HKK43/2007
ID intern unic:  324984
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 43
din  19.06.2005
privind raportul asupra formării şi utilizării resurselor
bugetului de stat pe anul 2006

Publicat : 24.08.2007 în Monitorul Oficial Nr. 131-135     art Nr : 30
    Curtea de Conturi, în prezenţa ministrului finanţelor dl M.Pop, viceministrului finanţelor dna N.Lupan, directorului Direcţiei generale sinteză bugetară dl V. Bulicanu, directorului Trezoreriei de Stat - Direcţia generală pe lîngă aparatul central al  Ministerului Finanţelor dna A.Voronin, şefului  Direcţiei rapoarte şi dări de seamă ale bugetului public naţional a Trezoreriei de Stat dna S.Purici, călăuzindu-se de art.27 alin.(4) din Legea nr.312-XIII din 08.12.1994 „Privind Curtea de Conturi”1 (cu modificările şi completările ulterioare), a examinat raportul asupra formării şi utilizării resurselor bugetului de stat pe anul 2006. Acţiunile de control s-au efectuat conform Programului activităţii de control (audit) a Curţii de Conturi pe anul 2007, avînd drept obiectiv stabilirea gradului de regularitate a acumulării veniturilor şi executării cheltuielilor bugetului de stat pe anul 2006.
    Controlul a fost exercitat la Ministerul Finanţelor şi Trezoreria de Stat - Direcţia generală pe lîngă aparatul central al Ministerului Finanţelor (în continuare – Trezoreria de Stat).
    În perioada supusă controlului, persoanele cu funcţii de răspundere, cu dreptul de a semna documente financiare şi bancare, au fost ministrul finanţelor dl M.Pop, viceminiştrii dl I.Chicu, dnele F.Furculiţa (pînă la 18.05.2006) şi N.Lupan (începînd cu 14.11.2006), directorul Trezoreriei de Stat dna N.Lupan (pînă la 14.11.2006), directorul Trezoreriei de Stat dna A.Voronin (începînd cu 14.11.2006) şi vicedirectorul Trezoreriei de Stat dna S.Anghel.
    Ministerul Finanţelor, organul administraţiei publice centrale de specialitate, îşi desfăşoară activitatea în baza Regulamentului Ministerului Finanţelor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1138 din 01.11.20052 (cu modificările şi completările ulterioare), elaborează şi promovează politica unică a Guvernului în domeniul bugetar-fiscal, al formării şi gestionării finanţelor publice, al aplicării pîrghiilor financiare, în concordanţă cu cerinţele economiei de piaţă.      
    Executarea de casă a mijloacelor bugetului de stat se efectuează prin Trezoreria de Stat – unitate instituită pe lîngă aparatul central al Ministerului Finanţelor, cu statut de     Direcţie generală, constituită din Trezoreria Centrală şi unităţile teritoriale ale Trezoreriei de Stat, fără statut de persoană juridică.
    Potrivit atribuţiilor sale, Trezoreria Centrală, în anul 2006, a gestionat conturile curente bancare în valută naţională şi străină, deschise în Banca Naţională a Moldovei, şi conturile depozitare, deschise în băncile comerciale.
    În procesul controlului efectuat la faţa locului, probele de control au fost colectate prin examinarea selectivă a documentelor primare şi de plată  cu privire la executarea de casă a veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat, registrelor contabile şi de evidenţă trezorerială, rapoartelor privind executarea devizelor de cheltuieli ale beneficiarilor de alocaţii, prin analiza raportului despre executarea bugetului de stat pe anul 2006 şi a materialului adiţional acestuia, analiza evoluţiei datoriei publice etc. Probele au fost contrapuse cu datele obţinute din diferite surse – Trezoreria teritorială Chişinău – buget de stat, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat (în continuare – IFPS) etc.
    Drept criteriu de bază la interpretarea constatărilor a servit realizarea indicatorilor aprobaţi de Parlament. În acest sens, au fost examinate rezultatele încasării veniturilor şi executării cheltuielilor pe toate componentele,  în evoluţie şi pe structură: executarea veniturilor şi cheltuielilor, datoriile debitoare şi creditoare ale instituţiilor finanţate de la bugetul de stat, raporturile între bugetul de stat şi bugetele unităţilor administrativ-teritoriale etc. De asemenea, a fost verificată  utilizarea la destinaţie a alocaţiilor bugetare prevăzute pentru întreţinerea aparatului ministerului şi Trezoreriei de Stat.
    Examinînd rezultatele controlului, audiind raportul prezentat şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente la şedinţă, Curtea de Conturi
a constatat:
Elaborarea şi execuţia pe ansamblu a bugetului de stat pe anul 2006
    Bugetul de stat pe anul 2006 a fost elaborat şi aprobat iniţial prin Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr.291-XVI din 16.11.2005 (în continuare – Legea nr.291-XVI)3, pe componente, care includ veniturile de bază, proiecte investiţionale, mijloace şi fonduri speciale. Iniţial, volumul veniturilor şi al cheltuielilor s-au aprobat în sumă de, respectiv, 9690,2 mil.lei şi 10024,8 mil.lei, cu o depăşire a cheltuielilor asupra veniturilor de 334,6 mil.lei.  Pe parcursul anului bugetar au fost operate trei rectificări de buget conform Legilor nr.252-XVI din 26.07.20064, nr.347-XVI din 23.11.20065 şi nr.391-XVI din 08.12.20066 „Pentru modificarea şi completarea Legii bugetului de stat pe anul 2006 nr.291-XVI din 16 noiembrie 2005" şi s-au efectuat precizări definitive atît la partea de venituri, cît şi la cea de cheltuieli ale bugetului de stat în temeiul prevederilor art.27 din Legea nr.291-XVI, urmare cărora prevederile definitive la partea de venituri pe toate componentele au constituit 10922,1 mil.lei, iar la partea de cheltuieli - 11279,9 mil.lei.
_________________________________________
1 Republicată în M.O., ediţia specială din 09.12.2005.
2 M.O., 2005, nr.145-147, art.1211.
3 M.O., 2005, nr.164-167, art.810.
4 M.O., 2006, nr.126-130, art.633.
5 M.O., 2006, nr.184-185, art.849.
6 M.O., 2006, nr.193-194, art.913.

    Veniturile şi cheltuielile bugetului de stat precizate în rezultatul
 rectificărilor şi definitivărilor  pe toate  componentele  se prezintă astfel:
mii. lei


Total

Componenta de bază

Proiecte investiţionale

Fonduri speciale

Mijloace speciale

VENITURI:

Prevederi bugetare rectificate

10677,9
9412,6
253,4
168,9
845,3

Prevederi bugetare definitive (cu includerea modificărilor conform art.27 din Legea nr.291-XVI)

10922,1
9412,6
253,4
170,7
1087,7

Devieri

+ 244,2



+ 1,8
242,4
CHELTUIELI:

Prevederi bugetare rectificate

10992,2
9319,0
623,3
206,8
845,3

Prevederi bugetare definitive

11279,9
9319,0
623,3
207,6
1132,2
Devieri
+287,7
-
-
+0,8
+286,9

Soldul la 31.12.2006

1033,9
462,2
140,7
129,6
301,4

* Sursă: date selectate din Raportul Ministerului Finanţelor despre executarea bugetului de stat pe anul 2006.

    Datele din  tabel denotă că suplimentar la rectificările de buget ale părţilor de venituri şi cheltuieli, efectuate de Parlament, pe parcursul anului 2006, la propunerea executorilor de buget, veniturile şi cheltuielile fondurilor şi mijloacelor speciale au  fost precizate de către Ministerul Finanţelor în temeiul art.27 din Legea nr.291-XVI.         Astfel,  executorii de buget  au majorat planul veniturilor  la mijloacele şi fondurile speciale cu 244,2 mil.lei, iar al cheltuielilor – cu 287,7 mii lei. În suma devierilor de 244,2 mil.lei sînt incluse şi veniturile obţinute din dobînzile aferente soldurilor de mijloace băneşti la conturile bancare ale trezoreriilor teritoriale în sumă de 31,2 mil.lei. Mijloacele  instituţiilor publice la finele anului 2006, înregistrate în solduri, au însumat 431,0 mil.lei.

Realizarea prevederilor bugetului de stat pe anul 2006 în indicatorii sintetici se prezintă în felul următor:
mii. lei
Nr. d/o

Indicatorii sintetici

Prevederi bugetare aprobate prin Legea nr.291-XVI

Prevederi bugetare rectificate de Parlament

Prevederi bugetare definitive (în temeiul art.27

din Legea nr.291-XVI)

Realizări

% faţă de prevederile bugetare

Iniţial aprobate

Rectificate de Parlament

Definitive
1.

