*LPO198/2007 Versiunea originala
ID intern unic:  330689
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 198
din  26.07.2007
cu privire la asistenţa juridică garantată de stat
Publicat : 05.10.2007 în Monitorul Oficial Nr. 157-160     art Nr : 614

    Avînd în vedere necesitatea protejării dreptului la un proces echitabil, stabilit de articolul 6 din Convenţia europeană pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, inclusiv necesitatea asigurării accesului liber şi egal la asistenţă juridică, prin organizarea şi acordarea de asistenţă juridică garantată de stat, prin diminuarea impedimentelor economico-financiare din realizarea accesului la justiţie,

    Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

Capitolul  I

Dispoziţii  generale

     Articolul 1. Obiectul legii

    Prezenta lege reglementează condiţiile, volumul şi modul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat întru apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, intereselor lui legitime.

    Articolul 2. Noţiuni principale

    În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni principale semnifică:

    asistenţă juridică garantată de stat - acordare a serviciilor juridice prevăzute în prezenta lege din contul mijloacelor destinate acordării unor astfel de servicii persoanelor care nu dispun de suficiente mijloace financiare pentru plata lor şi care întrunesc condiţiile stipulate în prezenta lege;

    asistenţă juridică primară - furnizare de informaţii privind sistemul de drept al Republicii Moldova, privind actele normative în vigoare, drepturile şi obligaţiile subiecţilor de drept, privind modalitatea de realizare şi de valorificare a drepturilor pe cale judiciară şi extrajudiciară; acordare de consultanţă în probleme juridice; acordare de asistenţă în vederea întocmirii actelor juridice; acordare a altor forme de asistenţă, care nu intră în categoria de asistenţă juridică calificată;

    asistenţă juridică calificată - acordare a serviciilor juridice de consultanţă, reprezentare şi/sau apărare în organele de urmărire penală, în instanţele judecătoreşti pe cauze penale, contravenţionale, civile sau de contencios administrativ, reprezentare în faţa autorităţilor administraţiei publice;

    avocat public - persoană avînd dreptul de a desfăşura activitate de avocat în condiţiile Legii cu privire la avocatură, admis în baza unor criterii de selectare să acorde gratuit sau parţial gratuit asistenţă juridică calificată din contul mijloacelor destinate acordării asistenţei juridice garantate de stat;

    para-jurist - persoană care se bucură de o înaltă stimă din partea comunităţii locale, avînd studii juridice incomplete sau studii superioare complete, care nu practică activitate de avocat şi care, după o instruire specială, este calificat să acorde asistenţă juridică primară membrilor comunităţii din contul mijloacelor destinate acordării de asistenţă juridică garantată de stat, conform unui regulament referitor la statutul şi la calificarea para-juriştilor.

    Articolul 3Tipurile de asistenţă juridică garantată de stat

    În condiţiile prezentei legi, persoanele autorizate acordă următoarele tipuri de asistenţă juridică garantată de stat:

    a) asistenţă juridică primară;

    b) asistenţă juridică calificată.

    Articolul 4Principiile asistenţei juridice garantate de stat

    Asistenţa juridică garantată de stat se acordă pe principiul:

    a) egalităţii în drepturi a tuturor persoanelor care beneficiază de ea;

    b) competenţei profesionale a persoanelor care o acordă;

    c) calităţii, eficienţei şi economicităţii serviciilor acordate;

    d) confidenţialităţii;

    e) inadmisibilităţii conflictului de interese.

    Articolul 5. Garanţiile statului

    Pentru realizarea principiului liberului acces la asistenţă juridică, statul asigură organizarea şi funcţionarea instituţiilor responsabile de acordarea asistenţei juridice garantate de stat, alocarea fondurilor bugetare necesare retribuirii serviciilor juridice prestate în conformitate cu prezenta lege.

    Articolul 6Persoanele care au dreptul la asistenţă 

                       juridică garantată de stat

    (1) Se acordă asistenţă juridică garantată de stat cetăţenilor Republicii Moldova în limitele stabilite de prezenta lege.

    (2) Cetăţenii străini şi apatrizii beneficiază de asistenţă juridică garantată de stat, în conformitate cu prezenta lege, în procedurile sau în cauzele ce ţin de competenţa autorităţilor administraţiei publice şi a instanţelor judecătoreşti ale Republicii Moldova.

    Articolul 7. Formele de asistenţă juridică garantată de stat

    Se acordă asistenţă juridică garantată de stat prin:

    a) furnizare de informaţii, prin consultaţii şi explicaţii în probleme juridice;

    b) întocmire de acte juridice;

    c) reprezentare în faţa autorităţilor administraţiei publice;

    d) apărare a intereselor bănuitului, învinuitului, incul­pa­tului în proces penal;

    e) apărare şi reprezentare a intereselor condamnatului;

    f) apărare a intereselor persoanei în cadrul procedurii pe cauze contravenţionale;

    g) apărare şi reprezentare a intereselor persoanei în cadrul procesului civil;

    h) apărare şi reprezentare a intereselor persoanei în instanţă de contencios administrativ.

