*HPM283/1999 Versiunea originala
ID intern unic:  329383
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
HOTĂRÎRE Nr. 283
din  17.02.1999
pentru aprobarea Regulamentului privind modul de comercializare
a tehnicii militare, armamentului şi altor mijloace tehnice militare
de care dispun Forţele Armate ale Republicii Moldova
Publicat : 23.03.1999 în Monitorul Oficial Nr. 27-28     Data intrarii in vigoare : 17.02.1999

    MODIFICAT
   
HP273 din 21.06.01, MO72/02.07.01

      Parlamentul adoptă prezenta hotărîre.
Art.1. - Se aprobă Regulamentul  privind modul de comercializare a tehnicii  militare, armamentului şi altor mijloace tehnice militare de care dispun Forţele Armate ale Republicii Moldova, cuprins în anexă.
Art.2. - Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării.
    
PREŞEDINTELE
PARLAMENTULUI                                   Dumitru DIACOV

Chişinău, 17 februarie 1999.
Nr. 283-XIV.
Anexă
REGULAMENT
privind modul de comercializare a tehnicii militare,
armamentului şi altor mijloace tehnice militare de care
dispun Forţele Armate ale  Republicii Moldova
I. DISPOZIŢII GENERALE
1.1. Prezentul regulament stabileşte modul de comercializare (vînzare) a bunurilor Forţelor Armate ale Republicii Moldova şi este elaborat în conformitate cu legislaţia în vigoare.
1.2. Conform prezentului regulament, urmează a fi comercializate armamentul, tehnica militară, specială şi de calcul, mijloacele de transport, mijloacele de telecomunicaţii,componentele sistemului automat de comandă, clădirile şi edificiile, denumite în continuare active, supuse inventarierii generale şi detaliate de către ministerele şi departamentele respective şi incluse în listele patrimoniului neutilizat al Forţelor Armate, aprobate de Parlament.
1.3. Nu pot fi  comercializate activele incluse în dotare şi în tabelul de echipament al unităţilor militare, altor  formaţiuni  şi instituţii ale Forţelor Armate. Determinarea acestor active ţine de competenţa Guvernului.
1.4. Acţiunea prezentului regulament se extinde asupra unităţilor militare, altor formaţiuni şi instituţii ale Guvernului, Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Securităţii Naţionale şi Departamentului Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale.
II. OBIECTIVE ŞI SARCINI
2.1. Comercializarea activelor constituie un complex de măsuri întreprinse de ministerele şi epartamentele respective, de alte autorităţi ale administraţiei publice în vederea eliberării oportune de activele de prisos, uzate, învechite şi neutilizate.
2.2. Comercializarea activelor prevede:
a) efectuarea inventarierii generale şi detaliate de către comisiile departamentale;
b) întocmirea listelor activelor propuse pentru comercializare şi examinarea lor de către Colegiul militar, Comandantul Suprem al Forţelor Armate, Comisia guvernamentală pentru comercializarea activelor ForţelorArmate, denumită  în continuare Comisie guvernamentală, spre aprobareulterioară de către Parlament;
c) aprobarea listelor activelor de către Parlament după  examinarea lor de către Comisia pentru securitatea statului şi asigurarea  ordinii publice;
d) comercializarea propriu-zisă a activelor de către ministerele şi departamentele respective, în comun cu Departamentul privatizării.
   
[Pct.2.2  lit.d) în redacţia HP283 din 21.06.01, MO72/02.07.01]
2.3. Criteriile de determinare a activelor care urmează a fi comercializate sînt:
    a) imposibilitatea  reparaţiei lor din cauza deteriorării tehnice, a uzurii morale sau fizice;
    b) nerentabilitatea utilizării în legătură cu schimbarea condiţiilor de exploatare;
    c) lipsa de perspectivă a exploatării ulterioare din cauza costului mare al întreţinerii şi utilizării;
    d) surplusul de active apărut după  modificarea  structurii de organizare a statelor.

III. ORGANELE CARE PREGĂTESC SPRE COMERCIALIZARE ŞI
COMERCIALIZEAZĂ PROPRIU-ZIS ACTIVELE.
DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIUNILE LOR
3.1. Pregătirea  spre comercializare şi comercializarea propriu-zisă a activelor sînt efectuate de către:
a) comisiile departamentale din cadrul ministerelor şi departamentelor respective;
b) Colegiul militar (colegiile ministerelor şi departamentelor);
c) Comandantul Suprem al Forţelor Armate;
d) Comisia guvernamentală;
e) Comisia pentru securitatea statului şi asigurarea ordinii publice a Parlamentului;
f) Parlament;
g) Departamentul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat.
3.2. Comisia departamentală se instituie şi se declară  printr-un ordin al  ministrului  sau al directorului general (directorului) al departamentului respectiv.
3.3. Comisia departamentală are următoarele atribuţii:
a) întocmeşte listele activelor propuse spre a fi comercializate;
b) efectuează  inventarierea  generală şi cea detaliată, determină valoarea reală a activelor propuse spre comercializare;
c) întocmeşte actele de estimare;
d) înaintează propuneri privind preţul  iniţial de vînzare a activelor pornind de  la valoarea lor reziduală estimativă, valoarea estimativă reală şi cererea pe piaţă.
e) negociază cu potenţialii cumpărători;
f) organizează şi desfăşoară concursuri de comercializare a activelor incluse în listele aprobate de Parlament.
    
