*HGC691/2009 Versiunea originala
ID intern unic:  335329
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 691
din  17.11.2009
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, structurii şi
efectivului-limită ale aparatului central al acestuia
Publicat : 20.11.2009 în Monitorul Oficial Nr. 166-168     art Nr : 769
    În conformitate cu art. 10 şi art.24 din Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.131-133, art.1018), cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărîrea Guvernului nr. 597 din 21 octombrie 2009 “Privind unele măsuri de executare a Legii nr.21-XVIII din 18 septembrie 2009” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.157, art.663), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, conform anexei nr.1;
    Structura aparatului central al Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, conform anexei nr.2;
    Lista instituţiilor din subordinea Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, conform anexei nr.3.
    2. Se stabileşte efectivul-limită al aparatului central al Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei în număr de 108 unităţi şi personal tehnic – 3 unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii conform legislaţiei în vigoare.
    3. Se permite Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei de a avea trei viceminiştri şi un Consiliu colegial format din 13 membri, a cărui componenţă nominală se aprobă de Guvern.
    4. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.4.

    PRIM-MINISTRU                                      Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                     Valeriu Lazar
    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                                         Valentina Buliga
    Ministrul finanţelor                                     Veaceslav Negruţa

    Nr. 691. Chişinău, 17 noiembrie 2009.

Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr.691
din  17 noiembrie 2009
REGULAMENTUL
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii,
Protecţiei Sociale şi Familiei 
 Capitolul I. Dispoziţii generale
    1. Domeniul de aplicare
    Prezentul Regulament stabileşte modul de organizare şi funcţionare a Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.
    2. Statutul juridic al Ministerului
    Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei  (în continuare – Ministerul) este organul central de specialitate al administraţiei publice, subordonat Guvernului, care este abilitat să elaboreze, promoveze şi să asigure     realizarea politicii statului în următoarele domenii:
    raporturi de muncă;
    retribuirea muncii;
    sănătatea şi securitatea în muncă;
    dezvoltarea resurselor umane şi ocuparea forţei de muncă, inclusiv orientarea şi formarea profesională a  populaţiei;
    migraţia forţei de muncă;
    demografie;
    parteneriat social;
    asigurări sociale;
    asistenţă socială;
    protecţia socială a persoanelor cu disabilităţi;
    protecţia familiei şi a drepturilor copilului;
    asigurarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi;
    prevenirea violenţei în familie şi în bază de gen;
    prevenirea traficului de fiinţe umane;
    recepţionarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova.
    Ministerul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa, precum şi de conturi trezoreriale.
    3. Cadrul legal de activitate a Ministerului
    Ministerul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia şi legile Republicii Moldova, cu decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, cu alte acte normative, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi cu prevederile prezentului Regulament.
    În relaţiile cu persoanele fizice şi juridice, cu autorităţile oficiale ale statelor străine Ministerul acţionează în limitele competenţelor atribuite prin lege.
    Pentru realizarea obiectivelor politicii statului în domeniile de competenţă, în subordinea Ministerului funcţionează organe centrale ale administraţiei publice, instituţii şi organizaţii.
Capitolul II. Misiunea, funcţiile de bază,
atribuţiile şi drepturile Ministerului

    4. Misiunea Ministerului
    Ministerul are misiunea de a asigura realizarea prerogativelor constituţionale ale Guvernului privind elaborarea, promovarea şi realizarea politicii statului în domeniile enumerate la pct. 2 al prezentului Regulament, avînd ca obiective finale asigurarea unui nivel de trai decent al populaţiei, pacea şi securitatea socială.
