*LPM1518/2002 Versiunea originala
ID intern unic:  331872
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 1518
din  06.12.2002
Lege cu privire la migraţie
Publicat : 15.01.2003 în Monitorul Oficial Nr. 1-2     art Nr : 2

    Parlamentul adoptă prezenta lege organică

Capitolul  I

DISPOZIŢII GENERALE

    Articolul 1. Noţiuni principale

     În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni principale:

     migraţiune – permutare teritorială a persoanelor, însoţită de schimbarea locului de trai;
    cetăţean străin – persoană care nu are cetăţenia Republicii Moldova, dar are dovada apartenenţei sale la un alt stat;

    apatrid – persoană care nu are cetăţenia Republicii Moldova şi nici dovada apartenenţei sale la un alt stat;

    imigrant – cetăţean străin sau apatrid care a obţinut dreptul de a se stabili cu traiul permanent sau temporar în Republica Moldova şi care pierde acest statut o dată cu părăsirea teritoriului ţării sau cu dobîndirea cetăţeniei Republicii Moldova în conformitate cu legislaţia în vigoare;

    emigrant – cetăţean al Republicii Moldova care pleacă peste hotare pentru a se stabili cu traiul permanent sau temporar pe teritoriul altui stat;

    migraţiune de muncă – plecare benevolă a cetăţenilor Republicii Moldova peste hotare, precum şi intrare benevolă a cetăţenilor străini sau a apatrizilor pe teritoriul Republicii Moldova, cu scopul de a desfăşura activitate de muncă;

    lucrător imigrant – cetăţean străin sau apatrid care, în conformitate cu prezenta lege, are dreptul de a desfăşura activitate de muncă pe teritoriul Republicii Moldova;

    lucrător emigrant – cetăţean al Republicii Moldova care locuieşte permanent în ţară şi care se deplasează din proprie dorinţă în altă ţară cu scopul de a desfăşura activitate de muncă în condiţii legale;

    lucrător detaşat – angajat trimis de un patron străin cu sediul pe teritoriul unui alt stat să desfăşoare activitate de muncă în Republica Moldova ori angajat trimis de un patron din Republica Moldova să desfăşoare activitate de muncă pe teritoriul altui stat, cu menţinerea calităţii de angajat al patronului din ţara de origine, salariul fiindu-i achitat de patronul care l-a detaşat;

    migraţiune frontalieră – deplasare a persoanei în/din teritoriul Republicii Moldova din/în teritoriul altui stat în zonele de frontieră în scopul desfăşurării activităţii de muncă în bază de contract, cu condiţia locuirii permanente pe teritoriul ţării al cărei cetăţean este şi reîntoarcerii zilnice sau cel puţin o dată în săptămînă la domiciliul său stabil;

    migraţiune ilegală – intrarea în Republica Moldova, şederea în şi ieşirea din teritoriul ei, cu încălcarea legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova;

    repatriat – cetăţean al Republicii Moldova şi/sau persoană care s-a născut în Republica Moldova şi urmaşii acestora, precum şi persoană care anterior a locuit permanent în Republica Moldova cel puţin 10 ani şi are dreptul la domiciliu stabil pe teritoriul Republicii Moldova în condiţiile legii;

    adeverinţă de imigrant – act oficial, eliberat în condiţiile legii, care confirmă statutul de imigrant al cetăţeanului străin sau al apatridului pe teritoriul Republicii Moldova;

    permis de muncă – act oficial, eliberat în condiţiile legii, care confirmă dreptul cetăţeanului străin sau al apatridului de a desfăşura activitate de muncă pe teritoriul Republicii Moldova;

    confirmare de repatriere – act oficial, eliberat în condiţiile legii, care confirmă statutul de repatriat în teritoriul Republicii Moldova;

    permis de şedere – act oficial, eliberat în condiţiile legii, care confirmă şederea legală a cetăţeanului străin sau a apatridului pe teritoriul Republicii Moldova;

    cotă de imigrare – numărul limită al cetăţenilor străini şi apatrizilor, cărora li se permite imigrarea în teritoriul Republicii Moldova, calculat anual în dependenţă de numărul total al populaţiei ţării;

sistem informaţional automatizat al migraţiunii populaţiei – sistem de evidenţă, control şi studiere a dezvoltării proceselor migraţionale.

    Articolul 2. Obiectul de reglementare
    Prezenta lege reglementează raporturile ce apar în domeniul migraţiunii în Republica Moldova în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova şi cu normele dreptului internaţional.

    Articolul 3. Principiile migraţiunii

    Principiile migraţiunii sînt:

    a) respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, prevăzute de Constituţia Republicii Moldova, de alte acte normative şi de tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;

    b) asigurarea corespunderii legislaţiei Republicii Moldova în domeniul migraţiunii normelor unanim recunoscute ale dreptului internaţional;

    c) asigurarea dreptului oricărui cetăţean al Republicii Moldova la libera circulaţie;

    d) neadmiterea discriminării, limitării în drepturi şi în libertăţi pe motiv de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenenţă politică, avere, origine socială sau oricare alte motive;

    e) respectarea legislaţiei Republicii Moldova de către migranţi, repatriaţi şi refugiaţi.

