HGA1089/2008
ID intern unic:  329277
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1089
din  26.09.2008
cu privire la aprobarea Reglementării tehnice
„Aparate consumatoare de combustibili gazoşi”
Publicat : 07.10.2008 în Monitorul Oficial Nr. 182     art Nr : 1112     Data intrarii in vigoare : 07.04.2010
    Abrogată prin HG1329 din 13.12.16, MO441-451/16.12.16 art.1417; în vigoare 16.12.16

    MODIFICAT

    HG936 din 09.12.11, MO222-226/16.12.11 art.1022; în vigoare 01.01.12



    În temeiul Legii nr. 420-XVI din 22 decembrie 2006 privind activitatea de reglementare tehnică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 36-38, art. 141), cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 186-XV din 24 aprilie 2003 cu privire la evaluarea conformităţii produselor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 141-145, art. 566), cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărîrii Guvernului nr. 873 din 30 iulie 2004 „Cu privire la aprobarea Programului naţional de elaborare a reglementărilor tehnice” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr. 132-137, art. 1046), cu completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Reglementarea tehnică „Aparate consumatoare de combustibili gazoşi ” (se anexează).
    2. Reglementarea tehnică „Aparate consumatoare de combustibili gazoşi” intră în vigoare la 18 luni de la publicare.
    3. La intrarea în vigoare a Reglementării tehnice „Aparate consumatoare de combustibili gazoşi”, din Nomenclatorul produselor din domeniul reglementat, supuse certificării conformităţii obligatorii, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 1469 din 30 decembrie 2004 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr. 1- 4, art.14), cu modificările şi completările ulterioare, poziţiile tarifare “Din 7321”, “8403”, “Din 8404”, “Din 8416” (cu numerele de ordine, respectiv,  166, 173, 174 şi 176) se exclud.

    PRIM-MINISTRU                                                       Zinaida GRECEANÎI

    Contrasemnează:
    Prim-viceprim-ministru,
    ministrul economiei şi comerţului                               Igor Dodon

    Nr. 1089. Chişinău, 26 septembrie 2008.


Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului nr. 1089
din 26 septembrie 2008