    5. Funcţiile de bază ale Ministerului
    În vederea realizării misiunii sale, Ministerului îi revin următoarele funcţii de bază:
    1) elaborarea şi promovarea politicii naţionale în domeniul muncii şi protecţiei sociale cu stabilirea obiectivelor strategice de dezvoltare;
    2) asigurarea cadrului normativ necesar pentru realizarea obiectivelor strategice în domeniile sale de activitate, precum şi a compatibilităţii acestuia cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte şi cu legislaţia comunitară;
    3) planificarea strategică, analiza, monitorizarea şi evaluarea politicilor elaborate, examinarea multilaterală a impactului social, economic, financiar al acestora;
    4) asigurarea corespunderii politicilor elaborate cu strategiile şi programele naţionale şi racordarea politicilor existente la priorităţile şi necesităţile de integrare europeană;
    5) reglementarea, în condiţiile legii, a modului de organizare şi funcţionare a sistemului de protecţie socială;
    6) coordonarea şi asigurarea realizării politicilor, strategiilor şi programelor în domeniul muncii şi protecţiei sociale la nivel naţional, raional şi local prin prisma colaborării cu reprezentanţii autorităţilor  publice centrale şi locale, ai societăţii civile, precum şi cu mass-media din republică;
    7) gestionarea, în condiţiile legii, a programelor internaţionale de asistenţă financiară pentru susţinerea reformelor sistemului de protecţie socială a populaţiei şi pentru îmbunătăţirea calităţii asistenţei acordate;
    8) reprezentarea, în condiţiile legii, a Republicii Moldova în relaţiile cu Organizaţia Internaţională a Muncii, Organizaţia Internaţională pentru Migraţie, directoratele ramurale ale Consiliului Europei şi cu alte organisme internaţionale în domenii de interes.
    6. Atribuţiile Ministerului
    Ministerul are următoarele atribuţii:
    În domeniul raporturilor de muncă, retribuirii muncii, sănătăţii şi securităţii în muncă, precum şi a parteneriatului social:
    1) elaborează şi promovează proiecte de acte normative în domeniul raporturilor de muncă, retribuirii muncii, sănătăţii şi securităţii în muncă, precum şi al parteneriatului social, asigură corespunderea proiectelor elaborate cu prevederile concepţiilor, strategiilor, programelor şi planurilor naţionale;
    2) prezintă propuneri de perfecţionare a legislaţiei în domeniile sus-menţionate şi ajustare a acesteia la standardele internaţionale şi comunitare;
    3) asigură dirijarea metodologică a aplicării legislaţiei muncii şi a Clasificatorului ocupaţiilor din Republica Moldova;
    4) colaborează cu organizaţiile sindicale şi patronale în vederea dezvoltării parteneriatului social;
    5) participă la elaborarea, încheierea şi realizarea convenţiilor colective (nivel naţional) între Guvern, Patronate şi Sindicate;
    6) înregistrează convenţiile colective încheiate între partenerii sociali la nivel de ramură şi teritoriu;
    7) stabileşte relaţii de colaborare cu organele guvernamentale şi cu organizaţiile neguvernamentale din alte ţări privind soluţionarea problemelor muncii;
    8) prezintă propuneri privind ratificarea sau denunţarea Convenţiilor Organizaţiei Internaţionale a Muncii;
    9) întocmeşte rapoartele iniţiale şi periodice la Convenţiile Organizaţiei Internaţionale a Muncii ratificate de Republica Moldova şi le prezintă de sine stătător Biroului Internaţional al Muncii;
    10) întocmeşte rapoarte asupra aplicării prevederilor Cartei sociale europene revizuite şi le prezintă de sine stătător Secretariatului Cartei;
    11) controlează şi asigură respectarea prevederilor legislaţiei muncii şi Legii securităţii şi sănătăţii în muncă în ramurile economiei naţionale prin intermediul Inspecţiei Muncii;
    12) recepţionează, sistematizează şi analizează informaţia privind respectarea legislaţiei muncii, inclusiv a dispoziţiilor legale privind condiţiile de muncă şi de salarizare şi elaborează, în baza acesteia, prognozele şi recomandările necesare;
    13) examinează contestaţiile depuse împotriva măsurilor aplicate de Inspecţia Muncii.
