HGO353/2007
ID intern unic:  323596
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 353
din  30.03.2007
cu privire la aprobarea Programului Naţional privind sănătatea mintală pentru anii 2007-2011
Publicat : 11.05.2007 în Monitorul Oficial Nr. 064     art Nr : 493
În scopul creării condiţiilor de protecţie, reabilitare şi integrare socială a pacienţilor cu disabilităţi mintale, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Programul Naţional privind sănătatea mintală pentru anii 2007-2011 (se anexează).
2. Se stabileşte că finanţarea Programului Naţional privind sănătatea mintală pentru anii 2007-2011 se va efectua de la bugetul de stat şi din mijloacele fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, în limita alocaţiilor anuale prevăzute în scopurile enunţate, precum şi din contribuţiile organizaţiilor internaţionale, din donaţii şi granturi.
3. Ministerul Sănătăţii va monitoriza realizarea Programului Naţional privind sănătatea mintală pentru anii 2007-2011, informînd semestrial Guvernul.
4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Sănătăţii.
Prim-ministru                                                    Vasile TARLEV
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii            Ion Ababii
Ministrul finanţelor              Mihail Pop
Ministrul economiei  şi comerţului         Igor Dodon
Nr. 353. Chişinău, 30 martie 2007.
              
Aprobat  
prin Hotărîrea Guvernului nr. 353
din 30 martie 2007  
PROGRAMUL NAŢIONAL
privind sănătatea mintală pentru anii 2007-2011
I. Actualitatea problemei
Tendinţa Republicii Moldova de a intra în Comunitatea Europeana este direct legată de problema recuperării psihosociale a persoanelor cu probleme psihice şi deficienţe mintale. Nici o tară nu poate fi considerată civilizată din moment ce neglijează necesităţile persoanelor cu disabilităţi şi acordarea unei asistenţe adecvate acestora.
Sănătatea mintală reprezintă o problemă importantă a comunităţii mondiale în genere.
În ianuarie 2005 a fost adoptată (de toate ţările Europei, inclusiv Moldova) Declaraţia Europeană privind Sănătatea Mintală, prin care ţara noastră şi-a asumat responsabilitatea de a stimula reformele în domeniul respectiv. În această Declaraţie, sănătatea mintală se identifică drept o prioritate pentru ţară. Pentru a corespunde cerinţelor Declaraţiei sînt necesare eforturi susţinute de lungă durată, în vederea redresării situaţiei actuale din Moldova.
La moment ajutorul în domeniul sănătăţii mintale se axează pe modelul de îngrijire învechit şi nu este centrat deplin pe satisfacerea necesităţilor bolnavilor. Principalul mod de ajutor este cel spitalicesc centralizat, care are un şir de neajunsuri, unul din ele fiind necontinuitatea acordării serviciilor şi lipsa instituţiilor respective în apropierea locului de trai. Fenomenele în cauză împiedică  crearea unui sistem adecvat, orientat spre necesităţile pacienţilor (nemijlocit în localitatea de trai). Parţial, din cauza unei astfel de situaţii în Moldova, tulburările mintale şi de comportament au devenit o problemă medico-socială majoră, constituind o sursă importantă de disabilităţi, ocupînd primele 5 poziţii din cele 10 ale ierarhiei bolilor. Circa 50% din cei peste 60 mii bolnavi psihici aflaţi la evidenţă dispensară beneficiază de grupă de invaliditate, constituind pătura cea mai vulnerabilă a societăţii. Bolile psihice continuă să afecteze în proporţii mari populaţia, inclusiv cea aptă de  muncă, copiii şi adolescenţii, ceea ce prezintă o sursă  de dezechilibru al microgrupurilor sociale (familie, serviciu, şcoală etc.). Economia ţării are mult de suferit din cauza acestor maladii şi din cauza lipsei unei îngrijiri adecvate a acestor pacienţi (apariţia vagabondajului, şomajului, săvîrşirea crimelor, scăderea nivelului de trai, creşterea numărului de suicid şi de persoane dependente de substanţe psihoactive, de alcool ş.a.). În unele raioane, rata mortalităţii prin sinucidere depăşeşte 30 de persoane la 100 mii populaţie, media pe ţară fiind de 16 la 100 mii.
Rămîne actuală problema depistării precoce, tratamentului complex şi, mai cu seamă, reabilitarii şi resocializarii pacienţilor cu dereglări psihice în condiţii de ambulator.
O deosebită nelinişte provoacă creşterea ponderii retardului mintal, printre copii şi adolescenţi, precum şi a persoanelor de vîrsta a treia, bolnavi de schizofrenie, epilepsie şi psihoză involutivă.
