*LPC134/2008 Versiunea originala
ID intern unic:  333141
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 134
din  13.06.2008
cu privire la Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat
Publicat : 08.07.2008 în Monitorul Oficial Nr. 120-121     art Nr : 470
    Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul  I
DISPOZIŢII  GENERALE
    Articolul 1. Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat
    (1) Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat este o autoritate administrativă centrală din sistemul organelor de drept cu atribuţii în domeniul securităţii statului, specializat în asigurarea protecţiei demnitarilor Republicii Moldova, a demnitarilor străini pe timpul şederii lor în Republica Moldova, a membrilor lor de familie, în limitele competenţelor legale, precum şi în asigurarea pazei sediilor de lucru şi a reşedinţelor acestora.
    (2) Îndeplinirea serviciului în funcţia de colaborator cu grad special (denumit în continuare colaborator) în cadrul Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat (denumit în continuare Serviciu) este o formă specială a serviciului public prin care se exercită drepturile şi obligaţiile Serviciului în domeniul securităţii statului.
    (3) Serviciul este subordonat Preşedintelui Republicii Moldova.
    Articolul 2. Noţiuni principale
    În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni principale semnifică:
    măsuri de protecţie şi pază - totalitate a măsurilor organizatorice, de protecţie, de pază, de regim, tehnico-operative, sanitaro-igienice, antiepidemice, ecologice, de control, inclusiv de radiaţie, de investigaţie şi de altă natură realizate de Serviciu în limitele competenţei;
    persoane beneficiare de protecţie de stat – demnitari ai Republicii Moldova, demnitari străini pe timpul şederii lor în Republica Moldova, membrii lor de familie, cărora li se asigură protecţie în conformitate cu prezenta lege;
    sedii de lucru şi reşedinţe aflate în pază – clădiri în care îşi desfăşoară activitatea şi locuiesc, permanent sau temporar, persoanele beneficiare de protecţie de stat, precum şi teritoriile aferente.
    Articolul 3. Cadrul juridic
    Cadrul juridic al activităţii Serviciului îl constituie Constituţia Republicii Moldova, Legea securităţii statului, Legea privind organele securităţii statului, prezenta lege, alte acte normative, precum şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.
    Articolul 4. Principiile de bază
    Serviciul îşi desfăşoară activitatea pe principiile:
    a) legalităţii;
    b) egalităţii în faţa legii;
    c) respectării drepturilor, libertăţilor şi intereselor legitime ale omului;
    d) interacţiunii şi cooperării;
    e) îmbinării metodelor de activitate deschise cu cele secrete;
    f) răspunderii personale;
    g) conducerii unice;
    h) nepărtinirii;
    i) controlului şi supravegherii.
    Articolul 5. Colaborarea regională şi internaţională
    (1) Pentru îndeplinirea obligaţiilor ce îi revin, Serviciul colaborează cu Ministerul Afacerilor Interne, cu Serviciul de Informaţii şi Securitate, cu Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, cu alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, cu societăţi şi instituţii avînd orice formă juridică de organizare, cu persoane fizice, precum şi cu instituţii similare din alte ţări, inclusiv organizaţii internaţionale de profil.
    (2) Instituţiile prevăzute la alin.(1) acordă Serviciului, în limitele competenţelor legale, sprijin necesar îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de lege.
Capitolul  II
PERSOANELE BENEFICIARE DE PROTECŢIE
DE STAT. SEDIILE DE LUCRU ŞI REŞEDINŢELE
 AFLATE ÎN PAZĂ

    Articolul 6. Persoanele beneficiare de protecţie de stat
    (1) Din categoria demnitarilor Republicii Moldova care beneficiază de protecţie de stat fac parte: Preşedintele Republicii Moldova, Preşedintele Parlamentului, Prim-ministrul, ex-Preşedintele Republicii Moldova, ex-Preşedintele Parlamentului, pe perioada stabilită de legislaţie.
    (2) Pe durata mandatului Preşedintelui Republicii Moldova, al Preşedintelui Parlamentului şi al Prim-ministrului se acordă protecţie şi membrilor lor de familie.
    (3) în cazuri excepţionale, la decizia Preşedintelui Republicii Moldova, poate fi acordată protecţie şi altor persoane dacă se constată o stare de pericol sau dacă există informaţii despre organizarea unor acţiuni prin care s-ar atenta la viaţa, integritatea fizică, libertatea de acţiune şi la sănătatea lor.
    (4) În afara teritoriului naţional, protecţia demnitarilor Republicii Moldova prevăzuţi în prezenta lege se asigură de către efectivul Serviciului în cooperare cu serviciile speciale cu atribuţii în domeniu din ţara gazdă.
    (5) Demnitarilor străini şi membrilor lor de familie li se asigură protecţie pe durata şederii în Republica Moldova, în conformitate cu legislaţia naţională, cu tratatele şi acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.
    (6) Persoanele menţionate la alin.(1)–(5) pot refuza pe un termen limitat protecţia acordată, informînd în scris despre refuz directorul Serviciului, cu excepţia timpului pentru care a fost declarată starea de urgenţă, de asediu sau de război.
    Articolul 7. Sediile de lucru şi reşedinţele aflate în pază
    Lista sediilor de lucru şi a reşedinţelor aflate în paza Serviciului este stabilită prin decret al Preşedintelui Republicii Moldova.
Capitolul  III
CONDUCEREA ŞI ORGANIZAREA SERVICIULUI
    Articolul 8. Conducerea Serviciului
    (1) Serviciul este condus de un director, numit şi eliberat din funcţie de Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea Prim-ministrului.
    (2) Adjuncţii directorului sînt numiţi şi eliberaţi din funcţie de Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea directorului Serviciului.
    Articolul 9. Organizarea Serviciului
    (1) Structura şi limita efectivului Serviciului se stabilesc prin decret al Preşedintelui Republicii Moldova.
    (2) Serviciul este persoană juridică şi dispune de drapel şi de emblemă.
