*HGC696/2009 Versiunea originala
ID intern unic:  333005
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 696
din  19.11.2009
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea
şi funcţionarea Ministerului Culturii, structurii şi
efectivului-limită ale aparatului central al acestuia
Publicat : 24.11.2009 în Monitorul Oficial Nr. 169-170     art Nr : 775
    În scopul executării Legii nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.131-133, art.1018), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii, conform anexei  nr. 1;
    Structura aparatului central al Ministerului Culturii, conform anexei nr.2;
    Lista instituţiilor şi organizaţiilor subordonate Ministerului Culturii, conform anexei nr.3;
    Lista instituţiilor şi organizaţiilor administrate şi monitorizate de către Ministerul Culturii, conform anexei nr.4;
    Lista societăţilor pe acţiuni în care  Ministerul Culturii exercită drepturile de acţionar şi administrator al proprietăţii de stat, conform anexei nr.5.
    2. Se stabileşte efectivul-limită al aparatului central al Ministerului Culturii  în număr de 39 unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii conform legislaţiei în vigoare.
    3. Ministerul Culturii va avea doi viceminiştri şi un colegiu format din 11 persoane a cărui componenţă este aprobată de Guvern.
    4. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.6.

    PRIM-MINISTRU                                                Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Ministrul culturii                                                   Boris Focşa
    Ministrul finanţelor                                               Veaceslav Negruţa

    Nr. 696. Chişinău, 19 noiembrie 2009.

Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr.696
din 19 noiembrie 2009
REGULAMENTUL
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Ministerul Culturii (în continuare – Ministerul) este organul central de specialitate al administraţiei publice care promovează politica statului în domeniul culturii, artelor, editării, poligrafiei, comerţului cu carte şi bibliotecilor.
    2. În activitatea sa Ministerul se conduce de Constituţie, legile şi hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, tratatele internaţionale din domeniu la care Republica Moldova este parte, precum şi de prezentul Regulament.
    3. Ministerul are statut de persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat şi cu denumirea sa, de mijloace materiale şi financiare, de cont trezorerial.
II. MISIUNEA, FUNCŢIILE DE BAZĂ,
ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE MINISTERULUI

    4. Misiunea Ministerului constă în elaborarea şi implementarea politicii naţionale în domeniul culturii, artelor, editării, poligrafiei, comerţului cu carte şi bibliotecilor.
    5. Funcţiile de bază ale Ministerului sînt:
    1) elaborarea şi implementarea politicilor naţionale în domeniul culturii;
    2) planificarea strategică, analiza, monitorizarea şi evaluarea politicilor elaborate, examinarea multilaterală a impactului social, economic şi financiar al acestora;
    3) analiza politicilor elaborate în scopul asigurării corespunderii acestora cu strategiile şi programele naţionale şi racordarea politicilor existente la priorităţile şi necesităţile de integrare europeană;
    4) reglementarea, în condiţiile legii, a modului de organizare şi funcţionare a domeniului culturii; 
    5) evaluarea şi monitorizarea accesului şi calităţii serviciilor culturale şi adoptarea măsurilor de îmbunătăţire a acestora;
    6) analiza şi elaborarea prognozelor privind dezvoltarea instituţională a domeniului culturii, sistemului de învăţămînt artistic, resurselor umane şi managementului financiar;
    7) crearea şi consolidarea unui sistem eficient şi durabil de interacţiune a procesului de elaborare a politicilor cu procesul bugetar;
    8) consolidarea capacităţilor de planificare strategică, analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor;
    9) colaborarea cu alte autorităţi publice centrale şi cu autorităţile administraţiei publice locale, cu uniunile de creaţie şi cu societatea civilă privind realizarea misiunii Ministerului şi politicilor culturale;
    10) colaborarea internaţională în domeniul culturii şi reprezentarea intereselor statului în diferite organisme internaţionale, în conformitate cu acordurile internaţionale încheiate în domeniul culturii, în limitele împuternicirilor acordate de Guvern.
