*LPC139/2007 Versiunea originala
ID intern unic:  330687
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 139
din  21.06.2007

asociaţiilor de economii şi împrumut
Parlamentul adoptă prezenta lege organică

Publicat : 03.08.2007 în Monitorul Oficial Nr. 112-116     art Nr : 506
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
    Articolul 1. Scopul şi obiectul prezentei legi 
    (1) Prezenta lege are ca scop protecţia drepturilor şi intereselor legale ale membrilor asociaţiilor de economii şi împrumut.
    (2) Prezenta lege are ca obiect reglementarea relaţiilor ce reies din exercitarea dreptului persoanelor la libera asociere prin constituirea de asociaţii de economii şi împrumut. 
    Articolul 2. Domeniul de aplicare
    (1) Prezenta lege se aplică asociaţiilor de economii şi împrumut.
    (2) Asupra asociaţiilor de economii şi împrumut nu se extinde acţiunea legilor şi altor acte normative care reglementează activitatea instituţiilor financiare şi asociaţiilor obşteşti.
    Articolul 3. Noţiuni principale
    În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni principale:
    administrator - membru al consiliului, membru al comisiei de cenzori, director executiv, contabil-şef, conducător al filialei, precum şi alte persoane abilitate, conform legislaţiei sau statutului asociaţiei de economii şi împrumut, să-şi asume obligaţii, de sine stătător sau împreună cu alţii, în numele şi în contul asociaţiei;
    asociaţie centrală - asociaţie de economii şi împrumut ai cărei fondatori şi membri pot fi doar asociaţiile de economii şi împrumut şi care, în activitatea sa, se conduce de prezenta lege;
    asociaţie de economii şi împrumut, denumită în continuare asociaţie, - organizaţie necomercială cu statut juridic special, constituită benevol de persoane fizice şi juridice, asociate pe principii comune, care acceptă de la membrii săi  depuneri de economii, le acordă acestora împrumuturi, precum şi alte servicii financiare, în conformitate cu categoria licenţei pe care o deţine;
    autoritate de supraveghere - autoritate publică care reglementează şi supraveghează activitatea asociaţiilor, inclusiv a asociaţiilor centrale, în conformitate cu legislaţia;
    capital instituţional - fonduri proprii pe care asociaţia trebuie să le deţină şi să le menţină în conformitate cu prezenta lege şi cu actele normative ale autorităţii de supraveghere;
    depunere de economii - sumă de bani, depusă în asociaţie de către membrul acesteia pe baza contractului în scris, pe termen stabilit sau la vedere, cu sau fără dobîndă, care urmează a fi restituită la scadenţă sau la cerere;
    fond de lichidităţi - fond constituit, în scopul asigurării centralizate cu lichidităţi a asociaţiilor, din mijloace ale asociaţiilor care acceptă de la membrii lor depuneri de economii în mărimea şi în modul stabilite de autoritatea de supraveghere;   
    fond de stabilizare
- fond de mijloace băneşti centralizat în scopul acordării de asistenţă asociaţiilor, constituit, gestionat şi utilizat conform actelor normative ale autorităţii de supraveghere;
    măsură de stabilizare - măsură aplicată de autoritatea de supraveghere faţă de asociaţie în scopul înlăturării încălcărilor şi neajunsurilor depistate, precum şi  în scopul îmbunătăţirii situaţiei existente.
Articolul 4. Scopul, principiile şi particularităţile 
                   activităţii asociaţiei
    (1) Asociaţia are ca scop sprijinirea activităţilor legale ale membrilor săi în vederea îmbunătăţirii condiţiilor economice şi sociale ale acestora prin acordarea serviciilor specificate la art.7.
    (2) Principiile activităţii asociaţiei sînt:
    a) asocierea benevolă a persoanelor fizice şi juridice prin comunitate teritorială, profesională, religioasă sau de interese şi libera disociere, în conformitate cu legislaţia;
    b) participarea personală sau prin reprezentant a membrilor ei în organele de conducere şi de control, în conformitate cu legislaţia;
    c) egalitatea în drepturi personale nepatrimoniale a membrilor asociaţiei, indiferent de mărimea cotei de membru, inclusiv deţinerea de către fiecare membru al asociaţiei a unui singur vot în organele de conducere;
    d) accesul egal al membrilor ei la serviciile de acceptare a depunerilor de economii, de acordare a împrumuturilor şi la alte servicii oferite în conformitate cu legislaţia, cu categoria licenţei deţinute, cu statutul şi cu politicile asociaţiei;
    e) minimalizarea riscurilor asociaţiei.
    (3) Asociaţia nu poate avea mai puţin de 50 de membri.
    (4) Asociaţia se constituie pe termen nelimitat, dacă statutul ei nu prevede altfel.
   (5) Profitul anual al asociaţiei, în cazul obţinerii acestuia, se direcţionează, în primul rînd, spre conformarea cu cerinţa privind capitalul instituţional, stabilită în condiţiile art.33, apoi spre rezervele asociaţiei, în conformitate cu prezenta lege, cu actele normative ale autorităţii de supraveghere şi cu statutul asociaţiei.
Capitolul II
ASOCIAŢIA
    Articolul 5. Denumirea şi sediul asociaţiei
    (1) Denumirea deplină a asociaţiei va conţine în mod obligatoriu sintagma “Asociaţia de Economii şi Împrumut” sau abrevierea “A.E.Î.”.
    (2) Organele de conducere ale asociaţiei activează la sediul acesteia.
    Articolul 6. Organele de conducere şi de control ale 
                       asociaţiei
    (1) Organele de conducere ale asociaţiei sînt:
    a) adunarea generală a membrilor ei;
    b) consiliul;
    c) directorul executiv.
    (2) Organul de control al asociaţiei este comisia de cenzori.
    Articolul 7. Serviciile acordate de asociaţie
    (1) Asociaţia, în funcţie de categoria licenţei deţinute, poate oferi membrilor săi următoarele servicii:
    1) acordarea de împrumuturi;
    2) acceptarea următoarelor tipuri de depuneri de economii:
    a) la termen;
    b) la vedere;
    3) acordarea de servicii aferente împrumuturilor;
    4) acordarea de consultaţii;
    5) acordarea altor servicii, cu acordul scris al autorităţii de supraveghere.
   (2) Asociaţia poate investi mijloacele sale băneşti, neutilizate la acordarea împrumuturilor, în conformitate cu politica de investiţii aprobată de consiliu. Totodată, efectuarea investiţiilor în capital sau în valori mobiliare ale societăţilor comerciale şi instituţiilor financiare supuse controlului  din partea autorităţii de supraveghere sau a Băncii Naţionale a Moldovei, cu excepţia instrumentelor financiare derivate, se permite doar asociaţiilor care deţin licenţă de categoria B sau C şi asociaţiilor centrale şi doar cu acordul scris al autorităţii de supraveghere.
    (3) La îndeplinirea activităţilor specificate la alin.(1) şi (2), asociaţia este obligată să respecte cerinţele şi limitele stabilite de autoritatea de supraveghere.
    (4) Asociaţia nu are dreptul să acorde alte servicii financiare sau servicii de alt gen, să încalce condiţiile de licenţiere, precum şi să efectueze activităţi comerciale sau de producţie, altele decît cele stabilite în licenţa deţinută şi care reies nemijlocit din acestea.
    Articolul 8. Normele de prudenţă financiară
    (1) Autoritatea de supraveghere stabileşte normele de prudenţă financiară, aplicate tuturor asociaţiilor licenţiate, în scopul protecţiei intereselor membrilor acestora, prevenirii, controlului şi gestionării riscurilor asociaţiilor şi ale întregului sistem.
    (2) Asociaţiile sînt obligate să respecte normele de prudenţă financiară, stabilite de autoritatea de supraveghere pentru fiecare categorie de licenţă deţinută, norme care se referă cel puţin la cerinţele privind:
    a) capitalul instituţional;
    b) limitele maxime la acordarea împrumuturilor, la efectuarea investiţiilor în imobil şi în alte active;
    c) lichiditatea, corespunderea scadenţelor şi ratelor dobînzilor aferente creanţelor şi datoriilor;
    d) evaluarea şi clasificarea activelor, formarea provizioanelor pentru acoperirea pierderilor din împrumuturi;
    e) achitarea şi menţinerea nivelului minim al investiţiilor şi contribuţiilor în fondul de lichidităţi şi, respectiv, în fondul de stabilizare.
    (3) Toate operaţiunile de acordare a împrumuturilor şi de acceptare a depunerilor de economii vor fi documentate prin contracte corespunzătoare ce vor reflecta clar sumele, termenele, ratele dobînzilor şi alte condiţii necesare, în conformitate cu prevederile legislaţiei şi cu politicile respective ale asociaţiei.
    (4) Organele de conducere şi de control ale asociaţiei au obligaţia de a înştiinţa fără întîrziere autoritatea de supraveghere despre orice încălcare a normelor de prudenţă financiară.
    Articolul 9. Drepturile şi obligaţiile asociaţiei
    (1) Asociaţia este în drept:
    a) să dispună de patrimoniul său;
    b) să dobîndească şi să exercite în nume propriu drepturi patrimoniale şi nepatrimoniale;
    c) să-şi asume obligaţii;
    d) să ia împrumuturi de la asociaţia centrală al cărei membru este, precum şi de la alţi creditori;
    e) să achiziţioneze active ale altei asociaţii, inclusiv ale asociaţiei centrale;
    f) să se prezinte în calitate de reclamant sau pîrît în instanţa judecătorească.