Venituri

9690,2
10677,9
10922,1
11117,3
114,7
104,1
101,8
2.

Cheltuieli

10024,8
10992,2
11279,9
11019,2
109,9
100,2
97,7
3.

Excedent (+) Deficit (-)

- 334,6

- 314,3

- 357,8

+ 98,1




* Sursă: date selectate din Raportul Ministerului Finanţelor despre executarea bugetului de stat pe anul 2006.


    În condiţiile în care bugetul de stat pe anul 2006 a fost prevăzut cu un deficit de 334,6 mil.lei, exerciţiul bugetar s-a încheiat cu un excedent de 98,1 mil.lei, acest fapt datorîndu-se, pe de o parte, realizării părţii de venituri cu 195,2 mil.lei peste nivelul prevederilor definitive (1,8%), iar pe de altă parte, neexecutării cheltuielilor cu 260,6 mil.lei, sau 2,3% faţă de volumul cheltuielilor definitive.
    Controlul a constatat că executările de casă pe componentele de bază, mijloacele speciale şi fondurile speciale au înregistrat un excedent în sumă totală de 425,4 mil.lei, iar pe componenta „Proiecte investiţionale” – un deficit în sumă de 327,5 mil.lei. La acoperirea deficitului au  fost atrase surse de finanţare prin acordarea de împrumuturi interne (0,5 mil.lei) şi externe (410,1 mil.lei), iar nevalorificarea integrală a acestora a contribuit la majorarea soldurilor cu 83,1 mil.lei, înregistrîndu-se la 31.12.2006 un sold al mijloacelor în conturile bancare ale beneficiarilor proiectelor investiţionale în sumă de 140,7 mil.lei.
1. Cu privire la veniturile bugetului de stat
    Veniturile încasate la bugetul de stat în anul 2006 pe toate componentele au constituit 11117,3 mil.lei, înregistrîndu-se o creştere  de 22,7% (2055,2 mil.lei), în raport cu anul 2005. Realizarea veniturilor bugetului de stat pe componente în anul 2006 se prezintă în tabelul ce urmează.
                   
                                                mil.lei
Indicatorii

Prevederi

definitive

Realizări

Devieri

%

executării
Venituri – total
10922,1
11117,3
195,2
101,8
Venituri de bază
9412,6
9569,9
157,3
101,7

Proiecte investiţionale

253,4
253,0
- 0,4
99,9
Fonduri speciale
170,7
218,6
47,9
128,1
Mijloace speciale
1087,7
1077,8
- 9,9
99,1

Ajustări în urma consolidării transferurilor între componentele bugetului de stat

- 2,3
- 2,0



* Sursă: date selectate din Raportul Ministerului Finanţelor despre executarea bugetului de stat pe anul 2006.


    Datele prezentate în tabel denotă că, deşi  prevederile  definitive la veniturile totale au fost realizate la nivelul de 101,8%, pe două componente („Proiecte investiţionale” şi „Mijloace speciale”) n-au fost încasate venituri în sumă de 10,3 mil.lei.
    Pe structură, la unele tipuri de venituri ale bugetului de stat (pe toate componentele) s-au constatat încasări sub nivelul bugetar definitiv în sumă totală de 91,3 mil.lei. În aspectul organelor cărora le revine responsabilitatea pentru administrarea acestor tipuri de venituri, constatăm că neîncasările diferitor tipuri de venituri la bugetul de stat, administrate de Serviciul Fiscal de Stat, au alcătuit 52,7 mil.lei (57,7% din totalul neîncasărilor); de Serviciul Vamal – 6,5 mil.lei (7,2%); de Centrul pentru Combaterea Crimelor  Economice şi Corupţiei – 3,5 mil.lei (3,8%), iar 12,1 mil.lei (13,2%) reprezintă neîncasările la „Accizele la produsele din tutun” (3,5 mil.lei) şi „Accizele la benzină şi motorină” (8,6 mil.lei), care sînt administrate atît de către Serviciul Fiscal de Stat, cît şi de Serviciul  Vamal.
    În cadrul controlului a fost analizată dinamica şi structura încasărilor sub aspectul componentelor bugetului de stat. Redăm mai jos dinamica încasării veniturilor pe componente în anii 2005-2006:
                                                                                                                           mil.lei

Indicatorii
Executat
Devieri

%

faţă de a.2005
2005
structura
2006
structura
Venituri – total
9062.1
100
11117.3
100
2055.2
122.7
Venituri de bază
7798.1
86.0
9569.9
86.1
1771.8
122.7

Proiecte investiţionale

177.1
1.9
253.0
2.3
75.9
142.9
Fonduri speciale
150.9
1.7
218.6
1.9
67.7
144.9
Mijloace speciale
946.3
10.4
1077.8
9.7
131.5
113.9

Ajustări în urma consolidării transferurilor între componentele bugetului de stat

10.3
-
- 2.0
-
8.3
-

* Sursă: date selectate din Raportul Ministerului Finanţelor despre executarea bugetului de stat pe anul 2006.


    Datele din tabel demonstrează că, deşi veniturile realizate în anul 2006 au crescut esenţial în comparaţie cu anul 2005, ponderea fiecărei componente în totalul veniturilor realizate a suportat o uşoară schimbare. Astfel, ca şi în anul 2005, partea preponderentă a încasărilor la bugetul de stat pe structură îi revine componentei de bază – 86,1% din totalul veniturilor în anul 2006, care, comparativ cu anul precedent, a înregistrat o creştere de numai 0,1 puncte procentuale,  fiind urmată de mijloacele speciale – cu 9,7%, proiectele investiţionale – cu 2,3% şi fondurile speciale – cu 1,9%.  Totodată, pe fundalul realizării sporite a încasărilor în anul 2006 la toate componentele, comparativ cu anul precedent, se relevă faptul reducerii, în anul 2006, a ponderii încasărilor de mijloace speciale, faţă de anul 2005, cu 0,7 puncte procentuale.   
    În totalul veniturilor bugetului de stat, încasările de la veniturile fiscale alcătuiesc 8750,7 mil.lei (78,7%), fiind obţinută o creştere de 1793,0 mil.lei, sau  25,8% faţă de nivelul acestor venituri în anul precedent. În anul 2006 s-a înregistrat un grad superior celui din anul 2005 de colectare a TVA, accizelor, impozitelor asupra  comerţului extern şi operaţiunilor externe.
    Veniturile nefiscale realizate au constituit 1911,7 mil.lei, sau 17,2% din totalul veniturilor, şi se compun din veniturile nefiscale tradiţionale (componenta de bază), încasările provenite din mijloace speciale şi încasările în fondurile speciale. Veniturile nefiscale tradiţionale în anul 2006 au alcătuit 617,4 mil. lei, sau 5,6% din totalul veniturilor realizate, cu o creştere de 81,0% faţă de nivelul în anul precedent. Creşterea încasărilor la veniturile nefiscale a fost favorizată de încasarea venitului net al Băncii Naţionale a Moldovei  în sumă de 162,8 mil.lei.
    Referitor la veniturile din operaţiunile cu capital, se cuvine să menţionăm că, în anul 2006, pentru prima oară, în scopul ajustării  reflectării operaţiunilor de capital la standardele internaţionale, veniturile din operaţiunile cu capital, care au constituit 167,6 mil.lei, sau 108,1% faţă de precizări, au fost reflectate la grupa 29 „Mijloace din vînzarea şi privatizarea bunurilor proprietate publică”, destinaţia cărora consistă în atragerea sursei respective la acoperirea deficitului bugetar.
    Partea de venituri a mai fost complementată cu încasările din granturi în sumă totală de 314,9 mil.lei, sau 2,8% din veniturile totale realizate, precum şi cu transferurile de la bugetul mun.Chişinău, efectuate în conformitate cu art.23 din Legea nr.291-XVI, în sumă de 140,0 mil.lei.
    Volumul realizării veniturilor bugetului de stat este influenţat de restituirile TVA la cota zero şi accize, solicitate de către contribuabili conform legislaţiei în vigoare. Pe parcursul anului 2006, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat a prezentat Ministerului Finanţelor ordine de plată pentru restituirea TVA şi accizelor în sumă  de, respectiv, 1085,3 mil.lei şi 79,2 mil.lei. Conform datelor Raportului despre executarea bugetului de stat pe anul 2006 şi registrelor restituirilor şi transferurilor de TVA şi accize,         Ministerul Finanţelor a satisfăcut solicitările sus-menţionate, suma totală a cărora depăşeşte prevederile bugetare precizate cu 84,5 mil.lei. Mijloacele restituite au fost direcţionate la următoarele plăţi:
                                                                                                                                         mii.lei

TVA
Accize

Bugetul de stat

123,6

10,9

Bugetul asigurărilor sociale de stat

88,9
3,4

Bugetele UAT

65,3
2,8

Fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală

7,9
0,5

La contul agenţilor economici

799,6
61,6
TOTAL:
1085,3
79,2

*Sursă: date selectate din Raportul Ministerului Finanţelor despre executarea bugetului de stat pe anul 2006.


