HGA1531/2007
ID intern unic:  326655
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1531
din  29.12.2007
privind aprobarea Concepţiei Sistemului informaţional automatizat
“Registrul de stat de evidenţă a producţiei marcate”
Publicat : 18.01.2008 în Monitorul Oficial Nr. 11-12     art Nr : 62
    Abrogată prin HG688 din 13.11.09, MO166-168/20.11.09 art.766

    MODIFICAT
   
HG344 din 30.04.09, MO89-90/12.05.09 art.402
    HG1065 din 19.09.08, MO177/23.09.08 art.1070

    NOTĂ:
   
În textul Concepţiei Sistemului informaţional automatizat „Registrul de stat de evidenţă a producţiei marcate”, sintagma „Î.S. „Centrul de evidenţă a producţiei marcate” se substituie cu sintagma „Î.S. „Fiscservinform” prin HG344 din 30.04.09, MO89-90/12.05.09 art.402

     În temeiul Legii nr.71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.70-73, art. 314) şi în scopul evidenţei stricte a producţiei marcate, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Concepţia Sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat de evidenţă a producţiei marcate”, conform anexei nr.1;
    Planul de acţiuni pentru elaborarea şi implementarea Sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat de evidenţă a producţiei marcate”, conform anexei nr.2.
    2. Ministerele şi instituţiile vizate vor asigura, în limitele competenţelor, implementarea prevederilor Concepţiei şi ale Planului de acţiuni sus-menţionate.
    3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina doamnei Zinaida Greceanîi, prim-viceprim-ministru.

    Prim-ministru                                                                             Vasile TARLEV

    Contrasemnează:
    Prim-viceprim-ministru                                                              Zinaida Greceanîi
    Ministrul economiei şi comerţului                                             Igor  Dodon
    Ministrul finanţelor                                                                    Mihail Pop
    Ministrul dezvoltării informaţionale                                          Vladimir Molojen

    Nr. 1531. Chişinău, 29 decembrie 2007.

Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr.1531
din 29 decembrie 2007
CONCEPŢIA
Sistemului informaţional automatizat
“Registrul de stat de evidenţă a producţiei marcate”
INTRODUCERE
    Posedînd un potenţial economic dezvoltat şi resurse agricole bogate, Moldova dispune de condiţiile necesare pentru extinderea comerţului extern.
   Aderarea Republicii Moldova la Organizaţia Mondială a Comerţului sporeşte în mod semnificativ cerinţele faţă de controlul calităţii mărfurilor produse, destinate atît pentru export, cît şi pentru consum pe piaţa internă.
    În acest sens, una dintre sarcinile de importanţă primordială ale statului este crearea de condiţii favorabile pentru sprijinirea producătorilor autohtoni de mărfuri, sporirea competitivităţii mărfurilor autohtone, precum şi pentru promovarea mărcilor comerciale ale producătorilor locali pe pieţele interne şi externe.
   Prezentul document stabileşte scopurile, sarcinile şi funcţiile sistemului informaţional cu ajutorul căruia va fi formată resursa informaţională specializată, structura organizaţională şi baza juridico-normativă necesară pentru crearea şi exploatarea acesteia, obiectele informaţionale şi lista datelor care sînt stocate în sistem, infrastructura tehnologică şi măsurile pentru asigurarea securităţii şi protecţiei informaţiei.
    Temei pentru elaborarea Concepţiei serveşte Strategia de atragere a investiţiilor şi promovare a exporturilor pentru anii 2006-2015, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.1288 din 9 noiembrie 2006, precum şi Planul de Acţiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană, care prevede trecerea la un nivel superior al controlului asupra calităţii producţiei fabricate şi luarea măsurilor de combatere a fabricării şi comercializării mărfurilor contrafăcute.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
    1. Generalităţi
   Registrul de stat de evidenţă a producţiei marcate (în continuare - RSEPM) reprezintă o totalitate sistematizată de date privind mărfurile importate sau produse în Republica Moldova şi marcate cu timbru comercial de stat, privind documentele care însoţesc circulaţia acestora, privind producătorii şi importatorii mărfurilor, privind timbrele comerciale de stat confecţionate şi  utilizate. Formarea resursei informaţionale privind circulaţia producţiei  importate sau fabricate în Republica Moldova  şi marcate cu timbre comerciale de stat, este asigurată prin funcţionarea Sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat de evidenţă al producţiei marcate” (în continuare - SIA RSEPM).
    RSEPM este parte componentă a resurselor informaţionale de stat ale Republicii Moldova, şi anume a segmentului “Resurse economice” (fig. 1).