    (2) Asociaţia este obligată să activeze în conformitate cu legislaţia, cu statutul şi cu regulamentele interne, inclusiv:
    a) să ofere, la solicitarea membrilor, informaţii privind activitatea sa, în conformitate cu prezenta lege şi cu statutul său;
    b) să prezinte, în conformitate cu Legea contabilităţii, cu standardele naţionale de contabilitate şi actele normative ale autorităţii de supraveghere, rapoarte financiare şi specializate, alte documente, informaţii şi date despre activitatea sa;
    c) în cazul acceptării depunerilor de economii de la membrii săi, să participe la constituirea fondului de lichidităţi şi a fondului de stabilizare, în mărimea şi în modul stabilite de autoritatea de supraveghere;
    d) să permită personalului autorităţii de supraveghere şi administratorilor insolvabilităţii accesul în sediu, în filiale şi în reprezentanţe şi să coopereze cu ei;
    e) să execute actele normative ale autorităţii de supraveghere şi să asigure implementarea măsurilor de stabilizare.
    Articolul 10. Restricţii în activitatea asociaţiei
    Asociaţia nu este în drept:
    a) să acorde servicii persoanelor care nu sînt membri ai asociaţiei;
    b) să desfăşoare activităţi sau operaţiuni în străinătate;
    c) să acorde servicii sau să efectueze investiţii, conform art.7, în valută străină;
    d) să efectueze investiţii în capital, în valori mobiliare sau în instrumente financiare derivate ale cooperativelor şi societăţilor comerciale, altele decît cele menţionate la art.7 alin.(2);
    e) să emită valori mobiliare şi instrumente financiare derivate.
    Articolul 11. Răspunderea asociaţiei şi a membrilor ei
    (1) Asociaţia răspunde pentru obligaţiile sale cu întreg patrimoniul deţinut cu titlu de proprietate.
    (2) Membrii asociaţiei nu răspund pentru obligaţiile asociaţiei, iar aceasta nu răspunde pentru obligaţiile membrilor săi.
    Articolul 12. Cerinţele faţă de administratori
   (1) Administratorii trebuie să corespundă cerinţelor stabilite de actele normative ale autorităţii de supraveghere privind calificarea, experienţa, studiile, reputaţia de afaceri, legăturile de rudenie.
    (2) Administratorii trebuie să fie membri ai asociaţiei. Această cerinţă nu se referă la directorul executiv, la contabilul-şef al asociaţiei şi la conducătorul filialei, care pot să nu fie membri ai asociaţiei.
    (3) Nu poate fi administrator al asociaţiei persoana care:
    a) ocupă altă funcţie în aceeaşi asociaţie;
    b) este administrator al altei asociaţii, cu excepţia prevăzută la art.55 alin.(4);
    c) este conducător sau angajat al autorităţii de supraveghere ori este funcţionar în altă autoritate publică;
    d) prin legislaţie sau prin hotărîre a instanţei judecătoreşti, este lipsită de dreptul de a deţine funcţia respectivă;
    e) are antecedente penale nestinse;
    f) este incapabilă sau limitată în capacitatea de exerciţiu;
    g) este debitor, cu împrumut expirat mai mult de 90 de zile;
    h) este auditor al acestei asociaţii.
    (4) Administratorii care au adoptat hotărîri comune ce au prejudiciat interesele asociaţiei poartă faţă de aceasta răspundere patrimonială solidară în mărimea prejudiciului cauzat.
    Articolul 13. Conflictul de interese
    (1) Asociaţia trebuie să evite în activitatea sa conflictul de interese.
    (2) În cazul apariţiei conflictului de interese, asociaţia îl va soluţiona în conformitate cu legislaţia civilă.
    Articolul 14. Confidenţialitatea informaţiilor
    (1) Administratorii şi angajaţii asociaţiei, precedenţi şi actuali, sînt obligaţi să păstreze confidenţialitatea informaţiilor de care au luat cunoştinţă în procesul exercitării funcţiilor, să nu le utilizeze în scop personal sau al terţilor şi să nu permită acestora accesul la informaţii, cu excepţia dezvăluirii de informaţii efectuate în conformitate cu alin.(2).
    (2) Informaţiile confidenţiale se dezvăluie autorităţii de supraveghere, organelor de urmărire penală, instanţelor judecătoreşti şi organelor de control de stat.
    (3) Consiliul asociaţiei va aproba nomenclatorul informaţiilor şi documentelor confidenţiale, modul şi nivelul de acces la acestea.
    Articolul 15. Păstrarea documentelor şi accesul la ele
    (1) Asociaţia este obligată să asigure păstrarea următoarelor documente:
    a) certificatul înregistrării de stat;
    b) licenţa;
    c) statutul, modificările şi completările lui;
    d) regulamentele interne, modificările şi completările lor;
    e) politicile asociaţiei;
    f) registrul membrilor;
    g) procesele-verbale ale adunărilor generale ale membrilor asociaţiei, ale şedinţelor consiliului şi comisiei de cenzori;
    h) ordinele, dispoziţiile şi rapoartele de activitate ale organelor de conducere şi de control;
    i) contractele şi acordurile;
    j) documentele contabile primare şi cele centralizatoare, conturile şi registrele contabile, rapoartele financiare, rapoartele specializate şi dările de seamă fiscale;
    k) actele de control ale autorităţii de supraveghere, rapoartele comisiei de cenzori, rapoartele de audit şi alte acte de control asupra activităţii sale;
    l) alte documente prevăzute de actele normative, de statut şi de regulamentele interne.
    (2) Documentele specificate la alin.(1) se păstrează la sediul asociaţiei în următoarele termene:
    a) cele de la lit.a)-f) - permanent;
    b) cele de la lit.g)-k) - 5 ani;
    c) cele de la lit.l) - în termenele prevăzute de actele corespunzătoare.
    (3) Asociaţia asigură accesul reprezentanţilor autorităţii de supraveghere şi ai altor autorităţi ale administraţiei publice, abilitate conform legislaţiei, la documentele indicate la alin.(1).
    Articolul 16. Filialele şi reprezentanţele
    (1) Filialele şi reprezentanţele asociaţiei se înregistrează în modul şi în condiţiile stabilite de legislaţia cu privire la înregistrarea de stat a întreprinderilor şi organizaţiilor.
    (2) Asociaţia poate crea filiale şi poate deschide reprezentanţe pe teritoriul Republicii Moldova, ţinînd cont de prevederile art.29.
Capitolul III
MEMBRII ASOCIAŢIEI
    Articolul 17. Condiţiile de obţinere a calităţii de membru
    (1) Membri ai asociaţiei pot deveni persoanele fizice cu capacitate deplină de exerciţiu şi persoanele juridice care întrunesc următoarele condiţii:
    a) persoanele fizice sînt cetăţeni ai Republicii Moldova sau apatrizi;  persoanele juridice sînt înregistrate în Republica Moldova conform legislaţiei şi  împotriva acestora nu este intentat un proces de insolvabilitate;
    b) au fost aprobate de către consiliul asociaţiei;
    c) au depus cota de membru în conformitate cu statutul asociaţiei.
    (2) Persoana obţine calitatea de membru al asociaţiei după adoptarea de către consiliu a hotărîrii privind primirea sa în asociaţie şi după achitarea cotei de membru.
    Articolul 18. Cererea de primire în asociaţie
    (1) Cererea de primire în asociaţie este individuală. La cerere se vor anexa copiile de pe:
    a) actul de identitate - în cazul persoanei fizice;
    b) extrasul din Registrul de stat al întreprinderilor şi organizaţiilor - în cazul persoanei juridice înregistrate de organul înregistrării de stat;
    c) alte documente prevăzute de statut.
    (2) Cererea de primire în asociaţie se depune la sediul acesteia. Consiliul asociaţiei va examina cererea la şedinţa imediat următoare, adoptînd hotărîrea privind primirea sau refuzul de primire în asociaţie.
    Articolul 19. Drepturile membrului asociaţiei
    (1) Membrul asociaţiei este în drept:
    a) să participe la activităţile asociaţiei, să aleagă şi să fie ales în consiliul asociaţiei sau în comisia de cenzori;
    b) să participe la adunările generale ale membrilor asociaţiei personal sau prin intermediul reprezentantului său împuternicit prin procură, eliberată în modul stabilit de legislaţie;
    c) să primească de la administratori informaţii, date şi documente privind activitatea asociaţiei, în termenele şi în modul prevăzute de statut;
    d) să beneficieze de serviciile asociaţiei.
    (2) Membrul asociaţiei beneficiază şi de alte drepturi prevăzute de legislaţie şi de statutul asociaţiei.
    (3) Încălcarea drepturilor membrilor asociaţiei poate fi atacată în organele de conducere ale asociaţiei, în autoritatea de supraveghere sau în instanţa judecătorească.
    Articolul 20. Obligaţiile membrului asociaţiei
    Membrul asociaţiei este obligat:
    a) să execute prevederile prezentei legi, ale statutului şi ale regulamentelor interne ale asociaţiei;
    b) să informeze asociaţia despre orice modificare a datelor proprii introduse în registrul membrilor asociaţiei;
    c) să nu întreprindă acţiuni ce ar putea prejudicia asociaţia.
    Articolul 21. Cota de membru
    (1) Mărimea cotei de membru este stabilită de adunarea generală a membrilor asociaţiei.