Este necesar de a integra serviciile spitaliceşti de sănătate mintală în sistemul medical general.
Programul Naţional de sănătate mintală pentru anii 2007-2011 (în continuare - Programul) este o parte integrantă a procesului general de reforme în sistemul de ocrotire a sănătăţii şi reflectă principiile de bază elaborate în actele legislative şi documentele strategice ale Ministerului Sănătăţii.
Programul urmăreşte, în primul rînd, îmbunătăţirea calităţii asistenţei în domeniul sănătăţii mintale - prin dezvoltarea sistemului extraspitalicesc, în colaborare cu medicina primară şi cu asigurarea profilaxiei bolilor psihice, măsurilor de psihoigienă şi psihocorecţie, precum şi prin perfecţionarea continuă a pregătirii universitare şi postuniversitare a cadrelor în domeniul asistenţei psihiatrice şi, în deosebi, a medicilor de familie; decentralizarea asistenţei psihiatrice, în scopul sporirii accesibilităţii la asistenţa medicală, inclusiv a populaţiei rurale.
Prezentul Program reflectă politica naţională a Moldovei în profilaxia primară, secundară şi terţiară a bolilor psihice, care au o pondere semnificativă în structura indicilor principali de sănătate.
II. Scopul Programului
Prezentul Program are drept scop scăderea morbidităţii, mortalităţii şi invalidităţii de boli psihice şi ameliorarea parametrilor de sănătate mintală la nivelul întregii populaţii, prin sporirea accesibilităţii şi eficacităţii asistenţei psihiatrice a populaţiei, prin integrarea, cît mai amplă, în familie şi comunitate a persoanelor cu disabilităţi mintale, prin sensibilizarea opiniei publice la problemele sănătăţii mintale a populaţiei şi recunoaşterea problemei sănătăţii mintale ca una din problemele ştiinţifice interdisciplinare fundamentale.
III. Obiectivele Programului
Prezentul Program are următoarele obiective:
reducerea factorilor de risc şi de vulnerabilitate pentru boala psihică;
stabilirea priorităţii conceptului de sănătate mintală în sistemul de valori ale societăţii;
reforma sistemului de îngrijiri în sănătatea mintală cu accentul pe dezinstituţionalizare şi destigmatizare;
elaborarea strategiei naţionale de destigmatizare a beneficiarilor serviciilor psihiatrice;
elaborarea strategiilor de profilaxie primară, secundară şi terţiară în bolile psihice ce necesită tratament;
asigurarea asistenţei psihiatrice diferenţiate bolnavilor psihici, în funcţie de etapa evolutivă a bolii, cu posibilităţi variate de tratament, ergoterapie, psihoterapie şi socioterapie;
dezvoltarea prioritară a serviciului  comunitar extraspitalicesc, a sănătăţii mintale a copiilor şi adolescenţilor, persoanelor de vîrsta a treia;
implementarea noilor metode moderne de lucru în echipă pentru îngrijirea bolnavilor cu maladii psihice atît în spital, cît şi în regim de ambulatoriu;
respectarea drepturilor omului şi a legii privind asistenţa psihiatrică;
elaborarea strategiei de conlucrare cu ONG-urile din domeniul sănătăţii mintale;
prevenţia şi tratamentul comportamentului riscant.
IV. Principiile de realizare a Programului
Prezentul Program are la bază următoarele principii:
garantarea dreptului la ocrotirea sănătăţii, la trai într-un mediu sănătos şi la o dezvoltare normală;
respectarea identităţii, integrităţii, independenţei şi demnităţii persoanelor, indiferent de vîrstă, apartenenţă socială, religie;
prioritatea interesului superior al copilului;
respectarea confidenţialităţii actului medical;
respectarea dreptului la informare a bolnavilor psihici şi a familiilor acestora, cu privire la drepturile fundamentale, măsurile legale de protecţie, precum şi la posibilitatea de contestare a deciziei de acordare a unor servicii de îngrijire;
asigurarea accesului la serviciile de îngrijire, în condiţii de tratament egal, prin excluderea privilegiilor şi eliminarea oricăror forme de discriminare;
implicarea activă a Guvernului, intervenţiile multisectoriale şi interdisciplinare, precum şi a parteneriatelor în asigurarea unui standard înalt de îngrijiri acordate;
nediscriminarea, ceea ce presupune accesul femeilor şi bărbaţilor la toate nivelurile de asistenţă medicală şi la programele de prevenire a îmbolnăvirilor şi de promovare a sănătăţii;
recunoaşterea asistenţei şi protecţiei sănătăţii mintale în Moldova drept prioritate medico-socială;  
antrenarea organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi a autorităţilor administraţiei publice locale la realizarea prezentului Program;
promovarea drepturilor umane a persoanelor cu disabilităţi psihice;
organizarea unui sistem de conexiuni cu alte sisteme:
a) cu sistemul medical general;
b) cu învăţămîntul universitar şi cercetările ştiinţifice;
c) cu sistemul de educaţie;
d) cu instituţiile de corecţie şi prevenire a acţiunilor antisociale în societate;
e) cu mass-media;
f) cu sistemul asociativ comunitar;
g) cu sistemul protecţiei sociale şi de protejare a drepturilor pacienţilor;
monitorizarea realizării prezentului Program şi evaluarea acestuia.