    2. Noţiuni de bază
    În sensul prezentului document, noţiunile de bază sînt următoarele:
    sistem informaţional automatizat (SIA) - totalitatea resurselor informaţionale interconectate, a tehnologiilor, a metodelor şi a personalului, destinate pentru păstrarea, prelucrarea şi eliberarea informaţiei;
    timbru comercial de stat - timbru special care reprezintă semnul evidenţei obligatorii a producţiei importate sau fabricate în Republica Moldova, cu o porţiune specială mecanolizibilă, care conţine informaţia despre numărul de identificare unic al acesteia, aplicat atît sub formă de combinaţie de cifre şi litere;
    bază de date - totalitatea datelor, organizate în conformitate cu structura conceptuală, care descriu caracteristicile de bază şi relaţiile dintre entităţi, destinate pentru unul sau cîteva domenii de aplicare;
    bancă de date - sistem informaţional tehnic, care include una sau mai multe baze de date şi sistemul de administrare a acestora;
    vas - orice ambalaj (sticlă, pachet “Tetra Pak”, borcan, cutie etc.), în care este ambalată producţia fabricată în Republica Moldova;
    obiect informaţional - reflectarea virtuală a entităţilor real existente, atît materiale, cît şi nemateriale;
    complex de mijloace tehnice de program - totalitatea mijloacelor tehnice şi de program care asigură realizarea proceselor informaţionale;
    concepţie - document care descrie ideologia edificării sistemului informaţional automatizat ca totalitate de reprezentări interconectate despre funcţionarea sistemului;
    licenţă - act oficial eliberat de autoritatea pentru licenţiere, ce atestă dreptul titularului de a desfăşura, pentru o perioadă determinată, genul de activitate indicat în aceasta, cu respectarea obligatorie a condiţiilor de licenţiere;
    documentaţie normativă - instrucţiuni tehnice şi tehnologice, standarde, condiţii tehnice şi alte condiţii care conţin cerinţe obligatorii ce urmează a fi respectate la fabricarea şi circulaţia mărfii;
    ambalaj - orice tip de recipient sau material de învelire şi de acoperire, confecţionat în mod special, care protejează produsul de impurităţi şi de schimbarea calităţii, utilizat pentru transportarea, manipularea, păstrarea şi comercializarea produselor;
    marfă - obiecte de uz personal, produse de alimentaţie publică, produse cu destinaţie industrial-tehnică şi alte obiecte ale proprietăţii cu destinaţie de consum, menite vînzării-cumpărării cu amănuntul.
    3. Destinaţia SIA RSEPM
    SIA RSEPM are menirea de a asigura formarea resursei informaţionale despre circulaţia mărfurilor importate şi produse în Moldova, marcate cu timbre comerciale de stat, oferirea de informaţii pertinente conducerii ţării, autorităţilor administraţiei publice, persoanelor fizice şi juridice, în modul determinat de regulamentul SIA RSEPM şi de legislaţia în vigoare.
    RSEPM este unica sursă oficială de informaţie despre mărfurile importate sau autohtone marcate cu timbre comerciale de stat, despre producătorii şi importatorii acestora, despre timbrele comerciale confecţionate şi utilizate, despre documentele care însoţesc circulaţia mărfurilor marcate.
    4. Scopurile creării SIA RSEPM
    Crearea SIA RSEPM va permite soluţionarea a două sarcini: pe de o parte, formarea mecanismului de evidenţă şi control al circulaţiei mărfurilor importate, marcate cu timbre comerciale de stat, iar pe de altă parte, combaterea fabricării şi comercializării producţiei contrafăcute.
    Crearea SIA RSEPM va garanta atingerea următoarelor scopuri:
    formarea resurselor informaţionale de stat în domeniul circulaţiei mărfurilor importate sau autohtone, marcate cu timbre comerciale de stat;
    colectarea, păstrarea, actualizarea şi analiza datelor despre toţi producătorii şi importatorii mărfurilor marcate cu timbru comercial de stat;
    oferirea de informaţii depline şi veridice către organele de drept şi de control, pentru verificarea provenienţei legale a mărfurilor marcate cu timbru comercial de stat.
    5. Principiile creării SIA RSEPM
    Principiile de bază avute în vedere la crearea SIA RSEPM sînt următoarele:
    principiul consecutivităţii, care presupune elaborarea şi realizarea proiectului pe etape;
    principiul legitimităţii, care presupune crearea şi exploatarea SIA RSEPM în conformitate cu legislaţia naţională în vigoare a Republicii Moldova;
   principiul respectării drepturilor omului, care prevede exploatarea SIA RSEPM în strictă conformitate cu documentele normative naţionale şi cu tratatele şi convenţiile internaţionale privind drepturile omului la care Moldova este parte;
    principiul eficienţei funcţionării, care presupune optimizarea raportului dintre calitate şi cost;
    principiul primei persoane şi al centrului unic, prin care se subînţelege că SIA RSEPM trebuie să aibă un beneficiar, un constructor principal şi un antreprenor general, cu împuterniciri corespunzătoare. În conformitate cu acest principiu, se va crea
Î.S. „Fiscservinform”, care va gestiona SIA RSEPM;
    principiul securităţii, care înseamnă protejarea garantată a datelor împotriva distrugerii şi deteriorării fizice şi logice, precum şi a accesului neautorizat, temei pentru realizarea căruia sînt standardele internaţionale ISO 17799 şi ISO 15408;
    principiul temeiniciei datelor, care presupune confirmarea legitimităţii fiecărui fapt şi fiecărui bloc de date introduse în sistem, prin intermediul referinţelor la documente corespunzătoare (pe suport de hîrtie sau electronice);
    principiul dezvoltării progresive, care înseamnă modificarea şi optimizarea permanentă a componentelor SIA RSEPM, pe baza tehnologiilor informaţionale avansate;
    principiul accesului bazat pe drepturi egale, care presupune oferirea accesului reglementat, bazat pe drepturi egale, tuturor categoriilor de utilizatori, indiferent de amplasarea lor;
    principiul integrităţii şi veridicităţii datelor:
    - prin integritatea datelor se subînţelege starea datelor, cînd acestea îşi păstrează conţinutul şi se interpretează univoc în condiţiile unor influenţe aleatorii. Integritatea datelor se consideră a fi păstrată dacă acestea nu au fost denaturate şi nu au fost deteriorate (şterse);
    - prin veridicitatea datelor se subînţelege gradul de corespundere a datelor, păstrate în memoria maşinii electronice de calcul sau în documente, stării reale a obiectelor dintr-un domeniu concret;
