LPC371/2005
ID intern unic:  315214
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 371
din  29.12.2005
pentru modificarea şi completarea Legii nr.1086-XIV
 din 23 iunie 2000 cu privire la expertiza judiciară
Publicat : 10.02.2006 în Monitorul Oficial Nr. 25-27     art Nr : 107
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Articol unic. - Legea nr.1086-XIV din 23 iunie 2000 cu privire la expertiza judiciară (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.144-145, art.1056), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Titlul legii va fi următorul: "Lege cu privire la expertiza judiciară, constatările tehnico-ştiinţifice şi medico-legale".
2. La articolul 1 alineatul (1), cuvintele "este o acţiune de procedură" se înlocuiesc cu cuvintele "este o activitate ştiinţifico-practică".
3. După articolul 1 se introduc articolele 11 şi 12, cu următorul cuprins:
"Articolul 11. Noţiunea de constatare tehnico-ştiinţifică
                     şi medico-legală
(1) Constatarea tehnico-ştiinţifică şi medico-legală este o activitate efectuată de către specialist în cadrul acţiunii procesuale, sau de sine stătător, pentru explicarea unor fapte sau circumstanţe ale cauzei cercetate.
(2) Constatarea tehnico-ştiinţifică şi medico-legală se efectuează la ordonarea organului de urmărire penală, a instanţei judecătoreşti, a organului împuternicit să examineze cazurile cu privire la contravenţiile administrative, precum şi la cererea persoanei fizice şi juridice.
Articolul 12.   Temeiurile pentru dispunerea şi efectuarea expertizei judiciare,
                       constatării tehnico-ştiinţifice şi medico-legale
(1) Expertiza judiciară, constatarea tehnico-ştiinţifică şi medico-legală se dispun în cazurile în care, pentru stabilirea circumstanţelor ce pot avea importanţă probatorie în cauza penală, în cauza civilă, în cazurile cu privire la contravenţiile administrative sau în alte situaţii de litigiu, sînt necesare cunoştinţe speciale în domeniul ştiinţei, tehnicii, medicinei, artei sau în alte domenii ale activităţii umane.
(2) La efectuarea constatărilor tehnico-ştiinţifice şi medico-legale se aplică aceleaşi reguli şi metodici şi se utilizează aceleaşi utilaje ca şi la efectuarea expertizei judiciare, iar rezultatele acestora au aceeaşi valoare juridică."
4. Articolul 2:
titlul articolului se completează cu cuvintele
" , constatărilor tehnico-ştiinţifice şi medico-legale";
în textul articolului, după cuvintele "expertizei judiciare" se introduc cuvintele " , constatărilor tehnico-ştiinţifice şi medico-legale".
5. Articolul 6 alineatul (1) se completează cu cuvintele
" , constatarea tehnico-ştiinţifică şi medico-legală".
6. Articolul 7:
titlul articolului se completează cu cuvintele " , constatării tehnico-ştiinţifice şi medico-legale";
la alineatul (1), după cuvintele "expertizei judiciare" se introduc cuvintele " , constatării tehnico-ştiinţifice şi medico-legale".
7. Articolul 8 alineatul (1) se completează cu litera g), cu următorul cuprins:
"g) activează într-o instituţie statală de expertiză judiciară şi este inclusă în Registrul de stat al experţilor judiciari atestaţi."
8.  Articolul 9 se completează сu alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4) Expertul judiciar poate fi antrenat în calitate de specialist la efectuarea unor acţiuni de urmărire penală, totodată, poate da consultaţii reprezentanţilor organelor de urmărire penală, părţilor la proces, persoanelor fizice şi juridice pe cauze penale, civile, cazuri cu privire la contravenţiile administrative şi pe alte litigii, cu excepţia experţilor medico-legali şi experţilor-psihiatri antrenaţi în cauzele penale privind infracţiunile comise împotriva vieţii, sănătăţii, libertăţii şi demnităţii persoanei. Pe una şi aceeaşi cauză el poate evalua numai în calitate de expert sau numai în calitate de specialist."
9.  Articolul 11 se completează cu litera f), cu următorul cuprins:
"f) neplată a taxei pentru serviciile sale."
10. Titlul capitolului III se completează cu cuvintele
" , constatărilor tehnico-ştiinţifice şi medico-legale".
11. La articolul 12:
la alineatele (1) şi (4), după cuvintele "Ministerului Sănătăţii",  "Ministerul Sănătăţii" se introduc cuvintele "şi Protecţiei Sociale";
la alineatul (3), cuvintele "Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică" se înlocuiesc cu cuvintele "Centrul Naţional de Expertize Judiciare".
