HGM567/2009
ID intern unic:  332301
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 567
din  10.09.2009
cu privire la aprobarea Regulamentului de organizare
şi funcţionare a Centrului Comunitar de Dezvoltare
 Timpurie a Copiilor de 3-(6)7 ani
Publicat : 18.09.2009 în Monitorul Oficial Nr. 144-147     art Nr : 631
    MODIFICAT
    HG761 din 19.08.10, MO153-154/24.08.10 art.845

    NOTĂ:
    pe tot parcursul textului Regulamentului, sintagma „Ministerul Educaţiei şi Tineretului” se substituie cu sintagma „Ministerul Educaţiei”, la cazul gramatical corespunzător prn HG761 din 19.08.10, MO153-154/24.08.10 art.845


    În scopul realizării obiectivelor privind sporirea ratei de cuprindere a copiilor de vîrsta 3-(6)7 ani în programele de educaţie preşcolară şi organizării eficiente a procesului educaţional preşcolar, prevăzute de Strategia naţională de dezvoltare pe anii 2008-2011, aprobată prin Legea nr.295-XVI din 21 decembrie 2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.18-20, art. 57), în temeiul  Legii nr. 338-XIII din 15 decembrie 1994 privind drepturile copilului (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.13, art.127), Legii învăţămîntului nr.547 din 21 iulie 1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.62-63, art.692), Strategiei naţionale „Educaţie pentru toţi”, adoptată prin Hotărîrea Guvernului nr. 410 din 4 aprilie 2003  (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.70-72, art.441) şi Planului naţional de acţiuni „Educaţie pentru toţi”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.527 din 21 mai 2004 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.83-87, art.665), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Centrului Comunitar de Dezvoltare Timpurie a Copiilor de 3-(6)7 ani (se anexează).
    2. Se recomandă direcţiilor raionale/municipale de învăţămînt, tineret şi sport să încurajeze şi să susţină iniţiativele locale de creare a unor asemenea centre ca modalitate de realizare a obiectivelor din Strategia naţională de dezvoltare pe termen mediu pentru anii 2008-2011.

    PRIM-MINISTRU                                                   Zinaida GRECEANÎI

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru                                                     Victor Stepaniuc
    Ministrul  educaţiei şi
    tineretului                                                                  Larisa Şavga
    Ministrul sănătăţii                                                     Larisa Catrinici
    Ministrul protecţiei sociale,
    familiei şi copilului                                                     Galina Balmoş
    Ministrul  administraţiei publice
    locale                                                                          Iacov Timciuc
    Ministrul finanţelor                                                    Mariana Durleşteanu

    Nr. 567. Chişinău, 10 septembrie 2009.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr. 567 din 10 septembrie 2009

REGULAMENT
DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE A CENTRULUI COMUNITAR
DE DEZVOLTARE TIMPURIE A COPIILOR DE 3-(6)7 ANI
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Prezentul Regulament stabileşte modul de organizare şi funcţionare a Centrului Comunitar de Dezvoltare Timpurie a Copiilor de 3-(6)7 ani şi este elaborat în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova în domeniul educaţiei, Convenţia ONU privind drepturile copilului la care a aderat Republica Moldova prin Hotărîrea Parlamentului nr. 408-XII din 12 decembrie 1990, Legea nr. 338-XIII din 15 decembrie 1994 privind drepturile copilului, Legea învăţămîntului nr. 547 din 21 iulie 1995, Legea nr. 295-XVI din 21 decembrie 2007 pentru aprobarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011, Strategia naţională „Educaţie pentru toţi”, adoptată prin Hotărîrea Guvernului nr. 410 din 4 aprilie 2003, Planul naţional de acţiuni „Educaţie pentru toţi”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.527 din 21 mai 2004,  ordinelor ministrului educaţiei şi tineretului,  precum şi cu legislaţia privind administraţia publică locală – Legea nr. 435-XVI din 28 decembrie 2006 privind descentralizarea administrativă, Legea nr.436-XVI din 28 decembrie 2006 privind administraţia publică locală.