    Articolul 10. Obligaţiile directorului Serviciului
    Directorul Serviciului are următoarele obligaţii:
    a) organizează şi conduce activitatea Serviciului şi îl reprezintă în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice, cu instituţii şi organizaţii din ţară, precum şi cu instituţii şi organizaţii similare din străinătate;
    b) elaborează şi prezintă Preşedintelui Republicii Moldova spre aprobare structura şi limita efectivului Serviciului;
    c) stabileşte modul de utilizare a alocaţiilor bugetare, a mijloacelor materiale şi tehnice destinate întreţinerii şi funcţionării Serviciului, încheie contracte privind achiziţionarea de tehnică, de mijloace speciale şi de mărfuri industrial-tehnice  privind efectuarea unor lucrări necesare activităţii acestuia, stabileşte cuantumul sporurilor, adaosurilor şi altor plăţi suplimentare pentru efectivul Serviciului, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    d) stabileşte obligaţiile directorilor adjuncţi şi ale efectivului Serviciului, determină gradul lor de responsabilitate;
    e) încadrează şi eliberează din serviciu, conform legislaţiei;
    f) stimulează şi aplică sancţiuni disciplinare, conform legislaţiei;
    g) emite ordine, dispoziţii şi instrucţiuni;
    h) este responsabil de îndeplinirea obligaţiilor Serviciului;
    i) detaşează colaboratorii în misiuni de serviciu peste hotare, inclusiv la studii;
    j) negociază şi încheie, în condiţiile  legii,  contracte şi acorduri  cu persoane juridice şi fizice din ţară şi străinătate în probleme ce ţin de competenţa Serviciului;
    k) aprobă devizul de cheltuieli al Serviciului;
    l) îndeplineşte alte obligaţii stabilite de legislaţie.
Capitolul  IV
OBLIGAŢIILE ŞI DREPTURILE SERVICIULUI
    Articolul 11. Obligaţiile Serviciului
    Serviciul are următoarele obligaţii:
    a) să prevină, să depisteze şi să anihileze orice acţiune prin care s-ar atenta la viaţa, integritatea fizică, libertatea de acţiune şi la sănătatea persoanelor beneficiare de protecţie de stat, indiferent de locul lor de aflare, să asigure paza sediilor de lucru şi a reşedinţelor acestor persoane;
    b) să întreprindă măsurile de protecţie şi pază prevăzute la art.2, necesare asigurării securităţii persoanelor beneficiare de protecţie de stat şi pazei sediilor de lucru şi a reşedinţelor acestor persoane;
    c) să menţină, în limitele competenţei, ordinea publică în locurile de aflare permanentă sau temporară a persoanelor beneficiare de protecţie de stat şi să excludă cauzele ce împiedică asigurarea acestei ordini;
    d) să asigure însoţirea sau escortarea mijloacelor de transport  auto cu care se deplasează persoanele beneficiare de protecţie de stat;
    e) să întreprindă, în limitele competenţei, măsuri de asigurare a fiabilităţii, securităţii informaţionale şi operativităţii sistemelor de telecomunicaţii;
    f) să organizeze şi să coordoneze, pe timpul misiunilor de protecţie şi pază, activitatea tuturor părţilor participante din instituţiile prevăzute la art.5 alin.(1);
    g) să participe, în limitele competenţei, la combaterea terorismului;
    h) să întreprindă, în colaborare cu Serviciul de Informaţii şi Securitate, acţiuni pentru prevenirea scurgerii de informaţii care nu sînt destinate publicităţii;
    i) să execute, independent sau în cooperare cu alte organe specializate, acţiuni de căutare, identificare şi neutralizare a obiectelor suspecte care ar periclita persoanele beneficiare de protecţie de stat, sediile de lucru sau reşedinţele aflate în pază;
    j) să asigure propria securitate şi activitate;
    k) la declararea stării de urgenţă, de asediu sau de război, să coordoneze, în limitele competenţei, cu Statul Major General al Forţelor Armate acţiunile de menţinere a regimului stării de urgenţă, de asediu sau de război;
    l) să organizeze, potrivit legii, activitatea de apărare a secretului de stat şi de serviciu;
    m) să îndeplinească alte obligaţii în conformitate cu legislaţia.
    Articolul 12. Drepturile Serviciului
    Serviciul are următoarele drepturi:
    a) să desfăşoare, în conformitate cu legislaţia, activităţi operative de investigaţii pentru culegerea, verificarea şi valorificarea informaţiilor necesare îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la art.11 lit.a); să transmită informaţiile operative de altă natură spre verificare şi valorificare organelor abilitate prin lege cu aceste atribuţii;
    b) să solicite şi să primească, în limitele competenţei, de la autorităţile administraţiei publice, de la societăţi şi instituţii cu orice formă juridică de organizare, precum şi de la cetăţeni, informaţiile necesare îndeplinirii obligaţiilor sale;
    c) să efectueze verificarea specială a locurilor de aflare permanentă sau temporară a persoanelor beneficiare de protecţie de stat şi să supună testelor de securitate obiectele aflate în folosinţa acestora, utilizînd în acest scop cîini de serviciu şi mijloace speciale din dotare;
    d) să reţină şi să predea organelor competente persoanele care comit sau care au comis fapte ilegale în locurile de aflare permanentă sau temporară a persoanelor beneficiare de protecţie de stat ori care au intenţia de a pătrunde sau care au pătruns ilegal în zonele cu acces interzis;
    e) să înainteze autorităţilor publice, întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor propuneri de înlăturare a cauzelor ce pun în pericol securitatea persoanelor beneficiare de protecţie de stat;
    f) să pătrundă pe teritoriile şi în incintele întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor pentru prevenirea şi combaterea acţiunilor ilegale ce pun în pericol securitatea persoanelor beneficiare de protecţie de stat, precum şi pentru urmărirea persoanelor suspecte de comiterea acestor acţiuni, aducînd neîntîrziat la cunoştinţă organelor competente toate cazurile de pătrundere în aceste teritorii şi incinte contrar voinţei proprietarului;
    g) să utilizeze unităţi de transport cu numere de înmatriculare speciale, dotate cu mijloace speciale de comunicaţii, de protecţie, de semnalizare sonoră şi luminoasă; 
    h) să întreprindă, după caz, măsuri în vederea limitării sau interzicerii temporare a circulaţiei vehiculelor şi a accesului persoanelor în anumite zone din localitate şi în imobile de orice natură, precum şi în vederea eliberării zonelor respective de mijloacele de transport care împiedică întreprinderea măsurilor de protecţie şi pază, prin remorcarea acestora;
    i) să efectueze schimb de informaţii şi de tehnică specială şi să coopereze cu alte instituţii cu atribuţii în domeniu din Republica Moldova şi din alte ţări pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la art.11 lit.a);
    j) să antreneze, în limitele competenţei, cu acordul Serviciului de Informaţii şi Securitate, al Ministerului Afacerilor Interne, forţele şi mijloacele acestora, necesare stabilirii şi realizării măsurilor de protecţie şi pază;
    k) să legitimeze şi să efectueze cu ajutorul mijloacelor speciale din dotare examinarea corporală şi controlul bunurilor persoanelor aflate în perimetrul desfăşurării măsurilor de protecţie şi pază;
    l) să poarte armă, să deţină, să aplice şi să folosească arma şi muniţiile din dotare, să aplice forţa fizică şi mijloacele speciale, în cazurile şi în modul prevăzute de legislaţie;
    m) în executarea unor misiuni care nu pot fi amînate şi care nu pot fi aduse la îndeplinire altfel, să folosească orice mijloc de transport şi de telecomunicaţie proprietate publică sau privată, cu excepţia celor care aparţin corpului diplomatic, cheltuielile de folosire urmînd să fie suportate de Serviciu sau, după caz, de persoanele care au provocat intervenţia.