    Articolul 4. Obiectivele legii

    Obiectivele de bază ale prezentei legi sînt:

    a) reglementarea proceselor migraţionale în Republica Moldova;

    b) asigurarea respectării drepturilor şi intereselor legitime ale migranţilor;

    c) asigurarea protecţiei sociale a migranţilor;

    d) contribuirea la asigurarea securităţii naţionale, la securizarea frontierei de stat şi la respectarea intereselor statului în ce priveşte dezvoltarea proceselor migraţionale;

    e) asigurarea controlului asupra proceselor migraţionale la frontiera de stat şi asupra respectării regimului de şedere a cetăţenilor străini şi a apatrizilor pe teritoriul ţării;

    f) prevenirea şi combaterea migraţiunii ilegale şi a traficului ilicit de fiinţe umane.

    Articolul 5. Legislaţia cu privire la migraţiune

    (1) Legislaţia cu privire la migraţiune include Constituţia Republicii Moldova, prezenta lege, alte acte normative şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.

    (2) În cazul în care tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte stabilesc alte norme decît cele prevăzute de prezenta lege, prioritate au reglementările tratatelor internaţionale.

    Articolul 6. Sfera de aplicare a legii

    (1) Prevederile prezentei legi se extind asupra cetăţenilor străini şi apatrizilor aflaţi pe teritoriul Republicii Moldova, asupra persoanelor fizice şi juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, asupra autorităţilor administraţiei publice, asupra cetăţenilor Republicii Moldova care emigrează peste hotare, asupra persoanelor care solicită statut de repatriat sau cărora li s-a acordat acest statut.

    (2) Sub incidenţa prezentei legi nu cad următoarele categorii de persoane: 

    a) personalul misiunilor diplomatice şi consulare acreditate în Republica Moldova şi membrii familiilor;

    b) personalul misiunilor permanente şi reprezentanţelor organismelor internaţionale cu sediul în Republica Moldova şi membrii familiilor;

    c) corespondenţii şi jurnaliştii străini acreditaţi în Republica Moldova;

    d) persoanele pentru care, conform tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, este stabilit un alt mod de legalizare pe teritoriul ţării.
    (3) Statutul refugiaţilor şi solicitanţilor de azil se reglementează prin Legea nr.1286-XV din 25 iulie 2002 cu privire la statutul refugiaţilor şi prin tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.

Capitolul  II

COMPETENŢA AUTORITĂŢILOR PUBLICE

ÎN DOMENIUL MIGRAŢIUNII

    Articolul 7. Competenţa autorităţilor publice

    (1) Politica migraţională a Republicii Moldova este promovată de către autorităţile publice, în limitele atribuţiilor ce le revin în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova şi cu legislaţia în vigoare.

    (2) Realizarea politicii migraţionale revine Departamentului Migraţiune, abilitat cu funcţiile de coordonare şi reglementare a proceselor migraţionale, în colaborare cu alte organe de stat, cu sindicatele şi cu organizaţiile neguvernamentale.

    Articolul 8. Competenţa Departamentului Migraţiune

    (1) Departamentul Migraţiune este un organ al administraţiei publice centrale, abilitat să promoveze o politică de stat unică în domeniul migraţiunii.

    (2) Departamentul Migraţiune:

    a) înaintează propuneri privind direcţiile prioritare ale politicii migraţionale a statului şi coordonează activitatea autorităţilor administraţiei publice în vederea realizării acestei politici, în limitele competenţei;

    b) propune strategii de dezvoltare şi soluţii de reformă în domeniul migraţiunii, în concordanţă cu prevederile Concepţiei politicii migraţionale a Republicii Moldova;

    c) contribuie la armonizarea legislaţiei naţionale în domeniul migraţiunii cu legislaţia internaţională;

    d) participă la elaborarea instrumentelor juridice multilaterale în cadrul organizaţiilor internaţionale la care Republica Moldova este parte;

    e) reprezintă, în modul stabilit, Guvernul în raporturile cu organismele internaţionale care activează în domeniul migraţiunii, stabileşte cadrul colaborării multilaterale în domeniu;

    f) cooperează cu organisme internaţionale şi reprezentanţele acestora, precum şi cu organe similare din alte state în vederea soluţionării problemelor în domeniul migraţiunii;

    g) elaborează şi negociază proiecte de tratate internaţionale în domeniu în modul stabilit de legislaţie;

    h) supraveghează şi ţine sub control respectarea legislaţiei în domeniul migraţiunii, în condiţiile prezentei legi;

    i) elaborează proiectul de hotărîre a Guvernului privind stabilirea cotei anuale de imigrare;

    j) monitorizează, cu participarea autorităţilor de resort, sistemul de evidenţă şi control al cetăţenilor străini şi apatrizilor sosiţi în Republica Moldova şi al cetăţenilor Republicii Moldova care pleacă peste hotare;

    k) eliberează, la cerere, invitaţii pentru cetăţenii străini şi pentru apatrizi;

    l) acordă statut de imigrant, de repatriat sau de refugiat, eliberează adeverinţe de imigrant, documente de identitate pentru refugiaţi, permise de  muncă, confirmări de repatriere şi de vînzare-cumpărare a imobilelor de către cetăţenii străini şi apatrizi;

    m) prelungeşte termenul de şedere şi viza de intrare, eliberează viza de ieşire, efectuează alte modificări în actele ce legalizează şederea cetăţenilor străini şi apatrizilor în Republica Moldova; 

    n) ia decizii privind stabilirea cu traiul permanent sau temporar pe teritoriul Republicii Moldova a cetăţenilor străini şi apatrizilor;

