*HGC939/2007 Versiunea originala
ID intern unic:  329543
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 939
din  16.08.2007
cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii  organizaţionale şi efectivului-limită
ale aparatului central al Ministerului Apărării
Publicat : 24.08.2007 în Monitorul Oficial Nr. 131-135     art Nr : 975
    În temeiul articolului 20 din Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.131-133, art.1018), cu modificările ulterioare, şi întru realizarea Planului de stat de construcţie şi dezvoltare a Forţelor Armate pe anii 2005-2008, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul Ministerului Apărării, conform anexei nr.1;
    structura organizaţională a aparatului central al Ministerului Apărării, conform anexei nr.2;
    lista instituţiilor din subordinea Ministerului Apărării, conform anexei nr.3.
    2. Se stabileşte în Ministerul Apărării o funcţie de viceministru şi efectivul-limită al aparatului central în număr de 50 unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii, conform prevederilor legislaţiei în vigoare, în termenele prevăzute de Planul de stat nominalizat.
    3. Se abrogă unele hotărîri de Guvern, conform anexei nr.4.

    Prim-ministru                                                   Vasile TARLEV

    Contrasemnează:
    Ministrul apărării                                             Vitalie Vrabie
    Ministrul finanţelor                                          Mihail Pop

    Nr. 939. Chişinău, 16 august 2007.

Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr. 939
din 16 august 2007

REGULAMENTUL
Ministerului Apărării
Capitolul I. Dispoziţii generale
   1. Regulamentul Ministerului Apărării (în continuare - Regulament) stabileşte misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile, drepturile şi organizarea activităţii Ministerului Apărării.
     2. Ministerul Apărării (în continuare – Minister) este principalul organ central de specialitate în domeniul apărării naţionale.
    Ministerul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat, de drapel, conturi bancare şi trezoreriale.
    3. În activitatea sa, Ministerul se călăuzeşte de Constituţia şi legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova şi ordinele Comandantului Suprem al     Forţelor Armate, hotărîrile Parlamentului şi Guvernului, de prezentul Regulament şi alte acte normative, precum şi de tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.
Capitolul II. Misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile
şi drepturile Ministerului
    4. Ministerul este organul central de specialitate al administraţiei publice, care elaborează şi promovează politica statului în asigurarea apărării naţionale, conduce, coordonează şi organizează, potrivit legii, activităţile în domeniul apărării naţionale.
     Ministerul este organ de conducere politico-militară şi administrativă a sistemului naţional de apărare a statului.
     5. Ministerul are următoarele funcţii de bază:
     a) elaborează, promovează şi monitorizează politica de apărare;
    b) conduce şi coordonează construcţia şi dezvoltarea Armatei Naţionale şi alte activităţi privind pregătirea sistemului naţional de apărare pentru asigurarea securităţii militare a statului;
     c) coordonează, controlează şi supraveghează implementarea politicii de apărare;
     d) exercită alte funcţii în conformitate cu legislaţia în vigoare.
     6. Întru asigurarea implementării funcţiilor nominalizate, Ministerul îndeplineşte următoarele atribuţii:
     a) în domeniul conducerii şi politicii de apărare:
     1) studiază şi apreciază situaţia politico-militară, determină riscurile şi ameninţările cu caracter militar şi necesităţile ce ţin de asigurarea apărării naţionale;
     2) elaborează şi înaintează, în modul stabilit, propuneri privind măsurile de organizare şi pregătire a sistemului naţional de apărare;
    3) asigură realizarea măsurilor adoptate de autorităţile constituţionale ale statului cu atribuţii în conducerea sistemului naţional de apărare privind îndeplinirea misiunilor Armatei Naţionale şi exercitarea controlului civil asupra activităţii Armatei Naţionale;
     4) promovează politica de apărare şi conduce procesul de planificare a apărării;
     5) participă la colaborarea internaţională în domeniul apărării, iniţiază şi negociază încheierea tratatelor internaţionale, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
     6) întreprinde măsurile necesare pentru atragerea programelor de asistenţă străină destinate sectorului de apărare a ţării;
   7) asigură, în oricare din structurile Armatei Naţionale, efectuarea inspecţiilor, controalelor, evaluărilor şi verificărilor asupra activităţilor de menţinere a capacităţii permanente de luptă şi de mobilizare pentru îndeplinirea sarcinilor, conform destinaţiei;
     8) elaborează politici, directive şi recomandări privind resursele umane, financiare, materiale şi de altă natură destinate apărării naţionale;
    9) înaintează, în modul stabilit, propuneri privind completarea şi perfecţionarea cadrului normativ în domeniul apărării, la formarea bugetului militar şi asigură concordanţa acestora cu standardele de securitate din spaţiul european şi euroatlantic;
    10) asigură reprezentarea Armatei Naţionale în raporturile cu armatele altor state şi organizaţii internaţionale;
    11) elaborează măsuri de protecţie eficientă a forţelor, resurselor şi elementelor infrastructurii menite să asigure apărarea ţării;
    12) menţine relaţii cu publicul, întreprinde măsuri pentru informarea societăţii asupra activităţii Armatei Naţionale şi instituţiilor Ministerului;
    13) participă, în comun cu alte organe centrale de specialitate ale administraţiei publice, la activităţile privind controlul şi neproliferarea armelor;
     14) elaborează recomandări pentru suportul acordat de Armata Naţională la lichidarea consecinţelor calamităţilor naturale şi la acordarea asistenţei umanitare;
     b) în domeniul informaţiei şi cercetării militare:
    1) asigură recepţionarea, prelucrarea, verificarea, sistematizarea şi aprecierea informaţiei privind ameninţările şi pericolele cu caracter militar, care au sau pot avea impact asupra suveranităţii, independenţei şi integrităţii teritoriale a Republicii Moldova;
     2) coordonează şi stabileşte activităţile de cercetare în domeniul apărării naţionale;
     3) asigură, în modul stabilit, Comandamentul Suprem al Forţelor Armate cu informaţii privind aspectele ce ţin de asigurarea securităţii militare a statului;
    4) colaborează, în limitele competenţei sale, cu structurile abilitate ale statului şi cu serviciile de informaţii militare ale altor state în vederea depistării şi contracarării activităţilor îndreptate împotriva securităţii militare a statului;
     5) elaborează politici, directive şi recomandări privind păstrarea secretului de stat, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
     c) în domeniul planificării şi folosirii forţelor:
     1) asigură planificarea şi conducerea operaţiilor (acţiunilor) de apărare;
     2) întreprinde măsurile necesare pentru elaborarea îndrumărilor privind dezvoltarea sistemului de conducere a Armatei Naţionale;
     3) asigură atribuirea forţelor (unităţilor militare) la categoria funcţională respectivă;
     4) asigură elaborarea îndrumărilor pentru participarea efectivului la operaţiuni internaţionale, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
     5) elaborează politici pentru planificarea şi conducerea operaţiunilor informaţionale;
