*HGO1356/2008 Versiunea originala
ID intern unic:  333823
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1356
din  03.12.2008
cu privire la aprobarea Structurii Sistemului Informaţional
Automatizat „Asistenţa Socială”
Publicat : 12.12.2008 în Monitorul Oficial Nr. 221-222     art Nr : 1378
    În scopul executării Legii nr. 295-XVI din 21 decembrie 2007 pentru aprobarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 18-20, art. 57), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Structura Sistemului Informaţional Automatizat „Asistenţa Socială” (se anexează).
    2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului.

    Prim-ministru                                                                Zinaida GRECEANÎI

    Contrasemnează:
    Ministrul protecţiei sociale,
    familiei şi copilului    Galina Balmoş
    Ministrul dezvoltării informaţionale                             Pavel Buceaţchi

    Nr. 1356. Chişinău, 3 decembrie 2008. 

              Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului nr.1356.
din 3 decembrie 2008

STRUCTURA
SISTEMULUI INFORMAŢIONAL AUTOMATIZAT „ASISTENŢA SOCIALĂ”
CAPITOLUL I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Sistemul Informaţional Automatizat „Asistenţa Socială” (în continuare – SIAAS) reprezintă un sistem unic de evidenţă a tuturor solicitanţilor şi beneficiarilor de asistenţă socială, alcătuit dintr-un ansamblu de mijloace software şi hardware informaţionale şi organizatorice, sisteme de transmitere a datelor şi utilizare a acestora, metode şi personal destinate realizării suportului informaţional pentru sistemul de asistenţă socială.
    2. SIAAS este destinat colectării, stocării, prelucrării şi difuzării informaţiei către autorităţile publice centrale şi locale, persoanele juridice şi fizice, cu referire la beneficiarii, instituţiile şi serviciile sistemului de asistenţă socială. În acelaşi timp, SIAAS este un instrument de lucru pentru asistenţii sociali, ajutîndu-i pe aceştia să parcurgă toate etapele necesare soluţionării unui caz.
    3. Scopul de bază al SIAAS constă în sporirea eficienţei sistemului de asistenţă socială atît prin oferirea unui instrument de formare continuă, cît şi prin asigurarea informaţională a ministerelor, altor autorităţi administrative centrale şi autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi a personalului din sistemul de asistenţă socială. La crearea SIAAS se urmăreşte atingerea următoarelor scopuri specifice:
    a) formarea bazei informaţionale unice pentru sistemul de asistenţă socială;
    b) ridicarea nivelului de calitate al asigurării informaţionale a activităţii organelor de asistenţă socială şi a organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice prin utilizarea unei informaţii complexe şi veridice despre solicitanţii şi beneficiarii de asistenţă socială, precum şi despre prestatorii acesteia;
    c) evidenţa centralizată automatizată a solicitanţilor şi beneficiarilor de asistenţă socială;
    d) asigurarea autorităţilor publice centrale şi locale cu informaţie adecvată, în vederea eficientizării procesului de elaborare a politicilor;
    e) sporirea posibilităţii de soluţionare a problemelor abordate de către solicitanţii de asistenţă socială şi reducerea timpului necesar soluţionării cazului;
    f) sprijinirea autorităţilor publice centrale şi locale şi organizaţiilor neguvernamentale în coordonarea acţiunilor privind abordarea problematicii sistemului asistenţei sociale;
    g) asigurarea informaţională a personalului care lucrează direct cu solicitanţii de asistenţă socială.
    4. Principiile de bază ale creării SIAAS sînt următoarele:
    a) principiul legalităţii - presupune crearea şi exploatarea SIAAS în conformitate cu legislaţia naţională în vigoare;
    b) principiul respectării drepturilor omului - presupune exploatarea SIAAS în conformitate cu legislaţia naţională şi cea internaţională la care Republica Moldova este parte;
    c) principiul confidenţialităţii – asigurat prin definirea dreptului de acces şi delimitarea nivelului de acces (cine şi ce date poate vedea sau modifica);
    d) principiul temeiniciei datelor SIAAS - presupune introducerea datelor în SIAAS numai în baza înscrierilor în documentele calificate drept surse de informaţii;
    e) principiul destinaţiei strategice – asigurat prin faptul că autorităţile publice centrale şi locale pot beneficia de date şi informaţii exacte despre obiectul de evidenţă al SIAAS, necesare pentru a elabora eficient politicile de asistenţă socială;
    f) principiul securităţii informaţionale - prevede asigurarea integrităţii, accesibilităţii, confidenţialităţii şi eficienţei protecţiei datelor contra pierderii, denaturării, deteriorării şi utilizării neautorizate;
    g) principiul identificării unice de stat - prevede atribuirea unui număr de identificare fiecărui obiect al înregistrării.
