
9.Avînd în vedere componenţa şi conţinutul documentaţiei menţionate în p.8  este necesar a se acorda o atenţie deosebită următoarelor:
- corelării reţelelor rutiere în stare de proiectare la cele existente, aplicării intersecţiilor denivelate;
- posibilităţii implementării metodelor moderne de organizare a circulaţiei rutiere, inclusiv a sistemelor automatizate de dirijare a circulaţiei, precum şi sistemelor de orientare rutieră în etapele următoare de proiectare;
- corespunderii  categoriei drumului proiectat perspectivelor de dezvoltare a intensităţii circulaţiei;
-  raţionalităţii construcţiei intersecţiilor la acelaşi nivel;
- amplasării şi alegerii tipului de intersecţii şi a schemelor de organizare a circulaţiei rutiere, inclusiv în locurile de intersectare a străzilor, drumurilor publice şi căilor ferate;
-  asigurării legăturii rutiere dintre diferite teritorii separate;
- amplasării posturilor de control ale poliţiei (P.C.P.), punctelor controlului de greutate (P.C.G.) şi punctelor de control pentru efectuarea inspecţiei în transport (P.C.I.T.);
- existenţei şi amplasării staţiilor transportului de rută, parcărilor, zonelor de agrement, staţiilor PECO, staţiilor de deservire tehnică, altor obiective de menire socială şi a acceselor la acestea.
10.Concluzia privind justeţea adoptării hotărîrilor privind sistematizarea şi alegerea  schemelor de organizare a circulaţiei rutiere,  amplasării  parcărilor auto, garajelor comune, staţiilor transportului public se face în temeiul studierii documentaţiei de proiect.
11.În cadrul studierii  proiectului, controlul se efectuează asupra:
- asigurării vizibilităţii pe curbele în plan şi în profil a drumurilor şi străzilor, intersecţiilor acestora, la pasajele de nivel cu calea ferată;
- corespunderii deciziilor luate la etapa argumentării economice privind amplasarea staţiilor transportului de rută, parcărilor, terenurilor de agrement, staţiilor PECO, staţiilor de deservire tehnică, altor obiecte de menire socială şi acceselor la acestea, posturilor de poliţie, P.C.P., P.C.G., P.C.I.T. şi amenajării acestora;
- alegerii grupei, tipului construcţiei şi locurilor de instalare a parapetelor rutiere şi instalaţiilor de direcţionare;
- existenţei trotuarelor, pistelor pentru ciclişti şi pietoni şi a instalaţiilor staţionare de iluminare electrică  ale acestora;
- amenajării pasajelor pentru pietoni, staţiilor transportului de rută;
- existenţei mijloacelor de comunicaţie în situaţii de avarie;
- schemei de marcare a părţii carosabile şi instalării indicatoarelor rutiere;
- existenţei proiectelor de organizare a circulaţiei rutiere;
- raţionalităţii folosirii părţii carosabile, a trotuarelor, pistelor pentru pietoni etc. cu scopul efectuării unor lucrări;
- corespunderii capacităţii de trafic a părţii carosabile, trotuarului, pistelor de pietoni etc. fluxurilor de transport şi pietoni existente (şi în perspectivă);
- corectitudinii aplicării mijloacelor tehnice de dirijare a traficului rutier.
12.În scopul perfecţionării condiţiilor  circulaţiei rutiere, proiectele şi schemele de organizare a circulaţiei rutiere se elaborează de către organele, în administrarea cărora se află drumurile (străzile) .
13.Documentele de proiect privind dislocarea indicatoarelor rutiere, sistemele automatizate de dirijare a circulaţiei rutiere, schema marcajului rutier, mijloacele tehnice şi dispozitivele, folosite la dirijarea şi organizarea circulaţiei rutiere, sînt examinate dacă proiectantul dispune de licenţa respectivă.
14.Documentele de proiect, elaborate în conformitate cu cerinţele normelor şi standardelor în domeniul asigurării securităţii circulaţiei rutiere se autorizează prin avizul respectiv al persoanei responsabile pentru proiect (inginer şef de proiect, arhitect şef de proiect, manager al proiectului şi altor persoane).
15.Sînt examinate documentele de proiect pentru:
- construcţia (reconstrucţia), reparaţia  tuturor drumurilor, obiectelor şi construcţiilor rutiere amplasate pe acestea - de către  Direcţia Poliţiei Rutiere a I.G.P. al M.A.I. (în continuare D.P.R.), iar în unele cazuri şi de către subdiviziunile teritoriale ale S.S.C.R., numai după examinarea prealabilă sau din porunca D.P.R.;
16.Avizul de examinare a proiectului este semnat de către conducerea D.P.R.
17.Rezultatele examinării documentelor de proiect se introduc în registrul de evidenţă al coordonărilor documentelor de proiect.
18.În cazul apariţiei unor contradicţii cu organizaţia de proiectare la examinarea documentelor de proiect, D.P.R. informează în scris beneficiarul documentelor de proiect despre motivele refuzului de a elibera un aviz pozitiv.
19.În cazul depistării în proiect a unor încălcări ale cerinţelor actelor normative şi standardelor privind asigurarea securităţii circulaţiei rutiere, care pot aduce prejudiciu vieţii, sănătăţii şi averii cetăţenilor, drepturilor şi intereselor persoanelor juridice, D.P.R. înaintează propuneri privind  suspendarea sau anularea acţiunii licenţei.
20.Controlul asupra respectării cerinţelor de securitate a circulaţiei rutiere la construirea, reconstruirea şi reparaţia drumurilor şi străzilor, construcţiilor rutiere, pasajelor de nivel cu calea ferată, liniilor transportului electric urban se efectuează prin  verificarea de control, participarea la lucrările comisiilor de dare în recepţie a obiectivelor construite precum şi a comisiei de stat.
21.La participarea în comisiile de lucru şi de stat pentru darea în exploatare a obiectivelor construite se efectuează controlul asupra:
- existenţei autorizaţiei de coordonare de către S.S.C.R. a documentelor de proiect pentru obiectivul construit, eliberată în ordinea stabilită în p. 15 al prezentului Regulament;
- corespunderii obiectivului în construcţie documentelor de proiect  privind  organizarea circulaţiei rutiere.
22.La evaluarea corespunderii obiectivului în construcţie documentelor de proiect se acordă atenţie la următoarele:
- existenţa extinderilor părţii carosabile ale drumului în locurile prevăzute de proiect, ale benzilor de încadrare pe acostamente şi benzii mediane, ale trotuarelor, pistelor pentru pietoni şi biciclişti;
- vizibilitatea în profil longitudinal şi în plan;
- amenajarea trecerilor pentru pietoni;
- justeţea aplicării mijloacelor tehnice de organizare a circulaţiei rutiere;
- amplasarea şi amenajarea staţiilor de transport public cu elemente construcţionale;
- existenţa şi dotarea parcărilor, terenurilor de agrement, precum şi acceselor spre acestea;
- existenţei iluminării electrice staţionare şi mijloacelor de comunicaţie prevăzute de proiect.
23.Toate abaterile de la proiect şi lista lucrărilor neefectuate, care influenţează asupra securităţii circulaţiei rutiere, se expun într-un act al comisiei de lucru.
24.În procesul activităţii comisiei de stat se controlează eliminarea defectelor şi lucrărilor nefinisate, înregistrate de comisia de lucru.
25.În cazul depistării unor abateri de la proiect,  reprezentantul  D.P.R.  se abţine de la semnarea actului comisiei de stat, anexînd la acesta în scris opinia separată care va conţine toate observaţiile de rigoare.
26.În componenţa comisiilor de lucru pentru darea în exploatare a străzilor şi drumurilor, precum şi a construcţiilor şi obiectelor amplasate pe acestea se includ colaboratori  D.P.R.
27.Controlul asupra respectării cerinţelor de securitate a circulaţiei rutiere la reparaţia sau exploatarea drumurilor publice se efectuează prin  verificarea  de control privind îndeplinirea condiţiilor coordonate.
28.La îndeplinirea lucrărilor urgente de lichidare a deteriorărilor accidentale ale drumurilor şi instalaţiilor rutiere, ce prezentă pericol pentru securitatea circulaţiei rutiere, se efectuează controlul asupra respectării termenului de îndeplinire şi amenajării acestui sector cu indicatoare rutiere.
29.În cazul cînd aceste lucrări nu pot fi finisate în termen de 24 ore, de la executorul lucrărilor se cere spre coordonare prezentarea operativă a schemelor de organizare a circulaţiei rutiere.
30.O copie a schemei de organizare a circulaţiei rutiere coordonate se anexează la dosarul de control şi supraveghere, iar altă copie se expediază în subdiviziunea corespunzătoare a S.S.C.R. pentru organizarea supravegherii zilnice.
31.La îndeplinirea lucrărilor de scurtă durată (lichidarea gropilor, tasărilor locale, înlocuirea indicatoarelor rutiere, marcajului rutier etc.), schemele de organizare a circulaţiei rutiere se primesc pentru examinare numai prin includerea hotarelor sectoarelor de lucru.