    2. Centrul Comunitar de Dezvoltare Timpurie a Copiilor de 3-(6)7 ani (în continuare – Centrul) este o instituţie publică de învăţămînt preşcolar, care oferă servicii educaţionale permanente pentru copiii de 3-(6)7 ani ce nu frecventează instituţiile preşcolare şi, în mod special, pentru copiii din familiile defavorizate.
    3. Misiunea Centrului este să contribuie la asigurarea dreptului tuturor copiilor de 3-(6)7 ani la educaţie timpurie, garantat de stat pentru fiecare copil de această vîrstă.
II. SCOPUL, OBIECTIVELE ŞI PRINCIPIILE
DE BAZĂ ALE CENTRULUI

    4. Scopul Centrului este crearea unui mediu favorabil pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor de 3-(6)7 ani, inclusiv a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES), cu accent pe copiii din familiile socialmente defavorizate şi acordarea sprijinului acestora.
    5. Centrul favorizează dezvoltarea globală – fizică, cognitivă, socio-afectivă, a copiilor de 3-(6)7 ani (inclusiv a copiilor cu nevoi speciale) care nu pot beneficia de educaţie de calitate şi de un mediu favorabil pentru creştere şi dezvoltare din cauza:
    a) lipsei în comunitate a instituţiei preşcolare sau a altui tip de serviciu educaţional;
    b) vulnerabilităţii familiei (familie numeroasă, familia nu poate plăti serviciile pe care le oferă grădiniţa de copii, părinţii sînt şomeri, nu pot asigura copilul cu haine, rechizite pentru activităţile educaţionale, echipament special (inclusiv scaun cu rotile, aparat auditiv pentru copiii cu nevoi speciale) şi a condiţiilor de recuperare;
    c) neglijării copilului de către familie (familii în care se consumă alcool, se aplică violenţa, copiii lipsiţi de ocrotire părintească, copiii care practică activităţi de cerşetorit şi vagabondaj);
    d) lipsirii conştientizării de către familie a importanţei educaţiei timpurii pe care o poate oferi grădiniţa sau un alt tip de serviciu educaţional – în consecinţă copiii nu se integrează socio-educaţional şi nu sînt îngrijiţi de persoane profesioniste;
    e) dizabilităţilor sau tulburărilor uşoare sau medii ori prezenţei unei patologii, dar care nu fac obiectul instituţionalizării.
    6. Obiectivele generale ale Centrului sînt:
    a) asigurarea participării copiilor şi familiilor acestora în programele de intervenţie timpurie de calitate;
    b) asigurarea procesului de îngrijire şi dezvoltare globală – fizică, cognitivă, psiho-emoţională şi socială, a copilului în conformitate cu particularităţile lui individuale şi de vîrstă, în baza Standardelor de Învăţare şi Dezvoltare şi a Standardelor Profesionale Naţionale ale Cadrului Didactic;
    c) promovarea parteneriatului cu familia şi asigurarea sprijinului necesar părinţilor /reprezentanţilor legali ai copilului, inclusiv celor ce au copii cu CES, prin servicii de informare şi consiliere;
    d) sensibilizarea comunităţii vizavi de importanţa vîrstei timpurii pentru dezvoltarea copilului;
    e) coordonarea acţiunilor cu toţi cei care lucrează cu copiii mici pentru a oferi coerenţă, consecvenţă şi unitate influenţelor educaţionale;
    f) prevenirea instituţionalizării copiilor din familiile în situaţii de risc prin supravegherea, consilierea familiei, oferirea serviciilor de îngrijire şi educare a copiilor.