Capitolul  II

Administrarea procesului de acordare

a asistenţei juridice garantate de stat

    Articolul 8Organele de administrare a sistemului de                     

                       acordare a asistenţei juridice garantate de stat

    Sistemul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat este administrat de:

    a) Ministerul Justiţiei;

    b) Baroul Avocaţilor;

    c) Consiliul Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat şi oficiile lui teritoriale.

    Articolul 9. Funcţiile Ministerului Justiţiei în domeniul

                       asistenţei juridice garantate de stat

    Ministerul Justiţiei exercită următoarele funcţii în domeniul asistenţei juridice garantate de stat:

    a) elaborează politica de stat în domeniul asistenţei juridice garantate de stat;

    b) elaborează proiecte de acte normative în domeniul asistenţei juridice garantate de stat;

    c) monitorizează procesul de implementare a normelor în domeniul asistenţei juridice garantate de stat şi  procesul de evaluare a calităţii acestei asistenţe;

    d) elaborează şi prezintă Ministerului Finanţelor proiectul bugetului acordării de asistenţă juridică garantată de stat;

    e) exercită alte funcţii, stabilite de prezenta lege.

    Articolul 10. Funcţiile Baroului Avocaţilor în domeniul

                          asistenţei juridice garantate de stat

    Baroul Avocaţilor exercită următoarele funcţii în domeniul asistenţei juridice garantate de stat:

    a) participă la elaborarea criteriilor de selectare a avocaţilor care să acorde o astfel de asistenţă;

    b) participă la stabilirea criteriilor de evaluare a calităţii acestei asistenţe;

    c) participă la monitorizarea activităţii avocaţilor care acordă o astfel de asistenţă;

    d) aplică sancţiuni disciplinare avocaţilor, în condiţiile Legii cu privire la avocatură şi ale prezentei legi;

    e) exercită alte funcţii, stabilite de prezenta lege. 

    Articolul 11Consiliul Naţional pentru Asistenţă Juridică

                          Garantată de Stat

    (1) Consiliul Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat (denumit în continuare Consiliu Naţional) este un organ colegial cu statut de persoană juridică de drept public, format din 7 membri, instituit pentru administrarea procesului de acordare a asistenţei juridice garantate de stat.

    (2) Din componenţa Consiliului Naţional fac parte:
    2 membri desemnaţi de Ministerul Justiţiei, 2 membri desemnaţi de Baroul Avocaţilor, un membru  desemnat de Ministerul Finanţelor, un membru desemnat de Consiliul Superior al Magistraturii şi un membru din partea asociaţiilor obşteşti sau a mediului academic.

    (3) În calitate de membru al Consiliului Naţional poate fi desemnată persoana licenţiată în drept sau în economie (pentru membrul desemnat de Ministerul Finanţelor), cu experienţă de 5 ani în domeniu, care se bucură de un înalt respect din partea societăţii. Mandatul de membru al Consiliului Naţional este de 4 ani şi poate fi reînnoit doar o singură dată.

    (4) Calitatea de membru al Consiliului Naţional încetează la expirare a mandatului, la cerere sau în caz de deces. Membrul Consiliului Naţional poate fi revocat, de organul care l-a desemnat, în circumstanţe care exclud posibilitatea executării mandatului sau la cererea consiliului adoptată cu votul a două treimi din numărul membrilor, în cazul neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a atribuţiilor. Noul membru al Consiliului Naţional exercită funcţiile membrului revocat pînă la expirarea mandatului acestuia.

    (5) Preşedintele Consiliului Naţional este ales prin vot secret, dintre membrii acestuia, pe durata mandatului şi poate fi revocat la cererea unei treimi din numărul membrilor. Hotărîrea de revocare a preşedintelui Consiliului Naţional se adoptă cu votul secret a două treimi din numărul membrilor.

    (6) Hotărîrile Consiliului Naţional sînt obligatorii pentru toate oficiile lui teritoriale, pentru avocaţii care acordă asistenţă juridică garantată de stat şi pentru para-jurişti.

    (7) Regulamentul Consiliului Naţional se aprobă de Ministerul Justiţiei.

    (8) Asistenţa tehnico-materială şi activitatea de secretariat a Consiliului Naţional sînt asigurate de Ministerul Justiţiei de la bugetul de stat şi din alte surse neinterzise de lege.

    Articolul  12. Competenţa Consiliului Naţional

    (1) Consiliul Naţional are următoarele sarcini:

    a) realizarea  politicii în domeniul asistenţei juridice garantate de stat;

    b) asigurarea instruirii iniţiale şi continue, inclusiv prin intermediul Institutului Naţional al Justiţiei, a persoanelor antrenate în sistemul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat;

    c) generalizarea practicii de implementare şi elaborarea de recomandări în vederea aplicării uniforme a prezentei legi;

    d) ţinerea registrului naţional al persoanelor care acordă asistenţă juridică garantată de stat;

    e) asigurarea funcţionării oficiilor sale teritoriale;

    f) întocmirea raportului anual de activitate în sistemul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat şi prezentarea lui Ministerului Justiţiei, Guvernului şi Parlamentului;

    g) prezentarea către Ministerul Justiţiei a raportului trimestrial privind utilizarea mijloacelor financiare alocate pentru acordarea de asistenţă juridică garantată de stat;

    h) colaborarea cu organizaţii străine, cu organizaţii internaţionale şi cu asociaţii obşteşti care activează în domeniul asistenţei juridice garantate de stat;

    i) asigurarea implementării modelelor-pilot de acordare a asistenţei juridice garantate de stat.