32.La îndeplinirea lucrărilor de întreţinere a drumurilor şi străzilor (salubrizarea, spălarea indicatoarelor rutiere, parapetelor de dirijare, dispozitivelor de direcţie, semafoarelor), proiecte şi scheme de organizare a circulaţiei rutiere nu se cer.
33.Organizarea controlului prezentării la timp în subdiviziunile respective ale S.S.C.R. a informaţiilor despre desfăşurarea lucrărilor nominalizate de către organizaţiile rutiere de exploatare şi subdiviziunile respective ale administraţiei publice locale.
34. Controlul zilnic al respectării de către organizaţiile de construcţie şi exploatare a drumurilor şi altor organizaţii atît a condiţiilor coordonate de asigurare a securităţii circulaţiei rutiere cît şi a termenelor de îndeplinire a lucrărilor de drum şi străzi, se efectuează de către lucrătorii subdiviziunilor teritoriale ale S.S.C.R.,  cu notarea rezultatelor  în registrul respectiv şi informarea ulterioară a administratorului drumurilor sau străzilor.
35.Pînă la amenajarea definitivă a sectorului de lucrări cu indicatoare rutiere şi mijloace temporare de îngrădire, ce asigură securitatea circulaţiei rutiere, se interzice amplasarea pe acesta a utilajului rutier, echipamentelor şi materialelor de reparaţie, precum şi desfăşurarea lucrărilor.
36.Controlul asupra stării de exploatare a drumurilor publice, construcţiilor rutiere, pasajelor de nivel cu calea ferată, mijloacelor tehnice de organizare a circulaţiei rutiere se efectuează prin:
- controlul general al drumurilor şi străzilor;
- verificări speciale (pregătire a organizaţiilor rutiere şi comunale pentru întreţinerea drumurilor şi străzilor în perioada de iarnă, starea pasajelor de nivel cu calea ferată, a rutelor transportului public, a modului de transportare a încărcăturilor cu gabarite şi tonaj mare şi periculoase);
- verificări de control;
- supraveghere zilnică.
37.Controlul general al drumurilor şi străzilor se desfăşoară o dată pe an, în perioada dintre 1 aprilie şi 1mai.
38.Controlul general se efectuează de către comisia numită la iniţiativa  D.P.R..
39.La efectuarea controlului general al drumurilor naţionale şi obiectelor amplasate în zona de protecţie a acestuia participă reprezentanţii organizaţiei rutiere respective şi lucrătorii D.P.R., iar al drumurilor locale, departamentale sau străzilor - lucrătorii   subdiviziunilor teritoriale ale S.S.C.R .
40.În cadrul desfăşurării controlului general se folosesc datele dosarului de control şi supraveghere pentru drumul supus controlului, şi anume:
- dislocarea indicatoarelor rutiere, schemele marcajului, paşaportul obiectivelor de semafor;
- statistica accidentelor de circulaţie;
- planurile de lucru ale organizaţiilor rutiere şi comunale la compartimentul securitatea circulaţiei;
- proiectele (schemele) de organizare a circulaţiei rutiere.
41.Pe parcursul controlului general se acordă o atenţie sporită următoarelor:
- starea părţii carosabile, acostamentelor, trotuarelor, pistelor pentru pietoni şi ciclişti;
- asigurarea vizibilităţii curbelor în plan şi profil longitudinal, intersecţiilor şi ramificaţiilor;
- starea şi amenajarea pasajelor de nivel cu calea ferată, staţiilor de transport public;
- starea îngrădirilor rutiere, iluminării, instalaţiilor rutiere (poduri, treceri superioare, estacade, tuneluri, viaducuri, trecerilor şi pasajelor de pietoni);
- marcarea şi amenajarea trecerilor pentru pietoni;
- îngrădirea locurilor de executare a lucrărilor pe partea carosabilă  şi organizarea  căilor de ocolire a acestora;
- iluminarea artificială la intersecţiile denivelate, pe sectoarele de drum ce traversează localităţi, la staţiile transportului public;
- starea indicatoarelor rutiere, a marcajului şi semafoarelor;
- corespunderea regimului de funcţionare a instalaţiilor de semafor documentelor în vigoare;
- sistemul de orientare informaţională a conducătorilor auto, inclusiv pentru transportul de mărfuri şi de tranzit;
- starea parcărilor şi terenurilor de agrement.
42.În urma analizei rezultatelor controlului general, D.P.R  întocmeşte procesul - verbal, în care sînt expuse neajunsurile depistate, termenele de înlăturare a acestora, executorii, propuneri pentru modificarea schemelor de dirijare a circulaţiei.
43.În cazul depistării în procesul controalelor generale a abaterilor de la cerinţele stării de exploatare a drumurilor şi străzilor conform condiţiilor de asigurare a securităţii circulaţiei rutiere, se întocmeşte un raport şi se indică termenele de lichidare a neajunsurilor.
44. Rezultatele controlului general se aduc la cunoştinţa organelor administraţiei publice centrale şi locale, precum şi altor instituţii interesate.
45.Controlul special al gradului de pregătire a organizaţiilor rutiere şi administraţiei publice locale pentru  asigurarea securităţii circulaţiei rutiere  în perioada de iarnă se desfăşoară de la 1 octombrie pînă la 31 octombrie cu participarea reprezentanţilor autorizaţi ai organizaţiei respective.
46.Rezultatele controlului se expun în procesul - verbal, care se expediază pentru luarea măsurilor necesare organelor administraţiei publice  centrale şi  locale.
47.Controlul special al pasajelor de nivel cu cale ferată se desfăşoară în perioada dintre 1 mai şi 1 iunie.
48.Pe parcursul controlului special al stării pasajelor de nivel cu calea ferată se acordă o atenţie sporită următoarelor:
- corespunderii categoriei acestuia condiţiilor de circulaţie;
- echiparea pasajului cu indicatoarele rutiere, utilaj automatizat de semnalizare, semafoare, bariere, iluminare artificială, parapete de îngrădire, porţi de gabarit;
- existenţa pistelor pentru pietoni;
- asigurarea vizibilităţii pasajului sau platformei căii ferate şi a trenului din partea conducătorului auto;
- existenţa marcajului rutier;
- starea părţii carosabile a pasajului şi  acceselor spre el.
49.În baza rezultatelor controlului se întocmeşte:
- procesul-verbal, avînd indicate neajunsurile descoperite;
- informaţia D.P.R, ce se expediază în adresa organelor administraţiei publice centrale şi locale.
50.Pentru fiecare pasaj de nivel cu calea ferată se întocmeşte o fişă, care se anexează la dosarul de control şi supraveghere.
51.Controlul special al rutelor de circulaţie ale transportului de rută (urban şi interurban) este efectuat de comisie numită la iniţiativa D.P.R.
52.În cazul necorespunderii rutelor existente cerinţelor securităţii circulaţiei rutiere, comisia înaintează propuneri organelor administraţiei publice centrale şi locale pentru luarea deciziilor privind suspendarea temporară a traficului mijloacelor de transport pe rută sau închiderea rutei.
53.În cazul luării deciziei privind suspendarea temporară a circulaţiei sau închiderii rutei, se iau măsuri de informare a populaţiei şi a proprietarilor transportului de rută  ce efectuează transportarea pe această rută.
54. La efectuarea verificărilor de control se verifică modul de îndeplinire a măsurilor prevăzute de controalele generale şi speciale, modul de îndeplinire a misiunilor sau prescripţiilor eliberate anterior, starea actuală de exploatare  a drumurilor şi străzilor, construcţiilor rutiere, altor instalaţii şi pasaje de nivel cu calea ferată, precum şi respectarea cerinţelor de asigurare a securităţii circulaţiei rutiere în timpul efectuării lucrărilor de construcţie, reconstrucţie sau reparaţie.
55.În baza rezultatelor verificărilor de control se aplică măsuri prevăzute de legislaţia în vigoare persoanelor cu funcţii de răspundere, care prin acţiunile sau inacţiunile lor au influenţat negativ la nivelul de asigurare a securităţii circulaţiei rutiere şi se întocmeşte un raport cu indicarea termenelor de lichidare a neajunsurilor depistate.
56. Controlul zilnic al condiţiilor rutiere este efectuat în scopul luării de măsuri operative de lichidare a neajunsurilor apărute în procesul de exploatare a drumurilor, care creează obstacole circulaţiei rutiere şi pune în pericol securitatea circulaţiei, şi este efectuată de către colaboratorii subdiviziunilor teritoriale ai Serviciului de Supraveghere şi Control al Circulaţiei Rutiere ( în continuare S.S.C.C.R.) şi  al S.S.C.R, cu informarea ulterioară a administratorului drumurilor sau străzilor.
57. La controlul zilnic al condiţiilor rutiere se verifică starea de exploatare a drumurilor şi instalaţiilor rutiere, starea mijloacelor tehnice de organizare a circulaţiei, respectarea cerinţelor de asigurare a securităţii circulaţiei în timpul efectuării lucrărilor de construcţie, reparaţie şi altor lucrări de drumuri.
