*HGC128/2008 Versiunea originala
ID intern unic:  334483
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 128
din  08.02.2008
cu privire la Consiliul consultativ pe lîngă
Ministerul Finanţelor
Publicat : 15.02.2008 în Monitorul Oficial Nr. 32-33     art Nr : 179
    În temeiul Legii contabilităţii nr.113-XVI din 27 aprilie 2007 şi în scopul realizării acţiunilor pentru dezvoltarea continuă şi perfecţionarea contabilităţii, precum şi în scopul aplicării practicii internaţionale în domeniu, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se instituie Consiliul consultativ pe lîngă Ministerul Finanţelor.
    2. Se aprobă:
    componenţa nominală a Consiliului consultativ pe lîngă Ministerul Finanţelor, conform anexei nr.1;
    Regulamentul Consiliului consultativ pe lîngă Ministerul Finanţelor, conform anexei nr.2;
    Acordul personal al membrului Consiliului consultativ pe lîngă Ministerul Finanţelor, conform anexei nr.3.
    3. La data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.849 din 28 iulie 2006 “Cu privire la Consiliul metodologic consultativ pentru evidenţa contabilă în economia naţională şi instituţiile publice pe lîngă Ministerul Finanţelor” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.126-130, art.915).

    Prim-ministru                                                           Vasile TARLEV

    Contrasemnează:
    Ministrul finanţelor                                                  Mihail Pop

    Nr. 128. Chişinău, 8 februarie 2008.

Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr. 128
din 8 februarie 2008

COMPONENŢA NOMINALĂ
a Consiliului consultativ  pe lîngă Ministerul Finanţelor
    Chicu Ion                    - viceministru al finanţelor,
                                        preşedinte al Consiliului consultativ 

    Zabolotnîi Natalia        - director al Departamentului buget, finanţe şi
                                         contabilitate, contabil-şef,
                                         Banca Naţională a Moldovei

    Ţurcan Viorel              - doctor habilitat în economie, profesor universitar,
                                        decan al Facultăţii Contabilitate şi Audit,
                                        Academia de Studii Economice din Moldova

    Bucur Vasile                - doctor habilitat în economie, profesor universitar,
                                         Academia de Studii Economice din Moldova

    Nederiţa Alexandru      - doctor în economie, profesor universitar,
                                         Academia de Studii Economice din Moldova

    Frecăuţan Alexandru    - doctor habilitat în economie, profesor universitar,
                                         şef al Catedrei evi­denţa contabilă şi audit,
                                         Uni­versitatea Agrară de Stat din Moldova

    Luchian Ivan                 - doctor în economie, vicedirector,
                                          Institutul de Economie, Finanţe şi Statistică

    Grecu Mihail                 - şef al Comitetului Executiv al unităţii teritoriale
                                          autonome Găgăuzia (Gagauz-Yeri)

    BabĂlĂu Ruslan           - doctor în economie, conferenţiar universitar,
                                         Institutul Internaţional de Management

    Zlatina Natalia               - doctor în economie, lector, Asociaţia Contabililor
                                          şi Auditorilor Profesionişti din Moldova

    Vitiuc Ana                     - doctor în economie, auditor, Compania
                                         “KPMG Moldova” S.R.L.

    Gherman Vasile            - director general adjunct pentru finanţe,
                                         contabil-şef al S.A. “Floare-Carpet”

    Eremia Iraida                - director financiar, ICS “Endava”
                                          S.R.L., Chişinău

    Nani Mihail                   - doctor în economie, conferenţiar universitar,
                                          Academia de Studii Economice din Moldova

    GonŢa Raisa                - contabil-şef, NFC “Moldfactor”
    Platon Svetlana             - doctor în economie, contabil-şef al Unităţii consolidate
                                           pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor
                                          în agricultură finanţate de Banca Mondială

    Codreanu Maria           - contabil-şef adjunct, S.A. “Ionel”
    Prisacar Tatiana            - director al Companiei de consulting şi audit
                                          “Audit Spectru Servicii” S.R.L.