    o) înregistrează, în modul stabilit, contractele individuale de muncă ale cetăţenilor Republicii Moldova angajaţi peste hotare;

    p) informează potenţialii migranţi referitor la regulile de intrare şi de şedere în statul angajator, referitor la activitatea de muncă şi la condiţiile de trai în acest stat;

    r) participă la controlul activităţilor legate de plasarea în cîmpul muncii peste hotare a cetăţenilor Republicii Moldova;

    s) efectuează controlul legalităţii angajării în cîmpul muncii pe teritoriul Republicii Moldova a cetăţenilor străini şi a apatrizilor;

    t) asigură acumularea, păstrarea, prelucrarea, difuzarea şi schimbul de informaţii referitoare la procesele migraţionale pe plan intern şi extern;

    u) păstrează şi completează, în colaborare cu alte organe ale administraţiei publice centrale, baza de date privind evidenţa cetăţenilor străini şi apatrizilor, aflaţi pe teritoriul Republicii Moldova;

    v) participă la elaborarea propunerilor privind implementarea programelor de adaptare a migranţilor în societate;

    x) participă la controlul respectării de către cetăţenii străini şi apatrizi a regimului de şedere în Republica Moldova.

    (3) Departamentul Migraţiune activează în bază de regulament aprobat de Guvern.

    (4) Departamentul Migraţiune este condus de directorul general numit în funcţie de Guvern.

    (5) Activitatea Departamentului Migraţiune este finanţată de la bugetul de stat, din contul mijloacelor extrabugetare, obţinute de la prestarea serviciilor, şi din alte surse.

    Articolul 9. Competenţa altor organe ale administraţiei publice

    (1) Organele administraţiei publice centrale, în limitele competenţei lor în domeniul migraţiunii:

    a) contribuie la promovarea şi realizarea politicii migraţionale a statului în raporturile de drept internaţional;

    b) întocmesc şi verifică actele referitoare la cetăţenii străini şi la apatrizii care doresc să imigreze în ţară şi eliberează vize de intrare;

    c) apără interesele cetăţenilor Republicii Moldova aflaţi peste hotare prin intermediul serviciilor diplomatice;

    d) combat migraţiunea ilegală şi traficul ilicit de fiinţe umane şi iau măsuri de prevenire a acestor fenomene;

    e) expulzează şi extrădează, după caz, cetăţenii străini şi apatrizii, întreprind alte acţiuni prevăzute de legislaţie;

    f) depistează persoanele care au legătură cu organizaţiile teroriste internaţionale, cu traficul  ilicit de fiinţe umane, cu vînzările de arme, de droguri etc. şi iau măsuri privind interzicerea intrării în ţară a acestor persoane sau expulzarea lor;

    g) verifică datele referitoare la persoanele care doresc să imigreze în ţară;

    h) studiază cererea pieţei interne a muncii în scopul utilizării forţei de muncă străine;

    i) eliberează permis de şedere cetăţenilor străini sau apatrizilor în baza deciziei Departamentului  Migraţiune;

    j) elaborează sistemul informaţional automatizat al migraţiunii populaţiei;

    k) asigură efectuarea controlului la punctele de trecere a frontierei de stat şi evidenţa persoanelor care au traversat frontiera de stat;

    l) include în sistemul informaţional unic datele referitoare la persoanele care traversează frontiera de stat.

    (2) În scopul promovării şi realizării eficiente a politicii migraţionale, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Afacerilor Interne, Departamentul Trupelor de Grăniceri, Departamentul Tehnologii Informaţionale, autorităţile administraţiei publice locale, organele de drept, organele fiscale, întreprinderile, instituţiile, organizaţiile cu orice formă juridică de organizare sînt obligate să informeze, în termen de 10 zile, Departamentul Migraţiune, după cum urmează:

    a) Ministerul Afacerilor Externe – despre vizele de intrare eliberate;

    b) Departamentul Trupelor de Grăniceri – despre cetăţenii străini, apatrizii şi cetăţenii Republicii Moldova care au intrat şi au ieşit sau cărora le-a fost interzisă intrarea sau ieşirea din ţară;

    c) Departamentul Tehnologii Informaţionale – despre schimbările survenite în starea familială a imigrantului sau a refugiatului, despre înregistrarea agenţilor economici cu participarea cetăţenilor străini, precum şi despre actele de identitate eliberate imigranţilor şi refugiaţilor sau anulate;

    d) autoritatea administraţiei publice locale – despre plecarea înainte de termen a imigrantului de pe teritoriul administrat de ea;

    e) Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţie şi Securitate – despre încălcările comise de imigranţi, de solicitanţii de azil şi de refugiaţi, precum şi despre deciziile instanţelor judecătoreşti referitoare la decăderea acestora din drepturile lor părinteşti;

    f) organele fiscale – despre cazurile de eludare a legislaţiei fiscale de către persoanele fizice şi juridice ai căror conducători sînt cetăţeni străini;

    g) întreprinderea, instituţia, organizaţia cu orice formă juridică de organizare – despre desfacerea contractului individual de muncă încheiat cu imigrantul sau despre încetarea relaţiilor de muncă cu imigrantul care a decedat, a fost declarat dispărut fără veste ori a fost declarat decedat;

    h) instituţiile de învăţămînt şi de cercetări ştiinţifice, publice sau private – despre terminarea sau suspendarea studiilor ori a cercetărilor ştiinţifice, despre transferarea elevilor, studenţilor, rezidenţilor, doctoranzilor şi postdoctoranzilor străini la alte instituţii de învăţămînt, instituţii, întreprinderi, organizaţii sau despre exmatricularea acestora.