    principiul modularităţii şi scalabilităţii, care prevede posibilitatea extinderii sistemului fără modificarea componentelor create anterior.
Capitolul II
BAZA JURIDICO-NORMATIVĂ A SISTEMULUI
    6. Baza juridico-normativă a SIA RSEPM
    Baza juridico-normativă a SIA RSEPM este constituită din legislaţia în vigoare a Republicii Moldova şi tratate internaţionale la care ţara noastră este parte. Crearea şi funcţionarea RSEPM sînt reglementate de următoarele acte legislative şi juridico-normative:
    Constituţia Republicii Moldova;
    Legea nr. 1380 din 20 noiembrie 1997 cu privire la tariful vamal (anexa nr. 1);
    Codul vamal, aprobat prin Legea nr. 1149-XIV din 20 iulie 2000;
    Legea nr. 1100-XIV din 30 iunie 2000 cu privire la fabricarea şi circulaţia alcoolului etilic şi a producţiei alcoolice;
    Legea nr. 440-XV din 27 iulie 2001 cu privire la zonele economice libere;
    Legea nr. 451-XV din 30 iulie 2001 cu privire la licenţierea unor genuri de activitate;
    Hotărîrea Guvernului nr.903 din 30 august 2001 “Privind elaborarea şi implementarea sistemului informaţional de evidenţă şi control al tranzitului de încărcături”;
    Hotărîrea Guvernului nr.54 din 26 ianuarie 2004 “Cu privire la aprobarea Nomenclatorului mărfurilor al Republicii Moldova”;
    Hotărîrea Guvernului nr.1255 din 31 octombrie 2006 “Cu privire la sistemul informaţional automatizat “Registrul de stat al circulaţiei alcoolului etilic şi a producţiei alcoolice”;
    Crearea şi funcţionarea eficientă a SIA RSEPM va necesita adoptarea unor acte legislative şi normative noi şi modificarea celor în vigoare care stabilesc modul de marcare cu timbre comerciale de stat a producţiei importate sau fabricate în Moldova.
    7. Acte din domeniul informaticii
    Baza juridico-normativă include, de asemenea, acte din domeniul informaticii, printre care:
    Legea nr. 71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre;
    Legea nr. 982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informaţie;
    Legea nr. 467-XV din 21 noiembrie 2003 cu privire la informatizare şi resursele informaţionale de stat;
    Legea nr. 264-XV din 15 iulie 2004 cu privire la documentul electronic şi semnătura digitală;
    Decretul Preşedintelui nr.1743-III din 19 martie 2004 “Cu privire la edificarea societăţii informaţionale în Republica Moldova”;
    Hotărîrea Guvernului nr. 632 din 8 iunie 2004 “Despre aprobarea Politicii de edificare a societăţii informaţionale în Republica Moldova”;
    Hotărîrea Guvernului nr. 255 din 9 martie 2005 “Privind Strategia Naţională de edificare a societăţii informaţionale - “Moldova electronică”;
   Hotărîrea Guvernului nr. 1032 din 6 septembrie 2006 “Cu privire la aprobarea Concepţiei Sistemului informaţional automatizat “Registrul resurselor şi sistemelor informaţionale de stat”.
Capitolul III
FUNCŢIILE SIA RSEPM
   SIA RSEPM trebuie să asigure îndeplinirea atît a funcţiilor de bază ale sistemului informaţional tip, cît şi a funcţiilor specifice, determinate de destinaţia sa, care sînt grupate în blocuri funcţionale specializate.
    8. Funcţiile de bază ale SIA RSEPM
    În cadrul funcţionării SIA RSEPM trebuie să fie îndeplinite următoarele funcţii de bază:
    1) Formarea băncii de date a sistemului
    Funcţiile de bază la formarea băncii de date a SIA RSEPM sînt punerea primară în evidenţă, actualizarea datelor şi radierea lor din registru (transferarea datelor în arhivă). Funcţiile date sînt realizate prin intermediul îndeplinirii unor anumite scenarii de bază.
    a) Punerea primară în evidenţă
    Punerea în evidenţă constă în atribuirea obiectului informaţional de evidenţă a identificatorului unic (cu excepţia obiectelor informaţionale împrumutate) şi introducerea în banca de date a SIA RSEPM a datelor despre obiectul de evidenţă în volumul stabilit, fie în cazul utilizării acestuia.
    b) Actualizarea datelor
    Actualizarea datelor presupune aducerea sistematică la zi a informaţiilor din banca de date a SIA RSEPM prin modificarea sau completarea atributelor obiectelor de evidenţă.
    c) Radierea din registru
    Radierea din registru şi transferarea datelor în arhivă constă în introducerea unei menţiuni speciale în baza de date.
   Informaţia în SIA RSEPM se introduce numai pe baza documentelor care confirmă veridicitatea datelor, cu referinţă la documentul în temeiul căruia a avut loc actualizarea datelor.
    Toate modificările în sistem sînt stocate în ordine cronologică.
    2) Organizarea asigurării informaţionale
Informaţiile din banca de date a RSEPM sînt oferite autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, persoanelor fizice şi juridice, precum şi, în cazul schimbului informaţional, participanţilor la sistem. Totodată, fiecare beneficiar de date este obligat să le utilizeze numai în scopuri legitime.
    Nivelul de acces al beneficiarului de date la informaţia solicitată este stabilit de legislaţie în funcţie de statutul lui juridic şi regimul juridic al informaţiei. Procedura de oferire a informaţiei şi tipul acesteia sînt reglementate prin Regulamentul RSEPM aprobat de Guvern şi de alte acte normative.
   3) Asigurarea calităţii informaţiei se realizează prin crearea şi suportul componentelor sistemului calităţii, bazat pe abordarea procesuală în conformitate cu standardele internaţionale ISO 9000.
    4) Protecţia datelor se asigură la toate etapele acumulării, păstrării şi utilizării resurselor informaţionale de stat, care se referă la sfera circulaţiei producţiei importate şi autohtone marcate cu timbre comerciale de stat.
    5) Asigurarea multilaterală a funcţionării RSEPM.
    9. Blocurile funcţionale ale sistemului
    Fiecare bloc funcţional reprezintă o totalitate de funcţii realizate de subsisteme automatizate separate ale SIA RSEPM, integrate reciproc.
   1) Blocul interacţiunii informaţionale a tuturor participanţilor la sistem în procesul formării, prelucrării şi păstrării informaţiei privind circulaţia producţiei autohtone marcate cu timbre comerciale de stat (“Administrarea şi monitorizarea acţiunilor utilizatorilor”) reprezintă un sistem integrat de control şi monitorizare a formării şi utilizării resurselor informaţionale în domeniul circulaţiei mărfurilor fabricate în Republica Moldova.