    (2) Întru realizarea sarcinilor sale, Consiliul Naţional exercită următoarele funcţii principale:

    a) conduce procesul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat;

    b) evaluează costurile, planifică cheltuielile de acordare a asistenţei juridice şi prezintă Ministerului Justiţiei propuneri pentru a fi incluse în bugetul de stat;

    c) administrează mijloacele bugetare alocate pentru acordarea de asistenţă juridică garantată de stat;

    d) stabileşte modul de desfăşurare a concursurilor de selectare a coordonatorilor oficiilor teritoriale şi organizează astfel de concursuri;

    e) elaborează metodologia de calcul al venitului, determină nivelul lui care permite acordarea asistenţei juridice calificate şi le propune Guvernului spre aprobare;

    f) aprobă formele actelor de obţinere şi de acordare a asistenţei juridice garantate de stat, stabilite de prezenta lege;

    g) elaborează şi aprobă criteriile de selectare a avocaţilor pentru acordarea asistenţei juridice calificate, în coordonare cu Baroul Avocaţilor;

    h) stabileşte modul de desfăşurare a concursurilor de selectare a avocaţilor care să acorde asistenţă juridică calificată şi organizează astfel de concursuri;

    i) stabileşte modul şi condiţiile de remunerare a persoanelor care acordă asistenţă juridică garantată de stat, asigură remunerarea lor;

    j) stabileşte şi revizuieşte periodic standardele de activitate şi de perfecţionare profesională a avocaţilor, para-juriştilor, altor categorii de persoane care acordă asistenţă juridică garantată de stat;

    k) stabileşte, în coordonare cu Baroul Avocaţilor, criteriile de evaluare a calităţii asistenţei juridice garantate de stat;

    l) monitorizează procesul de acordare a asistenţei juridice calificate, organizează procesul de evaluare a calităţii asistenţei juridice garantate de stat, acordate de persoanele autorizate;

    m) colectează şi analizează informaţii despre asistenţa juridică acordată, în scopul îmbunătăţirii sistemului de acordare a asistenţei juridice garantate de stat.

    (3) Consiliul Naţional poate îndeplini şi alte funcţii în conformitate cu prezenta lege şi cu alte acte normative din domeniul asistenţei juridice garantate de stat.

    Articolul 13. Şedinţele Consiliului Naţional

    (1) Consiliul Naţional se convoacă în şedinţe ordinare o dată în trimestru.

    (2) Consiliul Naţional se convoacă în şedinţe extraordinare la cererea preşedintelui său, a ministrului justiţiei sau a cel puţin 3 membri ai săi.

    (3) Şedinţa Consiliului Naţional este prezidată de preşedinte. În cazul absenţei preşedintelui, şedinţa  este prezidată de un membru desemnat de acesta sau, după caz, de un membru ales la şedinţă.

    (4) Şedinţa Consiliului Naţional este deliberativă dacă la ea sînt prezenţi majoritatea membrilor lui.

   (5) Hotărîrile Consiliului Naţional se adoptă cu votul majorităţii membrilor lui, se semnează de preşedintele şi de secretarul şedinţei şi se publică pe pagina web a consiliului.

    (6) Lucrările şedinţei Consiliului Naţional sînt consemnate în proces-verbal, semnat de membrii prezenţi la ea.       

    Articolul  14. Oficiile teritoriale ale Consiliului Naţional

    (1) Oficiile teritoriale ale Consiliului Naţional (denumite în continuare oficii teritoriale) sînt persoane juridice de drept public şi funcţionează în oraşele (municipiile) de reşedinţă a curţilor de apel.

    (2) Oficiile teritoriale asigură acordarea de asistenţă juridică garantată de stat în raza de activitate a curţii de apel, prin exercitarea următoarelor funcţii:

    a) organizarea acordării de asistenţă juridică garantată de stat; încheierea de contracte cu avocaţii din listele celor care acordă asistenţă juridică garantată de stat;

    b) examinarea cererilor şi documentelor prezentate de solicitanţii de asistenţă juridică garantată de stat, deciderea asupra acordării unei astfel de asistenţe;

    c) numirea avocaţilor care să acorde asistenţă juridică calificată, inclusiv asistenţă juridică de urgenţă; încheierea de contracte de colaborare cu para-juriştii şi cu asociaţiile obşteşti care acordă asistenţă juridică garantată de stat;

    d) colectarea de date statistice referitor la necesităţile de asistenţă juridică garantată de stat şi la nivelul lor de acoperire în teritoriu;

    e) îndeplinirea altor funcţii, în conformitate cu prezenta lege. 

