OMCT121/2006
ID intern unic:  317330
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL CULTURII ŞI TURISMULUI
ORDIN Nr. 121
din  13.04.2006
cu privire la aprobarea Regulamentului -
tip de activitate a Casei  de Cultură
Publicat : 22.09.2006 în Monitorul Oficial Nr. 150-152     art Nr : 505
    În scopul reglementării activităţii caselor de cultură din ţară, ajustării  prevederilor Regulamentului de activitate anterior la cerinţele actuale ale legislaţiei în vigoare, emit următorul
ORDIN:
    1. Se aprobă  Regulamentul - tip de activitate a Casei de Cultură.
    2. Se abrogă ordinul Ministerului Culturii nr. 152 din 01 iulie 1992.
    3. Controlul asupra executării prezentului ordin se pune în sarcina domnului Valeriu Ţurcanu, viceministru.
   
    MINISTRUL
    CULTURII ŞI TURISMULUI                                             Artur COZMA

    Nr. 121. Chişinău, 13 aprilie 2006.

    Coordonat                             Coordonat                            Aprobat
    Valeriu LAZĂR,                    Mihail POP,                         Artur COZMA,
    ministrul economiei                 ministrul finanţelor                 ministrul culturii
    şi comerţului                                                                       şi turismului

Regulament-tip
de activitate a Casei de Cultură
    Regulamentul-tip de activitate a Casei de Cultură este elaborat în conformitate cu prevederile Legii privind administraţia publică locală, Legii culturii şi Regulamentului Ministerului Culturii şi Turismului (p.5, al. 15).
I. Dispoziţii generale
    1. Noţiuni de bază.
    În sensul prezentului Regulament, se definesc următoarele noţiuni:
    Casă de Cultură - instituţie publică de cultură, activitatea căreia are drept scop  satisfacerea necesităţilor culturale şi spirituale ale comunităţii;
    Palat de Cultură - Casa de Cultură de categorie superioară cu un potenţial vast de servicii culturale;
    Cămin de Cultură - Casa de Cultură de categoria III cu sală de concerte pînă la 300 locuri sau de categoria IV, indiferent de numărul de locuri în sală;  
    Centru de Cultură şi Tineret - Casa de Cultură de categoria I sau superioară, care îşi direcţionează activitatea preponderent spre tineri;
    Casă Raională de Cultură (Palat Municipal de Cultură) - Casa de Cultură care îndeplineşte funcţiile de centru metodic din domeniu în raza unităţii administrativ-teritoriale de nivelul II  (municipiului);
    fondator - administraţia publică locală sau centrală, organizaţia, instituţia, întreprinderea care decide asupra constituirii sau lichidării Casei de Cultură.
    2. Sfera de reglementare.
    Casa de Cultură, Palatul de Cultură, Căminul de Cultură, Centrul  de Cultură şi Tineret (în continuare - Casa de Cultură) este instituţia publică care are drept scop prioritar organizarea vieţii culturale a unei localităţi (comunităţi, organizaţii, întreprinderi, instituţii), protejarea şi valorificarea patrimoniului cultural mobil şi imobil, depistarea şi promovarea tinerelor talente, prestarea serviciilor culturale.
Casa de Cultură se subordoneză direcţiei/secţiei cultură în domeniile politici culturale şi metodologie şi fondatorului - în domeniile organizarea activităţii, întreţinerea  şi asigurarea financiară a instituţiei.
    3. Casa de Cultură poate deţine statut de persoană juridică şi dispune de ştampilă, foaie cu antet, cont trezorerial, deschis în mod stabilit, alte atribute aprobate în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    4. În activitatea sa Casa de Cultură se conduce de Regulamentul propriu de activitate, elaborat şi aprobat în corespundere cu prevederile prezentului Regulament - tip, precum şi de  actele legislative şi normative în vigoare.
II. Obiectivele  de activitate ale Casei de Cultură
    Obiectivele prioritare de activitate ale Casei de Cultură sînt:
    5.  Colaborarea cu autorităţile locale întru elaborarea şi realizarea Programului de activitate al instituţiei:
    a) determinarea necesităţilor culturale ale populaţiei şi cultivarea lor;
    b) monitorizarea vieţii culturale a comunităţii;
    c) sinergia cu autorităţile, instituţiile sociale şi agenţii economici în realizarea proiectelor culturale din agenda anuală a Programului de activitate .
    6. Accesul comunităţii la valorile de cultură general-umane:
    a) activitatea de impresariat artistic;
    b) promovarea producţiei cinematografice;
    c) activitatea expoziţională;
    d) facilitarea accesului populaţiei la informaţia privind bazele de date multimedia  (filmice, teatrale, muzicale, galerii de artă etc).