    În domeniul dezvoltării resurselor umane şi ocupării forţei de muncă:
    1) elaborează şi promovează proiecte de acte normative în domeniul ocupării forţei de muncă;
    2) analizează şi prognozează evoluţia pieţei forţei de muncă, elaborează strategii şi programe naţionale de ocupare a forţei de muncă;
    3) prezintă Guvernului propuneri argumentate privind îmbunătăţirea structurii ocupării forţei de muncă pe ramurile economiei naţionale şi reducerea şomajului;
    4) coordonează activităţile de orientare şi formare profesională, plasare în cîmpul muncii a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă şi protecţie socială a şomerilor, gestionează locurile de muncă devenite vacante;
    5) asigură promovarea măsurilor active pe piaţa forţei de muncă şi sporirea gradului de ocupare şi diminuare a şomajului în rîndul populaţiei;
    6) coordonează activităţile ce ţin de informarea în masă a populaţiei despre cererea şi oferta forţei de muncă, promovînd metode avansate de informare;
    7) elaborează şi aplică măsuri speciale de integrare pe piaţa muncii a persoanelor cu risc sporit de a fi traficate, în special, a femeilor şi a persoanelor marginalizate social;
    8) elaborează mecanisme de stimulare a agenţilor economici pentru crearea locurilor noi de muncă în scopul angajării şomerilor;
    9) fundamentează proiectul bugetului Fondului de şomaj;
    10) elaborează şi monitorizează prognozele privind dezvoltarea resurselor umane;
    11)  identifică direcţiile prioritare în domeniul dezvoltării resurselor umane;
    12) elaborează planul de înmatriculare  la studii  superioare de licenţă  (ciclul I) şi de masterat (ciclul II), medii de specialitate şi secundar profesionale şi prognoza înmatriculării  pe termen mediu.
    În domeniul migraţiei forţei de muncă:
    1) elaborează şi promovează proiecte de acte normative privind activitatea de muncă şi protecţia socială şi juridică a lucrătorilor migranţi;
    2) elaborează mecanisme de reglementare a proceselor migraţiei forţei de muncă;
    3) efectuează analiza impactului migraţiei forţei de muncă asupra situaţiei social-economice din ţară şi propune măsuri de diminuare a efectelor negative ale acestui fenomen;
    4) elaborează, negociază şi încheie acorduri bilaterale ce vizează reglementarea fluxurilor migraţiei forţei de muncă şi protecţia lucrătorilor migranţi;
    5) promovează cooperarea cu principalele state de destinaţie pentru lucrătorii moldoveni la nivel bilateral, regional şi multilateral;
    6) examinează instrumentele internaţionale în domeniul migraţiei forţei de muncă şi protecţiei sociale a lucrătorilor migranţi în vederea aderării la ele şi implementează tratatele la care Republica Moldova este parte;
    7) asigură evidenţa lucrătorilor migranţi, prin înregistrarea contractelor individuale de muncă încheiate între cetăţenii Republicii Moldova şi angajatorii străini;
    8) coordonează activităţile de eliberare, prelungire şi revocare a dreptului la muncă cetăţenilor străini şi apatrizilor;
    9) efectuează controlul legalităţii angajării în cîmpul muncii a cetăţenilor străini şi apatrizilor pe teritoriul Republicii Moldova;
    10) monitorizează activitatea agenţiilor private de ocupare a forţei de muncă peste hotare;
    11) asigură acumularea, păstrarea, prelucrarea, difuzarea şi schimbul de informaţii referitoare la procesele migraţiei forţei de muncă pe plan intern şi extern;
    12) participă la elaborarea de studii, sinteze, sondaje sociologice, analize şi evaluări în domeniu.
    În domeniul demografiei:
    1) elaborează şi promovează proiecte de acte normative privind dezvoltarea demografică;
    2) monitorizează impactul politicilor de stat asupra situaţiei sociale prin prisma proceselor demografice;
    3) evaluează schimbările componentelor de structură ale populaţiei, monitorizează indicatorii demografici şi determină nivelul riscurilor demografice;
    4) asigură mecanismele de cooperare intersectorială la elaborarea politicilor demografice;
    5) dezvoltă instrumentele metodologice pentru implementarea politicilor demografice la nivel naţional şi regional;
    6) coordonează activităţile de organizare şi informare a Comisiei naţionale pentru populaţie şi dezvoltare, raportare curentă şi periodică cu privire la domeniul demografic.
