HGC1185/2008
ID intern unic:  329447
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1185
din  20.10.2008
cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează
în Hotărîrea Guvernului nr. 294 din 17 martie 1998
Publicat : 24.10.2008 în Monitorul Oficial Nr. 190-192     art Nr : 1190
    Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă modificările şi completările ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.294 din 17 martie 1998 “Cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.406-II din 23 decembrie 1997” (se anexează).
    2. Comisia Naţională a Pieţei Financiare şi organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, în termen de 3 luni, vor actualiza formularele de documente primare cu regim special conform anexei nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr. 294 din 17 martie 1998 şi instrucţiunile privind completarea acestora.

    PRIM-MINISTRU                                                    Zinaida GRECEANÎI 

    Contrasemnează:
    Prim-viceprim-ministru,
    ministrul economiei şi comerţului                            Igor Dodon   
    Ministrul finanţelor                                                   Mariana Durleşteanu

    Nr. 1185. Chişinău, 20 octombrie 2008.

Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului nr.1185
din  20 octombrie 2008

Modificările şi completările
ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr. 294 din 17 martie 1998
    Hotărîrea Guvernului nr. 294 din 17 martie 1998 „Cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr. 406-II din 23 decembrie 1997” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr. 30-33, art. 288), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1) pe tot parcursul textului:
    sintagma „Departamentul Analize Statistice şi Sociologie” se substituie cu sintagma „Biroul Naţional de Statistică” la cazul respectiv;
    sintagma „Serviciul fiscal de stat” se substituie cu sintagma „Inspectoratul Fiscal Principal de Stat” la cazul respectiv;
    cuvîntul „contribuabili” se substituie cu cuvîntul „entitate” la cazul respectiv;
    2) la punctul 2, la începutul propoziţiei se introduce sintagma „Ministerul Finanţelor în comun cu” şi  în continuare după text;
    3) la punctul 3, alineatele patru, cinci şi şase vor avea următorul cuprins:
    „Entităţilor, care dispun de un sistem de evidenţă computerizat, li se permite:
    să utilizeze formulare tipizate de documente primare cu regim special prevăzute în Nomenclatorul formularelor tipizate de documente primare cu regim special (anexa nr. 1) imprimate de sine stătător pe hîrtie prevăzută cu însemne de protecţie. Seria şi diapazonul de numere vor fi atribuite de Întreprinderea de Stat „Editura de Imprimare “Statistica”, iar pentru facturile fiscale – de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, confirmate prin certificatul de atribuire a seriei şi numerelor documentelor primare cu regim special (anexa nr.5), cu condiţia corespunderii acestora prevederilor Instrucţiunii privind evidenţa, eliberarea, păstrarea şi utilizarea formularelor tipizate de documente primare cu regim special;
    să excludă sau să introducă indicatori suplimentari în formularele documentelor primare cu regim special prevăzute în anexa nr. 1, cu condiţia menţinerii elementelor obligatorii prevăzute de Codul fiscal şi Legea contabilităţii.”;
    4) după punctul 3 se introduce un punct nou, 31, cu următorul cuprins:
    „31. Comisia Naţională a Pieţei Financiare şi organele centrale de specialitate ale administraţiei publice pot elabora şi promova formulare de documente primare cu regim special şi instrucţiunea privind completarea acestora în coordonare cu Ministerul Finanţelor, Biroul Naţional de Statistică cu completarea anexei nr. 1 la  prezenta hotărîre.”;
    5) punctul 5 în final se completează cu  un nou alineat cu următorul cuprins:
    “Se admite utilizarea de către entităţi a stocurilor de formulare a facturii de expediţie şi anexei la acestea pînă la epuizarea deplină a acestora.”;