REGLEMENTAREA TEHNICĂ
„APARATE CONSUMATOARE DE COMBUSTIBILI GAZOŞI”
I. Domeniu de aplicare
    1. Prezenta Reglementare tehnică stabileşte cerinţele esenţiale faţă de aparatele consumatoare de combustibili gazoşi.
    2. Prevederile prezentei Reglementări tehnice  se aplică:
    a) aparatelor consumatoare de combustibili gazoşi, folosite pentru gătit şi încălzit mîncarea, pentru încălzirea apei, refrigerare, iluminare sau spălare, fiind puse în funcţiune la o temperatură normală a apei care nu depăşeşte 1050 C (în continuare - aparate);
    b) arzătoarelor de gaze şi schimbătorilor de căldură de acelaşi tip care urmează să fie echipate cu astfel de arzătoare, asimilate la aparate;
    c) dispozitivelor de siguranţă, de control sau de reglare şi subansamblurilor, cu excepţia arzătoarelor de gaze şi schimbătorilor de căldură care urmează să fie echipate cu astfel de arzătoare, fabricate exclusiv în scopuri industriale şi asamblate cu aparate  consumatoare de combustibili gazoşi (în continuare - echipamente).
    3. Prevederile prezentei Reglementări tehnice nu se aplică aparatelor specificate la pct.2, special destinate folosirii în procese de producţie de către întreprinderile industriale.
II.  Terminologie
    4. În sensul prezentei Reglementări tehnice, termenii şi definiţiile utilizate  semnifică următoarele:
    a) combustibil gazos - orice combustibil care este în stare gazoasă la o temperatură de 150 C, la o presiune de 1 bar;
    b) aparate folosite în condiţii normale (conform instrucţiunii) - aparate:
    instalate corect şi întreţinute regulamentar, în conformitate cu instrucţiunile producătorului;
    puse în funcţiune la o variaţie normală a calităţii gazelor şi a presiunii de alimentare;
    folosite conform destinaţiei sau într-un alt mod rezonabil.
III. Cerinţe esenţiale faţă de grupe de produse
    5. Aparatele consumatoare de combustibili gazoşi trebuie să satisfacă cerinţele esenţiale aplicabile de sănătate şi securitate, prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta Reglementare tehnică.
IV. Condiţii de plasare pe piaţă
    6. Se admite plasarea pe piaţă şi punerea în funcţiune a aparatelor prevăzute la pct.2 al prezentei Reglementări tehnice în cazul în care sînt folosite în condiţii adecvate şi nu pun în pericol siguranţa persoanelor, a animalelor şi a proprietăţii.
    7. Organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii, în comun cu Agenţia  Naţională de Reglementare în Energetică, întocmeşte lista ce cuprinde tipurile de gaze şi presiunile de alimentare corespunzătoare, aplicate pe teritoriul Republicii Moldova.
    8. Lista aprobată şi actualizată, ori de cîte ori este necesar, se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    9. Se consideră că sînt respectate toate cerinţele prevăzute de prezenta Reglementare tehnică, inclusiv procedurile pentru evaluarea conformităţii, prevăzute la capitolul V, şi se admite plasarea pe piaţă şi punerea în funcţiune a aparatelor, dacă acestea poartă marca de conformitate SM, aplicată de producător ori de reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în Republica Moldova,  şi care sînt însoţite de declaraţia de conformitate.
    10. Nu poate fi interzisă sau restricţionată plasarea pe piaţă şi punerea în funcţiune a aparatelor care îndeplinesc cerinţele prevăzute la pct. 9 din prezenta Reglementare tehnică.
    11. Se consideră că sînt respectate toate cerinţele prevăzute de prezenta Reglementare tehnică şi se admite plasarea pe piaţă şi punerea în funcţiune a echipamentelor prevăzute la pct. 2  lit. c) dacă sînt însoţite de declaraţia de conformitate, emisă conform prevederilor pct.22 din prezenta Reglementare tehnică.
    12. Nu poate fi interzisă sau restricţionată plasarea pe piaţă a echipamentelor care îndeplinesc cerinţele prevăzute la pct.11 din prezenta Reglementare tehnică.
    13. Se consideră că sînt respectate cerinţele esenţiale prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică, dacă aparatele consumatoare de combustibili gazoşi sînt conforme cu standardele conexe la Reglementare şi care conferă prezumţia conformităţii cu cerinţele esenţiale ale prezentei Reglementări tehnice.
    14. Lista standardelor conexe aplicabile aparatelor consumatoare de combustibili gazoşi se avizează de Organismul Naţional de Standardizare, se aprobă de autoritatea de reglementare din acest domeniu şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Această listă este actualizată periodic.
    15. Lista standardelor conexe cuprinde standardele naţionale armonizate, care adoptă standardele europene armonizate.
    În cazul în care standardele europene armonizate nu sînt adoptate ca standarde naţionale, se consideră că aparatele consumatoare de combustibili  gazoşi sînt conforme cu prevederile anexei nr.1 la prezenta Reglementare tehnică, dacă sînt fabricate în corespundere cu cerinţele cuprinse în standardele naţionale în vigoare aplicabile. În lista standardelor conexe se publică şi standardele naţionale existente aplicabile domeniului, necesare pentru implementarea corespunzătoare a cerinţelor esenţiale de securitate.
    16. În cazul în care organul de control constată că aparatele care poartă marca naţională de conformitate SM, folosite în condiţii normale, pot pune în pericol siguranţa persoanelor, a animalelor  sau a proprietăţii, ia măsuri corespunzătoare de retragere a acestor aparate de pe piaţă şi interzice sau limitează plasarea lor pe piaţă.
V.  Evaluarea conformităţii
    17. Înainte de plasare pe piaţă aparatele fabricate se supun procedurilor de evaluare a conformităţii cu cerinţele esenţiale ale prezentei Reglementări tehnice.
    18. La evaluarea conformităţii se utilizează modulele specificate în Hotărîrea Guvernului nr. 395 din 17 aprilie 2006 „Cu privire la regulile referitoare la procedurile de evaluare a conformităţii produselor industriale din domeniul reglementat şi de utilizare a mărcii naţionale de conformitate SM”.
    19. Procedurile pentru evaluarea conformităţii aparatelor fabricate în serie sînt:
    1) examinarea de tip (modulul B), prevăzută la capitolul I din anexa nr. 4 la prezenta Reglementare tehnică;
    2) utilizarea înainte de plasare pe piaţă, la alegerea producătorului, a uneia din următoarele proceduri:
    a) conformitatea cu tipul de produs (modulul C), prevăzută la capitolul II din anexa nr. 4 la prezenta Reglementare tehnică;