    Distinct de cele expuse, se cuvine să scoatem în evidenţă următoarele:
    În totalul veniturilor încasate şi înregistrate la capitolul 111 „Impozitele pe venit” sînt incluse mijloacele provenite din sumele de bani  reţinute în cuantum de 25% din salariul cetăţenilor (impus pe baze generale) care satisfac serviciul  de alternativă. Se constată că prevederile Legii nr.633-XII din 09.07.1991 „Cu privire la serviciul de alternativă”7 (cu modificările şi completările ulterioare), în baza cărora au fost instituite şi definite pentru încasare la „bugetul republican8 mijloacele rezultate din munca cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă, nu determină concret statutul acestor mijloace (impozit, taxă, mijloace speciale), precum şi nu stabilesc expres organul de administrare a acestora. Încasările în anul 2006 la cap.111, §3 ,,25 la sută din salariul persoanelor care fac serviciul de alternativă” au însumat 4,5 mil.lei, ce constituie o realizare a prevederilor bugetare de 102,7%. Urmare controlului s-a constatat că, deşi s-a stabilit modul de folosire a mijloacelor în cauză, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.119 din 25.02.1992 „Despre modificarea Modului de folosire a mijloacelor financiare rezultate din munca cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă”9 (cu modificările ulterioare), care prevede prerogativele privind folosirea acestor mijloace, efectuarea cheltuielilor de domeniu nu este legată cu sursa instituită în aceste scopuri. Drept dovadă remarcăm faptul că Direcţiei Serviciului de Alternativă anual i se preconizează  alocaţii din componenta de bază în temeiul principiilor generale de finanţare, adică  fără referinţă la direcţionarea de la partea de venituri a surselor acumulate în acest scop. Astfel, pentru anul 2006, Direcţiei Serviciului de         Alternativă i-au fost prevăzute alocaţii definitive  în sumă de 847,8 mii lei. Executarea de casă a alocaţiilor a constituit 844,0 mii lei, sau 99,6%, iar executarea cheltuielilor efective - 789,7 mii lei, înregistrîndu-se la finele anului în exerciţiu datorii debitoare de  0,4 mii lei şi datorii creditoare – de 38,5 mii lei.
________________________________
7  Nu este dată publicităţii.
8 Nu corespunde cu denumirea bugetului prevăzută în  Legea privind sistemul bugetar şi procesul bugetar nr.847-XIII din 24.05.1996.
9 Nu este dată publicităţii.

    Generalizînd cele expuse la subiectul dat şi reieşind din considerentele că mijloacele în cauză se încorporează integral în partea de venituri a bugetului de stat ca sursă suplimentară de venit, fără a fi direcţionate în acelaşi cuantum la cheltuieli, precum şi că nu sînt definite de legislaţia fiscală ca impozite şi,  totodată, nu au un alt statut, Curtea de Conturi relevă necesitatea  elaborării şi aprobării  unor reglementări concrete la acest compartiment, care să clarifice toate aceste aspecte.
     2. Cu privire la cheltuielile bugetului de stat
    Execuţia bugetului de stat pe anul 2006 la partea de cheltuieli pe toate componentele a constituit 11019,2 mil.lei, înregistrînd un grad de realizare faţă de prevederile definitive de 97,7%. La finele anului bugetar au rămas neînsuşite alocaţii prevăzute de legea bugetară anuală pentru efectuarea  cheltuielilor pe toate componentele în sumă de 260,6 mil.lei. În această ordine de idei, se remarcă faptul că responsabilitatea pentru nevalorificarea acestor alocaţii aparţine executorilor de buget, deoarece la situaţia din 31.12.2006 în unităţile Trezoreriei de Stat n-au rămas neexecutate careva dispoziţii de plată  prezentate de instituţii.
    În aspectul componentelor, cheltuielile bugetului de stat pe anul 2006 s-au executat sub nivelul prevăzut de buget la toate componentele. Astfel, cheltuielile de bază efectuate din contul veniturilor generale de stat au alcătuit 9177,6 mil.lei, sau 98,5%, cheltuielile executate din contul fondurilor şi mijloacelor speciale - respectiv, 196,0 mil.lei (94,5%) şi 1067,1 mil.lei (94,2%), iar cheltuielile aferente proiectelor investiţionale – 580,5 mil.lei (93,1%), acesta fiind cel mai jos grad de realizare între componente.
    Analiza datelor prezentate în Raportul anual al Ministerului Finanţelor, efectuată pe structura funcţională,  denotă că cheltuielile de bază efectuate în anul 2006 au alcătuit 82,6% din veniturile generale încasate (11117,3 mil.lei) şi 95,9%  din veniturile pe componenta de bază (9569,9 mil.lei). Cheltuielile  de bază s-au executat la nivelul de 98,5% faţă de prevederile bugetare, iar gradul de  executare, în comparaţie cu prevederile definitive sub aspectul grupelor principale de funcţie, a variat între 87,6% şi 100,0%. În ansamblu, suma alocaţiilor neutilizate a constituit 141,4 mil.lei. Cele mai mari sume de alocaţii nevalorificate au fost înregistrate la: Serviciul Vamal – 20,8 mil.lei, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare – 20,0 mil.lei, Ministerul Afacerilor Externe  şi Integrării Europene – 11,1 mil.lei, S.A. „Moldovagaz” – 6,8 mil.lei, Ministerul Educaţiei şi Tineretului – 6,7 mil.lei, Ministerul Afacerilor Interne – 4,8 mil.lei.
    Comparativ cu prevederile anuale, sub nivelul mediu au fost executate cheltuielile la grupele de funcţii: servicii de stat  cu destinaţie generală – 94,7%; activitatea externă – 95,2%; agricultura, gospodăria silvică, gospodăria piscicolă şi gospodăria apelor – 94,6%; transporturile, gospodăria drumurilor, comunicaţiile şi informatica – 96,7%; alte servicii legate de activitatea economică – 87,6%.
    În aspectul clasificaţiei economice, cheltuielile de casă ale bugetului de stat pe anul 2006 la toate componentele au înregistrat o creştere de 2536,7 mil.lei, sau cu 29,9% mai mult faţă de cele în anul 2005. Conform datelor reflectate în sinteza executării bugetului de stat pe anul 2006, din suma totală a cheltuielilor, numai 65% (7186,9 mil.lei) constituie cheltuielile proprii ale bugetului de stat, iar 35% (3832,3 mil.lei) din cheltuieli reprezintă transferurile  bugetelor de alt nivel.
    Comparativ cu anul 2005, în anul 2006, cheltuielile de casă în aspectul clasificaţiei economice, atît pe indicatori, cît şi pe articole, au fost în creştere. Astfel, transferurile capitale s-au majorat (faţă de anul 2005) cu circa 651,5 mil.lei, fapt condiţionat de cheltuielile efectuate de la bugetul de stat pentru majorarea capitalului statutar al Băncii     Naţionale a Moldovei (250,0 mil.lei) şi al Întreprinderii de Stat Compania Aeriană „Air Moldova”  (93,1 mil.lei), precum şi de majorarea alocaţiilor de investiţii capitale (129,0 mil.lei) etc. Transferurile către bugetele de alt nivel s-au majorat cu 445,7 mil.lei, ca rezultat al majorării salariilor în sistemul bugetar cu 497,6 mil.lei. Primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, achitate de Guvern, au crescut cu 162,1 mil.lei, dată fiind majorarea primei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală pentru o persoană de la 664,80 lei  (în anul 2005) pînă la 816,0 lei (în anul 2006).
    Ponderea semnificativă de 15,9% în totalul cheltuielilor de casă revine cheltuielilor la art.111 „Retribuirea muncii”, urmate de cheltuielile la art.133 „Transferurile către bugetele de alt nivel” - 14,6%, la art.113 „Plata mărfurilor şi serviciilor” – 11,7%, la art.270 „Transferurile capitale” – 10,7% etc.
   Cheltuielile de casă, cu excepţia primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de Guvern, transferurilor către bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, bugetul asigurărilor sociale de stat şi către populaţie, au fost executate sub nivelul precizat. Astfel, cheltuielile ce ţin de retribuirea muncii  s-au executat la nivelul de 98,7%, sau cu 23,7 mil.lei mai puţin decît prevederile definitive; plata mărfurilor şi serviciilor – 95,6% (cu 59,5 mil.lei mai puţin); transferurile în scopuri de producţie – 96,7% (cu 18,4 mil.lei mai puţin faţă de nivelul prevăzut); cheltuielile capitale – 95,8%, nefiind finanţate  118,0 mil.lei.
    Se relevă următoarele nereguli, probleme şi abateri de la prevederile legale privind planificarea, alocarea, utilizarea şi raportarea mijloacelor bugetului de stat: 
    * Urmare neplanificării unor cheltuieli importante în Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu, precum şi nesolicitării din partea executorilor primari de buget a mijloacelor în propunerile anuale de buget, pe parcursul anului bugetar în exerciţiu, unele cheltuieli au fost finanţate din contul veniturilor generale de stat. Controlul selectiv a constatat alocări de astfel de mijloace în sumă totală de 112,8 mil.lei.
     În contextul elaborării şi aprobării Cadrului de Cheltuieli pe Termen Mediu, aşa acţiuni, ce intervin pe parcursul anului bugetar, precum şi executarea de către instituţiile publice a cheltuielilor peste limitele aprobate prin legea bugetară anuală sau mult sub nivelul alocaţiilor aprobate scot în evidenţă capacităţile reduse ale executorilor de buget la planificarea cheltuielilor reieşind din strategiile ramurale aprobate.
    Numărul redistribuirilor, realocărilor sau alocaţiilor suplimentare depinde de mai mulţi factori, dar şi, în mare măsură, de nivelul planificării bugetare. Anual se înregistrează  multiple modificări în planurile de finanţare ale executorilor de buget, aceasta  determinînd majorarea volumului de operaţiuni  efectuate atît de Ministerul     Finanţelor – Trezoreria de Stat, cît şi de executorii de buget. Dezavantajul acestor acţiuni este că autorităţile pot conta pe multiplele modificări şi că la etapa de elaborare a bugetului acestea înaintează proiecte cu abordări superficiale sau nedeterminate.
    * Cheltuielile pentru achitarea titlurilor executorii din contul bugetului de stat rămîn a fi considerabile. Totodată, dreptul de regres al statului, prevăzut de Legea nr.1545-XIII din 25.02.1998 „Privind modul de reparare a prejudiciului cauzat prin acţiunile ilicite ale organelor de urmărire penală, ale procuraturii şi ale instanţelor judecătoreşti”10 (cu modificările şi completările ulterioare), nu este exercitat. 
    La 01.01.2006, soldul neachitat al titlurilor executorii înregistrate la Trezoreria Centrală constituia 1,4 mil.lei. Pe parcursul anului 2006 au fost înaintate spre achitare titluri executorii emise de instanţele judecătoreşti şi hotărîri emise de Curtea Europeană pentru Drepturile Omului (CEDO) în sumă de 7,3 mil.lei, care au fost integral achitate. De menţionat că, în comparaţie cu anul 2005, cheltuielile totale la acest capitol s-au majorat de 3,2 ori, sau cu 5,0 mil.lei, inclusiv cheltuielile pentru achitarea sumelor în baza hotărîrilor CEDO au constituit 3,6 mil.lei, fiind în creştere faţă de anul precedent de 5,3 ori.
    Pe fundalul creşterii cheltuielilor bugetului de stat legate de achitarea titlurilor executorii, se menţionează necesitatea exercitării de către Ministerul Finanţelor şi     Procuratura Generală, în condiţiile legislaţiei în vigoare, a dreptului de regres împotriva persoanelor vinovate de prejudicierea intereselor patrimoniale ale statului.
    * Controlul cameral al rapoartelor anuale ale unor executori de buget privind veridicitatea şi corectitudinea cheltuielilor efective raportate pe anul 2006 a constatat următoarele:
    a) Contrar art.15 alin.(1) lit. b) din Legea contabilităţii nr.426-XIII din 04.04.199511 (cu modificările şi completările ulterioare), unele instituţii n-au asigurat corectitudinea şi veridicitatea reflectării, corespunzător perioadei de gestiune, a cheltuielilor efective suportate. Astfel, o parte din cheltuielile efective pentru serviciile prestate instituţiilor în lunile decembrie ale anilor 2005 şi 2006 au fost raportate ca cheltuieli efective în anul 2006 şi, respectiv, în anul 2007, denaturîndu-se concomitent cheltuielile şi datoriile creditoare real formate la finele fiecărui an în exerciţiu expirat. Exemplificăm, în acest sens, Universitatea Tehnică din Moldova, care a reflectat veniturile din mijloace speciale pentru chirie calculate pentru luna decembrie a anului 2005 în sumă de 141,1 mii lei şi cheltuielile efective pentru aceeaşi perioadă în mărime de 479,2 mii lei în ianuarie 2006. Veniturile şi cheltuielile aferente perioadei anului 2006 în sumă de, respectiv, 254,3 mii lei şi 495,1 mii lei, în mod analogic, au fost reflectate în ianuarie 2007. Situaţii similare s-au constatat şi la  Universitatea Agrară de Stat şi Universitatea Pedagogică de Stat „I.Creangă”.
_____________________________________
10 M.O., 1998, nr.50-51, art. 359.
11 Republicată în M.O., 2003, nr.87-90, art.398.