    7. În aspectul îngrijirii şi dezvoltării copilului Centrul realizează următoarele obiective specifice:
    a) satisfacerea intereselor şi nevoilor de creştere şi dezvoltare ale tuturor copiilor, inclusiv ale celor cu CES;
    b) sprijinirea dezvoltării fireşti a copilului, stimularea potenţialului nativ, a creativităţii şi a independenţei;
    c) dezvoltarea capacităţii de a interacţiona cu alţi copii, cu adulţii şi mediul pentru a achiziţiona cunoştinţe, deprinderi, atitudini şi comportamente noi; încurajarea explorării şi experimentării ca experienţe autonome de învăţare;
    d) facilitarea procesului de descoperire de către fiecare copil a propriei identităţi şi dezvoltarea unei imagini de sine pozitive;
    e) asigurarea unui mediu sigur, stimulativ, prietenos, atractiv din punct de vedere cognitiv, afectiv şi social pentru  copiii din Centru;
    f) asigurarea/facilitarea integrării şcolare şi sociale a copilului – sprijinirea în achiziţionarea de cunoştinţe, capacităţi, deprinderi şi atitudini necesare acestuia la intrarea în şcoală şi pe tot parcursul vieţii;
    g) formarea deprinderilor privind modul sănătos de viaţă.
    8. În aspectul lucrului cu familia şi comunitatea Centrul realizează următoarele obiective specifice:
    a) sprijinirea familiilor în vederea îmbunătăţirii cunoştinţelor şi competenţelor/abilităţilor parentale şi conştientizării responsabilităţilor care le revin;
    b) stimularea implicării în îngrijirea şi educarea copilului a tuturor îngrijitorilor acestuia: mamă, tată, bunici, fraţi /surori mai mari, dădacă, alţi îngrijitori;
    c) încurajarea comunicării şi schimbului neprotocolar de informaţii şi experienţă dintre familii;
    d) stimularea participării familiei la activităţile Centrului sub orice formă dorită de aceasta;
    e) implicarea tuturor actorilor sociali din comunitate pentru rezolvarea problemelor în interesul copilului şi familiei acestuia.
    9. Centrul se organizează şi activează în baza următoarelor principii:
    a) principiul respectării drepturilor tuturor copiilor – orice copil este născut liber şi egal în drepturi (dreptul la educaţie, la libera exprimare, la joacă, la familie etc.). Drepturile fiecărui copil sînt recunoscute, respectate şi promovate;
    b) principiul echităţii şi non-discriminării – serviciile socio-educaţionale oferite asigură în egală măsură oportunităţi de dezvoltare tuturor copiilor, indiferent de sex, etnie, limbă, religie, statut socio-economic şi grad de dezvoltare, infirmitate, naştere sau situaţia sa ori a părinţilor (sau tutorilor);
    c) principiul respectării opiniei copilului şi familiei – fiecare copil şi familie are dreptul să-şi aleagă instituţia /serviciul de educaţie, în conformitate cu necesităţile şi posibilităţile sale;
    d) principiul accesibilităţii la servicii socio-educaţionale de calitate – serviciile educaţionale trebuie să fie accesibile tuturor copiilor din comunitate şi familiilor lor, să corespundă nevoilor şi intereselor copiilor şi familiilor acestora;
    e) principiul abordării integrate a creşterii şi dezvoltării copilului – toate domeniile de dezvoltare a copilului (fizic, cognitiv, psiho-emoţional şi social) sînt tratate integrat şi cu egală atenţie;
    f) principiul flexibilităţii şi abordării diferenţiate – diferenţierea ofertei socio-educaţionale la nivelul fiecărei comunităţi, instituţii de învăţămînt preşcolar, familie, copil în funcţie de necesităţi şi posibilităţi;
    g) principiul egalităţii şanselor – fiecare copil are nu numai drepturi, dar şi egale oportunităţi egale de a se dezvolta cognitiv, fizic şi socio-afectiv într-un mediu educativ sigur, prietenos şi atractiv, în care copiii sînt încurajaţi să aibă aspiraţii înalte şi  încredere în sine;
    h) principiul parteneriatului socio-educaţional între toate instituţiile care oferă servicii copiilor de la naştere pînă la vîrsta de 7 ani (instituţia medico-sanitară publică din unitatea administrativ-teritorială, asistenţa socială, instituţia de educaţie timpurie /preşcolară), familie şi comunitate;
    i) principiul democratizării şi al transparenţei – activităţile desfăşurate în Centru au un caracter deschis pentru  comunitate.