    b) asigurarea calităţii procesului de producere (modulul D), prevăzută la capitolul III din anexa nr. 4 la prezenta Reglementare tehnică;
    c) asigurarea calităţii produsului (modulul E), prevăzută la capitolul IV din anexa nr. 4 la prezenta Reglementare tehnică;
    d) verificarea produsului (modulul F), prevăzută la capitolul V din anexa nr. 4 la prezenta Reglementare tehnică.
    20. În cazul fabricării unui aparat unicat sau în cantităţi mici, producătorul are posibilitatea să aleagă verificarea pentru unitatea de produs (modulul G), prevăzută la capitolul VI din anexa nr.4 la prezenta Reglementare tehnică.
    21.  După efectuarea procedurilor prevăzute la pct. 19 subpct.2) şi la pct. 20,  pe aparatele conforme se aplică marca naţională de conformitate SM, cu respectarea prevederilor  pct.31 din prezenta Reglementare tehnică.
    22. Procedurile prevăzute la pct.19 din prezenta Reglementare tehnică sînt aplicabile şi echipamentelor prevăzute la pct. 2 lit. c), cu excepţia cerinţelor privind aplicarea mărcii naţionale de conformitate SM. În acest caz, în declaraţia de conformitate, ca informaţie suplimentară, se menţionează caracteristicile echipamentelor şi modul în care acestea trebuie să fie încorporate în aparat sau asamblate, pentru a răspunde cerinţelor esenţiale aplicabile aparatelor finite.
    23. În cazul în care aparatelor li se aplică şi alte reglementări legale care prescriu alte cerinţe şi care, de asemenea, prevăd aplicarea marcii naţionale de conformitate SM, acest marcaj indică conformitatea aparatelor cu prevederile tuturor reglementărilor legale aplicabile.
    24. Dacă una sau mai multe dintre aceste reglementări legale, prevăzute la pct. 23 din prezenta Reglementare tehnică, permit producătorului să aleagă perioada de tranziţie şi prevederile aplicabile, marca naţională de conformitate SM indică conformitatea doar cu prevederile reglementărilor legale aplicate de producător. În astfel de situaţii, în documentele, notele sau instrucţiunile care însoţesc aparatele, conform cerinţelor reglementărilor aplicabile, trebuie specificate elementele de identificare particulare ale reglementărilor.
    25. Documentele întocmite şi corespondenţa purtată în legătură cu procedurile de evaluare a conformităţii, prevăzute la pct. 19 şi 20 din prezenta Reglementare tehnică, se redactează în limba de stat.
    Conţinutul şi forma certificatului de examinare de tip sînt conforme cu  prevederile anexei nr. 6 la prezenta Reglementare tehnică, iar cele ale certificatului de conformitate se stabilesc de către Organismul Naţional de Asigurare a Conformităţii Produselor.
VI. Criterii pentru organismele de evaluare
a conformităţii
    26. Desemnarea organismelor de certificare şi a laboratoarelor de încercări aferente aparatelor consumatoare de combustibili gazoşi se efectuează de către Organismul Naţional de Asigurare a Conformităţii  Produselor, la propunerea organului central de specialitate  al administraţiei publice, abilitat cu funcţii de reglementare în domeniu, conform legislaţiei în vigoare.
    27. Sînt recunoscute ca fiind desemnate organismele care îndeplinesc cerinţele respective prevăzute în Legea nr.186-XV din 24 aprilie 2003 cu privire la evaluarea conformităţii produselor.
    28. Organismul Naţional de Asigurare a Conformităţii Produselor aprobă, actualizează periodic şi publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova informaţia referitoare la organismele de certificare şi laboratoarele de încercări aferente aparatelor consumatoare de combustibili gazoşi, desemnate în condiţiile prevăzute la Legea nr.186-XV din 24 aprilie 2003 cu privire la evaluarea conformităţii produselor.
    29. În condiţiile în care se constată că un organism desemnat nu mai întruneşte  criteriile prevăzute în Legea nr.186-XV din 24 aprilie 2003 cu privire la evaluarea conformităţii produselor, Organismul Naţional de Asigurare a Conformităţii Produselor retrage desemnarea organismului.
VII. Regulile de aplicare a mărcii naţionale
de conformitate
    30. Simbolul grafic şi dimensiunile mărcii naţionale de conformitate SM sînt specificate în Regulile de utilizare a mărcii naţionale de conformitate SM, aprobate prin Hotărîrea Guvernului  nr. 395 din 17 aprilie 2006.
    31. Marca naţională de conformitate SM şi inscripţiile prevăzute în anexa nr. 5 la prezenta Reglementare tehnică se aplică în mod vizibil, uşor lizibil şi durabil direct pe aparat sau pe o placă de timbru fixată pe acesta. Placa de timbru trebuie astfel proiectată încît să nu poată fi refolosită.
    32. Este interzisă aplicarea pe aparat a oricărui marcaj care se aseamănă cu marca naţională de conformitate SM şi care poate fi confundat cu aceasta. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe aparat sau pe placa de timbru cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajului SM să nu fie reduse.
    33. În cazul în care organele de control constată că marca naţională de conformitate SM a fost aplicată incorect, producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia este obligat să aducă produsul în conformitate cu regulile de aplicare a marcii naţionale de conformitate SM, pentru a nu fi încălcate prevederile prezentei Reglementări tehnice.
    34. În cazul în care organismul de control constată că aplicarea incorectă a marcajului continuă, acesta ia măsurile necesare de limitare sau de interzicere a plasării pe piaţă a aparatului ori a echipamentului în cauză sau de asigurare a retragerii lor de pe piaţă, în conformitate cu prevederile prezentei Reglementări tehnice.
VIII. Supravegherea pieţei
    35. Organul de supraveghere a pieţei privind corespunderea aparatelor consumatoare de combustibili gazoşi prevederilor prezentei Reglementări tehnice este Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor şi  Inspectoratul Principal de Stat pentru  Supravegherea Tehnică a Obiectelor Industriale Periculoase.
    [Pct.35 modificat prin HG936 din 09.12.11, MO222-226/16.12.11 art.1022; în vigoare 01.01.12]
    36. În cazul în care se constată că, pentru aparatele consumatoare de combustibili gazoşi plasate pe piaţă, nu se respectă prevederile prezentei Reglementări tehnice, autorităţile de supraveghere a pieţei aplică măsuri conform legislaţiei în vigoare.
    37. Încălcarea dispoziţiilor prezentei Reglementări tehnice atrage după sine răspunderea patrimonială, disciplinară, civilă, administrativă  sau penală, după caz, conform legislaţiei în vigoare.