    b) Unii executori de buget de toate nivelurile continuă practica efectuării cheltuielilor peste limitele alocaţiilor stabilite, care generează noi datorii creditoare.
    În temeiul datelor Raportului despre executarea bugetului de stat pe anul 2006 (pe componenta de bază), prezentul control a format şi examinat un eşantion de 16 executori primari de buget privind respectarea de către aceştia a actelor normative la utilizarea eficientă a mijloacelor alocate pentru întreţinerea instituţiilor, urmare căruia s-au constatat devieri ale cheltuielilor efective faţă de planul precizat definitiv în sumă de 182,1 mil.lei.  Cele mai semnificative depăşiri ale limitelor prevăzute sub aspect funcţional se atestă la grupa principală  „Învăţămîntul” - în sumă totală de  8,5 mil.lei. Printre executorii primari de buget care au admis depăşiri la această grupă se menţionează Ministerul Educaţiei şi Tineretului – 5,7 mil.lei; Ministerul Culturii şi Turismului – 1,6 mil.lei; Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale – 1,2 mil.lei.
    Depăşirea limitelor precizate conform prevederilor legale se atestă şi la grupa principală „Pensiile militarilor” - în sumă totală de 71,8 mil.lei (Ministerul Justiţiei - 7,2 mil.lei; Ministerul Apărării - 36,0 mil.lei; Ministerul Afacerilor Interne - 22,9 mil.lei; Serviciul de Informaţii şi Securitate - 4,8 mil.lei; Serviciul Grăniceri - 0,9 mil.lei).         Executorii primari sus-menţionaţi au admis depăşiri ale limitelor prevăzute şi la grupa principală „Menţinerea ordinii publice şi securitatea naţională” - în sumă totală de 57,3 mil.lei, concomitent formîndu-se şi datorii creditoare la 01.01.2007 în sumă de 104,3 mil.lei.   
    Examinările efectuate în temeiul eşantionului format în baza datelor Raportului despre executarea bugetului de stat pe anul 2006 denotă executarea cheltuielilor efective cu depăşirea limitelor stabilite şi la componenta „Mijloace speciale”. Astfel, depăşiri esenţiale ale limitelor precizate de alocaţii bugetare au fost constatate la grupele principale „Învăţămîntul” - în sumă de 16,4 mil.lei, de către executorii primari de buget – Ministerul Educaţiei şi Tineretului (15,2 mil.lei) şi Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare (1,2 mil.lei); „Ocrotirea sănătăţii” – în sumă de 9,5 mil.lei, de către Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale etc. 
    c) Nivelul scăzut al disciplinei financiare şi al responsabilităţii executorilor de buget a contribuit la menţinerea datoriilor debitoare şi celor creditoare.
    În rezultatul executării cheltuielilor la toate componentele, la 31.12.2006  au fost înregistrate datorii debitoare în sumă de 279,4 mil.lei şi datorii creditoare de 383,1 mil.lei, inclusiv cu termenul de achitare expirat - respectiv,  în sumă de 120,0 mil.lei şi 106,6 mil.lei.
    În aspectul componentelor, datoriile debitoare şi cele creditoare ale executorilor de buget, înregistrate la 31.12.2006,  se prezintă în felul următor:
    Datorii debitoare la: componenta de bază - 82,1 mil.lei, inclusiv cu termenul de achitare expirat – 4,2 mil.lei; fonduri speciale – 27,8 mil.lei; mijloace speciale –  169,5 mil.lei, inclusiv cu termenul de achitare expirat – 115,8 mil.lei. Astfel, ponderea de 60,7% în suma totală a datoriilor debitoare revine mijloacelor speciale, care au generat datorii cu termenul de achitare expirat la nivelul de 68,3% din totalul acestora. Cele mai semnificative datorii debitoare s-au înregistrat la Agenţia Rezerve  Materiale,     Achiziţii Publice şi Ajutoare Umanitare (145,6 mil.lei, din care 110,5 mil.lei – cu  termenul de  achitare  expirat); Ministerul Educaţiei şi Tineretului (5,6 mil.lei);     Inspectoratul de Stat pentru Carantină Fitosanitară (2,6 mil.lei); Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale (2,4 mil.lei, din care 0,7 mil.lei – cu termenul de achitare expirat).
    Datorii creditoare la: componenta de bază - în sumă de 324,7 mil.lei, inclusiv cu termenul de achitare expirat – 100,4 mil.lei; fonduri speciale - de 1,6 mil. lei, inclusiv cu termenul de achitare expirat – 0,6 mii lei, şi la mijloace speciale - de 56,8 mil.lei, inclusiv cu termenul de achitare expirat – 6,2 mil.lei.
    Datoriile creditoare cu termenul de achitare expirat, înregistrate la finele anului 2006, s-au  majorat, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, cu 6,9 mil.lei. Conform clasificaţiei economice de cheltuieli, datorii creditoare cu termenul de achitare expirat ale instituţiilor finanţate de la bugetul de stat s-au înregistrat la retribuirea muncii – 56,1 mil.lei; contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii – 0,5 mil.lei; plata mărfurilor şi serviciilor – 9,7 mil.lei; pensiile şi indemnizaţiile viagere repartizate prin sistemele departamentale de distribuire a pensiilor – 35,7 mil.lei; cheltuieli capitale – 3,4 mil.lei; alte cheltuieli – 1,2 mil.lei. Printre executorii de buget care au admis majorarea evidentă a datoriilor se menţionează Ministerul Apărării – cu 51,2 mil.lei, Ministerul Afacerilor Interne – cu 28,7 mil.lei, Serviciul Grăniceri – cu 11,0 mil.lei.
    * Bugetul pe anul 2006 n-a avut capacitatea de acoperire financiară a tuturor cheltuielilor legate de implementarea Legii nr.355-XVI din 23.12.200512 „Cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar”(cu modificările şi completările ulterioare).
    În anul 2006, alocaţiile precizate destinate majorării salariilor au crescut  cu circa 40%, iar cheltuielile efective s-au majorat cu circa 44%, comparativ cu alocaţiile aprobate pentru anul 2006, fără majorări ale salariilor. Potrivit datelor Ministerului Finanţelor, cheltuielile de salarizare efective realizate în anul 2006 au suportat majorări în aspectul ramurilor la niveluri diferite, cuprinse între 32% şi 82%. Cel mai înalt nivel de majorare au atins grupele de funcţii „Apărarea naţională” (82,7%) şi „Menţinerea ordinii publice şi securitatea naţională” (72,4%). Cheltuielile efective fără acoperire financiară au însumat 110,9 mil.lei, aparţinînd preponderent grupelor de funcţii „Apărarea  naţională” (18,8 mil.lei) şi „Menţinerea ordinii publice şi securitatea naţională” (83,0 mil.lei).
     *  În Bilanţul general al Trezoreriei Statului nu şi-au găsit reflectarea mijloacele contului 1480 „Mijloacele intrate temporar în posesia instituţiilor finanţate de la bugetul de stat, gestionate prin sistemul bancar în interiorul ţării”, iar în Bilanţul contabil privind executarea bugetului de stat pe anul 2006 mijloacele sus-menţionate s-au reflectat parţial. Astfel, datele reflectate în Bilanţul general al Trezoreriei Statului, la situaţiile din 01.01.2006 şi 31.12.2006, au fost diminuate, respectiv, cu 14879,3 mii lei şi 20286,6 mii lei, iar datele Bilanţului contabil privind executarea bugetului de stat pe anul 2006 - cu 14879,3 mii lei.
    3. Analiza executării fondurilor speciale ale instituţiilor finanţate  de la bugetul de stat
    Pentru anul 2006, în componenţa bugetului de stat au fost aprobate şi executate 15 fonduri speciale. Prevederile definitive ale bugetului de stat, la componenta „Fonduri speciale”, potrivit datelor din Raportul despre executarea bugetului de stat pe anul 2006, elaborat de Ministerul Finanţelor, au fost realizate la venituri la nivelul de 128,1%, cu o depăşire în cifre absolute de 47,9 mil.lei, iar la cheltuieli - de 94,5%, care, în cifre absolute, sînt cu 11,5 mil.lei mai puţin.
    În condiţiile în care bugetul de stat, la componenta „Fonduri speciale”, pe anul 2006 a fost prevăzut cu un deficit de 36,9 mil.lei, exerciţiul bugetar s-a încheiat cu un excedent de 22,5 mil.lei, iar soldul mijloacelor disponibile la sfîrşitul perioadei a fost înregistrat în mărime de 129,6 mil.lei, sau cu 22,5 mil.lei (21%) mai mult faţă de începutul perioadei.
    În aspect sintetic, realizarea prevederilor bugetului de stat pe anul 2005 la componenta „Fonduri speciale” se prezintă astfel: 

