*HGO1450/2007 Versiunea originala
ID intern unic:  334277
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1450
din  24.12.2007
cu privire la unele măsuri de executare a
Legii nr. 61-XVI din 16 martie 2007 privind activitatea de audit 
Publicat : 28.12.2007 în Monitorul Oficial Nr. 203-206     art Nr : 1493     Data intrarii in vigoare : 01.01.2008
    În scopul realizării art. 21 alin. (4) şi art. 31 alin. (2) din Legea nr. 61-XVI din 16 martie 2007 privind activitatea de audit (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 117-126, art.530), precum şi a acţiunilor ce ţin de reglementarea organizării şi dezvoltării continue a activităţii de audit, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se instituie:
    Consiliul de supraveghere a activităţii de audit de pe lîngă Ministerul Finanţelor, cu un efectiv-limită în număr de 7 persoane şi un fond de remunerare a muncii conform prevederilor Hotărîrii Guvernului nr.222 din 28 aprilie 1993 “Cu privire la retribuirea muncii specialiştilor încadraţi în procesul de atestare a cadrelor ştiinţifice şi didactice, a membrilor Comisiei Medicamentului, a membrilor consiliilor metodologice consultative pentru evidenţa contabilă în economia naţională şi instituţiile bugetare şi ai altor comisii de experţi”. Membrii Consiliului care dispun de statut de funcţionar public nu beneficiază de remunerarea prevăzută;
    în cadrul Consiliului de supraveghere a activităţii de audit de pe lîngă Ministerul Finanţelor Serviciul de control şi verificare a activităţii de audit, în calitate de aparat permanent de lucru, format din specialişti cu statut de funcţionar public, cu un efectiv-limită în număr de 4 persoane şi un fond de remunerare a muncii conform prevederilor Hotărîrii Guvernului nr.525 din 16 mai 2006 “Privind salarizarea funcţionarilor publici şi persoanelor care efectuează deservirea tehnică” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr. 75-78, art. 566).
    2. Se aprobă:
    Regulamentul Consiliului de supraveghere a activităţii de audit de pe lîngă Ministerul Finanţelor, conform anexei nr. 1;
    Componenţa nominală a Consiliului de supraveghere a activităţii de audit de pe lîngă Ministerul Finanţelor, conform anexei nr. 2;
    Regulamentul cu privire la certificarea auditorilor, conform anexei nr. 3;
    Componenţa nominală a Comisiei de certificare de pe lîngă Ministerul Finanţelor, conform anexei nr. 4.
    3. Ministerul Finanţelor, în termen de 6 luni, va asigura Serviciul de control şi verificare cu încăperi de serviciu.
    4. Prezenta hotărîre intră în vigoare cu începere de la 1 ianuarie 2008.

    Prim-ministru                                                                             Vasile TARLEV

    Contrasemnează:
    Ministrul finanţelor                                                                   Mihail Pop
    Ministrul economiei şi comerţului                                            Igor Dodon

    Nr. 1450. Chişinău, 24 decembrie 2007.

Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr.1450
din 24 decembrie 2007

REGULAMENTUL
Consiliului de supraveghere a activităţii de audit
de pe lîngă Ministerul Finanţelor
I. Dispoziţii generale
   1. Regulamentul Consiliului de supraveghere a activităţii de audit de pe lîngă Ministerul Finanţelor (în continuare - Regulamentul) este elaborat în conformitate cu prevederile art.31 alin. (2) din Legea nr. 61-XVI din 16 martie 2007 privind activitatea de audit (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 117-126, art. 530).
    2. Consiliul de supraveghere a activităţii de audit (în continuare - Consiliul) este o autoritate administrativă, cu statut de persoană juridică, care exercită reglementarea şi supravegherea de stat a activităţii de audit, dispune de cont trezorerial, ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat, alte rechizite necesare pentru exercitarea activităţii lui.
    3. În activitatea sa Consiliul se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, Legea nr. 61-XVI din 16 martie 2007 privind activitatea de audit, prezentul Regulament, precum şi de Codul privind conduita profesională a auditorilor şi contabililor, aprobat prin ordinul ministrului finanţelor nr. 29 din 1 martie 2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 29-30, art. 91), standardele de audit, regulamentele privind practica de audit şi alte acte normative în domeniu.
II. Obiectivul prezentului Regulament
    4. Obiectivul prezentului Regulament constă în realizarea prevederilor Legii nr. 61-XVI din 16 martie 2007 privind activitatea de audit referitoare la stabilirea criteriilor de desemnare a membrilor Consiliului, atribuţiilor, drepturilor şi obligaţiilor principale, precum şi organizarea activităţii Consiliului şi Serviciului de control şi verificare (în continuare - Serviciul). De asemenea, sînt stabilite criteriile de angajare a specialiştilor Serviciului, drepturile şi obligaţiile acestora.
III. Componenţa şi criteriile
de desemnare a membrilor Consiliului.
Retragerea calităţii de membru al Consiliului
    5. Consiliul este format din şapte membri: doi reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor, un reprezentant al Băncii Naţionale a Moldovei şi doi reprezentanţi ai Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare; doi reprezentanţi ai instituţiilor de învăţămînt superior cu profil economic, specializaţi în contabilitate sau audit, cu titlu ştiinţific în economie, se desemnează de către Ministerul Educaţiei şi Tineretului, la solicitarea Ministerului Finanţelor.
    6. Membrii Consiliului se confirmă de către Guvern pe un termen de doi ani şi pot fi reconfirmaţi încă pe un termen de doi ani. Componenţa nominală a Consiliului după doi ani de activitate se modifică cu cel puţin patru membri.
    7. Criteriile de desemnare a membrilor sînt următoarele:
    a) studii superioare în domeniul economico-financiar sau juridic;
    b) vechime în muncă de cel puţin zece ani în domeniul economico-financiar, juridic sau cadrul profesoral-didactic (contabilitate, audit sau drept);
    c) capacitatea de a analiza sub diferite aspecte şi de a aplica această analiză în procesul decizional;
    d) posedarea limbii de stat;
    e) capacitatea de a comunica eficient în timpul discuţiilor, precum şi de a formula în scris obiecţii şi propuneri asupra proiectelor de acte normative examinate şi opinii asupra aspectelor discutate în scopul luării deciziei finale;
    f) lipsa antecedentelor penale nestinse.
    8. Membrii Consiliului pot fi reconfirmaţi ulterior nu mai devreme de doi ani de la data expirării celui de-al doilea termen.
    9. Retragerea calităţii de membru al Consiliului are loc în legătură cu expirarea termenelor stabilite la punctul 6, precum şi în caz de:
    - cerere a organului (instituţiei) care a înaintat candidatura;
    - eliberare din funcţia deţinută;
    - cerere personală a membrului Consiliului privind retragerea benevolă;
    - neparticipare la 3 şedinţe consecutiv din motive neobiective sau în lipsa motivelor;
    - afiliere a membrului Consiliului la persoanele care activează în domeniul auditului, precum şi de începere a activităţii personale în domeniul auditului;
    - deces al membrului Consiliului.