58.În cazul depistării faptelor de deteriorare a drumurilor, pasajelor de nivel cu calea ferată şi altor instalaţii rutiere sau mijloacelor tehnice de organizare a circulaţiei rutiere, se iau măsuri în conformitate cu legislaţia.
59.În cazul depistării neajunsurilor în întreţinerea drumurilor, străzilor şi mijloacelor  tehnice ce influenţează negativ  la securitatea circulaţiei rutiere, se raportează persoanei de serviciu  subdiviziunilor de poliţie şi se acţionează conform indicaţiilor acestuia, se iau măsuri urgente pentru lichidarea lor sau marcarea sectoarelor periculoase. Persoana de serviciu notează informaţia într-un registru de model stabilit care se află în unitatea de serviciu şi informează despre acestea comandantul subdiviziunii. Aduc la cunoştinţa echipelor S.S.C.C.R., hotărîrea privind necesitatea limitării sau interzicerii circulaţiei rutiere, precum şi persoanelor cu funcţii de răspundere ale organizaţiilor rutiere  şi altor organizaţii interesate.
60.Materialele controalelor generale, speciale şi de verificare sînt consemnate în dosarul de control şi supraveghere.
61.Sector cu frecvenţa sporită a accidentelor de circulaţie în localitate se consideră sectorul de stradă, lungimea căruia nu depăşeşte 400 m şi pe care pe parcursul anului au fost comise trei şi mai multe accidente de circulaţie (luîndu-se în calcul şi numărul de victime, pierderi materiale).
62.Sector cu frecvenţă sporită a accidentelor de circulaţie în afara localităţilor este sectorul de drum, lungimea căruia nu depăşeşte 1000 m, pe care pe parcursul unui an au fost comise două şi mai multe, iar în ultimii doi ani trei şi mai multe accidente de circulaţie.
63.Aprecierea sectoarelor cu frecvenţă sporită a accidentelor de circulaţie şi elaborarea măsurilor pentru asigurarea securităţii circulaţiei rutiere pe ele se efectuează în baza datelor statistice ale accidentelor de circulaţie - în măsura acumulării lor, o dată pe an.
64.Măsurile de eliminare a sectoarelor cu frecvenţă sporită a accidentelor de circulaţie trebuie să poarte un caracter complex şi să includă acţiuni ale Poliţiei rutiere, organizaţiilor de exploatare a drumurilor, comunale şi de transport auto. Efectuarea măsurilor, în dependenţă de caracterul lucrărilor, se coordonează cu organizaţiile interesate.
65.În baza analizei efectuate se elaborează măsuri prioritare şi de perspectivă de eliminare a sectoarelor cu frecvenţă sporită a accidentelor de circulaţie.
Măsurile prioritare de organizare a circulaţiei rutiere sînt următoarele:
- preîntîmpinarea unui eventual pericol, limitarea sau acordarea de priorităţi în circulaţie;
- organizarea traficului de pietoni;
- divizarea (canalizarea) fluxurilor de transport;
- trasarea liniilor de marcare, instalarea indicatorilor rutieri.
Măsurile de perspectivă privind asigurarea securităţii circulaţiei rutiere prevăd:
- instalarea semafoarelor;
- sporirea coeficientului de aderenţă şi uniformitate;
- construirea trotuarelor sau extinderea lor;
- instalarea iluminării artificiale;
- schimbarea parametrilor geometrici ai drumului.
66.Sectoarele cu frecvenţă sporită a accidentelor de circulaţie rutieră sînt luate la evidenţă pe o perioadă de un an.
67.Rezultatele activităţii de constatare şi eliminare a sectoarelor cu frecvenţă sporită a accidentelor de circulaţie sînt notate în dosarul de control şi supraveghere.
68.Controlul asigurării securităţii circulaţiei rutiere în cazul amplasării publicităţii în localităţile urbane şi rurale şi pe alte teritorii se efectuează pe parcursul supravegherii zilnice a stării  drumurilor şi străzilor.
69.Controlul amplasării obiectivelor de servicii rutiere în limitele zonei de protecţie a drumurilor, precum şi a obiectivelor ce se află în afara acestei zone, însă necesită acces special la această zonă pentru exploatare (a acceselor, ramificaţiilor, platformelor pentru parcarea autoturismelor), se efectuează în baza  Regulamentului circulaţiei rutiere.
70.În cazul dacă autorizarea privind amplasarea publicităţii exterioare sau obiectivului de servicii rutiere este adoptată fără coordonarea  cu D.P.R, aceasta se consideră ca nelegitimă iar persoanei care a eliberat-o i se aplică sancţiuni în corespundere cu legislaţia în vigoare.
71.În baza datelor obţinute despre persoanele, acţiunile sau inacţiunile cărora au dus la abaterea de la cerinţele  actelor normative de drept şi (sau) a normelor tehnice în domeniul asigurării securităţii circulaţiei rutiere, lucrătorul S.S.C.R.  ia decizia de înmînare a raportului privind eliminarea neajunsurilor descoperite, numeşte termenul, locul şi modalitatea de prezentare a informaţiei despre măsurile luate pentru îndeplinirea lor, aplică către  persoana vinovată sancţiuni administrative în conformitate cu legislaţia în vigoare.
72.Termenii de prezentare a informaţiei despre îndeplinirea cerinţelor raportului nu trebuie să depăşească termenii de lichidare a neajunsurilor, ce servesc ca bază pentru întocmirea raportului.
Se permite ca în raport să fie stabiliţi termenii de prezentare a informaţiei corespunzătoare concret pentru fiecare tip de încălcare.
73.Dosarul de control este o culegere de date informaţional-analitice în baza cărora se efectuează analiza stării securităţii circulaţiei rutiere,  şi eficienţei activităţii S.S.C.R .
74.Dosarele de control  se duc în fiecare subdiviziune a S.S.C.R.
75.Dosarele de control se întocmesc pentru fiecare drum şi stradă aparte în măsura elaborării şi obţinerii informaţiei ce se referă la drumul sau strada concretă.
76.Informaţia obţinută se acumulează în dosarele de control la următoarele capitole:
a) parametrii şi starea drumului (străzii);
b) organizaţiile de exploatare;
c) fluxurile de transport şi pietoni;
d) mijloacele tehnice de organizare a circulaţiei rutiere;
e) accidente de circulaţie;
f) controlul proiectării;
g) controlul construcţiei, reconstrucţiei şi reparaţiei;
h) controlul exploatării;
i) controlul întreţinerii pe timp de iarnă;
j) pasajele de nivel cu calea ferată.
77.Capitolele dosarului de control trebuie să includă următoarea informaţie:
categoria drumului sau străzii;
parametrii geometrici de bază  ai drumului sau străzii;
starea părţii carosabile, acostamentelor, intersecţiilor (tipul îmbrăcămintei, coeficientul de aderenţă, uniformitatea, vizibilitatea, existenţa iluminării);
amplasarea clădirilor şi construcţiilor de servicii auto (kilometrul, adresa, numărul de telefon şi timpul efectuării lucrărilor), staţiilor de transport public, pavilioanelor;
amplasarea construcţiilor rutiere, informaţii despre măsurări de control al înălţimii, precum şi a liniilor transportului electric urban;
structura organizaţiei de exploatare, obligaţiunile funcţionale ale conducătorului;
hotarele zonelor de deservire;
numerele de telefoane, informaţii despre alte modalităţi de contactare a unităţilor şi subdiviziunilor de exploatare;
intensitatea, structura şi direcţia de circulaţie a fluxurilor de transport şi pietoni pe drumuri, străzi, noduri de transport;
informaţii despre amplasarea şi tipul pasajelor pentru pietoni;
copiile schemelor rutelor de transportare a mărfurilor periculoase;
schemele de organizare a circulaţiei rutiere pentru studierea condiţiilor şi stării circulaţiei rutiere;
dislocarea indicatoarelor rutiere;
schemele de organizare a circulaţiei rutiere;
schemele marcajului;
informaţia privind locurile de amplasare şi regimul de lucru al semafoarelor;
informaţii privind accidentele de circulaţie ce au condus spre decesul sau traumatizarea participanţilor la trafic;
copiile demersurilor şi informaţiilor în organele şi organizaţiile cointeresate privind măsurile de micşorare a numărului de accidente şi atenţionării asupra caracterului grav al accidentelor de circulaţie;
copiile concluziilor de examinare a documentelor de proiect;
copiile coordonărilor privind amplasarea obiectivelor de servicii rutiere în limitele amprizei şi zonei de protecţie a drumurilor şi "liniilor roşii" ale străzilor;
copiile rapoartelor, proceselor verbale privind contravenţiile administrative;
copiile actelor comisiilor de stat şi de lucru pentru darea în exploatare a drumurilor, străzilor şi a sectoarelor aflate în construcţie (reconstrucţie) ale acestora;
copiile actelor controalelor generale şi speciale ale străzilor şi drumurilor;
copiile scrisorilor, rapoartelor şi proceselor verbale ce ţin de controlul asupra exploatării;
copiile actului pregătirii organizaţiilor rutiere pentru activitate în perioada de iarnă;
copiile scrisorilor, prescripţiilor şi proceselor verbale, legate de starea exploataţională a drumurilor şi străzilor în perioada de iarnă;
cartele pentru pasajele de nivel cu calea ferată;
