OMSM80/2009
ID intern unic:  331571
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
ORDIN Nr. 80
din  20.03.2009
cu privire la recoltarea şi analiza probelor biologice pentru
stabilirea alcoolemiei, consumului de droguri şi de alte substanţe
psihotrope, de medicamente cu efecte similare acestora
Publicat : 05.06.2009 în Monitorul Oficial Nr. 99-100     art Nr : 421

   ÎNREGISTRAT
Ministerul Justiţiei
nr. 682 din 18.05.2009
Ministru
___________ Vitalie PÎRLOG

    În conformitate cu prevederile Legii nr.713-XV din 6 decembrie 2001 privind controlul şi prevenirea consumului abuziv de alcool, consumului ilicit de droguri şi de alte substanţe psihotrope şi Legii nr. 131-XVI din 7 iunie 2007 privind siguranţa traficului rutier, în scopul stabilirii ordinii recoltării şi analizei probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei, consumului de droguri şi de alte substanţe psihotrope, de medicamente cu efecte similare acestora,
O R D O N:
    1. Se aprobă:
    Lista instituţiilor medico-sanitare abilitate cu dreptul de recoltare şi analiză a probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei, consumului de droguri şi de alte substanţe psihotrope, de medicamente cu efecte similare acestora, conform anexei nr.1.
    [Pct.1 al.2) în redacţia OMS417 din 23.11.09, MO18-19/05.02.10 art.57]
    [Pct.1 al.3) exclus prin OMS417 din 23.11.09, MO18-19/05.02.10 art.57]
    Normele privind recoltarea şi analiza probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei, consumului de droguri şi de alte substanţe psihotrope, de medicamente cu efecte similare acestora, conform anexei nr.3.
    2. Conducătorilor instituţiilor menţionate în anexa nr.1, conform competenţei:
    [Pct.2 modificat prin OMS417 din 23.11.09, MO18-19/05.02.10 art.57]
    1) A numi prin ordin persoanele responsabile de recoltarea şi analiza probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei, consumului de droguri şi de alte substanţe psihotrope, de medicamente cu efecte similare acestora.
    2) A asigura recoltarea şi analiza probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei, consumului de droguri şi de alte substanţe psihotrope, de medicamente cu efecte similare acestora conform Normelor aprobate.
    3) A monitoriza şi evalua permanent activitatea instituţiilor medico-sanitare publice la compartimentul dat şi a întreprinde măsuri de rigoare în vederea asigurării calităţii recoltării şi analizei probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei, consumului de droguri şi de alte substanţe psihotrope, de medicamente cu efecte similare acestora.
    3. Dl Tudor Vasiliev, specialist principal al Ministerului Sănătăţii în narcologie, directorul Dispensarului Republican de Narcologie, va acorda suport consultativ metodic necesar în vederea realizării prevederilor ordinului în cauză.
    4. Direcţia servicii medicale individuale va coordona activitatea instituţiilor abilitate cu dreptul de recoltare şi analiză a probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei, consumului de droguri şi de alte substanţe psihotrope, de medicamente cu efecte similare acestora în vederea realizării prevederilor ordinului în cauză.
    Controlul asupra executării prezentului ordin mi-l asum personal.

    VICEMINISTRUL SĂNĂTĂŢII                                                         Mircea BUGA

    Nr.80. Chişinău, 20 martie 2009.


Anexa nr.1
la Ordinul MS nr.80
din 20.03.2009
Nr.
d/o

Denumirea instituţiei medico-sanitare

1.

Dispensarul Republican Narcologie

2.

Centrul Medicină Legală

3.

Centrul Naţional Ştiinţifico-Practic de Medicină Urgentă

4.

Spitalul Clinic Municipal Bălţi

5.

Spitalul raional Anenii Noi

6.

Spitalul raional Basarabeasca

7.

Spitalul raional Briceni

8.

Spitalul raional Cahul

9.

Spitalul raional Calaraşi

10.

Spitalul raional Cantemir

11.