IV. Atribuţiile, drepturile şi obligaţiile Consiliului
    10. Consiliul îşi realizează activitatea în interacţiune cu alte organe de stat, asociaţii a auditorilor şi are următoarele atribuţii:
    a) supraveghează modul în care auditorii, auditorii întreprinzători individuali, societăţile de audit respectă prevederile legislaţiei în vigoare în domeniul activităţii de audit, standardelor de audit şi regulamentelor privind practica de audit, Codului privind conduita profesională a auditorilor şi contabililor, precum şi procedurile de control al calităţii lucrărilor de audit;
    b) avizează proiectele standardelor naţionale de audit şi ale altor acte normative aferente activităţii de audit, elaborate de Ministerul Finanţelor;
    c) elaborează recomandări pentru ameliorarea sistemului de instruire profesională şi de perfecţionare a auditorilor;
    d) monitorizează procesul de certificare şi instruire profesională continuă a auditorilor;
    e) stabileşte cerinţe minime pentru executarea programului de pregătire a stagiarului în activitatea de audit;
    f) examinează solicitările referitoare la calitatea efectuării lucrărilor de audit;
    g) prezintă Camerei de Licenţiere propuneri privind retragerea sau suspendarea licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de audit;
    h) examinează problemele privind suspendarea sau retragerea certificatelor de calificare ale auditorilor;
    i) supraveghează şi controlează prin intermediul Serviciului activitatea auditorilor, auditorilor întreprinzători individuali, societăţilor de audit;
    j) examinează respectarea principiului de independenţă a auditorului şi adoptă decizia respectivă;
    k) selectează şi aprobă specialişti în componenţa Serviciului.
    11. Consiliul are următoarele drepturi:
    a) să adopte decizii şi să emită, în limitele competenţei, dispoziţii executorii pentru auditori, auditorii întreprinzători individuali, societăţile de audit;
    b) să prezinte propuneri privind perfecţionarea legislaţiei în vigoare ce ţine de activitatea de audit;
    c) să confirme (recunoască) lista certificatelor de calificare internaţionale care corespund standardelor educaţionale ale Federaţiei Internaţionale a Contabililor, precum şi lista disciplinelor care pot fi luate ca bază pentru conferirea calificării de “Auditor pentru auditul general” de către Comisia de certificare;
    d) să examineze litigiile apărute între auditorul întreprinzător individual, societatea de audit şi entitatea auditată;
    e) să solicite de la ministere, servicii, alte instituţii şi organizaţii, inclusiv de la asociaţiile auditorilor şi societăţilor de audit documentele şi informaţiile necesare exercitării atribuţiilor sale.
    12. Consiliul are următoarele obligaţii:
    a) să primească de la societăţile de audit, auditorii-întreprinzători individuali, în termen de pînă la 30 aprilie al anului ce urmează după anul gestionar:
    - rapoartele financiare anuale;
    - informaţia privind respectarea procedurilor de control al calităţii lucrărilor de audit;
    - rapoartele privind transparenţa în cazul efectuării auditului la entităţile de interes public care cuprinde cel puţin următoarele elemente:
    informaţie despre apartenenţa societăţii de audit, a auditorului întreprinzător individual la o asociaţie profesională a societăţilor de audit şi a auditorilor;
    informaţie despre politica şi procedurile de control al calităţii lucrărilor de audit, eficienţa lor declarată de organul executiv;
    data efectuării ultimei verificări a calităţii lucrărilor de audit;
    declaraţie privind respectarea de către societatea de audit, de auditorul întreprinzător individual a principiului independenţei;
    informaţie privind instruirea profesională continuă a auditorilor;
    numele, prenumele, datele din certificatul de calificare al auditorului, semnătura directorului societăţii de audit, ale auditorului întreprinzător individual, ştampila, seria,     numărul şi data eliberării licenţei pentru desfăşurarea activităţii de audit;
    b) să asigure independenţa şi imparţialitatea în luarea deciziilor, precum şi obiectivitatea şi transparenţa activităţii sale;
    c) să prezinte anual spre aprobare ministrului finanţelor planul de activitate internă şi devizul de cheltuieli;
    d) să prezinte Colegiului Ministerului Finanţelor rapoarte anuale de activitate, ale cărei rezultate se vor plasa pe pagina web a Ministerului;
    e) să examineze şi să ia decizii asupra actelor de control prezentate de Serviciu;
    f) să prezinte auditorilor întreprinzători individuali, societăţilor de audit, în termen de 10 de zile de la data desfăşurării şedinţei, concluziile privind rezultatul controlului.
    V. Conducerea şi organizarea activităţii Consiliului
    13. Consiliul este condus de preşedinte, ales prin vot secret din rîndul reprezentanţilor Ministerului Finanţelor, Băncii Naţionale a Moldovei, Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, care sînt membri ai Consiliului.
    14. Preşedintele Consiliului se alege pe un termen de 2 ani. Una şi aceeaşi persoană poate fi aleasă în funcţia de preşedinte al Consiliului pentru cel mult două termene consecutive.
   15. Preşedintele Consiliului conduce activitatea şi prezidează şedinţele acestuia. În absenţa preşedintelui Consiliului, funcţiile lui sînt exercitate de vicepreşedinte.     Vicepreşedintele Consiliului se alege, la propunerea preşedintelui, din rîndul membrilor Consiliului prin vot deschis.
    16. Preşedintele Consiliului exercită următoarele funcţii:
    a) reprezintă Consiliul în relaţii cu autorităţile publice, precum şi cu persoane juridice şi fizice din ţară şi din străinătate;
    b) stabileşte ziua convocării şedinţei şi ordinea de zi a ei;
    c) anunţă rezultatele privind adoptarea deciziilor Consiliului;
    d) prezintă anual Colegiului Ministerului Finanţelor raportul activităţii Consiliului;
    e) semnează corespondenţa Consiliului;
    f) numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie personalul Serviciului, aplică măsuri de stimulare şi sancţiuni în conformitate cu legislaţia muncii;
    g) aprobă atribuţiile angajaţilor Serviciului;
    h) eliberează legitimaţiile (anexa nr.1) şi indică termenele, reieşind din tematica efectuării controalelor de către specialiştii Serviciului la auditorii întreprinzători individuali, societăţile de audit;
    i) asigură realizarea atribuţiilor Consiliului, precum şi executarea deciziilor acestuia;
    j) aprobă calculele aferente remunerării muncii a membrilor Consiliului în perioada examinării, redactării actelor normative privind activitatea de audit şi participării lor la şedinţe;
    k) poartă răspundere personală pentru activitatea Consiliului şi a Serviciului.
    17. Membrii Consiliului sînt responsabili de sectorul de lucru încredinţat de preşedintele Consiliului şi sînt obligaţi să respecte cerinţele de confidenţialitate.
   18. Candidatura secretarului Consiliului este propusă de preşedinte dintre membrii Serviciului. Secretarul, pe lîngă exercitarea funcţiilor de control şi verificare, este responsabil de:
    a) pregătirea în prealabil în formă de comunicări succinte a materialelor pentru şedinţele Consiliului prezentate de către responsabili şi transmiterea acestora membrilor Consiliului, în termenul stabilit de preşedinte;
    b) ţinerea evidenţei, formării şi păstrării dosarelor proceselor-verbale ale şedinţelor Consiliului şi actele de control ale Serviciului;
    c) primirea, verificarea şi generalizarea rapoartelor financiare anuale, informaţiei privind respectarea procedurilor de control al calităţii lucrărilor de audit şi rapoartelor privind transparenţa auditorilor întreprinzători individuali, societăţilor de audit, în cazul efectuării auditului la entităţile de interes public;
    d) organizarea lucrărilor de secretariat şi de arhivare în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova;
    e) întocmirea calculelor aferente remunerării muncii a membrilor Consiliului în perioada examinării, redactării actelor normative privind activitatea de audit şi participării lor la şedinţe.
   19. Şedinţele Consiliului se convoacă de preşedinte, după caz, însă nu mai rar de o dată în trimestru, conform planului de activitate internă, aprobat de Ministrul Finanţelor.
   20. Ordinea de zi a şedinţei curente este aprobată şi semnată de preşedintele Consiliului şi adusă la cunoştinţa membrilor Consiliului cu cel puţin 5 zile pînă la convocarea acesteia prin intermediul oficiilor poştale sau poştei electronice.
