HGC238/2010
ID intern unic:  334270
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 238
din  07.04.2010
cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor
ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr. 1450
din 24 decembrie 2007
Publicat : 14.04.2010 în Monitorul Oficial Nr. 52-53     art Nr : 303
    Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă modificările şi completările ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr. 1450 din 24 decembrie 2007 „Cu privire la unele măsuri de executare a Legii nr. 61-XVI din 16 martie 2007 privind activitatea de audit” (se anexează).

    PRIM-MINISTRU                                                               Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                                               Valeriu Lazar
    Ministrul finanţelor                                                                Veaceslav Negruţa
    Nr. 238. Chişinău, 7 aprilie 2010.

Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului nr.238
din 7 aprilie 2010
Modificările şi completările
ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr. 1450
din 24 decembrie 2007
    Hotărîrea Guvernului nr. 1450 din 24 decembrie 2007 „Cu privire la unele măsuri de executare a Legii nr. 61-XVI din 16 martie 2007 privind activitatea de audit” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 203-206, art. 1493), se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Regulamentul Consiliului de supraveghere a activităţii de audit de pe lîngă Ministerul Finanţelor (anexa nr.1):
    1) la punctul 5, sintagma „Ministerul Educaţiei şi Tineretului” se substituie cu sintagma „Ministerul Educaţiei”;
    2) la punctul 6, sintagma „şi pot fi reconfirmaţi încă pe un termen de doi ani. Componenţa nominală a Consiliului după doi ani de activitate se modifică cu cel puţin patru membri” se exclude;
    3) la punctul 9 alineatul şase, cuvintele „afiliere a membrilor Consiliului la” se substituie cu cuvintele „existenţă a relaţiilor de rudenie sau de afinitate de pînă la gradul III, inclusiv a membrilor Consiliului cu”;
    4) după punctul 9 se completează un nou punct, 9¹, cu următorul cuprins:
    „9¹. În caz de eliberare din funcţie a membrilor Consiliului care sînt reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor, Băncii Naţionale a Moldovei şi Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, pînă la expirarea termenului stabilit în punctul 6 al prezentului Regulament, atribuţiile lor în cadrul  acestuia le vor exercita persoanele nou-confirmate în aceste funcţii, fără a fi aprobate prin  hotărîre de Guvern.”;
    5) la punctul 10, cuvintele „asociaţii a auditorilor” se substituie cu cuvintele „asociaţii ale auditorilor şi societăţilor de audit”;
    6) punctul 11:
    litera a) se completează în final cu sintagma „care se vor plasa pe pagina web a Ministerului Finanţelor”;
    litera c) va avea următorul cuprins:
    „c) să emită decizii în vederea:
    sancţionării sub formă de avertisment;
    prezentării Ministerului Finanţelor a propunerilor privind retragerea sau suspendarea certificatului de calificare al auditorului;
    prezentării  Camerei de Licenţiere a propunerilor privind retragerea sau suspendarea licenţei pentru desfăşurarea activităţii de audit;”;
    7) punctul 12 se completează cu litera g) cu următorul  cuprins:
    „g) să aprobe Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Serviciului;”;
    8) la punctul 22, în prima propoziţie conjuncţia „şi” se substituie cu conjuncţia „sau”;
    9) la punctul 32,  sintagma „angajaţi pe bază de contract individual de muncă, în conformitate cu prevederile Codului muncii” se substituie cu sintagma „încadraţi în conformitate cu prevederile Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 230-232, art.840)”;
    10) punctul 33:
    la litera a), cifra „5” se substituie cu cifra „3”;
    ultima propoziţie se exclude;
    11) punctul 36 se completează cu litera f) cu următorul cuprins:
    „f) elaborează şi prezintă spre aprobare Consiliului Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Serviciului.”;
    12) la punctul 38 litera b), sintagma „Legii serviciului public nr.443-XIII din 4 mai 1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr. 61, art. 681)” se substituie cu sintagma „Legii nr. 158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 230-232, art. 840)”.