    (3) Departamentul Migraţiune va informa, în termen de 10 zile, Ministerul Afacerilor Interne şi Departamentul Tehnologii Informaţionale despre anularea, înainte de expirarea termenului de valabilitate, a adeverinţelor de imigrant, a permiselor de muncă şi a documentelor de identitate ale refugiaţilor.

Capitolul  III

EMIGRAREA  ŞI  IMIGRAREA

    Articolul 10.  Emigrarea

    (1) Cetăţenii Republicii Moldova au dreptul să-şi stabilească domiciliul şi locul de muncă  în afara  hotarelor ţării conform legislaţiei în vigoare.

    (2) Plecarea liberă din ţară a cetăţenilor Republicii Moldova nu poate fi îngrădită decît în cazurile prevăzute la art.12, precum şi în alte cazuri stipulate de legislaţie.

    (3) Evidenţa cetăţenilor Republicii Moldova, cetăţenilor străini şi apatrizilor care pleacă din ţară este ţinută în modul stabilit.

    Articolul 11. Emigrarea minorilor

    (1) Copiii, pînă la atingerea majoratului, pot emigra împreună cu părinţii lor.

    (2) În cazul în care minorul emigrează cu unul din părinţi, este necesar consimţămîntul autentificat de notar al celuilalt părinte. Minorii în vîrstă de 12-18 ani care pleacă cu traiul în străinătate cu unul din părinţi îşi prezintă consimţămîntul autentificat de notar.

    (3) În cazul în care minorul emigrează fără părinţi, este necesar consimţămîntul acestora autentificat de notar.

    (4) Minorii în vîrstă de pînă la 18 ani pot beneficia de dreptul de a ieşi din ţară în conformitate cu legislaţia în vigoare.

    Articolul 12. Restricţii privind emigrarea

    Nu pot emigra persoanele care:

    a) îşi ispăşesc pedeapsa în baza hotărîrii instanţei judecătoreşti, sînt trase la răspundere penală sau se află sub urmărire penală;

    b) conform hotărîrii instanţei judecătoreşti, au obligaţii patrimoniale faţă de stat, faţă de unele persoane fizice şi/sau juridice.

    Articolul 13. Imigrarea

    (1) Cetăţenii străini şi apatrizii pot imigra în Republica Moldova în conformitate cu prevederile prezentei legi, ale altor acte normative, ale tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte.

    (2) Evidenţa cetăţenilor străini şi a apatrizilor, precum şi a cetăţenilor Republicii Moldova care intră în ţară, este ţinută în modul stabilit. 

    (3) În virtutea unor cauze obiective legate de asigurarea securităţii naţionale, de menţinerea ordinii, ocrotirea sănătăţii sau moralei publice, Parlamentul poate limita ori suspenda imigrarea.

    (4) Limitarea ori suspendarea imigrării nu constituie un obstacol pentru stabilirea cu traiul în Republica Moldova a repatriaţilor.

    Articolul 14. Cota de imigrare

    (1) Cota de imigrare în Republica Moldova se stabileşte anual de către Guvern, la propunerea Departamentului Migraţiune, în limita acesteia nefiind incluse persoanele care au obţinut statut de repatriat.

    (2) Cota anuală de imigrare în ansamblu pe ţară nu poate fi mai mare de 0,05 la sută din numărul total al populaţiei cu domiciliu stabil pe teritoriul Republicii Moldova.

    Articolul 15. Restricţii privind imigrarea

    (1) Se interzice imigrarea cetăţenilor străini şi apatrizilor care:

    a) prezintă pericol pentru securitatea naţională, pentru ordinea, sănătatea sau morala publică;

    b) au săvîrşit infracţiuni contra păcii, contra securităţii omenirii, infracţiuni grave de altă natură, inclusiv militare, definite în actele internaţionale;

    c) au antecedente penale nestinse;

    d) suferă de maladii care prezintă pericol pentru sănătatea publică.

    (2) Se interzice, pentru o anumită perioadă de timp, imigrarea cetăţenilor străini şi apatrizilor care:

    a) anterior au fost expulzaţi – pentru 5 ani;

    b) au încălcat anterior regimul de şedere în ţară – pentru 3 ani;

    c) au desfăşurat activitate de muncă în mod ilegal – pentru 3 ani;

    d) au comunicat cu premeditare informaţii false despre sine – pentru un an.

    (3) Sub incidenţa prevederilor alin.(2) nu cad persoanele care au copii comuni cu persoane cu domiciliu stabil pe teritoriul Republicii Moldova.

    Articolul 16. Migraţiunea de familie

    (1) Migraţiunea de familie are drept scop reîntregirea familiei şi păstrarea integrităţii acesteia. Familia imigrantului poate să includă: soţia (soţul), copiii, părinţii, precum şi persoanele asupra cărora este stabilită tutela sau curatela.

    (2) Persoanele specificate la alin.(1), cu excepţia copiilor minori şi a soţiei (soţului), pot imigra în Republica Moldova pentru trai permanent numai în cazul cînd se stabilesc cu traiul la persoane cu domiciliu stabil pe teritoriul Republicii Moldova de cel puţin 3 ani.