    7. Conservarea şi valorificarea patrimoniului cultural local:
    a) elaborarea şi completarea bazei de date istorico-etnografice a localităţii;
    b) valorificarea creaţiei populare tradiţionale din localitate;
    c) culegerea şi promovarea patrimoniului muzical şi coregrafic local;
    d) studierea şi expunerea mostrelor de artă decorativ-aplicată caracteristică localităţii;
    e) crearea bazei de date privind monumentele de arhitectură şi natură din teritoriu;
    f) descrierea datinilor, tradiţiilor, obiceiurilor şi reprezentaţiilor teatrale tradiţionale din localitate.
    8. Formarea culturală a populaţiei:
    a) organizarea formaţiilor de creaţie artistică şi tehnică;
    b) organizarea cluburilor pe interese;
    c) organizarea studiourilor artistice;
    d) organizarea cursurilor, seminarelor, stagiilor, atelierelor şi taberelor de creaţie, altor activităţi de formare.
    9. Organizarea activităţii artistice  din localitate:
    a) concursurilor de creaţie (literare, muzicale, coregrafice, de artă plastică, decorativ-aplicată, teatrală etc);
    b) formaţiilor profesioniste şi de amatori;
    c) concertelor şi spectacolelor formaţiilor artistice din localitate;
    d) festivalurilor de creaţie  populară;
    e) sărbătorilor publice.
    10. Producerea valorilor cultural-artistice:
    a) promovarea şi dezvoltarea meşteşugurilor artistice populare;
    b) asigurarea condiţiilor pentru crearea obiectelor de artă;
    c) producerea spectacolelor şi programelor de concert pentru prezentare în faţa publicului;
    d) prestarea serviciilor culturale  în beneficiul tuturor cetăţenilor din localitate;
    e) producerea programelor de agrement şi odihnă.
    11. Reprezentarea comunităţii locale la acţiunile cultural-artistice din raion, în republică şi peste hotare.
III. Constituirea, conducerea  şi organizarea
activităţii Casei de Cultură
    12. Casa de Cultură  se constituie şi se lichidează prin decizia fondatorului, după coordonare în scris cu Ministerul Culturii şi Turismului. Textul deciziei de constituire va conţine:
    - decizia de constituire a Casei de Cultură, cu indicarea localului unde îşi va desfăşura activitatea;
    - aprobarea Regulamentului de activitate a Casei de Cultură, elaborat în baza prezentului Regulament-tip;
    - aprobarea organigramei şi a statelor de funcţii ale Casei de Cultură, reieşind din necesităţile culturale ale comunităţii, statele-tip ale Casei de Cultură stipulate în anexa nr. 1 la prezentul Regulament, condiţiile necesare pentru asigurarea activităţii instituţiei şi prevederile legislaţiei în vigoare;
    - aprobarea bugetului Casei de Cultură;
    - alte prevederi necesare bunei organizări a activităţii instituţiei, în corespundere cu legislaţia în vigoare.
    În Regulamentul de activitate a Casei de Cultură fondatorul va prevedea normele şi condiţiile de lichidare a instituţiei.
    13. Casa de Cultură îşi organizează activitatea în baza Regulamentului propriu,  conform programelor anuale şi trimestriale de activitate, semnate de director.
    Programele anuale sînt coordonate cu secţia/direcţia cultură şi aprobate de fondator. Programele trimestriale sînt aprobate de fondator.
    14. Realizarea programelor de activitate este reflectată în Registrul de evidenţă a activităţii Casei de Cultură (anexa nr. 2 la prezentul Regulament), care se completează lunar de către director. Registrul se prezintă spre informare şi control secţiei/direcţiei cultură, concomitent cu prezentarea rapoartelor anuale, altor instanţe ierarhic superioare, la solicitare.
    În baza Registrului de evidenţă a activităţii Casei de Cultură, anual, în condiţiile legislaţiei în vigoare, se stabilesc categoriile caselor de cultură şi, la necesitate, se precizează unităţile statelor de personal.  
    15. Casa de Cultură este condusă de director, angajat în funcţie de către direcţia/secţia raională/municipală cultură ( în cazul Casei Raionale de Cultură/Palatului Municipal de Cultură) sau de către  fondator, după coordonare în scris cu direcţia/secţia cultură din raza unităţii administrativ-teritoriale, unde îşi desfăşoară activitatea Casa de Cultură.
    16. Atribuţiile de bază ale directorului Casei de Cultură.
    Directorul Casei de Cultură are următoarele atribuţii:
    - asigură conducerea activităţii instituţiei;
    - gestionează patrimoniul Casei de Cultură;
    - elaborează programe de activitate şi asigură realizarea acestora;
    - creează condiţii pentru activitatea formaţiilor artistice de amatori, a cercurilor de creaţie, a atelierelor meşteşugăreşti  şi a meşterilor populari din cadrul instituţiei;
    - reprezintă Casa de Cultură în raport cu persoanele fizice şi juridice;
    - coordonează cu fondatorul şi secţia/direcţia cultură angajarea  personalului instituţiei (angajează personalul în cazul cînd Casa de Cultură este persoană juridică);
    - înaintează propuneri privind premierea sau acordarea sancţiunilor disciplinare angajaţilor Casei de Cultură;
    - prezintă organelor ierarhic superioare dări de seamă textuale şi statistice, informaţii referitor la situaţia din domeniu.