    2. Anexa nr.2 la Hotărîre va avea următorul cuprins:
„Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.1450
din 24 decembrie 2007

COMPONENŢA NOMINALĂ
a Consiliului de supraveghere a activităţii de audit
de pe lîngă Ministerul Finanţelor

    BARBĂNEAGRĂ Victor     - viceministru al finanţelor
    TONU Natalia                      - şef al Secţiei reglementări în activitatea de audit
                                                   a rapoartelor financiare, Ministerul Finanţelor
    CIBOTARI Stella                 - şef-adjunct al Direcţiei reglementare şi autorizare bancară,
                                                   şef al Secţiei reglementare prudenţială a Departamentului
                                                   reglementare şi supraveghere bancară, Banca Naţională
                                                   a Moldovei
    DOINA Aurica                     - vicepreşedinte al Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare
    ŞTIRBU  Vladimir                - director al Departamentului supraveghere asigurări,
                                                  Comisia Naţională a Pieţei Financiare
    GRAUR Anatol                     - doctor în economie, conferenţiar universitar, Catedra
                                                   contabilitate şi audit, Academia de Studii Economice
                                                   din Moldova
    LAZARI Liliana                   - doctor în economie, conferenţiar universitar, Catedra
                                                   contabilitate, Academia de Studii Economice din Moldova”.
    3. Regulamentul cu privire la certificarea auditorilor (anexa nr. 3):
    1) la punctul 4,  după cuvintele „se desfăşoară” se completează cu cuvintele „de către auditori”, iar după cuvintele  „Ministerul Finanţelor, şi” se completează cu cuvintele „de către societăţile de audit, auditorii întreprinzători individuali în baza”;
    2) la punctul 5, cuvintele „companiilor de asigurare şi al auditorului participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare” se substituie cu cuvintele „participanţilor profesionişti la piaţa financiară nebancară”;
    3) la punctul 6, din propoziţia a doua a primului alineat, cuvintele ”ministerelor, serviciilor corespunzătoare” se substituie cu cuvintele „Ministerului Finanţelor şi a altor organe centrale de specialitate ale administraţiei publice”, iar la alineatul doi, după cuvintele „persoane care”  se completează cu cuvintele „desfăşoară activitate de audit sau”;
    4) după punctul 8 se completează cu un nou punct, 8¹, cu următorul cuprins:
    „8¹. În caz de eliberare a membrilor Comisiei şi a secretarului din funcţiile deţinute în cadrul Ministerului Finanţelor şi al altor autorităţi publice, pînă la expirarea termenului stabilit în punctul 7 al prezentului Regulament, atribuţiile lor în cadrul  acesteia le vor exercita persoanele nou-confirmate în aceste funcţii, fără a fi aprobate prin hotărîre de Guvern”;
    5) punctul 9 alineatul doi:
    la primul subalineat, cuvîntul „organului” se substituie cu cuvîntul „autorităţii”;
    subalineatul doi se completează în final cu cuvintele „în cadrul autorităţii (instituţiei) care l-a delegat”;
    6) punctul 10 se completează în final cu propoziţia „În absenţa preşedintelui Comisiei, funcţiile lui sînt exercitate de vicepreşedinte”;
    7) punctul 14:
    la litera a), cuvintele „şi Tineretului” se exclud;
    se completează cu litera d) cu următorul cuprins:
    „d) posedare a limbii de stat.”;
    8) punctul 15 va avea următorul cuprins:
    „15. Pentru admiterea la examenul de calificare pretendentul prezintă secretarului Comisiei următoarele documente:
    a) cererea de admitere la examenul de calificare (anexa nr. 1 la prezentul Regulament);
    b) curriculum vitae;
    c) două fotografii cu dimensiunea 3x4 cm;
    d) cazierul judiciar;
    e) diploma privind studiile superioare corespunzătoare, confirmată de Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova, în cazul efectuării studiilor peste hotare;
    f) carnetul de muncă ce confirmă angajarea şi experienţa corespunzătoare de muncă în Republica Moldova sau documentul (apostilat/legalizat, tradus în limba de stat şi legalizat  în condiţiile legislaţiei în vigoare), care confirmă vechimea în muncă de cel puţin 3 ani în domeniul economico-financiar sau juridic acumulată în afara Republicii Moldova;