Anexa nr. 1
la Reglementarea tehnică „Aparate
 consumatoare de combustibili gazoşi”

CERINŢE DE BAZĂ
I. Cerinţe generale
    1. Condiţiile obligatorii care rezultă din cerinţele de bază expuse în prezenta anexă pentru aparate se aplică şi echipamentelor, în cazul în care există pericol.
    Aparatele trebuie să fie proiectate şi fabricate astfel încît să funcţioneze în siguranţă şi să nu prezinte nici un pericol pentru persoane, animale sau proprietate în condiţii normale de funcţionare, după cum este prevăzut la pct. 4 lit. b) din prezenta Reglementare tehnică.
    2. Toate aparatele plasate pe piaţă trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să fie însoţite de instrucţiuni tehnice pentru instalator;
    b) să fie însoţite de instrucţiuni de exploatare şi deservire tehnică pentru beneficiari;
    c) pe ambalaj să fie aplicate etichete de avertisment corespunzătoare.
    Instrucţiunile şi etichetele de avertisment trebuie să fie redactate în limba de stat.
    3. Instrucţiunile tehnice pentru instalator trebuie să conţină toate indicaţiile de instalare, reglare şi deservire necesare, care permit ca aceste operaţiuni să fie efectuate corect, iar aparatul - utilizat în siguranţă. Instrucţiunile trebuie să specifice în special:
    a) tipul de gaz utilizat;
    b) presiunea de alimentare;
    c) debitul de aer proaspăt necesar:
    pentru alimentarea cu aer de combustie;
    pentru a se evita formarea de amestecuri periculoase de gaze nearse la aparatele care nu au montat dispozitivul menţionat la pct. 23 din prezenta anexă;
    d) condiţiile pentru evacuarea gazelor de ardere;
    e) caracteristicile şi cerinţele privind asamblarea arzătoarelor de gaze şi schimbătoarelor de căldură echipate cu astfel de arzătoare, care contribuie la conformarea cu cerinţele esenţiale aplicabile aparatelor finite şi, după caz, cu lista cuprinzînd combinaţiile recomandate de producător.
    4. Instrucţiunile de exploatare şi deservire tehnică pentru beneficiar trebuie să conţină toată informaţia necesară utilizării în siguranţă a aparatelor şi indicaţii pentru consumator privind eventualele restricţii la utilizare.
    5. Etichetele de avertisment de pe aparat şi de pe ambalajul acestuia trebuie să indice clar tipul de gaz utilizat, presiunea de alimentare a gazului şi orice restricţii la utilizare, în special restricţia conform căreia aparatul trebuie să fie instalat numai în încăperile în care există suficientă ventilaţie.
    6. Echipamentele destinate spre utilizare într-un aparat trebuie să fie proiectate şi fabricate astfel încît să asigure funcţionarea lui continuă în condiţiile în care au fost respectate instrucţiunile de instalare.
    Instrucţiunile de instalare, exploatare şi deservire tehnică trebuie să fie livrate împreună cu echipamentele.
II. Materiale
    7. Materialele trebuie să corespundă scopului pentru care sînt utilizate şi să fie rezistente la acţiunea condiţiilor mecanice, chimice şi termice la care sînt supuse.
    8. Proprietăţile materialelor care pot influenţa siguranţa aparatului trebuie să fie garantate de producătorul sau de furnizorul aparatului.
III. Proiectare şi fabricaţie Prevederi generale
    9. Aparatele trebuie să fie fabricate astfel încît, în procesul de exploatare în condiţii normale, să nu apară nici o instabilitate, deformare, rupere sau uzură care ar putea diminua siguranţa acestora.
    10. Condensarea apărută la pornire şi/sau în timpul exploatării nu trebuie să afecteze siguranţa aparatelor.
    11. Aparatele trebuie să fie proiectate şi construite astfel încît riscul exploziei, în cazul unui incendiu de origine externă, să fie minim.
    12. Aparatele trebuie să fie construite astfel încît în circuitul de gaze să nu pătrundă apă şi aer.
    13. În cazul unei fluctuaţii de energie auxiliară, în limite normale, aparatele trebuie să continue să funcţioneze în condiţii de siguranţă totală.
    14. Fluctuaţiile anormale sau întreruperile în alimentarea cu energie auxiliară, precum şi restabilirea acestei alimentări nu trebuie să conducă la o situaţie periculoasă.
    15. Aparatele trebuie să fie proiectate şi fabricate astfel încît riscurile de origine electrică să fie prevenite. În domeniile aplicabile, stabilirea cerinţelor faţă de riscurile de origine electrică, prevăzute în legislaţia naţională referitor la asigurarea securităţii utilizatorilor de echipamente electrice de joasă tensiune, este considerată a fi echivalentă cu îndeplinirea cerinţelor în cauză.
    16. Toate părţile unui aparat aflate sub presiune trebuie să fie rezistente la sarcinile mecanice şi termice la care sînt supuse, pentru a evita orice deformare ce poate afecta siguranţa aparatului.
    17. Aparatele trebuie să fie proiectate şi fabricate astfel încît defectarea unui dispozitiv de siguranţă, de control sau de reglare să nu constituie o sursă de pericol.
    18. Dacă un aparat este dotat cu dispozitive de siguranţă şi control, funcţionarea dispozitivelor de siguranţă nu trebuie să fie influenţată de funcţionarea dispozitivelor de control.
    19. Toate părţile aparatelor instalate şi reglate în faza de fabricaţie, la care nu are acces beneficiarul sau instalatorul, trebuie să fie protejate corespunzător.
    20. Dispozitivele de comutare şi de reglare trebuie să fie marcate clar, fiind însoţite de instrucţiunile corespunzătoare pentru a împiedica orice eroare de manevră. Forma lor trebuie proiectată astfel încît să excludă comutările accidentale.
    Degajarea gazelor nearse
    21. Aparatele trebuie fabricate astfel încît degajarea gazelor de ardere să nu prezinte nici un risc.
    22. Aparatele trebuie fabricate astfel încît degajarea gazelor combustibile, care se produce în timpul aprinderii, la reaprindere şi după stingerea flăcării, să fie limitată pentru a se evita o acumulare periculoasă de gaze combustibile în aparat.
    23. Aparatele destinate spre utilizare în spaţii şi în camere închise urmează a fi dotate cu un dispozitiv special pentru evitarea acumulărilor periculoase de gaze de ardere în astfel de locuri.
    Aparatele care nu sînt dotate cu astfel de dispozitive vor fi folosite numai în locuri aerisite suficient, pentru a se evita o acumulare periculoasă de gaze de ardere în astfel de spaţii.
    Autorităţile competente pot emite reglementări cu privire la condiţiile adecvate pentru instalarea acestor aparate, ţinînd seama de caracteristicile lor specifice.
    Aparatele de gătit, de uz profesional şi aparatele alimentate cu gaze care conţin componente toxice trebuie să fie echipate cu dispozitivul menţionat mai sus.
    Aprinderea
    24. Aparatele trebuie fabricate astfel încît, fiind utilizate în condiţii normale:
    a) aprinderea şi reaprinderea să se efectueze uniform;
    b) să fie asigurată aprinderea uniformă.
    Combustia
    25. Aparatele trebuie fabricate astfel încît, fiind utilizate în condiţii normale, să fie asigurată stabilitatea flăcării, iar produsele de combustie să nu conţină concentraţii inadmisibile de substanţe nocive pentru sănătate.
    26. Aparatele trebuie fabricate astfel încît, fiind utilizate în condiţii normale, să nu se producă emisiuni accidentale de produse de combustie.
    27. Aparatele conectate la un coş pentru evacuarea produselor de combustie trebuie fabricate astfel încît, în condiţii normale de funcţionare, să nu se producă degajări de produse de combustie în cantităţi periculoase în camera în care este utilizat aparatul.
    28. Aparatele de încălzire independentă, pentru uz casnic, şi încălzitoarele instantanee de apă neracordate la un coş de evacuare a produselor de combustie nu trebuie să producă în camera sau în spaţiul de funcţionare o concentraţie de monoxid de carbon care ar putea prezenta un pericol pentru sănătatea oamenilor, avîndu-se în vedere durata de aflare a lor în spaţiul respectiv.
    Utilizarea raţională a energiei
    29. Aparatele trebuie fabricate astfel încît să asigure utilizarea raţională a energiei, corespunzător nivelului tehnic al acestora şi luîndu-se în considerare aspectele legate de siguranţă.
    Temperaturi
    30. Părţile unui aparat, ce urmează a fi amplasate aproape de podele sau de alte suprafeţe, nu trebuie să atingă temperaturi care să prezinte pericol pentru zona din preajmă.
    31. Temperatura butoanelor sau a manetelor nu trebuie să prezinte pericol pentru utilizator.
    32. Temperatura suprafeţelor părţilor exterioare ale aparatelor de uz casnic, cu excepţia suprafeţelor sau părţilor care participă la transmiterea căldurii, nu trebuie să prezinte, în timpul funcţionării, pericol pentru utilizator şi în special pentru copii, ţinînd cont de timpul reacţiei acestora.
    Produsele alimentare şi apa folosite în scopuri sanitare
    33. Materialele şi componentele folosite la fabricarea unui aparat, care ar putea să vină în contact cu alimentele sau cu apa folosită în scopuri sanitare, nu trebuie să afecteze calitatea acestora.


