HGA191/2008 ID intern unic: 327071 Версия на русском | Fişa actului juridic | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Republica Moldova | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GUVERNUL | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HOTĂRÎRE
Nr. 191
din 25.02.2008 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
pentru aprobarea Planului de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicat : 29.02.2008 în Monitorul Oficial Nr. 42-44 art Nr : 257 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Abrogată prin HG796 din 25.10.12, MO228/31.10.12 art.858 MODIFICAT HG545 din 25.06.10, MO110-113/02.07.10 art.622 HG661 din 10.11.09, MO163-164/13.11.09 art.729 HG87 din 04.02.09, MO30-33/13.02.09 art.127 HG1050 din 15.09.08, MO175-176/19.09.08 art. 1054 HG838 din 09.07.08, MO127-130/18.07.08 art.848 În scopul realizării prevederilor art.2 din Legea nr. 295-XVI din 21 decembrie 2007 pentru aprobarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.18-20, art.57), Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Procesul de elaborare, implementare, monitorizare şi evaluare a Planului de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011 va fi coordonat de Comitetul interministerial pentru planificarea strategică. [Pct.1 în redacţia HG838 din 09.07.08, MO127-130/18.07.08 art.848] [Pct.2 exclus prin HG838 din 09.07.08, MO127-130/18.07.08 art.848] 3. Se aprobă: [Pct.3 al.2) exclus prin HG838 din 09.07.08, MO127-130/18.07.08 art.848] Planul de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011, conform anexei nr. 2; Mecanismul de monitorizare, evaluare şi actualizare a Planului de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011, conform anexei nr. 3. 4. Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice vor asigura implementarea Planului de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011, prezentarea rapoartelor semianuale de progres, precum şi a rapoartelor anuale de evaluare şi a propunerilor pentru actualizarea Planului de acţiuni, în conformitate cu activităţile specificate în anexa nr. 3 la prezenta hotărîre. În procesul de prezentare a propunerilor pentru actualizarea Planului de acţiuni, organele centrale de specialitate ale administraţiei publice vor asigura corelarea acestora cu suportul financiar disponibil prevăzut de Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu pentru perioada respectivă. 5. Alocarea specifică a resurselor pentru Planul de acţiuni sus-numit va fi aprobată prin Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu şi procesul bugetar, cu excepţia cazurilor în care mijloacele financiare vor fi oferite prin intermediul asistenţei tehnice. Mijloacele financiare necesare pentru implementarea acţiunilor prevăzute în Prioritatea 2 “Reglementarea conflictului transnistrean şi reintegrarea ţării” vor fi asigurate din surse interne şi externe în conformitate cu proiectele convenite cu reprezentanţii regiunii transnistrene, precum şi cu comunitatea internaţională donatoare. 6. Direcţia coordonarea politicilor şi asistenţei externe a Aparatului Guvernului şi cu Ministerul Finanţelor, va acorda asistenţa metodologică necesară organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi va emite indicaţii şi instrucţiuni cu privire la modul de monitorizare, evaluare şi actualizare a Planului de acţiuni nominalizat. [Pct.6 modificat prin HG838 din 09.07.08, MO127-130/18.07.08 art.848] 7. În procesul de elaborare a noilor strategii sectoriale şi intersectoriale organele centrale de specialitate ale administraţiei publice vor asigura corelarea prevederilor acestora cu obiectivele şi priorităţile Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011. 8. Ministerul Administraţiei Publice Locale, în comun cu Ministerul Economiei şi Comerţului, va asigura participarea autorităţilor administraţiei publice locale de ambele niveluri în procesul de implementare, monitorizare şi evaluare a Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011. [Pct.8 modificat prin HG838 din 09.07.08, MO127-130/18.07.08 art.848] 9. Consiliul pentru participare va facilita antrenarea societăţii civile în procesul de monitorizare, evaluare şi actualizare a Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011. Pentru îmbunătăţirea dialogului cu părţile interesate organele centrale de specialitate ale administraţiei publice vor consolida parteneriatul pe sectoare, inclusiv prin desemnarea, în cadrul unităţilor de analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor, a unei persoane responsabile de participare. 10.Controlul asupra executării Planului de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011 se pune în sarcina Direcţia coordonarea politicilor şi asistenţei externe a Aparatului Guvernului. [Pct.10 modificat prin HG838 din 09.07.08, MO127-130/18.07.08 art.848] 11. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr. 1495 din 28 decembrie 2006 “Cu privire la procesul de elaborare, implementare, monitorizare şi evaluare a Planului Naţional de Dezvoltare a Republicii Moldova pe anii 2008-2011” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr. 203-206, art.1595). PRIM-MINISTRU Vasile TARLEV Contrasemnează: Prim-viceprim-ministru Zinaida Greceanîi Ministrul economiei şi comerţului Igor Dodon Ministrul finanţelor Mihail Pop Ministrul administraţiei publice locale Valentin Guznac Nr. 191. Chişinău, 25 februarie 2008. [Anexa nr.1 exclusă prin HG838 din 09.07.08, MO127-130/18.07.08 art.848] Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.191 din 25 februarie 2008 Planul de acţiuni