Capitolul  V
ÎNCADRAREA ÎN SERVICIU
    Articolul 13. Condiţiile de încadrare
    (1) Încadrarea în Serviciu este benevolă, pe bază de contract.
    (2) Pot fi încadraţi în Serviciu cetăţenii Republicii Moldova care au atins vîrsta de 21 de ani şi au îndeplinit serviciul militar în termen sau cu termen redus ori care au urmat cursul deplin de instruire la catedra militară, apţi după calităţile lor individuale şi profesionale, pregătiţi din punct de vedere fizic, a căror stare de sănătate le permite să exercite obligaţiile conform funcţiei.
    (3) Pentru a fi încadrat în Serviciu, candidatul este supus unui control special conform actelor normative ale Serviciului.
    (4) Persoanele încadrate în Serviciu sînt radiate din evidenţa militară şi se includ în evidenţa specială a Serviciului.
    (5) Persoanele care urmează a fi încadrate în Serviciu sînt supuse dactiloscopiei de stat obligatorii în conformitate cu legislaţia.
    (6) La încadrarea în Serviciu şi, ulterior, în fiecare an, colaboratorii Serviciului sînt obligaţi să prezinte, în condiţiile legii, declaraţie cu privire la venituri şi la proprietate.
    (7) Nu pot fi încadrate în Serviciu persoanele declarate anterior prin hotărîre judecătorească definitivă culpabile de comiterea unei infracţiuni, nici cele care deţin şi cetăţenia unui alt stat.
    (8) Dacă există un impediment în angajarea sa în serviciul public, persoana nu poate fi încadrată nici în funcţia de colaborator al Serviciului.
    Articolul 14. Contractul de îndeplinire a serviciului special
                         în cadrul Serviciului de Protecţie şi
                         Pază de Stat
    (1) Încadrarea în Serviciu se efectuează prin contract de îndeplinire a serviciului special în cadrul Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat (denumit în continuare contract), încheiat în scris, prin care se stabilesc condiţiile de îndeplinire a serviciului, obligaţiile, drepturile şi responsabilitatea părţilor.
    (2) Contractul se încheie între cetăţeanul Republicii Moldova care urmează a fi încadrat şi directorul Serviciului, pe un termen de pînă la 5 ani.
    (3) Forma contractului se aprobă de către directorul Serviciului.
    (4) Contractul intră în vigoare la data semnării sau la data stabilită în el şi îşi încetează acţiunea în conformitate cu prezenta lege.
    Articolul 15. Limita de vîrstă
    (1) Limita de vîrstă de încadrare în Serviciu pentru subofiţeri şi ofiţeri este de 30 de ani. În vederea completării Serviciului cu specialităţi deficitare, la decizia directorului său, poate fi încadrată persoana care a depăşit limita de vîrstă de încadrare, dar nu mai mult de limita de vîrstă de aflare în serviciu.
    (2) Pentru colaboratorii Serviciului este stabilită următoarea limită de vîrstă de aflare în serviciu:
    a) pentru subofiţeri şi ofiţeri cu grade medii – 50 de ani;
    b) pentru ofiţerii cu grade superioare – 55 de ani;
    c) pentru ofiţerii cu grade supreme – 60 de ani.
    (3) Aflarea în serviciu peste limita de vîrstă poate fi prelungită, la cerere, de către directorul Serviciului, pe un termen de pînă la 5 ani, dacă solicitantul întruneşte condiţiile prevăzute pentru funcţia respectivă.
Capitolul  VI
GRADELE SPECIALE
    Articolul 16. Gradele speciale deţinute de colaboratorii
                          Serviciului
    (1) Se stabilesc următoarele grade speciale pentru colaboratorii Serviciului:
    a) pentru subofiţeri:
    plutonier al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat;
    plutonier-major al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat;
    plutonier-adjutant al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat;
    b) pentru ofiţerii cu grade medii:
    locotenent al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat;
    locotenent-major al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat;
    căpitan al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat;
    c) pentru ofiţerii cu grade superioare:
    maior al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat;
    locotenent-colonel al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat;
    colonel al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat;
    d) pentru ofiţerii cu grade supreme:
    general-maior al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat.
    (2) Gradele speciale conferite colaboratorilor Serviciului sînt echivalente gradelor militare sau gradelor speciale din alte domenii de activitate.
    (3) În cazul în care la funcţia de director al Serviciului este numită o persoană civilă, acesteia i se conferă, la data numirii în funcţie, gradul de calificare de rangul întîi de către Preşedintele Republicii Moldova.