III. SERVICIILE PRESTATE DE CENTRU
    10. Serviciile prestare de Centru urmăresc:
    a) asigurarea accesului egal al copiilor de 3-(6)7 ani din comunitate la servicii educaţionale de calitate;
    b) asigurarea sprijinului informaţional, educaţional şi consultativ părinţilor sau altor reprezentanţi legali ai copilului pentru crearea unui mediu potrivit dezvoltării acestuia.
    11. În funcţie de numărul copiilor în comunitate, de necesităţile grupului de beneficiari şi de capacităţile comunităţii, Centrul oferă următoarele activităţi şi servicii:
    a) program  regulat pentru copiii cu vîrsta de 3-(6)7 ani, cu frecvenţa şi durata stabilite în dependenţă de necesităţile  comunităţii şi de vîrsta copiilor;
    b) şedinţe cu părinţii/îngrijitorii legali ai copiilor pentru asigurarea continuităţii unor practici educaţionale pozitive în mediul  familial al copiilor;
    c) servicii de împrumut de cărţi, jocuri evolutive, în special pentru familiile defavorizate;
    d) activităţi de relaxare pentru copii şi familiile lor;
    e) vizite la domiciliu  pentru oferirea informaţiilor, îndrumărilor, susţinerii emoţionale şi practice directe familiilor cu copii bolnavi, familiilor cu copii de 3-(6)7 ani care din anumite motive nu frecventează programele educaţionale ale Centrului;
    f) oferirea suportului în obţinerea echipamentului special pentru copiii cu CES (aparate auditive, ochelari, scaune cu rotile etc.);
    g) organizarea activităţilor de îmbunătăţire a mediului destinat copiilor mici – construirea terenurilor de joacă, facilizarea  accesului la clădirile de menire social-culturală pentru persoanele cu nevoi speciale motorii.
IV. ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA CENTRULUI
    12. Centrul este fondat în baza deciziei Consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale.
    13. Decizia despre instituirea Centrului se fundamentează pe o evaluare minuţioasă a necesităţilor comunităţii în scopul determinării statutului Centrului şi a setului de servicii care vor fi prestate.
    14. În organizarea procesului instructiv-educativ, precum şi în problemele perfecţionării, atestării şi reprofilării cadrelor didactice şi manageriale, Centrul se conduce de actele normative în vigoare ale Ministerului Educaţiei şi de  alte acte legislative.
    15. În baza prezentului Regulament, fiecare Centru îşi elaborează regulamentul său  cu reglementări specifice condiţiilor concrete de desfăşurare a activităţii, în concordanţă cu prevederile legale în vigoare.
    16. Regulamentul intern este adus la cunoştinţa părinţilor/reprezentanţilor legali ai copiilor, comunităţii.
    17. În baza prezentului Regulament şi a regulamentului intern al Centrului, copiii ce înmatriculează  în Centrul comunitar în baza cererii depuse de către părinţi.
    18. Activitatea Centrului este coordonată de către direcţiile raionale/ municipale de învăţămînt, tineret şi sport  care:
    a) monitorizează şi evaluează activitatea Centrului în colaborare cu subdiviziunile raionale şi municipale în probleme de asistenţă socială şi protecţie a familiei, de sănătate;
    b) acordă asistenţă metodică şi susţine dezvoltarea continuă a personalului Centrului.
    19. Centrul se instituie în spaţii disponibile şi amenajate în conformitate cu standardele stabilite.
    20. Centrul se amplasează într-un local adecvat pentru desfăşurarea  programelor centrate pe copii, care să corespundă cerinţelor sanitaro-epidemiologice. Se interzice crearea centrelor comunitare în baza instituţiilor preşcolare funcţionale. În cazul incapacităţii unor instituţii preşcolare de a acoperi necesitatea de încadrare a tuturor copiilor din localitate în procesul educaţional, se permite deschiderea unor spaţii cu funcţii de Centru comunitar în cadrul instituţiilor preşcolare funcţionale, fără a le acorda statut de instituţie aparte.