    Foalea Lidia                 - şef adjunct al Direcţiei metodologia evidenţei
                                          contabile şi audit, şef al Secţiei metodologia şi
                                          dirijarea evidenţei contabile, Ministerul Finanţelor


Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 128
din 8 februarie 2008

REGULAMENTUL
cu privire la Consiliul consultativ pe lîngă Ministerul Finanţelor 
I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul Regulament stabileşte statutul, modul de desemnare, precum şi activitatea membrilor Consiliului consultativ pe lîngă Ministerul Finanţelor (în continuare - Consiliul consultativ).
    2. Consiliul consultativ este instituit ca organ consultativ pentru examinarea proiectelor actelor normative în domeniul contabilităţii, inclusiv a proiectelor standardelor, planului general de conturi contabile, regulamentelor, instrucţiunilor, indicaţiilor metodice, regulilor şi comentariilor, în problemele ţinerii contabilităţii şi raportării financiare, cu scopul de a antrena specialişti calificaţi din instituţiile de cercetări ştiinţifice, din instituţiile de învăţămînt superior cu profil economic, din ministere, alte autorităţi administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale, precum şi din cadrul entităţilor.
    3. În activitatea sa, Consiliul consultativ se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, Legea contabilităţii, de alte acte legislative şi normative în vigoare, precum şi de prezentul Regulament.
II. Obiectivele şi sarcinile Consiliului consultativ
    4. Consiliul consultativ îşi desfăşoară activitatea avînd drept obiectiv asigurarea perfecţionării sistemului contabilităţii şi raportării financiare.
    5. Consiliul consultativ are următoarele sarcini:
    contribuirea la realizarea Programului de stat de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate, prin elaborarea standardelor naţionale de contabilitate în sectorul public (în continuare - S.N.C.S.P.) şi elaborarea în continuare a standardelor naţionale de contabilitate (în continuare - S.N.C.) în baza standardelor internaţionale;
    examinarea proiectelor S.N.C., S.N.C.S.P., Planului general de conturi contabile, regulamentelor, instrucţiunilor, indicaţiilor metodice, regulilor şi comentariilor, altor acte normative ce reglementează ţinerea contabilităţii şi întocmirea rapoartelor financiare;
    promovarea şi acceptarea spre aplicare a unui set unic de S.N.C., S.N.C.S.P. de calitate înaltă, inteligibile şi cu un caracter executoriu, prin care se va stabili ca rapoartele financiare şi alte rapoarte să conţină informaţii calitative, transparente şi comparabile, astfel încît utilizatorii să aibă posibilitate să-şi fundamenteze deciziile economice;
    depistarea contradicţiilor şi recomandarea soluţiilor optime pentru realizarea corespunderii S.N.C., S.N.C.S.P. cu standardele internaţionale;
    înaintarea spre examinare a proiectelor de regulamente, instrucţiuni, indicaţii metodice, reguli şi comentarii din domeniul contabilităţii şi raportării financiare, coordonate în modul stabilit;
    examinarea propunerilor parvenite de la ministere, alte autorităţi administrative centrale, autorităţile administraţiei publice locale, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Banca Naţională a Moldovei, instituţiile publice şi entităţi cu privire la perfecţionarea contabilităţii şi a modului de întocmire a registrelor contabile (cu excepţia entităţilor care aplică Standardele Internaţionale de Raportare Financiară);
    examinarea şi acceptarea modului, formelor de întocmire şi prezentare a rapoartelor specifice, solicitate şi întocmite de Banca Naţională a Moldovei, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, autorităţile administraţiei publice locale, precum şi alte organe împuternicite de legislaţie, pentru anumite scopuri, inclusiv pentru supraveghere prudenţială, suplimentar cerinţelor prevăzute de standardele de contabilitate;
    examinarea modelelor de documente primare, registrelor contabile, rapoartelor financiare şi normelor metodologice de întocmire şi utilizare a acestora;
    examinarea problemelor parvenite de la entităţi ce ţin de perfecţionarea formelor de organizare şi a metodelor de ţinere a contabilităţii;
   acordarea ajutorului consultativ la implementarea actelor legislative, standardelor de contabilitate şi altor acte normative aferente ţinerii contabilităţii şi întocmirii rapoartelor financiare;
    soluţionarea altor probleme ce ţin de perfecţionarea contabilităţii şi raportării financiare în Republica Moldova şi care necesită o examinare colegială.
III. Drepturile şi obligaţiile membrilor
Consiliului consultativ