    5. SIAAS are următoarele sarcini:
    a) asigurarea obţinerii unui tablou complex al rezultatului politicilor în domeniul asistenţei sociale;
    b) formarea bazei de date în procesul înregistrării solicitanţilor şi beneficiarilor de asistenţă socială;
    c) asigurarea protecţiei datelor şi a securităţii informaţionale în cadrul formării şi exploatării SIAAS.
    6. SIAAS are următoarele obiective:
    a) oferirea unui instrument de lucru asistentului social şi/sau specialiştilor din teritoriu implicaţi în asistenţa socială;
    b) acordarea necesarului de informaţie relevantă domeniului la nivel central, raional/municipal şi instituţional, precum şi specialiştilor din domeniile complementare;
    c) acordarea de suport conducătorilor de instituţii, responsabililor din raioane, personalului ministerelor în monitorizarea, prognozarea situaţiei şi luarea deciziilor;
    d) integrarea surselor de informaţii indispensabile ce ţin de managementul, analiza şi planificarea sistemului de asistenţă socială a populaţiei, furnizarea către utilizatori a informaţiilor sub formă de rapoarte;
    e) înregistrarea datelor despre solicitanţii şi beneficiarii sistemului de asistenţă socială;
    f) înregistrarea cererilor pentru acordarea de ajutor social sau serviciilor publice sau private de asistenţă socială;
    g) asigurarea vizualizării informaţiei stocate (cu diferite niveluri de acces) şi generarea de rapoarte predefinite şi specifice.
CAPITOLUL II. CADRUL NORMATIV-LEGISLATIV
    7. Cadrul normativ-legislativ îl constituie legislaţia naţională în vigoare şi tratatele internaţionale în domeniu la care Republica Moldova este parte. Crearea şi funcţionarea SIAAS sînt reglementate prin următoarele acte legislative şi normative:
    a) Constituţia Republicii Moldova;
    b) Legea nr.467-XV din 21 noiembrie 2003 cu privire la informatizare şi resursele informaţionale de stat;
    c) Legea asistenţei sociale nr. 547-XV din 25 decembrie 2003;
    d) Legea nr.17-XVI din 15 februarie 2007 cu privire la protecţia datelor cu caracter personal;
    e) Legea nr. 71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre;
    f) Hotărîrea Parlamentului nr. 416-XIV din 28 mai 1999 pentru aprobarea Strategiei de reformă a sistemului de asistenţă socială;
    g) Hotărîrea Guvernului nr. 333 din 18 martie 2002 „Pentru aprobarea Concepţiei sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat al populaţiei” şi Regulamentului cu privire la Registrul de stat al populaţiei”;
    h) Hotărîrea Guvernului nr. 255 din 9 martie 2005 „Privind Strategia Naţională de edificare a societăţii informaţionale – „Moldova electronică”;
    i) Hotărîrea Guvernului nr. 733 din 28 iunie 2006 „Cu privire la Concepţia guvernării electronice”;
    j) Hotărîrea Guvernului nr. 283 din 14 martie 2007 „Pentru aprobarea structurii, efectivului-limită şi Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului”;
    k) Hotărîrea Guvernului nr. 1360 din 7 decembrie 2007 „Cu privire la aprobarea Programului de eficientizare a sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010”;
    l) Regulamentul cu privire la modul de elaborare a sistemelor informaţionale automatizate de importanţă statală, aprobat prin ordinul ministrului dezvoltării informaţionale nr.78 din 1 iunie 2006.