    21. Membrii Consiliului examinează materialele primite în prealabil şi înaintează propuneri de completare şi/sau de modificare a acestora în cadrul şedinţei, sau, în caz de neprezentare la şedinţă, prin intermediul buletinului de vot în contumacie, aprobat de Ministerul Finanţelor.
    22. Şedinţa Consiliului este legal constituită dacă la ea sînt prezenţi cel puţin 2/3 din numărul total de membri, inclusiv preşedintele şi vicepreşedintele. Consiliul decide independent asupra modului de desfăşurare a şedinţelor şi de votare - secretă sau deschisă.
    23. La încheierea dezbaterilor asupra fiecărei întrebări, preşedintele sau vicepreşedintele face o scurtă analiză a celor expuse, cu prezentarea rezumatului şi concluziilor privind deciziile ce urmează a fi adoptate şi le pune la vot.
    24. Deciziile Consiliului se adoptă cu majoritatea simplă de voturi ale membrilor, inclusiv care prezintă buletinele de vot în contumacie. Fiecare membru al Consiliului are dreptul la un vot exprimat, fără dreptul la abţinere. Delegarea votului nu se permite, iar membrii Consiliului nu pot numi alte persoane pentru înlocuirea lor în cadrul şedinţelor.
    25. Deciziile Consiliului pot fi adoptate prin efectuarea votării în contumacie. În acest caz cu cel puţin 5 zile pînă la data convocării şedinţei, membrilor Consiliului prin intermediul oficiilor poştale sau poştei electronice li se remite buletinul de vot în contumacie. Decizia cu ajutorul votării în contumacie se consideră adoptată la existenţa cvorumului buletinelor de vot primite în termenele stabilite de preşedintele Consiliului, dar nu mai tîrziu de data convocării şedinţei. În cazul lipsei unui răspuns explicit din partea membrului Consiliului în termenul stabilit, informaţia remisă se consideră coordonată şi acceptată fără obiecţii.
   26. Şedinţele se consemnează în procese-verbale, care se întocmesc de către secretarul Consiliului şi se semnează de preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul Consiliului.
    27. Procesul-verbal al şedinţei Consiliului va include:
    data, ora şi locul desfăşurării şedinţei Consiliului;
    date despre persoanele care participă la şedinţa Consiliului;
    date despre persoanele care nu participă la şedinţa Consiliului şi care au prezentat buletinul de vot în contumacie;
    ordinea de zi a şedinţei Consiliului;
    discursurile persoanelor care participă la şedinţele Consiliului;
    propunerile prezentate în buletinele de vot în contumacie transmise de către membrii Consiliului, care nu s-au prezentat la şedinţă;
    deciziile adoptate;
    alte date aferente deciziei membrilor Consiliului.
    28. Procesele-verbale ale şedinţelor Consiliului se înregistrează în ordine cronologică pentru un an calendaristic.
    29. Secretarul este responsabil pentru plenitudinea şi corectitudinea informaţiei incluse în procesul-verbal.
    30. Pentru participarea la lucrările şi şedinţele Consiliului, cu excepţia şedinţelor închise, pot fi invitaţi specialişti calificaţi în domeniul economico-financiar şi juridic care nu sînt membri ai Consiliului.
    31. Membrii Consiliului se remunerează în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr. 222 din 28 aprilie 1993 “Cu privire la retribuirea muncii specialiştilor încadraţi în procesul de atestare a cadrelor ştiinţifice şi didactice, a membrilor Comisiei Medicamentului, a membrilor consiliilor metodologice consultative pentru evidenţa contabilă în economia naţională şi instituţiile bugetare şi ai altor comisii de experţi”, cu modificările şi completările ulterioare.
VI. Organizarea
activităţii Serviciului de control şi verificare
    32. Serviciul este un aparat permanent de lucru, constituit în cadrul Consiliului, din patru specialişti cu studii superioare în domeniul economico-financiar, cu statut de funcţionar public, inclusiv secretarul Consiliului, angajaţi pe bază de contract individual de muncă, în conformitate cu prevederile Codului muncii.
    33. Criteriile de selectare a specialiştilor în componenţa Serviciului sînt următoarele:
    a) studii superioare în domeniul economico-financiar şi o vechime în muncă de cel puţin 5 ani în domeniul respectiv;
    b) capacitatea de a analiza sub diferite aspecte şi de a aplica această analiză în procesul efectuării controlului;
    c) posedarea limbii de stat;
    d) lipsa antecedentelor penale nestinse.
    În mod prioritar se vor examina candidaturile persoanelor care anterior au activat în calitate de auditor nu mai puţin de trei ani.
   34. Activitatea Serviciului se desfăşoară în baza planului anual şi trimestrial de activitate internă, aprobat de preşedintele Consiliului şi se bazează pe următoarele principii:
    a) confidenţialitate;
    b) independenţă şi obiectivitate;
    c) legalitate şi integritate;
    d) competenţă şi responsabilitate;
    e) lipsa de afiliere din partea specialiştilor Serviciului la persoanele care activează în domeniul auditului.
   35. Activitatea Serviciului este organizată de către şeful Serviciului. În absenţa şefului Serviciului obligaţiile acestuia le exercită altă persoană din cadrul Serviciului, conform dispoziţiei preşedintelui Consiliului.
    36. Şeful Serviciului exercită următoarele funcţii:
    a) organizează şi dirijează întreaga activitate a Serviciului, asigură respectarea confidenţialităţii din partea personalului ce îşi desfăşoară activitatea sub controlul său;
    b) stabileşte şi prezintă spre aprobare preşedintelui Consiliului atribuţiile specialiştilor Serviciului;
    c) în scopul menţinerii şi ridicării nivelului de cunoştinţe şi aptitudinilor profesionale, organizează participarea anuală a specialiştilor Serviciului la cursurile de perfecţionare în domeniul contabilităţii, auditului, fiscalităţii, în limitele orelor aprobate de Consiliu, organizate de către organizaţiile, instituţiile cu instruirea profesională continuă;
    d) poartă răspundere pentru pregătirea răspunsurilor la adresările şi solicitările îndreptate spre examinare de către preşedintele Consiliului;
    e) generalizează şi analizează informaţia din actele de control, întocmeşte şi prezintă raportul corespunzător preşedintelui Consiliului.
VII. Drepturile şi obligaţiile specialiştilor Serviciului
    37. Specialiştii Serviciului sînt în drept să exercite controlul şi să solicite de la auditorii întreprinzători individuali, societăţile de audit:
    a) documentaţia necesară pentru efectuarea controlului;
    b) explicaţii verbale şi scrise referitoare la aspectele apărute pe parcursul controlului.
    În caz de neprezentare a documentaţiei sau explicaţiilor necesare sau de intervenţie în procesul desfăşurării controlului, specialiştii Serviciului notifică Consiliul.
    38. Specialiştii Serviciului sînt obligaţi:
    a) să respecte şi să se conducă de prevederile legislaţiei în vigoare în domeniu;
    b) să semneze declaraţia de confidenţialitate (anexa nr.2) cu societatea de audit, auditorul întreprinzător individual supuşi controlului şi să păstreze confidenţialitatea informaţiei aferente controlului efectuat conform prevederilor Legii serviciului public nr. 443-XIII din 4 mai 1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr. 61, art. 681), Legii cu privire la secretul comercial nr. 171-XIII din 6 iulie 1994 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr. 13, art. 126) şi Codului muncii al Republicii Moldova nr.154-XV din 28 martie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 159-162, art. 648);
    c) să participe anual la cursurile de instruire profesională în scopul menţinerii şi ridicării nivelului de cunoştinţe şi aptitudinilor profesionale;
    d) să respecte conţinutul programului de control;
    e) să finalizeze controlul şi să prezinte actul de control în termenul stabilit de Consiliu.
