*HBNC132/2008 Versiunea originala
ID intern unic:  331307
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
BANCA NAŢIONALĂ
HOTĂRÎRE Nr. 132
din  17.07.2008
cu privire la aprobarea Instrucţiunii privind modul de
 prezentare de către bănci a rapoartelor în formă electronică
 la Banca Naţională a Moldovei
Publicat : 19.08.2008 în Monitorul Oficial Nr. 157-159     art Nr : 447     Data intrarii in vigoare : 01.11.2008
  ÎNREGISTRAT:
Ministerul Justiţiei
al Republicii Moldova
Vitalie PÎRLOG
nr. 592 din 12 august 2008

    În temeiul art. 11, 47, 72 din Legea cu privire la Banca Naţională a Moldovei nr.548-XIII din 21.07.1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.56-57, art.624),  art. 37 alin.(1) din Legea instituţiilor financiare nr.550-XIII din 21.07.1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.1, art.2), Legea cu privire la documentul electronic şi semnătura digitală nr.264-XV din 15.07.2004 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.132-137, art.710), Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei 
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Instrucţiunea privind modul de prezentare de către bănci a rapoartelor în formă electronică la Banca Naţională a Moldovei (se anexează).
    2. La data intrării în vigoare a prezentei hotărîri se abrogă “Regulile de prezentare a dărilor de seamă Băncii Naţionale a Moldovei” (nr.2500/23 din 30.05.94), cu modificările şi completările ulterioare.
    3. Prezenta hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi intră în vigoare la 1 noiembrie 2008.

    PREŞEDINTELE CONSILIULUI
    DE ADMINISTRAŢIE
    AL BĂNCII NAŢIONALE A MOLDOVEI                   Leonid TALMACI

    Nr. 132. Chişinău, 17 iulie 2008.