CAPITOLUL III. SPAŢIUL FUNCŢIONAL AL SIAAS
    8. Funcţiile de bază ale SIAAS constau în:
    a) formarea bazei de date a SIAAS;
    b) luarea în evidenţă a obiectului informaţional prin atribuirea unui identificator unic şi introducerea volumului stabilit de informaţie în baza de date a SIAAS;
    c) actualizarea datelor în cazul survenirii evenimentelor prevăzute de scenariile de bază, constînd în modificarea semnificaţiilor obiectelor informaţionale;
    d) scoaterea din evidenţă a obiectului prin transmiterea în arhivă a datelor despre obiectul luat în evidenţă, în cazul părăsirii sistemului de asistenţă socială (arhiva rămîne parte componentă a SIAAS);
    e) organizarea asigurării informaţionale prin oferirea datelor din baza de date a SIAAS actorilor sistemului de asistenţă socială, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi competenţele atribuite;
    f) asigurarea calităţii informaţiei prin colectarea datelor din sursa primară, reducerea la minimum a intermediarilor dintre sursa primară şi introducerea datelor, utilizarea unor metodologii de verificare a exactităţii datelor;
    g) asigurarea protecţiei datelor la toate etapele de colectare, stocare, prelucrare şi utilizare;
    h) asigurarea evidenţei unice a solicitanţilor şi beneficiarilor de asistenţă socială.
    9. Blocurile funcţionale ale SIAAS sînt constituite din două module de bază: „Prestaţii sociale” şi “Servicii sociale – cazuri de asistenţă socială”.
    Modulul”Prestaţii sociale”. Scopul de bază al modulului „Prestaţii sociale” este determinarea eligibilităţii persoanei, calcularea cuantumului ajutorului social. Modulul „Prestaţii sociale” cuprinde următoarele blocuri funcţionale:
    a) blocul de depunere a cererii - introducerea datelor primare despre persoana solicitantă de ajutor social şi familia acesteia;
    b) blocul de stabilire a eligibilităţii - determină eligibilitatea persoanei solicitante pentru obţinerea ajutorului social;
    c) blocul de stabilire a cuantumului plăţii - determină cuantumul ajutorului social şi perioada de plată;
    d) blocul de plată – pregăteşte datele pentru executarea plăţii, pregăteşte actele pentru autorizarea plăţii şi transmite informaţia despre plată spre instituţiile ce vor efectua plata;
    e) blocul de verificare - raportare contabilă a plăţilor ajutorului social;
    f) blocul contestaţii – evidenţa sesizărilor şi reclamaţiilor solicitanţilor de ajutor social;
    g) blocul rapoarte - rapoarte statistice predefinite şi rapoarte agregate.
    Modulul „Servicii sociale – cazuri de asistenţă socială”. Acest modul va ţine evidenţa cazurilor, serviciilor şi referirilor asociate cu un solicitant/beneficiar de servicii sociale.
    Modulul „Servicii sociale – cazuri de asistenţă socială” cuprinde următoarele blocuri funcţionale:
    a) blocul evidenţă primară – introducerea datelor primare despre solicitanţii de servicii sociale;
    b) blocul evaluare – evaluarea cazurilor şi determinarea necesităţilor de servicii sociale;
    c) blocul servicii prestate – prestarea serviciilor sociale beneficiarilor;
    d) blocul managementul cazurilor – planificarea, monitorizarea şi evaluarea cazurilor;
    e) blocul resurse – serviciile sociale ale prestatorilor;
    f) blocul costuri – costul serviciilor sociale;
    g) blocul rapoarte şi analiză - rapoarte statistice predefinite şi rapoarte agregate.
CAPITOLUL IV. STRUCTURA ORGANIZAŢIONALĂ A SIAAS
    10. Posesorul SIAAS este Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului.
    11. Deţinătorul SIAAS este Casa Naţională de Asigurări Sociale.
    12. Registratorii SIAAS sînt autorităţile administraţiei publice locale prin intermediul secţiilor/direcţiilor de asistenţă socială şi protecţie a familiei.
    În cazurile specificate în acordurile încheiate cu posesorul SIAAS, registratori pot fi şi alte persoane juridice.
    13. Documentele de bază ale SIAAS sînt:
    1) de evidenţă primară (intrare în sistem) – cererile de acordare a asistenţei sociale, ancheta socială sau alte documente primare de evaluare a solicitantului sau de certificare a venitului acestuia;
    2) de ieşire – acceptarea sau refuzul cererii, stabilirea cuantumului prestaţiei, stabilirea serviciului, precum şi alte documente stabilite de funcţiile SIAAS;
    3) tehnologice:
    a) prezentul SIAAS;
    b) glosarul de termeni si definiţii;
    c) cerinţele utilizatorului;
    d) acordul de confidenţialitate încheiat între Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului şi Casa Naţională de Asigurări Sociale;
    e) contractele pentru elaborarea softului şi livrarea echipamentului;
    f) instrucţiunile de operare a SIAAS;
    g) ghidul utilizatorului şi administratorului;
    h) alte acte emise de instituţii abilitate să activeze în domeniul asistenţei sociale.