    [Pct.20 modificat prin HG761 din 19.08.10, MO153-154/24.08.10 art.845]
    21. Centrul include minimum:
    a) o sală/săli de joc (în funcţie de numărul de copii de vîrsta 3-(6)7 ani din comunitate) amenajată/e astfel încît să favorizeze activităţi în grupuri  mari şi mici  şi activităţi individuale, iniţiate de educatori şi de copii etc. (a se vedea cerinţele pentru un mediu adecvat creşterii şi dezvoltării în Standardele Profesionale Naţionale ale  Cadrului Didactic, aprobate de Ministerul Educaţiei);
    b) o bucătărie, în cazul în care Centrul nu este asociat cu o altă instituţie educaţională cu o bucătărie proprie;
    c) un bloc sanitar amenajat conform cerinţelor igienice;
    d) trusă medicală pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă.
    22. Beneficiarii Centrului sînt:
    a) copiii cu vîrsta cuprinsă între 3-(6)7 ani din comunitate, care nu frecventează alte instituţii preşcolare sau serviciu de educaţie timpurie, inclusiv copiii cu CES şi cei din familii defavorizate;
    b) familiile copiilor care frecventează Centrul (mame, taţi, bunici, fraţi, surori, dădace, alţi îngrijitori);
    c) familiile şi /sau îngrijitorii copiilor care nu pot frecventa Centrul din cauza unei maladii cronice sau a unei dizabilităţi.
    23.  Centrul poate fi organizat cu o singură grupă de copii sau cu mai multe,  în funcţie  de  necesităţile comunităţii. Pot exista grupe de copii  pe vîrste, combinate /mixte ca vîrstă – 3-5 şi 5-7 ani sau 3-(6)7 ani – în cazul numărului mic de copii în comunitate.
    24. În cazul în care numărul de copii în Centru este mai mic decît 10 (pentru vîrsta 3-4 ani) şi mai mic decît 15 (pentru vîrsta 5-7 ani), la decizia autorităţilor administraţiei publice locale şi în baza acordului direcţiei raionale/ municipale de învăţămînt, tineret şi sport se constituie o grupă cu un număr mai mic de copii.
    25. Durata activităţilor în grupe este determinată de specificul de vîrstă al copiilor.
    26. Centrul oferă  programe pentru copii  cu frecvenţă zilnică sau de 3-4 ori pe săptămînă, cu durată nu mai mică de  3 ore, în conformitate cu cererile părinţilor şi posibilităţile comunităţii.
    27. La decizia autorităţilor administraţiei publice locale, Centrul poate avea un program flexibil, iar durata totală a timpului de muncă al fiecărui  angajat nu va depăşi 40 de ore pe săptămînă.
    28. Autorităţile administraţiei publice locale vor organiza alimentarea copiilor în cazul în care aceştia frecventează un program mai mare decît 3 ore;  copiii din familiile defavorizate pot fi alimentaţi indiferent de durata programului.
    29. Copiii se înscriu la Centru în baza cererii părinţilor, a certificatului de naştere, adeverinţei medicale despre starea sănătăţii copilului, eliberată de medicul de familie, certificatului despre contactul cu bolile contagioase.
    30. Centrul poate aplica programe alternative şi planuri instructiv-educative individuale,  care asigură realizarea Curriculumului Educaţiei Copiilor de Vîrstă Timpurie şi Preşcolară (1-7 ani) în Republica Moldova, Standardelor de Învăţare şi Dezvoltare şi a Standardelor Profesionale Naţionale ale Cadrului Didactic.
V. PERSONALUL CENTRULUI
    31. Personalul Centrului, în funcţie de necesităţile şi posibilităţile comunităţii, are următoarea componenţă:
    a) director;
    b) educator(i) specializat(ţi) în educaţia timpurie şi în lucrul cu copiii cu CES (instruit(ţi) să lucreze cu copiii cu CES în condiţiile serviciului de educaţie timpurie de tip general);
    c) personal tehnic (bucătar, paznic etc.).