Planul de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011 (în continuare - Planul) reprezintă instrumentul tehnic de realizare a priorităţilor şi obiectivelor Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011 (în continuare - Strategie). Prezentul Plan se compune din acţiuni care reprezintă iniţiative majore menite să contribuie la realizarea unei sau a mai multor programe şi măsuri incluse în Strategie. La rîndul lor, acţiunile sînt dezagregate în subacţiuni, care definesc activităţi concrete, etapizate în timp. pentru implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011 Introducere Prezentul Plan este alcătuit din două tabele. Primul tabel conţine descrierea acţiunilor şi subacţiunilor, costul pentru întreaga perioadă, termenul de realizare, instituţiile responsabile de implementare, rezultatele scontate şi indicatorii de performanţă sau proces. Acţiunile sînt organizate pe teme, după condiţii şi priorităţi, în conformitate cu structura Strategiei. Al doilea tabel reflectă costurile estimate pentru fiecare acţiune pe ani, cu diferenţierea între costurile incluse în Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu, costurile ce urmează a fi acoperite din surse de asistenţă tehnică (numite “asistenţă tehnică”) şi costurile pentru care nu a fost identificată sursa de finanţare (numite “deficit”). Realizarea acţiunilor cu costuri neacoperite va solicita acţiuni ulterioare pentru concretizarea costurilor şi identificarea posibilelor surse de finanţare, inclusiv realocarea din cadrul altor programe ale Cadrului de Cheltuieli pe Termen Mediu şi finanţarea oferită de donatori. Planul stabileşte unul sau mai mulţi indicatori de performanţă pentru acţiuni şi unul sau mai mulţi indicatori de proces pentru subacţiuni. Indicatorii de proces vor constata progresul implementării, iar prin intermediul indicatorilor de performanţă se va stabili în ce măsură acţiunile contribuie la realizarea obiectivelor. Planul reprezintă un instrument de planificare continuă. El va fi revizuit şi actualizat anual, în coordonare cu Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu şi procesul bugetar. Revizuirea se va face în baza evaluării progreselor obţinute în realizarea priorităţilor Strategiei, precum şi a analizei schimbărilor de situaţie, tendinţe şi factori ce influenţează realizarea scopurilor acesteia. Procesul de actualizare a prezentului Plan va include posibilitatea de perfecţionare a anumitor acţiuni, eliminarea acţiunilor finalizate, sau care nu au fost bine elaborate sau ineficiente, concretizarea costurilor, şi, în caz de necesitate, suplimentarea Planului de acţiuni cu iniţiative noi. Pentru Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu pe anii 2009-2011 actualizarea Planului de acţiuni se va desfăşura în limitele cadrului disponibil de resurse estimat, iar acţiunile noi vor fi adăugate doar la indicaţia Comitetului interministerial pentru planificarea strategică. [Alineat modificat prin HG838 din 09.07.08, MO127-130/18.07.08 art.848] Tabelul nr.1-2
tabelul nr.1
Anexa nr. 3[Tab.1 pct.31) abrogat prin HG545 din 25.06.10, MO110-113/02.07.10 art.622] [Tab.1 poz.7) modificată prin HG661 din 10.11.09, MO163-164/13.11.09 art.729] [Tab.1 în redacţia HG87 din 04.02.09, MO30-33/13.02.09 art.127]
[Tab.1 pct.28.1 exclus prin HG1050 din 15.09.08, MO175-176/19.09.08 art. 1054]tabelul nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.191
din 25 februarie 2008 Mecanismul de monitorizare, evaluare şi actualizare a