                                                                                                                               mil.lei

Nr. d/o
Indicatori sintetici

Prevederi bugetare aprobate prin Legea nr.291-XVI

Prevederi bugetare rectificate de Parlament

Prevederi bugetare definitive

Realizări

% faţă de prevederile bugetare

iniţial aprobate

rectificate de Parlament

definitive

1.

Venituri

134,1

168,9

170,6
218,5
162,9
129,4
128,1
2.

Cheltuieli

134,6

206,8

207,5
196,0
145,6
94,8
94,5
3.

Excedent/

Deficit (+; -)

- 0,5

- 37,9

-36,9
+ 22,5




4.
Surse de finanţare


37,9

36,9
- 22,5




5.
Modificarea soldurilor la conturi


37,9

36,9
- 22,5




6.
Sold la 01.01.2006




107,1




7.

Sold la 01.01.2007, din care:

mijloace depozitate




129,6


51,0




* Sursă: date selectate din Raportul Ministerului Finanţelor despre executarea bugetului de stat pe anul 2006.


    Analiza executării veniturilor în aspectul fondurilor speciale relevă:
    * Neexecutarea veniturilor aprobate la 3 fonduri.
    Veniturile colectate la „Fondul naţional pentru conservarea energiei” au înregistrat nivelul de 10,8 % (nesolicitarea transferurilor de la bugetul de stat pentru acţiunile planificate); la „Fondul sistemului penitenciar” - de 73,2% şi la „Fondul naţional pentru susţinerea ştiinţei” - de 93,4%.
    * Gradul scăzut al utilizării alocaţiilor aprobate pentru efectuarea cheltuielilor scoate  în evidenţă ineficienţa gestionării unor fonduri.
    Sub nivelul mediu de executare a cheltuielilor (de 95%) s-au plasat 7 fonduri. La nivelul de 53,4% au fost executate cheltuielile din „Fondul naţional pentru susţinerea ştiinţei”, gestionat de către Academia de {tiinţe a Moldovei; de 67,1% - cheltuielile din „Fondul pentru dezvoltarea sistemului de executare”; de 74,2% - cheltuielile din „Fondul sistemului penitenciar”, gestionate de către Ministerul Justiţiei, şi de 77,7% - cheltuielile din „Fondurile ecologice locale”, responsabili de gestionare fiind autorităţile publice locale.
     Din mijloacele pasibile de utilizare în sumă de 280,0 mii lei, la „Fondul naţional pentru conservarea energiei”, gestionat de Ministerul Industriei şi Infrastructurii, nu s-a valorificat nici o sumă, motivul fiind lipsa solicitărilor din partea ministerului respectiv.
    * Partea de venituri a „Fondului pentru manuale” a fost realizată la nivelul de 119,7%, iar valorificarea alocaţiilor aprobate pentru efectuarea cheltuielilor -  la nivelul de 87,5%.
    În aspectul colectării surselor de venit, s-a constatat încasarea la nivelul de 27,8% a „Plăţilor compensatorii de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale pentru închirierea manualelor de către elevii din familiile socialmente vulnerabile”, suma nerealizată a sursei respective constituind 1277,0 mii lei. Cauza acestor nerealizări sînt neprevederile şi, respectiv, netransferările de către autorităţile publice locale a mijloacelor în scopul  susţinerii copiilor din familiile socialmente vulnerabile, prin ce s-a încălcat Hotărîrea Guvernului nr.448 din 09.04.1998 „Cu privire la asigurarea cu manuale a elevilor din învăţămîntul primar şi gimnazial”13 (cu modificările ulterioare).
________________________________
12 M.O., 2006, nr.35-38, art.148.
13 M.O., 1998, nr.62-63, art.578.