copiile actelor de control ale pasajelor de nivel cu calea ferată;
copiile scrisorilor, rapoartelor şi proceselor verbale referitoare la menţinerea şi amenajarea pasajelor de nivel cu calea ferată;
III. Executarea funcţiilor de coordonare şi aprobare
78.Coordonarea amplasării publicităţii  în zona de protecţie sau ampriza drumurilor publice, precum şi în localităţile urbane sau rurale se efectuează de către lucrătorii   SSCR a  D.P.R.
79.În procesul coordonării se determină corespunderea amplasării publicităţii cerinţelor actelor normative de drept şi normelor  ce acţionează în domeniul asigurării securităţii circulaţiei rutiere.
80.Beneficiarul publicităţii prezintă următoarele acte:
cerere cu indicarea termenului de distribuţie a informaţiei publicitare;
harta-schema  a locului de amplasare a publicităţii  fixată în plan de cel mai apropiat indicator kilometric sau construcţie capitală şi cotarea faţă de suprafaţa părţii carosabile a drumului sau străzii;
schema colorată a panoului publicitar cu indicaţia dimensiunilor inscripţiilor aplicate;
schema amplasării instalaţiilor de iluminare, cu parametrii surselor de iluminare;
regimul de funcţionare a panoului publicitar, parametrii instalaţiilor de iluminare;
certificat semnat de reclamant privind corespunderea construcţiei panoului publicitar normelor tehnice;
informaţii privind efectuarea lucrărilor de instalare a publicităţii exterioare, inclusiv necesitatea ocupării părţii carosabile a drumului sau străzii, sau a zonei de protecţie a drumului şi necesitatea închiderii temporare sau limitării circulaţiei;
informaţia privind semnalele sonore posibile emise de purtătorul de publicitate şi frecvenţa lor.
81.Rezultatele coordonării se includ în registrul coordonărilor amplasării publicităţii.
82.Coordonarea rutei de transportare a încărcăturilor periculoase se efectuează conform prevederilor regulamentului respectiv.
83.Ruta selectată de către transportator necesită coordonarea obligatorie în următoarele cazuri:
la transportarea mărfurilor deosebit de periculoase;
la transportarea mărfurilor periculoase efectuate în condiţii rutiere nefavorabile;
în condiţii meteorologice complicate;
în condiţii cu vizibilitate redusă;
la transportarea efectuată în coloană formată de cel puţin trei mijloace de transport.  
84.Pentru coordonarea rutei transportării mărfurilor periculoase în termen nu mai puţin de 10 zile pînă la începutul transportării de la întreprinderea de transport se recepţionează spre coordonare următoarele acte:
schema rutei selectate pentru transportare de formă stabilită în trei exemplare;
certificatul despre accesul mijlocului de transport la transportarea mărfurilor periculoase;
85.La coordonarea transportării mărfurilor periculoase se iau în consideraţie particularităţile schemei de organizare a circulaţiei rutiere, schimbările ei provizorii, starea de exploatare a drumurilor. Se determină viteza inofensivă de transportare, necesitatea şi modul de însoţire.
86.Coordonarea rutelor de transportare a mărfurilor periculoase se efectuează de către  lucrătorii SSCR a  D.P.R .
87.Rezultatele coordonării rutei de transportare se includ în registru de coordonare a rutelor de transportare a mărfurilor periculoase.  
88.Coordonarea transportării încărcăturilor cu gabarit şi/sau tonaj depăşit se efectuează în baza instrucţiunii speciale în vigoare, şi se efectuează în termen de pînă la 10 zile din momentul prezentării cererii respective.
89.La coordonarea transporturilor cu  gabarit şi/sau tonaj depăşit  transportatorul prezintă cererea de efectuare a coordonării şi autorizaţia eliberată de organul de administrare a drumurilor publice. Se determină posibilităţile de tracţiune-cuplare a elementelor de transport, modalitatea de escortare, se iau la evidenţă schemele operative sau temporare de organizare a circulaţiei rutiere şi se ia decizia privind posibilitatea eliberării autorizaţiei speciale de circulaţie a acestui mijloc de transport.
90.Rezultatele coordonării se notează în registrul de evidenţă a transporturilor cu încărcături cu gabarit şi/sau tonaj depăşit.
91.Modelele autorizaţiilor speciale privind transporturile cu încărcături cu gabarit şi/sau tonaj depăşit  sînt determinate de D.P.R..
92.Autorizaţiile speciale privind transporturile cu încărcături cu gabarit şi/sau tonaj depăşit se eliberează de către  D.P.R.
93.Decizia privind coordonarea rutei de circulaţie a transportului public se ia în baza autorizaţiei organelor administraţiei publice centrale şi locale şi rezultatelor examinării rutei de către comisia numită de acest organ, cu participarea lucrătorilor  SSCR a  D.P.R.
94.Corespunderea rutelor cerinţelor de securitate a circulaţiei rutiere se determină în baza datelor ce reflectă:
îndeplinirea cerinţelor actelor normative de drept în vigoare şi normelor tehnice de asigurare a securităţii circulaţiei pe rute;
starea părţii carosabile pe rută şi în staţii;
prezenţa şi starea marcajului rutier şi a indicatoarelor, corespunderea acestora normelor tehnice;
respectarea cerinţelor normelor tehnice pentru amplasarea staţiilor (platformele de staţionare, benzi de accelerare-decelerare, pavilioane, iluminarea, pistele pentru pietoni, scări etc.);
posibilitatea atribuirii unei benzi speciale numai pentru circulaţia transportului de rută;
existenţa locurilor de concentrare a accidentelor de circulaţie pe ruta nominalizată şi posibilitatea ocolirii lor;
organizarea parcărilor în terminale şi gări auto;
posibilitatea distribuirii  fluxurilor de transport pe magistrale mai puţin aglomerate.
95.Rezultatele examinării în comisie sînt notate în procesul verbal, unde este înscrisă decizia comisiei privind posibilitatea deschiderii rutei.
96.Amplasarea obiectivelor de servicii rutiere în limitele zonelor de protecţie a drumurilor publice se efectuează în conformitate cu normele de securitate a circulaţiei rutiere, proiectare şi construcţie a acestor obiective,  precum şi planurile şi schemele generale de amplasare a  lor, aprobate în ordinea stabilită.
97.Deciziile privind acordarea sectoarelor de pămînt în limitele zonei de protecţie a drumurilor şi străzilor sau a sectoarelor de pămînt din afara acestor zone, dar care necesită un acces special spre ele (accese de drum, ramificaţii etc.),  destinate amplasării pe acestea a obiectelor de servicii se adoptă de către organele împuternicite pentru aceasta, numai după coordonarea prealabilă cu  SSCR a D.P.R.
98.Coordonarea proiectelor de amplasare a obiectivelor de servicii rutiere în zonele de protecţie a drumurilor  şi străzilor se efectuează de către  lucrătorii SSCR a D.P.R.
99.Copiile documentelor de proiect coordonate pentru amplasarea obiectivelor de servicii rutiere sînt incluse în dosarul de control şi supraveghere.
IV. Perfecţionarea  organizării traficului rutier
100.Elaborarea măsurilor de perfecţionare a organizării circulaţiei rutiere se efectuează în baza analizei accidentelor de circulaţie, rezultatelor controalelor stării de exploatare a drumurilor publice şi străzilor, studierii condiţiilor şi stării circulaţiei rutiere, propunerilor organizaţiilor rutiere şi de transport, lucrătorilor poliţiei rutiere şi cetăţenilor.
101.Pentru obţinerea informaţiei vizuale despre locurile de comitere a accidentelor rutiere se duce o evidenţă topografică a acestora.
102.Pentru studierea condiţiilor şi stării circulaţiei rutiere se precizează următoarele:
intensitatea şi componenţa fluxurilor de transport;
intensitatea circulaţiei de pietoni, tendinţele ei;
durata reţinerilor de transport;
numărul accidentelor de circulaţie din ultimii trei ani;
parametrii geometrici (lăţimea părţii carosabile, numărul benzilor de circulaţie, razele curbelor în plan etc.);
existenţa mijloacelor tehnice de dirijare a circulaţiei.
103.În cadrul elaborării măsurilor privind perfecţionarea condiţiilor circulaţiei se efectuează pregătirea:
sarcinii tehnice privind executarea lucrărilor pentru instalarea indicatoarelor rutiere şi schimbarea regimului de lucru al  semafoarelor;
propunerilor privind schimbările în schema existentă de amplasare a indicatoarelor rutiere;
propunerilor adresate organizaţiilor rutiere şi organelor administraţiei publice locale privind instalarea parapetelor rutiere suplimentare, corectarea schemelor marcajului rutier.
104.Sarcina tehnică privind executarea lucrărilor de instalare a indicatoarelor rutiere, aplicarea marcajului rutier şi schimbarea regimului de funcţionare a semaforului se elaborează în două exemplare. Unul se expediază în organizaţia ce efectuează instalarea indicatoarelor rutiere şi exploatarea instalaţiilor de semafor, iar al doilea exemplar se anexează la dosarul de control şi supraveghere pentru efectuarea controlului asupra executării.