    6. Ministerul are următoarele atribuţii:
    1) stabilirea priorităţilor, direcţiilor de activitate şi elaborarea programelor de scurtă durată şi de perspectivă în sferele culturii, artelor, editării, poligrafiei, comerţului cu carte şi bibliotecilor;
    2) monitorizarea şi evaluarea implementării politicilor naţionale şi sectoriale în domeniul culturii şi analiza impactului implementării lor;
    3) asigurarea ajustării şi actualizării documentelor de politici existente în baza evaluării programelor naţionale, regionale şi locale de dezvoltare;
    4) facilitarea participării tuturor factorilor interesaţi în procesul de elaborare, analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor în domeniu;
    5) elaborarea proiectelor de acte normative şi legislative în domeniu, realizarea acţiunilor vizînd armonizarea cadrului legal în domeniul culturii la standardele şi practicile europene şi internaţionale;
    6) corelarea documentelor de politici culturale la nivel naţional şi local cu programele de dezvoltare economică, socială şi educativă;
    7) asigurarea bunei funcţionări a sistemului instituţional din domeniul culturii, precum şi a uniunilor de creaţie;
    8) organizarea şi finanţarea, în condiţiile legii, a acţiunilor de interes naţional şi internaţional în toate domeniile culturii, artelor, editării, poligrafiei, comerţului cu carte şi bibliotecilor;
    9) asigurarea elaborării proiectului bugetului Ministerului şi al instituţiilor subordonate pentru activităţile culturale, conform programelor de activitate;
    10) repartizarea echitabilă a mijloacelor financiare, precum şi gestionarea lor eficientă în scopul implementării politicii statului în domeniul culturii şi artelor;
    11) organizarea, încurajarea şi finanţarea activităţilor de creaţie prin achiziţii, concursuri şi alte modalităţi specifice;
    12) organizarea concursurilor naţionale şi internaţionale de creaţie artistică şi interpretare, facilitarea participării artiştilor la manifestări culturale în străinătate;
    13) organizarea saloanelor naţionale şi internaţionale de carte, crearea unor condiţii favorabile pentru participarea editorilor şi autorilor la tîrguri internaţionale de carte;
    14) reglementarea şi monitorizarea editării de carte din surse bugetare;
    15) elaborarea programelor de editare a cărţii naţionale;
    16) crearea condiţiilor optime de activitate pentru oamenii de cultură şi artă;
    17) asigurarea calităţii şi diversităţii vieţii culturale în scopul edificării unei societăţi deschise şi multiculturale;
    18) asigurarea condiţiilor pentru protecţia şi conservarea patrimoniului cultural naţional, restaurarea ansamblurilor arhitecturale, monumentelor şi siturilor istorice, cercetarea şi valorificarea monumentelor arheologice;
    19) stabilirea normelor juridice şi metodologiilor privind exportul şi importul valorilor culturale şi autorizarea acestora;
    20) revitalizarea şi consolidarea tradiţiilor şi obiceiurilor locale specifice, încurajarea renaşterii şi dezvoltării industriei meşteşugurilor populare tradiţionale;
    21) fundamentarea necesarului de cadre calificate, conform cererii şi ofertei de specialişti în domeniile de profil, asigurarea perfecţionării acestora şi elaborarea noilor forme de pregătire a specialiştilor de toate nivelurile în domeniile culturii şi artelor;
    22) coordonarea, administrarea şi monitorizarea activităţii instituţiilor de cultură, inclusiv ale sistemului naţional de biblioteci şi  societăţilor pe acţiuni din domeniu;
    23) stimularea activităţii de cercetare ştiinţifică în instituţiile din subordine;
    24) asigurarea dezvoltării infrastructurii în domeniul culturii, artelor, editării, poligrafiei, comerţului cu carte şi bibliotecilor;
    25) stimularea implementării noilor tehnologii, inclusiv informaţionale, în toate domeniile culturii;
    26) diversificarea, modernizarea şi optimizarea sistemului de prestare a serviciilor culturale;
    27) elaborarea şi promovarea politicii de colaborare internaţională în domeniul culturii atît la nivel bilateral, cît şi în cadrul organismelor culturale internaţionale;
    28) acordarea asistenţei în organizarea delegaţiilor culturale în străinătate, evidenţa şi monitorizarea calităţii programelor artistice;
    29) monitorizarea implementării tratatelor internaţionale şi a acordurilor interguvernamentale în domeniul culturii;
    30) coordonarea programelor de asistenţă tehnică în domeniu, acordate Republicii Moldova de organismele internaţionale şi statele terţe;
    31) monitorizarea respectării legislaţiei în domeniul culturii, artelor, editării, poligrafiei, comerţului cu carte şi bibliotecilor, stabilirea normelor şi normativelor pentru instituţiile din subordine;
    32) asigurarea şi exercitarea controlului, potrivit normelor legislaţiei în vigoare, asupra utilizării şi valorificării mijloacelor bugetare şi speciale destinate dezvoltării culturii;
    33) numirea şi revocarea conducătorilor instituţiilor subordonate Ministerului, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    34) participarea, în mod obligatoriu, a reprezentanţilor Ministerului Culturii în comisia de concurs pentru desemnarea conducătorilor serviciilor publice descentralizate din teritoriu în domeniul culturii;
    35) asigurarea prezentării, în modul stabilit, a dărilor de seamă contabile şi statistice;
    36) coordonarea cu autorităţile de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale a măsurilor orientate spre realizarea politicii de stat în domeniul culturii;
    37) colaborarea cu autorităţile publice centrale şi locale, instituţiile publice, societatea civilă în scopul promovării valorilor culturii naţionale, precum şi includerea culturii naţionale în circuitul european şi internaţional;
    38) coordonarea activităţii instituţiilor din subordine;
    39) asigurarea transparenţei în procesul decizional în cadrul Ministerului;
    40) exercitarea altor atribuţii în domeniile de activitate ce ţin de sfera culturii, artelor, editării de carte, poligrafiei, comerţului cu carte şi bibliotecilor.