   Anexa nr.1
    anexa nr.1
    Anexa nr.2
    anexa nr.2
Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr.1450
din 24 decembrie 2007
COMPONENŢA NOMINALĂ
a Consiliului de supraveghere a activităţii de audit
de pe lîngă Ministerul Finanţelor
    Chicu Ion                              - viceministru al finanţelor
    Cemertan Silvia                     - şef-interimar al Secţiei audit şi informaţii,
                                                   Ministerul Finanţelor
    Cibotari Stella                       - şef al Secţiei metodologie şi rating
                                                  a Departamentului reglementare şi
                                                  supraveghere bancară, Banca
                                                  Naţională a Moldovei
    Doina Aurica                         - vicepreşedinte al Consiliului de
                                                  administraţie al Comisiei
                                                  Naţionale a Pieţei Financiare
    Cuhal Veronica                     - consilier al preşedintelui Comisiei
                                                   Naţionale a Pieţei Financiare
    Armeanic Alexandru               - doctor în drept, şef Catedră
                                                    drept public, Academia de
                                                    Studii Economice din Moldova
    Bîrcă Alic                              - doctor în economie, şef Catedră
                                                     management social,
                                                     Academia de Studii Economice din Moldova
Anexa nr. 3
la Hotărîrea Guvernului nr.1450
din 24 decembrie 2007

REGULAMENTUL
cu privire la certificarea auditorilor
I. Dispoziţii generale
    1. Regulamentul cu privire la certificarea auditorilor (în continuare - Regulamentul) este elaborat în temeiul art. 21 alin. (4) din Legea nr. 61-XVI din 16 martie 2007 privind activitatea de audit (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 117-126, art. 530).
    2. Examenul de calificare se organizează de Ministerul Finanţelor, iar examinarea se efectuează de către Comisia de certificare de pe lîngă Ministerul Finanţelor (în continuare - Comisie).
    3. Certificarea se efectuează în scopul examinării pregătirii profesionale şi a experienţei practice a persoanelor ce doresc să practice activitatea de audit.
    4. Activitatea de audit se desfăşoară în baza certificatului, eliberat de către Ministerul Finanţelor, şi licenţei, eliberate de către Camera de Licenţiere, conform Legii nr. 451-XV din 30 iulie 2001 privind licenţierea unor genuri de activitate (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr. 26-28, art.95).
II. Obiectivul prezentului Regulament
    5. Prezentul Regulament stabileşte modul de instituire şi atribuţiile Comisiei, cerinţele înaintate faţă de pretendenţi şi modul de admitere la examenul de calificare pentru obţinerea certificatului de calificare al auditorului pentru auditul general, precum şi modalitatea de obţinere a certificatului de calificare al auditorului instituţiilor financiare, al auditorului companiilor de asigurare şi al auditorului participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, desfăşurarea examenului de calificare, modul de evaluare a rezultatelor şi adoptarea deciziilor, eliberarea şi retragerea certificatului de calificare, modul ţinerii Registrului de stat al auditorilor, suspendarea şi reluarea activităţii auditorului, eliberarea duplicatului certificatului de calificare, instruirea profesională continuă a auditorilor.
III. Modul de instituire şi atribuţiile Comisiei
    6. În scopul conferirii calităţii de auditor, pe lîngă Ministerul Finanţelor se instituie Comisia, care activează în baza prezentului Regulament. Membrii Comisiei sînt specialişti cu un înalt nivel de calificare din cadrul ministerelor, serviciilor corespunzătoare, profesori ai instituţiilor de învăţămînt superior la disciplinele examinate, incluse în programa de examinare aprobată (audit, contabilitatea financiară, contabilitatea de gestiune, managementul financiar, dreptul economic, gestiunea tehnologiilor informaţionale şi a sistemelor computerizate), care corespund cerinţelor punctului 7 al prezentului Regulament.
    În componenţa Comisiei nu pot fi incluse persoane care sînt implicate în procesul de pregătire a pretendenţilor pentru susţinerea examenului de calificare.
    7. Componenţa nominală a Comisiei se desemnează pe un termen de doi ani de către Guvern, la propunerea Ministerului Finanţelor şi este formată din nouă persoane: preşedintele şi membrii Comisiei, care semnează Acordul personal al membrului Comisiei (anexa nr. 5 la prezentul Regulament) şi corespund următoarelor cerinţe:
    a) studii superioare în domeniul economico-financiar sau dreptul economic;
    b) vechime în muncă conform specialităţii de cel puţin zece ani;
    c) posedarea limbii de stat.
   8. În funcţiile de preşedinte şi secretar ai Comisiei sînt desemnaţi funcţionari ai Ministerului Finanţelor pe un termen de doi ani. Una şi aceeaşi persoană poate fi desemnată în funcţiile menţionate pentru cel mult două termene consecutive.
   9. Membrii Comisiei se desemnează pe un termen de doi ani şi pot fi reconfirmaţi încă pe un termen de doi ani. Componenţa nominală a Comisiei după doi ani de activitate se modifică cu cel puţin patru membri.
    Retragerea calităţii de membru al Comisiei are loc în legătură cu expirarea termenelor stabilite la punctele 7 şi 9 ale prezentului Regulament, precum şi în caz de:
    - cerere a organului (instituţiei) care a înaintat candidatura;
    - eliberare din funcţia deţinută;
    - cerere personală a membrului Comisiei privind retragerea benevolă;
    - neparticipare la evaluarea probelor la 3 şedinţe consecutiv, prevăzute la punctul 25, din motive neobiective sau în lipsa motivelor;
    - deces al membrului Comisiei.
    10. Preşedintele Comisiei exercită următoarele funcţii:
    a) asigură activitatea Comisiei, desfăşurarea examenelor de calificare, precum şi examinarea cererilor de contestare a rezultatelor examenului;
   b) examinează documentele prezentate de către pretendent pentru admiterea la examenul de calificare, aprobă lista pretendenţilor şi stabileşte data, ora şi locul desfăşurării examenului;
    c) aprobă lista observatorilor printr-o decizie a sa;
    d) semnează borderoul de examinare, procesul-verbal al rezultatelor examenului de calificare pentru conferirea calităţii de auditor şi alte documente ce ţin de activitatea Comisiei;
    e) semnează certificatul de calificare al auditorului;
    f) aprobă calculele aferente remunerării muncii membrilor Comisiei.
    11. Membrii Comisiei exercită următoarele funcţii:
    a) participă la elaborarea programului de examinare pentru fiecare disciplină şi a probelor de examinare corespunzătoare;
    b) primesc de la secretarul Comisiei probele scrise şi le predau acestuia, sub semnătură;
    c) sînt responsabili de integritatea şi confidenţialitatea probelor;
    d) evaluează probele de examinare a pretendenţilor şi completează borderoul de examinare;
    e) semnează procesul-verbal al rezultatelor examenului.
    12. Secretarul Comisiei exercită următoarele funcţii:
   a) primeşte de la pretendent şi înregistrează într-un registru special (anexa nr. 9) cererea de admitere la examenul de calificare şi documentele necesare prevăzute la punctul 15 al prezentului Regulament;
    b) întocmeşte lista pretendenţilor, borderoul de examinare, procesul-verbal al rezultatelor examenului de calificare pentru conferirea calităţii de auditor;
    c) asigură evidenţa şi păstrarea dosarelor personale ale pretendenţilor şi documentelor ce ţin de examinare, conform termenelor stabilite la punctul 21;
    d) întocmeşte şi ţine Registrul de stat al auditorilor, precum şi actualizează informaţia conţinută în acesta;
    e) completează şi semnează certificatul de calificare al auditorului;
    f) pregăteşte documentele (dosarele personale ale pretendenţilor, borderourile de examinare, probele de examinare ale pretendenţilor, procesele-verbale ale Comisiei), pentru păstrare conform regulilor prevăzute de Organul de Stat pentru Supravegherea şi Administrarea Fondului Arhivistic al Republicii Moldova;
    g) înregistrează, pe discipline, cererile pentru contestaţii;
    h) întocmeşte lista cu calculele aferente remunerării muncii a membrilor Comisiei conform Hotărîrii Guvernului nr. 381 din 13 aprilie 2006 “Cu privire la condiţiile de salarizare a personalului din unităţile bugetare în baza Reţelei tarifare unice” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr. 66-69, art. 431);
    i) îndeplineşte alte activităţi de secretariat necesare pentru buna desfăşurare a examenului de calificare.