    Articolul 17. Condiţiile de conferire şi retragere a
                          gradelor speciale, de retrogradare şi
                          de restabilire în grade speciale
    (1) Gradele speciale supreme, precum şi gradul special pentru directorul Serviciului se conferă prin decret al Preşedintelui Republicii Moldova.
    (2) Gradele speciale de pînă la gradul special de colonel al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat inclusiv se conferă prin ordin al directorului Serviciului.
    (3) Modul de conferire şi retragere a gradelor speciale, de retrogradare şi restabilire în grade speciale, cu excepţia celor supreme, se stabileşte de prezenta lege şi de alte acte normative.
    Articolul 18. Termenele de deţinere a gradelor speciale
    (1) Pentru colaboratorii Serviciului se stabilesc următoarele termene de deţinere a gradelor speciale:
    a) pentru subofiţeri:
    plutonier al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat – 1 an;
    plutonier-major al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat – 2 ani;
    b) pentru ofiţeri:
    locotenent al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat - 2 ani;
    locotenent-major al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat – 3 ani;
    căpitan al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat – 3 ani;
    maior al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat – 4 ani;
    locotenent-colonel al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat – 5 ani.
    (2) Nu se stabilesc termene de deţinere a gradelor speciale de plutonier-adjutant al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat şi de colonel al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat.
    (3) Nu sînt înaintaţi pentru conferirea următorului grad special în termen colaboratorii Serviciului aflaţi în afara statelor de funcţii, sancţionaţi disciplinar, aflaţi sub urmărire penală sau în cercetare de serviciu.
Capitolul  VII
ACTIVITATEA DIN CADRUL SERVICIULUI
    Articolul 19. Efectivul Serviciului
    (1) În cadrul Serviciului activează colaboratori şi salariaţi civili.
    (2) Colaboratorii Serviciului au un statut special şi se conduc de prezenta lege, de instrucţiunile şi actele normative ce reglementează activitatea lor.
    (3) Salariaţilor civili li se aplică dispoziţiile Codului muncii, alte prevederi legale, precum şi reglementările specifice ale Serviciului.
    (4) În exerciţiul funcţiei, colaboratorii Serviciului sînt reprezentanţi ai autorităţii publice şi se află sub protecţia legilor Republicii Moldova.
    (5) Cerinţele legitime ale colaboratorilor Serviciului sînt executorii. Impedimentele care nu permit colaboratorilor Serviciului să-şi îndeplinească obligaţiile de serviciu, acţiunile prin care s-ar atenta la viaţa, integritatea fizică, libertatea de acţiune şi la sănătatea lor, la bunurile acestora atrag răspunderea prevăzută de legislaţie.
    (6) În exerciţiul funcţiei, colaboratorii Serviciului se supun legii şi se subordonează ordinelor conducerii Serviciului şi şefilor direcţi. Antrenarea acestora, de către orice persoană, în exercitarea unor activităţi ce nu ţin de obligaţiile lor de serviciu este interzisă.
    (7) Colaboratorul Serviciului primeşte legitimaţie de serviciu de un model aprobat de directorul Serviciului şi uniformă de un model aprobat de Guvern. Colaboratorul Serviciului îşi dovedeşte calitatea cu legitimaţia de serviciu care îi confirmă dreptul de a purta, deţine şi aplica arma şi mijloacele speciale din dotare, precum şi de a îndeplini obligaţiile şi a exercita drepturile prevăzute de legislaţie.  
    (8) Colaboratorii Serviciului pot fi detaşaţi, cu menţinerea lor în funcţie, în organizaţii internaţionale şi autorităţi ale administraţiei publice pentru executarea unor funcţii în interesul statului, beneficiind de toate drepturile şi înlesnirile prevăzute de legislaţie.
    (9) Nu se admite desfăşurarea în cadrul Serviciului a activităţii partidelor politice şi altor organizaţii social-politice.
    (10) Încadrarea, transferul şi concedierea din Serviciu se efectuează în conformitate cu Codul muncii, cu prezenta lege, cu alte acte normative şi cu instrucţiunile Serviciului.
    (11) Efectivul Serviciului are obligaţia de a păstra secretul de stat şi de serviciu.
    (12) Colaboratorii Serviciului nu au dreptul:
    a) să practice activităţi incompatibile cu funcţia publică, cu excepţia activităţilor didactice, ştiinţifice sau de creaţie dacă acestea nu constituie un impediment în îndeplinirea obligaţiilor de serviciu;
    b) să facă parte din partide şi din alte organizaţii social-politice;
    c) să-şi întrerupă activitatea în Serviciu ca măsură de soluţionare a litigiilor de muncă;
    d) să utilizeze în alte scopuri decît cele de serviciu mijloacele financiare, tehnico-materiale, informaţionale şi alte bunuri ale statului, precum şi informaţia de serviciu.
    Articolul 20.  Jurămîntul
    (1) În termen de 10 zile de la conferirea gradului special, colaboratorul Serviciului depune următorul jurămînt:
    „Eu (numele, prenumele), conştient de drepturile şi obligaţiile ce îmi revin, încadrîndu-mă în Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat, jur să fiu devotat Patriei mele Republica Moldova, să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr şi să promovez interesele naţionale ale Republicii Moldova, să apăr securitatea naţională, viaţa şi sănătatea demnitarilor, onoarea şi prestigiul Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, să păstrez cu stricteţe secretul activităţii şi misiunilor încredinţate.”
    (2) Modul de depunere a jurămîntului este stabilit prin actul normativ al Serviciului.
    Articolul 21. Atestarea
    (1) Atestarea colaboratorilor Serviciului se efectuează în scopul evaluării nivelului de pregătire profesională, a corespunderii funcţiei deţinute, în scopul selectării pentru trimitere la studii, al promovării în serviciu şi educaţiei efectivului.
    (2) Atestarea are loc, de regulă, o dată la 2 ani.
    (3) Colaboratorii care îndeplinesc nesatisfăcător obligaţiile de serviciu sau nu îşi ridică nivelul profesional pot fi supuşi atestării înainte de termenul indicat la alin.(2), dar nu mai des de o dată pe an.
    (4) Modul de atestare este stabilit prin actul normativ al Serviciului.