CAPITOLUL V. RESURSELE INFORMAŢIONALE ALE SIAAS
    14. Resursele informaţionale se formează din totalitatea de date organizate conform unei structuri conceptuale destinate domeniului asistenţei sociale.
    15. Obiectul informaţional propriu de evidenţă al SIAAS este situaţia de dificultate în care orice persoană sau familie solicită/beneficiază de ajutor social sau de servicii sociale.
    16. Obiectele informaţionale care reprezintă resursele informaţionale ale SIAAS sînt determinate conform destinaţiei şi, după caz, vor fi preluate de la autorităţile şi instituţiile care le deţin nemijlocit, incluzînd:
    a) categoriile de persoane fizice (extrase din Registrul de stat al populaţiei);
    b) persoana juridică – unitatea care furnizează servicii sociale;
    c) servicii şi activităţi furnizate de instituţii (conform nomenclatoarelor în vigoare);
    d) documente – hotărîri şi decizii ale organelor competente cu referire la beneficiarii sistemului de asistenţă socială, certificate de acreditare a instituţiilor, documente care stabilesc statutul persoanelor.
    17. Identificator al obiectului informaţional propriu de evidenţă al SIAAS (definit în punctul 14) este numărul de ordine al persoanei solicitante/beneficiare de asistenţă socială, urmat de identificatorul obiectului informaţional „persoană fizică” (definit în punctul 17).
    18. Identificator al obiectului informaţional „persoană fizică” este numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP).
    19. Identificator al obiectului informaţional „persoană juridică” este numărul de identificare de stat a persoanei juridice (IDNO).
    20. Identificator al obiectului informaţional „servicii şi activităţi furnizate de instituţii” este codul din nomenclator. În cazul în care acesta lipseşte, se utilizează codul din nomenclatorul internaţional.
    21. Identificator al obiectului informaţional „documente” este o cheie combinată între tipul documentului, numărul/seria documentului şi unitatea emitentă.
    22. Scenariul de bază reprezintă lista evenimentelor în care este inclus obiectul informaţional şi care sînt puse în evidenţă de SIAAS.
    23. Pentru obiectul informaţional „persoană fizică”, evidenţa primară (deschiderea cazului) se face la înregistrarea primară în SIAAS.
    Actualizarea datelor se efectuează prin introducerea sistematică a modificărilor în banca de date a SIAAS, în conformitate cu procedurile de lucru specifice fiecărui eveniment survenit.
    Scoaterea obiectului informaţional din evidenţă (închiderea cazului) şi transferarea datelor despre el în arhivă se face în cazurile:
    a) părăsirii sistemului de asistenţă socială;
    b) ieşirii definitive de pe teritoriul Republicii Moldova;
    c) intrării în vigoare a sentinţei de condamnare la privaţiune de libertate;
    d) efectuării serviciului militar în termen;
    e) intrării în vigoare a deciziei judecătoreşti privind dispariţia fără veste;
    f) decesului.
    24. Pentru obiectul informaţional „persoană juridică”, evidenţa primară se efectuează la crearea sistemului informaţional, precum şi în cazul formării şi acreditării de noi instituţii.
    Actualizarea datelor se efectuează în caz de:
    a) reorganizare a instituţiei (divizare sau separare);
    b) schimbare a statutului;
    c) schimbare a denumirii;
    d) schimbare a conducătorilor;
    e) schimbare a adresei juridice;
    f) schimbare a genurilor de activitate.
    Scoaterea din evidentă (transferul în arhivă) se efectuează în caz de lichidare a instituţiei.
    25. Pentru obiectul informaţional „servicii şi activităţi furnizate de instituţii”, evidenţa primară se face la crearea sistemului informaţional, în baza informaţiei prezentate de instituţii, conform nomenclatorului în vigoare, iar actualizarea - în cazul obţinerii de licenţă pentru noi servicii şi activităţi.
    Scoaterea din evidenţă se face în cazul retragerii licenţei pentru serviciul şi activitatea respectivă sau în cazul încetării prestării serviciului/activităţii respective.
    26. Pentru obiectul informaţional „documente”, evidenţa primară se face la crearea sistemului informaţional (la deschiderea fiecărui caz nou).
    Actualizarea datelor se face în cazul apariţiei de noi documente care schimbă statutul persoanei sau instituţiei.