    g) recomandarea în formă scrisă a organului executiv al societăţii de audit, auditorului întreprinzător individual, unde este angajat pe parcursul perioadei de stagiere;
    h) buletinul de identitate sau permisul de şedere (după caz), eliberate de organele abilitate ale Republicii Moldova;
    i) certificatul internaţional de calificare din domeniul contabilităţii şi auditului cu anexarea disciplinelor susţinute, apostilat/legalizat, tradus în limba de stat şi legalizat în condiţiile legislaţiei în vigoare (după caz);
    j) confirmarea certificatului internaţional de calificare din domeniul contabilităţii şi auditului de către organul  care l-a eliberat, tradusă în limba de stat şi legalizată în condiţiile legislaţiei în vigoare (după caz).
    Concomitent cu prezentarea originalelor documentelor se prezintă şi copiile acestora. Originalele documentelor se restituie după confruntarea acestora cu copiile.
    Copiile  documentelor şi documentele corespunzătoare se prezintă într-o mapă-dosar de către pretendent secretarului Comisiei, cu cel puţin 30 de zile înainte de data stabilită privind desfăşurarea examenului.”;
    9) punctul 16 se exclude;
    10) punctul 24 va avea următorul cuprins:
    „24. Comisia va considera examenul susţinut la disciplinele nominalizate în punctul 23 al prezentului Regulament de către persoanele deţinătoare ale certificatului internaţional de calificare din domeniul contabilităţii şi auditului  în cazul în care acestea vor coincide cu disciplinele indicate în lista disciplinelor susţinute, anexată la certificat.”;
    11) punctul 29 se exclude;
    12) la punctul 31, din prima propoziţie se exclud cuvintele „de calificare”, iar în propoziţia a treia cuvintele „la examenul de calificare” se substituie cu cuvintele „de susţinere a examenului”;
    13) la punctul 34, cuvintele „de calificare, în funcţie de” se substituie cu cuvintele „la fiecare”;
    14) la punctul 37, cuvintele „ministerelor, serviciilor corespunzătoare” se substituie cu cuvintele „Ministerului Finanţelor şi a altor organe centrale de specialitate ale administraţiei publice”;
    15) punctul 42:
    în propoziţia a doua, cuvintele „partea I şi partea II a fişelor de însoţire” se substituie cu cuvintele „fişa de control la proba de examinare (partea II) şi pe borderoul de evaluare a probei”;
    se completează în final cu următorul text „Codul de identificare conţine 4 cifre şi se stabileşte de către secretarul Comisiei în mod aleatoriu.”;
    16) la punctul 43 prima propoziţie, cuvintele „Partea I a fişei de control” se substituie cu cuvintele „Fişa de control la proba de examinare (partea II)”, iar cuvîntul „(partea II)” se exclude;
    17) la punctul 44, cuvintele „partea II a fişelor de control” se substituie cu cuvintele „borderoul de evaluare a probei”;
    18) la  punctul 45, cuvintele „partea II a fişei de control” se substituie cu cuvintele „borderoul de evaluare a probei”;
    19) la punctul 47, după cuvintele „apreciate cu” se completează cu cuvîntul „maximum”;
    20) punctul 49 va avea următorul cuprins:
    „49. După evaluarea probelor, pentru identificarea apartenenţei acestora, secretarul Comisiei va deschide plicul,  va decapsa partea de sus a fişei de control îndeplinită de pretendent, va suprapune fişa de control la proba de examinare (partea II) cu borderoul de evaluare a probei, pentru a se verifica corespunderea acestora, precum şi va compara codul de identificare de pe fişa de control la proba de examinare (partea II), borderoul de evaluare a probei şi de pe filele probei scrise.”;
    21) la punctul 50 alineatul doi, după cuvintele „vor fi înştiinţaţi” se completează cu cuvintele „verbal şi”;
    22) punctul 51 va avea următorul cuprins:
    „51. Decizia asupra rezultatului examenului pentru fiecare disciplină poate fi contestată la Comisia de certificare, în termen de 3 zile lucrătoare. Acest termen începe să curgă din ziua imediat următoare datei primirii comunicării scrise a rezultatului examenului. Rezultatul contestării se comunică verbal şi în scris, în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de contestare.