    anexa nr.2

Anexa nr. 3
la Reglementarea tehnică „Aparate
consumatoare de combustibili gazoşi”

DOCUMENTAŢIA TEHNICĂ
    1. Documentaţia tehnică trebuie să conţină următoarele informaţii pentru evaluarea conformităţii aparatelor:
    a) o descriere generală a aparatului;
    b) proiecte de execuţie, planuri de fabricaţie şi diagrame ale componentelor, subansamblurilor etc.;
    c) descrieri şi note explicative necesare pentru înţelegerea celor specificate mai sus, inclusiv a funcţionării aparatelor;
    d) o listă cuprinzînd standardele naţionale conexe ce conferă prezumţia de conformitate cu cerinţele esenţiale la care se face referire la pct. 13 din prezenta Reglementare tehnică, aplicate integral sau parţial, şi descrieri ale soluţiilor adoptate pentru îndeplinirea cerinţelor esenţiale din prezenta Reglementare tehnică, în cazul în care nu au fost aplicate aceste standarde;
    e) rapoarte de încercări;
    f) instrucţiuni pentru instalare şi deservire.
    2. În caz de necesitate, documentaţia tehnică trebuie să conţină următoarele acte:
    a) documente ale echipamentelor încorporate în aparat;
    b) documente referitoare la metodele de fabricaţie şi/sau de control al aparatelor;
    c) orice alt document care permite organismului desemnat să perfecţioneze evaluarea conformităţii.

Anexa nr. 4
la Reglementarea tehnică „Aparate
consumatoare de combustibili gazoşi”