105.Toate sarcinile privind executarea lucrărilor de perfecţionare a organizării circulaţiei rutiere se notează în registrul de evidenţă a sarcinilor privind instalarea (demontarea) mijloacelor tehnice de organizare a circulaţiei rutiere.
106.Propunerile privind dezvoltarea organizării circulaţiei rutiere şi mijloacelor de organizare a circulaţiei rutiere, care nu pot fi implementate numai prin măsuri operative, se expediază în ordinea stabilită organului respectiv al administrării de stat, abilitat pentru soluţionarea acestor probleme.
107.Sînt considerate direcţii principale de perfecţionare a organizării circulaţiei rutiere următoarele:
separarea circulaţiei în spaţiu (canalizarea traficului, intersecţii denivelate, orientarea rutieră, includerea sensului unic de circulaţie);
separarea circulaţiei în timp (includerea dirijării prin semafor reversibil, limitarea circulaţiei, staţionarea şi parcarea în anumite zile ale săptămînii);
formarea fluxurilor omogene de transport (în dependenţă de componenţă, direcţie şi scopul traficului);
optimizarea regimului de viteză a circulaţiei (accelerarea sau limitarea vitezei, eliminarea îngustărilor părţii carosabile, reducerea gradului de aglomerare a drumului);
implementarea sistemelor automatizate de dirijare a circulaţiei;
asigurarea condiţiilor de securitate a circulaţiei pietonilor (amenajarea trecerilor pentru pietoni, organizarea zonelor rezidenţiale);
- organizarea parcărilor auto, informaţia despre ele.
108.Lucrătorii SSCR a D.P.R.  iau parte, în calitate de membri, la lucrările consiliilor urbanistice şi tehnice, altor consilii şi comisii, constituite pe lîngă organele respective de administrare publică de stat pentru soluţionarea problemelor legate de sporire a securităţii circulaţiei rutiere.
109.În cadrul activităţii în aceste consilii, o atenţie deosebită se acordă:
sistemului unic de transport şi reţelei de drumuri şi străzi în corespundere cu structura de sistematizare a localităţii şi teritoriilor adiacente, care asigură conexiuni de transport cu toate zonele funcţionale, cu alte localităţi şi obiective amplasate în zona suburbană, cu obiectivele transportului din exterior şi drumurilor reţelelor publice.
Anexă
la Regulamentul S.S.C.R.
aprobat prin ordinul M.A.I.
nr. 325 din 30 august 2002
Obligaţiunile de funcţie - model ale persoanelor
oficiale ale subdiviziunilor teritoriale ale poliţiei rutiere
Obligaţiunile funcţionale ale persoanelor cu funcţii de răspundere  
1. Elaborează obligaţiunile funcţionale ale colaboratorilor subdiviziunii şi în conformitate cu acestea organizează activitatea lor.
2. Planifică activitatea subdiviziunii şi efectuează controlul asupra îndeplinirii planurilor.
3. Perfecţionează formele şi metodele de lucru, implementează organizarea ştiinţifică a lucrului şi experienţa avansată.
4. Organizează evaluarea drumurilor, pasajelor de nivel cu calea ferată, studiază rezultatele obţinute, în temeiul cărora înaintează propunerile respective.
5. Efectuează interacţiunea cu S.S.C.C.R. În scopul asigurării supravegherii cotidiene a modului de întreţinere a drumurilor, mijloacelor tehnice de dirijare a circulaţiei, respectarea condiţiilor coordonărilor în cazul lucrărilor de construcţie şi reparaţie şi altor lucrări pe drumuri şi străzi.
6. Participă la lucrările consiliilor tehnice ale organizaţiilor de sistematizare arhitecturală, instituţiilor de proiectare, atunci cînd se iau în discuţie chestiuni de sistematizare a oraşelor şi de proiectare a drumurilor.
7. Participă la lucrările comisiilor de stat pentru darea în exploatare a sectoarelor finisate de construcţie (reconstrucţie) a drumurilor şi străzilor.
8. Participă la selectarea cadrelor şi repartizarea colaboratorilor subdiviziunii.
9. Examinează scrisorile şi cererile ce ţin de competenţa serviciului S.S.C.R., le analizează şi adoptă decizia corespunzătoare, asigură controlul îndeplinirii lor.
Specialist principal al  S.S.C.R. :
10. Efectuează controlul funcţionării sistemelor automatizate de dirijare a circulaţiei rutiere.
11. Organizează pregătirea în serviciu a efectivului subdiviziunii.
12. Organizează studierea condiţiilor circulaţiei rutiere, elaborează măsuri şi propuneri pentru perfecţionarea condiţiilor rutiere. Împreună cu organizaţiile şi departamentele interesate organizează elaborarea schemelor perspective de organizare a circulaţiei şi a planurilor de implementare a mijloacelor tehnice de dirijare a circulaţiei.
13. Organizează examinarea proiectelor privind construcţia şi reconstrucţia drumurilor, construcţiilor rutiere, pasajelor de nivel cu calea ferată, reţelelor transportului electric urban la compartimentul ce se referă la asigurarea securităţii circulaţiei rutiere şi elaborarea avizurilor (coordonărilor) respective.
14. Organizează examinarea proiectelor, schemelor de organizare a circulaţiei rutiere şi elaborarea deciziilor (coordonărilor corespunzătoare).
15. Organizează licenţierea lucrărilor de amplasare şi deservire a mijloacelor tehnice de dirijare a circulaţiei rutiere.
16. Participă la lucrările comisiilor de lucru şi de stat pentru darea în exploatare a drumurilor şi străzilor.
17. Examinează scrisori şi cereri ce ţin de competenţa subdiviziunii.
18. În lipsa şefului  serviciului  îndeplineşte obligaţiunile acestuia.
Inspector superior al  S.S.C.R.  :
19. Examinează şi pregăteşte propuneri privind proiectele de construcţie şi reconstrucţie a drumurilor, pasajelor de nivel cu calea ferată, obiectivelor de servicii rutiere, reţelelor transporturilor electric urban referitor la asigurarea securităţii circulaţiei rutiere.
20. Participă la lucrările comisiilor de lucru şi de stat pentru darea în exploatare a drumurilor şi străzilor.
21. Participă la activitatea comisiilor pentru controlul stării de exploatare a drumurilor, străzilor, construcţiilor rutiere şi pasajelor de nivel cu calea ferată.
22. Studiază condiţiile de circulaţie şi elaborează propuneri de modernizare a lor.
23. Efectuează controlul privind îndeplinirea rapoartelor S.S.C.R.
24. Elaborează sarcini tehnice pentru proiectarea obiectelor de semafor şi îndeplinirea lucrărilor de instalare a mijloacelor tehnice de organizare a circulaţiei rutiere.
25. Efectuează controlul asupra întocmirii dosarelor de control şi observaţii.
26. Examinează scrisori şi cereri în problemele ce ţin de competenţa subdiviziunii.
27. În baza coordonării rutei de transportare atît a încărcăturilor cu tonaj şi gabarit mare cît şi mărfurilor periculoase, eliberează transporturilor de mărfuri permise speciale pentru circulaţia pe drumuri şi străzi.
28.Efectuează coordonarea difuzării publicităţii exterioare pe reţeaua rutieră şi stradală şi amplasarea obiectivelor de servicii rutiere.
29. În lipsa şefului (specialistului principal) al serviciului S.C.R. îndeplineşte obligaţiunile acestuia.
Inspector al  S.S.C.R.  :
30. Studiază condiţiile de circulaţie şi determină regimurile optimale de circulaţie a mijloacelor de transport şi a pietonilor.
31. Examinează amplasarea indicatorilor rutieri, schemelor marcajului, instalării barierelor de îngrădire şi direcţie.
32. Este responsabil de conţinutul dosarului de control şi observaţii, evidenţa topografică a accidentelor de circulaţie, stabileşte care din condiţiile rutiere nefavorabile au contribuit la comiterea accidentelor de circulaţie, elaborează propunerile respective.
33. Coordonează condiţiile de efectuare a lucrărilor de construcţii rutiere, organizarea traficului în locurile de lucrări menţionate, efectuează controlul asupra înfăptuirii acestora.
34. Efectuează controlul folosirii şi stării mijloacelor tehnice de reglare a circulaţiei rutiere.
35. Efectuează controlul respectării cerinţelor normelor tehnice în ce priveşte asigurarea securităţii circulaţiei rutiere la construcţia, reconstrucţia şi menţinerea drumurilor şi străzilor, construcţiilor rutiere, pasajelor de nivel cu calea ferată.
36. Participă la lucrările comisiilor de lucru şi de stat pentru darea în exploatare a drumurilor şi străzilor.
37. Elaborează propuneri privind examinarea scrisorilor şi cererilor în problemele ce ţin de competenţa subdiviziunii.
38. Efectuează arhivarea şi îngrijirea proiectelor, schemelor de organizare a circulaţiei rutiere, altor documente de serviciu şi a bibliotecii tehnice.
Anexa 1
la Regulamentul S.S.S.R
aprobat prin ordinul M.A.I.
nr.325 din 30 august 2002