[Pct.2.3 lit.e-f) introduse prin HP283 din 21.06.01,MO72/02.07.01]
3.4. În acest scop, comisia departamentală:
a) determină  preţul  iniţial  al activelor pornind de  la  valoarea reziduală  de bilanţ în conformitate cu regulamentele în vigoare privind reevaluarea  (indexarea) mijloacelor fixe şi de la uzura fizică reală  a activelor;
b) ţine cont, la determinarea uzurii fizice reale a activelor, de capacitatea  lor de funcţionare, de starea tehnică, de aspectul lor, de cheltuielile  eventuale pentru reparaţii, de raţionalitatea  exploatării şi utilizării în continuare.
3.5. În cazul  în care valoarea reziduală a activelor este nulă  sau nu  corespunde valorii  reale, preţul de vînzare se determină  prin efectuarea expertizei.
3.6. Activele care conţin metale preţioase pot fi comercializate numai cu acordul Ministerului Finanţelor.
3.7. Listele activelor  propuse spre comercializare  se expun  în procesele-verbale ale comisiei departamentale.
3.8. Colegiul militar (colegiul ministerului, departamentului) examinează listele propuse de comisia departamentală şi, după coordonarea lor cu Comandantul Suprem al Forţelor Armate, le transmite Comisiei guvernamentale.
3.9. Comisia  guvernamentală se instituie şi se anunţă prin hotărîre a Guvernului în componenţa viceprim-ministrului (preşedintele comisiei) şi reprezentanţilor ministerelor şi departamentelor respective.
3.10. Comisia   guvernamentală examinează  propunerile colegiilor ministerelor  şi departamentelor  respective privind  comercializarea activelor şi prezintă Guvernului recomandările sale.
3.11. Guvernul, în cadrul şedinţei sale, aprobă propunerile Comisiei guvernamentale şi le remite Parlamentului.
3.12. Propunerile Guvernului  privind vînzarea  activelor  Forţelor Armate  sînt  examinate în Parlament  de Comisia pentru  securitatea statului şi asigurarea ordinii publice.
3.13. Parlamentul examinează propunerile Guvernului după  audierea, în şedinţă  închisă, a  raportului Comisiei guvernamentale şi a coraportului Comisiei pentru securitatea statului şi asigurarea ordinii publice şi aprobă listele prezentate.

IV. COMERCIALIZAREA ACTIVELOR
4.1. Activele incluse în listele aprobate de Parlament se comercializează în cadrul concursurilor de achiziţionare a activelor, desfăşurate, la decizia Guvernului, de către ministerele şi departamentele ale căror active se comercializează în comun cu Departamentul Privatizării. La decizia Guvernului, unele active pot fi comercializate prin tratative directe cu potenţialii cumpărători, fără desfăşurarea concursurilor de comercializare.
     
[Pct.4.1 în redacţia HP283 din 21.06.01, MO72/02.07.01]
4.2. La decizia Guvernului, ministerele şi departamentele, ale căror active se comercializează în comun cu Departamentul Privatizării de Stat negociază preţurile cu potenţialii cumpărători. Pe marginea negocierilor se întocmesc procese-verbale, la care se anexează listele activelor care urmează a fi comercializate, cu indicarea preţurilor lor definitive.
     
[Pct.4.2  modificat prin HP283 din 21.06.01, MO72/02.07.01]
4.3. La concursul pentru achiziţionarea activelor, pot participa, în conformitate  cu legislaţia în vigoare, persoane fizice şi juridice  din Republica Moldova şi din alte state.
4.4. Transmiterea activelor  vîndute  se efectuează  numai după achitarea integrală a preţului lor de vînzare.
4.5. Rezultatele comercializării activelor se aduc  la  cunoştinţă Comandantului  Suprem  al  Forţelor  Armate, conducerii Guvernului şi Parlamentului, preşedintelui Comisiei pentru securitatea statului şi asigurarea ordinii publice a Parlamentului.
4.6. Suma de bani achiziţionată ca rezultat al comercializării activelor se repartizează după cum urmează:  80% se varsă în bugetul de stat, iar 20% sînt trecute pe contul ministerului sau departamentului, ale cărui active au fost comercializate, şi se folosesc de către acestea pentru necesităţi  proprii în baza unui deviz aprobat de Guvern, cu reflectarea operaţiunilor în cauză în darea de seamă privind executarea bugetului.
4.7. Responsabilitatea deplină pentru îndeplinirea cerinţelor prezentului Regulament, pentru achiziţionarea sumelor de bani în urma comercializării activelor şi transmiterea acestor active cumpărătorilor o poartă organul care, conform deciziei Guvernului, a negociat cu potenţialii cumpărători, a organizat concursurile şi a comercializat activele.
[Pct.4.6-4.7 introduse prin HP283 din 21.06.01, MO72/02.07.01]