Anexă
aprobată prin Hotărîrea
Consiliului de Administraţie
al Băncii Naţionale a Moldovei
nr.132 din 17 iulie 2008
INSTRUCŢIUNE
 privind modul de prezentare de către bănci
a rapoartelor în formă electronică la Banca Naţională a Moldovei
I.  Dispoziţii generale
    1. Instrucţiunea privind modul de prezentare de către bănci a rapoartelor în formă electronică la Banca Naţională a Moldovei (în continuare - Instrucţiune) este elaborată în temeiul art. 11, 47, 72 din Legea cu privire la Banca Naţională a Moldovei nr.548-XIII din 21.07.1995 şi art.37 alin.(1) din Legea instituţiilor financiare nr.550-XIII din 21.07.1995 şi în conformitate cu Legea contabilităţii nr.113-XVI din 27.04.2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.90-93, art.399), Legea cu privire la documentul electronic şi semnătura digitală nr.264-XV din 15.07.2004.
    2. Prezenta Instrucţiune stabileşte modul de întocmire şi transmitere a rapoartelor în formă electronică (în continuare - rapoarte electronice) de către băncile licenţiate (în continuare - bănci) la Banca Naţională a Moldovei (în continuare - BNM) şi acceptare a lor de către aceasta.
    3. În sensul prezentei Instrucţiuni, se definesc următoarele noţiuni:
    Componenta de transport - complex de mijloace tehnice şi program destinat asigurării schimbului de mesaje electronice între BNM şi bănci, prin intermediul căruia se realizează transmiterea rapoartelor electronice la BNM.
    Persoană autorizată - persoană fizică, salariat al băncii, titular al certificatului cheii publice, căreia îi este delegat dreptul de către bancă de a transmite în numele băncii la BNM rapoarte electronice;
    Raport electronic - informaţie în formă electronică, creată, prelucrată şi perfectată de către bancă conform prevederilor actelor normative ale BNM, structurată conform formatului stabilit în Normele tehnice privind modul de prezentare a rapoartelor electronice la BNM şi însoţită de semnătura digitală aplicată în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    Noţiunile “cheie privată”, “cheie publică”, “certificat al cheii publice”, “circulaţie electronică a documentelor”, “document electronic”, “mijloacele semnăturii digitale”, “semnătură digitală” se utilizează în sensul noţiunilor definite în Legea cu privire la documentul electronic şi semnătura digitală nr.264-XV din 15.07.2004.
    4. Rapoartele specificate în anexa nr.1 la Instrucţiune  se prezintă de către bancă la BNM în formă electronică în conformitate cu prezenta Instrucţiune. Rapoartele care nu sînt specificate în anexa nr.1 se prezintă în conformitate cu prevederile actelor normative ale BNM ce stau la baza acestora.
    5. Raportul electronic prezentat în conformitate cu Instrucţiunea în cauză, autentificat cu semnătură digitală a persoanei autorizate se consideră autentic, original şi produce efecte juridice.
    6. Băncile sînt responsabile de corectitudinea, veridicitatea şi actualitatea informaţiei prezentate prin intermediul rapoartelor electronice la BNM.
    7. Băncile vor implementa un sistem de control intern eficient aferent procesului de raportare la BNM, care să asigure securitatea, veridicitatea şi autenticitatea rapoartelor electronice transmise.
II. Întocmirea şi transmiterea rapoartelor electronice
    8. Rapoartele electronice se întocmesc şi se transmit la BNM în termenul şi cu periodicitatea stabilită de actele normative ale BNM.
    9. Rapoartele electronice se întocmesc şi se transmit la BNM în formatul şi modul stabilit în Normele tehnice privind modul de prezentare a rapoartelor electronice .
    10.  La transmiterea rapoartelor electronice banca va aplica semnătura digitală în conformitate cu Ordinea de aplicare a semnăturii digitale la prezentarea rapoartelor electronice la BNM (anexa nr. 2 la prezenta Instrucţiune).
    11. Rapoartele electronice ale băncii se transmit la BNM de către persoana autorizată a băncii. În cadrul unei bănci poate fi una sau mai multe persoane autorizate.
    12. În scopul delegării unei persoane autorizate cu dreptul de a transmite rapoarte electronice, banca va întreprinde următoarele:
    a) va desemna prin ordin/dispoziţie persoana autorizată de a transmite rapoarte electronice la BNM;
    b) va prezenta la BNM o cerere privind înregistrarea persoanei autorizate de a transmite rapoarte electronice la BNM conform formularului tipizat al cererii prezentat în anexa nr. 3 la prezenta Instrucţiune. Banca va primi o înştiinţare de la BNM privind înregistrarea persoanei autorizate şi codul de identificare atribuit persoanei autorizate după caz;
    c) va genera cheia privată şi cheia publică a persoanei autorizate utilizînd mijloacele  semnăturii digitale şi va certifica cheia publică în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    d) va transmite certificatul cheii publice a persoanei autorizate la BNM.
    13. În cazul concedierii, înlocuirii sau trecerii în altă funcţie a persoanei autorizate banca va prezenta la BNM cererea de eliminare din listă a persoanelor autorizate de a transmite rapoarte electronice, conform formularului din anexa nr. 4 la prezenta Instrucţiune. Orice modificare în lista persoanelor autorizate de a transmite rapoarte electronice va fi prezentată la BNM prin scrisoare oficială în termen de 2 zile lucrătoare din momentul apariţiei modificării respective.
    14. Pentru a întocmi şi transmite un raport electronic banca va întreprinde următoarele:
    a) subdiviziunile responsabile din cadrul băncii vor pregăti informaţia pentru raportul electronic, efectuînd controlul aritmetic şi logic al datelor;
    b) reprezentarea (redarea) pe suport hîrtie a informaţiei din raportul electronic conform specimenului raportului din actul normativ respectiv al BNM (în continuare copie a raportului electronic), va fi semnată şi autentificată prin semnătură olografă de către conducătorul băncii şi de persoana responsabilă (dacă nu este prevăzut altfel în actul normativ respectiv al BNM), care se vor asigura de veridicitatea informaţiei.
    În cazul în care în bancă este organizată circulaţia electronică a documentelor, atunci copia raportului electronic se consideră documentul electronic analogic reprezentării pe suport hîrtie, autentificat în modul prevăzut mai sus;
    c) persoana autorizată se va asigura că informaţia din raportul electronic corespunde informaţiei din copia raportului electronic autentificat în modul stabilit la litera b) şi va aplica pe ultimul viza sa pentru a confirma acest fapt;
    d) persoana autorizată va semna raportul electronic cu semnătura sa digitală utilizînd mijlocul de aplicare a semnăturii digitale şi-l va transmite la BNM prin intermediul componentei de transport;
    e) copia raportului electronic cu semnăturile de rigoare va conţine menţiunea că este copie a raportului electronic şi se va păstra la bancă pentru termenul prevăzut de actele normative în vigoare.
III. Acceptarea rapoartelor electronice
    15.  Raportul  electronic recepţionat de către BNM este acceptat în cazul în care corespunde următoarelor cerinţe:
    a) semnătura digitală a raportului electronic aparţine persoanei autorizate a băncii şi este aplicată în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
    b) raportul electronic este întocmit în conformitate cu Normele tehnice privind modul de prezentare a rapoartelor electronice la BNM şi corespunde perioadei de raportare. Normele date, inclusiv anexele ce conţin formatele rapoartelor electronice, se publică pe pagina-web oficială a BNM;
    c) indicatorii prezentaţi în cadrul raportului electronic corespund regulilor de validare logică a datelor.
    16. În cazul în care raportul electronic corespunde cerinţelor specificate la punctul 15, banca va primi un mesaj privind acceptarea raportului. În cazul în care raportul electronic nu corespunde cerinţelor enumerate, banca va primi un mesaj privind respingerea raportului electronic, cu descrierea erorilor constatate.
    17. În cazul constatării problemelor tehnice sau în cazul în care banca nu primeşte mesajul privind acceptarea raportului electronic timp de o oră după transmitere, banca va contacta BNM în scopul clarificării situaţiei şi, la necesitate, va transmite raportul electronic conform procedurilor indicate de BNM.
    18. Data prezentării raportului electronic se consideră data transmiterii de către BNM a mesajului electronic privind acceptarea raportului electronic.
    19. BNM este în drept să solicite motivat prezentarea la BNM a copiei raportului electronic pe suport hîrtie efectuată conform normelor în vigoare.
IV. Procedura de corectare a rapoartelor  electronice
    20. Banca este obligată să corecteze atît erorile generate de sistem, cît şi orice alte erori constatate ulterior şi să retransmită raportul electronic respectînd termenele de raportare prevăzute de actele normative în vigoare.
    21. În cazul depistării unor informaţii eronate prezentate pentru o perioadă de raportare, banca este obligată să corecteze erorile pentru toate perioadele gestionare în care acestea au fost comise sau pentru care au avut un impact (dacă modul de întocmire şi prezentare a raportului nu prevede altfel) şi să transmită repetat raportul cu înştiinţarea despre aceasta a BNM printr-o scrisoare oficială care să includă explicaţii despre modificările efectuate.
V. Dispoziţii finale
    22. Banca va asigura accesul inspectorilor BNM la locurile de muncă ale persoanelor autorizate şi la copiile rapoartelor electronice, în scopul exercitării controlului respectării prevederilor prezentei Instrucţiuni.
    23. Situaţiile litigioase aferente aplicării semnăturii digitale în cadrul procesului de prezentare a rapoartelor electronice la BNM vor fi soluţionate în conformitate cu procedura stabilită în Ordinea de aplicare a semnăturii digitale la prezentarea rapoartelor electronice la BNM.
    24. Pentru nerespectarea termenelor de raportare stipulate în actele normative ale BNM şi a prevederilor prezentei Instrucţiuni, BNM poate aplica măsurile de remediere şi sancţiunile în conformitate cu Legea instituţiilor financiare.
    25. În cazul operării unor modificări şi completări la Normele tehnice privind modul de prezentare a rapoartelor electronice, BNM va informa banca despre aceasta în termen util, însă cel mai tîrziu cu 10 zile lucrătoare pînă  la data intrării în vigoare a modificărilor şi completărilor respective.
    La solicitare, Normele tehnice privind modul de prezentare a rapoartelor electronice la BNM, precum şi modificările şi completările la acestea vor fi puse de către BNM la dispoziţia băncii prin intermediul poştei electronice sau pe suport hîrtie.
Anexa nr. 1
la Instrucţiunea privind modul de prezentare de către bănci
a rapoartelor în formă electronică la Banca Naţională a Moldovei