№p/p Data Examinării Denumirea Proiectului Denumirea  Organizaţiei de proiectare Termenul stabilit Pentru efectuarea lucrărilor Acceptat sau nu
           
           

Anexa 2
la Regulamentul S.S.S.R
aprobat prin ordinul M.A.I.
nr.325 din 30 august 2002
PROCES - VERBAL
"_______"_________________200__    Oraşul (                          )_________
al controlului general al tronsonului de drum public____________________________
                                                         (numărul drumului public conform listei; denumirea străzii)
din km (nr. casei, de la intersecţia cu str.)__________________________________
_________________________________________________________________
pînă la km (nr. casei, de la intersecţia cu str.)_______________________________
_________________________________________________________________
Comisia în componenţa:
Preşedinte_________________________________________________________
        (prenumele, numele de familie, funcţia)
Membrii comisiei____________________________________________________
_________________________________________________________________
      (prenumele, numele de familie, funcţia)
activează în baza
_________________________________________________________________
a efectuat examinarea drumului public (străzii)
Comanditar________________________________________________________
    (organul de administrare a drumului public, datele Comanditarului, adresa)
Antreprenorul
_________________________________________________________________
    (organizaţia de exploatare, persoană juridică, denumirea, adresa, tel.)
Teritoriul deservit
_________________________________________________________________
      (tronson de drum public, strada)
Licenţa____________________________________________________________
    (tipul licenţei, data eliberării, termenul de validitate)
S-a stabilit:

Nr. Adresa(km., nr. casei) Lacune descoperite Persoana responsabilă pentru eliminarea lacunelor
Dreapta     Stînga
1 2 3 4 5
         
         
         

Se propune de a elimina lacunele descoperite în termenele stabilite,Rezultatele controlului general de examinat:
___________________________________________________________
    (data, locul examinării materialelor controlului)
Comisia în componenţa:
              Preşedintele___________________
                  (semnătură)
              Membrii comisiei_______________
                      (semnături)
            ___________________________________
            ___________________________________
Opinii separate ale membrilor comisiei:
    ___________________________________________________________
    ___________________________________________________________
Anexa 3
la Regulamentul S.S.C.R.
aprobat prin ordinul M.A.I.
nr.325 din 30 august 2002
RAPORT
Şefului (directorului)____________________________________________________
           (întreprinderea, apartenenţa departamentală, prenumele, numele)
Prin controlul efectuat
___________________________________________________________________
                                           (data, drumul public, strada)
au fost descoperite defecte ce ameninţă securitatea circulaţiei rutiere.
  Pentru eliminarea lor, cerem organizarea şi efectuarea următoarelor lucrări:

Nr. Denumirea lucrărilor Termenul de executare Nota despre executare
1 2 3 4
       

Pînă la "__" __________200_  nota informativă privind executarea cerinţelor raportului să
fie prezentată la adresa:_____________________
În cazul neexecutării acestor cerinţe faţă de Dvs, se aplică sancţiuni prevăzute de legislaţia în vigoare.
Inspector de stat al S.S.C.R. al D.P.R. a I.G.P.______________________
              (prenume, nume)
Primit spre executare de către___________________________________
          (prenume, nume)
"_____"________________200__
Anexa 4
la Regulamentul S.S.C.R.
aprobat prin ordinul M.A.I.
nr.325 din 30 august 2002
PROCES - VERBAL
al controlului special al trecerilor de nivel de cale ferată
"___"____________200__
Pasajul la nivel de cale ferată_________________________________________
Deservit de _____________________________________________________
        (denumirea şi adresa întreprinderii)
Comisia în componenţa:
  Preşedinte____________________________________________________
        (prenumele, numele de familie, funcţia)
Membrii comisiei__________________________________________________
_______________________________________________________________
               (prenumele, numele de familie, funcţia)
activează în baza___________________________________________________
a efectuat examinarea pasajelor de nivel de cale ferată.
S-a stabilit:

Nr.d/o Adresa(km., nr. Pasajului)         Lacune descoperite Persoana responsabilă pentru eliminarea lacunelor
Dreapta   Stănga
1 2               3 4 5
         
         
         

Se propune de a elimina lacunele descoperite în termenele stabilite,rezultatele controlului general de examinat:
__________________________________________________________
    (data, locul examinării materialelor controlului)
Comisia în componenţa:
              Preşedintele_____________________
                  (semnătură)
              Membrii comisiei_________________
                    (semnături)
                  ______________________________________
Anexa 5
la Regulamentul S.S.C.R.
aprobat prin ordinul M.A.I.
nr.325 din 30 august 2002
FIŞA
pasajului de nivel de cale ferată nr._________
Proprietarul____________________________________________________________
Adresa pasajului________________________________________________________
Categoria_____________________________________________________________
Tipul pasajului__________________________________________________________
        (cu bară, semafor, sau fără)
Persoana de serviciu_____________________________________________________
          (cu sau fără)
Pasajul este traversat de un drum auto________________________________________
              (denumirea şi categoria)
Numărul de linii de căi ferate traversate________________________________________
Pasajul este amplasat în___________________________________________________
              (rambleu, debleu)
Vizibilitatea trenului asigurată pentru conducătorii________________(m)
                      (din ambele direcţii)
Vizibilitatea mijlocului pasajului pentru conducătorul trenului___________________(m)
                 (din ambele direcţii)
Numărul trenurilor care traversează pasajul în 24 ore______________________
                                                                            (în total din ambele direcţii)
Numărul autovehiculelor ce traversează pasajul în 24 ore___________________
                                                                                        (din ambele direcţii)
Existenţa rutelor de transport public:
  Autobuzelor________________;
  Troleibuzelor________________;
Viteza maximă permisă pentru trenuri__________________km/oră
Pasajul de nivel de cale ferată este dat în recepţie_________________________
                                                                              (data, nr. ordinului)
Data ultimei reparaţii capitale____________________
Accidente rutiere comise pe acest pasaj________________________________
                                                                     (numărul şi data)
Numărul indicatorilor rutieri amplasaţi_________________________________
                                                                           (conform instrucţiunii)
Fişa întocmită de către_____________________________________________
                                               (data, funcţia, numele)
Anexa 6
  la Regulamentul S.S.C.R.
aprobat prin ordinul M.A.I.
nr.325 din 30 august 2002