    13. Secretarul este responsabil pentru buna desfăşurare a examenelor de calificare, prin punerea la dispoziţia fiecărui pretendent a rechizitelor de birou (foi cu semne de protecţie pentru ciorne, pix, creion, radieră, calculatoare cu operaţii aritmetice simple), sticle cu apă.
IV. Cerinţele înaintate faţă de pretendenţi şi modul
de admitere la examenul de calificare
    14. Examenul de calificare poate fi susţinut de cetăţenii Republicii Moldova, de cetăţenii străini şi de apatrizii care întrunesc următoarele cerinţe la data depunerii cererii de admitere la examenul de calificare:
    a) capacitate de exerciţiu deplină, studii superioare în domeniul economico-financiar sau juridic, confirmate prin diploma de licenţă, eliberată de o instituţie de învăţămînt superior din Republica Moldova sau dintr-un alt stat, cu condiţia recunoaşterii calificării şi echivalării acestei diplome de către Ministerul Educaţiei şi Tineretului al Republicii Moldova;
    b) vechime în muncă de cel puţin trei ani în domeniul economico-financiar sau juridic, care poate fi acumulată pe parcursul perioadei de susţinere a examenelor, din care ultimii doi ani ca stagiar în activitatea de audit sub îndrumarea unui auditor;
    c) lipsa antecedentelor penale nestinse.
    15. Pentru admiterea la examenul de calificare pretendentul prezintă secretarului Comisiei cu cel puţin 30 de zile înainte de data stabilită privind desfăşurarea examenului, într-o mapă-dosar, următoarele documente:
    a) cererea pentru admiterea la examenul de calificare (anexa nr. 1 la prezentul Regulament);
    b) copia diplomei de licenţă (studii superioare) legalizată de notar;
    c) confirmarea de către Ministerul Educaţiei şi Tineretului al Republicii Moldova a diplomei eliberate de instituţia de învăţămînt din alt stat (după caz);
    d) copia certificatului internaţional al contabilului profesionist cu prezentarea listei disciplinelor susţinute (după caz);
    e) copia carnetului de muncă ce confirmă experienţa corespunzătoare de muncă legalizată de notar;
    f) recomandarea în formă scrisă a organului executiv al societăţii de audit, auditorului întreprinzător individual, unde a fost angajat pe parcursul perioadei de stagiere;
    g) copia buletinului de identitate;
    h) curriculum vitae;
    i) două fotografii cu dimensiunea 3x4cm;
    j) cazierul judiciar.
    16. Pretendentul se admite la examene numai în cazul autenticităţii datelor din documentele prezentate, conform punctului 15 din prezentul Regulament.
   17. În cazul apariţiei dubiilor privind autenticitatea datelor indicate în documentele prezentate, secretarul Comisiei va asigura verificarea acestora prin solicitarea documentelor suplimentare, care ar confirma datele prezentate.
   18. În cazul necorespunderii cerinţelor stipulate la punctul 14 al prezentului Regulament, precum şi în cazul în care documentele prezentate conform punctului 15 al prezentului Regulament conţin date neautentice, cererea pretendentului se respinge. Respingerea cererii pentru admiterea la examenul de calificare se aduce la cunoştinţa pretendentului în scris, în termen de 15 zile de la data constatării necorespunderii, indicîndu-se temeiul respingerii.
   19. Decizia preşedintelui Comisiei privind respingerea cererii pentru admiterea la examenul de calificare poate fi contestată în Consiliul de supraveghere a activităţii de audit pe lîngă Ministerul Finanţelor (în continuare - Consiliu).
    20. Pentru fiecare pretendent se întocmeşte un dosar personal în care se păstrează toate documentele prezentate pentru susţinerea examenului de calificare.
    21. Dosarele personale ale pretendenţilor se păstrează la secretarul Comisiei în decurs de 3 ani (termenul limită în care pretendentul este în drept să susţină examenul de calificare). După expirarea termenului menţionat dosarele se transmit în arhiva Ministerului Finanţelor pentru păstrare, conform regulilor prevăzute de Organul de Stat pentru Supravegherea şi Administrarea Fondului Arhivistic al Republicii Moldova.
    22. Accesul la informaţia din dosarele personale ale pretendenţilor este acordat membrilor Comisiei şi Consiliului.
V. Desfăşurarea examenului de calificare
    23. Pentru obţinerea calităţii de auditor pentru auditul general, pretendentul susţine examenul de calificare.
    Examenul constă din probe scrise la următoarele discipline:
    a) auditul:
    - activitatea de audit;
    - cerinţele legislative şi standardele de audit;
    - conduita profesională şi independenţa;
    b) contabilitatea financiară:
    - principiile şi teoria generală a contabilităţii;
    - cerinţele legislative privind pregătirea rapoartelor anuale şi a rapoartelor anuale consolidate, privind standardele de contabilitate;
    c) contabilitatea de gestiune:
    - gestionarea riscurilor şi controlul intern;
    - principiile de bază ale gestionării financiare a întreprinderilor;
    d) managementul financiar:
    - analiza financiară;
    - economia afacerilor, economia generală şi financiară;
    - matematica şi statistica;
    e) dreptul:
    - legislaţia muncii, a asigurărilor sociale şi medicale;
    - legislaţia fiscală, civilă şi comercială;
    - legislaţia privind societăţile comerciale;
    - legislaţia privind insolvabilitatea şi proceduri similare;
    f) gestiunea tehnologiilor informaţionale şi a sistemelor computerizate (la nivel de utilizator). Pentru disciplina în cauză se permite prezentarea de către pretendenţi a certificatului de utilizare a calculatorului, eliberat de către instituţiile şi organizaţiile specializate în domeniul tehnologiilor informaţionale, fără susţinerea examenului.
   24. Comisia, în baza deciziei Consiliului, va considera examenul susţinut la disciplinele nominalizate în punctul 23 de către persoanele deţinătoare ale certificatului internaţional al contabilului profesionist în cazul în care disciplinele în cauză vor coincide cu disciplinele indicate în lista disciplinelor susţinute, anexată la certificat, precum şi în cazul în care numărul de puncte la disciplinele indicate în anexă va corespunde sau va fi mai mare decît punctajul prevăzut de punctul 48 al prezentului Regulament.
    25. Examinarea pretendenţilor pentru obţinerea certificatului de calificare al auditorului se desfăşoară în ultima decadă a lunilor:
    - martie, aprilie, mai - sesiunea de primăvară;
    - septembrie, octombrie, noiembrie - sesiunea de toamnă.
    26. Pretendenţii susţin într-o zi un examen la o singură disciplină, cu durata de 3 ore astronomice, care se calculează din momentul distribuirii probelor. Pretendentul alege de sine stătător ordinea (succesiunea) susţinerii examenelor pentru fiecare disciplină.