Lista rapoartelor electronice prezentate la Banca
Naţională a Moldovei
Nr.
d/o
Denumirea raportului
Periodicitatea prezentării raportului
Actul normativ

 (cu modificările şi completările ulterioare)

1
Raport privind rata medie la credite acordate de bancă
lunar

Regulamentul cu privire la modul de întocmire şi prezentare a rapoartelor privind rata medie pe credite şi depozite atrase de bănci, anexa nr.1 (HCA al BNM nr. 124 din 28.11.1997)

2
Raport privind rata medie la credite acordate de bancă
săptămânal

Regulamentul cu privire la modul de întocmire şi prezentare a rapoartelor privind rata medie pe credite şi depozite atrase de bănci, anexa nr. 2 (HCA al BNM nr. 124 din 28.11.1997)

3
Raport privind rata medie pe depozite atrase de bancă
 
lunar

Regulamentul cu privire la modul de întocmire şi prezentare a rapoartelor privind rata medie pe credite şi depozite atrase de bănci, anexa nr.3 (HCA al BNM nr.124 din 28.11.1997)

4
Raport privind rata medie pe depozite atrase de bancă
săptămânal

Regulamentul cu privire la modul de întocmire şi prezentare a rapoartelor privind rata medie pe credite şi depozite atrase de bănci, anexa nr. 4 (HCA al BNM nr. 124 din 28.11.1997)

5

Raport privind rata medie la creditele acordate şi depozitele atrase de bancă (interbancare)

lunar

Regulamentul cu privire la modul de întocmire şi prezentare a rapoartelor privind rata medie pe credite şi depozite atrase de bănci, anexa nr.5 (HCA al BNM nr.124 din 28.11.1997)