     d) în domeniul asigurării necesităţilor sistemului naţional de apărare:
     1) asigură financiar Armata Naţională, în modul stabilit de legislaţie, din contul alocaţiilor bugetului de stat şi al mijloacelor speciale;
     2) coordonează măsurile de înzestrare cu armament, tehnică şi resurse tehnico-materiale în volumul necesar; este beneficiar de stat în tranzacţiile privind achiziţionarea, crearea, fabricarea, repararea şi testarea armamentului, tehnicii militare şi altor bunuri tehnico-militare; comercializează excedentul neutilizat de tehnică militară, armament şi alte bunuri, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
     3) gestionează mijloacele materiale şi financiare disponibile pentru asigurarea activităţii unităţilor militare şi instituţiilor din subordine şi determină politicile privind normele de uz, întreţinere şi reparare a armamentului, tehnicii militare şi altor bunuri materiale din dotare;
     4) adoptă măsuri de îmbunătăţire a condiţiilor sociale şi de îndeplinire a serviciului militar de către efectiv;
     5) organizează elaborarea îndrumarelor în domeniul asistenţei medicale a efectivului;
     6) adoptă măsuri de planificare şi realizare a construcţiilor capitale;
     7) elaborează politici ce ţin de managementul resurselor umane, de activitatea instituţiilor de învăţămînt militar, de pregătirea cadrelor militare în instituţiile de învăţămînt; asigură managementul corpului de ofiţeri şi efectivului de subofiţeri din cadrul aparatului central al Ministerului, precum şi al corpului de ofiţeri cu grade superioare;
     8) asigură plata pensiilor cetăţenilor care au îndeplinit serviciul militar prin contract, protecţia socială şi juridică a militarilor şi a membrilor familiilor lor, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    9) elaborează politici şi proceduri privind recrutarea şi încorporarea cetăţenilor în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus, chemarea lor la concentrări militare, exerciţii şi antrenamente de mobilizare, la declararea mobilizării, precum şi trecerea în rezervă sau demobilizarea lor;
    10) identifică domeniile de cercetări ştiinţifice ce vizează perfecţionarea sistemului naţional de apărare şi asigură implementarea rezultatelor acestora în activitatea Armatei Naţionale;
     11) elaborează politici de interoperabilitate pentru asigurarea standardelor privind participarea Republicii Moldova la operaţiunile internaţionale.
      7. Întru executarea atribuţiilor ce-i revin, Ministerul este învestit cu următoarele drepturi:
     1) să solicite, în condiţiile legii, şi să primească gratuit date, informaţii sau documente de la organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, de la autorităţile administraţiei publice locale, de la întreprinderi, organizaţii şi instituţii, necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor sale;
    2) să convoace, în modul stabilit, întruniri cu conducătorii şi colaboratorii organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi ai autorităţilor administraţiei publice locale, antrenîndu-i în examinarea şi soluţionarea problemelor ce ţin de competenţa Ministerului;
     3) să creeze, să reorganizeze şi să lichideze instituţii de profil din subordine, conform legislaţiei în vigoare;
    4) în baza şi întru îndeplinirea prevederilor actelor legislative, decretelor (directivelor, ordinelor) Preşedintelui Republicii Moldova – Comandant Suprem al Forţelor Armate, actelor normative ale Guvernului, să emită ordine, acte de comandament cu caracter militar şi alte acte, executorii pentru Minister, Armata Naţională şi instituţiile din subordine, să organizeze şi să controleze executarea lor;
     5) să emită, în caz de necesitate, în comun cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice, ordine şi alte acte;
     6) exercită alte drepturi, stabilite de legislaţia în vigoare.
Capitolul III. Organizarea activităţii Ministerului
    8. Ministerul este condus de ministrul apărării, numit în funcţie de către Preşedintele Republicii Moldova, în modul stabilit de legislaţie.
    Ministrul apărării răspunde de întreaga activitate a Ministerului în faţa Guvernului, precum şi, în calitate de membru al Guvernului, în faţa Parlamentului.
    9. Ministrul apărării:
    1) asigură elaborarea şi promovarea strategiilor şi politicilor guvernamentale în domeniul de activitate al Ministerului, a unei politici de apărare consecvente, precum şi exercitarea controlului civil asupra activităţii Armatei Naţionale;
    2) distribuie împuternicirile viceministrului apărării, şefului Marelui Stat Major al Armatei Naţionale, comandant al Armatei Naţionale, şi şefului Aparatului ministrului apărării, precum şi poate delega acestora unele atribuţii ce ţin de competenţa sa;
     3) stabileşte şi întreţine relaţii internaţionale de colaborare, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
     4) reprezintă interesele Ministerului în raporturile cu celelalte ministere, cu alte autorităţi administrative centrale şi cu autorităţile administraţiei publice locale, în relaţiile cu organizaţii şi întreprinderi, persoane fizice şi juridice, precum şi cu organismele şi structurile militare din străinătate, în limitele împuternicirilor sale;
     5) detaşează militarii şi specialiştii civili din cadrul Ministerului, unităţilor militare şi instituţiilor subordonate, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    6) prezintă, în modul stabilit, propuneri pentru acordarea, pentru merite deosebite, a gradelor militare de general, decorarea cu distincţii de stat şi conferirea de titluri onorifice ale Republicii Moldova militarilor şi salariaţilor din cadrul Ministerului, Armatei Naţionale şi instituţiilor din subordine;
     7) negociază şi încheie, în conformitate cu legislaţia în vigoare, contracte şi acorduri cu organele de stat, cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate pentru soluţionarea problemelor, conform atribuţiilor sale;