    (2) Membrii asociaţiei nu îşi păstrează dreptul asupra cotei de membru pe care au depus-o.
    Articolul 22. Răspunderea pentru nerambursarea
                         împrumutului şi/sau neplata dobînzii     
                         aferente la scadenţă
    (1) În cazul în care membrul nu restituie la scadenţă împrumutul acordat de asociaţie, nu plăteşte dobînda şi alte sume aferente împrumutului în conformitate cu contractul de împrumut, pierderile cauzate asociaţiei sînt acoperite succesiv:
    a) din contul gajului şi al altor forme de garanţii pentru împrumutul acordat membrului, conform legislaţiei şi contractului de împrumut;
    b) din contul dobînzilor la depunerile de economii;
    c)  din contul depunerilor de economii;
    d) din alt patrimoniu al membrului, în temeiul hotărîrii arbitrajului sau a judecăţii.
    (2) În cazul în care asociaţia a acordat un împrumut cu încălcarea prevederilor prezentei legi şi a normelor de prudenţă financiară, debitorul, împreună cu administratorii care, ştiind de faptul încălcării, au adoptat decizia de acordare a împrumutului respectiv, poartă răspundere solidară în faţa asociaţiei pentru soldul nerambursat la scadenţă al împrumutului şi/sau neplata dobînzii aferente, cu excepţia administratorilor care au votat împotrivă şi opinia lor a fost consemnată separat în procesul-verbal al şedinţei respective.
    Articolul 23. Încetarea calităţii de membru
    (1) Calitatea de membru al asociaţiei încetează prin retragere, excludere, deces al persoanei fizice, reorganizare sau lichidare a persoanei juridice şi prin lichidare a asociaţiei.
    (2) Membrul poate fi exclus din asociaţie, în temeiul hotărîrii consiliului, pentru nerespectarea prevederilor art.20, în conformitate cu procedura prevăzută de statutul asociaţiei.
    (3) Excluderea membrului debitor din asociaţie nu-l exonerează pe acesta de răspunderea pentru nerambursarea împrumutului şi/sau neplata dobînzii aferente la scadenţă.
    Articolul 24. Registrul membrilor asociaţiei
    (1) Asociaţia este obligată să ţină registrul membrilor săi.
    (2) Registrul membrilor se ţine în conformitate cu prezenta lege, cu statutul şi cu regulamentele interne ale asociaţiei.
    (3) Registrul membrilor asociaţiei va conţine:
    a) denumirea deplină a asociaţiei şi sediul acesteia;
    b) numele, prenumele şi domiciliul membrului persoană fizică;
    c) denumirea, numărul unic de identificare, adresa juridică a membrului persoană juridică;
    d) alte date stabilite în statut.
    (4) La registru se anexează copiile de pe documentele specificate la art.18 alin.(1).
   (5) Directorul executiv sau, în cazul în care directorul executiv nu a fost numit, consiliul este responsabil de ţinerea registrului membrilor asociaţiei şi este obligat să elibereze extrasul din registru în termen de 5 zile de la data depunerii solicitării în scris.
Capitolul IV
CONSTITUIREA ŞI ÎNREGISTRAREA DE  STAT A ASOCIAŢIEI
    Articolul 25. Constituirea asociaţiei
    (1) Asociaţia se constituie prin hotărîre a adunării de constituire.
    (2) Adunarea de constituire a asociaţiei se ţine pe principii benevole, la ea pot participa persoane fizice care corespund prevederilor art.17 alin.(1) lit.a).
    (3) Adunarea de constituire:
    a) hotărăşte asupra constituirii asociaţiei;
    b) aprobă statutul asociaţiei;
    c) aprobă prima componenţă a consiliului, pe un termen de 2-4 ani, astfel încît să se respecte prevederile art.41 alin.(2), şi componenţa comisiei de cenzori a asociaţiei;
    d) stabileşte persoana (persoanele) împuternicită să reprezinte asociaţia la înregistrarea acesteia;
    e) soluţionează alte probleme privind iniţierea activităţii asociaţiei.
    (4) Documentele de constituire ale asociaţiei sînt:
    a) procesul-verbal al adunării de constituire, la care se anexează lista fondatorilor cu semnăturile acestora;
    b) statutul.
    (5) Procesul-verbal al adunării de constituire şi statutul se semnează de către preşedintele şi secretarul adunării de constituire.
    Articolul 26. Statutul asociaţiei
    (1) În statutul asociaţiei se va indica:
    a) denumirea asociaţiei;
    b) sediul asociaţiei;
    c) scopul şi principiile activităţii, limitele administrativ-teritoriale în care asociaţia este autorizată să activeze în conformitate cu categoria de licenţă pe care o deţine (o solicită);
    d) genurile de activitate permise conform art.29;
    e) numele, prenumele, domiciliul, data naşterii, cetăţenia şi alte date din actele de identitate ale fondatorilor;
    f) condiţiile şi modul de admitere în asociaţie, modul de retragere şi de excludere a membrilor ei;
    g) mărimea cotei de membru;
    h) modul de formare a patrimoniului, inclusiv a capitalului;
    i) drepturile şi obligaţiile membrilor şi ale asociaţiei;
    j) modul de desemnare şi de revocare a membrilor organelor de conducere şi de control ale asociaţiei;
    k) structura şi competenţa organelor de conducere şi de control ale asociaţiei;
    l) modul de activitate a organelor de conducere şi de control, de adoptare a hotărîrilor, inclusiv în cazul conflictului de interese;
    m) modul de prezentare a informaţiei membrilor asociaţiei şi răspunderea administratorilor pentru neprezentarea ei;
    n) date privind filialele şi reprezentanţele asociaţiei, modul de constituire şi de lichidare a acestora;
    o) modul şi condiţiile de reorganizare şi de lichidare a asociaţiei.
    (2) În statutul asociaţiei pot fi incluse şi alte prevederi care nu contravin legislaţiei.
    (3) Prevederile statutului asociaţiei care contravin legislaţiei sînt nule.
    (4) Modificările şi completările la statutul asociaţiei se operează cu avizul autorităţii de supraveghere, eliberat în conformitate cu art.27 alin.(3).
    Articolul 27. Înregistrarea de stat
    (1) Asociaţia se înregistrează în conformitate cu legislaţia privind înregistrarea de stat a întreprinderilor şi organizaţiilor.
    (2) Înregistrarea de stat a asociaţiei se efectuează cu avizul autorităţii de supraveghere.
    (3) Autoritatea de supraveghere stabileşte, prin act normativ, procedura de solicitare şi de eliberare a avizului, documentele necesare a fi anexate la cererea de eliberare a avizului, temeiurile pentru respingerea cererii şi modalitatea de informare a asociaţiei.
Capitolul V
LICENŢIEREA ASOCIAŢIEI
    Articolul 28. Licenţierea asociaţiei
    (1) Asociaţia înregistrată se supune licenţierii în conformitate cu legislaţia privind licenţierea unor genuri de activitate, cu particularităţile prevăzute de prezenta lege.
    (2) Licenţa va conţine informaţii privind limitele administrativ-teritoriale în care asociaţia este licenţiată să activeze.
    (3) Licenţa se eliberează pe un termen nelimitat.
    (4) Copia licenţei va fi afişată la vedere în locul unde asociaţia este autorizată să activeze şi unde poate fi citită de către public.
    Articolul 29. Categoriile licenţei
    (1) În scopul controlului riscurilor asumate de asociaţie, se stabilesc  3 categorii ale licenţei de activitate, acordate de autoritatea de licenţiere: A, B şi C.
    (2) Licenţa de categoria A poate fi acordată asociaţiei nou-create ai cărei membri sînt doar persoane fizice şi  al cărei scop este prestarea către membrii săi a serviciilor  specificate la art.7 alin.(1) pct.1) şi pct.3)-5). Licenţa este valabilă în limita unităţii administrativ-teritoriale de nivelul întîi în care este înregistrată asociaţia şi nu acordă dreptul de instituire a filialelor şi de deschidere a  reprezentanţelor pe teritoriul unităţii menţionate.
    (3) Licenţa de categoria B  poate fi acordată asociaţiei nou-create sau asociaţiei care deţine licenţă de categoria A, ai cărei membri sînt doar persoane fizice şi al  cărei scop  este prestarea către membrii săi a serviciilor  specificate la art.7 alin.(1) pct.1), pct.2) lit.a) şi pct.3)-5). Licenţa este valabilă în limita unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea în care este înregistrată asociaţia şi acordă acesteia dreptul de a institui filiale şi a deschide reprezentanţe pe teritoriul unităţii menţionate.
    (4) Licenţa de categoria C  poate fi acordată asociaţiei care a deţinut în decurs de cel puţin un an licenţă de categoria B, ai cărei membri pot fi persoane fizice şi juridice şi  al cărei scop este prestarea către membrii săi a serviciilor specificate la art.7 alin.(1). Licenţa este valabilă pe întreg teritoriul Republicii Moldova şi acordă asociaţiei dreptul de a institui filiale şi a deschide reprezentanţe în întreaga ţară.
    (5) Asociaţia care deţine licenţă de categoria A sau B poate solicita extinderea teritorială a acţiunii licenţei asupra unităţii administrativ-teritoriale vecine de acelaşi nivel, fără modificarea categoriei licenţei deţinute. Extinderea acţiunii licenţei poate fi aprobată doar asupra unităţilor administrativ-teritoriale din  imediata vecinătate a unităţii în care este înregistrat sediul asociaţiei solicitante.