PROCEDURI DE EVALUARE A CONFORMITĂŢII
I.  Examinarea de tip
(Modulul B)
    1. Examinarea de tip este partea procedurii prin care un organism de certificare desemnat constată şi atestă faptul că un aparat, reprezentativ pentru producţia respectivă, satisface prevederile aplicabile acestuia din prezenta Reglementare tehnică.
    2. Cererea pentru examinarea  de tip trebuie înaintată de producător sau de reprezentantul autorizat al acestuia unui singur organism desemnat, ales de el.
    3. Cererea de examinare trebuie să cuprindă:
    a) denumirea şi sediul producătorului şi, dacă cererea este întocmită de reprezentantul autorizat, numele şi adresa acestuia;
    b) o declaraţie scrisă de confirmare a faptului că cererea nu a mai fost înaintată unui alt organism de certificare desemnat;
    c) documentaţia tehnică, prevăzută în anexa nr. 3 la prezenta Reglementare tehnică.
    4. Solicitantul trebuie să pună la dispoziţie organismului de certificare desemnat un aparat, reprezentativ pentru producţia respectivă (în continuare – tip). Organismul de certificare desemnat poate cere mai multe mostre de tipul respectiv, dacă acestea sînt necesare pentru programul de încercări. Tipul de produs poate cuprinde mai multe variante ale produsului, cu condiţia ca diferenţa dintre variante să nu afecteze nivelul de siguranţă.
    5. Organismul de certificare desemnat este obligat:
    1) să examineze documentaţia de fabricaţie, să verifice dacă tipul a fost fabricat în conformitate cu documentaţia tehnică şi să identifice elementele care au fost proiectate conform prevederilor din standardele prevăzute la pct.13 din prezenta Reglementare tehnică şi cerinţelor esenţiale din prezenta Reglementare tehnică;
    2) să efectueze sau să solicite efectuarea examinărilor corespunzătoare şi/sau încercărilor necesare pentru a verifica dacă soluţiile adoptate de producător satisfac cerinţele esenţiale din Reglementarea tehnică aplicabilă în cazul în care nu au fost aplicate standardele conexe prevăzute la pct.13 din prezenta Reglementare tehnică;
    3) să efectueze sau să solicite efectuarea examinărilor corespunzătoare şi/sau încercărilor necesare pentru a verifica dacă standardele aplicabile au fost utilizate efectiv în cazul în care producătorul a decis să procedeze astfel,
asigurîndu-se prin aceasta conformitatea cu cerinţele esenţiale;
    4) să convină cu solicitantul asupra locului şi timpului cînd vor fi efectuate examinările şi încercările necesare.
    6. Dacă tipul de produs satisface prevederile prezentei Reglementări tehnice, organismul de certificare desemnat trebuie să elibereze solicitantului, în termen ce nu va depăşi 30 de zile, un certificat de examinare de tip.
    Certificatul de examinare de tip trebuie să conţină:
    denumirea şi sediul producătorului;
    concluziile examinării;
    condiţiile pentru valabilitatea acestuia (dacă se cere);
    datele necesare pentru identificarea tipului aprobat şi, după caz, descrieri ale funcţionării acestuia;
    perioada de valabilitate a certificatului (minimum 5 ani).
    La certificatul de examinare de tip se anexează o listă cuprinzînd elemente din documentaţia tehnică, semnificative pentru evaluarea conformităţii produsului, cum sînt: desene şi diagrame, iar o copie de pe acestea o păstrează organismul de certificare desemnat.
    7. Fiecare organism de certificare desemnat trebuie să transmită Organismului Naţional de Asigurare a Conformităţii Produselor pentru evidenţă copii de pe certificatele de examinare de tip, precum şi de pe anexele şi/sau completările acestora, în termen de 10 zile de la data emiterii lor.
    Organismul de certificare desemnat trebuie să informeze celelalte organisme desemnate despre emiterea certificatului de examinare de tip şi despre orice modificare a tipului aprobat, după cum se menţionează la pct. 9 din prezenta anexă.
    Organismele de certificare pot obţine, la solicitare, un exemplar al certificatului de examinare de tip şi/sau modificările acestuia şi, în situaţii motivate, pot obţine un exemplar al anexelor la certificat şi al rapoartelor examinărilor şi încercărilor efectuate.
    8. În cazul în care se refuză eliberarea unui certificat de examinare de tip, organismul de certificare trebuie să prezinte în scris solicitantului refuzul argumentat, în termen ce nu va depăşi 15 zile.
    9. Solicitantul, în termen ce nu va depăşi 5 zile, trebuie să informeze organismul de certificare desemnat care a eliberat certificatul de examinare de tip despre toate modificările tipului aprobat, care ar putea afecta conformitatea cu cerinţele esenţiale sau condiţiile prescrise pentru utilizarea aparatului. Modificările tipului aprobat trebuie să fie aprobate suplimentar de organismul de certificare desemnat care a eliberat certificatul de examinare de tip. Această aprobare suplimentară trebuie emisă sub forma unui act adiţional la certificatul original de examinare de tip, în termen ce nu va depăşi 15 zile.
II. Conformitatea cu tipul de produs
(Modulul C)
    10. Conformitatea cu tipul de produs este partea procedurii prin care producătorul sau reprezentantul său asigură şi declară, pe propria răspundere, că aparatele respective sînt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare  de tip şi că satisfac cerinţele esenţiale aplicabile din prezenta Reglementare tehnică.
    Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie să aplice marca naţională de conformitate SM pe fiecare aparat şi să întocmească, în baza documentaţiei tehnice pentru produsul respectiv, o declaraţie de conformitate de modelul prevăzut în anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică.
    Declaraţia de conformitate poate fi emisă pentru unul sau mai multe aparate şi urmează a fi păstrată, în original, de emitentul acesteia. Marca naţională de conformitate SM trebuie să fie urmată de numărul de identificare al organismului de certificare responsabil de verificările prin sondaj, menţionate la pct.12 din prezenta anexă.
    11. Producătorul trebuie să ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că procesul de fabricaţie, inclusiv verificarea şi încercarea finală a produsului, realizate de acesta, asigură omogenitatea producţiei şi conformitatea aparatelor cu tipul descris în certificatul de examinare de tip şi cu cerinţele prezentei Reglementări tehnice.
    Un organism desemnat, ales de producător, trebuie să efectueze una sau mai multe încercări privind unul sau mai multe aspecte specifice ale produsului, conform   pct. 12 din prezenta anexă.
    12. Verificările periodice ale aparatelor trebuie efectuate de către organismul de certificare desemnat la intervale de un an sau mai puţin. Se examinează un număr corespunzător de aparate, selectate de către organismul de certificare, se efectuează încercările respective descrise în standardele conexe aplicabile, prevăzute la pct.13 din prezenta Reglementare tehnică, sau încercări echivalente, pentru a se asigura conformitatea procesului de producţie cu cerinţele esenţiale corespunzătoare din prezenta Reglementare tehnică.
    Organismul de certificare desemnat determină în fiecare caz dacă aceste încercări trebuie efectuate total sau parţial. În cazul în care unul sau mai multe aparate nu sînt conforme cu cerinţele din prezenta Reglementare tehnică, organismul desemnat trebuie să indice producătorului ca acesta să ia măsuri corespunzătoare pentru înlăturarea neconformităţilor.
 III. Asigurarea calităţii procesului de producere
(Modulul D)
    13. Asigurarea calităţii procesului de producţie este partea procedurii prin care un producător care îndeplineşte prevederile pct. 14 din prezenta anexă, asigură şi declară, pe propria răspundere, că aparatele în cauză sînt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare de tip şi că satisfac cerinţele esenţiale aplicabile din prezenta Reglementare tehnică.
    Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie să aplice marca naţională de conformitate SM pe fiecare aparat şi să întocmească o declaraţie de conformitate în baza documentaţiei tehnice respective. Declaraţia de conformitate poate fi emisă pentru unul sau mai multe aparate şi urmează a fi păstrată, în original, de emitentul acesteia. Marcajul SM trebuie să fie urmat de numărul de identificare al organismului de certificare a sistemelor calităţii desemnat, responsabil pentru evaluarea periodică a sistemului calităţii.
    14. Producătorul trebuie să aibă implementat un sistem de management al calităţii certificat, potrivit cerinţelor standardului internaţional ISO 9001, care să asigure conformitatea aparatelor cu tipul descris în certificatul de examinare de tip şi cu cerinţele esenţiale aplicabile din prezenta Reglementare tehnică. Sistemul calităţii certificat este supus evaluării periodice, după cum este prevăzut în partea a 2-a a prezentului capitol.
1. Sistemul calităţii
    15. Producătorul trebuie să înainteze oricărui organism de certificare desemnat, ales de el, o solicitare de evaluare a sistemului calităţii pentru producerea aparatelor în cauză.
    Solicitarea trebuie să cuprindă: 
    a) toată informaţia necesară pentru categoria respectivă de produse;
    b) documentaţia privind sistemul calităţii;
    c) documentaţia referitoare la tipul aprobat şi o  copie a certificatului de examinare de tip.
    Sistemul calităţii trebuie să asigure conformitatea produselor cu tipul de produs, specificat în certificatul de examinare de tip, şi cu cerinţele din prezenta Reglementare tehnică.
    16. Toate elementele, cerinţele şi deciziile adoptate de producător trebuie să fie expuse într-o documentaţie sistematizată şi ordonată sub formă de măsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia aferentă sistemului calităţii trebuie să permită o interpretare uniformă a programelor, planurilor, instrucţiunilor şi înregistrărilor privind calitatea.
    Documentaţia aferentă sistemului calităţii trebuie să conţină, în special, o descriere corespunzătoare:
    a) a obiectivelor sistemului calităţii, structurii organizatorice a agentului economic şi a responsabilităţilor conducerii şi prerogativelor acesteia cu privire la calitatea aparatului;
    b) a proceselor tehnologice de fabricaţie, a metodelor de control şi de asigurare a calităţii, precum şi a proceselor şi acţiunilor sistematice care vor fi întreprinse;
    c) a examinărilor şi încercărilor care vor fi efectuate înainte, în timpul şi după fabricaţie, precum şi a frecvenţei cu care acestea vor fi efectuate;
    d) a înregistrărilor rezultatelor ce ţin de calitate: rapoartele de încercări, rezultatele etalonărilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat;
    e) a mijloacelor de control permanent al calităţii aparatului şi de funcţionare eficientă a sistemului calităţii.
    17. Organismul de certificare a sistemelor calităţii va examina şi va evalua sistemul calităţii, pentru a determina dacă satisface cerinţele prevăzute la pct. 16 din prezenta anexă. Aceasta presupune conformitatea cu cerinţele standardului internaţional  ISO 9001, adaptat pentru produsele la care se aplică. Organismul desemnat trebuie să aducă la cunoştinţa producătorului decizia sa în termen ce nu va depăşi 15 zile. Comunicarea trebuie să conţină concluziile examinării şi decizia motivată privind certificarea sau refuzul de certificare a sistemului calităţii, sub răspunderea organismului respectiv în ceea ce priveşte veridicitatea deciziei adoptate.
    18. Producătorul sau reprezentantul său, în termen ce nu va depaşi 15 zile, trebuie să informeze organismul desemnat care a certificat sistemul calităţii, despre orice intenţie de actualizare şi modificare a sistemului calităţii, ca de exemplu, tehnologii şi concepte noi privind calitatea. Organismul de certificare va examina modificările propuse şi va decide dacă sistemul calităţii modificat se conformează prevederilor sau dacă este necesară o nouă evaluare. Organismul de certificare trebuie să aducă la cunoştinţa producătorului decizia sa în termen ce nu va depăşi 15 zile. Comunicarea trebuie să conţină concluziile examinării şi decizia motivată a evaluării sistemului calităţii.
    19. Organismul de certificare care retrage certificarea unui sistem al calităţii trebuie să informeze despre aceasta Organismul Naţional de Asigurare a Conformităţii Produselor, motivîndu-şi decizia.
2. Evaluarea periodică a sistemului calităţii
sub răspunderea organismului de certificare a
sistemelor calităţii desemnat