    (3) Persoanele care doresc să se stabilească cu domiciliu stabil pe teritoriul Republicii Moldova în scopul reîntregirii familiei vor solicita adeverinţă de imigrant şi vor confirma că dispun de spaţiu locativ şi de mijloace de existenţă suficiente pentru satisfacerea necesităţilor familiei reîntregite.

    Articolul 17. Migraţiunea de muncă

    (1) Migraţiunea de muncă se reglementează în conformitate cu politica de stat a Republicii Moldova în domeniul utilizării forţei de muncă şi are drept scop încadrarea în cîmpul muncii a lucrătorilor imigranţi care posedă specialităţi deosebit de solicitate în ţară şi a specialiştilor de calificare înaltă, atragerea investiţiilor, precum şi plasarea în cîmpul muncii peste hotare a cetăţenilor Republicii Moldova în scopul reducerii şomajului intern.

    (2) Imigrantul îşi desfăşoară activitatea de muncă în baza permisului de muncă, eliberat în modul stabilit la art.25.

    (3) Organizarea activităţilor de plasare în cîmpul muncii peste hotare a cetăţenilor Republicii Moldova se face în baza licenţei obţinute în conformitate cu legislaţia în vigoare.

    (4) Autoritatea publică, abilitată cu funcţia de licenţiere a activităţilor legate de plasarea în cîmpul muncii peste hotare a cetăţenilor Republicii Moldova, prezintă Departamentului Migraţiune informaţia privind licenţele eliberate în termen de 5 zile de la data eliberării acestora.

    (5) Persoanele fizice şi juridice care desfăşoară activităţi legate de plasarea în cîmpul muncii peste hotare a cetăţenilor Republicii Moldova sînt obligate să prezinte la Departamentul Migraţiune contractele individuale de muncă, încheiate de către lucrătorii emigranţi cu patronii străini şi contractele de colaborare cu partenerii de peste hotare.

    (6) Persoanele fizice şi juridice care nu dispun de licenţă, dar care desfăşoară activităţi legate de plasarea în cîmpul muncii peste hotare a cetăţenilor Republicii Moldova, inclusiv activităţi legate de formarea băncii de date, publicarea anunţurilor, difuzarea informaţiei cu privire la patronii şi intermediarii străini, poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.

    Articolul 18. Migraţiunea frontalieră

     Migraţiunea frontalieră a populaţiei se reglementează în temeiul tratatelor bilaterale încheiate între Republica Moldova şi statele vecine.

    Articolul 19. Migraţiunea  pentru obţinerea studiilo

    (1) Migraţiunea pentru obţinerea studiilor poate avea loc conform tratatelor încheiate de Republica Moldova cu alte state, precum şi în baza contractelor încheiate de instituţiile de învăţămînt din Republica Moldova, autorizate în modul stabilit, cu persoane fizice sau juridice străine. Cetăţenii străini şi apatrizii pot fi înmatriculaţi în instituţiile de învăţămînt în baza invitaţiei acestor instituţii.

    (2) Cetăţenii străini sau apatrizii înmatriculaţi în instituţiile de învăţămînt din Republica Moldova în condiţiile legii beneficiază de aceleaşi drepturi şi au aceleaşi obligaţii ca şi elevii şi studenţii din Republica Moldova.

    (3) Cetăţenilor străini şi apatrizilor înmatriculaţi la studii cu forma de învăţămînt fără frecvenţă nu li se eliberează adeverinţă de imigrant.

    Articolul 20. Repatrierea

    (1) Dreptul de repatriere se acordă următoarelor categorii de persoane care solicită domiciliu stabil pe teritoriul Republicii Moldova:

    a) cetăţenilor Republicii Moldova şi/sau persoanelor care s-au născut în Republica Moldova şi urmaşilor acestora, indiferent de locul lor de trai;

    b) persoanelor care au locuit permanent pe teritoriul Republicii Moldova cel puţin 10 ani şi au plecat peste hotare pentru a-şi stabili domiciliul, la muncă, la studii sau la tratament;

    c) persoanelor eliberate din locuri de detenţie situate în afara ţării, care pînă la săvîrşirea infracţiunii au locuit permanent pe teritoriul Republicii Moldova.

    (2) Persoanelor specificate la alin.(1) statutul de repatriat li se acordă de către Departamentul Migraţiune, eliberîndu-li-se confirmare de repatriere.

Capitolul  IV

STATUTUL DE IMIGRANT

    Articolul 21. Acordarea şi încetarea statutului de imigrant

    (1) Statutul de imigrant se acordă cetăţeanului străin sau apatridului din momentul obţinerii adeverinţei de imigrant.

    (2) Statutul de imigrant încetează o dată cu obţinerea cetăţeniei Republicii Moldova sau o dată cu emigrarea pentru domiciliere stabilă peste hotarele ţării.

    Articolul 22. Drepturile şi libertăţile imigranţilor. Restricţii

    (1) Imigranţii beneficiază pe teritoriul Republicii Moldova de toate drepturile şi libertăţile prevăzute de legislaţia în vigoare a Republicii Moldova, cu restricţiile stabilite la alin.(2).