    27. Pentru admiterea la examen la fiecare disciplină, pretendentul depune cererea conform anexei nr.2, precum şi copia ordinului de plată sau chitanţa la dispoziţia de încasare, care confirmă achitarea plăţii pentru examen, nu mai tîrziu de prima zi a lunii stabilite pentru desfăşurarea examenului.
    28. Data, ora şi locul examenului se stabileşte de către preşedintele Comisiei şi se comunică pretendentului cu cel puţin 10 zile înainte de data desfăşurării examenului şi se plasează pe pagina web a Ministerului.
    29. Examenul se desfăşoară în cazul existenţei grupului de pretendenţi în număr de cel puţin 10 persoane. Dacă numărul pretendenţilor este mai mic, atunci examenul se transferă la perioada următoare, conform prevederilor punctului 25.
    30. În cazul în care numărul de pretendenţi depăşeşte numărul locurilor din sala de examinare, examenul se va desfăşura în 2 sau 3 grupe la diferite ore în aceeaşi zi. Grupele se vor forma în ordinea alfabetică a numelui pretendentului.
    31. Pentru susţinerea examenului de calificare la fiecare disciplină se percepe o plată în mărimea stabilită de Guvern. În cazul în care rezultatul testării este negativ, plata nu se restituie. Fiecare încercare ulterioară la examenul de calificare este însoţită de achitarea plăţii.
    32. Examenele se desfăşoară conform programului de examinare, aprobat de către Ministerul Finanţelor, care se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi se plasează pe pagina web a Ministerului.
   33. Probele scrise se elaborează în baza programului de examinare în limbile de stat şi rusă şi se aprobă de către preşedintele Comisiei. Conţinutul programului de examinare şi a probelor periodic se reexaminează, ţinîndu-se cont de modificările şi completările operate în actele legislative şi normative.
    34. Probele pentru susţinerea examenului de calificare, în funcţie de disciplină, conţin pînă la 50 de întrebări, inclusiv pînă la 10 probleme practice, cu indicarea grilei de evaluare pentru fiecare întrebare a probei, precum şi semne de protecţie.
    35. Întrebările sub formă de test vor avea nu mai puţin de trei răspunsuri din care pretendentul alege un singur răspuns corect prin bifarea acestuia. După ce a bifat o variantă a răspunsului pretendentul nu are dreptul să-şi modifice opţiunea. În cazul în care a fost bifată mai mult decît o variantă, se consideră că candidatul a răspuns greşit la întrebare.
    36. Accesul pretendenţilor în sala de examen este permis cu 15 minute înainte de începerea examenului în baza buletinului de identitate, conform listei aprobate. În sala de examen pretendenţii sînt aşezaţi separat la mesele de lucru, conform listei aprobate pe care se va menţiona prezenţa fiecărui pretendent. Pretendenţii care au întîrziat la examen nu se admit în sala de examen şi se consideră ca neprezentaţi la examen. Pe toată durata desfăşurării examenului în sală au acces numai preşedintele şi secretarul Comisiei, precum şi observatorii desemnaţi pentru supravegherea desfăşurării examenului.
    37. În calitate de observatori la examene pot participa specialişti din cadrul ministerelor, serviciilor corespunzătoare, precum şi reprezentanţi ai asociaţiilor auditorilor, contabililor şi societăţilor de audit desemnaţi prin decizia preşedintelui Comisiei. Observatorii vor fi schimbaţi la fiecare examen şi/sau în cazul în care examenul se va desfăşura în două sau trei grupe la diferite ore în aceeaşi zi. În timpul examenului observatorii nu dau pretendenţilor nici o consultaţie, nu discută cu pretendenţii. Se interzice observatorilor intrarea în sălile de examen cu telefoane mobile, cărţi, ziare etc.
    38. În sala de examen secretarul Comisiei transmite observatorilor probele cu fişele de control (anexa nr.3 la prezentul Regulament) pentru repartizarea ulterioară a acestora pretendenţilor, conform disciplinei indicate în cererea de susţinere a disciplinei. Secretarul Comisiei anunţă ora începerii examenului şi ora la care expiră timpul programat pentru examen. Pretendenţii sînt preîntîmpinaţi despre expirarea timpului - prima dată cu 15 minute şi a doua oară cu 2 minute înainte de expirarea acestuia.
    39. După primirea probelor pretendentul indică data, ora desfăşurării examenului şi pune semnătura în partea de sus a fişelor de control, pe care apoi personal le îndoaie dublu şi se capsează de către observatori. În calitate de ciorne se vor utiliza foi cu semne de protecţie, eliberate de către Comisie. Utilizarea altor foi se interzice.
    40. Din momentul distribuirii probelor pretendenţii nu au dreptul să părăsească sala de examinare înainte de transmiterea probelor. În unele cazuri ieşirea din sală a     pretendenţilor se permite o singură dată, fiind însoţiţi de un observator. Timpul pierdut nu se recuperează.
    41. În timpul examenelor se interzice pretendenţilor să se folosească de materiale legislative şi instructive, literatură informaţională şi specială, telefoane mobile, precum şi să comunice cu alţi pretendenţi. Persoanele care au încălcat aceste cerinţe se înlătură din auditoriu şi se consideră că nu au susţinut examenul. Probele pretendenţilor eliminaţi sînt anulate cu menţiunea “pentru fraudă”. Încălcările comise se introduc în procesul-verbal al rezultatelor examenelor.
    42. La expirarea timpului acordat se încetează rezolvarea probei şi pretendentul o predă observatorilor în faza în care se află, împreună cu fişele de control, ciornele, fiind interzisă depăşirea timpului. Observatorii aplică pe partea I şi partea II a fişelor de însoţire un cod de identificare şi în continuare, pe toate filele probei de examinare.
    43. Partea I a fişei de control completată de observatori şi secretarul Comisiei, împreună cu partea capsată se separă de la borderoul de evaluare (partea II) prin tăiere în formă neregulată. Ulterior, acestea se pun în plic, se sigilează şi se transmit Secretarului Comisiei pentru a fi păstrate în safeu pînă la finalizarea evaluării probelor de către membrii Comisiei.
    44. Probele scrise împreună cu partea II a fişelor de control se transmit de către observatori secretarului Comisiei, conform procesului-verbal (anexa nr.8 la prezentul Regulament), în care se indică data întocmirii, numărul total de probe, denumirea disciplinelor, data desfăşurării examenului, încălcările care au avut loc, măsurile care au fost luate faţă de pretendenţii corespunzători, ora începerii şi ora expirării acestuia, precum şi semnăturile observatorilor.
    45. Ulterior, secretarul Comisiei transmite probele de examinare a pretendenţilor, împreună cu partea II a fişei de control membrilor Comisiei pentru efectuarea evaluării acestora, conform unui registru, în care se va indica numărul de ordine, denumirea disciplinei transmise pentru evaluare, codul de identificare a pretendentului, numele şi prenumele membrului Comisiei, data transmiterii probelor membrilor Comisiei spre examinare etc. (anexa nr. 6 la prezentul Regulament).
VI. Modul de evaluare a rezultatelor şi adoptarea deciziilor
    46. Fiecare probă scrisă se verifică de către doi membri ai Comisiei, independent unul de altul. Media generală a punctajului se determină prin raportul între suma punctajului acordat şi numărul membrilor care au participat la evaluarea probelor. În cazul în care diferenţa între punctajul acordat de cei doi membri ai Comisiei este mai mare de 10 puncte, probele se remit pentru evaluarea repetată. Dacă după evaluarea repetată diferenţa este iarăşi mai mare de 10 puncte, Comisia adoptă decizia definitivă privind acordarea punctajului.
    47. Probele scrise sînt apreciate cu 100 de puncte, probele care au fost constatate de Comisie ca fiind copiate sau predate după expirarea timpului rezervat se apreciază cu “0” puncte. Punctajul acumulat de către pretendent se indică de către membrul Comisiei în borderoul de evaluare, care este partea II a fişei de control.