    Articolul 22. Timpul de aflare în exerciţiul funcţiei
    (1) Prin aflarea colaboratorului Serviciului în exerciţiul funcţiei se subînţelege:
    a) îndeplinirea obligaţiilor de serviciu;
    b) executarea serviciului de alarmă;
    c) executarea ordinelor şi dispoziţiilor conducerii Serviciului şi ale şefilor direcţi;
    d) aflarea pe teritoriul subdiviziunii în timpul serviciului stabilit de orar sau aflarea pe acest teritoriu determinată de necesităţile de serviciu;
    e) aflarea în deplasare de serviciu;
    f) deplasarea la şi de la locul de serviciu;
    g) participarea la acţiuni de prevenire şi combatere a acţiunilor ilicite, de menţinere a ordinii publice, inclusiv în afara orelor de program;
    h) participarea la acţiuni de prevenire şi lichidare a consecinţelor calamităţilor naturale şi ale catastrofelor;
    i) efectuarea altor acţiuni declarate de către instanţa de judecată ca fiind săvîrşite în interesul societăţii şi al statului.
    (2) Colaboratorul Serviciului nu se consideră în exerciţiul funcţiei în timpul în care a comis:
    a) infracţiune;
    b) acţiuni ilicite ca urmare a consumului benevol de băuturi alcoolice, de substanţe toxice şi de droguri;
    c) un act sau o tentativă de sinucidere dacă aceste acţiuni nu au fost provocate de o stare patologică sau de acţiuni de constrîngere.
    Articolul 23. Calcularea vechimii în muncă
    (1) Calcularea vechimii în muncă pentru stabilirea pensiei colaboratorilor Serviciului se efectuează în conformitate cu legislaţia.
    (2) La calcularea vechimii în muncă a colaboratorilor care îndeplinesc serviciul în condiţii extreme de risc se ia în calcul o zi şi jumătate vechime în muncă pentru o zi de serviciu, în condiţiile stabilite prin actul normativ al Guvernului.
Capitolul  VIII
ÎNCETAREA ÎNDEPLINIRII SERVICIULUI
    Articolul 24. Temeiurile de încetare a îndeplinirii
                          serviciului
    Drept temeiuri de încetare a îndeplinirii serviciului sînt:
    a) concedierea sau demisia din Serviciu;
    b) declararea, în modul stabilit, a dispariţiei fără urmă;
    c) decesul (moartea) colaboratorului;
    d) expirarea contractului.
    Articolul 25. Demisia
    Colaboratorii Serviciului au dreptul la demisie – desfacere a contractului în conformitate cu prevederile Codului muncii şi cu legislaţia care reglementează activitatea Serviciului.
    Articolul 26. Concedierea
    (1) Concedierea colaboratorului se efectuează:
    a) la atingerea limitei de vîrstă de aflare în serviciu;
    b) la clasarea de către comisia medicală de specialitate ca fiind inapt pentru îndeplinirea obligaţiilor de serviciu în funcţia de colaborator;
    c) în cazul lichidării Serviciului sau al reducerii statelor de funcţii;
    d) în legătură cu transferul în o altă autoritate a administraţiei publice, cu acordul colaboratorului şi al conducătorilor instituţiilor interesate;
    e) în legătură cu alegerea într-o funcţie electivă în autoritatea administraţiei publice;
    f) pentru încălcarea gravă a disciplinei de serviciu;
    g) în cazul necorespunderii funcţiei, confirmate prin decizie a comisiei de atestare;
    h) la condamnare, în temeiul unei hotărîri judecătoreşti definitive, pentru săvîrşire de infracţiune;
    i) la renunţarea la cetăţenia Republicii Moldova sau la pierderea ei, precum şi la deţinerea sau obţinerea cetăţeniei unui alt stat.
    (2) Colaboratorul Serviciului care cade sub incidenţa art.24 lit.d), a art.25 şi a prezentului articol alin.(1) urmează să predea gestiunea în termen de 3 zile de la data emiterii ordinului, dacă în acesta nu este indicat un alt termen.
    (3) Nu se admite concedierea colaboratorului în perioada aflării lui în concediu medical, în concediu de odihnă anual, de studii, în concediu plătit parţial de îngrijire a copilului pînă la vîrsta de 3 ani, în concediu suplimentar neplătit de îngrijire a copilului de la vîrsta de 3 la 6 ani, de îngrijire a copilului în vîrstă de pînă la 6 ani, precum şi în perioada detaşării, cu excepţia cazului de lichidare a Serviciului.
    (4) La încetarea îndeplinirii serviciului în baza art.25 şi a prezentului articol alin.(1) lit.f)–i), colaboratorul Serviciului achită valoarea restantă a uniformei.
Capitolul  IX
PROTECŢIA JURIDICĂ ŞI SOCIALĂ
    Articolul 27. Dreptul la apărare
    (1) Apărarea vieţii, integrităţii fizice, libertăţii de acţiune, sănătăţii, demnităţii şi a bunurilor colaboratorului Serviciului şi ale membrilor lui de familie este asigurată în modul stabilit de legislaţie.
    (2) Reţinerea colaboratorului Serviciului în timpul exercitării obligaţiilor de serviciu, aducerea forţată, examinarea corporală şi controlul bunurilor lui, precum şi a mijloacelor de transport folosite de el, se admit numai în temeiul unei hotărîri judecătoreşti şi în prezenţa unui reprezentant al Serviciului.
    (3) Colaboratorul are dreptul să se adreseze în instanţă de judecată în vederea soluţionării litigiilor de muncă şi revendicării drepturilor încălcate.
    Articolul 28. Drepturile electorale
    (1) Colaboratorii Serviciului îşi exercită drepturile electorale în condiţiile legislaţiei în vigoare.
    (2) Colaboratorii au dreptul de a fi aleşi într-o funcţie electivă în conformitate cu prevederile Codului electoral. În cazul alegerii în funcţie electivă, colaboratorul va fi concediat din Serviciu. La expirarea termenului de aflare în funcţia electivă, colaboratorul poate fi încadrat, la solicitare, în Serviciu în condiţiile legislaţiei.