    (2) În conformitate cu legislaţia în vigoare, imigranţii nu au dreptul:

    a) să fie desemnaţi în funcţii sau antrenaţi în activităţi pentru care, în conformitate cu legislaţia în vigoare, se cere cetăţenia Republicii Moldova;

    b) să aleagă şi să fie aleşi în organele executive, legislative şi în alte organe eligibile;

    c) să organizeze sau să participe la manifestaţii ori întruniri care aduc atingere ordinii publice sau periclitează securitatea naţională;

    d) să organizeze pe teritoriul ţării partide politice sau alte grupări similare şi să fie membri ai acestora;

    e) să finanţeze partide, alte organizaţii social-politice, grupări sau manifestaţii;

    f) să satisfacă serviciul militar în forţele armate ale Republicii Moldova;

    g) să desfăşoare activitate de muncă pe teritoriul Republicii Moldova fără a obţine permis de muncă.

    Articolul 23. Obligaţiile imigranţilor

    Imigranţii sînt obligaţi:

    a) să respecte Constituţia Republicii Moldova şi legislaţia în vigoare;

    b) să-şi legalizeze şederea în teritoriul Republicii Moldova în modul stabilit;

    c) să se prezinte, în  termen de 3 zile (cu excepţia zilelor de odihnă şi de sărbătoare) de la data eliberării adeverinţei de imigrant, la autoritatea de evidenţă şi documentare a populaţiei  pentru obţinerea permisului de şedere;

    d) să părăsească teritoriul  Republicii Moldova la expirarea termenului de şedere stabilit;

    e) să achite impozitele, taxele şi alte plăţi în conformitate cu legislaţia în vigoare, dacă tratatele internaţionale nu prevăd altfel;

    f) să treacă examenul medical în scopul depistării virusului imunodeficitar uman (HIV), maladiei SIDA şi altor maladii ce prezintă pericol pentru sănătatea publică.

Capitolul  V

LEGALIZAREA IMIGRANŢILOR

    Articolul 24. Adeverinţa de imigrant

    (1) Cetăţenii străini şi apatrizii care au intrat în Republica Moldova se pot stabili cu traiul permanent sau temporar pe teritoriul ei numai după obţinerea adeverinţei de imigrant, eliberată de Departamentul Migraţiune.

    (2) Adeverinţa de imigrant se eliberează cetăţeanului străin sau apatridului sosit în ţară pe un termen de peste 90 de zile. Persoana în cauză este obligată să se adreseze Departamentului Migraţiune, cu cel mult o lună înainte de expirarea termenului menţionat, cu un demers în care solicită eliberarea adeverinţei.

    (3) Adeverinţa de imigrant este de două tipuri: adeverinţă de imigrant cu termen fixat  şi adeverinţă de imigrant permanentă.

    (4) Adeverinţa de imigrant cu termen fixat se eliberează:

    a) lucrătorilor imigranţi – pe un termen de pînă la un an, cu posibilitatea prelungirii ei, la cererea titularului, pe noi termene a cîte un an;

    b) fondatorului întreprinderii cu investiţii străine de cel puţin 100 de mii dolari S.U.A. şi persoanelor cu funcţii de conducere din cadrul acestei întreprinderi (conducătorului şi adjuncţilor săi), sosiţi pentru un anumit timp în Republica Moldova – pe termenul solicitat, care nu va fi mai mare de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii adeverinţei pe noi termene;

    c) imigranţilor înmatriculaţi în instituţiile de învăţămînt din Republica Moldova – pentru întreaga perioadă de studii;

    d) minorilor sosiţi în Republica Moldova la rude apropiate – pe un termen de pînă la 3 ani, cu condiţia că aceştia dispun de consimţămîntul părinţilor autentificat de notar.

    (5) Adeverinţa de imigrant permanentă se eliberează imigranţilor care posedă specialităţi deosebit de solicitate în ţară, specialiştilor de calificare înaltă, invitaţi de Guvern la propunerea autorităţilor administraţiei publice centrale.

    (6) Imigranţilor sosiţi în Republica Moldova în cadrul imigraţiei de familie li se eliberează adeverinţă de imigrant permanentă. La cerere, adeverinţa de imigrant poate fi eliberată pe un termen de pînă la 3 ani.

    (7) Adeverinţa de imigrant serveşte drept temei pentru eliberarea permisului de şedere.

    Articolul 25. Permisul de muncă

    (1) Pentru desfăşurarea activităţii de muncă, imigrantul este obligat să obţină la Departamentul Migraţiune permis de muncă. 

    (2) Pentru obţinerea permisului de muncă, patronul sau imigrantul este obligat să adreseze un demers la Departamentul Migraţiune.

    (3) Permisul de muncă este de două tipuri: permis de muncă cu termen fixat şi permis de muncă permanent.

    (4) Permisul de muncă cu termen fixat se eliberează:

    a) lucrătorilor imigranţi – pe un termen de pînă la un an, cu posibilitatea prelungirii lui, la cererea titularului, pe noi termene a cîte un an;

    b) fondatorului întreprinderii cu investiţii străine de cel puţin 100 de mii dolari S.U.A. şi persoanelor cu funcţii de conducere din cadrul acestei întreprinderi (conducătorului şi adjuncţilor săi), sosiţi pentru un anumit timp în Republica Moldova – pe termenul solicitat, care nu va fi mai mare de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii permisului pe termene noi;

    c) lucrătorilor cu domiciliu stabil în afara hotarelor Republicii Moldova, sosiţi în migraţiune frontalieră în zonele de frontieră ale Republicii Moldova – pe un termen de pînă la un an, cu posibilitatea prelungirii lui, la cererea titularilor, pe noi termene a cîte un an, dacă tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte nu prevăd altfel.