12. La articolul 13, alineatul (1) se completează cu litera d), cu următorul cuprins:
"d) să remită expertului judiciar raportul prezentat în cazul în care nu este complet sau concluziile din raport sînt neclare."
13.  La articolul 14:
litera a) va avea următorul cuprins:
"a) să aprobe regulamentele interne;"
litera f) se exclude.
14. Titlul capitolului IV se completează cu cuvintele
" , constatărilor tehnico-ştiinţifice şi medico-legale".
15. La articolul 15, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"(1) Expertiza judiciară se efectuează la ordonarea organului de urmărire penală, a procurorului, a organului împuternicit să examineze cazurile cu privire la contravenţiile administrative, a instanţei judecătoreşti din oficiu sau la cererea părţilor, în conformitate cu legislaţia de procedură penală, de procedură civilă, legislaţia cu privire la contravenţiile administrative şi cu prezenta lege."
16. După articolul 15 se introduc articolele 151, 152, 153  şi 154, cu următorul cuprins:
"Articolul 151. Organizarea acţiunilor premergătoare
                         efectuării  expertizei judiciare, constatării
                         tehnico-ştiinţifice  şi medico-legale
(1) Conducătorul instituţiei de expertiză judiciară adresează efectuarea expertizei judiciare, constatării tehnico-ştiinţifice sau medico-legale unuia sau mai multor experţi, nominalizaţi în ordonanţă, în încheierea parvenită de la organul de urmărire penală, procuror, instanţa judecătorească, de la organul împuternicit să examineze cazurile cu privire la contravenţiile administrative, în cererea persoanelor fizice şi juridice.
(2)  În cazul în care expertul (experţii) nu este nominalizat concret, precum şi în cazul adresării persoanei fizice sau juridice, conducătorul instituţiei de expertiză judiciară numeşte expertul concret sau grupul de experţi pentru efectuarea expertizei judiciare, a constatării tehnico-ştiinţifice şi medico-legale.
(3) În cazul în care, la efectuarea expertizei judiciare, constatării tehnico-ştiinţifice şi medico-legale, apare necesitatea de a antrena un expert netitular, conducătorul instituţiei de expertiză judiciară solicită ordonatorului expertizei judiciare, constatărilor tehnico-ştiinţifice şi medico-legale acordul pentru antrenarea expertului şi pentru remunerarea muncii lui.
Articolul 152. Efectuarea expertizei judiciare,
                       constatărilor tehnico-ştiinţifice şi medico- legale
(1) Expertul care a primit, la indicaţia conducătorului instituţiei de expertiză judiciară, materialele înregistrate le examinează preventiv în termen de 2-3 zile, iar în cazurile simple se pronunţă imediat asupra existenţei sau inexistenţei motivelor de autorecuzare, suficienţei sau insuficienţei obiectelor cercetării, necesităţii antrenării unor specialişti netitulari pentru soluţionarea deplină a problemelor puse în faţa expertizei judiciare, constatării tehnico-ştiinţifice şi medico-legale.
(2) Expertiza în cauzele penale se efectuează de către expert fără perceperea taxei, cu excepţia cazului prevăzut la art.151 alin.(3).
(3) Expertiza în cauzele civile, precum şi constatarea tehnico-ştiinţifică se efectuează de către expert numai după achitarea taxei respective de către partea indicată de organul care a dispus efectuarea expertizei ori de persoana fizică sau juridică care a solicitat efectuarea constatării.
Articolul 153. Clasificarea expertizelor judiciare
Expertizele judiciare pot fi clasificate în expertize individuale, în comisie (colegiale), complexe, suplimentare, repetate şi contraexpertize.
Articolul 154.  Expertiza individuală
Expertiza individuală se consideră cercetarea pe un caz concret, care se efectuează de către un expert şi se finalizează cu întocmirea unui raport în care sînt formulate concluziile expertului."
17. Articolul 17 alineatul (4) se completează în final cu cuvintele "sau unuia dintre experţii incluşi în grupul de efectuare a cercetărilor complexe".
18. La articolul 19, cifra "66" se înlocuieşte cu cifra "143".
19. La articolul 21:
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
"(4) Dacă, pînă la efectuarea cercetărilor, expertul constată că întrebările ce i se pun depăşesc cadrul cunoştinţelor lui de specialitate, că realizările ştiinţei şi tehnicii, precum şi experienţa sa practică nu permit soluţionarea lor, materialele prezentate pentru expertiză pot fi remise fără efectuarea acesteia."
articolul se completează cu un nou alineat (5), cu următorul cuprins:
"(5) În cazul în care, în cursul efectuării cercetărilor respective, expertul a constatat că materialele puse la dispoziţia lui pentru a întocmi raportul de expertiză sînt insuficiente sau nu sînt precise, el redactează un proces-verbal privind imposibilitatea întocmirii unui astfel de raport."
alineatele (5) şi (6) devin alineatele (6) şi (7);
la alineatul (7), cuvintele "sau refuzul neîntemeiat al expertului de a prezenta concluzii" se exclud.