    (6) Extinderea teritorială a acţiunii licenţei, precum şi eliberarea licenţei de altă categorie se efectuează prin reperfectare, în conformitate cu art.30.
    Articolul 30.Cererea de eliberare sau de reperfectare
                        a licenţei
    (1) Cererea de eliberare sau de reperfectare a licenţei va fi depusă în conformitate cu legislaţia privind licenţierea unor genuri de activitate, anexîndu-se documentele specificate de legislaţia menţionată, cele prevăzute la alin.(2) sau, după caz, cele prevăzute la alin.(3) din prezentul articol.
    (2) Asociaţia va anexa la cererea de eliberare a licenţei următoarele documente:
    a) business-planul asociaţiei pentru următorii 3 ani de activitate, care va conţine informaţii privind membrii asociaţiei şi principiile de asociere, limitele teritoriale şi serviciile prevăzute a fi acordate conform licenţei solicitate, politicile referitoare la împrumuturi, depunerile de economii, investiţii şi personal, planul financiar, inclusiv prognoza veniturilor, cheltuielilor şi rezultatelor financiare, prognoza fluxului de mijloace băneşti, strategia de conformare cu cerinţa privind capitalul instituţional, managementul riscului de împrumut, inclusiv diversificarea activelor, riscului de lichiditate şi riscului ratei dobînzii, sistemul de control intern etc.;
    b) copia actului de proprietate, a contractului de locaţiune, de comodat sau a altui document ce atestă drepturile reale asupra imobilului în care asociaţia îşi va desfăşura activitatea.
    (3) În cazul depunerii cererii de reperfectare a licenţei în baza prevederilor art.29, asociaţia va anexa documentele specificate  la alin.(2) din prezentul  articol.
   (4) Autoritatea de licenţiere remite autorităţii de supraveghere spre coordonare business-planul în termen de 2 zile lucrătoare de la data recepţionării acestuia. Autoritatea de supraveghere acceptă business-planul în cazul în care se constată că:
    a) asociaţia intenţionează să activeze în conformitate cu prezenta lege şi cu actele normative ale autorităţii de supraveghere;
    b) asociaţia a efectuat toate aranjamentele şi a planificat adecvat resursele necesare unei activităţi sigure, prudente şi financiar stabile.
    (5) Autoritatea de supraveghere decide referitor la aprobarea business-planului şi informează autoritatea de licenţiere în termen de  5 zile lucrătoare de la data primirii acestuia.
    Articolul 31. Suspendarea licenţei
    (1) Prin derogare de la legislaţia privind licenţierea unor genuri de activitate, licenţa se suspendă prin decizie a autorităţii de supraveghere, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
    (2) Autoritatea de supraveghere va decide asupra necesităţii suspendării licenţei, luînd în considerare specificul activităţii asociaţiei, necesitatea de a evita întreruperea activităţii, obiectivul asociaţiei, care constă în acordarea continuă de servicii calitative şi diverse membrilor ei, precum şi necesitatea protejării continue a drepturilor şi intereselor legale ale membrilor. În acest sens, autoritatea de supraveghere va examina posibilitatea aplicării prevederilor art.49 fără a suspenda licenţa asociaţiei.
    (3) Autoritatea de supraveghere poate suspenda licenţa în temeiul încălcării de către asociaţie a normelor de prudenţă financiară.
    (4) Autoritatea de supraveghere suspendă licenţa pe o perioadă determinată de timp, care nu poate depăşi 6 luni, stabileşte indicaţii spre executare obligatorie, precum şi termenul de prezentare a raportului de înlăturare a încălcărilor. În acest sens, autoritatea de supraveghere poate elabora, de sine stătător sau împreună cu asociaţia respectivă, un plan de măsuri în vederea înlăturării încălcărilor stabilite şi conformării  cu legislaţia.
    (5) Decizia privind suspendarea licenţei va fi comunicată asociaţiei şi autorităţii de licenţiere în termen de 3 zile lucrătoare de la data adoptării. 
    (6) Din data adoptării deciziei de suspendare a licenţei, se interzice încheierea sau modificarea contractelor de acordare/restructurare a împrumuturilor, de acceptare a depunerilor de economii, plasarea investiţiilor. Totodată, asociaţia va asigura executarea obligaţiilor asumate prin contractele încheiate anterior deciziei de suspendare a licenţei.
    (7) Reluarea valabilităţii licenţei şi restituirea acesteia asociaţiei sînt condiţionate de executarea adecvată a indicaţiilor stabilite conform alin.(4). Asociaţia va întocmi şi va prezenta autorităţii de supraveghere, în termenul stabilit, raportul de înlăturare a încălcărilor, în care vor fi descrise detaliat acţiunile întreprinse. Neprezentarea raportului se consideră neexecutare a actelor normative ale autorităţii de supraveghere.
    (8) Autoritatea de supraveghere va examina în oficiu sau pe teren raportul prezentat şi va decide asupra:
    a) reluării valabilităţii licenţei, cu sau fără aplicarea măsurilor de stabilizare, în conformitate cu art.49;
    b) sesizării autorităţii de licenţiere privind necesitatea retragerii licenţei.
    (9) Decizia respectivă va fi luată în termen de 10 zile lucrătoare de la  data primirii raportului şi va fi adusă la cunoştinţa asociaţiei şi autorităţii de licenţiere în termen de 3 zile lucrătoare de la data adoptării.
    Articolul 32. Retragerea licenţei
    (1) Licenţa se retrage prin decizie a autorităţii de licenţiere, în conformitate cu prevederile legislaţiei privind licenţierea unor genuri de activitate şi ale prezentei legi şi în temeiurile stabilite de acestea.
    (2) Temei suplimentar pentru retragerea licenţei serveşte cazul în care:
    a) asociaţia nu a început activitatea pentru care a fost licenţiată în decurs de 1 an de la data deciziei privind eliberarea licenţei;
    b) numărul membrilor asociaţiei, în decurs de 6 luni, este mai mic decît numărul membrilor specificat la art.4 alin.(3) sau, după caz, la art.54 alin.(2);
    c) împotriva asociaţiei este intentat un proces de insolvabilitate.
    (3) Decizia privind retragerea licenţei va fi comunicată autorităţii de supraveghere în termen de 3 zile lucrătoare de la data adoptării.
   (4) Din data adoptării deciziei de retragere a licenţei, asociaţia este obligată să înceteze orice activitate şi operaţiuni, cu excepţia activităţilor legate de funcţionarea administrativă, să lichideze activele sale şi să îşi onoreze obligaţiile.
    (5) După retragerea licenţei, asociaţia rămîne subiect al prezentei legi pînă la lichidarea şi radierea ei din Registrul de stat al întreprinderilor şi organizaţiilor.
Capitolul VI
CAPITALUL, REZERVELE ŞI LICHIDITATEA
    Articolul 33. Capitalul instituţional
    (1) Capitalul instituţional se constituie din profitul nerepartizat al anilor precedenţi, profitul net al  anului de gestiune, diminuat cu pierderea neacoperită a anilor precedenţi şi cu pierderea netă a anului de gestiune.
    (2) Asociaţia care deţine licenţă de categoria A este obligată să deţină şi să menţină rezerva instituţională, în raport cu valoarea activelor la orice dată, după cum urmează:
    a) minimum 1%  - începînd cu anul al doilea de activitate;
    b) minimum 2 % - începînd cu anul al treilea de activitate;
    c) minimum 3 % - începînd cu anul al patrulea de activitate;
    d) minimum 4 % - începînd cu anul al cincilea de activitate;
    e) minimum 5 % - începînd cu anul al şaselea de activitate.
    (3) Asociaţia care deţine licenţă de categoria B este obligată să deţină şi să menţină rezerva instituţională, în raport cu valoarea activelor la orice dată, după cum urmează:
    a) minimum 2 % - începînd cu anul al doilea de activitate;
    b) minimum 4 % - începînd cu anul al treilea de activitate;
    c) minimum 6 % - începînd cu anul al patrulea de activitate;
    d) minimum 8 % - începînd cu anul al cincilea de activitate;
    e) minimum 10 % - începînd cu anul al şaselea de activitate.
    (4) Asociaţia care deţine licenţă de categoria C şi asociaţia centrală sînt obligate să deţină şi să menţină rezerva instituţională, în raport cu valoarea activelor la orice dată, după cum urmează:
    a) minimum 6 % - începînd cu anul al doilea de activitate;
    b) minimum 8 % - începînd cu anul al treilea de activitate;
    c) minimum 10 % - începînd cu anul al patrulea de activitate.
    Articolul 34. Rezervele
    (1) Asociaţia poate constitui rezerve în conformitate cu statutul şi cu hotărîrile adunării generale.
    (2) Rezervele create în condiţiile  alin.(1) se utilizează conform statutului sau hotărîrilor organelor asociaţiei, de a căror competenţă ţine adoptarea unor atare  hotărîri, cu condiţia că asociaţia se conformează cerinţelor privind capitalul instituţional stabilite la art.33.
    Articolul 35. Lichiditatea
   (1) Pentru a satisface cerinţele de retragere din conturile de depuneri de economii, fiecare asociaţie, licenţiată să accepte depuneri de economii, va crea şi va menţine lichiditatea conform cerinţelor stabilite de autoritatea de supraveghere.