    În domeniul asigurărilor sociale:
    1) elaborează şi promovează proiecte de acte normative, precum şi propuneri privind dezvoltarea şi reformarea sistemului de asigurări sociale;
    2) efectuează studii şi analize ale politicilor implementate în domeniul asigurărilor sociale, evaluînd calitatea procesului de realizare, şi elaborează recomandări privind situaţia în domeniu;
    3) studiază practica internaţională în domeniul asigurărilor sociale, în scopul perfecţionării legislaţiei naţionale în domeniu şi ajustării acesteia la standardele internaţionale;
    4) determină mecanismele de aplicare a prevederilor legale referitor la stabilirea dreptului la pensii, altor drepturi de asigurări sociale şi a drepturilor acordate prin legi speciale;
    5) coordonează şi monitorizează implementarea politicilor de asigurări sociale de către Casa Naţională de Asigurări Sociale, precum şi oferă asistenţă metodologică în aplicarea legislaţiei în domeniu;
    6) elaborează pronosticul veniturilor şi cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat şi realizează fundamentarea acestuia pentru anul bugetar proiectat, în baza propunerilor Casei Naţionale de Asigurări Sociale;
    7) elaborează şi promovează proiectul legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul bugetar respectiv;
    8) verifică periodic, pe baza rapoartelor primite de la Casa Naţională de Asigurări Sociale, executarea bugetului asigurărilor sociale de stat;
    9) coordonează sistemele de securitate socială cu statele de destinaţie a lucrătorilor migranţi originari din Republica Moldova.
    În domeniul asistenţei sociale:
    1) elaborează şi perfectează cadrul normativ în domeniul asistenţei sociale;
    2) coordonează funcţionarea sistemului naţional de asistenţă socială;
    3) dezvoltă un sistem coerent de programe, măsuri, activităţi de suport şi protecţie a persoanelor defavorizate;
    4) evaluează impactul politicii în domeniul asistenţei sociale în vederea reformării şi eficientizării acordării prestaţiilor sociale şi sporirii accesului la servicii sociale de calitate;
    5) elaborează standarde minime de calitate pentru serviciile sociale;
    6) monitorizează sistemul integrat de servicii sociale şi acordă asistenţă metodologică în vederea dezvoltării acestuia;
    7) inspectează calitatea serviciilor sociale prestate de instituţiile publice şi private, organizaţiile neguvernamentale (asociaţiile obşteşti), în conformitate cu standardele minime de calitate, şi întocmeşte rapoarte scrise, asigurînd transmiterea acestora tuturor autorităţilor publice centrale şi locale cu atribuţii în domeniu şi organizaţiilor private acreditate, ale căror servicii au fost inspectate;
    8) deţine evidenţa serviciilor şi a prestaţiilor de asistenţă socială;
    9) identifică necesităţile de formare profesională a personalului angajat în sistemul de asistenţă socială şi participă la consolidarea capacităţilor profesionale ale acestuia;
    10)  inspectează şi monitorizează stabilirea prestaţiilor acordate în baza evaluării veniturilor şi necesităţii de asistenţă socială;
    11) coordonează metodologic activitatea direcţiilor raionale, municipale, ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia de asistenţă socială şi protecţie a familiei, a asistenţilor sociali comunitari;
    12) creează parteneriate sociale cu organizaţiile neguvernamentale în vederea implementării programelor în domeniul asistenţei sociale.