    48. Examenul se consideră susţinut dacă pretendentul a acumulat cel puţin pentru:
    audit - 80 puncte;
    contabilitatea financiară - 80 puncte;
    contabilitatea de gestiune - 80 puncte;
    managementul financiar - 75 puncte;
    dreptul - 75 puncte;
    gestiunea tehnologiilor informaţionale şi a sistemelor computerizate - 70 puncte.
    49. După evaluarea probelor, pentru identificarea apartenenţei acestora, secretarul şi membrii Comisiei vor deschide plicul, se va decapsa partea de sus a fişei de control îndeplinită de pretendent, se va suprapune partea I cu partea II a fişei de control pentru a se verifica corectitudinea acestora, precum şi se va compara codul de identificare de pe partea I şi partea II a fişei de control şi de pe filele probei scrise.
    50. Rezultatele fiecărui examen se perfectează printr-un proces-verbal cu anexarea borderoului de examinare, întocmit în modul stabilit şi semnat de către preşedinte, secretar şi membrii Comisiei, implicaţi în procesul evaluării probelor.
    Pretendenţii vor fi înştiinţaţi în scris despre rezultatele fiecărui examen în termen de 10 zile după data perfectării procesului-verbal privind evaluarea probelor.
    51. Decizia asupra rezultatului examenului de calificare poate fi contestată în decurs de 24 de ore după obţinerea rezultatului. Rezultatul contestării se prezintă în decurs de două zile lucrătoare de la data depunerii cererii de contestare.
   În cazul dezacordului pretendentului cu rezultatul contestării Comisiei, secretarul va transmite probele pretendenţilor în decurs de 2 zile lucrătoare spre examinare Consiliului, cu rezultatele evaluării membrilor Comisiei. Numele şi prenumele pretendentului nu se va indica, pentru a nu fi permisă prevalarea asupra intereselor externe. Decizia Consiliului este definitivă.
    52. Probele scrise de către pretendenţi nu se restituie, dar se păstrează în dosarul personal al acestora, conform punctului 21 al prezentului Regulament. Acces la probe au numai pretendenţii care au depus contestare, membrii Comisiei, precum şi Consiliul.
    53. Pretendenţii care nu au susţinut examenul la unele discipline pot fi admişi să repete examenul prima dată - peste 6 luni şi a doua oară - peste un an, pentru disciplina nesusţinută, după încercarea anterioară, cu respectarea termenului limită de pînă la 3 ani, care începe să curgă din ziua în care candidatul a susţinut examenul la una din discipline.
    54. Pretendenţilor, care au susţinut cu succes examenele la toate disciplinele, li se conferă calificarea de “Auditor pentru auditul general”, cu eliberarea certificatului de calificare al auditorului (anexa nr. 4 la prezentul Regulament).
    55. Secretarul Comisiei prezintă Camerei de Licenţiere, în termen de 15 zile din data adoptării deciziei, lista persoanelor cărora li s-a eliberat certificatul de calificare, cu indicarea seriei şi numărului documentului de calificare, precum şi numărul şi data înregistrării lui.
VII. Eliberarea şi retragerea certificatului de calificare.
Suspendarea şi reluarea activităţii auditorului
    56. Certificatul de calificare pentru auditul general se eliberează de către Ministerul Finanţelor persoanelor care au susţinut examenul de calificare în termen de 15 zile din data adoptării deciziei de către Comisie (anexa nr. 7 la prezentul Regulament).
   57. Formularul certificatului de calificare al auditorului este un document de strictă evidenţă. Termenul de valabilitate al certificatului de calificare al auditorului este nelimitat.
    58. Înregistrarea numerelor certificatelor de calificare se efectuează în mod cronologic, separat pentru fiecare an de activitate a Comisiei într-un registru special. Numărul certificatului este format din 7 cifre, dintre care: două cifre - anul eliberării, două cifre - luna, şi ultimele trei cifre reprezintă numărul de rînd al auditorului din registrul întocmit conform punctului 12 lit.a) din prezentul Regulament.
    59. Certificatul de calificare al auditorului se retrage de către Consiliu în cazul în care:
    a) certificatul a fost primit la prezentarea unor documente false ori a fost depistată neautenticitatea datelor din documentele prezentate;
    b) titularul certificatului a încălcat cerinţele de instruire profesională continuă;
    c) în privinţa titularului certificatului a fost pronunţată o sentinţă definitivă şi irevocabilă de condamnare pentru infracţiune legată de activitatea profesională.
    Constatarea cazurilor indicate se efectuează prin intermediul Serviciului de control şi verificare din cadrul Consiliului.
    60. Decizia de retragere a certificatului de calificare al auditorului se aduce la cunoştinţa titularului de către Consiliu în termen de 5 zile de la data emiterii. Decizia este executorie după expirarea a 30 zile de la data comunicării. Secretarul Comisiei în termen de 15 zile după expirarea termenului de executare a deciziei de retragere a certificatului de calificare al auditorului prezintă Camerei de Licenţiere lista auditorilor cărora li s-a retras certificatul de calificare, cu indicarea seriei şi numărului documentului de calificare.
    61. Auditorul, cărui i s-a retras certificatul de calificare, este în drept să atace hotărîrea în instanţa de judecată, conform legislaţiei în vigoare.
    62. Persoana căreia i s-a retras certificatul de calificare conform punctului 59 lit. a) din prezentul Regulament, este în drept să susţină examenul de calificare peste 5 ani din data emiterii deciziei de retragere a certificatului, iar conform punctului 59 lit. b) şi c) - peste 6 luni după înlăturarea încălcărilor comise sau după executarea sentinţei.
    63. Retragerea certificatului de calificare al auditorului atrage după sine radierea auditorului din Registrul de stat al auditorilor. Certificatele de calificare retrase se restituie secretarului Comisiei. Lista persoanelor cărora li s-a retras certificatele de calificare se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi se plasează pe pagina web a Ministerului Finanţelor.
    64. Activitatea auditorului se suspendă automat în cazul în care acesta deţine o funcţie publică incompatibilă, conform legislaţiei, cu exercitarea funcţiei de auditor. În cazul respectiv persoana va înştiinţa, în termen de 30 de zile, Consiliul despre apariţia situaţiei de incompatibilitate. La dispariţia situaţiei de incompatibilitate persoana este în drept să-şi reia activitatea de auditor, cu condiţia respectării prevederilor punctului 75 al prezentului regulament.
VIII. Modul ţinerii Registrului de stat al auditorilor
    65. Pentru evidenţa eliberării certificatelor de calificare se întocmeşte Registrul de stat al auditorilor care se ţine în limba de stat, în formă manuală şi în formă electronică, şi se actualizează în funcţie de modificările intervenite.
    66. Registrul de stat al auditorilor cuprinde:
    a) numărul curent al înscrierii;
    b) numele şi prenumele auditorului;
    c) seria, numărul şi data eliberării certificatului de calificare al auditorului;
    d) date privind instruirea profesională;
    e) date privind încetarea activităţii auditorului;
    f) date privind suspendarea activităţii auditorului;
    g) date privind retragerea certificatului de calificare al auditorului;
    h) date din buletinul de identitate (seria, numărul, data şi oficiul emitent);
    i) denumirea, sediul şi numărul de telefon al societăţii de audit, al auditorului întreprinzător individual în care îşi desfăşoară activitatea auditorul;
    j) apartenenţa auditorului la o asociaţie a auditorilor, contabililor.
    67. Dacă datele stipulate în punctul 66 s-au modificat, cu excepţia lit. a) şi c), auditorul trebuie sa informeze Ministerul Finanţelor şi să prezinte acestuia, în termen de 30 de zile de la data modificării, copii de pe documentele confirmative pentru actualizarea informaţiei în Registrul de stat al auditorilor.