    Blocul dat include următoarele funcţii:
    asigurarea integrităţi logice a sistemului;
    administrarea bazelor de date ale sistemului;
    elaborarea şi menţinerea clasificatoarelor şi indicatoarelor generale de sistem;
    delimitarea drepturilor de acces pentru utilizatori, ţinerea sistemului de parole;
    asigurarea securităţii, protecţiei şi integrităţii informaţiei în sistem pe baza standardelor internaţionale ISO 17799 şi ISO 15408.
   2) Blocul funcţional “Producerea şi importul” cuprinde funcţiile de evidenţă a datelor despre cantitatea producţiei importate şi autohtone marcate cu timbre comerciale de stat:
    evidenţa datelor despre producătorii şi importatorii de mărfuri marcate cu timbre comerciale de stat;
    evidenţa datelor despre cantitatea de mărfuri marcate cu timbre comerciale de stat;
    evidenţa organizaţiilor acreditate în Sistemul naţional de confirmare a corespunderii produselor, care efectuează certificarea mărfurilor produse în Moldova.
    Lista mărfurilor importate sau produse în Republica Moldova, marcate cu timbre comerciale de stat, poate consta din:
    a) Mărfuri alimentare:
    ulei vegetal alimentar, în ambalaj de orice volum;
    apă potabilă şi minerală, în ambalaj de consum;
    ape minerale şi carbogazoase, cu adaos de zahăr, alte substanţe îndulcitoare sau gustativ-aromatice, alte băuturi carbogazoase, în ambalaj de consum;
    sucuri, în ambalaj de consum;
    bere din malţ, îmbuteliată în ambalaj de orice volum;
    băuturi slab alcoolice cu fracţia volumetrică a spirtului etilic de cel mult 7%, în ambalaj de consum;
    icre de sturion şi surogate produse din icre de peşte;
    conserve din peşte, în cutii de tinichea;
    producţia alcoolică, în ambalaj de consum.
    b)  Mărfuri nealimentare:
    medicamente;
    cosmetice;
    bijuterii;
    detergenţi pentru spălarea confecţiilor din diferite tipuri de stofă (sub formă de praf, lichid sau pastă), ambalate pentru comercializarea cu amănuntul;
    ulei de motor, în ambalaj de orice volum;
    tehnică electrică de uz casnic nouă;
    tehnică de birou;
    telefoane mobile noi;
    exemplare de fonograme audio-video, pe suporturi materiale, în ambalaj.
    3)  Blocul funcţiilor de evidenţă a mărcilor comerciale de stat confecţionate, eliberate şi utilizate (“Timbrul”).
    Fiecare unitate de produs importat sau fabricat în Moldova, ambalat în ambalaj de consum care nu permite scoaterea sau înlocuirea unităţii de marfă (sticlă, borcan, ambalaj PET, ambalaj “bag-in-box”, pachet, cutie şi altele) fără deteriorarea integrităţii ambalajului, este marcată cu timbru comercial de stat. Timbrul este aplicat într-un mod care asigură deteriorarea acestuia la desfacerea ambalajului. În cazul în care ambalajul este acoperit cu celofan sau cu alt înveliş de protecţie transparent, marcarea este efectuată sub acest înveliş.
   Timbrul are un identificator unic (constînd din serie şi număr), care permite, la orice etapă de circulaţie a unităţii de marfă, identificarea acesteia, fără utilizarea dispozitivelor speciale de citire, prin accesarea în Internet a bazelor de date ale RSEPM.
    Blocul dat include următoarele funcţii:
    evidenţa timbrelor comerciale de stat confecţionate (cantitatea, seria şi numerele timbrelor);
    evidenţa datelor privind cantitatea, seriile şi numerele timbrelor comerciale de stat distribuite agenţilor economici;
    evidenţa datelor despre timbrele comerciale de stat utilizate de agenţii economici;
    evidenţa datelor despre timbrele comerciale de stat deteriorate sau supuse nimicirii;
    evidenţa documentelor care însoţesc mărfurile marcate (certificate de calitate şi conformitate, alte tipuri de documente).
    Fiecare bloc funcţional este format prin intermediul îndeplinirii unor funcţii specifice separate de către participanţii la sistem.
    Comună pentru toate blocurile funcţionale este funcţia eliberării informaţiei statistice şi analitice diferiţilor utilizatori, în funcţie de statutul lor juridic şi de regimul juridic al informaţiei solicitate.
    Totodată, fiecare utilizator al sistemului obţine posibilitatea de a accesa informaţia din baza de date a RSEPM prin intermediul Internet portalului specializat, utilizînd identificatorul timbrului comercial de stat în calitate de cheie de acces. Toate persoanele împuternicite pentru verificări, precum şi cumpărătorii producţiei importate sau fabricate în Republica Moldova pot primi informaţii despre produse, şi anume: numărul şi seria timbrului comercial de stat, informaţia din certificatul de calitate pentru lotul dat de producţie, denumirea produsului, data fabricării, datele despre producător sau importator.
Capitolul IV
ORGANIZAREA RSEPM
    10.  Funcţiile de bază legate de formarea şi exploatarea RSEPM sînt distribuite între posesorul resursei informaţionale, deţinătorul acesteia şi registratorii sistemului.
    11. Posesorul RSEPM
    Posesorul RSEPM este Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.
    12. Deţinătorul RSEPM
    Deţinătorul RSEPM este
Î.S. „Fiscservinform” .
    13. Registratorii RSEPM
    Registratorii de bază ai RSEPM sînt:
    a)
Î.S. „Fiscservinform” , în ceea ce priveşte evidenţa informaţiei privind:
cantitatea, seriile şi numerele timbrelor comerciale de stat primite de agenţii economici;
seriile şi numerele timbrelor comerciale de stat deteriorate şi supuse nimicirii;
    b) Camera de Licenţiere, în ceea ce priveşte evidenţa agenţilor economici care au obţinut licenţă pentru dreptul de a practica activitate în domeniul producerii şi (sau) exportului  (importului) anumitor mărfuri;
   c) Serviciul Standardizare şi Metrologie, în ceea ce priveşte evidenţa certificatelor de conformitate eliberate în cadrul Sistemului Naţional de Asigurare a Conformităţii Produselor;
    d) Ministerul Sănătăţii, în ceea ce priveşte evidenţa:
    certificatelor de igienă, inclusiv pentru materia primă şi pentru producere;
    proceselor-verbale de încercare conform certificatului de igienă;
    declaraţiilor privind lipsa în producţie a organismelor modificate genetic şi a altor adaosuri dăunătoare pentru sănătatea consumatorului;
    e) Serviciul Vamal, în ceea ce priveşte evidenţa importului sau exportului mărfurilor marcate cu timbrul comercial de stat.
Structura organizaţională a RSEPM este prezentată în fig.2.