    (3) Oficiile teritoriale prezintă trimestrial Consiliului Naţional raport de activitate.

    (4) Lucrul de asigurare a acordării asistenţei juridice calificate este efectuat nemijlocit de coordonatorul oficiului teritorial, selectat şi desemnat de Consiliul Naţional prin concurs, organizat în modul stabilit.

    (5) Coordonatorul oficiului teritorial activează în bază de contract, în care sînt stipulate drepturile şi obligaţiile lui, modul de activitate.

    (6) Consiliul Naţional notifică instanţele judecătoreşti, organele de urmărire penală şi  alte autorităţi interesate despre desemnarea coordonatorilor.

    (7) Guvernul, în comun cu autorităţile administraţiei publice locale, asigură oficiile teritoriale cu localurile necesare activităţii lor.

    (8) În cadrul oficiului teritorial, activează un coordonator şi personal administrativ. Regulamentul funcţionării oficiilor teritoriale se aprobă de Consiliul Naţional, iar limita numerică a personalului, de Ministerul Justiţiei.

    (9) Salarizarea coordonatorului şi personalului administrativ al oficiului teritorial se efectuează din mijloacele destinate asistenţei juridice garantate de stat.

Capitolul  III

Asistenţa juridică primară

    Articolul 15. Asistenţa juridică primară

    (1) Se acordă asistenţă juridică primară persoanelor menţionate la art.6, indiferent de nivelul veniturilor lor.

    (2) Poate fi acordată asistenţă juridică primară, în condiţiile prezentei legi, de para-jurişti şi de asociaţiile obşteşti specializate în acordarea de asistenţă juridică.

    (3) Coordonarea procesului de acordare a asistenţei juridice primare şi organizarea controlului asupra calităţii serviciilor le efectuează Consiliul Naţional.

    Articolul 16. Para-juriştii

    (1) Para-juriştii activează în baza unui regulament, aprobat de Consiliul Naţional.

    (2)  Para-juriştii se pot asocia în oficii de consultanţă.

    (3) Instruirea para-juriştilor o efectuează Consiliul Naţional din contul mijloacelor bugetare şi al mijloacelor provenite din alte surse neinterzise de lege, alocate în acest scop.

    (4) Remunerarea para-juriştilor se efectuează de la bugetul de stat, din alte surse neinterzise de lege, în bază de contract de colaborare încheiat cu oficiul teritorial în a cărui rază de activitate se acordă serviciile.

    (5)  Autorităţile administraţiei publice locale pot asigura para-juriştii cu încăperi şi mijloace tehnico-materiale necesare.

    Articolul 17. Acordarea de asistenţă juridică primară  de                            

                         către asociaţiile obşteşti

    (1) Asociaţiile obşteşti specializate în acordarea de asistenţă juridică sînt în drept să acorde servicii de asistenţă juridică primară.

    (2) Consiliul Naţional poate încheia contracte de colaborare cu asociaţii obşteşti în vederea acordării de asistenţă juridică primară în condiţiile prezentei legi. 

    (3) Statul acordă asociaţiilor obşteşti sprijinul necesar, în condiţiile Legii cu privire la asociaţiile obşteşti.

    Articolul 18. Modul de acordare a asistenţei juridice primare

    (1) Pentru asistenţă juridică primară, solicitantul adresează subiectelor autorizate, specificate la art.15 alin.(2), din raza domiciliului său cerere scrisă sau orală. 

    (2) Asistenţa juridică primară se acordă imediat, la momentul adresării. În cazul imposibilităţii de acordare imediată a asistenţei, solicitantului i se va comunica data şi ora audienţei ce urmează să aibă loc în cel mult 3 zile de la data adresării cererii scrise sau orale.

    (3) Solicitantul de asistenţă juridică primară are dreptul să se adreseze o singură dată în privinţa aceleiaşi probleme, cu excepţia cazului în care se descoperă noi circumstanţe relevante.

    (4) Dacă se constată existenţa unui conflict de interese, subiectul care acordă asistenţă juridică primară este în drept, cu acordul solicitantului, să continue acordarea acestei asistenţe ori să indice posibilităţile existente pentru obţinerea ei la alte organe sau de la alte persoane competente.

    (5) În cazul în care, în procesul de acordare a asistenţei juridice primare, se constată necesitatea acordării de asistenţă juridică calificată, solicitantul este informat despre condiţiile beneficierii de o astfel de asistenţă şi, la solicitare, va fi asistat la întocmirea cererii de asistenţă juridică calificată.

    (6) Evidenţa asistenţei juridice primare se ţine într-un registru, de subiectul care o acordă, în care se înscrie numele şi prenumele solicitantului, datele lui personale, adresa de la domiciliu, problema în legătură cu care a solicitat asistenţă juridică primară, durata audienţei, rezultatul consultaţiei acordate. Dacă solicitantul adresează cerere orală, dovada acordării asistenţei juridice primare se consemnează prin semnătura lui în registru.