6

Raport privind rata medie la creditele acordate şi depozitele atrase de bancă (interbancare)

săptămânal

Regulamentul cu privire la modul de întocmire şi prezentare a rapoartelor privind rata medie pe credite şi depozite atrase de bănci, anexa nr.6 (HCA al BNM nr. 124 din 28.11.1997)

7
Raport privind rulajul de casă al băncii
lunar

Instrucţiunea cu privire la modul întocmirii Raportului privind volumul operaţiunilor de casă la instituţiile financiare din Republica Moldova, anexa nr.1 (HCA al BNM nr.44 din 26.08.1997)

8
Raport privind statistica monetară
săptămânal

Instrucţiunea cu privire la întocmirea de către bănci a raportului privind statistica monetară, anexa nr.1 (HCA al BNM nr.99 din 31.03.2005)

9
Raport privind statistica monetară
lunar

Instrucţiunea cu privire la întocmirea de către bănci a raportului privind statistica monetară, anexa nr.2 (HCA al BNM nr.99 din 31.03.2005)

10
 
Bilanţul contabil
lunar

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 1 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

11
Raport privind rezultatele financiare
lunar

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 2 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

12

Raport privind creditele şi leasingul financiar

(Nota 1 Informaţie privind creditele de consum şi pentru întreprinderile mici, mijlocii şi cele de comerţ)

trimestrial

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 3 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

13

Raport privind active expirate şi fără dobândă

trimestrial

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 4 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

14

Raport privind anulările contabile ale activelor, recuperări şi modificări la reduceri pentru pierderi la active

trimestrial

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 5 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

15

Raport privind clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale şi formarea reducerilor pentru pierderi la active şi provizioanelor pentru pierderi la angajamente condiţionale

trimestrial

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 6 (HCA al BNM nr.36 din 08.08.1997)

16
Raport privind expunerile „mari”
(Nota privind expunerile „mari”)
trimestrial

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 7 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

17

Raport privind expunerile băncii faţă de persoanele afiliate

trimestrial

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 8 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

18

Raport privind depozite

trimestrial

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 9 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

19
Raport privind calculul capitalului normativ total
lunar

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 10 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

20
Raport privind evaluarea suficienţei capitalului ponderat la risc
lunar

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 11 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

21

Raport privind modificările în capitalul acţionar

trimestrial

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 12 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

22

Raport privind analiza venitului aferent dobânzii

trimestrial

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 13 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

23
Raport privind lichiditatea băncii
lunar

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 14 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

24

Raport privind informaţie diversă

lunar

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 15 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

25
Raport privind acţionarii băncii
(Nota la acţionarii băncii)
Lunar
 
 
 
 
 

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 16 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

26
Raport privind cotele de participare în capitalul unităţilor economice
(Notă: Cotele de participare în capitalul unităţilor economice)
trimestrial

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 17 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

27

Raport privind analiza diferenţei scadenţelor

trimestrial

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 18 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

28

Raport privind categoriile suplimentare extrabilanţiere

trimestrial

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 19 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

29

Raport privind veniturile şi cheltuielile provenite din tranzacţiile cu persoanele afiliate băncii

(Nota: Tranzacţii privind obligaţiunile băncii aferente persoanelor afiliate)

semestrial

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a unor rapoarte referitoare la activitatea financiară, raport 20 (HCA al BNM nr. 36 din 08.08.1997)

30

Raport privind mărimea mijloacelor atrase în lei moldoveneşti şi în valută neconvertibilă, supuse rezervării(cu menţinerea rezervelor obligatorii în lei moldoveneşti la BNM în contul „Loro” al băncii) pentru perioada de urmărire

chenzinal

Regulamentul cu privire la regimul rezervelor obligatorii, anexa 1 (HCA al BNM nr.85 din 15.04.2004)

31

Raport privind mărimea mijloacelor atrase în lei moldoveneşti şi în valută neconvertibilă, supuse rezervării (cu menţinerea rezervelor obligatorii la BNM în contul Rezervelor obligatorii ale băncii în moneda naţională) pentru perioada de urmărire

chenzinal

Regulamentul cu privire la regimul rezervelor obligatorii, anexa 2 (HCA al BNM nr.85 din 15.04.2004)

32

Raport privind mărimea mijloacelor atrase în valută liber convertibilă, supuse rezervării (cu menţinerea rezervelor obligatorii la BNM în USD şi în EUR în contul Rezervelor obligatorii în valută străină al băncii) pentru perioada de urmărire

chenzinal
Regulamentul cu privire la regimul rezervelor obligatorii, anexa 3 (HCA al BNM nr.85 din 15.04.2004)
33