Spitalul raional Căuşeni

12.

Spitalul raional Cimişlia

13.

Spitalul raional Criuleni

14.

Spitalul raional Donduşeni

15.

Spitalul raional Drochia

16.

Spitalul raional Edineţ

17.

Spitalul raional Făleşti

18.

Spitalul raional Floreşti

19.

Spitalul raional Glodeni

20.

Spitalul raional Hînceşti

21.

Spitalul raional Ialoveni

22.

Spitalul raional Leova

23.

Spitalul raional Nisporeni

24.

Spitalul raional Ocniţa

25.

Spitalul raional Orhei

26.

Spitalul raional Rezina

27.

Spitalul raional Rîşcani

28.

Spitalul raional Sîngerei

29.

Spitalul raional Soroca

30.

Spitalul raional Străşeni

31.

Spitalul raional Şoldăneşti

32.

Spitalul raional Ştefan Vodă

33.

Spitalul raional Taraclia

34.

Spitalul raional Teleneşti

35.

Spitalul raional Ungheni

36.

Spitalul raional Comrat

37.

Spitalul raional Ceadîr-Lunga
 38.
Spitalul raional Vulcăneşti
   
    [Anexa nr.1 în redacţia OMS417 din 23.11.09, MO18-19/05.02.10 art.57]
Anexa nr.2
la Ordinul MS nr.80
din 20.03.2009
Lista instituţiilor

abilitate cu dreptul de analiză a probelor biologice pentru

stabilirea alcoolemiei, consumului de droguri şi de alte substanţe

psihotrope, de medicamente cu efecte similare acestora

 
Nr.
d/o
Denumirea instituţiei
1.
Dispensarul Republican Narcologie
2.
Centrul Medicină Legală
 
