HGA521/2006
ID intern unic:  316078
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 521
din  15.05.2006
cu privire la Strategia de susţinere a dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2006-2008
Publicat : 02.06.2006 în Monitorul Oficial Nr. 83-86     art Nr : 600
    HG56 din  22.01.07, MO14-17/02.02.07 art.75

    NOTĂ:
    În tot textul Strategiei şi a Planului de acţiuni privind realizarea acesteia cuvintele "micului business" se înlocuiesc cu cuvintele "sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii", iar cuvintele "businessului mic şi mijlociu" se înlocuiesc cu cuvintele "sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii" la cazul respectiv prin HG56 din  22.01.07, MO14-17/02.02.07 art.75

    Pentru crearea unor condiţii favorabile dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi în scopul majorării contribuţiei acestora la dezvoltarea economică durabilă şi reducerea sărăciei, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Strategia de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2006-2008 (se anexează).
    2. Suma alocărilor din bugetul de stat pentru finanţarea acţiunilor ce ţin de realizarea Strategiei de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2006-2008 se stabileşte la formarea bugetului de stat pentru anii respectivi.
    3. Ministerele, alte autorităţi administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale vor prezenta, anual, pînă la data de 31 ianuarie, Ministerului Economiei şi Comerţului informaţia privind implementarea Strategiei în anul precedent anului de raportare.
    Ministerul Economiei şi Comerţului va totaliza această informaţie şi va prezenta Guvernului spre examinare şi aprobare, pînă la data de 20 mai, Raportul anual privind implementarea Strategiei de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2006-2008.
    4. Biroul Naţional de Statistică, în comun cu Ministerul Economiei şi Comerţului, va perfecţiona setul de indicatori statistici pentru monitorizarea evoluţiei întreprinderilor mici şi mijlocii şi va asigura colectarea, prelucrarea şi diseminarea datelor statistice privind dezvoltarea sectorului.Biroul Naţional de Statistică va prezenta Ministerului Economiei şi Comerţului, anual, pînă la data de 20 aprilie, informaţia privind evoluţia sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii în anul anterior anului în curs.
    5. Monitorizarea şi coordonarea procesului de realizare a Strategiei de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2006-2008 se pune în sarcina Ministerului Economiei şi Comerţului.

    PRIM-MINISTRU                                     Vasile TARLEV
    Contrasemnează:
    Ministrul economiei
    şi comerţului                                                Valeriu Lazăr
    Ministrul finanţelor                                     Mihail Pop

    Chişinău, 15 mai 2006.
    Nr. 521.
Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului  nr. 521
din 15 mai 2006
STRATEGIA
de susţinere a dezvoltării întreprinderilor
mici şi mijlocii  pentru anii 2006-2008
Introducere
    Strategia de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2006-2008 (în continuare - Strategia) reprezintă cadrul politic de bază pe termen mediu privind dezvoltarea durabilă a întreprinderilor mici şi mijlocii din Moldova. Acest document va servi drept bază pentru elaborarea şi implementarea programelor şi planurilor de acţiuni ale ministerelor, altor autorităţi administrative centrale, autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi a proiectelor de asistenţă tehnică ale donatorilor străini, destinate creării condiţiilor necesare dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii.
    Elaborarea prezentei Strategii a fost condiţionată de necesitatea coordonării acţiunilor întreprinse, destinate asigurării dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi asigurării continuităţii şi durabilităţii rezultatelor obţinute în urma implementării acestora. În acelaşi timp, Strategia este menită să condiţioneze sinergia şi abordarea sistemică a procesului de implementare a strategiilor şi programelor de stat, tangente subiectului întreprinderilor mici şi mijlocii.
    Prezenta Strategie determină direcţiile strategice de activitate şi acţiunile din cadrul acestora, care vor fi implementate de către Guvern, în scopul facilitării procesului de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii.     În procesul de elaborare a strategiei au fost luate în considerare următoarele:
    rezultatele şi impactul implementării Programului de stat de susţinere a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru perioada 2002-2005, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 850 din 27 iunie 2002;
    priorităţile şi obiectivele Strategiei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei (2004 - 2006);
    principiile şi scopurile stipulate în Carta Europeană pentru Întreprinderile Mici, precum şi experienţa internaţională privind susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor mici;
    priorităţile definite în Acordul de Parteneriat şi Cooperare dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană şi Planul de Acţiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană;
    analizele barierelor şi obstacolelor existente în dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii efectuate de către Guvern, comunitatea donatorilor şi analiştilor independenţi;
    rezultatele consultaţiilor cu reprezentanţii sectorului privat.
I. Dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii şi rolul
acestora în economia Republicii Moldova
    Guvernul percepe sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii drept baza creării şi dezvoltării unei economii moderne şi dinamice, axate pe cunoştinţe. Sectorul respectiv al economiei naţionale poate aduce o contribuţie substanţială la Produsul Intern Brut, sporirea oportunităţilor de ocupare a forţei de muncă şi stimularea creşterii exporturilor. În condiţiile unei pieţe cu o concurenţă puternică întreprinderile mici şi mijlocii dispun de abilitatea de a reacţiona flexibil şi de a se adapta rapid la schimbările economice ciclice şi structurale. Din acest punct de vedere, un sector al întreprinderilor mici şi mijlocii bine dezvoltat poate contribui la fortificarea stabilităţii şi creşterii macroeconomice din ţară.
    Începînd cu sfîrşitul anilor '90, Guvernul, cu asistenţa Uniunii Europene, Băncii Mondiale şi a altor donatori-cheie, a realizat un şir de măsuri destinate accelerării dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, prin crearea unui cadru legislativ, de reglementare şi fiscal stimulator, acordării sprijinului financiar pentru dezvoltarea durabilă a micilor întreprinderi, ridicării gradului de competitivitate şi stimulării dezvoltării culturii antreprenoriale. Deşi aceste intervenţii au avut o contribuţie semnificativă asupra creşterii sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, urmează să se întreprindă acţiuni suplimentare întru asigurarea continuităţii acţiunilor iniţiate şi dezvoltării durabile a sectorului vizat.
    Segmentul întreprinderilor sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii este definit prin Legea nr. 112-XII din 20 mai 1994 cu privire la susţinerea şi protecţia sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, conform căreia întreprinderile cu un număr de angajaţi de pînă la 9 persoane sînt calificate drept microîntreprinderi, iar de la 10 pînă la 50 persoane - întreprinderi mici. Plafoanele sumelor anuale ale veniturilor din vînzări pentru aceste două categorii constituie, respectiv, 3 şi 10 milioane lei. La moment, în legislaţia în vigoare nu există o definiţie a întreprinderilor mijlocii. Întreprinderile cu un număr de angajaţi mai mare de 50 persoane şi/sau suma anuală a veniturilor din vînzări care depăşeşte 10 milioane lei fiind clasificate drept întreprinderi mari.
    În prezent, conform datelor prezentate de Camera Înregistrării de Stat, sînt înregistrate circa 122 mii întreprinderi cu statut de persoană fizică şi juridică, care desfăşoară activitate în diverse domenii ale economiei naţionale şi circa 272 mii gospodării ţărăneşti. În acelaşi timp, Biroul Naţional de Statistică colectează rapoarte financiare trimestriale/anuale de la circa 30 mii agenţi economici (obligaţi să prezinte dări de seamă la Biroul Naţional de Statistică în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr. 1476 din 14 noiembrie 2002 "Cu privire la criteriile de ţinere a contabilităţii de către unele categorii de agenţi economici". Totodată, persoanele fizice şi întreprinderile individuale ale căror mijloace fixe depăşesc 350 mii lei sau cifra de afaceri este mai mare de 1 mil. lei trebuie să prezinte dări de seamă la Biroul Naţional de Statistică), din care 28 mii agenţi economici corespund criteriului de subiecţi ai sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii.
    Analiza în dinamică a întreprinderilor sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, care în prezent reprezintă circa 92% din totalul întreprinderilor din ţară, reflectă o ameliorare şi o creştere stabilă a sectorului, datorită îmbunătăţirii mediului de afaceri şi perfecţionării cadrului regulatoriu ce ţine de activitatea antreprenorială. Datele statistice existente confirmă progresul realizat de întreprinderile sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii în ceea ce priveşte numărul de persoane angajate în sector, numărul întreprinderilor rentabile, veniturile obţinute din vînzări etc. În acest context, este necesar de menţionat că, în perioada anilor 2002-2004, numărul agenţilor sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii s-a majorat cu peste 5,7 mii întreprinderi, creştere favorizată atît de majorarea numărului întreprinderilor mici cu circa 873 unităţi cît şi a microîntreprinderilor cu circa 4,8 mii unităţi.