Capitolul V
DOCUMENTELE SIA RSEPM
    14. Categoriile de documente
    În cadrul SIA RSEPM sînt utilizate următoarele categorii de documente:
    a) speciale:
    timbrul comercial de stat, înzestrat cu o porţiune specială mecanolizibilă pentru înregistrarea informaţiei privind seria şi numărul acestuia;
    b) de însoţire:
    scrisoarea de trăsură (CMR, FRAHT, CONOSAMENT etc.);
    comanda de achiziţionare a timbrelor comerciale de stat, în care se indică denumirea şi volumul lotului de producţie pentru care este achiziţionat timbrul;
    informaţia despre distribuitor (importatorul sau producătorul mărfurilor autohtone);
    factura fiscală;
    factura de expediţie;
    certificatul de origine al mărfii;
    c) care certifică calitatea producţiei:
    certificatul de conformitate, eliberat în cadrul Sistemului Naţional de Asigurare a Conformităţii Producţiei;
    certificatul privind calitatea producţiei;
    procesul-verbal de încercare;
    certificatul de igienă;
    procesul-verbal de încercare conform certificatului de igienă;
    permisul fitosanitar;
    declaraţia privind lipsa în producţie a organismelor modificate genetic şi a altor adaosuri dăunătoare pentru sănătatea consumatorului;
    d) de înregistrare a participanţilor la SIA RSEPM:
    certificatul de înregistrare a unităţii de drept.
    La documentele RSEPM poate fi atribuită toată documentaţia perfectată în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, inclusiv sub formă de ştampile, antete şi alte elemente de autentificare.
Capitolul VI
RESURSA INFORMAŢIONALĂ
    15. Obiectele informaţionale
    Totalitatea obiectelor informaţionale, care reprezintă resursa informaţională a RSEPM, este determinată de destinaţia acesteia şi include:
    a) unităţi de drept - subiecţi ai sistemului (obiectul informaţional este împrumutat din Registrul de stat al unităţilor de drept (RSUD)): agenţii economici - importatori  sau  producători ai mărfurilor marcate cu timbre comerciale de stat;
    b) unităţi de produs (sticlă, borcan, ambalaj PET, ambalaj “bag-in-box”, pachet, cutie etc.) marcate cu timbru comercial de stat;
    c) timbre comerciale de stat.
    16. Identificarea obiectelor sistemului
    Identificarea obiectelor sistemului este asigurată prin intermediul utilizării pentru fiecare dintre ele a unui număr de identificare unic.
    a) Identificarea unităţii de drept  (subiect al sistemului)
    Identificatorul obiectului informaţional “persoană juridică” este numărul de identificare de stat al persoanei juridice (IDNO) din Registrul de stat al unităţilor de drept.
    b) Identificarea unităţii de produs
    Orice unitate de marfă (sticlă, borcan, ambalaj PET, ambalaj “bag-in-box”, pachet, cutie etc.) se identifică pe calea aplicării pe aceasta a timbrului comercial de stat.
    c) Identificarea timbrului comercial de stat
    Numărul de identificare al timbrului comercial de stat (IDNM) reprezintă o combinaţie din 14 simboluri.
SSSXXXXXXXXXXX, unde:
    SSS - primele trei simboluri care reprezintă seria timbrului;
    XXXXXXXXXXX - numărul de ordine al timbrului comercial de stat, atribuit de întreprinderea producătoare a timbrului.
    17.  Scenarii de bază
    Scenariile de bază reprezintă lista evenimentelor care au loc cu obiectul informaţional şi sînt luate în evidenţă în sistem. Ele se împart în două grupuri: primul - introducerea, actualizarea şi radierea informaţiei din registru (transferarea informaţiei în arhivă), al doilea - eliberarea informaţiei.
    Grupul de scenarii legate de introducerea şi actualizarea informaţiei interacţionează cu obiectele informaţionale în modul următor:
    a) pentru obiectul informaţional “unitatea de drept”:
    agenţii economici - importatori sau  producători ai mărfurilor marcate cu timbru comercial de stat;
    punerea primară în evidenţă - în momentul achiziţionării timbrelor comerciale de stat şi introducerii informaţiei despre aceasta în RSEPM;
    actualizarea datelor - la reorganizarea unităţii de drept;
    radierea din registru:
    în cazul întreruperii activităţii unităţii de drept;
    la expirarea termenului de valabilitate a licenţei autorizaţiei sau a permisului pentru dreptul de a practica activitatea de producere, export şi import a mărfurilor marcate;
    b) pentru obiectul informaţional “unitatea de produs”:
    punerea primară în evidenţă - în momentul finalizării procesului de aplicare a timbrelor comerciale de stat pe unitatea de produs şi introducerii informaţiei despre producţie în baza de date;
    radierea din registru - în cazul deteriorării timbrului comercial de stat sau a ambalajului;
    c) pentru obiectul informaţional “timbrul comercial de stat”:
    punerea primară în evidenţă - la transmiterea timbrelor comerciale de stat confecţionate de către întreprinderea producătoare către
Î.S. „Fiscservinform” ;
    actualizarea datelor - la transmiterea timbrelor comerciale de stat de către
Î.S. „Fiscservinform” către agenţii economici;
    radierea din registru:
    la aplicarea timbrelor comerciale de stat pe ambalajul producţiei finite;
    la aprobarea actului de nimicire a timbrelor comerciale de stat deteriorate.
    18.    Date
    Datele RSEPM reprezintă totalitatea de atribute ale obiectelor informaţionale, incluzînd:
    a) date despre agentul economic (persoana juridică):
    IDNO al agentului economic;
    genul de activitate indicat în licenţă sau în autorizaţie;
    numărul licenţei sau autorizaţiei corespunzătoare;
    termenul de valabilitate a licenţei;
    data eliberării (primirii), anulării licenţei sau autorizaţiei;
    numărul certificatului de igienă pentru producere;
    b) datele despre unitatea de marfă:
    IDNM al timbrului comercial de stat;
    tipul timbrului (producere sau import);
    IDNO al producătorului;
    data confecţionării;
    numărul lotului;
    volumul ambalajului;
    numărul certificatului de igienă;
    datele din procesele-verbale de încercare;
    numărul certificatului de conformitate, eliberat pentru lotul dat de producţie;
    IDNP al persoanei care a eliberat certificatul de conformitate;
    numărul certificatului de conformitate şi datele care caracterizează parametrii calitativi ai producţiei fabricate;
    c) datele despre timbrul comercial de stat:
    IDNM al timbrului;
    data transmiterii timbrului către
Î.S. „Fiscservinform” ;
    data transmiterii timbrului către agentul economic;
    informaţia din documentele care certifică calitatea producţiei;
    data nimicirii sau distrugerii timbrului;
    data aplicării timbrului pe marfă.
    Datele de identificare ale obiectelor informaţional împrumutate, de genul “unitate de drept”, “timbru comercial de stat”, sînt reprezentate în RSEPM numai prin numerele de identificare de stat ale acestora (IDNO sau IDNM al timbrului). Datele suplimentare despre unitatea de drept şi timbrul comercial de stat sînt accesibile, respectiv, în Registrul de stat al unităţilor de drept sau în Registrul de stat al blanchetelor de strictă evidenţă şi al timbrelor de acciz.
    19. Clasificatoare şi nomenclatoare
    În scopul asigurării veridicităţii şi reducerii volumului informaţiei stocate în SIA RSEPM, este utilizat un sistem de clasificatoare, care pot fi divizate în trei grupuri:
    a) internaţionale;
    b) naţionale:
    CUTAM - clasificatorul unităţilor administrativ-teritoriale ale Republicii Moldova;
    CFP - clasificatorul formelor de proprietate;
    CFOJ - clasificatorul formelor organizatorico-juridice ale agenţilor economici;
    CAEM-2 - clasificatorul activităţilor din economia Moldovei;
    PRODMOLD - nomenclatorul de produse şi servicii industriale;
    c) intrasistemice - elaborate şi utilizate în cadrul SIA RSEPM numai în lipsa clasificatoarelor naţionale şi internaţionale aprobate.
    20. Interacţiunea cu alte resurse informaţionale
    Spaţiul informaţional al SIA RSEPM se bazează pe integrarea cu sistemele informaţionale automatizate care formează următoarele resurse informaţionale:
    Registrul de stat al populaţiei;
    Registrul de stat al unităţilor de drept;
    Registrul de stat al transportului;
    Registrul de stat al licenţelor;
    Registrul fiscal de stat;
    Registrul de stat al circulaţiei alcoolului etilic şi a producţiei alcoolice.
    1) Registrul de stat al populaţiei şi Registrul de stat al unităţilor de drept conţin date despre persoanele fizice şi juridice, iar accesul la acestea este oferit în următoarele cazuri:
    pentru verificarea IDNO sau IDNP la momentul înregistrării şi verificarea statutului curent al acestora;
    în cazul necesităţii de a obţine informaţii suplimentare despre unitatea de drept sau persoana fizică.
    2) Registrul de stat al transportului conţine informaţii despre mijloacele de transport care participă la transportarea producţiei fabricate, despre posesorii acestora şi împuternicirile lor.
    3) Registrul de stat al licenţelor, ca parte componentă a Registrului de stat al unităţilor de drept, conţine informaţii despre licenţele deţinute de agenţii economici din Moldova.
    4) Registrul fiscal de stat conţine informaţii despre sumele accizelor şi impozitelor calculate şi achitate de agenţii economici care activează în domeniul circulaţiei producţiei alcoolice şi a spirtului etilic.
    5) Registrul de stat al circulaţiei alcoolului etilic şi a producţiei alcoolice conţine informaţii despre alcoolul etilic şi producţia alcoolică destinată exportului.
Capitolul VII
INFRASTRUCTURA INFORMAŢIONALĂ
DE TELECOMUNICAŢII
    21.    Nivelurile infrastructurii informaţionale
    RSEPM este proiectat ca sistem modular, care asigură posibilitatea extinderii acestuia fără încălcarea continuităţii funcţionării.
    În conformitate cu divizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova şi structura organizaţională a subdiviziunilor care participă la formarea RSEPM, infrastructura informaţională a sistemului se formează din două niveluri (fig. 3):
    superior;
    inferior.
    Fiecare nivel conţine unul sau cîteva complexe informaţionale de telecomunicaţii (fig. 3).