Anexa nr.3
la Ordinul MS nr.80
din 20.03.2009

N O R M E L E
privind recoltarea şi analiza probelor biologice pentru stabilirea
alcoolemiei, consumului de droguri şi de alte substanţe psihotrope,
de medicamente cu efecte similare acestora
I. Dispoziţii generale
    1. Normele privind recoltarea şi analiza probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei, consumului de droguri stabilesc ordinea recoltării şi analizei probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei, consumului de droguri şi de alte substanţe psihotrope, de medicamente cu efecte similare acestora.
II. Ordinea recoltării probelor biologice
    2. Recoltarea probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei, alcooluriei, consumului de droguri şi de alte substanţe psihotrope, de medicamente cu efecte similare acestora se efectuează în cadrul instituţiilor medico-sanitare publice, lista cărora este aprobată conform anexei nr.1 la prezentul ordin.
    3. Persoanele responsabile care asigură examinarea medicală, recoltarea probelor biologice se numesc prin ordinul conducătorului instituţiei medico-sanitare abilitate şi este reprezentat de medicul psihiatru/narcolog şi asistentul medical din cadrul secţiei consultative a instituţiilor medico-sanitare publice teritoriale şi de medicii de gardă învestiţi cu acest drept din cadrul secţiei de internare/departamentul medicină de urgenţă.
    4. Recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei, alcooluriei, consumului de droguri şi de alte substanţe psihotrope, de medicamente cu efecte similare acestora constituie urgenţă medicală şi nu poate fi refuzată de nici o instituţie medico-sanitară care are această atribuţie.
    5. Refuzul, precum şi neîndeplinirea întocmai a procedurilor de recoltare prevăzute în prezentele norme atrage, după caz, răspunderea administrativă sau civilă a personalului medical implicat, cu excepţia situaţiilor în care prin recoltare se pune în pericol viaţa conducătorului de vehicul devenit victimă.
    6. Recoltarea probelor biologice este efectuată în baza solicitării organelor de drept, conducătorilor de întreprinderi şi organizaţii, precum şi în baza adresării personale a cetăţenilor.
    În solicitare se vor indica datele persoanei examinate şi ale lucrătorului organului de drept sau ale conducătorului întreprinderii, organizaţiei sau instituţiei, precum şi timpul, scopul şi cauzele ce generează necesitatea recoltării probelor biologice.
    7. Identificarea persoanei pentru recoltarea probelor biologice se face în baza unuia din următoarele acte de identitate: buletin de identitate, paşaport, permis de conducere, livret militar, formular nr. 9, permis de şedere.
    8. În cazul adresării personale a cetăţenilor, în mod obligatoriu, se va prezenta unul din actele de identitate menţionate şi cererea unde va fi indicat motivul solicitării recoltării probelor biologice.
    9. Recoltarea probelor biologice în cadrul instituţiilor medico-sanitare abilitate, efectuate în baza solicitării organelor de drept, se efectuează cu respectarea cerinţelor actelor normative în vigoare cu privire la drepturile pacientului.
    10. Ordinea recoltării probelor biologice este următoarea:
    a) pentru determinarea alcoolemiei se prelevează consecutiv 2 (două) probe de sînge din venă, fiecare probă conţinînd 10 ml sînge;
    b) în situaţia în care nu se pot preleva 10 ml de sînge aceasta se mentionează în Procesul-verbal al examinării medicale pentru stabilirea stării de ebrietate şi naturii ei, cu indicarea motivului;
    c) recoltarea sîngelui se face cu seringi de unică folosinţă;
    d) recoltarea se efectuează de preferinţă într-un interval de timp de pîna la 30 de minute de la producerea evenimentului care a determinat solicitarea prelevării de sînge;
    e) pentru determinarea produselor ori substanţelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare se prelevează o singură probă de sînge şi în mod obligatoriu 50-100 ml urină.
    11. În situaţiile medicale speciale, în care nu poate fi efectuată cea de-a doua prelevare, precum şi în cazul refuzului de prelevare, se mentionează acest fapt în mod expres în Procesul-verbal al examinării medicale pentru stabilirea stării de ebrietate şi naturii ei, precizîndu-se motivul neprelevării.
    12. În situatiile prevăzute la punctul 11 se prelevează sub supravegherea personalului medical 100 ml urină într-un flacon, care ulterior va fi supus procedurii de sigilare prevăzute la punctele 15 - 16.
    13. Tegumentele se dezinfectează cu substanţe antiseptice care nu conţin alcool, eter, iod sau alte substanţe volatile, fiind permise numai rivanol, sublimat sau furacilină.
    14. Sîngele prelevat se transferă într-un flacon de unică folosinţă cu volumul de minimum 10 ml cu conservant (heparină). Conţinutul flaconului se agită lent. Pe flacon se indică numărul de marcare conform numărului de ordine din registru.
    15. Flacoanele în care s-au introdus probele prelevate se sigilează de către lucrătorul medical care a efectuat prelevarea, înscriindu-se pe etichetă, cu majuscule, următoarele date de identificare: numele şi prenumele persoanei de la care s-a făcut prelevarea, data şi ora prelevării, confirmat prin aplicarea parafei medicului care a supravegheat prelevarea.