    Scoaterea din evidenţă a documentului şi transferarea acestuia în arhivă se face cînd documentul îşi pierde valoarea juridică sau este nimicit.
    27. În baza centrală a SIAAS se conţin următoarele:
    date privind persoana fizică:
    a) detalii despre identitatea persoanei;
    b) date privind unele bunuri sau servicii de care beneficiază persoana şi familia lui;
    c) statutul juridic şi starea socială a persoanei şi/sau a fiecărui membru al familiei;
    d) studiile persoanei;
    e) venitul global al familiei, inclusiv sub formă bănească, naturală din munca retribuită, din activităţi antreprenoriale, prestaţii de asigurări şi asistenţă socială, venituri de la folosirea terenurilor agricole şi loturilor de pămînt, de la proprietate, alte tipuri de venit, determinate conform legislaţiei;
    f) cuantumul ajutorului social stabilit şi termenul de acordare, modalitatea de plată;
    g) prestaţii, servicii şi activităţi acordate/solicitate persoanei;
    h) încadrarea persoanei sau membrilor familiei în grade de invaliditate;
    date privind instituţiile (alte date de identificare a instituţiei);
    date privind serviciile oferite de instituţie (date privind activităţile instituţiilor);
    date privind documentele.
    28. În scopul asigurării autenticităţii şi reducerii volumului informaţiei stocate în SIAAS, se utilizează sistemul de clasificatoare divizat în trei grupe:
    a) internaţionale;
    b) naţionale;
    c) instituţionale.
    Clasificatoarele instituţionale se elaborează şi se utilizează în cadrul SIAAS numai în cazurile lipsei clasificatoarelor internaţionale şi naţionale aprobate.
    29. Pentru formarea corectă şi consistentă a resurselor informaţionale în domeniul asistenţei sociale, se va organiza accesul la:
    a) Registrul de stat al populaţiei;
    b) Registrul de stat al unităţilor de drept;
    c) Sistemul informaţional SPAS al Casei Naţionale de Asigurări Sociale;
    d) resursele informaţionale relevante ale altor autorităţi administrative centrale, precum şi la alte resurse, după caz.
    30. În acest context, în conformitate cu legislaţia şi în baza acordurilor încheiate:
    a) Ministerul Dezvoltării Informaţionale va asigura accesul la datele din Registrul de stat al populaţiei şi Registrul de stat al unităţilor de drept;
    b) Casa Naţională de Asigurări Sociale va asigura accesul la datele privind beneficiarii de prestaţii de asigurări şi asistenţă socială;
    c) Ministerul Educaţiei şi Tineretului va facilita implicarea instituţiilor rezidenţiale în procesul implementării SIAAS şi va asigura accesul la baza de date a sistemului educaţional pe zonele de interes comun;
    d) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă vor asigura accesul la informaţia necesară atingerii obiectivelor SIAAS;
    e) Inspectoratul Principal Fiscal de Stat va asigura accesul la informaţia necesară atingerii obiectivelor SIAAS;
    f) Agenţia de Stat Resurse Funciare şi Cadastru va asigura accesul la informaţia necesară atingerii obiectivelor SIAAS.
CAPITOLUL VI. SPAŢIUL TEHNOLOGIC AL SIAAS
    31. SIAAS este alcătuit din două niveluri:
    a) nivelul central, în componenţa căruia intră serverul SIAAS, depozitul central de date, reţeaua de comunicaţii electronice, precum şi administratorul de sistem, administratorul reţelei virtuale private (VPN) şi furnizorul serviciilor Internet;
    b) nivelul local, care se compune din nivelul raional/municipal şi nivelul primăriilor.
    32. Lista produselor software şi a mijloacelor tehnice care se utilizează la crearea infrastructurii informaţionale a SIAAS se stabileşte de către elaboratorul acestuia.
CAPITOLUL VII. SECURITATEA ŞI PROTECŢIA INFORMAŢIEI
    33. Securitatea informaţională trebuie să fie asigurată printr-un sistem complex de măsuri juridice, tehnico-organizaţionale şi economice, cu utilizarea mijloacelor tehnologice, dispozitivelor software-hardware şi mecanismelor criptografice de protecţie a informaţiei, orientate spre asigurarea nivelului necesar de integritate, confidenţialitate şi accesibilitate a resurselor informaţionale.