Capitolul  IV

Asistenţa juridică calificată

Secţiunea 1. Criteriile de acordare a asistenţei juridice calificate

    Articolul 19. Persoanele care au dreptul la asistenţă                        

                         juridică calificată

    (1) Au dreptul la asistenţă juridică  calificată persoanele specificate la art.6, care:

    a) au nevoie de asistenţă juridică pe cauze penale, şi interesele justiţiei o cer, însă nu dispun de suficiente mijloace pentru a plăti acest serviciu;

    b) au nevoie de asistenţă juridică de urgenţă în cazul reţinerii în cadrul unui proces penal sau al unei proceduri contravenţionale;

    c) au dreptul la asistenţă juridică obligatorie în temeiul art.69 alin.(1) pct.2)-12) din Codul de procedură penală al Republicii Moldova;

    d) au dreptul la asistenţă juridică obligatorie în temeiul art.304 şi 316 din Codul de procedură civilă al Republicii Moldova;

    e) au nevoie de asistenţă juridică în cauze contravenţionale, civile şi de contencios administrativ, însă nu dispun de suficiente mijloace pentru a plăti aceste servicii, cauzele fiind complexe din punct de vedere juridic sau procesual.

    (2) Poate fi solicitată asistenţă juridică calificată la orice etapă a procesului penal, iar în cauze civile, şi pînă la iniţierea procesului. 

    (3) Persoana care beneficiază de asistenţă juridică calificată este obligată:

    a) să colaboreze cu subiectul autorizat să îi acorde o astfel de asistenţă;

    b) să furnizeze informaţii veridice în cauza pentru care solicită asistenţă;

    c) să prezinte neîntîrziat subiectului autorizat să îi acorde asistenţă juridică calificată sau organului care efectuează acţiuni procedurale orice informaţie despre modificarea circumstanţelor care au determinat acordarea asistenţei juridice calificate.

    Articolul 20Acordarea asistenţei juridice calificate                        

                          indiferent de nivelul veniturilor

    Se acordă asistenţă juridică calificată indiferent de nivelul veniturilor persoanelor specificate la  art.19  alin.(1) lit.b)-d).

    Articolul 21Acordarea asistenţei juridice calificate

                          în dependenţă de nivelul veniturilor  

    (1) În cazurile prevăzute la art.19 alin.(1) lit.a) şi e), se acordă asistenţă juridică calificată persoanelor al căror venit este mai mic de nivelul venitului stabilit de Guvern pentru beneficiere de asistenţă juridică în conformitate cu prezenta lege.

    (2) La calcularea venitului solicitantului de asistenţă juridică garantată de stat, se iau în considerare veniturile şi cîştigurile lunare medii din 6 luni calendaristice anterioare lunii  în care a fost depusă solicitarea.

    (3) Metodologia de calcul al venitului şi nivelul venitului care permite acordarea asistenţei juridice calificate, precum şi forma declaraţiei cu privire la venit, se aprobă de Guvern.

    (4) Nivelul venitului care permite acordarea asistenţei juridice calificate se determină periodic, ţinîndu-se cont, în special, de indexarea veniturilor băneşti.

    (5) În vederea beneficierii de asistenţă juridică calificată, persoana din categoria specificată la alin.(1) prezintă declaraţie cu privire la venit de o formă stabilită de Guvern.

    Articolul 22. Asistenţa juridică calificată gratuită parţial

    (1) Se acordă asistenţă juridică calificată şi în cazul în care persoana al cărei venit este mai mare decît nivelul venitului stabilit de Guvern pentru a beneficia de asistenţă juridică în conformitate cu prezenta lege este capabilă să achite o parte din cheltuielile de asistenţă juridică. În acest caz, poate fi acordată asistenţă juridică calificată cu contribuţia financiară a beneficiarului dacă această contribuţie nu depăşeşte posibilităţile lui financiare şi materiale.

    (2) Modul şi condiţiile de acordare a asistenţei juridice calificate gratuite parţial se stabilesc de Consiliul Naţional.

    Articolul 23Restituirea cheltuielilor de acordare

                         a asistenţei juridice calificate

    (1) În cazul emiterii unei hotărîri judecătoreşti pe cauze civile sau de contencios administrativ în folosul beneficiarului de asistenţă juridică calificată, plata cheltuielilor de acordare a asistenţei juridice calificate revine părţii care a pierdut procesul.

    (2) Beneficiarul care a obţinut asistenţă juridică calificată în urma prezentării unor informaţii false sau neveridice, inclusiv despre starea sa financiară, inducînd în eroare oficiul teritorial, este obligat să restituie cheltuielile de acordare a asistenţei juridice.

    (3) Dacă, pe parcursul procesului sau al executării hotărîrii judecătoreşti, situaţia financiară s-a modificat în sensul pierderii totale sau parţiale a dreptului la asistenţă juridică calificată, persoana este obligată să restituie cheltuielile de acordare a  asistenţei juridice.