    În domeniul protecţiei familiei şi drepturilor copilului:
    1) elaborează şi perfecţionează cadrul normativ în domeniul protecţiei familiei şi drepturilor copiilor şi monitorizează implementarea acestuia;
    2) efectuează analize ale politicilor de protecţie a familiei şi drepturilor copilului şi elaborează sugestii, recomandări privind îmbunătăţirea situaţiei în domeniu;
    3) elaborează şi monitorizează aplicarea standardelor minime de calitate pe tipuri de servicii sociale adresate familiilor cu copii şi copilului în dificultate;
    4) asigură dezvoltarea mecanismelor de protecţie socială a familiei cu copii, accesul copilului şi familiei la servicii de asistenţă socială de calitate;
    5) susţine metodologic dezvoltarea acţiunilor comunitare axate pe prevenirea intrării copilului în sistemul de îngrijire rezidenţial şi menţinerea lui în mediul familial;
    6) coordonează activitatea autorităţilor de tutelă şi curatelă din cadrul unităţilor administrativ - teritoriale de nivelul întîi şi nivelul al doilea;
    7) coordonează şi monitorizează activităţile în domeniul adopţiei;
    8) asigură accesul persoanelor fizice şi juridice interesate la informaţia privind copiii luaţi în evidenţă pentru adopţie;
    9) colectează, analizează şi protejează informaţia despre adopţiile naţionale şi internaţionale;
    10) monitorizează respectarea drepturilor copilului în perioada pre- şi postadopţie;
    11) deţine registrele de stat în domeniul adopţiei, în condiţiile legii;
    12) asigură, în comun cu Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, repatrierea şi protecţia copiilor identificaţi fără însoţitori şi copiilor aflaţi în dificultate peste hotarele ţării;
    13) promovează măsuri de prevenire a violenţei faţă de copil;
    14) coordonează, în comun cu autorităţile publice centrale şi locale, cu organismele internaţionale şi organizaţiile neguvernamentale, realizarea programelor sociale de protecţie a familiei şi drepturilor copilului;
    15) acordă asistenţă metodologică direcţiilor/secţiilor raionale, municipale, ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia de asistenţă socială şi protecţie a familiei, asistenţilor sociali comunitari, precum şi asociaţiilor obşteşti prestatoare de servicii în domeniu;
    16) elaborează rapoarte naţionale periodice privind aplicarea la nivel naţional a Convenţiei ONU privind drepturile copilului şi a Convenţiei de la Haga privind protecţia copilului şi cooperarea în materia adopţiei internaţionale.
    În domeniul protecţiei sociale a persoanelor cu disabilităţi:
    1) elaborează şi perfecţionează cadrul normativ în domeniul protecţiei sociale a persoanelor cu disabilităţi;
    2) asigură dezvoltarea mecanismelor de protecţie socială a persoanelor cu disabilităţi:
    3) efectuează analize ale politicilor de protecţie a persoanelor cu disabilităţi şi elaborează sugestii, recomandări privind îmbunătăţirea situaţiei în domeniu;
    4) coordonează activitatea de expertiză medicală a vitalităţii şi asigurare cu articole protetico-ortopedice;
    5) acordă asistenţă metodologică direcţiilor/secţiilor raionale, municipale, ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia de asistenţă socială şi protecţie a familiei, precum şi asociaţiilor obşteşti, organizaţiilor neguvernamentale  din domeniu;
    6) creează parteneriate sociale cu organizaţiile neguvernamentale în vederea implementării programelor în domeniul protecţiei sociale a persoanelor cu disabilităţi.