    În cazul dezacordului pretendentului cu rezultatul contestării depuse la Comisie, rezultatul examenului poate fi contestat în Consiliu, în termen de 30 de zile de la data înştiinţării  în scris. La solicitarea Consiliului, secretarul va transmite probele corespunzătoare în termen de 2 zile lucrătoare”;
    23) la punctul 54, cuvintele „examenele la toate disciplinele” se substituie cu cuvintele „examenul de calificare”;
    24) la punctul 55 în final, cuvintele „de calificare” se exclud;
    25) la punctul 59 ultimul alineat se exclude;
    26) la punctul 60 propoziţia a treia, cuvintele „documentului de calificare” se  substituie cu cuvîntul „acestuia”;
    27) la punctul 64, propoziţia a treia se completează în final cu sintagma „şi înştiinţării Consiliului despre dispariţia situaţiei de incompatibilitate în termen de 30 zile”;
    28) la punctul 68, cuvintele „lit. b) şi c)” se substituie cu cuvintele „lit. „b), c) şi j)”;
    29) la punctul 70 prima propoziţie, după cuvîntul „serveşte” se completează cu cuvintele „schimbarea numelui de familie, prenumelui titularului”;
    30) la punctul 71, cuvintele „15% de la tariful” se substituie cu cuvintele „un tarif”;
    31) punctul 72:
    în primul alineat, după cuvintele „În caz de” se completează cu cuvintele  „schimbare a numelui de familie, prenumelui titularului,”;
    la litera e), cuvintele „două fotografii” se substituie cu cuvintele „o fotografie”;
    32) punctul 75 va avea următorul cuprins:
    „75. Auditorul este obligat în fiecare an, începînd cu anul următor după anul primirii certificatului de calificare al auditorului, să-şi ridice nivelul de calificare prin:
    a) participarea la cursuri organizate de organizaţiile şi instituţiile cu instruire profesională continuă din Republica Moldova sau organizaţiile şi instituţiile internaţionale din domeniu, în scopul ridicării nivelului de calificare în domeniul profesional (audit, contabilitate, management financiar, drept);
    b) participarea la seminare, congrese sau conferinţe din domeniul profesional, organizate atît la nivel naţional, cît şi internaţional – se echivalează cu cîte 4 ore pentru fiecare participare. Confirmarea orelor se va face prin prezentarea  documentului care atestă participarea efectivă la eveniment;
    c) publicarea unei cărţi în domeniul profesional (audit, contabilitate, fiscalitate) – se echivalează cu 20 ore;
    d) publicarea materialelor de specialitate – se echivalează cu 4 ore/publicaţie. Confirmarea acestor ore se va face dacă publicaţia va avea minimum  3 pagini.
    Numărul anual de ore care trebuie acumulate de către auditor cu scopul instruirii profesionale continue este de minimum 40 ore academice. Pentru activităţile enumerate la lit.b), c) şi d) se acordă maximum 20 ore din totalul de 40 ore necesare, iar restul va fi acumulat prin participarea la cursurile de instruire profesională.