Raport privind emisiunea certificatelor bancare de depozit

lunar

Regulamentul cu privire la condiţiile, modul de emisiune şi circulaţie a certificatelor bancare de depozit şi a cambiilor bancare, anexa nr.4 (HCA al BNM nr.94 din 31.03.2005)

34

Raport privind emisiunea cambiilor bancare

lunar

Regulamentul cu privire la condiţiile, modul de emisiune şi circulaţie a certificatelor bancare de depozit şi a cambiilor bancare, anexa nr.6 (HCA al BNM nr.94 din 31.03.2005)

35

Raport privind operaţiunile de cumpărare şi vânzare a valutei, efectuate de către bancă pe piaţa valutară şi soldurile în conturile în valută străină ale clienţilor băncii

lunar

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire a raportului privind operaţiunile de cumpărare şi vânzare a valutei, efectuate de către bancă pe piaţa valutară, şi soldurile în conturile în valută străină ale clienţilor băncii, anexa nr.1 (HCA al BNM nr. 157 din 25.12.1997)

36
Raport privind conturile corespondente şi alte plasări ale băncii
trimestrial

Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare a Raportului privind conturile corespondente şi alte plasări ale băncii, anexa nr.1 (HCA al BNM nr. 89 din 27.10.1997)

37

Raport privind poziţia valutară deschisă a băncii

zilnic

Regulamentul cu privire la poziţia valutară deschisă a băncii (HCA al BNM nr. 126 din 28.11.1997)

38

Raport privind sumele de numerar introduse în Republica Moldova de către băncile rezidente şi nerezidente

lunar

Instrucţiunea cu privire la introducerea / scoaterea numerarului în / din Republica Moldova de către bănci, anexa nr.3 (HCA al BNM nr. 340 din 18.11.1998)

39

Raport privind sumele de numerar scoase din Republica Moldova de către băncile rezidente şi nerezidente

lunar

Instrucţiunea cu privire la introducerea / scoaterea numerarului în / din Republica Moldova de către bănci, anexa nr.4 (HCA al BNM nr. 340 din 18.11.1998)

40

Raport privind situaţia la conturile în valută ale persoanelor juridice

anual

Instrucţiunea privind rapoartele anuale ce reflectă unele operaţiuni ale băncilor în valută (HCA al BNM nr.269 din 14.10.1999)

41
Raport privind situaţia la conturile în valută ale persoanelor fizice
anual

Instrucţiunea privind rapoartele anuale ce reflectă unele operaţiuni ale băncilor în valută (HCA al BNM nr.269 din 14.10.1999)

42
Raport privind împrumuturile şi creditele în valută ale băncii
anual

Instrucţiunea privind rapoartele anuale ce reflectă unele operaţiuni ale băncilor în valută (HCA al BNM nr.269 din 14.10.1999)

43
Raport privind garanţiile în valută acceptate şi acordate de bancă
anual

Instrucţiunea privind rapoartele anuale ce reflectă unele operaţiuni ale băncilor în valută (HCA al BNM nr.269 din 14.10.1999)

44

Raport privind transferurile internaţionale ale persoanelor fizice

anual

Instrucţiunea privind rapoartele anuale ce reflectă unele operaţiuni ale băncilor în valută, (HCA al BNM nr.269 din 14.10.1999)

45

Raport privind operaţiunile cu cecurile în valută străină, efectuate de către bancă

anual

Instrucţiunea privind rapoartele anuale ce reflectă unele operaţiuni ale băncilor în valută (HCA al BNM nr.269 din 14.10.1999)

46

Raport privind sumele numerarului depuse în conturile agenţilor economici rezidenţi pentru exportul de mărfuri /servicii

anual

Instrucţiunea privind rapoartele anuale ce reflectă unele operaţiuni ale băncilor în valută (HCA al BNM nr.269 din 14.10.1999)

47

Raport privind activitatea băncii în sistemele de plăţi cu carduri bancare

trimestrial

Regulamentul cu privire la cardurile bancare, anexa nr.1 (HCA al BNM nr.62 din 24.02.2005)

48

Raport privind utilizarea sistemelor de deservire bancară la distanţă

trimestrial

Regulamentul privind utilizarea sistemelor de deservire bancară la distanţă, anexa nr.1 (HCA al BNM nr.376 din 15.12.2005)

49

Raport privind mijloacele băneşti legalizate şi transferate în străinătate

lunar

Hotărîrea Consiliului de administraţie al BNM nr. 207 din 15.08.2007 cu privire la unele particularităţi ale activităţii instituţiilor financiare aferente procesului de legalizare a capitalului şi transferării /scoaterii din Republica Moldova de către persoanele fizice a mijloacelor băneşti legalizate 

50

Raport cu privire la sumele de valută străină cumpărate şi vândute de către bancă contra lei moldoveneşti

zilnic

Instrucţiune cu privire la procedura de formare, distribuire şi arhivare a cursului oficial al leului moldovenesc, anexa nr.1 (HCA al BNM nr.399 din 23.12.1999)