    4. Analiza executării mijloacelor speciale ale instituţiilor finanţate de la bugetul de stat
    În condiţiile în care bugetul de stat la componenta „Mijloace speciale” pe anul 2006 a fost prevăzut cu un deficit de 0,1 mil.lei (91,5 mii lei), exerciţiul bugetar s-a încheiat cu un excedent de 10,8 mil.lei, fiind înregistrat soldul mijloacelor disponibile la sfîrşitul perioadei de 301,4 mil.lei, ceea ce este cu 7,3 mil.lei (2,5%) mai mult faţă de anul precedent. S-a constatat tendinţa de creştere continuă a soldurilor de mijloace pe conturile speciale ale instituţiilor publice, care la 31.12.2006 au atins nivelul de 28,2% din totalul cheltuielilor de casă realizate pe parcursul anului.







    Datele din tabel denotă că în anul 2006 cheltuielile executate din mijloace speciale au avut o evoluţie ascendentă - cu 23% (200,2 mil.lei) faţă de cele executate în anul 2005.
    Conform prevederilor Regulamentului cu privire la gestionarea mijloacelor speciale ale instituţiilor publice finanţate de la buget, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr.94 din 31.12.200414 (cu modificările şi completările ulterioare; în continuare – Regulamentul nr.94 din 31.12.2004), mijloacele speciale ale instituţiilor publice se clasifică în 5 categorii. Potrivit acestor categorii, încasarea mijloacelor speciale în anul 2006 este reprezentată astfel: „Servicii cu plată” (001) – 857,3 mil.lei; „Plata pentru chiria/arenda bunurilor proprietate publică” (002) – 71,3 mil.lei (6,6%); „Granturi, sponsorizări/filantropie şi donaţii” (002) – 49,1 mil.lei (4,6%); „Mijloace provenite din prestarea serviciilor în cadrul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală” (004) – 11,4 mil.lei (1,1%); „Alte mijloace speciale” (005) – 88,7 mil.lei (8,2%).
    În aspectul grupelor principale de funcţii, prevederile definitive şi executarea cheltuielilor din mijloace speciale variază între 65,2% şi 100%.
    Ponderea majoră în totalul cheltuielilor realizate din mijloace speciale revine grupei „Învăţămînt” – de 46,9% (500,8 mil.lei), cu o creştere de 20,3% faţă de cele realizate în anul 2005, urmată de grupa „Menţinerea ordinii publice şi securitatea naţională” – 13,7% (146,5 mil.lei), cu o creştere de 17,3% faţă de anul 2005; grupa „Servicii de stat cu destinaţie generală” - 10,6% (113,5 mil.lei), cu 5,7% mai puţin faţă de anul 2005, şi grupa „Ocrotirea sănătăţii” - 8,9% (95,4 mil.lei), cu o creştere de 38%.
    La categoria 001 „Servicii de plată” se atribuie mijloacele băneşti obţinute de instituţiile publice în condiţii legale de la efectuarea lucrărilor şi prestarea serviciilor contra plată. La această categorie preponderent se înscriu mijloacele obţinute de instituţiile publice subordonate Ministerului Educaţiei şi Tineretului – 371,9 mil.lei (43,4%);     Ministerului Afacerilor Interne – 132,2 mil.lei (15,4%); Ministerului Dezvoltării Informaţionale – 41,9 mil.lei (4,9%); Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare – 38,2 mil.lei (4,6%) etc. La categoria respectivă se înscriu şi veniturile instituţiilor de învăţămînt de la studiile pe bază de contract, veniturile Camerei Înregistrării de Stat şi ale oficiilor stării civile etc. În rezultatul executării devizelor de venituri şi cheltuieli, executorii de buget au înregistrat solduri de mijloace băneşti la 31.12.2006 (categoria 001) în sumă de 252,3 mil.lei, sau la nivelul de 29,5% din volumul cheltuielilor executate în perioada raportată.
    La categoria 004 „Mijloace provenite din prestarea serviciilor în cadrul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală” se atribuie mijloacele băneşti ale instituţiilor medico-sanitare, finanţate de la bugetul de stat, pentru serviciile medicale, prestate prin intermediul sistemului de asigurare obligatorie de asistenţă medicală. Prezentăm mai jos situaţia executării acestor mijloace:          

                                                                                                                                       mii lei

Executorul de buget
Executat
Soldul mijloacelor băneşti
venituri
cheltuieli
la 01.01.2006
la 31.12.2006

Total, inclusiv:


Ministerul Apărării

Ministerul Afacerilor Interne

Asociaţia curativ-sanatorială şi de recuperare a Aparatului Guvernului

11397,3


769,4
2377,6


8250,3
10626,6


393,6
2297,6


7935,5
72,7


2,1
70,6


-
843,4


377,9
150,6


314,8

* Sursă: date selectate din Raportul Ministerului Finanţelor despre executarea bugetului de stat pe anul 2006.

                                                                         
    La acest capitol, se menţionează faptul că sursa de formare a veniturilor atribuite la categoria 004 sînt mijloacele alocate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală de către Compania Naţională de Asigurări în Medicină, în temeiul contractelor încheiate cu instituţiile medico-sanitare subordonate executorilor de buget nominalizaţi pentru serviciile medicale prestate contingentului de persoane asigurate şi deservite de aceste instituţii în cadrul sistemului de asigurare obligatorie de asistenţă medicală. Datele din tabel denotă faptul formării soldurilor semnificative la această categorie de  mijloace speciale, care la 31.12.2006 însumau 843,4 mii lei. Acest fapt pune la îndoială realitatea costului calculat şi aprobat al tarifelor pentru serviciile medicale prestate, dat fiind că cheltuielile reale raportate de instituţii pentru prestarea serviciilor medicale sînt cu mult mai mici faţă de volumul estimativ al costurilor acestor servicii.
    5. Corectitudinea efectuării cheltuielilor din Fondul de rezervă al Guvernului
    În anul 2006, Fondul de rezervă al Guvernului a constituit 50,0 mil.lei, înregistrînd o pondere de circa 0,5% din cheltuielile totale ale bugetului de stat. Pe parcursul anului 2006, prin Hotărîrile Guvernului, s-au repartizat 49,2 mil.lei, din care 2,7 mil.lei - pentru executarea hotărîrilor adoptate şi neexecutate în anii precedenţi.
    Pe aceeaşi perioadă, cheltuielile de casă au constituit 42,4 mil.lei, din care 28,5 mil.lei au fost executate prin intermediul  instituţiilor finanţate de la bugetul de stat şi 13,9 mil.lei - prin intermediul unităţilor administrativ-teritoriale (UAT), iar cheltuielile efective s-au executat în sumă de 42,6 mil.lei. Potrivit Raportului privind executarea bugetului  instituţiei publice din contul cheltuielilor de bază, la situaţia din 01.01.2007 au fost înregistrate datorii debitoare şi creditoare în sumă de 0,7 mil.lei şi,  respectiv, 0,3 mil.lei.
    Direcţiile principale de utilizare a mijloacelor Fondului de rezervă al Guvernului în anul 2006 sînt prezentate în tabelul ce urmează.

                                                                                                                            mii lei



Denumirea direcţiilor de utilizare

Repartizat conform

Hotărîrilor Guvernului

Finanţat
suma
ponderea în suma totală (%)
suma
ponderea în suma totală (%)

Construcţii, reparaţii şi procurări de mijloace fixe, efectuate de către autorităţile (instituţiile) publice


19840,3


40,3


17104,1


40,3

Cheltuielile aferente deplasărilor delegaţiilor oficiale, primirii delegaţiilor străine, organizării expoziţiilor, simpozioanelor, concursurilor, manifestărilor festive, seminarelor de perfecţionare şi forurilor internaţionale



17229,9



35,0



14786,4



34,8

Decernarea premiilor, confecţionarea şi decernarea distincţiilor de sat, procurarea monedelor comemorative


393,6


0,8


392,3


0,9

Cheltuieli de editare a publicaţiilor periodice, cărţilor, nomenclatoarelor


631,7


1,3


554,2


1,3

Cheltuieli aferente compensării pierderilor în domeniul sectorului agrar


647,1


1,3


596,9


1,4

Acordarea sprijinului financiar autorităţilor publice locale


1432,0


2,9


632,0


1,5

Acordarea sprijinului financiar unor organizaţii şi instituţii, inclusiv 1726,3 mii lei - pentru majorarea capitalului social al unor întreprinderi de stat


5229,0


10,6


4654,5


11,0

Ajutoare materiale unice acordate persoanelor defavorizate


981,2


2,0


946,2


2,2
Completarea rezervelor de stat
2077,9
4,2
2077,9
4,9
Alte scopuri
726,6
1,5
700,8
1,7
TOTAL
49189,2
100,0
42445,3
100,0

* Sursă: date selectate din Raportul Ministerului Finanţelor despre executarea bugetului de stat pe anul 2006.