    Confirmarea orelor de instruire profesională continuă acumulate conform cerinţelor stipulate la lit. b), c) şi d) se face în mod individual de fiecare auditor prin prezentarea secretarului Comisiei a dovezilor de acumulare a orelor respective, nu mai tîrziu de 31 ianuarie a anului ce urmează după anul gestionar.”;
    33) după punctul 75 se completează cu un nou punct, 75¹, cu următorul cuprins:
    „75¹. Auditorii care au participat la cursurile de instruire profesională continuă desfăşurate de către organizaţiile şi instituţiile internaţionale din domeniu confirmă orele de instruire în baza documentului care confirmă participarea şi care trebuie sa includă cel puţin următoarele:
    a) denumirea organizaţiei/ instituţiei care a organizat cursul;
    b) numele de familie şi prenumele auditorului;
    c) tematica cursului;
    d) numărul de ore.
    Confirmarea orelor de instruire profesională continuă la nivel internaţional se face în mod individual de fiecare auditor prin prezentarea secretarului Comisiei a documentelor confirmative în original şi copie, nu mai tîrziu de 31 ianuarie a anului ce urmează după anul  gestionar.”;
    34) punctul 76 va avea următorul cuprins:
    „76. Instruirea profesională continuă a auditorilor la nivel naţional se efectuează conform programelor elaborate anual de către organizaţiile şi instituţiile cu instruire profesională continuă, coordonate cu Ministerul Educaţiei şi aprobate de Ministerul Finanţelor  pînă la 31 decembrie.
    Programele vor conţine subiecte din disciplinele prevăzute la punctul 23 al prezentului Regulament, ţinînd cont de modificările şi completările operate în legislaţie (cu indicarea numărului corespunzător de ore academice, duratei, locului instruirii şi regimului de lucru).”;
    35) punctul 78 va avea următorul cuprins:
    „78.Organizaţiile şi instituţiile cu instruire profesională continuă din Republica Moldova pînă la 31 ianuarie a anului ce urmează după anul gestionar prezintă secretarului Comisiei pe suport de hîrtie şi în formă electronică, informaţia privind instruirea profesională continuă a auditorilor, cu indicarea următoarelor date:
    a) denumirea organizaţiei şi instituţiei cu instruire profesională;
    b) sediul, numărul de telefon, conducătorul acesteia;
    c) numele de familie şi prenumele profesorilor;
    d) seria, numărul şi data eliberării licenţei care include instruirea profesională a auditorilor;
    e) numele de familie şi prenumele auditorului;
    f) numărul şi data eliberării certificatului de instruire;
    g) numărul de ore frecventate de auditor.
    După generalizarea datelor privind desfăşurarea instruirii profesionale continuă a auditorilor, secretarul Comisiei prezintă Consiliului lista auditorilor care nu au petrecut instruirea profesională continuă.”;
    36) la punctul 79, sintagma „Secţia audit şi informaţii” se substituie cu sintagma „Secţia reglementări în activitatea de audit a rapoartelor financiare”;
    37) în denumirea capitolului XI, la punctele 81, 82 şi 83, cuvintele „companiilor de asigurare şi al auditorului participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare” se substituie cu cuvintele „participanţilor profesionişti la piaţa financiară nebancară”;
    38) anexa nr.1 la  Regulamentul cu privire la certificarea auditorilor va avea următorul cuprins:
„Anexa nr.1
la Regulamentul cu privire
la certificarea auditorilor

Comisia de certificare de pe
lîngă Ministerul Finanţelor


C E R E R E
de admitere la examenul de calificare
    Subsemnatul (a) __________________________________
    Anul, data naşterii _________________________________
    Datele din buletinul de identitate:
    Data eliberării ______________oficiul ________________
    Valabil pînă la ______________seria __________________
    Studii (instituţia de învăţămînt, specialitatea, anul absolvirii, gradul
    ştiinţific) _________________________________________
    ________________________________________________
    Vechimea totală în muncă în domeniul economico-financiar ____
    sau juridic ________________________________________,
    inclusiv în calitate de stagiar ___________________
    Persoana juridică/fizică în numele căreia activez (denumirea,
    codul fiscal şi adresa) _______________________________
    Adresa domiciliului _________________________________
    telefonul de la domiciliu __________________________, 
    de la serviciu __________________ solicit admiterea la examenul
     de calificare pentru obţinerea calităţii de auditor_____________
     ________________________________________________
                              (se indică tipul)                                  
    Înscrierea datelor false atrage după sine neadmiterea la examenul de
    calificare şi răspunderea  conform legislaţiei în vigoare.  