    17. Pe lîngă Casa de Cultură activează un Consiliu de administraţie, cu funcţii consultative, alcătuit din 7-9 membri, a cărui activitate se desfăşoară pe baze obşteşti.
    Din componenţa Consiliului de administraţie fac parte directorul Casei de Cultură, 1-2 specialişti ai Casei de Cultură, reprezentanţi ai consiliului local, sindicatelor, organizaţiilor neguvernamentale, mijloacelor mass-media, personalităţi ale sferei social-culturale din comunitate. Preşedintele Consiliului este directorul Casei de Cultură.
Consiliul de administraţie se întruneşte, de regulă, trimestrial. Consiliul se poate întruni în şedinţă extraordinară, după necesitate, la propunerea directorului Casei de Cultură sau a majorităţii Consiliului.
    18. Atribuţiile Consiliului de administraţie.
    Consiliul de administraţie are următoarele atribuţii de bază:
    - determină necesităţile culturale ale comunităţii şi înaintează propuneri privind satisfacerea acestora;
    - examinează diferite aspecte ale vieţii social-culturale ale comunităţii, abordează probleme din domeniu şi propune soluţii de rezolvare;
    - stabileşte direcţiile prioritare de activitate ale Casei de Cultură;
    - examinează şi propune spre aprobare proiectul programului anual de activitate al Casei de Cultură;
    - efectuează controlul realizărilor programelor anuale şi trimestriale de activitate;
    - determină forme şi metode diverse de activitate, înaintează propuneri în vederea îmbunătăţirii calităţii acţiunilor cultural-artistice.
IV. Baza tehnico-materială şi asigurarea financiară a Casei de Cultură
    19. Casa de Cultură dispune de sediu construit special sau adaptat, cu spaţii adecvate activităţii de profil şi dotare  corespunzătoare necesităţilor culturale: instrumente muzicale, costume naţionale şi teatral-scenice, aparataj de sonorizare, instalaţii de lumini, mobilier şi echipament special etc.
    În sediul Casei de Cultură pot fi amplasate, în condiţiile legislaţiei, şi alte instituţii, organizaţii, întreprinderi de menire social-culturală, fără ca  acestea să afecteze activitatea de bază a Casei de Cultură.
    20. Acoperirea cheltuielilor pentru întreţinerea Casei de Cultură  se efectuează din sursele bugetare destinate acestor scopuri ale fondatorului, din mijloace speciale (venituri de pe urma serviciilor prestate, transferuri benevole de la întreprinderi, organizaţii sau persoane particulare, din sponsorizări).
    Veniturile acumulate în rezultatul prestării serviciilor cu plată se acumulează pe contul special al  instituţiei, deschis în modul stabilit.
    Nomenclatorul lucrărilor şi serviciilor contra plată, efectuate şi prestate de Casa de Cultură, mărimea taxelor la servicii, precum şi modul şi direcţiile de utilizare a mijloacelor speciale se aprobă în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    21. Evidenţa contabilă a mijloacelor financiare se efectuează de către contabilitatea fondatorului sau a Casei de Cultură (în cazul cînd este persoană juridică).
V. Dispoziţii finale
    22. În fiecare unitate administrativ-teritorială de nivelul II şi în municipii se constituie Casa Raională de Cultură (Palatul Municipal de Cultură), care este în subordinea direcţiei/secţiei raionale (municipale) cultură şi îndeplineşte funcţiile de centru metodic din domeniu în raza unităţii administrativ-teritoriale menţionate. Regulamentul de activitate al acestor instituţii se aprobă în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
    Se recomandă ca statele de funcţii ale Casei Raionale de Cultură să includă trei unităţi, care vor îndeplini funcţiile de acordare a asistenţei de specialitate şi coordonare a activităţii caselor de cultură din raza unităţii administrativ-teritoriale.
    23. Casa de Cultură, indiferent de apartenenţa departamentală, prezintă rapoarte anuale textuale şi statistice fondatorului şi direcţiei/secţiei cultură din raza unităţii administrativ-teritoriale, unde îşi desfăşoară activitatea. Direcţia/secţia cultură, fondatorul, după caz, concomitent cu darea de seamă anuală, prezintă Ministerului Finanţelor bilanţul general de activitate (indicii de performanţă) a caselor de cultură din subordine.
    24. Anexele nr. 1 şi nr. 2 fac parte integrantă din prezentul Regulament - tip.
Anexa nr. 1
la Regulamentul-tip  de
activitate a Casei de cultură
    OMCTA1.doc
Anexa nr. 2
la Regulamentul-tip  de
activitate a Casei de Cultură
    OMCTA2.doc