Tabelul 1: Analiza rezultatelor activităţii întreprinderilor pe parcursul anilor 2002-2004


Anul

Numărul total  al întreprin-

derilor

Numărul întreprinderilor micului business
Cota întreprin-
derilor micului business
în numărul total al întreprin-
derilor, 
%

Cifra de afaceri a sectorului întreprinderilor micului business,   mil. lei

Cifra de afaceri / numărul
total al întreprinde-
rilor micului business,
mii lei
Rezultatul financiar al între-
prinderilor micului business,
mil. lei
Cota întreprin-
derilor micului business care au obţinut profit,
%
Total
inclusiv
Micro- între-
prinderi
Întreprin-
deri mici
2002
24 685
22138
17 760
4 378
89.68
10 833
489
-242
35
2003

25 667

222 928
18 168
4 760
89.33

13 443

586
215
38
2004
30 335
27 831
22 580
5 251
91.68
19 930
716
356
39
 
    Indicatorii pe tipuri de activităţi evidenţiază comerţul pe primul loc în activitatea agenţilor
sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii (45%), fiind urmat de industria prelucrătoare şi extractivă (13%) şi tranzacţii imobiliare (12%). După formele de proprietate, întreprinderile din sectorul sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii sînt create cu capital privat în proporţie de 91%, capital public - 2%, capital străin - 2% şi capital mixt - 5%.
    Sub aspect teritorial, municipiile Chişinău şi Bălţi deţin prioritatea după numărul de întreprinderi, cifra de afaceri obţinută şi numărul de salariaţi.
    Din punctul de vedere al aportului sectorului la asigurarea populaţiei cu locuri de muncă, analiza în dinamică denotă că, pe parcursul anilor 2002-2004, numărul persoanelor care activează în sector a crescut cu circa 43 mii persoane, în prezent depăşind 170 mii persoane, ponderea în totalul salariaţilor pe republică constituind circa 30 la sută.
    În perioada 2002-2004, sectorul sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii a continuat să crească rapid, cifra de afaceri obţinută de întreprinderile vizate a înregistrat o majorare de 9 mlrd. lei. În prezent, cota ei pe republică constituie 26%.
    Merită a fi subliniat faptul că, pe parcursul anilor 2003-2004, rezultatele financiare obţinute de agenţii sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii s-au îmbunătăţit considerabil în comparaţie cu anii precedenţi. Astfel, începînd cu anul 2003, sectorul devine rentabil şi înregistrează un sold pozitiv de 215 mil. lei, tendinţă menţinută şi pe parcursul anului 2004, rezultatul financiar obţinut constituind cumulativ 356 mil. lei.
    Pe parcursul anului 2004, 11 mii întreprinderi au obţinut profit (faţă de 8 mii întreprinderi în anul 2002), ceea ce reprezintă 87% din totalul întreprinderilor rentabile din ţară.
    Este necesar de evidenţiat faptul că în anul 2004 cele mai rentabile activităţi au fost construcţiile (184 mii lei/întreprindere), tranzacţiile imobiliare (151 mii lei/întreprindere) şi industria prelucrătoare (100 mii lei/întreprindere). Pe de altă parte, cele mai mari pierderi, în medie pe întreprindere, au fost înregistrate în industria prelucrătoare - 108 mii lei, fiind urmate de agricultură - 54 mii lei.
    Rezultatele menţionate pun în evidenţă necesitatea de modernizare a întreprinderilor, ceea ce presupune investiţii majore, precum şi o abordare specială din partea statului a sectorului vizat.
Barierele existente în dezvoltarea
întreprinderilor mici şi mijlocii
    Începînd cu anul 1992, Moldova a înregistrat o creştere constantă a numărului întreprinderilor mici şi mijlocii. În ciuda acestui fapt, ponderea mică a numărului total de persoane angajate în sector şi a venitului înregistrat este o dovadă a capacităţilor reduse de dezvoltare a antreprenoriatului, precum şi a unui mediu de afaceri inadecvat.
    Urmare unor studii asupra sectorului, efectuate de către Guvern şi experţii străini, şi consultării organizaţiilor neguvernamentale, de reprezentare a intereselor agenţilor sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii şi a antreprenorilor, drept bariere cheie ce persistă în activitatea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, au fost identificate:
    cadrul regulator ineficient;
    accesul limitat la resurse financiare şi informaţionale;
    competitivitatea joasă a întreprinderilor naţionale pe plan internaţional;
    nivelul scăzut al aptitudinilor antreprenoriale şi infrastructura de suport în afaceri slab dezvoltată.
    Întru soluţionarea problemelor de reglementare, Guvernul a lansat procesul de reformare a cadrului regulatoriu respectiv, a fost adoptată Legea nr.424-XV din 16 decembrie 2004 privind revizuirea şi optimizarea cadrului normativ de reglementare a activităţii de întreprinzător, implementarea căreia are drept scop revizuirea structurii instituţiilor publice cu funcţii de reglementare şi a bazei legislativ-normative de reglementare a activităţii antreprenoriale. Activităţile în cauză se înscriu în prima etapă a reformei care va continua cu stabilirea unui sistem nou, construit pe baza principiilor de bună guvernare, conform cărora accentul va fi pus pe evaluarea impactului regulator al actelor legislative şi normative.
    Activităţile în cauză sînt necesare întru simplificarea structurii şi numărului procedurilor administrative la care este supus antreprenorul la diferite etape ale ciclului de viaţă a afacerii, efectul urmărit fiind reducerea "costului desfăşurării afacerii".
    Prin operarea modificărilor şi completărilor la legislaţia în vigoare au fost acordate facilităţi fiscale sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, investitorilor locali şi străini, create condiţii stimulatorii pentru iniţierea şi dezvoltarea afacerilor. A fost optimizată procedura de înregistrare a întreprinderilor, în prezent Guvernul intenţionînd să simplifice cerinţele de raportare pentru subiecţii sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii. În continuare este necesară optimizarea procedurilor de import şi export, în scopul facilitării transportului şi comerţului prin reducerea costurilor administrative în comerţul intern şi extern.
    În perioada anilor 2002-2005 s-a îmbunătăţit, de asemenea, accesul la finanţe. În ultimii trei ani s-a înregistrat o creştere de 3 ori a volumului creditelor acordate de către sectorul bancar, iar ratele dobînzii s-au redus cu circa 10 puncte procentuale, în termene reale.