    6. Membrii Consiliului consultativ au dreptul:
   să prezinte Ministerului Finanţelor propuneri privind perfecţionarea cadrului normativ al Republicii Moldova în partea ce ţine de domeniul contabilităţii şi raportării financiare;
    să participe la elaborarea S.N.C., S.N.C.S.P., Planului general de conturi contabile, regulamentelor, instrucţiunilor, indicaţiilor metodice, regulilor şi comentariilor din domeniul contabilităţii şi altor acte normative;
   să participe la elaborarea formelor de documente primare, registrelor contabile, rapoartelor financiare şi normelor metodologice privind întocmirea şi prezentarea acestora;
    să conlucreze  cu organizaţiile internaţionale în problemele din domeniul contabilităţii şi raportării financiare.
    7. Membrii Consiliului consultativ sînt obligaţi:
    să participe la şedinţele Consiliului consultativ;
    să efectueze o analiză a existenţei contradicţiilor dintre legislaţia Republicii Moldova în domeniul contabilităţii şi raportării financiare şi cerinţele standardelor internaţionale şi să prezinte organului autorizat propunerile ce se impun;
   să prezinte secretarului Consiliului consultativ în scris sau în formă electronică  avize, care vor include obiecţiile şi propunerile asupra proiectelor actelor normative transmise spre examinare;
    să prezinte Secretarului Consiliului consultativ informaţia cu privire la datele personale (adresa poştală, adresa electronică, numerele telefoanelor de contact, precum şi copiile buletinului de identitate).
IV. Criteriile de desemnare a membrilor
 Consiliului consultativ

    8. Componenţa Consiliului consultativ se confirmă o dată la doi ani de către Guvern, la propunerea Ministerului Finanţelor.
    9. Membrii Consiliului consultativ nu pot reprezenta interesele regionale, de ramură, de grup sau ale entităţilor, ci trebuie să se călăuzească de principiul desfăşurării activităţii în interes public.
   10. Din Consiliul consultativ fac parte reprezentanţi ai ramurilor de bază ale economiei naţionale, Ministerului Finanţelor, Băncii Naţionale a Moldovei, altor autorităţi administrative centrale, autorităţilor administraţiei publice locale, altor instituţii publice şi mediului academic, dintre care cel puţin 50% deţin titluri ştiinţifice şi profesionale de specialitate.
    11. Criteriile obligatorii de desemnare a membrilor Consiliului consultativ sînt următoarele:
    studii superioare în domeniul economico-financiar;
    lipsa antecedentelor penale nestinse;
    vechime în muncă de cel puţin cinci ani în domeniul economico-financiar;
    cunoaşterea contabilităţii şi raportării financiare;
    posedarea limbii de stat;
    capacitatea de a formula explicit verbal  şi în scris obiecţiile şi propunerile incluse pe ordinea de zi a şedinţei.
    12. Retragerea  calităţii de membru al Consiliului consultativ are loc în legătură cu expirarea termenelor stabilite la punctul 8 al prezentului Regulament, precum şi în caz de:
    cerere a organului (instituţiei, entităţii) care a înaintat candidatura;
    cerere personală a membrului Consiliului consultativ privind retragerea benevolă;
    neparticipare la 5 şedinţe consecutiv din motive neobiective sau în lipsa motivelor;
    deces al membrului Consiliului consultativ.
V. Modalitatea de activitate a
Consiliului consultativ