20. La articolul 23 alineatul (2), după cuvîntul "expertului" se introduc cuvintele "deplasarea spre obiectul cercetării şi înapoi,".
21. La articolul 24 alineatul (5), cuvintele "procurorului sau adjunctului acestuia" se înlocuiesc cu cuvintele "judecătorului de instrucţie".
22. La articolul 34:
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) Plata expertizelor judiciare în cauzele civile, precum şi plata constatărilor tehnico-ştiinţifice se fac anticipat de către partea care a solicitat expertiza sau constatarea, fapt menţionat în încheierea de ordonare a expertizei, în cererea sau în adresarea de a efectua constatarea respectivă."
articolul se completează cu alineatul (5), cu următorul cuprins:
"(5) Ca excepţie (situaţia materială a solicitantului, invalizi de gradele I, II şi III şi beneficiari de pensie pentru limită de vîrstă), prin decizia conducătorului instituţiei, taxele pentru expertiza judiciară, constatarea tehnico-ştiinţifică pot fi reduse pînă la 50%."
23. După articolul 34 se introduce articolul 35, cu următorul cuprins:
"Articolul 35. Calificarea experţilor judiciari
(1) Persoana care solicită atribuirea calificării de expert judiciar în domeniul unei specialităţi concrete trebuie să fie angajată în calitate de expert-stagiar într-o instituţie de expertiză judiciară nominalizată în art.12, cu excepţia instituţiilor specializate de stat din sistemul Ministerului Sănătăţii şi Protecţiei Sociale, să studieze aprofundat bazele teoretice ale expertizei judiciare, constatărilor tehnico-ştiinţifice şi legislaţia în vigoare în domeniu, să acumuleze deprinderi practice necesare exercitării activităţii profesionale.
(2) La finele stagiului, persoana susţine teste în faţa comisiei de calificare aprobate prin ordinul conducătorului organului respectiv.
(3) Comisia de calificare a experţilor judiciari include în componenţa sa cei mai experimentaţi specialişti, care au grad ştiinţific sau grad înalt de calificare. În componenţa comisiei trebuie să fie cel puţin 3 experţi de aceeaşi specialitate ca şi a persoanelor cărora li se conferă calificarea, de asemenea pot fi incluşi specialişti de vază din alte instituţii.
(4) Comisia de calificare oferă expertului-stagiar dreptul de a efectua un anumit gen de expertiză judiciară.
(5) Persoana care solicită conferirea calificării de expert judiciar pentru activitate în instituţiile specializate de stat din sistemul Ministerului Sănătăţii şi Protecţiei Sociale trebuie să susţină specializarea postuniversitară prin una din formele aprobate. La finele specializării, se susţine examenul de specialitate în faţa comisiei de examinare, aprobate prin ordinul conducătorului organului respectiv, care va oferi persoanei examinate dreptul de a efectua un anumit gen de expertiză judiciară."
24. Articolul 36 va avea următorul cuprins:
"Articolul 36. Atestarea experţilor judiciari
(1) Experţii judiciari sînt atestaţi o dată la 5 ani.
(2) În funcţie de posedarea cunoştinţelor teoretice, de nivelul profesional, de vechimea în muncă a expertului judiciar, comisia de atestare îi conferă gradul respectiv de calificare şi, după caz, ia decizia privind includerea lui în Registrul de stat al experţilor judiciari atestaţi.
(3) Experţilor judiciari li se conferă următoarele grade de calificare:
a) expert judiciar de categoria a treia;
b) expert judiciar de categoria a doua;
c) expert judiciar de categoria întîi;
d) expert judiciar de categorie superioară."
25. La articolul 37:
alineatul (1) se completează în final cu cuvintele "şi a propriilor regulamente";
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) Comisiile de atestare a experţilor judiciari includ în componenţa lor specialişti de vază în ramura respectivă, care au grad ştiinţific sau grad superior de calificare. în mod obligatoriu, din componenţa comisiei fac parte conducătorii unor subdiviziuni ale instituţiei de expertiză, precum şi un reprezentant al ministerului respectiv. Preşedinte al comisiei de atestare se numeşte un savant notoriu sau un specialist de vază în domeniu."
26. La articolul 38, după cuvintele "Ministerul Sănătăţii" se introduc cuvintele "şi Protecţiei Sociale".

PREŞEDINTELE
PARLAMENTULUI                                                    Marian  LUPU

Chişinău, 29 decembrie 2005.
Nr.371-XVI.