    În acelaşi timp, Guvernul a întreprins acţiuni de reanimare a Fondului pentru Susţinerea Antreprenoriatului şi Dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, instituit prin Hotărîrea Guvernului nr. 659 din 21 octombrie 1993. Banca Europeană pentru Reconstrucţii şi Dezvoltare şi Corporaţia de Finanţare Internaţională au acordat băncilor comerciale locale linii de credit destinate sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii. Un şir de organizaţii, precum "ProCredit", "Corporaţia de Finanţare Rurală" şi "Microinvest", oferă credite microîntreprinderilor şi întreprinderilor mici. În regiunile ţării activează 510 asociaţii de împrumut şi economii. În anul 2004 a fost adoptată Legea nr. 280-XV din 22 iulie 2004 privind organizaţiile de microfinanţare, menită să faciliteze dezvoltarea acestui segment al pieţei financiare.
    Totuşi, accesul la credite a întreprinderilor mici este scăzut, acestea confruntîndu-se cu probleme comune de slabă capitalizare, lipsa gajului, experienţa limitată în utilizarea creditelor, rate înalte ale dobînzii şi accesul limitat la informaţia financiară de consultanţă.
    Un alt aspect care urmează a fi menţionat este cultura antreprenorială slab dezvoltată în pofida creşterii considerabile a numărului întreprinderilor mici. Deşi, comunitatea donatorilor continuă să acorde asistenţă pentru dezvoltarea serviciilor de consultanţă în afaceri pentru microîntreprinderi şi întreprinderile mici, iar Guvernul a modificat planurile de studii secundare ale şcolilor profesionale şi instituţiilor de învăţămînt superior, introducînd discipline specializate în domeniul antreprenoriatului, totuşi, sectorul rămîne subdezvoltat. Există foarte puţini prestatori de servicii de consultanţă de calitate în afaceri, capabili să desfăşoare o activitate durabilă fără sprijinul donatorilor, în acelaşi timp, întreprinderile duc lipsă de informaţie şi servicii profesionale de consultanţă.
    În majoritatea cazurilor, antreprenorii, îndeosebi cei mici, care au o strictă necesitate de instruire, nu conştientizează aceasta, prin urmare centrele de instruire şi consultanţă nu pot supravieţui din cauza cererii mici pentru produsele fabricate şi serviciile prestate. O creştere eventuală a cererii pentru acestea ar condiţiona dezvoltarea lor şi , respectiv, scăderea preţurilor la serviciile prestate.
    Totodată, în prezent rămîne a fi joasă competitivitatea întreprinderilor mici din Moldova. Întru ameliorarea situaţiei Guvernul, cu sprijinul comunităţii donatorilor, a susţinut eforturile întreprinderilor mici de a pătrunde pe pieţele externe, în special ale Comunităţii Statelor Independente, facilitînd participarea la tîrgurile internaţionale. S-au depus eforturi întru consolidarea legăturilor dintre instituţiile de cercetare-dezvoltare şi de învăţămînt superior şi sectorul privat. Au fost întreprinse acţiuni de familiarizare a antreprenorilor cu procedurile de obţinere a protecţiei proprietăţii intelectuale, transmitere a drepturilor de proprietate intelectuală, fiind simplificate procedurile de eliberare a patentelor.
    Un alt aspect important în dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii este gradul de utilizare a tehnologiilor informaţionale de comunicaţii. Actualmente, deşi există un număr de companii prestatoare de servicii Internet de viteză mare, utilizarea informaţiei şi tehnologiilor de comunicaţii în businessul mic rămîne la un nivel scăzut. Sînt puţine evaluări ale implicării întreprinderilor din Moldova în e-business (comerţul electronic), iar procesul de implementare a unui set mai larg de servicii e-Guvern (Guvernul electronic) se află la o etapă incipientă.
    În contextul celor expuse, prezenta Strategie are drept scop crearea condiţiilor prielnice de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii prin abordarea şi soluţionarea problemelor nominalizate.
II. Obiectivele prezentei Strategii
    Prezenta Strategie reprezintă un instrument al Guvernului destinat realizării obiectivelor Strategiei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei şi asigurării realizării angajamentelor Republicii Moldova stipulate în Acordul de Parteneriat şi Cooperare şi în Planul de Acţiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană, prin stimularea dezvoltării durabile a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii din Moldova. Implementarea consecventă a Strategiei va permite sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii autohton să concureze cu succes pe piaţa europeană şi mondială.
    Obiectivul prezentei Strategii este crearea condiţiilor propice dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, în scopul majorării contribuţiei sale, pe termen lung, la dezvoltarea economică durabilă şi reducerea sărăciei.
    Sarcinile prezentei Strategii sînt:
    majorarea valorii adăugate brute produse în sector;
    sporirea aportului sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii la reducerea sărăciei prin intermediul dezvoltării noilor oportunităţi de ocupare a forţei de muncă în scopul asigurării populaţiei cu venituri;
    dezvoltarea mai multor întreprinderi micro - , mici şi mijlocii durabile şi competitive.
    La realizarea obiectivelor şi sarcinilor nominalizate vor contribui procesele de implementare a strategiilor aferente şi tangenţiale subiectului de dezvoltare a antreprenoriatului, cum ar fi Strategia pentru promovarea exporturilor, Strategia naţională de edificare a societăţii informaţionale - "Moldova electronică", Strategia ocupării forţei de muncă etc.
III. Direcţiile strategice de activitate ale prezentei Strategii
    Întru realizarea obiectivului şi atingerea sarcinilor strategice, Guvernul a identificat următoarele direcţii strategice de activitate pentru perioada 2006 - 2008:
    promovarea unei politici favorabile dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii prin crearea unui cadru legislativ, normativ de reglementare, instituţional şi fiscal stimulator;
    facilitarea accesului la finanţare;
    dezvoltarea culturii antreprenoriale şi a serviciilor moderne de consultanţă în afaceri;
    sporirea competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii;
    promovarea dialogului dintre Guvern şi sectorul privat.
    Priorităţile respective vor fi realizate în urma implementării unui set de acţiuni.
    Direcţia strategică de activitate 1:
    crearea cadrului legislativ, de reglementare, instituţional şi fiscal stimulator dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii
    Guvernul este conştient de faptul că pentru asigurarea dezvoltării durabile a întreprinderilor, în special a celor mici şi mijlocii, sînt necesare legi şi reglementări clare şi transparente, administrate într-un mod eficient. Legislaţia şi reglementările în domeniul activităţii antreprenoriale urmează să ofere un cadru de reguli comune care ar asigura desfăşurarea deschisă şi liberă a tranzacţiilor comerciale, cu respectarea intereselor întreprinderilor, consumatorilor şi ale societăţii în general şi concurenţei loiale. Contrar schimbărilor semnificative care au fost realizate în ultimii trei ani, Guvernul acceptă faptul că, cadrul regulator constituie în continuare o povară pentru întreprinderile mici şi mijlocii, creînd bariere în comerţ, investiţii, inovare, diminuînd eficienţa economică.
    Conform principiilor de "bună guvernare", definite de către Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, în cadrul Recomandaţiei privind Îmbunătăţirea Calităţii Reglementării Guvernamentale (1995), cadrul regulator urmează să servească unui scop politic clar identificat, să fie corect, simplu, accesibil şi eficient. Guvernul, în cadrul politicii sale, susţine şi acceptă aceste principii, urmărind asigurarea coordonării legilor şi reglementărilor, atît între ele cît şi cu standardele europene. Totodată, Guvernul va asigura compatibilitatea cadrului legislativ şi regulator cu principiile de facilitare a concurenţei, comerţului şi investiţiilor la nivel naţional şi internaţional, şi, cel mai important, administrării acestora în mod transparent de către funcţionari competenţi.
    Pe parcursul ultimilor ani, legile şi reglementările statelor-membre ale Uniunii Europene în domeniul activităţii antreprenoriale au fost perfecţionate, luîndu-se în considerare principiile Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică. Guvernul s-a aliniat la acest proces, iniţiind Reforma Cadrului Regulator. Procesul respectiv va continua în perioada de implementare a Strategiei, accentul urmînd a fi pus pe schimbarea culturii şi mentalităţii instituţiilor publice responsabile de reglementarea activităţii antreprenoriale. Reducerea reglementării şi, în acelaşi timp, calitatea reglementărilor vor fi privite drept factori cruciali în procesul de stimulare a concurenţei şi creare a unei economii competitive. În conformitate cu cele mai bune practici internaţionale, Guvernul va întreprinde următoarele acţiuni:
    aducerea în prim-plan a reformelor legislative pe agenda Guvernului;
    consultarea sectorului privat în procesul de elaborare şi promulgare a legislaţiei şi actelor normative;
    revizuirea sistematică a reglementărilor întru asigurarea unei eficacităţi continue;
    reformarea serviciilor publice în scopul asigurării eficienţei şi calităţii înalte a acestora, inclusiv implementarea pretutindeni în activitatea acestor servicii a principiului "ghişeului unic";
    introducerea serviciului e-guvern pentru a permite interacţiunea on-line cu organele oficiale, introducerea progresivă a tehnologiilor informaţionale şi de comunicaţie în sistemul de reglementare.
    Adoptînd principiile Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică de "bună guvernare" şi plasînd Reforma Cadrului Regulator în topul politicii sale pentru sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii, Guvernul, în cadrul direcţiei strategice de activitate 1 va continua şi va extinde acest proces: principiile de "bună guvernare" vor fi aplicate sistematic tuturor legilor şi actelor normative aferente activităţii întreprinderilor mici şi mijlocii, cadrului normativ fiscal şi civil, reglementărilor privind activitatea serviciilor de inspecţie şi control, lansarea şi încetarea afacerii. După caz, vor fi operate amendamente la legislaţia în vigoare întru armonizarea legilor şi actelor normative naţionale cu standardele internaţionale.
    Un alt factor important de influenţă asupra activităţii economice este sistemul fiscal. În scopul îmbunătăţirii performanţelor antreprenorilor din Moldova vor fi întreprinse acţiuni de eficientizare a sistemului de administrare fiscală (de exemplu, optimizarea periodicităţii şi numărului dărilor de seamă). Vor fi întreprinse acţiuni de creare a unui mediu fiscal care va asigura condiţii egale de activitate pentru toţi agenţii economici, va stimula achitarea impozitelor şi va facilita procesul de iniţiere şi dezvoltare a afacerii, va condiţiona tranziţia de la businessul mic spre businessul mijlociu şi chiar la cel de proporţii, prin crearea unor avantaje comparative pe plan regional, stimulînd astfel investiţiile locale şi străine directe.
    Totodată, Guvernul va consolida capacitatea instituţională a principalelor ministere, altor autorităţi administrative centrale şi a autorităţilor administraţiei publice locale de definire, implementare şi monitorizare a politicii pentru întreprinderile mici şi mijlocii, conform principiilor stipulate în Carta Europeană pentru Întreprinderile Mici. Varietatea şi calitatea informaţiei şi serviciilor acordate întreprinderilor mici şi mijlocii de către autorităţile publice va fi extinsă şi perfecţionată prin fortificarea şi dezvoltarea cadrului instituţional existent şi implementarea componentei e-guvernare a Strategiei Naţionale de edificare a societăţii informaţionale "Moldova electronică", cu scopul oferirii serviciilor publice de bază în format electronic.
    Implementarea completă a prevederilor din cadrul direcţiei strategice de activitate 1 va contribui la crearea în Moldova a unui mediu regulator al activităţii întreprinderilor mici şi mijlocii şi instituţional comparabil celor mai bune standarde internaţionale. Atingerea acestui obiectiv va contribui la realizarea acţiunilor planificate în cadrul celorlalte direcţii strategice de activitate ale prezentei Strategii.
    Direcţia strategică de activitate 2:
    facilitarea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la finanţe