   (2) În scopul îndeplinirii cerinţelor de lichiditate, asociaţia va efectua investiţii în fondul de lichidităţi şi în instrumente financiare în conformitate cu actele normative ale autorităţii de supraveghere.
    (3) Fondul de lichidităţi poate fi investit în instrumente financiare în mărimea şi în modul stabilite de autoritatea de supraveghere.
Capitolul VII
ORGANELE DE CONDUCERE ŞI DE CONTROL ALE ASOCIAŢIEI
    Articolul 36. Adunarea generală  şi competenţa ei
    (1) Adunarea generală a membrilor asociaţiei este organul suprem de conducere al  acesteia.
    (2) De competenţa exclusivă a adunării generale sînt:
    a) aprobarea statutului, a modificărilor şi completărilor la acesta;
    b) aprobarea regulamentului consiliului asociaţiei, regulamentului comisiei de cenzori, regulamentelor filialelor şi reprezentanţelor şi altor regulamente prevăzute de prezenta lege şi de statutul asociaţiei, aprobarea  modificărilor şi completărilor la acestea;
    c) alegerea şi revocarea preşedintelui şi membrilor consiliului asociaţiei, comisiei de cenzori şi membrilor supleanţi;
    d) alegerea membrilor comisiei de numărare a voturilor;
    e) aprobarea mărimii cotei de membru;
    f) adoptarea de hotărîri privind constituirea, pe seama profitului, a altor rezerve decît cele stabilite de legislaţie şi de statut;
    g) aprobarea raportului anual al consiliului privind activitatea sa şi  activitatea asociaţiei,  inclusiv privind executarea bugetului, raportului directorului executiv, însoţit de raportul financiar anual al asociaţiei, raportului anual al comisiei de cenzori, însoţit de raportul  acesteia privind controlul anual obligatoriu, şi raportului de audit, în cazul efectuării auditului;
    h) adoptarea hotărîrii privind efectuarea auditului şi selectarea organizaţiei de audit;
    i) adoptarea hotărîrii privind aderarea la asociaţia centrală şi privind retragerea din aceasta;
    j) adoptarea hotărîrii privind instituirea şi lichidarea filialelor şi reprezentanţelor;
    k) adoptarea hotărîrii privind reorganizarea sau lichidarea benevolă a asociaţiei, desemnarea lichidatorului (lichidatorilor), aprobarea bilanţului de lichidare a asociaţiei.
    (3) În competenţa adunării generale a membrilor pot fi date, prin statutul asociaţiei, şi alte atribuţii.
    (4) Hotărîrile adunării generale care contravin legislaţiei, inclusiv actelor normative ale autorităţii de supraveghere, sînt nule.
    (5) Hotărîrile adunării generale sînt executorii pentru administratorii, angajaţii şi membrii asociaţiei.
    Articolul 37. Convocarea adunării generale
    (1) Adunările generale ale membrilor asociaţiei sînt ordinare şi extraordinare.
    (2) Adunarea generală ordinară a membrilor se convoacă de către preşedintele consiliului asociaţiei sau directorul executiv, în temeiul hotărîrii consiliului, cel puţin o dată pe an. Adunarea generală ordinară anuală are loc nu mai tîrziu de 3 luni de la finele anului financiar.
    (3) Adunarea generală extraordinară se convoacă de către preşedintele consiliului sau directorul executiv:
    a) la decizia consiliului;
    b) la cererea comisiei de cenzori;
    c) la cererea a cel puţin 10% din membrii asociaţiei;
    d) la cererea autorităţii de supraveghere.
    (4) Consiliul asociaţiei hotărăşte asupra datei, orei, locului şi ordinii de zi a adunării generale, convocate conform alin.(2) sau alin.(3). Ordinea de zi a adunării generale convocate în baza alin.(3) lit.b)-d) va include chestiunile care reflectă motivele convocării adunării. Consiliul va lua hotărîrea privind convocarea adunării generale într-un termen care să nu împiedice executarea prevederilor alin.(5).
    (5) Preşedintele consiliului sau directorul executiv va informa membrii asociaţiei despre convocarea adunării generale, în modul stabilit de statut, cu cel puţin 15 zile înainte de convocarea adunării generale.
    Articolul 38. Desfăşurarea adunării generale
    (1) Adunarea generală este deliberativă dacă sînt înregistraţi cel puţin 2/3 din numărul total de membri. Înregistrarea membrilor se încheie înainte de începutul adunării.
    (2) În cazul în care nu este deliberativă, adunarea generală se convoacă repetat. Data adunării generale repetate se stabileşte de consiliul asociaţiei. Membrii asociaţiei vor fi informaţi despre convocarea adunării generale repetate în modul prevăzut la art.37 alin.(5).   
    (3) Adunarea generală repetată este deliberativă dacă sînt înregistraţi cel puţin 1/2 din numărul total de membri.
    (4) Hotărîrile adunării generale asupra problemelor prevăzute la art.36 alin.(2) lit.a) şi k) se adoptă cu votul a cel puţin 2/3 din numărul total  al membrilor înregistraţi la adunare. În alte probleme, hotărîrile se adoptă cu majoritatea simplă de voturi ale membrilor înregistraţi la adunare.
    (5) Preşedinte al adunării generale este preşedintele consiliului, dacă adunarea generală a membrilor nu desemnează o altă persoană.
   (6) Adunarea generală va alege comisia de numărare a voturilor în număr de cel puţin 3 persoane. Preşedinte al comisiei de numărare a voturilor este preşedintele comisiei de cenzori, dacă adunarea generală nu desemnează o altă persoană. Activitatea comisiei se consemnează într-un proces-verbal, semnat de toţi membrii comisiei, care se anexează la procesul-verbal al adunării generale respective.
    (7) Lucrările adunării generale se consemnează într-un proces-verbal,  semnat de preşedintele şi secretarul adunării, aplicîndu-se ştampila asociaţiei.
    (8) La procesul-verbal al adunării generale se anexează:
    a) hotărîrea privind convocarea adunării generale;
    b) confirmarea înştiinţării membrilor privind convocarea adunării generale;
    c) lista membrilor asociaţiei înregistraţi la adunare, cu semnăturile respective;
    d) alte documente stabilite în statut sau prin hotărîre a adunării generale.
    (9) Preşedintele consiliului asociaţiei este responsabil de ţinerea proceselor-verbale ale adunărilor generale şi de evidenţa lor în registrul respectiv.
    Articolul 39. Reprezentarea membrilor la adunarea
                         generală
    (1) Statutul asociaţiei poate prevedea reprezentarea membrilor la adunarea generală în conformitate cu legislaţia.
    (2) Membrii asociaţiei pot fi reprezentaţi la adunarea generală numai de către alţi membri ai asociaţiei, nu însă de către membrii consiliului, comisiei de cenzori şi directorul executiv, care nu au  dreptul să reprezinte membrii asociaţiei.
    (3) Un singur reprezentant poate deţine cel mult 10 voturi, inclusiv propriul vot, astfel încît numărul de voturi deţinute de către un reprezentant să nu depăşească 5% din numărul de membri ai asociaţiei.
    (4) Reprezentantul va vota pe baza mandatului, semnat de preşedintele şi secretarul  adunării, de preşedintele comisiei de numărare a voturilor şi emis pe baza procurii (procurilor) prezentate. Mandatul va conţine numele şi prenumele  membrilor reprezentaţi şi se va anexa la procesul-verbal al comisiei de numărare a voturilor.
    (5) Reprezentantul şi membrii reprezentaţi sînt nominalizaţi în procesul-verbal al adunării generale respective.
    Articolul 40. Consiliul şi competenţa lui
    (1) Consiliul asociaţiei reprezintă interesele membrilor în perioada dintre adunările generale şi exercită, în limitele competenţei, conducerea generală şi controlul asupra activităţii asociaţiei. Consiliul se subordonează adunării generale a membrilor asociaţiei.
    (2) De competenţa exclusivă a consiliului asociaţiei sînt:
    a) adoptarea hotărîrilor privind convocarea adunărilor generale ordinare şi extraordinare;
    b) adoptarea hotărîrilor privind primirea şi excluderea membrilor din asociaţie;
    c) aprobarea politicilor referitoare la împrumuturi,  depunerile de economii,  investiţii, personal şi a altor politici referitoare la activitatea asociaţiei, asumarea responsabilităţii privind implementarea politicilor şi controlul executării lor;
    d) desemnarea şi revocarea directorului executiv;
    e) desemnarea şi revocarea membrilor comitetului de creditare;
    f) aprobarea contractării creditelor bancare, a garanţiilor bancare, aprobarea transmiterii în gaj a bunurilor asociaţiei;
    g) adoptarea hotărîrilor de acordare a împrumuturilor, în cazul în care nu au fost desemnaţi membrii comitetului de creditare;
    h) delegarea aprobării împrumuturilor comitetului de creditare sau angajaţilor asociaţiei, în conformitate cu politica referitoare la împrumuturi;
    i) aprobarea şi monitorizarea executării bugetului anual;
    j) adoptarea hotărîrilor privind utilizarea rezervelor asociaţiei în conformitate cu statutul;
    k) aprobarea nomenclatorului informaţiilor şi documentelor confidenţiale, modului şi  nivelului  de acces la acestea.
    (3) În competenţa consiliului asociaţiei pot fi date, prin statutul asociaţiei şi prin regulamentul consiliului, unele atribuţii ale adunării generale şi ale directorului executiv, cu excepţia competenţelor exclusive ale adunării  generale şi ale directorului  executiv.