  
  Nucleul informaţional al RSEPM este banca centrală de date. RSEPM interacţionează, prin intermediul sistemului informaţional care îl formează, prin serverele de aplicaţii, cu sistemele informaţionale automatizate ale altor ministere şi autorităţi administrative centrale.

    Nivelul superior al infrastructurii informaţionale este amplasat în municipiul Chişinău şi este destinat pentru asigurarea colectării, păstrării şi prelucrării informaţiei, precum şi pentru oferirea acesteia utilizatorilor şi dirijarea sistemului.
    Nivelul inferior este reprezentat de locurile de muncă automatizate ale autorităţilor teritoriale specializate şi ale participanţilor la sistem. Funcţia de bază a nivelului dat este colectarea informaţiei.
    Complexul tehnic de program, şi anume lista produselor software şi a mijloacelor tehnice utilizate la crearea infrastructurii informaţionale a SIA RSEPM, este stabilit de elaborator în coordonare cu beneficiarul şi posesorul sistemului.
Capitolul VIII
SECURITATEA ŞI PROTECŢIA INFORMAŢIEI
    22. Definiţie
    Prin securitate informaţională se înţelege protecţia resurselor informaţionale şi a infrastructurii informaţionale împotriva acţiunilor premeditate sau accidentale cu caracter natural sau artificial, care au ca rezultat cauzarea prejudiciului participanţilor la schimbul informaţional.
   Sistemul securităţii informaţionale reprezintă o totalitate de măsuri juridice, organizatorice, economice şi tehnologice, orientate spre prevenirea pericolelor pentru resursele şi infrastructura informaţională.
    23. Pericolele pentru securitatea informaţională
  Prin pericol pentru securitatea informaţională se înţelege un eveniment sau o acţiune posibilă, orientată spre cauzarea unui prejudiciu resurselor sau infrastructurii informaţionale.
    Principalele pericole pentru securitatea informaţională a SIA RSEPM sînt:
    colectarea şi utilizarea ilegală a informaţiei;
    încălcarea tehnologiei de prelucrare a informaţiei;
    implementarea în produsele software şi hardware a componentelor cu funcţii neprevăzute în documentaţia la aceste produse;
   elaborarea şi răspîndirea programelor care afectează funcţionarea normală a sistemelor informaţionale şi informaţionale de telecomunicaţii, precum şi a sistemelor securităţii informaţionale;
    nimicirea, deteriorarea, suprimarea radioelectronică sau distrugerea mijloacelor şi sistemelor de prelucrare a informaţiei, de telecomunicaţii şi legătură;
    influenţarea sistemelor cu parolă-cheie de protecţie a sistemelor automatizate de prelucrare şi transmitere a informaţiei;
    compromiterea cheilor şi mijloacelor de protecţie criptografică a informaţiei;
    scurgerea informaţiei prin canale tehnice;
    implementarea dispozitivelor electronice pentru interceptarea informaţiei în mijloacele tehnice de prelucrare, păstrare şi transmitere a informaţiei prin canalele de comunicaţii, precum şi în încăperile de serviciu ale autorităţilor de stat;
    nimicirea, deteriorarea, distrugerea sau sustragerea suporturilor de informaţie mecanice sau a altor suporturi;
    interceptarea informaţiei în reţelele de transmitere a datelor şi în liniile de comunicaţii, decodificarea acestei informaţii şi introducerea de informaţii false;
    utilizarea tehnologilor informaţionale autohtone şi străine necertificate, a mijloacelor de protecţie a informaţiei, a mijloacelor de informatizare, de telecomunicaţii şi comunicaţii la crearea şi dezvoltarea infrastructurii informaţionale;
    accesul neautorizat la resursele informaţionale din băncile şi bazele de date;
    încălcarea restricţiilor legale privind răspîndirea informaţiei.
    Obiecte ale pericolelor sînt resursele informaţionale sau infrastructura informaţională.
    Surse ale pericolelor sînt infractorii, funcţionarii de stat corupţi, precum şi utilizatorii cu rea-credinţă.
    Scopurile acţiunilor neautorizate sînt:
    încălcarea confidenţialităţii informaţiei;
    încălcarea integrităţii logice şi fizice a informaţiei;
    perturbarea funcţionării infrastructurii informaţionale.
    Modurile de realizare a pericolelor:
    accesul neautorizat;
    influenţa fizică asupra componentelor infrastructurii informaţionale;
    organizarea scurgerii informaţiei prin diferite canale;
    mituirea şi intimidarea personalului.
    24. Sarcinile pentru asigurarea securităţii informaţionale
    Sarcinile de bază ale asigurării securităţii informaţionale sînt:
    asigurarea confidenţialităţii informaţiei, adică prevenirea accesării informaţiei de către persoanele fără drepturi şi împuterniciri corespunzătoare;
    asigurarea integrităţii logice a informaţiei, adică prevenirea introducerii, actualizării şi nimicirii neautorizate a informaţiei;
    asigurarea integrităţii fizice a informaţiei;
    asigurarea protecţiei infrastructurii informaţionale împotriva deteriorării şi tentativelor de modificare a funcţionării.
    Mecanismele de bază ale asigurării securităţii informaţionale sînt:
    autentificarea şi autorizarea;
    gestionarea accesului;
    înregistrarea acţiunilor şi auditul;
    criptarea informaţiei.
    Utilizarea mecanismelor de asigurare a securităţii informaţionale trebuie planificată la etapa de proiectare a sistemelor şi infrastructurii informaţionale.
   Una dintre cele mai vulnerabile verigi ale sistemului de securitate informaţională este factorul uman, de aceea un element important al securităţii informaţionale este studierea de către personal a metodelor şi procedeelor de prevenire şi contracarare a pericolelor.
ÎNCHEIERE
    Pentru asigurarea funcţionării SIA RSEPM în Republica Moldova, este necesară adoptarea unei serii de acte normative care să reglementeze modul de marcare a producţiei fabricate cu timbre comerciale de stat, precum şi responsabilitatea agenţilor economici pentru neîndeplinirea cerinţelor legislaţiei cu privire la marcarea acesteia.
    În afară de aceasta, trebuie statuată legislativ lista integrală a mărfurilor marcate cu timbre comerciale de stat şi stabilit modul de reglementare de stat a circulaţiei producţiei de acest tip.
Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului nr. 1531