    În scopul valorificării potenţialului întreprinderilor mici şi mijlocii şi majorării contribuţiei sectorului respectiv la procesul de dezvoltare economică durabilă este nevoie de înfăptuirea unor acţiuni complexe, care ar asigura creşterea acestui segment al economiei prin apariţia noilor întreprinderi şi expansiunea continuă a celor existente. Realizarea obiectivului în cauză poate fi asigurată doar prin investirea continuă în modernizarea capacităţilor întreprinderilor mici şi mijlocii de producere şi prestare a serviciilor - investire în echipament modern şi tehnologii avansate, în elaborarea noilor produse şi implementarea noilor procese, în îmbunătăţirea abilităţilor personalului angajat şi modernizarea capacităţilor de marketing, în special în domeniul exportului. Astfel, pentru realizarea investiţiilor propuse, drept condiţie imperativă apare necesitatea facilitării accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la resurse financiare pe termen mediu şi lung, la o rată a dobînzii accesibilă.
    În acest context, Guvernul consideră prioritar facilitarea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la finanţe şi se angajează să încurajeze şi să promoveze investiţiile private şi o implicare mai activă a instituţiilor financiare la satisfacerea cerinţelor de finanţare a sectorului. De asemenea, Guvernul va asigura înlesnirea accesului la finanţare, prin asigurarea unui cadru legislativ, de reglementare şi instituţional-funcţional, precum şi prin elaborarea şi implementarea mecanismelor menite să abordeze neajunsurile întreprinderilor mici şi mijlocii pe piaţa financiară (riscuri înalte în procesul de creditare, în deosebi la etapa de lansare a afacerii, lipsa gajului, nivelul înalt al ratelor dobînzii, perioada scurtă de creditare).
    Deşi în ultimii ani a avut loc o îmbunătăţire semnificativă în finanţarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, cea mai mare parte a resurselor financiare rămîn a fi în continuare investiţiile personale. Astfel, este necesară implementarea acţiunilor de dezvoltare a infrastructurii financiare pentru întreprinderile mici şi mijlocii din Moldova în conformitate cu cele mai bune standarde internaţionale. În perioada de acţiune a prezentei Strategii, priorităţile Guvernului la acest capitol vor fi:
    1. Dezvoltarea cadrului legislativ, normativ regulator şi instituţional în scopul introducerii noilor instrumente financiare
    Va fi promulgată legislaţia corespunzătoare în scopul stimulării introducerii noilor tehnologii financiare, consolidării şi profesionalizării asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor, precum şi dezvoltării durabile a organizaţiilor de microfinanţare. Activităţile inovatoare vor fi destinate încurajării forţei de muncă emigrate pentru a orienta remitenţele în investiţii.
    Va fi realizat un complex de activităţi suplimentare pentru crearea birourilor de creditare şi asigurarea administrării bazei unice privind istoriile de creditare a agenţilor economici, precum şi asigurarea utilizării libere de către bănci şi instituţiile de creditare nebancare a acesteia.
    2. Amplificarea resurselor financiare destinate întreprinderilor mici şi mijlocii
    În scopul facilitării accesului întreprinderilor micro -, mici şi mijlocii la credite, Guvernul va depune eforturi de atragere a liniilor de credit internaţionale pentru întreprinderile mici şi mijlocii naţionale şi va încuraja crearea schemelor de economii în scopul acumulării resurselor creditare pe termen mediu şi lung. În scopul susţinerii financiare a procesului de stimulare a exportului produselor autohtone şi a acţiunilor de dezvoltare a sectoarelor economice cu un potenţial de creştere, Guvernul va redefini rolul Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii şi va lansa o Schemă de asigurare şi garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii.
    De asemenea, pentru sporirea capacităţilor de producere a întreprinderilor mici şi mijlocii, vor fi explorate modalităţi de mărire continuă a capitalului social al întreprinderilor micro-, mici şi mijlocii.
    Înfăptuirea acţiunilor concrete pentru funcţionarea eficientă a sistemului juridic, formarea unui mediu de afaceri bazat pe reguli echitabile, garantarea drepturilor de proprietar şi politicilor fiscale adecvate, va stimula întreprinderile mici şi mijlocii să investească şi să se dezvolte. Cu certitudine, implementarea propunerilor nominalizate va conduce la oportunităţi financiare semnificativ îmbunătăţite pentru sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii şi va crea un mediu stabil în care întreprinzătorii şi instituţiile financiare vor putea să planifice şi să efectueze investiţii pe termen lung.
    Direcţia strategică de activitate 3:
    dezvoltarea culturii antreprenoriale şi serviciilor moderne de consultanţă în afaceri
    În prezent este recunoscut faptul că întreprinderile mici şi mijlocii constituie un factor important în asigurarea unei creşteri economice şi generarea noilor locuri de muncă, diversificarea şi lărgirea continuă a sectorului fiind privită drept semn al unei economii viabile. Datorită acestui fapt, o componentă-cheie a oricărei politici pentru întreprinderile mici şi mijlocii trebuie să fie încurajarea creării noilor întreprinderi, susţinerea spiritului managerial şi promovarea antreprenoriatului ca opţiune de carieră.
    Pornind de la această convingere, Guvernul a stabilit drept prioritate, pentru perioada anilor 2006-2008, încurajarea şi promovarea activă a antreprenoriatului prin intermediul dezvoltării culturii antreprenoriale şi acordării sprijinului practic antreprenorilor debutanţi. În tendinţa de satisfacere a necesităţilor stringente a întreprinderilor mici, cu potenţial de creştere şi dinamice, bazate pe utilizarea tehnologiilor, produselor şi serviciilor moderne, Guvernul va depune eforturi pentru dezvoltarea unei pături de tineri antreprenori, talentaţi şi bine instruiţi, cu studii economice.
    Totodată, în scopul asigurării unei oferte constante de servicii calitative de informare, tehnice, de instruire şi de consultanţă pentru antreprenorii mici şi mijlocii va fi dezvoltată reţeaua prestatorilor serviciilor de consultanţă în afaceri.
    În conformitate cu principiile Cartei Europene pentru Întreprinderile Mici, Guvernul va urma trei iniţiative:
    1. Promovarea şi extinderea educaţiei antreprenoriale.