    Data completării ______________Semnătura ________”;

    39) anexa nr. 2 la  Regulamentul cu privire la certificarea auditorilor:
    în denumire, cuvîntul „disciplinei” se substituie cu cuvîntul „examenului la disciplină”;
    cuvintele „examenul de calificare” se substituie cu cuvîntul „examen”;
    propoziţia „Nerespectarea confidenţialităţii în acest caz poate rezulta în descalificarea de la examenele ulterioare” se exclude;
    40) anexa nr. 3 la  Regulamentul cu privire la certificarea auditorilor:
    sintagma „Fişa de control la proba de examinare” în ambele cazuri se substituie cu sintagma „Fişa de control la proba de examinare (partea I)” şi respectiv „Fişa de control la proba de examinare (partea II)”;
    din partea dreaptă cuvintele „Partea I” şi „Partea II” se exclud;
    41) anexa nr. 9 la  Regulamentul cu privire la certificarea auditorilor:
    denumirea coloniţei 2 va avea următorul cuprins: „Data depunerii cererii pentru examenul de calificare”;
    denumirea coloniţei 3 va avea următorul cuprins: „Data  depunerii cererii pentru examenul pe discipline”.
    4. Anexa nr.4 la hotărîre va avea următorul cuprins:
„Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului nr. 1450
din 24 decembrie 2007
COMPONENŢA NOMINALĂ
a Comisiei de certificare de pe lîngă Ministerul Finanţelor
    BARBĂNEAGRĂ Victor    - viceministru al finanţelor, preşedinte al Comisiei
    GRIGOROI Lilia                  - doctor în economie, conferenţiar universitar, şef
                                                   al Catedrei contabilitate, Academia de Studii
                                                   Economice din Moldova, vicepreşedinte al Comisiei
    VIZIR Ala                            - consultant în Secţia reglementări în activitatea de
                                                   audit a rapoartelor financiare, Ministerul Finanţelor,
                                                   secretar al Comisiei
    CERTAN Anastasia             - doctor în economie, director al Direcţiei generale
                                                   politică şi legislaţie fiscală şi vamală, Ministerul Finanţelor
    TOSTOGAN Pavel             - doctor în economie, conferenţiar universitar, Catedra
                                                   contabilitate şi audit, Academia de Studii Economice
                                                   din Moldova
    CECHINA  Ecaterina          - doctor în economie, conferenţiar universitar, Catedra
                                                   contabilitate şi audit, Academia de Studii Economice
                                                   din Moldova
    IACHIMOVSCHI Anatol    - doctor în economie, conferenţiar universitar, Catedra
                                                   contabilitate şi audit, Academia de Studii Economice
                                                   din Moldova
    GAVRILIUC Ludmila          - doctor în economie, conferenţiar universitar, Catedra
                                                   analiza activităţii economico-financiare, Academia de
                                                   Studii Economice din Moldova
    MARINA Silvia                   - doctor în drept, conferenţiar universitar, Catedra drept
                                                   al antreprenoriatului, Universitatea de Stat din Moldova
    CIORBĂ Dumitru                - magistru în tehnologii informaţionale, lector superior,
                                                   Catedra automatică şi tehnologii informaţionale,
                                                   Universitatea Tehnică a Moldovei”.