    Datele din tabel relevă faptul că ponderea esenţială de 40% în volumul total al mijloacelor alocate din Fondul de rezervă al Guvernului s-a utilizat pentru cheltuielile legate de construcţii, reparaţii şi procurări de mijloace fixe, urmate de cheltuielile aferente deplasărilor delegaţiilor oficiale, organizării expoziţiilor, concursurilor - 33,0% etc.
    Pe parcursul anului 2006 din Fondul de rezervă al Guvernului au fost finanţate unele acţiuni care nu corespund întocmai destinaţiilor prevăzute în pct.2 din Regulamentul privind utilizarea mijloacelor Fondului de rezervă al Guvernului, aprobat prin Legea nr.1228-XIII din 27.06.199715 (cu modificările şi completările ulterioare; în continuare Regulamentul aprobat prin Legea nr.1228-XIII). Astfel, unor autorităţi publice le-au fost alocate mijloace financiare în sumă totală de 1,7 mil.lei, transmise ulterior  în capitalul social al unor întreprinderi de stat.
    În temeiul Hotărîrii Guvernului nr.1102 din 25.09.06 „Cu privire la desfăşurarea proiectului „Caravela Culturii” în anul 2006”16, Ministerului Culturii şi Turismului i-au fost alocate mijloace în sumă de 2282,5 mii lei, deşi, potrivit Hotărîrii Guvernului nr.910 din 26.08.2005 „Cu privire la implementarea proiectului „Caravela Culturii”17, aceste mijloace urmau a fi finanţate de către organele centrale de specialitate ale administraţiei publice (responsabile de realizarea acestor acţiuni) din contul bugetelor proprii, precum şi din donaţii şi sponsorizări.
    Verificarea Raportului privind executarea bugetului instituţiei publice din contul cheltuielilor de bază la 01.01.2007 denotă faptul că cheltuielile de casă executate în cadrul proiectului „Caravela Culturii” au alcătuit 2282,5 mii lei, iar cele efective – 2080,0 mii lei, rămînînd neutilizate 202,5 mii lei, care, conform pct.8 din Regulamentul aprobat prin Legea nr.1228-XIII, urmau a fi restituite în bugetul de stat la finele anului bugetar în exerciţiu. Mijloace ale Fondului de rezervă al Guvernului nevalorificate în termen de beneficiar şi, respectiv, nerestituite către 31.12.2006 au fost depistate şi la Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor (60,1 mii lei).
    La situaţia din 01.01.2007, la Ministerul Finanţelor au rămas neexecutate hotărîri în sumă de 6,7 mil.lei.
    6. Respectarea prevederilor legale la efectuarea operaţiunilor ce ţin de raporturile între bugetul de stat şi bugetele unităţilor administrativ-teritoriale  
  Raporturile între bugetul de stat şi bugetele UAT au fost stabilite în baza prevederilor Legii nr.397-XV din 16.10.2003 „Privind finanţele publice locale”18 (cu modificările şi completările ulterioare), Legii nr.291-XVI, precum şi ale altor acte legislative şi normative.
    Pe parcursul anului de gestiune, din contul bugetului de stat au fost acordate împrumuturi Consiliilor raionale Briceni şi Ialoveni în mărime, respectiv, de 3,0 mil.lei şi 2,0 mil.lei, care pînă la 31.12.2006 au fost rambursate integral.
    Întru nivelarea posibilităţilor financiare ale UAT, în componenţa bugetului a fost format fondul de susţinere financiară a UAT şi precizat în sumă totală de 1527,5 mil.lei, fiind executat în sumă de 1526,9 mil.lei, sau cu 0,6 mil.lei mai puţin. În afară de mijloacele menţionate, pe parcursul anului 2006, bugetele UAT au beneficiat de la bugetul de stat de transferuri cu destinaţie specială în sumă totală de 562,2 mil.lei, din care: 388,1 mil.lei – pentru finanţarea investiţiilor capitale; 139,6 mil.lei – pentru finanţarea reparaţiilor capitale; 8,8 mil.lei – pentru rambursarea creditelor preferenţiale alocate unor categorii de populaţie; 5,2 mil.lei – pentru compensarea diferenţei de tarife la energia electrică şi la gazele naturale utilizate de locuitorii unor localităţi etc.; 13,9 mil.lei – alocate din Fondul de rezervă al Guvernului pentru diverse scopuri.
    Controlul asupra corectitudinii datelor reflectate în Raportul privind executarea bugetelor UAT şi în Raportul privind situaţia conturilor extrabilanţiere a constatat că, potrivit Raportului privind executarea bugetelor UAT pe anul 2006, datoria bugetului de stat faţă de bugetele UAT constituie 0,6 mil.lei, iar datoria bugetelor UAT faţă de bugetul de stat – 50,3 mil.lei. Concomitent, datele Raportului privind situaţia conturilor extrabilanţiere, prezentat de Trezoreria Centrală, reflectă că datoria bugetului de stat faţă de bugetele UAT este de 0,6 mil.lei, iar datoriile UAT faţă de bugetul de stat sînt  de 58,6 mil lei, ceea ce este cu 8,3 mil.lei mai mult faţă de datoria reflectată în         Raportul privind executarea bugetelor UAT. Aceste devieri sînt admise în urma nerecunoaşterii de către unele Consilii raionale a împrumuturilor acordare prin intermediul proiectelor investiţionale.
    Referitor la această situaţie, se cuvine să scoatem în evidenţă următoarele.
    Întru implementarea Proiectului de îmbunătăţire a sistemelor de aprovizionare cu apă în şase localităţi ale Republicii Moldova, demarat în temeiul Acordului de credit dintre Republica Moldova şi Fondul Kuweitian de Dezvoltare Economică Arabă, ratificat prin Legea nr.381-XV din 18.11.200419, Ministerul Finanţelor, la 22.02.2006, a elaborat  Regulamentul „Privind recreditarea Consiliilor raionale şi Comitetului executiv al UTA Găgăuzia din contul Fondului Kuweitian de Dezvoltare Economică     Arabă”20, care determină condiţiile de recreditare, utilizare şi rambursare a împrumuturilor acordate autorităţilor administraţiei publice locale. Potrivit pct.1, pct. 5 şi pct.13 din acest Regulament, împrumuturile sub formă de mărfuri recreditate se acorda în scopul îmbunătăţirii sistemelor de aprovizionare cu apă în oraşele Străşeni, Taraclia, Hînceşti, comunele Risipeni şi Sărata Veche din raionul Făleşti şi comuna Carbalia din UTA Găgăuzia,  prin intermediul Serviciului de implementare a proiectului din cadrul Agenţiei pentru Dezvoltare Regională (în continuare – SIP). Cuantumul împrumutului autorităţilor administraţiei publice locale se stabileşte de către SIP. Controlul asupra utilizării eficiente şi la destinaţie a creditului sub formă de mărfuri a fost pus în sarcina Agenţiei pentru Dezvoltare Regională. Conform pct.14 şi pct.15 ale aceluiaşi Regulament, SIP transmite Ministerului Finanţelor informaţia privind debursările efectuate din contul creditului, semnată şi autentificată cu ştampila autorităţilor administraţiei publice locale.
    Urmare controlului, s-a constatat că din 1033,2 mii dolari SUA (13348,9 mii lei), debursaţi de pe contul Fondului Kuweitian de Dezvoltare Economică Arabă, sînt confirmaţi de către beneficiarii de împrumut, prin acte de verificare semnate de preşedinţii raioanelor respective, doar 409,5 mii dolari SUA (5290,7 mii lei). Diferenţa de 623,7 mii dolari SUA (8058,2 mii lei) nu este confirmată de către Consiliile raionale Hînceşti şi Străşeni. Analogic, Ministerul Finanţelor nu dispune de documente justificative privind creditul acordat Consiliului raional Floreşti în sumă de 18,5 mii dolari SUA (238,7 mii lei).
    7. Utilizarea mijloacelor prevăzute pentru întreţinerea aparatului Ministerului Finanţelor
    Conform planului secundar de finanţare şi Raportului privind executarea bugetului din contul cheltuielilor de bază pentru a.2006 (Formularul nr.2), alocaţiile iniţiale aprobate prin Legea nr.291-XVI Ministerului Finanţelor şi subdiviziunilor respective au constituit 40608,5 mii lei, fiind precizate în mărime de 41917,0 mii lei. Cheltuielile de casă executate au alcătuit 40926,6 mii lei, iar cele efective – 40859,5 mii lei. Datoriile debitoare la 01.01.2006 au alcătuit 1306,1 mii lei, iar la 01.01.2007 au crescut cu 445,9 mii lei, constituind 1752,0 mii lei. Datoriile creditoare în această perioadă s-au majorat cu 377,1 mii lei şi au alcătuit 1137,7 mii lei. Pe structură, ponderea de 90,8% din datoriile creditoare o deţin datoriile pentru retribuirea muncii (calculate, cu termenul de achitare în ianuarie 2007) – 1033,3 mii lei.
    Controlul a constatat că, pe ansamblu, datele reflectate în rapoartele anuale ale aparatului Ministerului Finanţelor corespund înscrierilor din registrele contabile privind cheltuielile efective şi de casă, precum şi înscrierilor din notele contabile şi cartea mare, datelor din extrasul trezorerial al executării de casă a cheltuielilor, reflectînd situaţia reală a operaţiunilor executate. Concomitent, menţionăm prezenţa unor nereguli nesemnificative la eliberarea numerarului (nu s-a ţinut cont de prezenţa soldurilor avansurilor neutilizate), precum şi neraportarea unor cheltuieli efective la perioadele reale de execuţie a acestora etc., care se încadrează în gradul de materialitate apreciat conform Standardelor de audit speciale ale Curţii de Conturi.   
    8. Executarea cerinţelor şi recomandărilor expuse în Hotărîrea  Curţii de Conturi nr.40 din 09.06.2006 „Privind raportul asupra rezultatelor controlului execuţiei bugetului de stat pe anul 2005, datoriei publice şi respectării garanţiilor guvernamentale pentru creditele interne şi externe, efectuat la Ministerul Finanţelor şi Trezoreria  de Stat”21
________________________________________
14
M.O., 2005, nr.39-41, art.125.
15 M.O., 1997, nr.57-58, art.511.
16 M.O., 2006, nr.153-156, art.1186.
17 M.O., 2005, nr.117-118, art.978.
18 M.O., 2003, nr.248-253, art.996.
19 M.O., 2004, nr.226-232, art.982.
20 Nu este dat publicităţii.
21 M.O., 2006, nr.142-145,art.42.