    34. La susţinerea funcţionării şi administrarea SIAAS în vederea asigurării securităţii informaţionale, Casa Naţională de Asigurări Sociale se va conduce de legislaţia în vigoare şi standardele internaţionale în domeniul asigurării securităţii informaţionale, aprobate în Republica Moldova.
    35. Riscurile principale pentru securitatea informaţională a SIAAS sînt:
    a) colectarea şi utilizarea ilegală a informaţiei;
    b) încălcarea tehnologiei de prelucrare a informaţiei;
    c) elaborarea şi răspîndirea programelor care afectează funcţionarea normală a sistemelor informaţionale şi a sistemelor de telecomunicaţii, precum şi a sistemelor securităţii informaţionale;
    d) nimicirea, deteriorarea şi suprimarea radioelectronică sau distrugerea mijloacelor şi sistemelor de prelucrare a informaţiei, de telecomunicaţii şi comunicaţii;
    e) influenţarea asupra sistemelor cu parolă-cheie de protecţie a sistemelor automatizate de prelucrare şi transmitere a informaţiei;
    f) compromiterea cheilor şi mijloacelor de protecţie criptografică a informaţiei;
    g) scurgerea informaţiei prin canale tehnice;
    h) nimicirea, deteriorarea, distrugerea sau sustragerea suporturilor de informaţie mecanice sau a altor suporturi;
    i) interceptarea informaţiei în reţelele de transmitere a datelor şi în liniile de comunicaţii, decodificarea acestei informaţii şi impunerea informaţiei false;
    j) utilizarea tehnologiilor informaţionale autohtone şi străine necertificate, a mijloacelor de protecţie a informaţiei, a mijloacelor de informatizare, de telecomunicaţii şi comunicaţii la crearea şi dezvoltarea infrastructurii informaţionale;
    k) accesul neautorizat la resursele informaţionale care se află în băncile şi bazele de date;
    l) încălcarea restricţiilor legale privind răspîndirea informaţiei.
    36. Securitatea informaţională trebuie să asigure:
    a) integritatea datelor;
    b) accesibilitatea datelor;
    c) confidenţialitatea datelor;
    d) protecţia datelor de la modificarea, nimicirea neautorizată şi accesul nesancţionat;
    e) autentificarea utilizatorilor sistemului;
    f) nonrepudierea.
    (1) Securitatea informaţională trebuie să satisfacă următoarele cerinţe de bază:
    a) complexitate;
    b) concentrare pentru un anumit scop;
    c) neîntrerupere;
    d) fiabilitate;
    e) administrare centralizată pentru fiecare structură organizatorică;
    f) eşalonare;
    g) suficienţă raţională.
    (2) Măsuri pentru asigurarea securităţii informaţionale:
    a) verificarea aplicării mijloacelor de program licenţiat, precum şi aplicarea mijloacelor tehnice şi de telecomunicaţii certificate;
    b) verificarea componenţei mijloacelor de program şi tehnice în corespundere cu documentaţia sistemului informaţional menţionată în documentaţia de exploatare;
    c) conectarea mijloacelor tehnice şi a produselor de program în componenţa sistemului informaţional, în conformitate cu documentaţia de exploatare şi de construcţie.
    (3) Accesul la SIAAS va fi efectuat numai cu utilizarea mecanismelor de semnătură digitală. Certificatele cheilor publice trebuie să fie eliberate de un centru de certificare din Republica Moldova, înregistrat în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    (4) Metodele de asigurare a securităţii informaţionale trebuie reexaminate şi reajustate periodic sub aspect juridic, tehnico-organizatoric şi economic.
    37. Sarcinile de bază privind asigurarea securităţii informaţionale a SIAAS sînt următoarele:
    a) asigurarea confidenţialităţii informaţiei, adică limitarea accesului la informaţie a persoanelor fără drepturi şi împuterniciri corespunzătoare;
    b) asigurarea integrităţii logice a informaţiei, adică prevenirea introducerii, actualizării şi nimicirii neautorizate a informaţiei;
    c) asigurarea integrităţii fizice a informaţiei;
    d) asigurarea protecţiei infrastructurii informaţionale împotriva deteriorării şi a încercărilor de modificare a funcţionării.
    38. Pentru îndeplinirea sarcinilor privind asigurarea securităţii informaţionale a SIAAS sînt folosite următoarele mecanisme:
    a) autentificarea şi autorizarea;
    b) dirijarea accesului;
    c) înregistrarea acţiunilor şi auditul;
    d) criptarea informaţiei.