    6) anexa nr. 1:
    punctul  „1.Factură de expediţie” se substituie cu punctul „1. Factură”;
    punctul „2.Anexa la factura de expediţie” se substituie cu punctul „2. Anexă la factură”;
    punctul „4.Factura taxei pe valoarea adăugată” se substituie cu punctul  „4. Factură fiscală”;
    punctul  „71.Poliţă de asigurare „Carte verde” se substituie cu punctul „71.Certificat de asigurare „Carte Verde.”;
    la punctul 9 poziţia „TV-22” şi poziţia „TV-28”, cuvintele „hîrtiilor de valoare” se substituie cu cuvintele „valorilor mobiliare” în varianta limbii de stat; 
    după punctul 13 se completează cu un nou punct, 14, cu următorul cuprins:
    „14) Formularul de strictă evidenţă al instituţiilor financiare (bancare):
    Extrasul din contul bancar - factură.”;   
    7) anexa nr. 2:
    la punctul 1, alineatul doi va avea următorul cuprins:
    „Formularele tipizate de documente primare cu regim special se utilizează în cazurile:
    a) înstrăinării activelor cu transmiterea dreptului de proprietate;
    b) prestării serviciilor;
    c) transportării activelor în cadrul entităţii dezintegrate din punct de vedere teritorial;
    d) achiziţionării activelor de la furnizori - cetăţeni;
    e) transmiterii activelor în leasing, arendă, locaţiune.”;
    după alineatul doi se introduc două alineate cu următorul cuprins:
    „Documentele primare cu regim special se întocmesc în timpul efectuării operaţiunii, iar dacă aceasta este imposibil – nemijlocit după efectuarea operaţiunii sau după producerea evenimentului, sau la sfîrşitul perioadei de gestiune, ţinînd cont de concordanţa între venituri şi cheltuieli, care conduce la constatarea concomitentă a veniturilor şi cheltuielilor şi constituie rezultatul nemijlocit al unora şi aceloraşi fapte economice.
    Factura fiscală se întocmeşte la momentul apariţiei obligaţiei fiscale stabilit prin titlul III al Codului fiscal.”;      
    8) la punctul 2, alineatul doi se exclude;
    9) la punctul 3, cuvintele „a facturilor TVA” se substituie prin cuvintele „facturilor fiscale”;
    10) punctul 4 va avea următorul cuprins:
    „4. Formularele tipizate de documente primare cu regim special conţin următoarele elemente obligatorii:
    a) denumirea documentului;
    b) numărul şi seria formularului;
    c) data întocmirii documentului;
    d) denumirea, adresa, IDNO (codul fiscal) al entităţii în numele căreia este întocmit documentul;
    e) denumirea, adresa, IDNO (codul fiscal) al destinatarului documentului, iar pentru persoanele fizice – codul personal;
    f) conţinutul faptelor economice;
    g) etaloanele cantitative şi valorice în care sînt exprimate faptele economice;
    h) funcţia, numele, prenumele şi semnătura, inclusiv digitală, a persoanelor responsabile de efectuarea şi înregistrarea faptelor economice.
    Facturile fiscale conţin şi altă informaţie prevăzută în titlul III al Codului fiscal.
    La livrarea serviciilor semnătura şi aplicarea ştampilei beneficiarului pe primul exemplar al facturii şi/sau al facturii fiscale, în baza cărora sînt înregistrate veniturile, nu este obligatorie. Pe exemplarul doi al facturii beneficiarului, în baza căruia sînt înregistrate cheltuielile, consumurile, semnătura persoanei responsabile şi aplicarea ştampilei acestuia sînt obligatorii.”;
    11) după punctul 4 se completează cu un nou punct, 41, cu următorul cuprins:
    „41. Completarea formularelor documentelor primare cu regim special se efectuează:
    a) manual (citeţ cu cerneală sau pix);
    b) la maşina de dactilografiat sau computerizat;
    c) combinat (manual, la maşina de dactilografiat sau computerizat), cu asigurarea păstrării, arhivării informaţiei conţinute în documentele primare cu regim special, conform regulilor prevăzute de Organul de stat pentru supravegherea şi administrarea Fondului Arhivistic al Republicii Moldova. În cazul  lipsei  informaţiei,  la rubricile  (rînduri, rubrici, coloane) respective se indică  „-” cratimă.”;
    12) la punctul 11 ultimul alineat se exclude.