    Articolul 29. Timpul de muncă
    (1) Durata săptămînală a timpului de muncă în Serviciu este stabilită de Codul muncii, de prezenta lege şi de actele normative ale Serviciului şi nu va depăşi, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin.(4), durata săptămînală a timpului de muncă stabilită de legislaţia în vigoare.
    (2) Reieşind din specificul activităţii Serviciului, colaboratorii pot fi antrenaţi în executarea obligaţiilor de serviciu în afara orelor de program stabilite, precum şi pe timp de noapte, în zile de odihnă şi de sărbătoare.
    (3) Colaboratorilor antrenaţi în îndeplinirea obligaţiilor de serviciu în afara duratei săptămînale a timpului de muncă li se acordă timp de odihnă în alte zile ale săptămînii. În cazul imposibilităţii de a compensa timpul lucrat în afara duratei stabilite cu timpul de odihnă cuvenit, timpul necompensat se poate însuma la concediul anual de odihnă ori se compensează în bani în mărimea salariului mediu pentru fiecare zi de odihnă suplimentară, calculat în funcţie de adaosuri, sporuri, suplimente şi indemnizaţii stabilite conform actelor normative în vigoare. Modul de evidenţă a timpului de muncă şi de acordare a zilelor de odihnă suplimentare se stabileşte prin actul normativ al Serviciului.
    (4) În perioada stării de urgenţă, de asediu şi de război, a executării serviciului de alarmă şi altor acţiuni ce ţin de îndeplinirea obligaţiilor de serviciu, timpul de muncă este nelimitat, cu acordarea ulterioară a timpului pentru odihnă.
    Articolul 30. Timpul de odihnă
    (1) Colaboratorii Serviciului au dreptul la odihnă asigurată prin acordarea zilelor de odihnă şi de sărbătoare, concediilor de odihnă anuale şi concediilor suplimentare, concediilor sociale (medicale, de maternitate şi îngrijire a copiilor) şi altor concedii conform legislaţiei (pe motive familiale, pentru studii, de creaţie etc.).
    (2) Colaboratorii Serviciului au dreptul la concediu de odihnă anual de 30 de zile lucrătoare.
    (3) Colaboratorilor Serviciului li se acordă concediu de odihnă anual suplimentar plătit:
    a) de 5 zile lucrătoare – pentru vechime în muncă de 10 ani;
    b) de 10 zile lucrătoare – pentru vechime în muncă de 15 ani;
    c) de 15 zile lucrătoare – pentru vechime în muncă de 20 de ani şi mai mult.
    (4) Colaboratorul Serviciului beneficiază de concediu pe motive familiale cu o durată de pînă la 10 zile calendaristice pe an pentru soluţionarea problemelor sociale şi de trai stringente, în primul rînd a celor legate de ocrotirea sănătăţii, îndeplinirea datoriilor de familie, precum şi din alte motive întemeiate, confirmate documentar.
    Articolul 31. Dreptul la asistenţă medicală
    (1) Colaboratorii Serviciului beneficiază de asistenţă medicală şi de tratament (ambulatoriu şi staţionar) gratuite, acordate din contul statului, în instituţii medicale competente ce deservesc colaboratorii în baza unui contract cu Serviciul.
    (2) În cazul în care maladia contractată sau trauma primită de colaboratorul Serviciului este legată de încălcarea legislaţiei, de consumul benevol de băuturi alcoolice sau de substanţe narcotice, tratamentul, cu excepţia asistenţei medicale urgente, se plăteşte din cont propriu.
    (3) În cazul în care colaboratorii Serviciului necesită asistenţă medicală urgentă, aceasta li se acordă necondiţionat la toate instituţiile medico-sanitare. Dacă nu poate fi acordată în instituţiile medicale stabilite pentru colaboratorii Serviciului, asistenţa medicală planificată se acordă în alte instituţii medicale, cu rambursarea cheltuielilor din mijloacele financiare ale Serviciului prevăzute în acest scop.
    (4) Colaboratorul Serviciului are dreptul, în timpul concediului, la tratament balneosanatorial, cu înlesniri din contul statului. Colaboratorul Serviciului trimis la sanatoriu, în baza unei decizii a comisiei medicale, pentru continuarea tratamentului în staţionar beneficiază de tratament balneosanatorial gratuit. Modul de asigurare cu tratament balneosanatorial gratuit sau plătit parţial se stabileşte de Guvern. Colaboratorul Serviciului neasigurat cu bilet de tratament balneosanatorial primeşte anual o indemnizaţie bănească, în mărimea unui salariu lunar, pentru fortificarea sănătăţii.
    (5) De drepturile prevăzute la alin.(1)–(3) beneficiază şi colaboratorii Serviciului trecuţi în rezervă (retragere):
    a) clasaţi ca fiind inapţi pentru îndeplinirea obligaţiilor în funcţia de colaborator al Serviciului, ca urmare a unei mutilări (rănire, traumă, contuzie) în legătură cu exerciţiul funcţiei;
    b) la atingerea limitei de vîrstă de aflare în serviciu, dacă au, în funcţia de colaborator, o vechime calendaristică de 20 de ani şi mai mult;
    c) indiferent de motivele trecerii în rezervă (retragere), cu excepţia cazurilor prevăzute la art.26 lit.f)–i), dacă au o vechime calendaristică în serviciu de 25 de ani şi mai mult.
    (6) Colaboratorii Serviciului trecuţi în rezervă (retragere) au dreptul la tratament balneosanatorial cu înlesniri din contul statului în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    Articolul 32. Dreptul la echipament şi la raţie alimentară
    (1) Colaboratorii Serviciului sînt asiguraţi cu echipament şi cu raţie alimentară din contul mijloacelor bugetului de stat conform normelor aprobate de Guvern.
    (2) La decizia directorului Serviciului, colaboratorii primesc compensaţie bănească, în mărimea aprobată de Guvern, conform normelor stabilite pentru echipament şi raţia alimentară.
    (3) Regulile de purtare a uniformei şi categoriile de colaboratori pentru care portul uniformei este obligatoriu în îndeplinirea obligaţiilor de serviciu se stabilesc prin actul normativ al Serviciului.