     8) în limitele structurii generale şi ale efectivului Armatei Naţionale şi instituţiilor Ministerului, aprobate de Parlament, precum şi în limita fondului de retribuire a muncii, modifică structura organizaţională a statelor Armatei Naţionale şi instituţiilor Ministerului,;
    9) în limitele structurii generale şi ale efectivului-limită, aprobate de Guvern, precum şi în limita fondului de retribuire a muncii, modifică structura organizaţională a aparatului central al Ministerului;
     10) înfiinţează, desfiinţează, dislocă şi redislocă unităţile militare ale Armatei Naţionale şi instituţiile Ministerului;
   11) încadrează în serviciul militar, numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie militarii; numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie salariaţii din aparatul central al Ministerului, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
   12) aprobă regulamentele direcţiilor şi altor subdiviziuni ale aparatului central al Ministerului, regulamentul Marelui Stat Major al Armatei Naţionale, instituţiilor Ministerului;
     13) stabileşte sarcinile şi direcţiile prioritare de activitate ale structurilor subordonate, prevăzute de prezentul Regulament şi de legislaţia în vigoare;
     14) exercită controlul asupra activităţii structurilor subordonate;
     15) anulează ordine, documente de directivă şi dispoziţii ale conducătorilor din subordine ce contravin legislaţiei în vigoare;
     16) aplică sancţiuni disciplinare militarilor şi salariaţilor din cadrul Ministerului, retrogradează şi restabileşte în grad militarii pînă la gradul de colonel inclusiv;
     17) gestionează mijloacele financiare şi tehnico-materiale ale Ministerului;
     18) stabileşte, conform legii, normele privind planificarea, asigurarea materială şi financiară a unităţilor militare şi a instituţiilor din subordine, precum şi privind evidenţa, controlul şi utilizarea mijloacelor materiale şi financiare;
     19) prezidează şedinţele Colegiului militar;
     20) exercită alte împuterniciri, atribuite în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    10. În exercitarea funcţiei de conducere, ministrul apărării este asistat de viceministrul apărării şi de şeful Aparatului ministrului apărării, numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie în conformitate cu legislaţia în vigoare.
     În lipsa ministrului apărării, el este înlocuit de către viceministrul apărării, care poate emite ordine şi alte acte, în limita competenţelor atribuite de ministrul apărării.
     Pentru organizarea activităţii Ministerului, şeful Aparatului ministrului apărării poate semna acte şi indicaţii, în limita competenţelor atribuite de ministrul apărării.
    Prin intermediul şefului Marelui Stat Major al Armatei Naţionale, comandant al Armatei Naţionale, numit în funcţie şi eliberat din funcţie, la propunerea ministrului apărării, prin decret al Preşedintelui Republicii Moldova – Comandant Suprem al Forţelor Armate, ministrul apărării conduce activitatea Armatei Naţionale, avînd competenţă asupra oricărei subdiviziuni ale acesteia.
    11. În cadrul Ministerului se constituie şi activează Colegiul militar, care, în activitatea sa, se călăuzeşte de Regulamentul Colegiului militar, aprobat de ministrul apărării.
    Componenţa Colegiului militar se aprobă de Preşedintele Republicii Moldova – Comandant Suprem al Forţelor Armate, la propunerea ministrului apărării.
    Hotărîrile Colegiului militar sînt aduse la cunoştinţa efectivului, de regulă, prin ordinul ministrului apărării.
    12. Ministerul apărării administrează domeniul public central de specialitate prin intermediul aparatului central al Ministerului, iar conducerea politico- militară a Armatei Naţionale – prin intermediul Marelui Stat Major.
    Aparatul central al Ministerului se constituie din conducerea şi Aparatul ministrului apărării, Direcţia politica de apărare şi planificare a apărării, Direcţia management resurse umane, Direcţia economico-financiară, secţia relaţii publice, serviciul de audit. Personalul scriptic al aparatului central al Ministerului nu intră în numărul de efectiv al Armatei Naţionale.
    13. Corespondenţa Ministerului este semnată de către ministrul apărării, care este în drept să delege această atribuţie persoanelor cu funcţii de răspundere, menţionate la punctul 10 al prezentului Regulament.
    Semnăturile pe actele oficiale ale Ministerului sînt aplicate de către ministrul apărării sau persoanele abilitate, conform actelor normative în vigoare, în una din următoarele forme:
    semnătură personală;
    semnătură digitală.
   14. Întru exercitarea atribuţiilor ce-i revin, Ministerul colaborează cu celelalte ministere, cu alte autorităţi administrative centrale şi cu autorităţile administraţiei publice locale, cu organizaţiile nonguvernamentale, precum şi cu agenţii economici.
    15. Ministerul poate crea grupuri de lucru, comisii întru soluţionarea chestiunilor care, potrivit naturii lor, necesită colaborare cu alte autorităţi.
    Ministerul elaborează actele normative prin intermediul grupurilor de lucru şi/sau prin procedura de coordonare şi avizare a proiectelor de acte normative.
Capitolul IV. Dispoziţii speciale
    16. Cerinţele Ministerului în domeniul apărării naţionale sînt executorii pentru toate organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale, pentru instituţiile publice, agenţii economici şi cetăţenii Republicii Moldova.
    17. Structura generală, efectivul Armatei Naţionale şi al instituţiilor Ministerului se aprobă de către Parlament.
    18. Atribuţiile şi competenţele Marelui Stat Major al Armatei Naţionale sînt determinate de regulamentul acestuia, aprobat de ministrul apărării.
    19. Din momentul instituirii în stat a stării de urgenţă, de asediu sau de război, Ministerul, în calitatea sa de organ guvernamental, întreprinde toate măsurile de asigurare politică, legislativă (juridică), tehnico-materială şi financiară, de pregătire şi protecţie socială a cadrelor, îndreptate spre executarea sarcinilor militare puse în seama Armatei     Naţionale de către Preşedintele Republicii Moldova - Comandant Suprem al Forţelor Armate.