    (4) Membrul consiliului nu are dreptul să transmită executarea sarcinilor din competenţa sa altei persoane.
    Articolul 41. Alegerea consiliului şi activitatea lui   
    (1) Componenţa numerică a consiliului se stabileşte de adunarea generală a membrilor asociaţiei şi constă  dintr-un număr impar de persoane, dar nu mai puţin de 5.
    (2) Adunarea generală alege preşedintele şi membrii consiliului din rîndurile membrilor asociaţiei, pe un termen de la 2 la 4 ani, astfel încît anual să expire mandatele unui număr aproximativ egal de membri  ai  consiliului. Statutul va prevedea un termen concret pentru mandatul membrilor consiliului. Membrii consiliului pot fi realeşi pentru un nou termen.
    (3) Consiliul se întruneşte în şedinţă ori de cîte ori este nevoie, însă cel puţin o dată în trimestru. Lucrările şedinţei se consemnează într-un proces-verbal, semnat de preşedintele şi secretarul şedinţei.
    (4) Şedinţa consiliului asociaţiei este deliberativă dacă la ea participă majoritatea membrilor.
    (5) Hotărîrile consiliului asociaţiei se adoptă cu majoritate simplă de voturi.
    (6) Hotărîrile consiliului care contravin legislaţiei, inclusiv actelor normative ale autorităţii de supraveghere, precum şi statutului, hotărîrilor adunării generale, sînt nule.
    (7) Consiliul asociaţiei prezintă adunării generale anuale a membrilor raportul anual privind activitatea sa şi activitatea asociaţiei, inclusiv privind executarea bugetului.
    (8) Preşedintele consiliului este responsabil de ţinerea proceselor-verbale ale şedinţelor consiliului şi de evidenţa lor în registrul respectiv.
    (9) Preşedintele consiliului are următoarele atribuţii:
    a) convoacă şi conduce şedinţele consiliului;
    b) încheie contract individual de muncă cu directorul executiv al asociaţiei;
    c) exercită alte atribuţii prevăzute de regulamentul consiliului asociaţiei.
    (10) În absenţa preşedintelui consiliului, atribuţiile acestuia le exercită unul dintre membrii consiliului asociaţiei.
    Articolul 42. Directorul executiv
   (1) De competenţa directorului executiv al asociaţiei ţine gestionarea activităţii curente a asociaţiei, cu excepţia competenţelor exclusive ale adunării generale şi ale consiliului asociaţiei.
    (2) Directorul executiv asigură executarea hotărîrilor adunării generale şi ale consiliului.
    (3) Directorul executiv are următoarele atribuţii exclusive:
    a) acţionează fără procură în numele asociaţiei şi reprezintă interesele acesteia în faţa autorităţilor publice, persoanelor fizice şi juridice;
    b) organizează şi dirijează întreaga activitate a personalului din subordine, inclusiv:
    - angajează şi eliberează din funcţie personalul asociaţiei, aplică măsuri de stimulare şi sancţiuni disciplinare în conformitate cu legislaţia muncii;
    - stabileşte şi aprobă atribuţiile funcţionale ale personalului asociaţiei;
    c) emite ordine executorii pentru întregul personal al asociaţiei;
    d) poartă răspundere personală pentru activitatea asociaţiei.
    (4) Directorul executiv îşi exercită atribuţiile în conformitate cu prezenta lege, cu statutul, cu hotărîrile  adunării generale şi ale consiliului asociaţiei, cu contractul individual de muncă.
    (5) Directorul executiv poate participa la şedinţele consiliului  asociaţiei fără drept de vot. 
    (6) Directorul executiv informează în scris autoritatea de supraveghere, în termen de 7 zile, în cazul în care constată că:
    a) asociaţia nu poate achita plăţile legale pe care trebuie să le facă;
    b) valoarea realizabilă a activelor asociaţiei este mai mică decît suma capitalului şi obligaţiilor sale.
    (7) În cazul în care directorul executiv nu este desemnat, atribuţiile acestuia sînt executate de către consiliul asociaţiei.
    Articolul 43. Comisia de cenzori
    (1) Comisia de cenzori a asociaţiei exercită controlul intern al activităţii asociaţiei şi se subordonează adunării generale.
    (2) Comisia de cenzori este formată dintr-un număr impar de persoane, alese de adunarea generală pe un termen de 3 ani.
    (3) Comisia de cenzori îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului propriu aprobat de adunarea generală a membrilor asociaţiei.
    (4) Comisia de cenzori:
    a) supune periodic controlului activitatea asociaţiei, în conformitate cu statutul şi cu regulamentul său;
    b) controlează conturile, registrele, rapoartele financiare şi alte documente ale asociaţiei;
    c) controlează respectarea legislaţiei, normelor de prudenţă financiară şi  regulamentelor interne ale asociaţiei;
    d) exercită alte atribuţii prevăzute de regulamentul său.
   (5) Comisia de cenzori efectuează controlul anual obligatoriu al activităţii economico-financiare a asociaţiei după întocmirea raportului financiar anual şi pînă la prezentarea acestuia autorităţii de supraveghere.
    (6) Comisia de cenzori poate efectua controale suplimentare ale activităţii asociaţiei:
    a) din oficiu;
    b) la cererea a cel puţin 10% din membrii asociaţiei;
    c) în temeiul hotărîrii adunării generale a membrilor;
    d) la cererea consiliului;
    e) la cererea autorităţii de supraveghere.
    (7) Administratorii sînt obligaţi să prezinte comisiei de cenzori toate documentele necesare efectuării controlului şi să dea explicaţii verbale şi în scris.
   (8) Pe marginea controalelor efectuate, comisia de cenzori întocmeşte rapoarte, care sînt semnate de către membrii comisiei participanţi la efectuarea  controlului. În cazul în care un membru al comisiei de cenzori nu este de acord cu raportul, el  va expune opinie separată, care se va anexa la raport.
    (9) Raportul comisiei de cenzori se prezintă organelor de conducere ale asociaţiei, autorităţii de supraveghere, precum şi membrilor asociaţiei la a căror cerere a fost efectuat controlul.
   (10) În cazul descoperirii unor deficienţe semnificative în activitatea asociaţiei, comisia de cenzori este obligată să solicite consiliului asociaţiei convocarea adunării generale extraordinare a membrilor asociaţiei şi să informeze autoritatea de supraveghere.
   (11) Comisia de cenzori întocmeşte raportul anual privind activitatea asociaţiei, la care se anexează raportul privind controlul anual obligatoriu, şi îl prezintă adunării generale anuale a membrilor asociaţiei.
    (12) Membrul comisiei de cenzori nu are dreptul să delege executarea sarcinilor din competenţa sa altei persoane.
Capitolul VIII 
EVIDENŢA  CONTABILĂ, RAPOARTELE
FINANCIARE ŞI AUDITUL

    Articolul 44. Evidenţa contabilă şi rapoartele financiare
    (1) Asociaţia ţine contabilitatea şi întocmeşte rapoarte financiare şi specializate în conformitate cu legislaţia, cu standardele naţionale de contabilitate, cu politica sa de contabilitate şi cu actele normative ale autorităţii de supraveghere.
    (2) Asociaţia prezintă autorităţii de supraveghere rapoarte financiare şi specializate, alte informaţii şi documente, cu periodicitatea stabilită de legislaţie.
    (3) Adunarea generală a membrilor asociaţiei nu este în drept să aprobe raportul anual al directorului executiv şi al consiliului dacă aceste rapoarte sînt prezentate fără raportul financiar anual al asociaţiei şi raportul anual al comisiei de cenzori.
    (4) Administratorii care se eschivează de la ţinerea contabilităţii, care aplică incorect standardele de contabilitate şi actele normative ale autorităţii de supraveghere, precum şi cei care falsifică premeditat rapoartele financiare şi cele specializate sînt traşi la răspundere, după caz, disciplinară, materială, administrativă sau penală, conform legislaţiei în vigoare.
    (5) Raportul financiar anual al asociaţiei, la care se anexează raportul comisiei de cenzori privind controlul anual obligatoriu al activităţii asociaţiei şi raportul de audit, se prezintă adunării generale anuale şi autorităţii de supraveghere.
    Articolul 45. Auditul
    (1) Auditul în asociaţie poate fi obligatoriu sau solicitat.
    (2) Auditul obligatoriu al rapoartelor financiare şi specializate anuale se efectuează:
    a) la asociaţiile care deţin licenţă de categoria C;
    b) la asociaţiile care deţin licenţă de categoria B şi solicită eliberarea licenţei de categoria C;
    c) la asociaţiile care deţin licenţă de categoria B, al  căror total al bilanţului contabil depăşeşte 10 milioane lei.
    (3) Auditul solicitat poate fi efectuat în conformitate cu legislaţia privind activitatea de audit.
    (4) Asociaţia va încheia contract, în baza reglementărilor stabilite, cu organizaţia de audit ce corespunde calificărilor stabilite de autoritatea de supraveghere.
Capitolul IX
REGLEMENTAREA ŞI SUPRAVEGHEREA ACTIVITĂŢII
ASOCIAŢIILOR. REORGANIZAREA ŞI LICHIDAREA
ASOCIAŢIEI

    Articolul 46. Reglementarea şi supravegherea activităţii 
                         asociaţiilor
    (1) Autoritatea de supraveghere este unicul organ de stat care reglementează şi supraveghează activitatea asociaţiilor.