    20. Scopul evaluarii periodice a sistemului calităţii sub răspunderea organismului de certificare a sistemelor calităţii desemnat este asigurarea îndeplinirii de către producător a tuturor obligaţiilor care îi revin în ceea ce priveşte sistemul calităţii aprobat.
    21. Producătorul trebuie să permită accesul reprezentanţilor organismului de certificare a sistemelor de calitate la locurile de fabricaţie, control, încercare şi depozitare, în scopul efectuării inspecţiilor, şi trebuie să le furnizeze informaţia necesară, în special:
    a) documentaţia privind sistemul calităţii;
    b) înregistrările privind calitatea, ca de exemplu: rapoartele încercărilor şi de inspecţie, rezultatele etalonărilor, rapoartele referitoare la calificarea personalului implicat etc.
    22. Organismul desemnat efectuează, cel puţin o dată la 2 ani, evaluări periodice (audit) pentru a se asigura că producătorul menţine şi aplică sistemul calităţii aprobat şi eliberează producătorului, în termen ce nu va depaşi 15 zile, un raport de evaluare periodică (de audit).
    23. Suplimentar la evaluările periodice, organismul  de certificare a sistemelor calităţii, la solicitarea organelor de supraveghere şi control, poate face evaluări inopinate ale sistemului calităţii certificat la producător. În cadrul acestor evaluări organismul desemnat poate să efectueze sau să solicite efectuarea de încercări pentru verificarea funcţionării corecte a sistemului calităţii. Cheltuielile aferentre evaluărilor inopinate le suportă autoritatea de control  care a solicitat evaluarea respectivă. Aceasta trebuie să elibereze producătorului, în termen ce nu va depaşi 15 zile, un raport al inspecţiei şi un raport al încercărilor efectuate, după caz.
    24. Producătorul  sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în Republica Moldova, deţine pe o perioadă de minimum 10 ani de la data fabricării ultimului produs şi pune la dispoziţie organelor de supraveghere şi control, la solicitare, următoarele documente:
    documentaţia privind sistemul calităţii;
    documentaţia tehnică aferentă tipului de produs aprobat, certificatul de examinare de tip;
    documentele de actualizare sau modificare a sistemului calităţii;
    deciziile şi rapoartele organismului de certificare a sistemului calităţii desemnat.
IV. Asigurarea calităţii produsului
(Modulul E)
    25. Asigurarea calităţii produsului este procedura prin care un producător care îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct. 26 din prezenta anexă asigură şi declară, pe propria răspundere, că aparatele în cauză sînt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare de tip şi că satisfac cerinţele esenţiale aplicabile din prezenta Reglementare tehnică.
    Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie să aplice marca naţională de conformitate SM pe fiecare aparat şi să întocmească, în baza documentaţiei tehnice, o declaraţie de conformitate. Declaraţia de conformitate poate fi emisă pentru unul sau mai multe aparate şi urmează a fi păstrată, în original, de emitentul acesteia. Marca naţională de conformitate SM trebuie să fie urmată de numărul de identificare al organismului de certificare a sistemului calităţii desemnat, responsabil pentru evaluarea periodică a  sistemului calităţii.
    26. Producătorul trebuie să aplice un sistem al calităţii aprobat, conform prevederilor părţii 1 din prezentul capitol, pentru controlul intern al aparatelor şi pentru încercări finale, sistemul fiind supus evaluării periodice conform prevederilor părţii a 2-a din prezentul capitol.
1. Sistemul calităţii
    27. Producătorul solicită unui organism desemnat de el evaluarea sistemului său de calitate pentru fabricarea aparatelor în cauză.
    Solicitarea trebuie să cuprindă:
    a) toată informaţia necesară pentru categoria de produse solicitate;
    b) documentaţia ce ţine de sistemul de calitate;
    c)  documentaţia tehnică referitoare la tipul de produs aprobat şi o  copie a certificatului examinării de tip.
    28. În cadrul sistemului calităţii, fiecare aparat trebuie examinat şi încercat conform prevederilor standardelor aplicabile, prevăzute la pct.13 din prezenta Reglementare tehnică, ce conferă prezumţia de conformitate cu cerinţele esenţiale din Reglementare, sau trebuie supus unor încercări echivalente, pentru a garanta conformitatea aparatului cu cerinţele esenţiale aplicabile din prezenta Reglementare tehnică. Toate elementele, cerinţele şi deciziile adoptate de producător trebuie să fie expuse într-o documentaţie sistematizată şi ordonată sub formă de măsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise şi implementate de întreprindere. Documentaţia aferentă sistemului calităţii trebuie să permită o interpretare univocă a programelor, planurilor, instrucţiunilor şi înregistrărilor privind calitatea.
    Documentaţia aferentă sistemului calităţii trebuie să conţină, în special, o descriere corespunzătoare:
    a) a obiectivelor sistemului calităţii, structurii organizatorice a agentului economic şi a responsabilităţilor conducerii şi prerogativelor acesteia cu privire la calitatea aparatului;
    b) a examinărilor şi încercărilor care vor fi efectuate după finalizarea procesului de producere;
    c) a mijloacelor de verificare a funcţionării eficiente a sistemului calităţii;
    d) a înregistrărilor rezultatelor privind calitatea: rapoartele de încercări, rezultatele etalonărilor, rapoartele privind nivelul de calificare al personalului implicat.
    29. Organismul de certificare a sistemului calităţii va examina şi va evalua sistemul calităţii pentru a determina dacă satisface cerinţele prevăzute la pct. 28 din prezenta anexă. Aceasta presupune conformitatea cu  cerinţele standardului internaţional ISO 9001. Organismul desemnat trebuie să comunice, în termen ce nu va depăşi 30 zile, decizia sa producătorului în privinţa corespunderii sistemului calităţii cerinţelor standardului sus-menţionat. Comunicarea trebuie să conţină concluziile examinării, decizia motivată privind certificarea sau refuzul de certificare a sistemului calităţii, sub răspunderea organismului de certificare respectiv în ceea ce priveşte veridicitatea deciziei adoptate.
    30. Producătorul, în termen ce nu va depăşi 5 zile, trebuie să informeze organismul care a certificat sistemul calităţii, despre orice intenţie de actualizare sau modificare a sistemului, ca de exemplu: tehnologii şi concepte noi privind calitatea. Organismul de certificare a sistemului calităţii va examina modificările propuse şi va decide dacă sistemul calităţii modificat se conformează prevederilor pct.28 în prezenta anexă sau dacă este necesară o nouă evaluare. Organismul de certificare trebuie să aducă la cunoştinţa producătorului decizia sa în termen ce nu va depăşi 15 zile. Comunicarea trebuie să conţină concluziile examinării şi decizia motivată a evaluării.
    31. Un organism desemnat care retrage certificarea unui sistem al calităţii trebuie să informeze despre aceasta Organismul Naţional de Asigurare a Conformităţii Produselor, motivîndu-şi decizia.
2. Evaluarea periodică a sistemului calităţii sub răspunderea
 unui organism de
certificare a sistemelor calităţii desemnat
    32. Scopul evaluării periodice a sistemului calităţii sub răspunderea unui organism de certificare a sistemelor calităţii desemnat este asigurarea îndeplinirii de către producător a tuturor obligaţiilor care îi revin în ceea ce priveşte sistemul calităţii certificat.
    33. Producătorul trebuie să permită accesul organismului  de certificare a sistemului calităţii, în scopul efectuării evaluărilor periodice (inspecţiilor), la locurile de producţie, precum şi pentru evaluarea proceselor de control intern, de încercare şi depozitare, furnizînd acestuia toată informaţia necesară, în special:
    a) documentaţia privind sistemul calităţii;
    b) documentaţia tehnică;
    c) înregistrările privind calitatea: rapoartele de încercări, rezultatele etalonărilor, rapoartele referitoare la calificarea personalului implicat etc.
    34. Organismul desemnat efectuează, cel puţin o dată la 2 ani, evaluări periodice pentru a se asigura că producătorul menţine şi aplică sistemul calităţii aprobat şi eliberează producătorului, în termen ce nu va depăşi 15 zile, un raport de audit.
    35. Suplimentar la evaluările periodice, organismul de certificare a sistemului calităţii, la solicitarea organelor de supraveghere şi control, poate face evaluări inopinate la producător. Cheltuielile aferente evaluărilor inopinate le suportă autoritatea de control care a solicitat evaluarea respectivă. În timpul acestor evaluări organismul poate să efectueze sau să solicite efectuarea încercărilor pentru verificarea funcţionării corecte a sistemului calităţii. Acesta trebuie să elibereze producătorului, în termen ce nu va depăşi 15 zile, un raport de evaluare periodică a sistemului calităţii şi un raport al încercărilor efectuate, după caz.
    36. Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în Republica Moldova, deţine şi trebuie să pună la dispoziţie organelor de supraveghere şi control, la solicitare, pe o perioadă de minimum 10 ani de la data fabricării ultimului produs, următoarele documente:
    a) documentaţia privind sistemul calităţii;
    b) documentaţia tehnică aferentă tipului de produs aprobat, certificatul de examinare de tip;
    c) documentele de actualizare sau modificare a sistemului calităţii;
    d) deciziile şi rapoartele organismului de certificare a sistemului calităţii desemnat.
V. Verificarea  produsului
(Modulul F)
    37. Verificarea  produsului este procedura prin care producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în Republica Moldova, asigură şi declară, pe propria răspundere, că aparatele examinate conform prevederilor prezentului modul, sînt conforme cu tipul de produs descris în certificatul de examinare de tip şi că respectă cerinţele esenţiale aplicabile din prezenta Reglementare tehnică.
    38. Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în Republica Moldova, trebuie să ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de producţie să asigure conformitatea produsului cu tipul de produs aprobat, după cum se specifică în certificatul de examinare de tip, şi cu cerinţele esenţiale aplicabile din prezenta Reglementare tehnică.
    Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie să aplice marca naţională de conformitate SM pe fiecare aparat şi să emită, în baza documentaţiei tehnice, o declaraţie de conformitate. Declaraţia de conformitate poate fi emisă pentru unul sau mai multe aparate şi urmează a fi păstrată, în original, de emitentul acesteia.
    39. Organismul de certificare efectuează examinările şi încercările corespunzătoare pentru a verifica conformitatea aparatului respectiv cu cerinţele esenţiale din prezenta Reglementare tehnică, fie prin examinarea şi încercarea fiecărei unităţi de produs, conform părţii 1 din prezentul capitol, fie prin examinarea şi încercarea aparatelor pe baze statistice, conform părţii a 2-a din prezentul capitol. Metoda de examinare şi încercare a produsului este aleasă de producător.
1. Verificarea prin examinarea şi
 încercarea fiecărui produs