51

Raport privind operaţiunile internaţionale

lunar

Regulamentul cu privire la raportarea informaţiei aferente Balanţei de plăţi, anexa nr.1 (HCA al BNM nr.61 din 11.09.1997)

Anexa nr. 2
la Instrucţiunea privind modul de
prezentare de către bănci a rapoartelor
 în formă electronică la Banca Naţională
a Moldovei
Ordinea de aplicare a semnăturii digitale
 la prezentarea rapoartelor electronice la BNM
I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul document este parte integrantă a Instrucţiunii privind modul de prezentare de către bănci a rapoartelor electronice la Banca Naţională a Moldovei şi stabileşte ordinea de aplicare a semnăturii digitale în cadrul procesului de prezentare a rapoartelor electronice la BNM.
    2. În sensul prezentei Ordini se definesc următoarele noţiuni:
    · Mijloacele de aplicare a semnăturii digitale - produsul program “UniCrypt” pus la dispoziţia băncii de către BNM sau alt mijloc program certificat conform legislaţiei în vigoare (care permite crearea cheii publice şi a cheii private pe purtătorul material, aplicarea semnăturii digitale,  verificarea autenticităţii semnăturii digitale) şi purtătorul material de cheie privată, achiziţionat de sine stătător de către bancă, şi care satisface cerinţele de securitate înaintate de centrul de certificare;
    · centrul de certificare - persoana juridică sau subdiviziune a persoanei juridice care prestează servicii de certificare a cheilor publice şi alte tipuri de servicii ce ţin de semnătura digitală şi care activează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
II. Ordinea de aplicare a semnăturii digitale
    3. Aplicarea semnăturii digitale la prezentarea rapoartelor electronice la BNM presupune:
    a) crearea cheii publice şi a cheii private;
    b) certificarea cheii publice în centrul de certificare;
    c) semnarea raportului electronic cu semnătura digitală;
    d) verificarea autenticităţii semnăturii digitale în raportul electronic.
    4. Semnătura digitală se aplică în rapoartele electronice de către persoana autorizată a băncii utilizînd mijlocele de aplicare a semnăturii digitale (în continuare MASD).
    Secţiunea 1.  Crearea cheii publice şi a cheii private. Certificarea cheii publice în centrul de certificare
    5. Crearea cheii publice şi a cheii private se efectuează nemijlocit  de către persoana autorizată, utilizînd mijlocul semnăturii digitale pus la dispoziţie de BNM. La necesitate, în timpul creării cheii publice şi a cheii private utilizatorului i se acordă ajutor de către subdiviziunea responsabilă sau de către personalul centrului de certificare, fără a se încălca confidenţialitatea cheii private.
    6. Persoana autorizată poate semna rapoarte electronice doar după certificarea cheii publice la centrul de certificare.
    7. Banca va remite centrului de certificare cererea de certificare şi setul de documente, conform procedurilor stabilite de către centrul de certificare.
    8. Examinarea cererilor de certificare a cheilor publice, adoptarea deciziilor de certificare a cheilor publice şi crearea certificatelor cheilor publice se efectuează în conformitate cu procedurile stabilite de către centrul de certificare.
    9. Pe baza deciziei de certificare a cheii publice, centrul de certificare creează şi eliberează certificatul respectiv al cheii publice. Certificatul eliberat se transmite sau se pune la dispoziţia băncii în mod stabilit de centrul de certificare. Certificatul obţinut urmează a fi importat în mijlocul semnăturii digitale conform ghidului utilizatorului. Persoana autorizată va transmite certificatul şi Băncii Naţionale.
    10. Certificatul cheii publice poate fi revocat, iar valabilitatea acestuia suspendată în cazurile şi conform procedurilor stabilite de către centrul de certificare.
    11. La expirarea termenului de valabilitate a certificatului cheii publice banca se va asigura din timp de obţinerea de la centrul de certificare a unui nou certificat.
    12. În caz de concediere, înlocuire sau de transfer în altă funcţie a utilizatorului băncii, cheia privată ce aparţine acestei persoane se nimiceşte printr-o metodă ce nu admite posibilitatea restabilirii ei, iar certificatul cheii publice rămîne valabil pînă la expirarea termenului de valabilitate a certificatului.
    Secţiunea 2. Semnarea rapoartelor electronice şi verificarea autenticităţii semnăturii digitale
    13. Rapoartele electronice se semnează de către persoana autorizată a  băncii prin intermediul MASD, utilizînd cheia sa privată.
    14. Cheia privată a persoanei autorizate nu va fi utilizată în alte scopuri decît în relaţia cu BNM.
    15. Verificarea autenticităţii semnăturilor digitale aplicate pe rapoartele electronice şi pe mesajele de confirmare primite de la BNM se efectuează în mod automat de către MASD.
III. Atribuţii şi responsabilităţi
    16. Banca trebuie să implementeze şi să menţină proceduri adecvate care să asigure aplicarea securizată a semnăturii digitale pentru fiecare din persoanele autorizate ale băncii.
    17. În cadrul băncii trebuie să fie desemnată subdiviziunea responsabilă de asigurarea utilizării securizate a semnăturii digitale la prezentarea rapoartelor electronice la BNM.
    18. Persoana autorizată a băncii este responsabilă pentru:
    a) excluderea accesului unei alte persoane la cheia sa privată;
    b) utilizarea mijlocului semnăturii digitale în conformitate cu ghidurile de exploatare şi regimul de utilizare stabilit;
    c) încetarea utilizării cheii private pentru crearea semnăturii digitale, dacă are motive să presupună că este încălcată confidenţialitatea cheii private;
    d) solicitarea suspendării imediate a valabilităţii certificatului cheii publice sau revocarea acestuia în cazul în care:
    ·  a pierdut purtătorul material cu cheia privată;
    · are motive să presupună că a fost încălcată confidenţialitatea cheii private;