    32. Personalul Centrului poate fi angajat, inclusiv prin cumul, din rîndul:
    a) cadrelor didactice şcolare;
    b) cadrelor medicale;
    c) asistenţilor sociali;
    d) psihologilor;
    e) logopezilor, defectologilor.
    33. Activitatea Centrului poate fi sprijinită prin voluntariat de către părinţi/reprezentanţi legali ai copiilor sau membri ai unor asociaţii nonguvernamentale, precum şi de alţi membri ai comunităţii.
    34. Statele de funcţiuni şi structura de personal ale Centrului se determină de către fondator în coordonare cu direcţia generală raională/ municipală de învăţămînt, tineret şi sport şi în conformitate cu scopul şi obiectivele Centrului.
    [Pct.34 modificat prin HG761 din 19.08.10, MO153-154/24.08.10 art.845]
    35. Personalul Centrului este supus examenelor medicale în conformitate cu actele normative ale Ministerului Sănătăţii.
    36. Personalul Centrului îşi desfăşoară activitatea conform fişelor de post, elaborate de către directorul Centrului în baza prezentului Regulament, precum şi a obiectivelor şi funcţiilor specifice ale Centrului.
    37. Structura şi calificarea personalului din Centru trebuie să răspundă misiunii şi funcţiilor Centrului.
VI. PARTICIPANŢII PROCESULUI SOCIO-EDUCAŢIONAL
 (DREPTURI ŞI RESPONSABILITĂŢI)

    38. Participanţii procesului socio-educaţional ai Centrului sînt copiii de 3-(6)7 ani, părinţii /familia sau reprezentanţii legali ai copilului, alţi îngrijitori, cadrele didactice, asistentul social şi autoritatea tutelară.
    39. Relaţiile dintre participanţii procesului socio-educaţional se bazează pe încredere, colaborare /cooperare, consecvenţă, acceptare şi respectul demnităţii personale, precum şi priorităţii valorilor general-umane.
    40. Centrul este obligat: 
    a) să asigure eficienţa muncii educative;
    b) să respecte drepturile fiecărui copil;  
    c) să respecte drepturile familiei /părinţilor sau a reprezentanţilor legali ai copilului. 
    41. Personalul Centrului are următoarele drepturi:
    a) să solicite informaţii despre copil;
    b) să încheie un acord de parteneriat cu familia copilului;
    c) să implice părinţii/ reprezentanţii legali ai copilului în activităţile Centrului;
    d) să participe la programe de formare continuă, în conformitate cu specificul activităţii şi cu reglementările în vigoare, pentru fiecare categorie.
    42. Personalul Centrului are următoarele responsabilităţi:
    a) să respecte Regulamentul şi programul de activitate ale Centrului;
    b) să aplice concepţii şi practici moderne de îngrijire şi dezvoltare timpurie a copilului în parteneriat cu familia, în conformitate cu noile documente oficiale;
    c) să dea dovadă de respect şi consideraţie în relaţiile cu copiii, părinţii/reprezentanţii legali ai acestora, alţi membri ai comunităţii;
    d) să protejeze copiii de orice fel de abuz (fizic, emoţional, sexual) şi neglijare;
    e) să respecte confidenţialitatea beneficiarului şi să nu desfăşoare acţiuni de natură să afecteze imaginea publică a copilului şi a părinţilor /reprezentanţilor legali ai acestuia;
    f) să aibă o ţinută morală demnă şi un comportament responsabil;
    g) să nu condiţioneze calitatea prestaţiei de obţinere a oricărui tip de avantaje de la părinţii/reprezentanţii legali ai copiilor;
    h) să aibă grijă de patrimoniul Centrului.