    În domeniul asigurării egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, prevenirii  violenţei în familie şi a traficului de fiinţe umane:
    1) elaborează şi perfecţionează cadrul normativ în domeniile egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, prevenirii violenţei în familie şi în baza de gen, traficului de fiinţe umane;
    2) promovează valorile familiale axate pe respectarea principiilor drepturilor egale şi comportamentului nonviolent;  
    3) elaborează şi promovează standardele minime de calitate pentru toate tipurile de servicii sociale adresate victimelor violenţei în familie, agresorilor şi victimelor traficului de fiinţe umane;
    4) acordă suport metodologic în crearea serviciilor adresate victimelor violenţei în familie, agresorilor şi victimelor traficului de fiinţe umane în cadrul sistemului integrat de servicii sociale;
    5) monitorizează implementarea prevederilor legislaţiei în domeniile vizate,  realizarea programelor, măsurilor, activităţilor în vederea promovării egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, prevenirii violenţei în familie şi în bază de gen, traficului de fiinţe umane;
    6) coordonează activităţile unităţilor gender din cadrul autorităţilor publice centrale şi locale în vederea asigurării egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, prevenirii violenţei în familie şi în bază de gen;
    7) acordă asistenţă metodologică direcţiilor raionale, municipale, ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia de asistenţă socială şi protecţie a familiei, asistenţilor sociali comunitari, precum şi  ONG-urilor cu competenţe în domeniile vizate;
    8) creează parteneriate sociale în vederea coordonării, în comun cu autorităţile publice centrale şi locale, cu organizaţiile  neguvernamentale şi organismele internaţionale, în scopul elaborării, realizării şi monitorizării  politicilor în domeniile promovării egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, prevenirii violenţei în familie şi în baza de gen, traficului de fiinţe umane;
    9) identifică necesitatea efectuării studiilor analitice în domeniile vizate;
    10) asigură, în comun cu Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, repatrierea şi protecţia adulţilor victime ale traficului de fiinţe umane, traficului ilegal de migranţi şi a migranţilor aflaţi în dificultate;
    11) coordonează organizarea şi desfăşurarea campaniilor informaţionale şi tematice în domeniile vizate;
    12) elaborează rapoarte naţionale periodice privind respectarea prevederilor Convenţiei asupra eliminării tuturor formelor de discriminare faţă de femei (CEDAW), precum şi rapoarte sectoriale la tratatele internaţionale pe domeniile de activitate.
    În domeniul recepţionării şi distribuirii ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova:
    1) efectuează coordonarea generală şi exercită controlul asupra recepţionării şi distribuirii ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova;
    2) în comun cu comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare, analizează şi evaluează necesarul de ajutoare umanitare, identifică beneficiarii care au nevoie de astfel de ajutoare în mod prioritar;
    3) identifică, în comun cu instituţiile de stat şi organizaţiile obşteşti, donatorii noi de ajutoare umanitare şi promovează relaţiile de cooperare cu ei;
    4) examinează în prealabil documentele necesare pentru eliberarea autorizaţiilor de introducere în ţară a ajutoarelor umanitare;
    5) întocmeşte şi propune spre aprobare Comisiei interdepartamentale pentru ajutoare umanitare autorizaţiile pentru introducerea în ţară a ajutoarelor umanitare şi eliberează aceste autorizaţii recepţionerilor/distribuitorilor de ajutoare umanitare;
    6) întocmeşte şi ţine evidenţa proceselor-verbale ale Comisiei interdepartamentale;
    7) asigură recepţionarea, păstrarea, depozitarea, distribuirea şi evidenţa ajutoarelor umanitare trimise în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionerul concret;
    8) formează şi completează baza de date cu privire la ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova, prezintă Ministerului Finanţelor, trimestrial şi anual, darea de seamă financiară;
    9) depistează încălcările comise la recepţionarea, distribuirea şi utilizarea ajutoarelor umanitare şi ia măsuri pentru lichidarea acestora;
    10) prezintă Guvernului, în modul stabilit, informaţii vizînd recepţionarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare;
    11) înfiinţează şi administrează, în modul stabilit de legislaţia în vigoare, un fond de rezervă din bunurile ce constituie ajutoare umanitare, care va fi utilizat pentru asigurarea păturilor defavorizate ale populaţiei.
    Alte atribuţii
    1) desfăşoară activitatea de informare a opiniei publice privind promovarea şi realizarea politicii de stat în domeniile de competenţă, participă la propagarea legislaţiei în domeniul muncii şi protecţiei sociale prin intermediul seminarelor, cursurilor de instruire, meselor rotunde etc.;
    2) iniţiază şi negociază, cu împuternicirea Guvernului, convenţii, acorduri şi alte aranjamente internaţionale şi interstatale pertinente;
    3) examinează petiţiile şi adresările parvenite de la cetăţeni, unităţile economice, autorităţile publice, ia măsurile necesare şi acordă explicaţiile de rigoare;
    4) avizează proiectele de acte normative ce ţin de domeniile sale funcţionale, înaintate de autorităţile publice.