REGISTRU
privind coordonarea transportului încărcăturilor
cu gabarit şi/sau tonaj depăşit

Nr.d/o DataCoordonării Denumirea expeditorului Punctele finale şi intermediare ale rutei Termenii de transportare Nota despre primire
1 2 3 4 5 6
           
           

Anexa 7
la Regulamentul S.S.C.R.
aprobat prin ordinul M.A.I.
nr.325 din 30 august 2002
SARCINA nr. _________
pentru efectuarea lucrărilor
Locul efectuării lucrărilor
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
__________________
Caracterul lucrărilor
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
__________________
În baza
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
__________________
Termenul executării lucrărilor
________________________________________________________________________
  Inspector de stat de securitate a circulaţiei rutiere
___________________________________________________________
      (gradul, prenumele, numele, patronimicul)
                    (semnătură)
"____"______________200__
Anexa 8

 la Regulamentul S.S.C.R.
aprobat prin ordinul M.A.I.
nr.325 din 30 august 2002
REGISTRU
de evidenţă a sarcinilor pentru lucrările de instalare
 (demontare) a mijloacelor tehn
ice de dirijare
a circulaţiei

Nr.d/o Aspectul lucrărilor Adresa efectuării lucrărilor Data eliberării sarcinii şi adresa întreprinderii Termenul de executare a sarcinii Modul de arhivare a copiei,Nr. dosarului
1 2 3 4 5 6
           
           
           

Anexa 9
  la Regulamentul S.S.C.R.
aprobat prin ordinul M.A.I.
nr.325 din 30 august 2002
REGISTRU
de evidenţă a coordonărilor
pentru instalarea publicităţii exterioare

Nr.d/o DataCoordonării Date despre beneficiarul publicităţii Adresa amplasării publicităţii Termenul de valabilitate a autorizaţiei NotăPrivind extinderea termenului autorizaţiei
1 2 3 4 5 6
           
           
           

Anexa 10
la Regulamentul S.S.C.R.
aprobat prin ordinul M.A.I.
nr.325 din 30 august 2002
PROCES - VERBAL
al controlului special al întreprinderilor comunale şi rutiere
privind gradul de pregătire pentru activitatea în perioada de iarnă
"___"____________200__
    Comanditar____________________________________________________________
                              (întreprinderea comunală sau rutieră, adresa, tel.)
    Executor______________________________________________________________
                                           (denumirea, adresa, tel.)
    Teritoriul deservit________________________________________________________
                                                  (sector al drumului, stradelei)
    Licenţa_______________________________________________________________
                             (tipul licenţei, data eliberării, termenul de valabilitate)

Nr.p/p PARAMETRII EXAMINAŢI EXISTĂ:
1. Planul pregătirii şi organizării menţinerii drumurilor în perioada de iarnă  
1.1 Materialele privind rezultatele activităţii în anii precedenţi  
1.2 Graficul lucrărilor privind pregătirea pentru perioada de iarnă  
1.2.1 Schema protecţiei drumurilor de troiene  
1.2.2 Ordinea şi termenii stabiliţi pentru curăţirea drumurilor şi lichidarea alunecărilor de iarnă. Ordinea de lucru a mecanismelor.  
1.2.3 Schema amplasării materialelor antiderapante.  
1.3 Ordinea de organizare a gărzii şi sistemul de informare despre condiţiile meteo şi de circulaţie.  
2. Nota explicativă pentru plan:  
2.1 Caracteristica de întreţinere a drumurilor în perioada de iarnă.  
2.2. Datele privind sectoarele drumurilor înzăpezite.  
2.3 Lungimea sectorului pe care sunt amplasate obiectele de reţinere a zăpezii.  
2.4 Calculele privind numărul necesar de obiecte destinate reţinerii zăpezii.  
2.5 Argumentarea termenilor necesari pentru lichidarea alunecărilor de iarnă, ţinînd cont de numărul mecanismelor şi cantitatea materialelor antiderapante.  
2.6 Prezenţa mecanismelor şi materialelor antiderapante.  
2.7 Metodele de confecţionare a materialelor antiderapante.  
2.8 Mijloacele de păstrare şi încărcare a materialelor antiderapante.  
3. Procesul verbal privind corespunderea mecanismelor normelor de exploatare şi de siguranţă, semnat de către comanditar şi de executorul lucrărilor.  
4. Amplasarea depozitelor de nisip.  
5. Dislocarea punctelor de aprovizionare cu produse petroliere, avînd ca rezervă aceste produse pentru o activitate de cel puţin 10 zile.  
6. Piesele de schimb pentru mecanisme.  
7. Existenţa încăperilor pentru odihnă, ajutorul medical, prepararea hranei pentru lucrători.  
8. Ordinul privind anunţarea regimului de lucru non-stop.  
9. Instrucţiunea privind obligaţiunile de funcţie a persoanei de serviciu.  
10. Formele de relaţii între întreprinderile rutiere şi comunale.  
11. Planul de activitate care se aplică în cazul imposibilităţii efectuării lucrărilor de înzăpezire în termenii stabiliţi, coordonat cu subdiviziunile poliţiei rutiere teritoriale.  
12. Dislocarea indicatorilor rutieri (folosiţi numai în perioada de iarnă) pe drumurile aflate în afara oraşelor şi comunelor, coordonată cu subdiviziunile poliţii rutiere teritoriale.  

Propuneri:___________________________________________________________
_______________________________________________
Comisia în componenţa:
            Preşedintele_____________________
                                              (semnătură)
            Membrii comisiei_____________________
                                          (semnături)
Anexa 11
la Regulamentul S.S.C.R.
aprobat prin ordinul M.A.I.
nr.325 din 30 august 2002
SARCINA TEHNICĂ
Privind proiectarea obiectului de semafor
Locul instalării obiectului de semafor____________________________________________
________________________________________________________________________
___________________________________________

Nr.d/o Tipul utilajului E necesar de prevăzut în proiect (da/nu)
1 Semafoarele de transport  
2 Semafoare de pietoni  
3 Secţii de virare  
4 Console  
5 Suporturi  
6 Fixajuri la pilonii de iluminare  
7 Controlor (modelul propus)  
8 Dispozitivul de chemare pentru pietoni  
9 Pupitru extern de dirijare  
10 Captator pentru introducerea dirijării adaptate  


Nr.d/o Formele de dirijare E necesar de prevăzut în proiect (da/nu)
1 Numărul fazelor de dirijare  
2 Faza destinată pietonilor Da/nu
3 Faza specială Da/nu
4 Dirijare adaptată Da/nu
5 Conectare în regimul de dirijare coordonată Da/nu
6 Dirijare manuală Da/nu
7 Sclipire galbenă Da/nu

Şeful S.S.C.R. a D.P.R. a M.A.I.    _______________________
                                                                 (semnătură)