    (4) Folosirea gradelor speciale, a însemnelor distinctive, a uniformei sau a legitimaţiei de serviciu de către o persoană care nu are atribuţiile respective atrage răspundere conform legislaţiei.
    Articolul 33. Drepturile băneşti
    (1) Salarizarea colaboratorilor Serviciului se efectuează în modul, în condiţiile şi în mărimile prevăzute de Legea nr.355-XVI din 23 decembrie 2005 cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar.
    (2) Colaboratorii Serviciului beneficiază de salariu lunar, care se constituie din salariul funcţiei, adaosuri, sporuri, suplimente, indemnizaţii şi din alte drepturi băneşti cu caracter permanent stabilite de legislaţie. Colaboratorilor Serviciului li se pot stabili şi alte drepturi băneşti în conformitate cu legislaţia.
    (3) Asigurarea financiară a colaboratorilor Serviciului care îndeplinesc misiuni speciale în afara teritoriului Republicii Moldova se efectuează conform normelor şi modului stabilite de Guvern.
    Articolul 34. Dreptul la risc profesional
    (1) Nu este faptă ilegală acţiunea colaboratorului Serviciului săvîrşită într-o situaţie de risc profesional întemeiat, deşi are semnele acţiunilor pentru care este prevăzută răspundere disciplinară, administrativă sau penală.
    (2) Riscul este considerat întemeiat dacă scopul socialmente util urmărit de colaboratorul Serviciului nu a putut fi realizat fără acest risc şi dacă colaboratorul a luat măsurile necesare pentru a preveni încălcarea drepturilor şi libertăţilor ocrotite de lege.
    Articolul 35.  Asigurarea cu pensii
    Asigurarea cu pensii a colaboratorilor Serviciului se efectuează în conformitate cu Legea asigurării cu pensii a militarilor şi a persoanelor din corpul de comandă şi din trupele organelor afacerilor interne nr.1544-XII din 23 iunie 1993.
    Articolul 36.  Asigurarea de stat obligatorie
    (1) Viaţa, sănătatea şi bunurile colaboratorului Serviciului sînt supuse asigurării de stat obligatorii de la bugetul de stat.
    (2) În caz de deces al colaboratorului Serviciului în legătură cu exerciţiul funcţiei sau în caz de deces ca urmare a unei mutilări (rănire, traumă, contuzie) în legătură cu exerciţiul funcţiei, inclusiv după trecere în rezervă (retragere), familiei decedatului sau persoanelor pe care le-a întreţinut li se plăteşte suma de asigurare în mărimea salariului pentru 10 ani al decedatului şi salariul lunar al acestuia pe parcursul a 5 ani, luîndu-se în considerare indexarea salariului. La expirarea a 5 ani, se stabileşte pensie de urmaş în modul prevăzut de legislaţie.
    (3) În caz de mutilare (rănire, traumă, contuzie) în legătură cu exerciţiul funcţiei, colaboratorului Serviciului i se plăteşte o indemnizaţie unică, în raport cu gravitatea mutilării, în următoarele mărimi:
    a) de 3 salarii lunare, în cazul mutilării uşoare;
    b) de 5 salarii lunare, în cazul mutilării medii;
    c) de 7 salarii lunare, în cazul mutilării grave.
    (4) În caz de concediere a colaboratorului din Serviciu pe motiv de clasare ca fiind inapt pentru îndeplinirea obligaţiilor de serviciu ca urmare a unei mutilări (rănire, traumă, contuzie) în legătură cu exerciţiul funcţiei, colaboratorului Serviciului i se plăteşte o indemnizaţie unică de 60 de salarii lunare, calculate conform ultimei funcţii deţinute.
    (5) În caz de invaliditate survenită în legătură cu exerciţiul funcţiei, colaboratorului Serviciului i se plăteşte o compensaţie lunară, raportată la salariul lunar conform ultimei funcţii deţinute, în următoarele proporţii:
    a) de 100% pentru gradul I de invaliditate;
    b) de 80% pentru gradul II de invaliditate;
    c) de 60% pentru gradul III de invaliditate.
    (6) Pensia de invaliditate şi alte tipuri de pensii stabilite pînă sau după pierderea capacităţii de muncă nu se includ în calculul compensaţiei de la alin.(5).
    Articolul 37.  Dreptul la asigurare cu locuinţă
    (1) Colaboratorii Serviciului, împreună cu membrii lor de familie, se asigură cu locuinţă din fondul de locuinţe de stat în limita alocaţiilor prevăzute la bugetul de stat pentru aceste scopuri.
    (2) Colaboratorul care nu este asigurat cu locuinţă are dreptul la compensaţia bănească, din contul Serviciului, a cheltuielilor pentru închirierea (subînchirierea) spaţiului locativ, în cuantumul prevăzut de contractul de închiriere (subînchiriere) a spaţiului locativ, care nu depăşeşte salariul de funcţie al colaboratorului.
    (3) Colaboratorul care nu a fost asigurat cu locuinţă are dreptul să primească teren pentru construcţie de locuinţă individuală, urmînd a fi radiat din lista solicitanţilor de locuinţă, în condiţiile legislaţiei în vigoare.
    (4) Colaboratorul cu vechime calendaristică în serviciu de 15 ani şi mai mult beneficiază de locuinţă avînd dreptul să o privatizeze în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    (5) Colaboratorului Serviciului, împreună cu membrii lui de familie, care are locuinţă de serviciu şi nu a fost asigurat cu un alt spaţiu locativ, i se acordă, cu un an pînă la trecerea în rezervă (retragere), după 20 de ani de vechime calendaristică în serviciu, dreptul la privatizarea locuinţei de serviciu deţinute sau i se plăteşte o compensaţie bănească conform alin.(6).
    (6) Colaboratorul cu vechime calendaristică în serviciu de 20 de ani şi mai mult care, la momentul trecerii în rezervă (retragere), nu este asigurat cu locuinţă sau care dispune de o locuinţă de serviciu fără drept de privatizare beneficiază de o compensaţie bănească de la bugetul de stat pentru procurarea sau construcţia de locuinţă în mărimea costului ei mediu pe piaţă.