    (4) Sumele de restituire a cheltuielilor specificate la alin.(1)-(3) se transferă în contul oficiului teritorial.

    Articolul 24Temeiurile refuzului de acordare

                          a asistenţei juridice calificate

    (1) Persoanelor specificate în prezenta secţiune nu li se acordă asistenţă juridică calificată dacă:

    a) cererea de acordare a asistenţei juridice este vădit nefondată;

    b)  nu dispun de dreptul pentru a cărui apărare solicită asistenţă juridică, fapt ce rezultă din documentele prezentate;

    c) valoarea acţiunii este considerabil mai mică decît cheltuielile de acordare a asistenţei juridice calificate;

    d) au posibilitatea să acopere integral cheltuielile de acordare a serviciilor juridice din contul patrimoniului lor, cu excepţia bunurilor care, conform legislaţiei în vigoare, nu pot fi urmărite.

    (2) Refuzul de acordare a asistenţei juridice calificate trebuie să fie motivat şi poate fi contestat în instanţă de contencios administrativ în decursul a 15 zile lucrătoare de la comunicarea deciziei.

Secţiunea a 2-a. Modul de acordare a asistenţei juridice calificate

    Articolul 25Cererea de acordare a asistenţei juridice calificate

    (1) Cererea de acordare a asistenţei juridice calificate se înaintează de persoana care întruneşte condiţiile specificate la art.19.

    (2) Cererea de acordare a asistenţei juridice calificate se întocmeşte după un model aprobat de Consiliul Naţional.

    (3) Persoanele menţionate la art.19 alin.(1) lit.a) şi e) trebuie să anexeze la cerere o declaraţie cu privire la venit pentru a beneficia de asistenţă juridică garantată de stat.

    (4) Cererea de acordare a asistenţei juridice calificate poate fi prezentată oficiului teritorial şi de rudele sau de reprezentanţii solicitantului, personal ori prin poştă.

    Articolul 26Înaintarea cererii sau solicitării de acordare 

                         a asistenţei juridice calificate

    (1) În cazul prevăzut la art.19 alin.(1) lit.a), solicitantul asistenţei juridice calificate poate să depună cerere la oficiul teritorial, la organul de urmărire penală sau la instanţa judecătorească. Organul de urmărire penală sau instanţa judecătorească va remite oficiului teritorial, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data recepţionării, cererea şi documentele anexate. Decizia de acordare a asistenţei juridice calificate se emite de către coordonatorul oficiului teritorial şi se aduce la cunoştinţă solicitantului în cel mult 3 zile lucrătoare.

    (2) În cazul prevăzut la art.19 alin.(1) lit.b), persoana care a efectuat reţinerea solicită în termen de o oră oficiului teritorial numirea unui avocat de serviciu. Coordonatorul oficiului teritorial va desemna avocatul de serviciu şi va aduce numele avocatului la cunoştinţă persoanei sau organului care a efectuat reţinerea, în decursul a 3 ore din momentul recepţionării solicitării de numire a avocatului de serviciu.

    (3) În cazurile prevăzute la art.19 alin.(1) lit.c) şi d), oficiului teritorial i se prezintă solicitarea organului de urmărire penală sau a instanţei judecătoreşti privind numirea apărătorului, fără a fi necesară înaintarea cererii prevăzute la art.25. Decizia coordonatorului oficiului teritorial privind acordarea asistenţei juridice calificate se aduce la cunoştinţă solicitantului în decursul unei zile lucrătoare din momentul emiterii.

    (4) În cazul prevăzut la art.19 alin.(1) lit.e), solicitantul asistenţei juridice calificate prezintă oficiului teritorial o cerere cu respectarea prevederilor art.25. Decizia privind acordarea asistenţei juridice calificate se adoptă de către coordonatorul oficiului teritorial şi se comunică solicitantului în decursul a 3 zile lucrătoare.

    Articolul 27Decizia privind acordarea asistenţei juridice calificate

    (1) Decizia privind acordarea asistenţei juridice  calificate va conţine:

    a) data şi locul emiterii;

    b) numele şi prenumele persoanei care a emis-o;

    c) denumirea organului emitent;

    d) numele şi prenumele solicitantului;

    e) forma asistenţei juridice solicitate;

    f) temeiurile de acordare sau refuzul de a acorda asistenţă juridică   calificată;

    g) numele, prenumele, coordonatele avocatului desemnat să acorde asistenţă juridică calificată;

    h) modul şi termenul de contestare a deciziei;

    i) altă informaţie relevantă.

    (2) La numirea avocatului, coordonatorul oficiului teritorial va ţine cont de  cererea solicitantului privind desemnarea unui anumit avocat, gradul lui de antrenare în executarea unor alte decizii privind acordarea asistenţei juridice  calificate, precum şi de alte circumstanţe relevante.

    (3) Drepturile şi obligaţiile avocatului care acordă asistenţă juridică   calificată se atestă prin decizie privind acordarea de asistenţă juridică, emisă în condiţiile prezentei legi.