    · informaţiile de identificare cuprinse în certificatul cheii publice nu corespund realităţii;
    e) cooperarea şi acordarea suportului necesar la soluţionarea situaţiilor litigioase ce ţin de aplicarea semnăturii digitale la prezentarea rapoartelor electronice;
    f) îndeplinirea altor obligaţiuni aferente aplicării semnături digitale stabilite de legislaţia în vigoare.
    19. Subdiviziunea responsabilă de asigurarea utilizării securizate a semnăturii digitale la prezentarea rapoartelor electronice:
    a) oferă consultaţii persoanelor autorizate ale băncii  la crearea cheilor publice şi private, precum şi  la semnarea rapoartelor electronice;
    b) ţine evidenţa mijloacelor de aplicare a semnăturii digitale utilizate de bancă la prezentarea rapoartelor electronice;
    c) ţine evidenţa purtătorilor materiali de chei private ale persoanelor autorizate;
    d) asigură păstrarea pe un termen de 5 ani a documentelor în baza cărora au fost certificate cheile publice ale persoanelor autorizate;
    e) exercită controlul intern asupra utilizării securizate a mijloacelor de aplicare a semnăturii digitale şi a purtătorilor cheilor private.
IV. Asigurarea securităţii
    20. Păstrarea purtătorilor materiali de chei private şi a parolelor de acces la acestea se efectuează în condiţii care să excludă pierderea şi utilizarea lor neautorizată.
    21. La transportarea purtătorilor materiali de chei private se asigură protecţia lor contra deteriorării fizice şi influenţei din exterior.
    22. Cheia privată şi, dacă este prevăzut, duplicatul ei se păstrează separat, cu asigurarea condiţiilor în care compromiterea lor concomitentă nu este posibilă.
    23. Se interzice utilizarea mijloacelor de aplicare a semnăturii digitale în cazul încălcării integrităţii lor.
    24. Regimul de utilizare a mijloacelor de aplicare a semnăturii digitale în bancă trebuie să excludă posibilitatea accesului persoanelor terţe la aceste mijloace, modificării şi utilizării lor neautorizate.
V. Acţiuni în caz de compromitere a cheii private
    25. La împrejurări legate de compromiterea cheii private se atribuie următoarele situaţii:
    a) pierderea purtătorului material de cheie privată, indiferent de găsirea lui ulterioară;
    b) apariţia suspiciunilor privind dezvăluirea informaţiei sau denaturarea ei în sistemul de legătură sau la locurile de utilizare a mijloacelor de aplicare a semnăturii digitale;
    c) accesul persoanelor terţe la cheia privată sau la mijloacele de aplicare a semnăturii digitale;
    d) alte evenimente care dau temei de a presupune că a fost încălcată confidenţialitatea cheii private.
    26. În cazul apariţiei unei împrejurări legate de compromiterea cheii private, titularul ei şi/sau subdiviziunea responsabilă au obligaţia să informeze imediat despre aceasta centrul de certificare şi BNM.
    27. După revocarea certificatului cheii publice, centrul de certificare va anunţa banca despre acest fapt.
    28. În cazul compromiterii cheii private se va desfăşura o investigaţie de serviciu de către bancă, la încheierea căreia, potrivit deciziei comisiei, cheia privată care a fost compromisă se  va nimici.
    29. Crearea cheilor publice şi private noi se face după investigarea şi înlăturarea cauzelor de compromitere a cheii private.
VI. Ordinea de soluţionare a litigiilor la aplicarea semnăturii digitale
    30. Situaţii litigioase se consideră acelea care pot apărea la:
    a) contestarea integrităţii raportului electronic;
    b) contestarea identificării persoanei care a semnat raportul electronic;
    c) contestarea faptului transmiterii raportului electronic;
    c) contestarea valabilităţii certificatului cheii publice;
    d) neîncrederea în mijloacele de aplicare a semnăturii digitale;
    e) neîncrederea în centrul de certificare;
    f) alte cazuri de apariţie situaţiilor litigioase în legătură cu aplicarea semnăturii digitale.
    31. În cazul apariţiei unor împrejurări ce indică prezenţa unei situaţii litigioase, părţile implicate (în continuare - părţi), în termen de cel mult o zi lucrătoare, vor verifica prezenţa împrejurărilor şi vor întreprinde măsuri pentru soluţionarea situaţiei litigioase, înştiinţîndu-se reciproc despre rezultatele verificării şi acţiunile întreprinse.
    32. Situaţiile litigioase se soluţionează în mod curent şi/sau de către Comisia de soluţionare a situaţiilor litigioase în domeniul aplicării semnăturii digitale.
    33. În cazul în care situaţia litigioasă nu a putut fi soluţionată în mod curent, BNM creează Comisia de soluţionare a situaţiilor litigioase în domeniul aplicării semnăturii digitale (în continuare - Comisie). În componenţa Comisiei se includ reprezentanţi responsabili ai BNM, ai băncii şi ai centrului de certificare. Persoanele incluse în componenţa Comisiei trebuie să posede cunoştinţele necesare şi experienţă de lucru în domeniul aplicării semnăturii digitale.
    34. În sarcinile Comisiei intră examinarea, la nivel tehnico-organizaţional, a împrejurărilor ce indică prezenţa situaţiei de conflict, stabilirea cauzelor şi urmărilor acestei situaţii, determinarea măsurilor necesare pentru soluţionarea ei.
    35. În cazul în care situaţia litigioasă este considerată de către părţi ca fiind soluţionată, în termen de cel mult cinci zile lucrătoare după încheierea lucrărilor Comisiei se întocmeşte un proces- verbal privind soluţionarea situaţiei litigioase, care se aprobă de către părţi.
    În cazul imposibilităţii de a soluţiona situaţia litigioasă în mod curent sau după încheierea lucrărilor Comisiei, părţile se pot adresa în instanţa de judecată.
Anexa nr.3
la Instrucţiunea privind modul de prezentare de
către bănci a rapoartelor
în formă electronică la Banca Naţională
a Moldovei
Cerere de înregistrare a persoanei autorizate de a
prezenta rapoartele electronice