    68. Extrasul din Registrul de stat al auditorilor, care va cuprinde informaţia prevăzută de lit.b) şi c) ale punctului 66 se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, după caz, dar nu mai rar de 2 ori pe an, şi se plasează pe pagina web a Ministerului Finanţelor.
    69. Pentru ţinerea Registrului de stat al auditorilor şi actualizarea informaţiei din el, Banca Naţională a Moldovei şi Comisia Naţională a Pieţei Financiare prezintă, semestrial, Ministerului Finanţelor informaţia stipulată la punctul 66 lit. b), c) şi g) din prezentul Regulament.
IX. Eliberarea duplicatului certificatului de calificare
    70. Temei pentru eliberarea duplicatului certificatului de calificare serveşte pierderea, deteriorarea sau distrugerea acestuia. Confirmare privind pierderea certificatului de calificare serveşte avizul de pierdere publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    71. Pentru eliberarea duplicatului se percepe o plată în mărime de 15% de la tariful stabilit de Guvern pentru susţinerea examenului de calificare pentru o disciplină.
    72. În caz de pierdere, deteriorare sau distrugere a certificatului, titularul acestuia este obligat să depună în adresa preşedintelui Comisiei următoarele documente:
    a) cerere de eliberare a duplicatului certificatului de calificare cu indicarea cauzei;
    b) copia ordinului de plată sau chitanţa la dispoziţia de încasare care confirmă achitarea plăţii pentru eliberarea duplicatului;
    c) copia anunţului despre pierderea certificatului din Monitorul Oficial;
    d) copia buletinului de identitate cu prezentarea originalului;
    e) două fotografii cu dimensiunea 3x4cm.
    73. Duplicatul certificatului de calificare se eliberează în termen de 20 de zile din data adoptării deciziei Comisiei.
X. Instruirea profesională continuă a auditorilor
    74. Instruirea profesională continuă a auditorilor se efectuează în scopul menţinerii şi ridicării nivelului de cunoştinţe şi aptitudinilor profesionale pe care le au auditorii.
    75. Auditorul este obligat în fiecare an, începînd cu anul următor după anul primirii certificatului de calificare al auditorului, să-şi ridice nivelul de calificare (nu mai puţin de 40 de ore academice) în organizaţiile şi instituţiile cu instruire profesională continuă.
    76. Instruirea profesională continuă a auditorilor se efectuează conform programelor anuale elaborate de către organizaţiile şi instituţiile cu instruire profesională continuă a auditorilor, aprobate de Ministerul Educaţiei şi Tineretului. Programele vor conţine aspecte privind auditul general, auditul companiilor de asigurare, auditul instituţiilor financiare, auditul participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare (cu indicarea numărului corespunzător de ore academice, duratei, perioadei, locului instruirii şi regimului de lucru).
    77. Auditorilor, care au urmat cursurile de instruire profesională continuă şi au susţinut probele de instruire, li se eliberează certificate corespunzătoare privind instruirea profesională continuă.
    78. Organizaţiile şi instituţiile cu instruire profesională continuă, în termen de 15 zile din data desfăşurării cursurilor de instruire profesională, prezintă secretarului Comisiei pe suport de hîrtie, inclusiv în formă electronică, informaţia privind instruirea profesională continuă a auditorilor, cu indicarea următoarelor date:
    a) denumirea organizaţiei şi instituţiei cu instruire profesională;
    b) sediul, numărul de telefon, conducătorul acesteia;
    c) numele şi prenumele profesorilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul instruirii profesionale continue a auditorilor;
    d) seria, numărul şi data eliberării licenţei pentru desfăşurarea activităţii de instruire;
    e) numele şi prenumele auditorului;
    f) numărul şi data eliberării certificatului;
    g) domeniul pentru care auditorii deţin certificate de calificare, cu indicarea numărului de ore frecventate de auditor.
    79. Registrul organizaţiilor şi instituţiilor cu instruire profesională continuă se ţine de Secţia audit şi informaţii a Ministerului Finanţelor în limba de stat, în forma electronică şi se actualizează în funcţie de modificările intervenite.
    80. Controlul asupra procesului de instruire profesională continuă a auditorilor se organizează de către Consiliu.
XI. Modalitatea de obţinere a certificatului de calificare
al auditorului instituţiilor financiare, al auditorului companiilor de asigurare şi al
auditorului participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare
    81. Pentru obţinerea certificatului de calificare al auditorului instituţiilor financiare, al auditorului companiilor de asigurare şi al auditorului participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, pretendenţii susţin examene şi primesc certificatele de calificare corespunzătoare la organele abilitate respective numai după susţinerea examenului şi primirea certificatului de calificare al auditorului pentru auditul general. Certificatul de calificare al auditorului instituţiilor financiare se eliberează de către Banca Naţională a Moldovei, iar certificatul de calificare al auditorului companiilor de asigurare şi al auditorului participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare de către Comisia Naţională a Pieţei Financiare, conform cerinţelor de certificare stabilite de către acestea.
    82. Examenul pentru obţinerea certificatului de calificare al auditorului instituţiilor financiare, al auditorului companiilor de asigurare şi al auditorului participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare se desfăşoară în baza programului de examinare şi cerinţelor, aprobate de către organele abilitate respective.
    83. Formularul certificatului de calificare al auditorului instituţiilor financiare, al auditorului companiilor de asigurare şi al auditorului participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare este un document de strictă evidenţă şi se aprobă de către organele abilitate respective.
    anexa nr.1
    anexa nr.1
anexa nr.2
    anexa nr.2
anexa nr.3
    anexa nr.3
anexa nr.4
    anexa nr.4
anexa nr.5
    anexa nr.5
Anexa nr. 6-9
la Hotărîrea Guvernului nr.1450
din 24 decembrie 2007
COMPONENŢA NOMINALĂ
a Comisiei de certificare de pe lîngă Ministerul Finanţelor
    Chicu Ion              - viceministru al finanţelor, preşedinte
                                   al Comisiei de certificare
    Grigoroi Lilia         - doctor în economie, conferenţiar uni­ver­sitar,
                                   şef Catedră con­ta­bilitate, Academia de Studii
                                  Eco­­nomice din Moldova, vicepre­şedinte al Comisiei
    Vizir Ala                - consultant al Secţiei audit şi informaţii,
                                   Ministerul Finanţelor,
                                  secretar al Comisiei
Membrii Comisiei:
    Certan Anastasia       - doctor în economie, şef al Direcţiei politica
                                        fiscală, Ministerul Finanţelor
    Barbăneagră Victor   - lector superior universitar, Catedra
                                       contabilitate şi audit, Academia de
                                       Studii Economice din Moldova, auditor
    Cechina Ecaterina       - doctor în economie, conferenţiar universitar,
                                       Catedra contabilitate şi audit,
                                       Academia de Studii Economice din Moldova
    Gavriliuc Ludmila       - doctor în economie, conferenţiar universitar,
                                       Catedra analiza activităţii economico-financiară,
                                       Academia de Studii Economice din Moldova,
                                       contabil practician certificat
    Martin Cristina            - doctor în drept, lector la Catedra
                                        drep­tul antreprenoriatului, Uni­ver­sitatea de
                                        Stat din Moldova
    Băieşu Aurel              - doctor în drept, conferenţiar universitar,
                                       Catedra drept internaţional şi drept
                                       al relaţiilor economice externe,
                                       Universitatea de Stat din Moldova
    Ciorbă Dumitru         - lector superior, Catedra auto­matică
                                       şi tehnologii informaţionale, Universitatea
                                        Tehnică a Moldovei