    7. Drepturile Ministerului
    Ministerul este învestit cu următoarele drepturi:
    1) să realizeze, în modul stabilit de lege, acţiuni în vederea realizării programelor sale de activitate;
    2) să solicite de la autorităţile publice centrale şi locale, precum şi de la întreprinderi, instituţii şi organizaţii, informaţiile necesare pentru buna desfăşurare a activităţii sale;
    3) să antreneze, prin acord mutual, reprezentanţi ai ministerelor, ai altor autorităţi administrative centrale, ai autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi ai întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor, în examinarea şi soluţionarea problemelor ce ţin de competenţa sa funcţională;
    4) să reprezinte Guvernul în relaţiile de colaborare cu organismele internaţionale în sferele sale de competenţă;
    5) să negocieze şi să încheie, în limitele competenţei şi în conformitate cu legislaţia în vigoare, acorduri şi protocoale de colaborare internaţională în domeniile sale de activitate;
    6) să controleze activitatea serviciilor sale desconcentrate în teritoriu şi să adopte măsurile ce se impun pentru lichidarea neajunsurilor depistate;
    7) să elaboreze şi să prezinte Guvernului spre aprobare propuneri privind prestarea unor servicii contra plată de către instituţiile subordonate, precum şi utilizarea mijloacelor speciale conform destinaţiei;
    8) să elaboreze propuneri privind Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu, formarea bugetului de stat, inclusiv de întreţinere a Ministerului, subdiviziunilor acestuia, precum şi a instituţiilor din subordine;
    9) să exercite controlul asupra folosirii eficiente a mijloacelor bugetului de stat şi a mijloacelor speciale pentru funcţionarea regulamentară a aparatului Ministerului şi a subdiviziunilor lui, precum şi asupra utilizării raţionale a bunurilor proprietate publică aflate în gestiunea structurilor din subordine;
    10)  să emită, în limitele competenţelor atribuite prin lege, instrucţiuni şi indicaţii metodice, precum şi alte acte departamentale;
    11)  să antreneze, în modul stabilit, experţi şi alţi specialişti din ţară şi din străinătate în vederea realizării sarcinilor şi funcţiilor ce decurg din legislaţia în vigoare şi din prezentul Regulament;
    12)  să prezinte Guvernului propuneri de perfecţionare a legislaţiei pe chestiunile ce ţin de competenţa sa.
 Ministerul exercită, în conformitate cu legislaţia în vigoare, şi alte drepturi necesare realizării funcţiilor şi atribuţiilor sale.
Capitolul III. Organizarea activităţii Ministerului
    8. Conducerea Ministerului
    Ministerul este condus de ministru numit în funcţie şi eliberat din funcţie, în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova şi Legii cu privire la Guvern.