    Guvernul va continua să promoveze dezvoltarea culturii antreprenoriale prin sistemul general de instruire şi sistemul vocaţional educaţional. Modificări ulterioare vor fi operate în programul de studiu al instituţiilor de învăţămînt secundar profesional, mediu de specialitate şi superior pentru a oferi elevilor şi studenţilor oportunităţi mai mari de a studia practicile contemporane de afaceri. Va fi lărgit sistemul de reinstruire în antreprenoriat pentru şomeri, precum şi cursurile privind lansarea propriei afaceri, iar sistemul de instruire profesională continuă va fi dezvoltat în continuare.
    2. Ridicarea calităţii serviciilor acordate întreprinderilor mici şi mijlocii în afaceri şi dezvoltarea reţelei prestatorilor de servicii respective.
    În pofida faptului că evoluţia serviciilor de consultanţă în afaceri se află la etapa iniţială de dezvoltare, furnizarea eficientă şi calitativă a acestora poate fi asigurată doar de către sectorul privat. În acest context, Guvernul va sprijini dezvoltarea reţelei prestatorilor serviciilor de consultanţă în afaceri şi va atrage asistenţa donatorilor pentru ridicarea nivelului calităţii serviciilor şi produselor prestate de acestea şi asigurarea accesului antreprenorilor la un volum mai mare de informaţii şi servicii de consultanţă, inclusiv servicii specializate, cum ar fi: marketing, management financiar, promovarea exporturilor, transferul de tehnologii, asigurarea calităţii etc.
    3. Facilitarea procesului de deschidere a afacerii.
    Guvernul va introduce o serie de acţiuni pentru a facilita procesul de deschidere a afacerilor. Vor fi aplicate scheme voucher, care acordă sprijin noilor întreprinderi la etapa de iniţiere a afacerii, va fi implementată schema "ghişeului unic" pentru lansarea şi desfăşurarea afacerilor, şi, cu asistenţa donatorilor, va fi majorat numărul de incubatoare. Guvernul va introduce scheme orientate spre acordarea sprijinului pentru dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii din regiunile rurale şi va încuraja populaţia tînără să-şi deschidă propria afacere.
    În acelaşi timp, Guvernul va îmbunătăţi sistemul de patentă de întreprinzător, prin excluderea genurilor de activitate care nu sînt apropiate acestuia şi va crea instrumentele necesare pentru dezvoltarea activităţii de întreprinzător sub alte forme organizatorico-juridice prevăzute de legislaţia în vigoare. În acest context, se vor elabora modificări la actele legislative în vigoare, în special la Legea nr. 93-XIV din 15 iulie 1998 cu privire la patenta de întreprinzător şi Legea nr. 1265-XIV din 5 octombrie 2000 cu privire la înregistrarea de stat a întreprinderilor şi organizaţiilor, astfel încît Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Dezvoltării Informaţionale să perfecteze documentele de constituire a noilor întreprinderi, în regim prioritar, fără achitarea taxelor de stat, cu condiţia prezentării şi retragerii patentei de întreprinzător.
    Reformarea sistemului de patentare în Moldova va consolida şi multiplica efectele pozitive de pe urma reformelor economice, fiscale şi regulatorii, lansate de Guvern în ultimii ani. Abordarea unui set de măsuri complexe în domeniu va crea premise pentru asigurarea unei creşteri durabile a încasărilor la buget şi limitarea eschivărilor de la plata impozitelor. Luînd în considerare practica internaţională şi necesitatea reformării sistemului de patentă din Moldova, Guvernul va limita comercializarea mărfurilor, în bază de patentă, doar la produsele agricole pe pieţele autorizate şi la produsele de meşteşugărit propriu.
    Direcţia strategică de activitate 4:
    sporirea competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii
    Ţările Uniunii Europene, în cadrul Sammit-ului de la Lisabona din martie 2000, au declarat intenţia de a transforma, către sfîrşitul anului 2008, economia Europei în cea mai competitivă, dinamică şi tehnologizată economie din lume, cu un potenţial de creştere economică durabilă şi o mai mare coeziune socială. Iar, în procesul adoptării Cartei Europene pentru Întreprinderile Mici, şefii statelor Uniunii Europene au recunoscut rolul crucial al întreprinderilor mici şi mijlocii în procesul de tranziţie spre o economie competitivă.
    Republica Moldova şi alte treizeci şi patru de ţări s-au angajat să transpună în viaţă, în cadrul economiilor lor, principiile Cartei, iar Comisia Europeană a acceptat aderarea la proces a Moldovei în noiembrie 2004.
Guvernul sprijină în totalitate principiile Cartei Europene pentru Întreprinderile Mici şi se angajează să sporească competitivitatea produselor şi serviciilor întreprinderilor mici şi mijlocii autohtone pe piaţa mondială. În acest scop, Guvernul va întreprinde o serie de acţiuni în cadrul următoarelor direcţii:
    1. Stimularea dezvoltării unei culturi inovaţionale îndreptate spre eficientizarea procesului de producere, marketing, sporirea calităţii produselor şi serviciilor, lansarea noilor produse şi servicii, însuşirea noilor procese de producere.
    Guvernul va promova activităţi de dezvoltare a inovaţiilor, va realiza un studiu de fezabilitate pentru crearea centrelor de cercetare şi parcurilor inovaţionale şi va introduce scheme de asigurare a cooperării strînse între facultăţile universităţilor, instituţiile de cercetare şi dezvoltare şi întreprinderi. Adiţional, va fi acordat sprijin pentru dezvoltarea grupărilor (clusterelor) în sectoarele strategice. Guvernul va consolida baza legislativă, regulatorie şi instituţională pentru protecţia proprietăţii intelectuale.
    2. Consolidarea utilizării tehnologiilor informaţionale şi de comunicaţii.
    Guvernul va analiza nivelul de penetrare a tehnologiilor informaţionale de comunicaţie şi de utilizare a sistemelor de comerţ electronic în Moldova.  În scopul facilitării comerţului electronic vor fi întreprinse acţiuni destinate sporirii nivelului de cunoaştere a tehnologiilor informaţionale de comunicaţie şi facilitării accesului la acestea a populaţiei din mediul rural, vor fi create centre informaţionale de marketing pentru promovarea mărfurilor şi serviciilor întreprinderilor mici şi mijlocii pe pieţele interne şi externe.
    3. Facilitarea accesului pe pieţele internaţionale.