    7. Ministerul este învestit cu următoarele drepturi:
    1) să iniţieze şi să prezinte Guvernului proiecte privind perfecţionarea legislaţiei în domeniile de competenţă;
    2) să solicite, în modul stabilit de lege, de la ministere, alte autorităţi administrative centrale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii, întreprinderi şi instituţii, rapoarte, date statistice şi informaţii vizînd problemele din sfera sa de competenţă;
    3) să înainteze Guvernului propuneri de instituire, reorganizare, suspendare şi lichidare, în condiţiile legii, a activităţii instituţiilor, organizaţiilor, întreprinderilor şi  altor unităţi subordonate şi monitorizate;
    4) să efectueze expertiza proiectelor ce ţin de domeniul culturii, artelor,  editării, poligrafiei şi comerţului cu carte şi bibliotecilor;
    5) să elibereze şi să anuleze avize şi certificate privind patrimoniul naţional cultural;
    6) să posede şi să administreze bunurile ce i-au fost transmise, precum şi cele procurate ca urmare a activităţii desfăşurate în conformitate cu împuternicirile sale;
    7) să negocieze şi să încheie, în modul legal stabilit şi în limitele competenţelor sale, acorduri şi protocoale de colaborare în domeniul culturii, artelor, editării, poligrafiei şi comerţului cu carte şi bibliotecilor;
    8) să participe în calitate de membru cu drepturi depline la activitatea asociaţiilor şi uniunilor regionale şi internaţionale, specializate în domeniu;
    9) să primească asistenţă tehnică şi financiară de la organizaţii internaţionale, donatori interni şi externi şi să o folosească în scopul realizării sarcinilor sale, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    10) să exercite orice alte drepturi stabilite în cadrul normativ al Republicii Moldova.
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII MINISTERULUI
    8. Ministerul este condus de ministru, numit în funcţie şi eliberat din funcţie conform Constituţiei Republicii Moldova şi Legii nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern.
Ministrul are doi viceminiştri, numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de Guvern, la propunerea ministrului. Viceminiştrii se subordonează nemijlocit ministrului şi organizează activitatea în cadrul Ministerului, în limitele competenţelor ce sînt atribuite de ministru.
    9. Ministrul:
    a) poartă răspundere pentru realizarea funcţiilor şi atribuţiilor Ministerului, reprezintă Ministerul în relaţiile cu terţii, precum şi cu persoanele fizice şi juridice din ţară sau din străinătate;
    b) asigură executarea legilor, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Parlamentului, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi îndeplinirea sarcinilor ce decurg din prevederile prezentului Regulament şi din alte acte normative;
    c) delimitează obligaţiile şi stabileşte responsabilităţile viceminiştrilor, ale şefilor de direcţii şi de secţii ale Ministerului, ale conducătorilor instituţiilor şi organizaţiilor din subordine;
    d) poartă răspundere personală pentru utilizarea raţională a mijloacelor financiare ale Ministerului, pentru integritatea bunurilor materiale;
    e) aprobă regulamentele subdiviziunilor din cadrul Ministerului şi fişele postului pentru funcţiile publice;
    f) numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie angajaţii aparatului central al Ministerului;
    g) încheie sau reziliază contractele cu conducătorii instituţiilor subordonate, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    h) poartă tratative şi încheie contracte şi alte acte juridice, în condiţiile legii, cu persoane fizice şi juridice din Republica Moldova şi din alte state;
    k) emite ordine şi dispoziţii ce vizează activitatea de bază a Ministerului şi controlează executarea lor. În anumite cazuri, ministrul emite ordine în comun cu conducătorii altor autorităţi publice centrale.