    (4) Avocatul desemnat să acorde asistenţă juridică calificată pe o anumită cauză poate fi înlocuit, prin decizie a coordonatorului oficiului teritorial, în următoarele cazuri:

    a) la cererea scrisă, întemeiată, a solicitantului de asistenţă juridică  calificată;

    b) la cererea scrisă, întemeiată, a avocatului care acordă asistenţă juridică calificată;

    c) în cazul depistării unui conflict de interese sau unor alte circumstanţe în a căror virtute avocatul desemnat nu poate acorda asistenţă juridică  calificată pe o anumită cauză.

    Articolul 28. Asistenţa juridică de urgenţă

    (1) În cazul în care persoana necesită asistenţă juridică de urgenţă, în conformitate cu art.19 alin.(1) lit.b), la solicitarea persoanei sau a organului care a efectuat reţinerea, oficiul teritorial este obligat să acorde asistenţă juridică de urgenţă prin numirea unui avocat de serviciu. Oficiul teritorial poate delega funcţia de numire a avocaţilor de serviciu în alte localităţi decît cele de reşedinţă, altor persoane, informînd despre acest fapt instanţele judecătoreşti, organele de urmărire penală, alte autorităţi interesate.

    (2) Avocatul înscris în lista avocaţilor care acordă asistenţă juridică calificată, prevăzută la art.33, este înscris în lista avocaţilor de serviciu, dacă şi-a dat acordul, care poate fi pentru cel puţin o lună, şi exprimă disponibilitatea de a fi numit în calitate de avocat de serviciu în orice timp în decursul a 24 de ore.

    (3) Fiecare oficiu teritorial dispune de o listă proprie a avocaţilor de serviciu.

    (4) Solicitarea de a numi un avocat de serviciu va fi prezentată oficiului teritorial în scris, inclusiv prin fax, sau la telefon.

    (5) Avocatul de serviciu acordă asistenţa juridică în perioada reţinerii persoanei.

Secţiunea a 3-a. Subiectele autorizate să acorde

asistenţă juridică calificată

    Articolul 29Acordarea de către avocaţi a asistenţei                                   

                         juridice calificate

    (1) Asistenţa juridică calificată se acordă de către avocaţi publici şi avocaţi care acordă asistenţă juridică la cerere.

    (2) Selectarea avocaţilor pentru acordarea asistenţei juridice calificate se efectuează în bază de concurs, organizat de Consiliul Naţional.

    (3) Criteriile de selectare a avocaţilor pentru acordarea asistenţei juridice  calificate se stabilesc de Consiliul Naţional în coordonare cu Baroul Avocaţilor.

    (4) Pentru asigurarea acordării asistenţei juridice calificate, oficiul teritorial încheie, cu avocatul public sau cu avocatul care urmează să acorde astfel de servicii la cerere, contract după modelele aprobate de Consiliul Naţional.

    (5) În contractul menţionat la alin.(4), se stipulează obligaţia avocatului în vederea acordării de asistenţă juridică, modul şi condiţiile exercitării acestei obligaţii, dreptul statului de a exercita controlul asupra calităţii serviciilor acordate.

   (6) Consiliul Naţional organizează cursuri de instruire iniţială şi de instruire continuă pentru avocaţii autorizaţi să acorde asistenţă juridică calificată, inclusiv prin intermediul Institutului Naţional al Justiţiei.

    (7) Avocaţii care acordă asistenţă juridică calificată activează în baza standardelor de calitate şi normelor privind volumul de lucru stabilite de Consiliul Naţional, beneficiază de garanţiile de independenţă prevăzute în Legea cu privire la avocatură.

    Articolul 30. Avocatul public

    (1) În localitatea de reşedinţă a oficiului teritorial, asistenţa juridică calificată este acordată, de regulă, de către avocaţi publici. În caz de necesitate, Consiliul Naţional poate selecta avocaţi publici şi pentru alte localităţi.

    (2) Avocatul public activează în baza Regulamentului de activitate al avocaţilor publici, aprobat de Consiliul Naţional.

    (3) Avocatul public activează în birou individual sau în birou asociat de avocaţi constituit în conformitate cu Legea cu privire la avocatură.

    Articolul 31. Avocatul care acordă asistenţă juridică la cerere

    (1) Avocatul care acordă asistenţă juridică la cerere este persoana care, în condiţiile Legii cu privire la avocatură, a obţinut dreptul de a practica activitate de avocat şi care poate fi solicitată să acorde asistenţă juridică calificată din contul mijloacelor destinate acordării asistenţei juridice garantate de stat.

    (2) Avocatul care doreşte să fie înscris în lista avocaţilor care acordă asistenţă juridică la cerere va depune actele necesare la Consiliul Naţional.

    (3) Oficiul teritorial încheie contracte cu avocaţii înscrişi în lista avocaţilor care acordă asistenţă juridică la cerere în conformitate cu art.29 alin.(4). Pot fi încheiate astfel de contracte cu avocaţii care activează în birouri individuale sau în birouri asociate.