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 939
din 16 august 2007

Structura
organizaţională a aparatului central al Ministerului Apărării
    Conducerea şi Aparatul ministrului apărării (cu statut de direcţie generală)
    Direcţia politică de apărare şi planificare a apărării
    Direcţia management resurse umane
    Direcţia economico-financiară
    Secţia relaţii publice
    Serviciul de audit

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului nr.939

din 16 august 2007


Lista instituţiilor

din subordinea Ministerului Apărării


    1. Departamentul dotări

    2. Direcţia inspecţia generală*

    3. Direcţia analiză şi informaţie*

    4. Institutul militar al Forţelor Armate

    5. Orchestra Prezidenţială a Republicii Moldova

    6. Clubul sportiv central al Armatei Naţionale

    7. Casa centrală a Armatei Naţionale

    8. Muzeul Armatei Naţionale a Republicii Moldova

    9. Centrul mass-media militară

    10. Spitalul clinic militar central

    11. Centrul consultativ-diagnostic

    12. Centrul de medicină preventivă

    13. Comisia centrală de expertiză medico-militară a Forţelor Armate ale Republicii Moldova


    „Notă. Salariile de funcţie pentru corpul de ofiţeri al direcţiilor subordonate nemijlocit ministrului apărării, se stabilesc în conformitate cu tabelul nr.1 anexa nr.1 ale Hotărîrii Guvernului nr.650 din 12 iunie 2006”.

Anexa nr.4

la Hotărîrea Guvernului nr.939

din 16 august 2007


LISTA

hotărîrilor de Guvern care se abrogă

    1. Hotărîrea Guvernului nr.184 din 29 februarie 2000 „Cu privire la Regulamentul şi structura organizaţională a aparatului central al Ministerului Apărării” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.27-28, art.264).

   2. Hotărîrea Guvernului nr.886 din 24 august 2001 „Cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului nr.184 din 29 februarie 2000” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.106, art.935).

    3. Punctul 2 din Modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.951 din 20 august 2004 „Cu privire la aprobarea modificărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.156-162, art.1125).

    4. Hotărîrea Guvernului nr.518 din 6 iunie 2005 „Cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului nr.184 din 29 februarie 2000” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.80-82, art.554).