    Dezvoltarea durabilă a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii va fi condiţionată, în mare parte, de abilitatea acestora de a pătrunde pe pieţele externe. În acest context, Guvernul va depune, în continuare, eforturi în direcţia facilitării exporturilor întreprinderilor mici şi mijlocii. Va fi implementată politica comercială corespunzătoare prin negocierea acordurilor adiţionale de comerţ liber, dezvoltarea Organizaţiei de Promovare a Exporturilor din Moldova şi reducerea, în continuare, a barierelor administrative în comerţul intern şi extern. Va fi dezvoltată infrastructura de certificare a calităţii, întru corespunderea acesteia normelor Uniunii Europene în ceea ce priveşte calitatea, testarea şi certificarea.
    O metodă de sporire a competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii va fi identificarea şi implementarea metodelor şi schemelor de stimulare a relaţiilor de contractare şi subcontractare a micilor întreprinderi, din sectoarele strategice cu un potenţial de creştere, de către întreprinderile mari.
    Direcţia strategică de activitate 5:
    intensificarea consultaţiilor şi dialogului
    dintre Guvern şi sectorul privat
    Conform principiilor de "bună guvernare", înainte de operarea modificărilor propuse la cadrul politic şi legislativ în vigoare, urmează a fi consultaţi subiecţii vizaţi de acestea. În conformitate cu acest principiu, pentru asigurarea adoptării şi implementării cu succes a activităţilor optime, necesare dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, Guvernul urmează să asigure o abordare de parteneriat şi un dialog continuu între sectorul public şi privat.
    În acest scop, o componentă-cheie a Strategiei este stabilirea mecanismelor eficiente de consultanţă, cooperare şi coordonare dintre Guvern şi structurile de reprezentare a intereselor întreprinderilor mici şi mijlocii.
Guvernul sprijină principiile de dialog social. În prezent, Consiliul Economic pe lîngă Prim-ministru, reprezintă interesele patronilor şi angajaţilor. Acesta are prerogativa de a discuta politica, legile şi actele normative de dezvoltare a  sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii.
    Ministerul Economiei şi Comerţului organizează periodic întîlniri cu antreprenorii şi organizaţiile care reprezintă interesele întreprinderilor mici şi mijlocii. Însă, aceste căi de comunicare şi consultanţă încă nu au fost formalizate. În mare parte, aceasta se datorează numărului mare de structuri  care reprezintă interesele micilor antreprenori.
    Multe din aceste organizaţii nu corespund ghidului întocmit de Asociaţia Europeană a Patronatului, Asociaţia Europeană a Firmelor de Artizanat şi Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Euro-Camerelor privind funcţiile, criteriul de membru şi gradul de reprezentanţă al Asociaţiilor Naţionale, necesare creării precondiţiilor unui dialog eficient dintre Guvern şi sectorul privat,  fiind necesară raţionalizarea structurilor respective.
    Astfel, pentru a crea un dialog stabil, transparent şi eficient cu sectorul privat, Guvernul va urma un număr de iniţiative destinate consolidării coordonării interguvernamentale, va susţine şi va încuraja formarea unui număr de asociaţii naţionale reprezentative ale antreprenorilor şi întreprinderilor mici şi mijlocii, va promova adoptarea şi aplicarea actelor legislative şi normative privind drepturile şi obligaţiile asociaţiilor naţionale, va defini termenul de "reprezentanţă" şi va crea mecanisme care vor garanta dialogul permanent dintre Guvern şi sectorul privat privind problemele cu care se confruntă întreprinderile mici şi mijlocii. Dialogul va viza elaborarea şi implementarea politicii naţionale privind întreprinderile mici şi mijlocii şi elaborarea noilor legi şi acte normative, va angaja sectorul privat la maximum posibil în procesul de monitorizare a eficacităţii şi impactului politicii, legilor şi reglementărilor asupra evoluţiei sectorului.
    Guvernul va încuraja şi facilita reprezentanţa puternică, independentă şi eficientă a întreprinderilor mici şi mijlocii. În acest context, va sprijini asociaţiile naţionale ale antreprenorilor şi întreprinderilor mici şi mijlocii, prin atragerea suportului donatorilor pentru consolidarea capacităţilor instituţionale şi umane ale acestora şi lărgirea setului de servicii de asistenţă pe care le acordă membrilor acestora, va facilita participarea asociaţiilor naţionale ale antreprenorilor şi întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi a camerelor de comerţ la reţelele europene de asistenţă în afaceri şi va susţine programele de cercetare şi dezvoltare finanţate de către Comisia Europeană.
    Dezvoltarea structurilor şi proceselor eficiente pentru consultanţă şi cooperare cu sectorul privat va servi Guvernului drept precondiţie pentru implementarea cu succes a Strategiei şi drept instrument-cheie pentru Ministerul Economiei şi Comerţului în procesul de monitorizare a implementării acesteia.
IV. Implementarea şi monitorizarea Strategiei
    Procesul de implementare a prezentei Strategii se va desfăşura la nivel naţional şi local. La nivel naţional responsabilitatea pentru implementarea componentelor Strategiei o vor avea ministerele, birourile şi serviciile de resort, în timp ce la nivel local de implementare vor fi responsabile autorităţile administraţiei publice locale. Coordonarea şi monitorizarea procesului respectiv sînt puse în sarcina Ministerului Economiei şi Comerţului.
    Acţiunile care ţin de funcţiile directe ale instituţiilor publice centrale, inclusiv elaborarea şi implementarea cadrului legislativ şi de reglementare vor fi realizate nemijlocit de către acestea şi nu vor condiţiona costuri suplimentare celor curente la bugetul de stat. În ceea ce priveşte acţiunile cu efect direct asupra întreprinderilor mici şi mijlocii sau cele care implică costuri de implementare adiţionale celor existente, vor fi finanţate din resursele donatoare străine. Implementarea acţiunilor respective va fi realizată prin intermediul partenerilor Guvernului în procesul de implementare a Strategiei:
    organizaţiile care reprezintă interesele întreprinderilor mici şi mijlocii (asociaţiile de business);
    prestatorii de servicii în business;
    instituţiile financiare internaţionale şi organizaţiile donatorilor.
    Implementarea acţiunilor strategice prin intermediul organizaţiilor neguvernamentale şi sectorului privat, cu utilizarea metodelor transparente de selectare a instituţiilor respective va contribui la gestionarea eficientă a resurselor financiare alocate în acest scop şi la maximizarea efectelor scontate.