    Articolul 32. Remunerarea pentru acordarea asistenţei                                

                        juridice calificate

    (1) Pentru acordarea asistenţei juridice calificate, avocatul este remunerat conform clauzelor contractului prevăzut la art.29 alin.(4).

    (2) Avocatul public primeşte remuneraţie fixă.

    (3) Avocatul care acordă asistenţă juridică la cerere primeşte remuneraţie stabilită pentru fiecare caz aparte, potrivit tarifelor aprobate de Consiliul Naţional.

    Articolul 33. Lista avocaţilor

    (1) Consiliul Naţional elaborează şi ţine lista avocaţilor publici şi lista avocaţilor care acordă asistenţă juridică la cerere în raza de activitate a oficiilor teritoriale. Periodic, către data de 30 iunie şi 31 decembrie, listele se actualizează şi  sînt făcute publice.

    (2) Oficiul teritorial elaborează şi actualizează lunar lista avocaţilor de serviciu şi graficul lor de activitate, care se aduc la cunoştinţă instanţelor judecătoreşti, organelor de urmărire penală, altor autorităţi interesate.

    Articolul 34. Registrul serviciilor acordate şi dările de seamă

    (1) Avocatul care acordă asistenţă juridică calificată are obligaţia de a păstra probele scrise ale tuturor acţiunilor efectuate în baza cazului repartizat sau în legătură cu el.

    (2) Avocatul are obligaţia de a ţine registrul serviciilor acordate în care se înscriu datele de identificare a persoanei care solicită asistenţă juridică, acţiunile procesuale efectuate, indicîndu-se data, locul, părţile, alte informaţii relevante, numărul de ore în care s-au efectuat acţiunile, alte menţiuni importante. Avocatul este obligat să înscrie în registru toate acţiunile în cel mult 3 zile lucrătoare de la efectuarea lor.

    (3) Forma registrului şi durata păstrării informaţiei sînt stabilite de Consiliul Naţional.

    (4) Anual sau la cererea oficiului teritorial, avocatul prezintă dare de seamă despre activitatea desfăşurată, în forma stabilită de Consiliul Naţional. 

    Articolul 35. Acordarea asistenţei juridice calificate

                         de către asociaţiile obşteşti

    (1) Asociaţiile obşteşti sînt în drept să acorde asistenţă juridică calificată, cu excepţia reprezentării în cadrul procesului penal şi contravenţional.

   (2) Prin intermediul oficiilor teritoriale, Consiliul Naţional poate încheia contracte cu asociaţii obşteşti în vederea acordării asistenţei juridice calificate în condiţiile prezentei legi. 

    Articolul 36Asigurarea calităţii asistenţei juridice calificate

    (1) Consiliul Naţional asigură calitatea asistenţei juridice calificate prin monitorizare, prin solicitarea şi verificarea informaţiilor de la oficiile teritoriale despre volumul şi tipul asistenţei juridice acordate, prin examinarea plîngerilor parvenite de la beneficiarii de asistenţă juridică calificată şi de la alte instituţii interesate, prin controlul calităţii serviciilor.

    (2) Controlul calităţii asistenţei juridice este efectuat în modul şi în termenele stabilite de Consiliul Naţional.

    (3) Consiliul Naţional monitorizează, cu participarea Baroului Avocaţilor, procesul de acordare a asistenţei juridice calificate de către avocaţi. Datele obţinute în urma monitorizării şi controlului se remit Baroului Avocaţilor şi pot servi drept temei pentru aplicarea sancţiunilor disciplinare prevăzute în Legea cu privire la avocatură.

    (4) Acordarea de asistenţă juridică necalitativă poate servi drept temei de reziliere a contractelor prevăzute la art.29 alin.(4) şi la art.35 alin.(2).

Capitolul  V

Dispoziţii finale şi tranzitorii

    Articolul 37

    (1) Prezenta lege intră în vigoare pe măsura creării condiţiilor necesare, dar nu mai tîrziu de 1 iulie 2008, cu excepţia art.19 alin.(1) lit.e), care intră în vigoare la 1 ianuarie 2012.

    (2) În termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi, entităţile prevăzute la art.11 alin.(2) vor desemna membrii Consiliului Naţional, iar în termen de 10 zile de la data desemnării tuturor membrilor, Ministerul Justiţiei va convoca prima şedinţă a consiliului.

    (3) În termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi, Ministerul Justiţiei va elabora şi va aproba Regulamentul Consiliului Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat.

    (4) Consiliul Naţional va elabora şi va adopta actele necesare executării prezentei legi pînă la iniţierea acordării de asistenţă juridică garantată de stat.

    (5) În termen de 6 luni de la data publicării, Guvernul:

    a) va prezenta Parlamentului propuneri de aducere a legislaţiei în vigoare în conformitate cu prezenta lege;

    b) va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege.


    PREŞEDINTELE  PARLAMENTULUI                              Marian LUPU

 
    Nr.198-XVI. Chişinău, 26 iulie 2007.