    Către:    Banca Naţională a Moldovei   
                   Adresa: MD 2005, or. Chişinău, bd. Renaşterii, 7       
                   Secţia statistică   
       
    De la:    Denumirea băncii:   
                  Numărul  şi data ordinului/dispoziţiei prin care a fost desemnată persoana autorizată   
                  Numele persoanei de contact:   
                  Telefon:   
                  Fax:   
                  E-mail:   
    Detalii referitoare la persoana autorizată:
                Nume:   
                Prenume:   
                Patronimic:   
                Codul de înregistrare (UserID): (dacă acesta există):   
                Seria şi numărul buletinului de identitate:   
                Cod numeric personal (IDNP):   
                Funcţie:   
                Telefonul de serviciu:    
                E-mail:   
                Semnătura persoanei autorizate:   
    Consimţim ca orice raport electronic prezentat la BNM de către persoana autorizată, autentificat cu semnătura digitală a persoanei autorizate, să se considere autentic, original şi să producă efecte juridice pentru Bancă.      
    Data:   
    Semnătura conducătorului  şi ştampila băncii:   
Anexa nr. 4
la Instrucţiunea privind modul de prezentare de
către bănci a rapoartelor
în formă electronică la Banca Naţională
a Moldovei
Cerere de eliminare a persoanei autorizate din lista persoanelor autorizate
de a transmite rapoarte electronice
    Către:    Banca Naţională a Moldovei   
                   Adresa: MD 2005, or. Chişinău, bd. Renaşterii, 7       
                   Secţia statistică   
    De la:    Denumirea băncii:   
                  Numele persoanei de contact:   
                  Telefon:   
                  Fax:   
                  E-mail:   
    Detalii referitoare la persoana autorizată:
                 Codul de înregistrare (UserID):    
                 Nume:   
                 Prenume:   
                 Cod numeric personal (IDNP):   
                 Funcţie:   
                 Telefonul de serviciu al persoanei autorizate:   
                 E-mail:   
                 Data de la care se doreşte operarea acţiunii solicitate:   
                 Data:   
                Semnătura conducătorului şi ştampila băncii