    10. Viceminiştrii şi conducătorii de subdiviziuni ale aparatului central al Ministerului poartă răspundere pentru activitatea şi deciziile luate în sferele lor de competenţă, delimitate prin ordinul ministrului.
    11. În îndeplinirea atribuţiilor sale ministrul este asistat de un cabinet care este compus din şef de cabinet, consilier şi secretar.
    12. În cadrul Ministerului funcţionează Colegiul Ministerului. Regulamentul de organizare şi funcţionare a Colegiului Ministerului se aprobă prin ordinul ministrului culturii.
    Deciziile Colegiului se pun în aplicare prin ordinul ministrului.
    13. Dreptul de primă semnătură pe toate actele Ministerului îl are ministrul culturii.
    14. Viceminiştrii, conducătorii de subdiviziuni şi alte persoane au dreptul de a semna actele Ministerului, în temeiul ordinului ministrului. Persoanele învestite cu dreptul de semnătură poartă răspundere personală pentru legalitatea, veridicitatea şi corectitudinea documentului semnat.
    15. Semnătura pe actele Ministerului poate fi în formă scrisă sau, în conformitate cu legislaţia, poate avea alte forme (electronică etc.).
    16. Lucrările de secretariat se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi cu Regulamentul privind circuitul documentelor în cadrul aparatului central al Ministerului, aprobat prin ordinul ministrului.
    17. În cadrul Ministerului pot fi create consilii de experţi, comisii şi grupuri de lucru care sînt convocate pentru abordarea şi soluţionarea unor chestiuni actuale din domeniul culturii. La lucrările consiliilor de experţi, comisiilor şi grupurilor de lucru pot fi antrenaţi specialişti din diverse domenii.
    18. În scopul realizării politicii statului în domeniul culturii, pe lîngă Minister pot funcţiona, în bază de autogestiune, instituţii şi organizaţii fără atribuţii de reglementare.
    19. Cheltuielile pentru întreţinerea aparatului central al Ministerului sînt acoperite din contul bugetului de stat.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.696
din 19 noiembrie 2009
Structura
aparatului central al Ministerului Culturii
    Cabinetul ministrului (cu statut de secţie)
    Direcţia generală strategii şi politici culturale
    Direcţia patrimoniu cultural şi arte vizuale
    Direcţia politici culturale în teritoriu şi cultură scrisă
    Direcţia arte profesioniste, învăţămînt artistic şi industrii culturale
    Direcţia finanţe şi evidenţă contabilă
    Direcţia analiză, monitorizare şi evaluarea politicilor
    Secţia integrare europeană, relaţii şi proiecte internaţionale
    Serviciul juridic
    Serviciul resurse umane
    Serviciul relaţii cu publicul şi secretariat
    Serviciul audit intern
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului nr.696
din 19 noiembrie 2009
LISTA
instituţiilor şi organizaţiilor subordonate Ministerului Culturii
    Instituţii concertistice
    1. Filarmonica Naţională “Serghei Lunchevici”
    2. Sala cu Orgă
    3. Organizaţia Concertistică şi de Impresariat “Moldova-Concert”
    4. Ansamblul Naţional Academic de Dansuri Populare “JOC”
    Instituţii teatrale
    1. Teatrul Naţional de Operă şi Balet, mun.Chişinău
    2. Teatrul Naţional “Mihai Eminescu”, mun.Chişinău
    3. Teatrul Republican “Luceafărul”, mun.Chişinău
    4. Teatrul “Eugene Ionesco”, mun.Chişinău
    5. Teatrul Dramatic Rus de Stat “A.P.Cehov”, mun.Chişinău
    6. Teatrul Republican de Păpuşi “Licurici”, mun.Chişinău
    7. Teatrul “Alexei Mateevici”, mun.Chişinău
    8. Teatrul Epic de Etnografie şi Folclor “Ion Creangă”, mun.Chişinău
    9. Teatrul Naţional de Stat “Vasile Alecsandri”, mun.Bălţi
    10. Teatrul Republican Muzical-Dramatic “B.-P.Hasdeu”, or.Cahul
    11. Centrul de Cultură şi Artă “Ginta Latină”, mun.Chişinău
    12. Teatrul-Studio «C улицы Роз», mun.Chişinău
    Instituţii de învăţămînt artistic