   (2) În scopul reglementării şi supravegherii eficiente a activităţii asociaţiilor, autoritatea de supraveghere este împuternicită să aprobe acte normative (regulamente, instrucţiuni, decizii, hotărîri), să efectueze controale asupra activităţii asociaţiilor, să examineze rapoarte, conturi, registre şi alte documente şi informaţii, să întreprindă acţiuni şi să aplice măsuri în vederea stabilizării activităţii asociaţiilor şi implementării prevederilor prezentei legi şi ale actelor normative aferente, să gestioneze fondul de stabilizare, precum şi să îndeplinească orice alte acţiuni conform prezentei legi şi legislaţiei în vigoare.
   (3) Concomitent cu normele de prudenţă financiară specificate la art.8, autoritatea de supraveghere poate stabili norme neprudenţiale referitoare la principiile de asociere, cerinţe faţă de administratori, raportare şi audit, în funcţie de categoria licenţei deţinute de asociaţie.
    (4) Autoritatea de supraveghere poate exonera asociaţia de obligaţia executării uneia sau mai multor prevederi ale actelor sale normative în cazul în care aceasta face parte dintr-un plan de stabilizare financiară de lungă durată.
    (5) Autoritatea de supraveghere poate solicita, iar asociaţiile sînt obligate să prezinte, la solicitare, documentele şi informaţiile necesare executării adecvate a prevederilor prezentei legi.
    (6) Conducătorii şi angajaţii autorităţii de supraveghere vor asigura confidenţialitatea informaţiilor de care au luat cunoştinţă în procesul exercitării funcţiilor. Informaţiile menţionate pot fi dezvăluite în cazurile şi în limitele stabilite de legislaţie. Responsabilitatea pentru încălcarea acestei prevederi este stabilită în conformitate cu legislaţia.
    Articolul 47. Reorganizarea asociaţiei
    (1) Asociaţia se reorganizează prin fuziune (contopire sau absorbţie) sau  prin dezmembrare (divizare sau separare), în temeiurile şi în modul stabilite de legislaţie, cu acordul prealabil al autorităţii de supraveghere. Reorganizarea prin transformare nu este aplicabilă asociaţiilor.  
    (2) Consiliul asociaţiei (asociaţiilor) implicate în procesul de reorganizare va  elabora planul de reorganizare, care va fi aprobat de adunarea generală a membrilor asociaţiei (asociaţiilor) respective şi de autoritatea de supraveghere.
    Articolul 48. Lichidarea asociaţiei
    (1) Asociaţia se lichidează în temeiurile şi în modul stabilite de legislaţia civilă, cu excepţiile şi derogările prevăzute de prezentul articol.
    (2) În afară de temeiurile stabilite de legislaţia civilă, asociaţia se lichidează în cazul  în care:
    a) autoritatea de licenţiere a retras licenţa asociaţiei;
    b) asociaţia nu a depus cerere de eliberare a licenţei în decurs de un an de la data înregistrării de stat.
    (3) Hotărîrea privind lichidarea benevolă a asociaţiei se va comunica în scris autorităţii de supraveghere în termen de 10 zile de la data adoptării.
   (4) Asociaţia  este lichidată de lichidatorul (lichidatorii) numit  de adunarea generală a membrilor, la care trec toate împuternicirile de conducere curentă a asociaţiei. Autoritatea de supraveghere poate delega reprezentantul său pentru a fi numit în calitate de lichidator.
    (5) Activele rămase după satisfacerea creanţelor creditorilor vor fi distribuite membrilor proporţional cotei de membru, în conformitate cu statutul asociaţiei.
Capitolul X
ACŢIUNILE ILEGALE ŞI MĂSURILE  DE STABILIZARE. FONDUL DE STABILIZARE
    Articolul 49. Acţiunile ilegale şi măsurile de stabilizare
    (1) În cazul în care asociaţia a încălcat prezenta lege, actele normative ale autorităţii de supraveghere sau alte acte normative, fie s-au admis încălcări la prezentarea rapoartelor financiare şi altor rapoarte şi informaţii, fie s-au prezentat date şi informaţii eronate, inclusiv privind indicatorii de prudenţă financiară, fie s-a înrăutăţit starea financiară a asociaţiei, autoritatea de supraveghere este în drept:
    a) să emită un avertisment;
    b) să încheie cu asociaţia un acord care prevede măsuri de stabilizare;
    c) să emită o decizie privind conformarea cu legislaţia şi/sau implementarea   măsurilor de stabilizare;
    d) să suspende licenţa asociaţiei în conformitate cu art.31;
    e) să sesizeze autoritatea de licenţiere privind necesitatea retragerii licenţei asociaţiei.
    (2) În cazul constatării situaţiilor specificate la alin.(1), autoritatea de supraveghere îi poate impune asociaţiei:
    a) să nu accepte depuneri de economii;
    b) să nu acorde împrumuturi;
    c) să nu constituie filiale şi reprezentanţe;
    d) să nu se angajeze într-un nou tip de activitate;
    e) să nu stabilească rate ale dobînzii la împrumuturi şi la depuneri de economii la un nivel care ar putea influenţa negativ situaţia financiară a asociaţiei;
    f) să modifice, să reducă sau să suspende orice activitate pe care o consideră ca fiind excesiv de riscantă;
    g) să suspende sau să elibereze administratorii din funcţia deţinută;
    h) să  nu  achite nici unui administrator sau angajat al asociaţiei suplimente, prime şi alte adaosuri la salariul funcţiei.
    Articolul 50. Fondul de stabilizare
    (1) Fondul de stabilizare se creează în scopul acordării de asistenţă asociaţiilor prin implementarea măsurilor de stabilizare.
    (2) Asociaţiile care acceptă depuneri de economii sînt obligate să devină membri şi să participe la constituirea fondului de stabilizare.
    (3) Fondul de stabilizare este constituit, gestionat şi utilizat de autoritatea de supraveghere conform actelor sale normative.
    (4) Mijloacele financiare ale fondului de stabilizare se constituie din:
    a) contribuţiile iniţiale ale asociaţiilor;
    b) contribuţiile anuale ale asociaţiilor;
    c) contribuţiile speciale ale asociaţiilor;
    d) veniturile din investirea resurselor disponibile ale fondului de stabilizare;
    e) mijloacele provenite din sursele Guvernului, din donaţii, din granturi şi din asistenţă financiară externă.
    (5) Autoritatea de supraveghere stabileşte condiţiile, mărimea şi termenele de achitare a contribuţiilor specificate la alin.(4) lit.a)-c).
    (6) Mijloacele fondului de stabilizare se direcţionează în asociaţii sub formă de:
    a) împrumuturi;
    b) garanţii;
    c) răscumpărare a creanţelor din împrumuturi;
    d) acordare a asistenţei tehnice şi de alt gen, implementare a programelor de monitorizare, educaţionale şi de consultanţă în scopul prevenirii insolvabilităţii sau micşorării riscului de insolvabilitate.
Capitolul XI
ASOCIAŢIA CENTRALĂ
    Articolul 51. Scopul şi principiile activităţii asociaţiei
                         centrale
    (1) Asociaţia centrală are drept scop contribuirea la dezvoltarea durabilă a asociaţiilor şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor acordate de către acestea membrilor lor.
    (2) Principiile de asociere a membrilor asociaţiei centrale sînt:
    a) caracterul benevol al asocierii asociaţiilor, cu excepţia prevăzută la lit.e), şi libera disociere, în conformitate cu legislaţia;               
    b) participarea asociaţiilor membre, prin reprezentanţii lor, în organele de conducere şi de control ale asociaţiei centrale; 
    c) deţinerea de către fiecare membru a unui singur vot la adunarea generală a membrilor asociaţiei centrale;
    d) prestarea de servicii doar asociaţiilor membre;
    e) participarea obligatorie în asociaţia centrală a tuturor asociaţiilor care acceptă depuneri de economii ale membrilor.
    Articolul 52. Activitatea asociaţiei centrale
    (1) Asociaţia centrală care dispune de licenţă este în drept:
    a) să acorde asociaţiilor împrumuturi şi servicii aferente împrumuturilor;
    b) să accepte de la asociaţii investiţii în fondul de lichidităţi şi să administreze acest fond;
    c) să acorde asociaţiilor asistenţă din fondul de lichidităţi în vederea  menţinerii lichidităţii acestora;
    d) să reprezinte interesele asociaţiilor în relaţiile cu instituţiile şi organizaţiile private, cu autorităţile publice, inclusiv cu instanţele  judecătoreşti, în conformitate cu legislaţia;
    e) să organizeze procesul de instruire a personalului asociaţiilor;
    f) să acorde asistenţă metodică asociaţiilor;
    g) să prezinte autorităţii de supraveghere, după caz, propuneri privind necesitatea aplicării măsurilor de stabilizare a asociaţiilor;
    h) să investească resursele financiare disponibile;
    i) să acorde asociaţiilor servicii fiduciare şi de intermediere la plasarea fondurilor şi rezervelor acestora în diverse instrumente financiare;
    j) să obţină resurse creditare de pe piaţa financiară şi de la organizaţii internaţionale;
    k) să stabilească procedurile operaţionale unice pentru desfăşurarea activităţii asociaţiilor;
    l) să prezinte propuneri autorităţii de supraveghere privind perfecţionarea actelor normative ce reglementează activitatea asociaţiilor;
    m) să efectueze activităţi delegate de autoritatea de supraveghere în baza acordului respectiv;
    n) să efectueze alte activităţi prevăzute de statut, care nu contravin legislaţiei.