    13. Consiliul consultativ este condus de preşedintele Consiliului consultativ (în continuare - preşedinte), care are un vicepreşedinte desemnat din membrii Consiliului consultativ.
    14. Preşedintele este viceministru al finanţelor. În absenţa preşedintelui, funcţiile acestuia sînt exercitate de către vicepreşedinte.
    15. Problemele ce ţin de organizarea activităţii Consiliului consultativ se pun în sarcina secretarului Consiliului consultativ (în continuare - secretar), ales la propunerea preşedintelui din membrii Consiliului consultativ.
   16. Vicepreşedintele şi secretarul Consiliului consultativ sînt aleşi pe un termen de 2 ani. Una şi aceeaşi persoană poate fi aleasă pentru cel mult două termene consecutive.
    17. Consiliul consultativ îşi desfăşoară activitatea în baza planului de lucru al Ministerului Finanţelor cu referinţă la domeniul contabilităţii şi raportării financiare.
    18. Data, ora şi ordinea de zi a şedinţei se stabilesc de către preşedinte. Şedinţele extraordinare se stabilesc de preşedintele sau vicepreşedintele Consiliului consultativ.
    19. Şedinţele sînt deliberative, dacă la ele este prezentă majoritatea membrilor Consiliului consultativ.
    20. Nu se admite delegarea votului, iar membrii Consiliului consultativ nu pot numi alte persoane pentru a fi înlocuite în cadrul şedinţelor.
   21. Deciziile ce ţin de problemele examinate se adoptă cu o  majoritate simplă a voturilor membrilor care participă la şedinţa Consiliului consultativ şi a voturilor prezentate de către membrii care nu sînt prezenţi în şedinţă prin buletinul de vot, aprobat de Ministerul Finanţelor.
    22. Buletinul de vot se prezintă în cazul în care membrul Consiliului consultativ nu poate participa la şedinţa Consiliului din motive obiective, cum ar fi: aflarea în concediu de odihnă sau medical, în caz de deplasare în interes de serviciu, activitate într-o altă localitate. Buletinul de vot se prezintă preşedintelui sau secretarului Consiliului consultativ pînă la începerea şedinţei Consiliului şi trebuie să conţină:
    ordinea de zi a şedinţei Consiliului consultativ;
    ora şi data la care urmează a fi prezentat  buletinul de vot;
    expunerea succintă a deciziilor puse la vot;
    variantele de vot pentru fiecare chestiune inclusă pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului consultativ, exprimate prin cuvintele “Pentru”, “Contra”, “Abţinut”;
    explicarea modului de votare (întocmirea buletinului de vot) a fiecărei chestiuni incluse pe ordinea de zi.
    În cazul lipsei avizului din partea membrului Consiliului consultativ pînă la începerea şedinţei Consiliului, informaţia remisă se consideră coordonată şi acceptată fără obiecţii.
    23. La şedinţele Consiliului consultativ pot participa persoanele invitate, inclusiv specialişti calificaţi în domeniul contabilităţii, precum şi conducătorii serviciilor contabile ale ministerelor, altor autorităţi administrative centrale şi autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiilor financiare din Republica Moldova care nu sînt membri ai Consiliului consultativ.
    24. Ordinea de zi, materialele şedinţei curente şi buletinul de vot se prezintă membrilor Consiliului consultativ cu cel puţin 5 zile pînă la convocarea şedinţei.
   25. Responsabil pentru conţinutul materialelor transmise spre examinare este executorul acestora. Materialele pentru şedinţă sînt pregătite în prealabil în formă de comunicări succinte, cu propuneri vizînd chestiunile examinate.
    26. În baza materialelor menţionate la punctul 24 al prezentului Regulament, secretarul pregăteşte setul de documente cu  ordinea de zi şi lista persoanelor invitate la şedinţa Consiliului pentru a fi transmise membrilor Consiliului consultativ.
    27. Excluderea chestiunii incluse pe ordinea de zi sau amînarea acesteia pentru altă şedinţă se efectuează de preşedinte, cu informarea membrilor Consiliului consultativ cu cel mult 3 zile pînă la data şedinţei Consiliului consultativ.
    28. La încheierea dezbaterilor asupra fiecărei probleme, preşedintele sau vicepreşedintele face o scurtă analiză a celor expuse, prezentînd rezumatul şi concluziile privind deciziile ce urmează a fi adoptate, şi le pune la vot.
    29. Fiecare membru al Consiliului consultativ are dreptul la un vot exprimat.
    30. Secretarul, în termen de 7 zile lucrătoare din data cînd a avut loc şedinţa, întocmeşte un proces-verbal al şedinţei Consiliului consultativ, indicînd deciziile membrilor privind chestiunile examinate. Procesul-verbal se prezintă preşedintelui sau vicepreşedintelui spre aprobare.
    31. Procesul-verbal al şedinţei Consiliului consultativ va include:
    data, ora şi locul desfăşurării şedinţei Consiliului consultativ;
    date despre persoanele care participă la şedinţa Consiliului consultativ;
    date despre persoanele care nu participă la şedinţa Consiliului consultativ şi care au prezentat buletinul de vot;
    ordinea de zi a şedinţei Consiliului consultativ;
    discursurile persoanelor care participă la şedinţele Consiliului consultativ;
    propunerile prezentate în buletinele de vot transmise de către membrii Consiliului consultativ care nu s-au prezentat în şedinţa Consiliului;
    deciziile adoptate;
    altă informaţie aferentă deciziei membrilor Consiliului consultativ.
    32. Procesele-verbale ale şedinţelor Consiliului consultativ se înregistrează în ordine cronologică pentru un an calendaristic.
    33. Procesele-verbale pe suport de hîrtie se păstrează la secretar în conformitate cu Indicatorul documentelor-tip şi al termenelor lor de păstrare pentru organele administraţiei publice, pentru instituţiile, organizaţiile şi întreprinderile Republicii Moldova, aprobat prin ordinul directorului Serviciului de Stat de Arhivă al Republicii Moldova nr.3 din 3 decembrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare.
    34. Secretarul este responsabil pentru plenitudinea şi corectitudinea informaţiei indicate în procesul-verbal.
   35. Obiecţiile şi propunerile expuse de către membrii Consiliului consultativ şi deciziile adoptate se transmit subdiviziunilor Ministerului Finanţelor. Proiectele actelor normative aprobate de Consiliul consultativ se prezintă Colegiului Ministerului Finanţelor sau autorităţilor administrative centrale şi autorităţilor administraţiei publice locale spre examinare şi aprobare, în modul stabilit de legislaţie.
   36. Anual, pentru totalizarea activităţii Consiliului consultativ, secretarul întocmeşte un raport despre lucrul executat, care se aprobă de preşedintele Consiliului consultativ şi se plasează pe pagina oficială a Ministerului Finanţelor în reţeaua Internet.
   37. Activitatea Consiliului consultativ, măsurile îndreptate spre realizarea sarcinilor atribuite membrilor Consiliului, inclusiv remunerarea acestora pentru participarea la şedinţe, pentru expertiza, recenzarea şi examinarea proiectelor actelor normative în domeniul contabilităţii, precum şi examinarea problemelor parvenite de la entităţi ce ţin de aspectele contabile se va efectua în baza devizului de cheltuieli al Ministerului Finanţelor, conform prevederilor Hotărîrii Guvernului nr. 222 din 28 aprilie 1993 “Cu privire la retribuirea muncii specialiştilor încadraţi în procesul de atestare a cadrelor ştiinţifice şi didactice, a membrilor Comisiei Medicamentului, a membrilor consiliilor metodologice consultative pentru evidenţa contabilă în economia naţională şi instituţiile bugetare şi ai altor comisii de experţi”, cu modificările şi completările ulterioare.
VI. Încetarea activităţii Consiliului consultativ
    38. Consiliul consultativ îşi încetează activitatea la decizia Guvernului.