V. Sistemul de asistenţă şi îngrijiri în sănătatea mintală
Reformarea sistemului de asistenţă şi îngrijiri în sănătatea mintală se va face prin respectarea următoarelor principii, verificate de experienţa internaţională:
al zonalităţii (teritorializării);
al echipei terapeutice;
al continuităţii îngrijirilor;
al specializării (multisectoriale: vîrstă, patologie etc.);
al orientării comunitare.
VI. Pregătirea şi perfecţionarea cadrelor
Este important de a asigura în timpul cel mai apropiat cabinetele psihiatrice cu psihiatri pentru copii şi de a stimula deschiderea posturilor de psihologi-psihoterapeuţi (50 specialişti), asistenţi sociali (50 specialişti), asistente medicale (50 în plus la cele existente), în cadrul acestor cabinete, pentru ca în perspectivă cadrele respective să constituie nucleul viitoarelor centre comunitare. La momentul actual catedrele de psihiatrie, psihologie şi asistenţă socială ale universităţilor din ţară elaborează un program special de formare a acestor centre.
Este nevoie de nurse specializate în psihiatria comunitară (pe lîngă cele 50 care activează în Dispensarul republican şi cabinetele de psihiatrie în raioane).
Formarea şi perfecţionarea cadrelor de medici specialişti psihiatri, asistentelor medicale, altor specialişti, inclusiv a medicilor de familie este una din condiţiile succesului prezentului Program. Îmbunătăţirea programelor de pregătire şi perfecţionare a cadrelor va necesita consultaţii practice din partea specialiştilor în domeniu de peste hotare.
Prezentul Program este corelat cu un şir de alte programe şi proiecte şi se încadrează în contextul general al Concepţiei reformei asistenţei medicale în Republica Moldova, reieşind din situaţia reală.
VII. Finanţarea Programului
Potrivit datelor OMS, banii cheltuiţi pentru sănătatea mintală sînt o investiţie rentabilă şi un program adecvat de funcţionare a acesteia ar putea influenţa pozitiv numărul de persoane apte de muncă, care ar putea să se deservească de sine stătător, să se acomodeze în familie şi în mediul lor social.
Succesul viitorului plan de acţiuni depinde în mare măsură de existenţa unei finanţări adecvate, care pentru persoanele asigurate se efectuează de către Compania Naţională de Asigurări în Medicină, pentru anul 2006 constituind 48 079 431 lei, adică 3%  din buget (în 2005  au fost 4%; în 2001 - 6,4%).  În ţările Comunităţii Europene de bază este "regula lui zece": în zece ani cheltuielile pentru sănătate mintală vor creşte pînă la 10% din bugetul general al sănătăţii, sau 1% din produsul intern brut.
În Declaraţia de la Helsinki (punctul IX) în acţiunile preconizate de către statele-membre este specificată necesitatea repartizării echitabile a resurselor financiare în volum suficient. Se menţionează că în unele sisteme de ocrotire a sănătăţii în condiţiile asigurării tratamentului şi dreptului la tratament există o discriminare faţă de persoanele cu probleme psihice.
Asigurarea cu preparate medicamentoase a bolnavilor de schizofrenie, epilepsie şi  invalizi de gradul 1 - 2 cu patologii psihice grave va fi efectuată conform anexei la Programul Naţional privind sănătatea mintală  pentru anii 2007-2011. Identificarea unor resurse financiare stabile şi pe termen lung, care ar putea asigura o dezvoltare eficientă a sistemului de asistenţă, începînd de la un nivel minim, este una din priorităţile de bază.
Cu toate că marea parte a finanţărilor programelor se efectuează de stat, este evident că acesta nu poate acoperi toate cheltuielile pentru necesităţile existente, deaceea  o mare parte a domeniului asistenţei psihiatrice este asigurată de finanţatorii interni şi externi.
Sursele potenţiale de finanţare a Programului:
mijloacele fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală;
mijloacele bugetului de stat;
mijloacele financiare ale organizaţiilor internaţionale (granturi şi donaţii);
alte mijloace, conform legislaţiei în vigoare.