    (5) Permisul de muncă cu termen fixat se eliberează lucrătorilor imigranţi în modul stabilit de Guvern.

    (6) Permisul de muncă permanent se eliberează persoanelor specificate la art.24 alin.(5) şi (6).
    (7) Permisul de muncă nu se eliberează minorilor şi imigranţilor înmatriculaţi în instituţiile de învăţămînt din Republica Moldova, pe perioada de studii.

    Articolul 26. Activitatea de muncă a lucrătorilor detaşaţi

    (1) În scopul protejării pieţei interne a forţei de muncă, la desfăşurarea tenderelor şi la semnarea contractelor de prestare a serviciilor, încheiate între autorităţile administraţiei publice centrale şi locale cu agenţii economici din alte ţări, Departamentul Migraţiune aprobă numărul limită de lucrători străini detaşaţi care vor desfăşura activitate de  muncă pe teritoriul Republicii Moldova. 

    (2) Persoanelor specificate la alin.(1), care desfăşoară activitate de muncă o perioadă mai mare de 30 de zile, Departamentul Migraţiune le eliberează permis de muncă.

    (3) Detaşarea lucrătorilor de către agenţii economici din Republica Moldova pentru desfăşurarea activităţii de muncă peste hotare în baza unor contracte de efectuare a lucrărilor sau de prestare a serviciilor este autorizată de Departamentul Migraţiune.

    Articolul 27. Confirmarea de repatriere

     Departamentul Migraţiune sau reprezentanţii acestuia din unităţile administrativ-teritoriale eliberează repatriaţilor confirmare de repatriere potrivit legislaţiei în vigoare.

    Articolul 28. Modul de eliberare şi de anulare a adeverinţei de imigrant, a permisului de muncă şi a confirmării de repatriere

    Modul de eliberare şi de anulare a adeverinţei de imigrant, a permisului de muncă şi a confirmării de repatriere este stabilit de regulamentul aprobat de Guvern.

    Articolul 29. Taxa de stat şi tarifele pentru legalizarea migraţiunii

    (1) Pentru perfectarea şi eliberarea adeverinţei de imigrant şi a permisului de muncă, cetăţeanul străin sau apatridul achită o taxă de stat.

    (2) Mărimea taxei de stat se  stabileşte de legislaţia în vigoare.

    (3) Mijloacele băneşti, percepute conform tarifelor stabilite pentru serviciile prestate migranţilor, se virează la contul mijloace extrabugetare al Departamentului Migraţiune, în modul stabilit de legislaţia în vigoare.

    Articolul 30. Operaţiile cu bunuri imobiliare 

    (1) Este în drept să încheie tranzacţii de vînzare-cumpărare a bunurilor imobiliare, în conformitate cu legislaţia în vigoare, numai persoana care dispune de adeverinţă de imigrant permanentă sau de confirmare de  repatriere în Republica Moldova.

    (2) Achiziţionarea de bunuri imobiliare situate pe teritoriul Republicii Moldova sau primirea de bunuri imobiliare în baza unui contract de donaţie nu oferă cetăţeanului străin sau apatridului priorităţi în cazul în care acesta face demers pentru obţinerea adeverinţei de imigrant permanentă.

    Articolul 31. Răspunderea cetăţenilor străini şi a apatrizilor

    (1) Cetăţeanul străin sau apatridul care a săvîrşit pe teritoriul Republicii Moldova o infracţiunе, o contravenţiе administrativă sau alte contravenţii poartă răspundere  în conformitate cu legislaţia în vigoare.

    (2) Departamentul Migraţiune poate reduce termenul de şedere a cetăţeanului străin sau a apatridului pe teritoriul Republicii Moldova în cazul în care nu mai există motive de şedere în Republica Moldova: i-a fost desfăcut înainte de termen contractul individual de muncă, instituţia de învăţămînt l-a exmatriculat, nu corespunde motivului de şedere declarat, a prezentat date false, a rămas definitivă hotărîrea instanţei de judecată.

    (3) Hotărîrea cu privire la reducerea termenului de şedere în Republica Moldova se emite de către Departamentul Migraţiune în baza datelor obţinute din partea organizaţiilor, instituţiilor de învăţămînt şi persoanelor particulare, care au invitat cetăţeanul străin sau apatridul, precum şi în cazul constatării de către autorităţile de resort ale Republicii Moldova, în baza hotărîrii instanţei judecătoreşti, a încălcărilor legislaţiei comise de cetăţeanul străin sau de apatrid.

    (4) Hotărîrea de reducere a termenului de şedere în Republica Moldova poate fi atacată în instanţa de judecată.

    Articolul 32. Expulzarea şi extrădarea

    (1) Cetăţeanul străin sau apatridul poate fi expulzat din Republica Moldova în cazul încălcării prevederilor Codului penal şi Codului cu privire la contravenţiile administrative sau în cazul cînd aflarea acestora în Republica Moldova periclitează securitatea naţională, ordinea, sănătatea sau morala publică.

    (2) Imigranţii pot fi extrădaţi numai în baza prevederilor tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte sau în condiţii de reciprocitate, în temeiul hotărîrii instanţei judecătoreşti.