    16. Sigilarea flacoanelor se face în faţa persoanei examinate, imediat după prelevare, aplicîndu-se sigiliul medicului care a supravegheat prelevarea şi/sau al poliţistului în prezenţa caruia s-a făcut prelevarea.
    17. Probele recoltate şi sigilate, împreuna cu solicitarea, sînt transportate, dupa încheierea procedurii de prelevare, în cel mai scurt timp la instituţiile abilitate cu dreptul de analiză a acestora.
    În situaţia în care transportul sau depunerea probelor recoltate nu poate fi efectuat imediat, acestea se păstrează la frigider, în instituţia medicală care a prelevat proba, timp de maximum 3 zile.
    18. În situaţia producerii accidentelor rutiere, după caz, se recoltează şi de la victime cel puţin o probă de sînge, cu respectarea procedurilor prevazute şi drepturilor pacientului.
    În aceste cazuri etichetarea, sigilarea, trimiterea la laborator şi analiza probelor de sînge prelevate se efectuează în conformitate cu prevederile punctelor 14 - 17.
    19. Pentru a stabili consumul de produse ori substanţe stupefiante sau de medicamente cu efecte similare acestora, pe lîngă probele de sînge se prelevează şi 100 ml urină.
    20. Probele recoltate la consumul de substanţe stupefiante se supun aceleiaşi proceduri de sigilare şi transport ca şi în cazul stabilirii consumului de alcool.
    Proba recoltată se păstrează în condiţii stricte de frigider. La utilizarea expres-testelor urina se colectează într-un pahar de o singură folosinţă. După testare urina şi paharul sînt lichidate. În cazul testului pozitiv, proba de urină urmează a fi păstrată în condiţii generale.
    21. Recoltarea probelor se înregistrează în registrul de evidenţă de formă aprobată de Ministerul Sănătăţii, foile registrului fiind legate, enumerate şi sigilate.
    22. În cazul spitalizării de urgenţă în cadrul instituţiilor medico-sanitare publice teritoriale a persoanelor accidentate sau a victimelor, cînd starea sănătăţii acestora nu permite examinarea medicală pentru stabilirea stării de ebrietate alcoolică sau narcotică, alcoolemiei, se stabileşte numai în baza analizelor de laborator.
    În aceste situaţii pentru determinarea produselor ori substanţelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora se recoltează o singură probă de sînge şi în mod obligatoriu 100 ml urină, iar în fişa medicală a bolnavului de staţionar se descriu semnele caracteristice ebrietăţii alcoolice sau narcotice cu confirmarea concluziei şi anexarea ulterioară a rezultatului analizei de laborator.
III. Ordinea efectuării analizei probelor biologice
    23. Analiza probelor biologice în scopul determinării prezenţei şi/sau constatării concentraţiei în probele biologice a alcoolului, drogurilor şi altor substanţe ce provoacă ebrietate se efectuează în cadrul instituţiilor lista cărora este aprobată conform anexei nr.2 la prezentul ordin.
    24. Dozarea alcoolului se efectuează prin metoda de chimie analitică, iar a drogurilor şi a altor substanţe ce provoacă ebrietate se efectuează prin metoda biochimică şi/sau prin metoda gaz-gromatografică.
    25. În rezultatele analizelor se înscrie valoarea concentraţiei alcoolului în sînge (alcoolemia) sau, după caz, şi în urină (alcooluria), în cele doua probe analizate.
Rezultatul analizei se semnează de către specialistul care a efectuat analiza şi se contrasemnează de către şeful de laborator.
    26. Evidenţa rezultatelor investigaţiilor la alcool este efectuată într-un registru de formă aprobată de Ministerul Sănătăţii, numerotat şi sigilat.
    27. Probele recoltate de sînge, după determinarea alcoolemiei sau prezenţei în organism a produselor ori substanţelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora se vor păstra în laboratorul respectiv timp de 35 de zile, în condiţii stricte de conservare la frigider.
    28. Rezultatele analizelor de laborator se eliberează solicitanţilor după confirmarea achitării taxei stabilite conform Catalogului unificat de tarife pentru serviciile medico-sanitare acordate de către instituţiile medico-sanitare publice republicane, municipale şi raionale, aprobat de Ministerul Sănătăţii, confirmată prin bon de plată.
    Rezultatul analizelor de laborator pot fi contestate de subiectul examinării medicale sau de organul de drept care a dispus examinarea medicală, în termen de 3 zile din data primirii concluziei, prin solicitarea în modul stabilit a analizei de laborator în cadrul altei instituţii medicale abilitate, decît cea care a efectuat investigaţia iniţial.
    29. Cheltuielile necesare pentru analiza probelor prelevate (sînge, urină) sînt acoperite de solicitantul examinării, conform actelor normative în vigoare.
    30. Prestarea serviciilor de către instituţiile medico-sanitare publice şi achitarea acestora vor fi efectuate în baza contractelor încheiate în conformitate cu legislaţia în vigoare.
IV. Dispoziţii finale
    31.Prevederile prezentului Regulament intră în vigoare din ziua publicării acestuia în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.