    Articolul 38. Dreptul la indemnizaţii
    (1) La încetarea îndeplinirii serviciului în temeiul art.24 lit.d), art.25 şi art.26 alin.(1) lit.a)–e), dacă are dreptul la pensie, colaboratorului i se plăteşte indemnizaţie de concediere în corespundere cu vechimea calendaristică în serviciu după cum urmează:
    a) de la 5 la 10 ani -  de 6 salarii lunare;
    b) de la 10 la 15 ani - de 10 salarii lunare;
    c) de la 15 la 20 de ani - de 15 salarii lunare;
    d) de la 20 de ani şi mai mult - de 20 salarii lunare.
    (2) La încetarea îndeplinirii serviciului în temeiul art.24 lit.d) şi art.26 alin.(1) lit.a)–c), dacă nu are dreptul la pensie, colaboratorului i se plăteşte o indemnizaţie de concediere de 6 salarii lunare.
    (3) În cazul eliberării repetate din serviciu (militar sau special), se acordă indemnizaţie de concediere din care este exclusă mărimea indemnizaţiei primite anterior.
    Articolul 39. Dreptul colaboratorilor Serviciului de a folosi
                          transportul public
    Colaboratorii Serviciului au dreptul să folosească fără plată, pe teritoriul Republicii Moldova, transportul public urban, suburban şi interurban (cu excepţia maxi-taxiului şi taxiului).
    Articolul 40. Protecţia juridică şi socială a membrilor
                         de familie ai colaboratorilor
    (1) Membrilor de familie ai colaboratorului Serviciului decedat în legătură cu exerciţiul funcţiei sau ca urmare a unei mutilări (rănire, traumă, contuzie) în legătură cu exerciţiul funcţiei, inclusiv după trecere în rezervă (retragere), li se păstrează dreptul la locuinţă sau la compensaţia bănească pentru procurarea sau construcţia de locuinţă, indiferent de durata serviciului îndeplinit.
    (2) În cazul prevăzut la alin.(1), cheltuielile  legate de transport şi de serviciile funerare se efectuează din contul Serviciului.
    (3) În condiţiile prevăzute la alin.(1), membrii de familie ai decedatului, în cazul trecerii lor la un alt loc de trai, au dreptul la o singură utilizare, din contul Serviciului, a transportului auto sau a celui feroviar pentru transportarea bunurilor personale în teritoriul Republicii Moldova.
Capitolul  X
STIMULĂRI ŞI SANCŢIUNI DISCIPLINARE
    Articolul 41. Modul de stimulare şi de aplicare
                         a sancţiunilor disciplinare
    Modul de stimulare şi de aplicare a sancţiunilor disciplinare este stabilit prin actul normativ al Guvernului.
    Articolul 42.  Stimularea colaboratorilor Serviciului 
    (1) Pentru îndeplinirea conştiincioasă a obligaţiilor de serviciu, colaboratorii pot fi stimulaţi prin:
    a) exprimare de mulţumiri;
    b) premiere;
    c) înmînare de cadouri de preţ;
    d) înmînare de diplome de onoare;
    e) ridicare înainte de termen a sancţiunilor disciplinare;
    f) decorare cu insigne şi medalii ale Serviciului;
    g) conferire a gradului special înainte de termen;
    h) decorare cu armă gravată cu numele posesorului.
    (2) Pentru vitejie în exerciţiul funcţiei şi pentru alte merite deosebite faţă de Patrie, colaboratorii pot fi propuşi spre decorare cu distincţii de stat ale Republicii Moldova în conformitate cu legislaţia.
    Articolul 43. Sancţiuni disciplinare
    (1) Pentru încălcarea disciplinei de serviciu, colaboratorilor le pot fi aplicate următoarele sancţiuni disciplinare:
    a) avertisment;
    b) mustrare;
    c) mustrare aspră;
    d) prevenire asupra corespunderii parţiale funcţiei;
    e) retrogradare în grad special cu o treaptă;
    f) retrogradare în funcţie;
    g) concediere.
    (2) Pentru aceeaşi abatere disciplinară se poate aplica numai o  singură sancţiune disciplinară.
    (3) Colaboratorii sancţionaţi disciplinar nu sînt scutiţi de răspundere materială.
    (4) La aplicarea sancţiunii disciplinare se va ţine cont de gravitatea faptei comise şi de alte circumstanţe.
Capitolul  XI
FINANŢAREA ŞI ASIGURAREA
TEHNICO-MATERIALĂ A SERVICIULUI
    Articolul 44. Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială
    Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială a Serviciului se efectuează de la bugetul de stat.
Capitolul  XII
RĂSPUNDEREA
    Articolul 45. Răspunderea colaboratorilor Serviciului 
    (1) Pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiilor de serviciu, precum şi pentru comiterea de acţiuni ilicite, colaboratorii Serviciului poartă răspundere în conformitate cu legislaţia.
    (2) Prejudiciile cauzate de colaboratorii Serviciului aflaţi în misiune, dacă nu este dovedită vinovăţia acestora, nu angajează răspunderea lor materială, aceasta fiind suportată de la bugetul Serviciului.
    (3) Acţiunile colaboratorilor Serviciului vor fi examinate de persoane cu funcţie de răspundere din cadrul Serviciului şi pot fi atacate în instanţă de judecată.
Capitolul  XIII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
    Articolul 46
    (1) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea nr.1457-XIII din 28 ianuarie 1998  cu privire la Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.12–13, art.54), cu modificările ulterioare.
    (2) Guvernul, în termen de 6 luni:
    a) va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
    b) va elabora actele normative necesare executării prezentei legi;
    c) va  aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
    (3) Pînă la aducerea legislaţiei în vigoare în corespundere cu prezenta lege, actele normative se vor aplica în măsura în care nu contravin acesteia.
    (4) Militarii Serviciului sînt radiaţi din evidenţa militară şi incluşi în evidenţa specială a Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat fără a fi eliberaţi din funcţie.

    PREŞEDINTELE  PARLAMENTULUI                                Marian  LUPU

    Nr.134-XVI. Chişinău, 13 iunie 2008.