    (3) Cauzele de expulzare se intentează de către persoanele cu funcţii de răspundere ale Ministerului Afacerilor Interne, din oficiu sau în baza cererii întreprinderii, instituţiei sau organizaţiei ce asigură şederea imigrantului în Republica Moldova. Ministerul Afacerilor Interne expulzează cetăţeanul străin sau apatridul în baza hotărîrii instanţei de judecată, cu informarea ulterioară a Departamentului Migraţiune, Ministerului Afacerilor Externe sau a altor autorităţi  interesate.

    (4) Cheltuielile pentru expulzarea din Republica Moldova sînt suportate de persoanele fizice şi juridice care au invitat cetăţeanul străin sau apatridul, de persoana expulzată, de compania de asigurare ori sînt achitate din contul fondului de expulzare.

    (5) În cazul în care cetăţeanul străin sau apatridul nu poate fi expulzat din motive de sănătate, din lipsă de acte necesare sau din alte motive, autorităţile de resort îi eliberează un permis de şedere provizoriu.

    (6) Cetăţeanul străin sau apatridul este expulzat fie în ţara al cărei cetăţean este sau ale cărei autorităţi i-au eliberat actele de identitate, fie, în temeiul tratatelor internaţionale, în ţara din care a intrat în teritoriul Republicii Moldova.

    (7) Cetăţeanul străin sau apatridul nu poate fi expulzat într-o ţară referitor la care există dovezi că acolo el ar putea fi persecutat pe motive de rasă, naţionalitate, religie, pentru opiniile sale politice sau ar putea fi expus unui tratament inuman şi degradant, torturii ori pedepsei capitale.

Capitolul  VI

SUPRAVEGHEREA ŞI CONTROLUL  RESPECTĂRII

LEGISLAŢIEI ÎN DOMENIUL MIGRAŢIUNII

    Articolul 33. Supravegherea şi controlul de stat

    (1) Supravegherea şi controlul de stat asupra respectării legislaţiei în domeniul migraţiunii la întreprinderi, în instituţii şi organizaţii, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, precum şi în autorităţile administraţiei publice centrale şi locale,  sînt efectuate de Inspectoratul de Stat Migraţiune, creat în cadrul Departamentului Migraţiune, care îşi desfăşoară activitatea în baza unui regulament aprobat de directorul general al departamentului.

    (2) Inspectoratul de Stat Migraţiune este constituit din inspectori superiori de stat,  inspectori teritoriali şi este condus de un inspector principal de stat, numit în funcţie de directorul general al Departamentului Migraţiune.

    Articolul 34. Atribuţiile  inspectorilor

    În scopul exercitării supravegherii şi controlului de stat asupra respectării legislaţiei în domeniul migraţiunii, inspectorii Inspectoratului de Stat Migraţiune:

    a) controlează nestingherit respectarea legislaţiei cu privire la migraţiune în toate întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare;

    b) cer persoanelor fizice şi juridice prezentarea documentelor respective;

    c) obţin de la toate persoanele fizice şi juridice informaţia şi explicaţiile necesare pentru exercitarea funcţiilor de control;

    d) cer explicaţii în scris pentru fiecare caz de încălcare de către persoanele fizice şi juridice a legislaţiei cu privire la migraţiune;

    e) examinează materialele (dosarele) referitoare la încălcarea legislaţiei cu privire la migraţiune şi iau decizii în conformitate cu legislaţia în vigoare;

    f) prezintă organelor de resort materialele întocmite în privinţa persoanelor care au încălcat legislaţia cu privire la migraţiune, pentru aplicarea de sancţiuni administrative sau disciplinare.

    Articolul 35. Soluţionarea litigiilor

    Litigiile care apar în procesul aplicării prezentei legi se soluţionează în modul prevăzut de legislaţia în vigoare.

Capitolul  VII

DISPOZIŢII  FINALE  ŞI  TRANZITORII

    Articolul 36

    Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

    Articolul 37

    Guvernul:

    - în termen de 2 luni, va adopta actele normative necesare cu privire la asigurarea activităţii Departamentului Migraţiune;

    - în termen de 3 luni:

    va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prevederile prezentei legi;

    va aduce actele sale normative în concordanţă cu prevederile prezentei legi.

    Articolul 38

    Din momentul intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:

    Legea nr.418-XII din 19 decembrie 1990 cu privire la migraţiune;

    art.I al Legii nr.278-XIII din 10 noiembrie 1994 privind modificarea şi completarea unor acte legislative;

    Legea nr.606-XIII din 13 octombrie 1995 pentru completarea articolului 7 din Legea cu privire la migraţiune;

    Legea nr.1396-XIII din 5 decembrie 1997 pentru completarea articolului 5 al Legii cu privire la migraţiune;

    art.XIII al Legii nr.263-XIV din 24 decembrie 1998 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative;

    art.II al Legii nr.474-XIV din 25 iunie 1999 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative;

    Legea nr.684-XIV din 19 noiembrie 1999 pentru modificarea Legii cu privire la migraţiune;

    art.I al Legii nr.564-XV din 19 octombrie 2001 pentru completarea articolului 10 din Legea nr.418-XII din 19 decembrie 1990 cu privire la migraţiune şi a articolului 3 din Legea nr.273-XIII din 9 noiembrie 1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte;

    art.I al Legii nr.712-XV din 6 decembrie 2001 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative.


    PREŞEDINTELE  PARLAMENTULUI                         EUGENIA  OSTAPCIUC

    Chişinău, 6 decembrie 2002.

    Nr.1518-XV.