    43. Părinţii/reprezentanţii legali, alţi îngrijitori ai copilului au următoarele drepturi:
    a) să se familiarizeze cu Regulamentul şi regimul de activitate al Centrului;
    b) să se implice în activităţi cu copiii;
    c) să solicite informaţii despre copil;
    d) să solicite acces la materialele informaţionale  ale Centrului;
    e) să solicite încheierea unui acord de parteneriat cu Centrul;
    f) să se implice în activităţi de creare a spaţiilor de joc şi agrement pentru copii.
    44. Părinţii/reprezentanţii legali, alţi îngrijitori ai copilului au următoarele  responsabilităţi:
    a) să respecte Regulamentul şi regimul de activitate ale Centrului;
    b) să asigure frecventarea de către copil a activităţilor organizate în cadrul Centrului în momentul înscrierii acestuia;
    c) să ofere informaţii despre copil;
    d) să colaboreze cu Centrul în vederea realizării obiectivelor educaţionale;
    e) să asigure coerenţă procesului de învăţare şi dezvoltare a copilului prin continuarea în familie a practicilor educaţionale ale Centrului;
    f) să participe pe bază de voluntariat la  activităţile Centrului;
    g) să respecte copiii, părinţii acestora sau alţi îngrijitori ai lor, precum şi personalul Centrului;
    h) să aibă grijă de patrimoniul Centrului;
    i) să respecte acordul de parteneriat încheiat cu Centrul.
VII. MANAGEMENTUL CENTRULUI
    45. Managementul Centrului se realizează în conformitate cu „Regulamentul instituţiei de educaţie preşcolară”, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, tineretului şi sportului nr. 409 din 2 mai 2006, emis în baza Hotărîrii Colegiului Ministerului Educaţiei, Tineretului şi Sportului al Republicii Moldova  nr. 6.3 din 27 aprilie 2006.
    46. Administrarea Centrului este realizată de către directorul Centrului care are pregătire pedagogică generală.
    47.  Directorul este angajat, prin concurs, de către Direcţia Raională / Municipală de Învăţămînt, Tineret şi Sport, cu acordul fondatorului.
    48. Directorul este obligat să asigure funcţionarea Centrului conform cerinţelor expuse în noile documente oficiale privind educaţia timpurie. În cazul neasigurării îndeplinirii funcţiilor şi obiectivelor Centrului, Directorul este eliberat din funcţie.
    49. Directorul coordonează activităţile Centrului cu Direcţia Raională / Municipală de Învăţămînt, Tineret şi Sport, se conduce de actele autorităţilor administraţiei publice locale şi centrale, actele normative în vigoare ale autorităţilor abilitate.
VIII. FINANŢAREA CENTRULUI
    50. Finanţarea Centrului se efectuează din:
    a) mijloacele bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, conform articolului 8 din Legea nr. 397-XV din 16 octombrie 2003 privind finanţele publice locale;
    b) mijloace speciale;
    c) alte surse ce nu contravin legislaţiei în vigoare.
    51. Mijloacele speciale se constituie din:
    a) prestări contra plată, la solicitarea familiilor, a unor servicii suplimentare celor enunţate în punctul 11 al prezentului Regulament, inclusiv alimentaţia copiilor; preţurile şi tarifele sînt coordonate cu şi aprobate de autorităţile administraţiei publice locale, conform articolului 12 alin.(1) din Legea nr. 847-XIII din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar;
    b) vărsăminte benevole ale agenţilor economici, inclusiv de peste hotare, organizaţiilor obşteşti, persoanelor particulare;
    c) investiţii cu destinaţie specială, provenite din donaţii şi sponsorizări, care corespund scopurilor şi principiilor Centrului.
    52. Centrul are în folosinţă fonduri fixe din patrimoniul administraţiei publice locale sau oricare altele, provenite din donaţii, sponsorizări etc., înregistrate în condiţiile legii, deţine în gestiune mijloace fixe şi obiecte de inventar.
IX. DISPOZIŢII FINALE
    53. Centrul îşi încetează activitatea în baza deciziei autorităţilor administraţiei publice locale.
    54. Activitatea Centrului încetează în data adoptării deciziei respective sau la o dată ulterioară, prevăzută în conţinutul deciziei.