Anexa nr. 3
la Hotărîrea Guvernului nr. 128
din 8 februarie 2008
ACORD PERSONAL
al membrului Consiliului consultativ  pe lîngă Ministerul Finanţelor

    Eu, subsemnatul(a)________________________________, dau acordul personal să devin membru al Consiliului consultativ pe lîngă Ministerul Finanţelor.
    Am luat cunoştinţă de drepturile şi obligaţiile membrului Consiliului consultativ pe lîngă Ministerul Finanţelor, aprobate prin Hotărîrea Guvernului “Cu privire la Consiliul consultativ pe lîngă Ministerul Finanţelor” şi despre remunerarea care se efectuează în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.222 din 28 aprilie 1993 “Cu privire la retribuirea muncii specialiştilor încadraţi în procesul de atestare a cadrelor ştiinţifice şi didactice, a membrilor Comisiei Medicamentului, a membrilor consiliilor metodologice consultative pentru  evidenţa contabilă în economia naţională şi instituţiile bugetare şi altor comisii de experţi”, cu modificările şi completările ulterioare.

    “___” ______________ 200__                                                               _________________
                 (data întocmirii)                                                                                   (semnătura)
    _________________________
    Notă: Prezentul Acord personal se aduce, în mod obligatoriu, la cunoştinţă şi se aprobă de conducătorul entităţii din subdiviziunea căruia face parte  membrul Consiliului consultativ pe lîngă Ministerul Finanţelor prin aplicarea semnăturii acestuia şi ştampilei entităţii, pentru evitarea neclaritărilor aferente participării persoanei nominalizate la şedinţele Consiliului.