din 29 decembrie 2007

Planul de acţiuni pentru elaborarea şi implementarea

Sistemului informaţional automatizat „Registrul de stat

de evidenţă a producţiei marcate”
Nr.d/o
Denumirea acţiunii
Termenul de realizare
Instituţia responsabilă
1.

Elaborarea proiectului hotărîrii de Guvern privind crearea Întreprinderii de Stat „Fiscservinform” pe lîngă Inspectoratul Fiscal Principal de Stat

1 februarie  2008
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat
2.

Elaborarea proiectului hotărîrii de Guvern privind punerea treptată în funcţiune a „Registrului de stat de evidenţă a producţiei marcate” şi a Regulamentului cu privire la modul de marcare a produselor cu timbre comerciale de stat

15  martie 2008

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat; Ministerul Sănătăţii; Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare; Ministerul Dezvoltării Informaţionale; Serviciul Standardizare şi Metrologie

3.

Modificarea legislaţiei în vederea marcării obligatorii a mărfurilor cu timbre comerciale de stat, stabilirii sancţiunilor pentru încălcarea normelor de marcare şi a organului competent să le aplice

15 martie 2008

Ministerul Economiei şi Comerţului; Ministerul Finanţelor

4.

Elaborarea şi darea treptată în exploatare industrială a Sistemului informaţional automatizat „Registrul de stat de evidenţă a producţiei marcate”, cu producerea timbrelor comerciale de stat

Pe parcursul anului 2008

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat; Ministerul Dezvoltării Informaţionale

   
[Anexa nr.2 pct.1 modificat prin  HG1065 din 19.09.08, MO177/23.09.08 art.1070]