    (2) Pentru satisfacerea necesităţilor sistemului de asociaţii, asociaţia centrală poate constitui societăţi comerciale şi/sau poate participa la capitalul lor social în temeiul  hotărîrii adunării generale a membrilor asociaţiei centrale şi acordului în scris al autorităţii de supraveghere.
    (3) La efectuarea activităţilor menţionate la alin.(1) şi (2), asociaţia centrală este obligată să respecte cerinţele şi limitele stabilite de legislaţie, inclusiv de actele normative ale autorităţii de supraveghere.
    (4) Prevederile art.7 alin.(1) şi (2) se aplică asociaţiilor centrale în măsura în care nu contravin prezentului articol.
    Articolul 53. Membrii asociaţiei centrale
    (1) Asociaţia obţine calitatea de membru al  asociaţiei centrale după aprobarea cererii sale de către consiliul asociaţiei centrale şi după  achitarea cotei de membru, conform statutului asociaţiei centrale.
    (2) Evidenţa membrilor asociaţiei centrale se menţine în registrul membrilor, ţinut de consiliul asociaţiei centrale.
    (3) Membrul asociaţiei centrale este în drept:
    a) să desemneze reprezentantul său pentru participare în organele de conducere şi de control ale asociaţiei centrale;
    b) să beneficieze de împrumuturi, garanţii şi alte servicii, oferite de asociaţia centrală şi prevăzute în prezenta lege şi în statutul asociaţiei centrale, în modul şi în condiţiile stabilite de statut şi de contractele încheiate cu asociaţia centrală;
    c) să efectueze investiţii în fondul de lichidităţi;
    d) să solicite şi să primească informaţii privind activitatea asociaţiei centrale, să ia cunoştinţă de documentele acesteia, în baza prevederilor statutului şi a deciziilor referitoare la păstrarea confidenţialităţii informaţiei;
    e) să beneficieze de alte drepturi prevăzute de legislaţie şi de statut.
    (4) Membrul asociaţiei centrale este obligat:
    a) să respecte legislaţia, inclusiv actele normative privind asociaţia centrală, statutul, regulamentele interne ale acesteia;
    b) să depună cota de membru şi alte contribuţii financiare stabilite de statut, de deciziile organelor de conducere ale asociaţiei centrale, de actele normative ale autorităţii de supraveghere.
    (5) Asociaţia îşi încetează calitatea de membru al asociaţiei centrale în caz de:
    a) retragere din componenţa acesteia;
    b) excludere,  în modul stabilit de statut;
    c) retragere a licenţei.
   (6) Mijloacele financiare ale asociaţiei depuse în asociaţia centrală pentru asigurarea lichidităţii se restituie în modul şi în condiţiile stabilite de actele normative ale autorităţii de supraveghere.
    Articolul 54. Constituirea şi licenţierea asociaţiei centrale
    (1) Asociaţia centrală se constituie prin hotărîre a adunării generale a fondatorilor.
    (2) Asociaţia centrală este fondată de cel  puţin 25 de asociaţii.
    (3) Adunarea generală a fondatorilor:
    a) hotărăşte asupra constituirii asociaţiei centrale;
    b) aprobă statutul asociaţiei centrale;
    c) alege componenţa consiliului şi a comisiei de cenzori;
    d) stabileşte persoanele împuternicite să reprezinte asociaţia centrală la înregistrarea acesteia;
    e) soluţionează alte probleme privind iniţierea activităţii asociaţiei centrale.
    (4) Documentele de constituire ale asociaţiei centrale şi cerinţele faţă de acestea sînt analogice celor stabilite la art.25 alin.(4) şi (5) pentru asociaţii.
    (5) Asociaţia centrală deţine licenţă care este valabilă pe întreg teritoriul Republicii Moldova.
    Articolul 55. Organele de conducere şi de control ale
                         asociaţiei centrale. Auditul
    (1) Organele de conducere ale asociaţiei centrale sînt:
    a) adunarea generală a membrilor;
    b) consiliul;
    c) organul executiv.
    (2) Organul de control al asociaţiei centrale este comisia de cenzori.
    (3) Competenţele adunării generale, ale consiliului, comisiei de cenzori, organului executiv, precum şi procedurile de activitate ale acestora sînt analogice celor stabilite la art.36-43 pentru asociaţii, cu particularităţile specificate în prezentul articol.
    (4) Cerinţele faţă de administratorii asociaţiei centrale sînt analogice celor stabilite la art.12 pentru administratorii asociaţiilor. Membrii consiliului asociaţiei şi ai comisiei de cenzori a acesteia pot fi membri ai consiliului asociaţiei centrale şi ai comisiei de cenzori a acesteia. Autoritatea de supraveghere poate stabili cerinţe specifice faţă de administratorii asociaţiei centrale.
   (5) Membrii consiliului şi ai comisiei de cenzori sînt aleşi de adunarea generală a membrilor asociaţiei  centrale,  prin vot secret, pe o perioadă de 4 ani, cu condiţia realegerii a cel  puţin jumătate din membri la fiecare 2 ani. În prima componenţă a consiliului şi a comisiei de cenzori, cel puţin jumătate din membri vor fi aleşi pe o perioadă de 2 ani.
    (6) Consiliul este compus din cel puţin 5 membri, care aleg preşedintele consiliului.
   (7) În scopul identificării candidaţilor pentru funcţia de membru al consiliului şi al comisiei de cenzori, consiliul formează comitetul de nominalizare, care prezintă asociaţiilor membre lista candidaţilor cu cel puţin o săptămînă înainte de data desfăşurării adunării generale. Candidaţii suplimentari pot fi înaintaţi în cadrul adunării generale prin acordul în scris a cel puţin 5 membri ai asociaţiei centrale.
    (8) Consiliul numeşte organul executiv şi aprobă candidaturile propuse de organul executiv la funcţiile de conducere ale asociaţiei centrale.
   (9) Membri ai comisiei de cenzori pot fi reprezentanţii asociaţiilor membre sau alte persoane care corespund criteriilor minime de eligibilitate stabilite prin actele normative ale autorităţii de supraveghere.
    (10) La propunerea comisiei de cenzori, adunarea generală aprobă auditorul asociaţiei centrale. Unul  şi  acelaşi auditor nu poate fi aprobat trei ani consecutiv.
   (11) Societatea de audit sau auditorul întreprinzător individual va efectua auditul asociaţiei centrale în termen de 4 luni după expirarea anului financiar şi va prezenta raportul de audit organelor de conducere şi de control ale asociaţiei centrale şi autorităţii de supraveghere în termen de 10 zile  de la data întocmirii lui.
    Articolul 56. Statutul asociaţiei centrale
    (1) În statutul asociaţiei centrale se vor indica date analogice celor stabilite la art.26 pentru asociaţii, cu excepţia alin.(1) lit.e), în care se va indica denumirea asociaţiei, numărul de identificare, sediul acesteia.
    (2) În statutul asociaţiei centrale se pot include şi alte prevederi, ce nu contravin legislaţiei, inclusiv referitoare la relaţiile dintre membrii asociaţiei centrale, dintre asociaţia centrală şi persoanele terţe.
Capitolul XII
DISPOZIŢII  TRANZITORII  ŞI  FINALE
    Articolul 57. Dispoziţii tranzitorii
    (1) Licenţele valabile la data intrării în vigoare a prezentei legi rămîn valabile pînă la data expirării valabilităţii lor, cu condiţia conformării activităţii, operaţiunilor şi documentelor asociaţiilor prevederilor prezentei legi şi actelor normative ale autorităţii de supraveghere în termenul stabilit de aceasta prin act normativ, dar care nu va depăşi 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Asociaţiile care vor corespunde cerinţelor pentru licenţele de categoria A vor activa nelimitat în baza licenţelor valabile la data intrării în vigoare a prezentei legi.
    (2) Pînă la aducerea activităţii, operaţiunilor şi documentelor  în conformitate cu prezenta lege şi cu actele normative ale autorităţii de supraveghere, asociaţiile vor activa în limitele teritoriale actuale şi vor efectua activităţi permise de licenţa valabilă, şi anume: acordarea de împrumuturi şi acceptarea depunerilor de economii.
    (3) Pînă la aducerea în conformitate cu prezenta lege, statutele şi regulamentele interne ale asociaţiilor se vor aplica în măsura în care nu contravin prezentei legi.
    (4) Asociaţiile sînt scutite de achitarea taxei pentru înregistrarea modificărilor la statutele lor, modificări impuse de prezenta lege.
    Articolul 58. Dispoziţii finale
    (1) Prezenta lege intră în vigoare la 1 ianuarie 2008, cu excepţia art.50-56 şi a prevederilor referitoare la fondul de lichidităţi şi fondul de stabilizare, care se vor pune în aplicare la expirarea a 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
    (2) Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării  prezentei  legi:
    - va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare  în concordanţă cu prezenta lege;
    - va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege şi va adopta actele normative necesare executării acesteia.
   (3) La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă Legea nr.1505-XIII din 18 februarie 1998 privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor, cu modificările şi completările ulterioare.

    PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI                                      Marian LUPU

    Nr.139-XVI. Chişinău, 21 iunie 2007.