   Ministerul Finanţelor, din an în an, înregistrează performanţe în ceea ce ţine de perfecţionarea sistemului de organizare şi funcţionare a Trezoreriei de Stat pentru consolidarea finanţelor publice şi efectuarea integrală a executării de casă a tuturor mijloacelor bugetului public naţional prin intermediul Trezoreriei de Stat.
    Pentru perioada anului 2006, relevăm cele mai importante performanţe, precum exercitarea, cu începere din 01.01.2006, prin intermediul sistemului Trezoreriei de Stat, a executării de casă a părţii de venituri a bugetului asigurărilor sociale de stat; implementarea, cu începere din 21.04.2006, a noului sistem de plăţi interbancare; instituirea     Comitetului de Gestionare a Lichidităţii – organ consultativ comun cu Banca Naţională a Moldovei, în vederea dirijării şi monitorizării lichidităţilor pentru asigurarea predictabilităţii condiţiilor pe piaţa  monetară;  cu începere de la 29.12.2006, toate soldurile mijloacelor şi fondurilor speciale din băncile comerciale au fost transferate la     un cont unic al Ministerului Finanţelor – Trezoreria Centrală, deschis în Banca Naţională a Moldovei etc.
    Controlul executării cerinţelor şi recomandărilor expuse în Hotărîrea Curţii de Conturi nr.40 din 09.06.2006 a constatat îmbunătăţiri ale managementului finanţelor publice, şi anume:
    ·  întru asigurarea mecanismului de delimitare şi precizare a surselor de formare a fondurilor speciale,  dobînzile calculate la soldurile mijloacelor băneşti din conturile bancare pe mijloace speciale şi fonduri speciale (cu excepţia fondului de manuale) se virează integral la contul bugetului de stat;
    ·  întru perfecţionarea modului de consolidare a transferurilor între componentele bugetului de stat la etapa elaborării bugetului, Ministerul Finanţelor a elaborat Indicaţiile metodice privind efectuarea operaţiilor supuse consolidării în procesul de executare a bugetelor de toate nivelurile, care au fost aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr.85 din 06.12.200622;
    ·  prin Ordinul ministrului finanţelor nr.83 din 06.12.2006 „Privind modificarea Regulamentului cu privire la gestionarea mijloacelor speciale ale instituţiilor publice finanţate de la buget”23 (în vigoare de la 01.01.2007), a fost expusă în redacţie nouă anexa la Ordinul nr.94 din 31.12.2004;
    ·  întru înlăturarea neajunsurilor constatate la gestionarea şi administrarea unor fonduri speciale, precum şi a deficienţelor scoase în evidenţă la efectuarea operaţiunilor supuse consolidării în procesul de executare a bugetelor de toate nivelurile, în cazurile cînd sursele de formare a acestora sînt mijloacele aferente altor componente bugetare, cu începere de la 01.01.2007, de la componenta „Fonduri speciale” au fost excluse 5 fonduri, considerate ineficiente pentru menţinerea lor în continuare, iar     „Fondul pentru realizarea Programului complex de valorificare a terenurilor noi şi de sporire a fertilităţii solurilor” a fost integral încorporat în componenta de bază atît la venituri, cît şi la cheltuieli.
    Reieşind din cele expuse, în temeiul art.27 şi art.29 din Legea privind Curtea de Conturi nr.312-XIII din 08.12.1994, Curtea de Conturi
h o t ă r ă ş t e:
    1. Se cere de la conducerea  Ministerului  Finanţelor (dl M.Pop):
    1.1. examinarea în cadrul colegiului ministerului a rezultatelor controlului privind formarea şi utilizarea resurselor bugetului de stat pe anul 2006, efectuat la Ministerul     Finanţelor şi Trezoreria  de Stat, cu întreprinderea acţiunilor  în vederea înlăturării  neajunsurilor şi abaterilor de la legislaţia în vigoare constatate;
    1.2. definirea clară a statutului mijloacelor provenite din transferurile de ,,25 la sută din salariul persoanelor care fac serviciul de alternativă” şi  reflectarea lor corectă la executarea părţilor de venituri şi cheltuieli;
    1.3. înaintarea către executorii primari de buget a cerinţelor obligatorii vizînd:
    - ridicarea nivelului de fundamentare a propunerilor de buget în conformitate cu strategiile ramurale adoptate;
    - revederea conţinutului analitic al Notelor informative prezentate de executorii de buget concomitent cu Raportul anual privind analiza cauzelor depăşirii limitelor de cheltuieli, creşterii datoriilor debitoare şi creditoare, inclusiv a celor cu termenul de achitare expirat;
    - asigurarea veridicităţii rapoartelor aferente perioadelor de gestiune, întru evitarea erorilor la consolidarea raportului privind executarea bugetului de stat pe perioada respectivă;
    1.4. restabilirea în buget a sumelor alocate din Fondul de rezervă al Guvernului şi neutilizate către finele anului 2006.
    2. Se ia act că, pe parcursul controlului, suma mijloacelor intrate temporar în posesia instituţiilor finanţate de la bugetul de stat, gestionate prin sistemul bancar în interiorul ţării, a fost reflectată integral în Bilanţul general al Trezoreriei Statului. 
     3. Se informează Guvernul despre rezultatele controlului efectuat la Ministerul Finanţelor şi Trezoreria de Stat. 
     4. Prezenta hotărîre se aduce la cunoştinţă Preşedintelui Republicii Moldova şi Parlamentului.
     5. Despre măsurile întreprinse întru executarea cerinţelor pct.1 din prezenta hotărîre  se va informa Curtea de Conturi   în termen de 3 luni.
    6. Prezenta hotărîre poate fi atacată în modul stabilit de legislaţie şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.6 alin.(3) din Legea privind Curtea de Conturi.

    PREŞEDINTELE CURŢII DE CONTURI                                                  Ala Popescu

    Nr. 43. Chişinău, 19 iunie 2007.