    Asigurarea financiară a prezentei Strategii se efectuează din contul mijloacelor financiare bugetare, asistenţei tehnice şi financiare străine şi din alte surse care nu contravin legislaţiei în vigoare.
    Ministerele, alte autorităţi administrative centrale, autorităţile administraţiei publice locale, infrastructura de suport în afaceri şi asistenţa donatorilor străini constituie cadrul instituţional de implementare a politicii de stat pentru susţinerea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2006-2008. Nucleul cadrului instituţional şi logistic de implementare a Strategiei îl va constitui instituţia publică cu funcţii de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii, prin intermediul căreia vor fi canalizate resursele financiare destinate implementării acţiunilor Strategiei şi va fi colectată informaţia privind rezultatele şi efectele obţinute în urma implementării acesteia.
    Toate instituţiile şi organizaţiile implicate în realizarea obiectivelor şi acţiunilor prezentei Strategii vor prezenta, în limitele competenţei, Ministerului Economiei şi Comerţului, informaţia privind procesul de implementare a Strategiei, care va sintetiza informaţiile parvenite şi le va înainta Guvernului pentru examinare şi concluzii.
    Adiţional, prezenta Strategie va fi coordonată cu strategiile de stat sectoriale, pentru a asigura contribuţia sinergică a acestora la înlăturarea dezechilibrelor socioeconomice pe întreg teritoriul Moldovei.
V. Planul de acţiuni
privind realizarea Strategiei de susţinere a dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2006 - 2008
    planul

    [Planul modificat prin HG56 din 22.01.07, MO14-17/02.02.07 art.75]