VIII. Acţiunile preconizate în Programul Naţional
de sănătate mintală pentru anii 2007 - 2011

Nr.d/o Denumirea acţiunilor Termenul executării Responsabili pentru executare
1 2 3 4
I. Măsuri organizatorice generale
1. Evaluarea stării sănătăţii mintale din ţară 2007 Ministerul Sănătăţii, Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie "N.Testemiţanu", organizaţiile non-guvernamentale
2. Efectuarea studiului clinico-epidemiologic privind tulburările psihice (3 zone ale ţării), cu scopul evaluării necesităţilor populaţiei în acest domeniu 2007 Ministerul Sănătăţii, Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie "N.Testemiţanu",  Centrul Ştiinţifico-Practic Sănătate Publică şi Management Sanitar
3. Ajustarea prevederilor legislaţiei psihiatrice actuale la prevederile Consiliului Europei şi ale Naţiunilor Unite cu privire la respectarea drepturilor omului 2007-2008 Ministerul Sănătăţii, organizaţiile non-guvernamentale
4. Elaborarea a două teme fundamentale de studiu ştiinţifico-practic "Asistenţa psihiatrică de staţionar" şi "Asistenţa psihiatrică extraspitalicească" 2007-2008 Ministerul Sănătăţii, Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie "N.Testemiţanu"
5. Elaborarea cerinţelor de construcţie, arhitectură, amenajare exterioară şi interioară a instituţiilor ce acordă asistenţă psihiatrică, în colaborare cu instituţiile de resort 2007-2009 Ministerul Sănătăţii
6. Sporirea cooperării între sectoarele guvernamental şi nonguvernamental 2007-2011 Ministerul Sănătăţii, organizaţiile non-guvernamentale
II. Organizarea, reorganizarea, reconstruirea şi înzestrarea instituţiilor de profil
7. Dezvoltarea serviciilor de psihoterapie, reabilitare psihosocială şi ergoterapie 2007-2011 Ministerul Sănătăţii, Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie "N.Testemiţanu", organizaţiile non-guvernamentale
8. Fondarea centrelor comunitare de sănătate mintală 2007-2011 Ministerul Sănătăţii, instituţiile medico-sanitare publice
III. Profilaxia şi tratamentul maladiilor psihice
9. Elaborarea Concepţiei Naţionale de Educaţie Psihică şi a măsurilor de diminuare a acţiunilor nocive, ca factori declanşatori provocatori ai maladiilor psihice 2007-2008 Ministerul Sănătăţii,  Ministerul Educaţiei şi Tineretului  
10. Implementarea şi desfăşurarea unor forme instituţionale de plasament, ocupaţii, treninguri cu copiii, adolescenţii şi persoanele mature cu comportament deviant 2007-2011 Ministerul Sănătăţii
11. Procurarea şi renovarea utilajului medical pentru spitalele de psihiatrie, stringent necesare 2007-2011 Ministerul Sănătăţii
12. Computerizarea pe etape a instituţiilor ce acordă asistenţă în domeniul sănătăţii mintale şi crearea unui sistem informaţional republican în domeniu 2007-2011 Ministerul Sănătăţii
13. Fondarea centrului republican de urgenţe în sănătatea mintală 2007-2008 Ministerul Sănătăţii
14. Elaborarea regulamentului-tip de funcţionare a Centrului comunitar de sănătate mintală şi perfectarea  reglementărilor pentru activitatea cabinetelor psihiatrice în contextul lucrărilor pentru revizuirea legislaţiei naţionale în domeniu şi ajustarea acesteia la cerinţele internaţionale 2007-2008 Ministerul Sănătăţii
15. Prevederea elaborării şi implementării protocoalelor standardizate pentru instituţiile medicale şi centrele comunitare 2007-2008 Ministerul Sănătăţii
16. Prevederea măsurilor de formare şi perfecţionare a medicilor psihiatri, asistentelor medicale, medicilor de familie şi altor specialişti de profil, în baza programelor actualizate, în conformitate cu graficul stabilit de Ministerul Sănătăţii 2007-2011 Ministerul Sănătăţii
17. Măsuri de educare şi sensibilizare a populaţiei orientate spre prevenirea afecţiunilor psihice şi necesitatea soluţionării problemelor de sănătate mintală 2007-2011 Ministerul Sănătăţii, organizaţiile non-guvernamentale
18. Acumularea informaţiei şi raportarea periodică şi/sau la solicitarea Guvernului despre situaţia curentă, evoluţia şi propunerea măsurilor de redresare a sănătăţii mintale 2007- 2011 Ministerul Sănătăţii

Anexă