    40. Toate aparatele sînt examinate individual, efectuîndu-se încercări corespunzătoare conform prevederilor din standardele conexe ce conferă prezumţia de conformitate cu cerinţele esenţiale din reglementare, prevăzute la pct.13 din prezenta Reglementare tehnică, sau se efectuează încercări echivalente în vederea verificării conformităţii acestora cu tipul descris în certificatul de examinare de tip şi cu cerinţele din prezenta Reglementare tehnică.
    41. Organismul de certificare eliberează producătorului, în termen ce nu va depăşi 15 zile, un certificat de conformitate, pe baza rezultatelor încercărilor efectuate şi solicită aplicarea pe fiecare aparat la care se referă certificatul de conformitate, sub marca naţională de conformitate SM, a numărului său de identificare. Certificatul de conformitate poate fi emis pentru unul sau mai multe aparate.
    42. Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în Republica Moldova, deţine şi pune la dispoziţia organului de supraveghere şi control, la solicitare, certificatele de conformitate eliberate pe numele său.
2. Verificarea prin examinarea şi încercarea
 produselor pe baze statistice

    43. Producătorul prezintă sub formă de loturi omogene aparatele fabricate şi ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie să asigure omogenitatea fiecărui lot de produse fabricat.
    44. Controlul statistic se efectuează în modul următor: aparatele sînt supuse unui control statistic, în funcţie de parametrii tehnico-funcţionali specificaţi în dosarul tehnic de fabricaţie, şi grupate în loturi identificabile care să conţină aparate de un singur model, fabricate în condiţii identice. Un lot se examinează la intervale alese în mod aleatoriu.
    Aparatele care constituie eşantioane se examinează individual şi sînt supuse încercărilor corespunzătoare, conform prevederilor din standardele conexe ce conferă prezumţia de conformitate cu cerinţele esenţiale prevăzute la pct.13 din prezenta Reglementare tehnică, sau se efectuează încercări echivalente, pentru a se asigura conformitatea cu cerinţele esenţiale şi pentru a se stabili dacă lotul trebuie acceptat sau respins.
    Se aplică un sistem de prelevare a eşantioanelor avînd următoarele caracteristici:
    a) un nivel de calitate-standard care corespunde unei probabilităţi de acceptare de 95%, cu un procentaj de neconformitate cuprins între 0,5% şi 1,5%;
    b) o calitate-limită care corespunde unei probabilităţi de acceptare de 5%, cu un procentaj de neconformitate cuprins între 5% şi 10%.
    45. Pentru loturile verificate şi considerate conforme, organismul de certificare eliberează, în termen ce nu va depăşi 15 zile, un certificat de conformitate  pe baza rezultatelor încercărilor efectuate. Producatorul trebuie să aplice, sub marca naţională de conformitate SM, numărul de identificare al organismului de certificare care a efectuat evaluările. Toate aparatele din lot pot fi plasate pe piaţă, cu excepţia produselor din eşantion care nu corespund cerinţelor stabilite. Dacă un lot este respins, organismul de certificare sau autoritatea de supraveghere şi control ia măsuri corespunzătoare pentru a împiedica plasarea pe piaţă a lotului respectiv. În cazul respingerii repetate a loturilor, organismul desemnat poate suspenda verificarea statistică. Sub responsabilitatea organismului desemnat, producătorul poate aplica în timpul fabricaţiei numărul de identificare a organismului desemnat.
    46. Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în Republica Moldova, deţine şi pune la dispoziţia organului de supraveghere şi control, la solicitare, certificatele de conformitate eliberate pe numele său.
VI. Verificarea unităţii de produs
(Modulul G)
    47. Verificarea unităţii de produs este procedura prin care producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în  Republica Moldova, asigură şi declară, pe propria răspundere, că aparatul supus evaluării, pentru care a fost eliberat certificatul de conformitate, este conform cerinţelor esenţiale aplicabile din prezenta Reglementare tehnică.
    Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în  Republica Moldova, aplică marca naţională de conformitate SM pe aparat, iar sub ea  aplică numărul de identificare al organismului care a eliberat certificatul de conformitate. Producătorul sau reprezentantul său întocmeşte, în baza documentaţiei tehnice, o declaraţie de conformitate care trebuie păstrată, în original.
    48. Organismul de certificare examinează aparatul individual şi efectuează încercările corespunzătoare, după cum prevăd standardele conexe ce conferă prezumţia de conformitate cu cerinţele prevăzute în prezenta Reglementare tehnică, sau încercările echivalente, pentru a asigura conformitatea produsului cu cerinţele esenţiale din prezenta Reglementare tehnică şi eliberează un certificat de conformitate cu referire la încercările în cauză.
    49. Producatorul întocmeşte un dosar cu documentaţia tehnică. Documentaţia tehnică, conform anexei nr. 3 la prezenta Reglementare tehnică, are scopul de a asigura evaluarea conformităţii produsului respectiv cu cerinţele esenţiale din prezenta Reglementare tehnică şi înţelegerea mai bună a proiectului, a fabricaţiei şi a funcţionării aparatului.
    50. Dacă organismul desemnat consideră necesar, examinările şi încercările pot fi efectuate după instalarea aparatului.
    51. Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie să prezinte, la solicitarea organismului de control, certificatele de conformitate eliberate de organismul desemnat.

Anexa nr. 5
la Reglementarea tehnică „Aparate
consumatoare de combustibili gazoşi”

INSCRIPŢII
    Aparatul sau plăcuţa cu date tehnice trebuie să fie marcate cu marca  naţională de conformitate SM şi cu următoarele informaţii:
    a) denumirea sau sigla producătorului;
    b) denumirea aparatului;
    c) tipul de alimentare electrică utilizată, după caz;
    d) categoria aparatului.

    anexa nr.6