Scopul procesului de monitorizare şi evaluare este de a determina dacă acţiunile/subacţiunile propuse au fost realizate, pentru a întreprinde acţiuni de corectare a politicilor în vederea atingerii obiectivelor Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011. Monitorizarea şi evaluarea se va face în baza indicatorilor de proces şi de performanţă formulaţi în anexa nr.1 la Strategia naţională de dezvoltare pe anii 2008-2011 şi anexa nr.2 la prezenta hotărîre. Planului de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011 Procesul de monitorizare şi evaluare a Planului de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011 (în continuare - Planul de acţiuni) va fi coordonat de către Comitetul interministerial pentru planificarea strategică (în continuare - Comitetul interministerial), cu suportul tehnic al Direcţiei coordonarea politicilor şi asistenţei externe a Aparatului Guvernului. În cadrul autorităţilor publice centrale monitorizarea şi evaluarea va fi realizată de către direcţiile de analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor sau, în lipsa acestora, de către alte subdiviziuni, desemnate responsabile pentru monitorizare şi evaluare prin ordinul conducătorului autorităţii respective. Participarea societăţii civile şi partenerilor de dezvoltare la procesul de monitorizare şi evaluare a Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011 se va asigura prin intermediul Consiliului de participare. [Al.2 modificat prin HG838 din 09.07.08, MO127-130/18.07.08 art.848] În cadrul procesului de monitorizare se vor elabora rapoarte de progres care vor prezenta informaţii despre implementarea acţiunilor şi subacţiunilor incluse în Planul de acţiuni. Aceste rapoarte vor fi elaborate o dată la fiecare şase luni (iulie şi ianuarie) şi vor conţine informaţia privind eforturile de implementare a subacţiunilor. Rapoartele de progres vor fi elaborate de către autorităţile publice centrale şi prezentate Direcţiei coordonarea politicilor şi asistenţei externe a Aparatului Guvernuluişi Ministerului Finanţelor. Formatul de raportare va fi elaborat de Direcţia coordonarea politicilor şi asistenţei externe a Aparatului Guvernului, în colaborare cu Direcţia de analiză a coordonării politicilor din cadrul Aparatului Guvernului. Direcţia coordonarea politicilor şi asistenţei externe a Aparatului Guvernului va elabora raportul consolidat de progres cu recomandări privind acţiunile de corectare a politicilor şi va prezenta acest raport Comitetului interministerial. La sfîrşitul fiecărui an de implementare va fi elaborat raportul de evaluare a Strategiei naţionale de dezvoltare. Pînă la începutul lunii martie a fiecărui an autorităţile publice centrale vor prezenta Direcţiei coordonarea politicilor şi asistenţei externe a Aparatului Guvernului şi Ministerului Finanţelor documentele de evaluare care vor conţine informaţia despre rezultatele obţinute, conform obiectivelor trasate în Planul de acţiuni. Aceste documente de evaluare vor include indicatorii relevanţi şi datele statistice (după cum este identificat în Strategia naţională de dezvoltare şi Planul de acţiuni), precum şi analiza informaţiei. Direcţia coordonarea politicilor şi asistenţei externe a Aparatului Guvernului va elabora proiectul raportului consolidat de evaluare a Strategiei, în baza informaţiei oferite de Minister şi din altă informaţie analitică disponibilă. Raportul consolidat de evaluare va fi prezentat Guvernului spre aprobare către 1 mai al fiecărui an şi Parlamentului pînă la 15 mai. Planul de acţiuni va fi revizuit anual în vederea perfecţionării iniţiativelor în funcţie de progresul în implementarea acţiunilor, rezultatele obţinute şi schimbările de context. Procesul de revizuire şi actualizare a Planului de acţiuni se va face în corelare cu orarul prevăzut pentru elaborarea Cadrului de Cheltuieli pe Termen Mediu. În acest scop va fi creat un grup de lucru comun, cu responsabilităţi de coordonare la nivel tehnic. La nivel decizional, procesul de actualizare va fi coordonat şi supravegheat de către Comitetul interministerial. Grupurile de lucru sectoriale create pentru elaborarea Cadrului de Cheltuieli pe Termen Mediu vor evalua acţiunile relevante, vor revizui planurile şi graficele de implementare şi vor concretiza costurile şi sursele potenţiale de finanţare, în paralel cu elaborarea de către acestea a planurilor strategice de cheltuieli. Direcţia coordonarea politicilor şi asistenţei externe a Aparatului Guvernului va elabora instrucţiuni în vederea oferirii asistenţei grupurilor de lucru sectoriale pentru Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu la efectuarea acestei revizuiri. Direcţia coordonarea politicilor şi asistenţei externe a Aparatului Guvernului şi Ministerul Finanţelor vor avea reprezentanţi în fiecare grup de lucru sectorial. Pentru acţiunile ce nu sînt acoperite de un grup sectorial pentru Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu, autorităţile relevante ale autorităţilor publice centrale vor efectua această revizuire. Direcţia coordonarea politicilor şi asistenţei externe a Aparatului Guvernului, în comun cu Ministerul Finanţelor, va elabora varianta consolidată a proiectului Planului de acţiuni revizuit, prezentîndu-l Comitetului interministerial pînă la 31 martie. Planul de acţiuni va fi supus revizuirii finale după finalizarea aprobării bugetului în Parlament. Guvernul va aproba versiunea finală a Planului de acţiuni cu două săptămîni după adoptarea în a doua lectură a proiectului legii bugetului pe anul viitor. Activităţile de monitorizare, evaluare şi actualizare a Planului de acţiuni
|