    1. Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
    2. Colegiul de Muzică “Ştefan Neaga”
    3. Colegiul de Arte Plastice “Alexandru Plămădeală”
    4. Colegiul de Muzică şi Pedagogie din Bălţi
    5. Colegiul de Arte, or. Soroca
    6. Colegiul Naţional de Coregrafie, mun. Chişinău
    7. Liceul-internat Republican de Muzică “Ciprian Porumbescu”
    8. Liceul-internat Republican de Muzică “Serghei Rahmaninov”
    9. Liceul-internat Republican de Arte Plastice “Igor Vieru”
    Biblioteci
    1. Biblioteca Naţională
    2. Biblioteca Naţională pentru Copii “Ion Creangă”
    Muzee
    1. Muzeul Naţional de Arheologie şi Istorie a Moldovei cu filiale
    2. Muzeul Naţional de Artă
    3. Muzeul Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală cu filiale
    4. Casa-Muzeu “A.S.Puşkin”, mun.Chişinău
    5. Rezervaţia cultural-naturală “Orheiul Vechi”
    Alte instituţii şi întreprinderi
    1. Centrul Naţional de Creaţie Populară
    2. Camera Naţională a Cărţii
    3. Consiliul Biblioteconomic Naţional
    4. Agenţia de Stat pentru Protecţia Moralităţii
    5. Agenţia de inspectare şi restaurare a monumentelor
    6. Întreprinderea de Stat “Agenţia de impresariat”
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului nr.696
din 19 noiembrie 2009
LISTA
instituţiilor şi organizaţiilor administrate şi monitorizate
de către Ministerul Culturii
     Edituri
    1. Editura de Stat “Cartea Moldovei”
    2. Editura Didactică de Stat “Lumina”
    Întreprinderi poligrafice
    1. Întreprinderea de Stat “Combinatul Poligrafic”
    2. Firma Editorial-Poligrafică “Tipografia Centrală”
    3. Întreprinderea de Stat “Poligraf-service”
    Întreprinderi din domeniul cinematografiei
    1. Întreprinderea de Stat “Gaudeamus-cinema”
    2. Întreprinderea de Stat “Registrul cinematografic”
    Alte instituţii
    1. Comisia Naţională a Republicii Moldova pentru UNESCO
    2. Biroul Uniunii Latine
    3. Întreprinderea de Stat Publicaţia Periodică Revista Social-Culturală  “Moldova”
Anexa nr.5
la Hotărîrea Guvernului nr.696
din 19 noiembrie 2009
LISTA
societăţilor pe acţiuni în care  Ministerul Culturii
exercită drepturile de acţionar şi administrator al proprietăţii de stat
    1.   S.A. „Librăria Centrală Anenii Noi” (Anenii Noi)
    2. S.A. “Librarul” (Criuleni)
    3.  S.A. “Unlib” (Căuşeni)
    4.   S.A. “Ciuleandra” (Şoldăneşti)
    5.   S.A. “Moldova-film”
    6.   S.A. “Moldcinema”
    7. S.A. “Circul din Chişinău”
    8. S.A. “Lumina Căinăreanca” (Căinari)
Anexa nr.6
la Hotărîrea Guvernului nr.696
din 19 noiembrie 2009
LISTA
hotărîrilor Guvernului care se abrogă
    1. Hotărîrea Guvernului nr.550 din 7 iunie 2005 „Cu privire la aprobarea structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al Ministerului Culturii şi Turismului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.80-82, art.570).
    2. Hotărîrea Guvernului nr. 1032  din  4 octombrie 2005 „Cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Culturii şi Turismului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.135-138, art.1117).
    3. Punctul 2 al modificărilor şi completărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr. 13 din 3 ianuarie 2006 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.5-8, art.42).
    4. Hotărîrea Guvernului nr. 1002 din 29 august 2006 “Cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr. 550 din 7 iunie 2005” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.142-145, art.1086).
    5. Punctul 1 al Hotărîrii Guvernului nr. 97 din 5 februarie 2008 “Cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.28-29, art.155).
    6. Punctul 6 al Hotărîrii Guvernului nr.228 din 23 martie 2009 “Cu privire la constituirea Rezervaţiei cultural-naturale “Orheiul Vechi” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.62-64, art.279).