    Ministrul:
    1) organizează şi conduce activitatea Ministerului şi poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor încredinţate acestuia, pentru utilizarea raţională a mijloacelor bugetare şi a resurselor umane, integritatea mijloacelor financiare şi a valorilor materiale, autenticitatea indicilor cuprinşi în evidenţa contabilă şi în dările de seamă;
    2) asigură executarea legilor, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Parlamentului, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, îndeplinirea sarcinilor şi obligaţiunilor ce decurg din prevederile prezentului Regulament şi din alte acte normative, precum şi din politica de cadre a statului;
    3) prezintă Guvernului spre examinare, în modul stabilit, proiecte de legi, hotărîri ale Guvernului şi alte acte normative;
    4) delimitează sarcinile şi atribuţiile şi stabileşte responsabilităţile viceminiştrilor şi ale conducătorilor subdiviziunilor interioare ale aparatului central al Ministerului;
    5) organizează şi prezidează şedinţele Consiliului colegial al Ministerului;
    6) numeşte în funcţii, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu, în condiţiile legii, ale funcţionarilor publici; angajează şi concediază celălalt personal al aparatului central al Ministerului, precum şi conducătorii şi adjuncţii instituţiilor şi organizaţiilor subordonate, cu excepţiile prevăzute de lege;
    7) modifică, în cadrul efectivului-limită şi al structurii aprobate de Guvern, statul de personal al aparatului central al Ministerului;
    8) aprobă regulamentele subdiviziunilor interioare ale aparatului central al Ministerului şi ale instituţiilor din subordine, cu excepţiile prevăzute de lege;
    9) emite ordine şi dispoziţii, controlează executarea lor;
    10)  în limitele împuternicirilor sale, reprezintă Ministerul sau, în temeiul unor misiuni încredinţate de Preşedintele Republicii Moldova sau de Guvern, statul Republica Moldova în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din alte state, încheie şi realizează acorduri, semnează documente financiare şi de altă natură;
    11) este ordonatorul principal de credite bugetare;
    12) exercită şi alte împuterniciri atribuite prin lege.
    În cadrul Ministerului activează trei viceminiştri, numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de Guvern, la propunerea ministrului. Viceminiştrii se subordonează nemijlocit ministrului şi organizează activitatea în cadrul Ministerului, în limitele împuternicirilor ce le sînt atribuite.
    În lipsa ministrului, funcţiile acestuia sînt exercitate de viceministrul desemnat de ministru.
Viceminiştrii, în limitele împuternicirilor atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate şi pentru activitatea Ministerului.
    9. Cabinetul ministrului
    În îndeplinirea atribuţiilor sale ministrul este asistat de un cabinet (cu statut de serviciu), din componenţa căruia pot face parte: şeful de cabinet, consilierii, un secretar şi alte persoane care asigură activitatea ministrului.
    10. Consiliul colegial
    În cadrul Ministerului activează un Consiliu colegial, compus din ministru (preşedintele Consiliului), viceminiştri, alţi angajaţi cu funcţii de răspundere din Minister, alte autorităţi şi organizaţii obşteşti, precum şi din savanţi şi specialişti notorii în domeniu. Componenţa nominală a Consiliului colegial se aprobă de către Guvern.
    În activitatea sa Consiliul colegial se conduce de regulamentul aprobat prin ordinul ministrului. Deciziile Consiliului colegial al Ministerului se aprobă cu simpla majoritate de voturi ale membrilor Consiliului.
    11. Structura Ministerului
    Direcţiile, secţiile şi serviciile sînt subdiviziuni interioare ale aparatului central al Ministerului. Ele activează în baza propriilor regulamente, vizate de viceministrul respectiv şi aprobate de ministru.
    12. Corespondenţa
    Corespondenţa  Ministerului este semnată de ministru, viceminiştri şi persoanele cu funcţii de răspundere abilitate cu acest drept prin ordinul ministrului.
    Semnăturile pe actele oficiale ale Ministerului sînt aplicate de ministru, viceminiştri sau persoanele abilitate, în următoarele forme:
    semnătură personală;
    semnătură digitală.
    13. Colaborarea
    Ministerul colaborează cu Parlamentul în cadrul comisiilor parlamentare şi şedinţelor plenare, inclusiv prin reprezentantul Guvernului în Parlament, cu alte ministere şi autorităţi publice centrale şi locale, cu organizaţiile sindicale, patronale şi alţi reprezentanţi ai societăţii civile.
    În cadrul Ministerului pot fi create comisii şi grupuri de lucru, care sînt convocate pentru examinarea şi soluţionarea unor chestiuni specifice.
    La lucrările comisiilor şi grupurilor de lucru pot fi antrenaţi specialişti din diverse domenii.
Capitolul IV. Dispoziţii speciale
    14. Finanţarea activităţii Ministerului se efectuează din contul bugetului de stat, în conformitate cu legislaţia.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.691
din 17 noiembrie 2009
Structura aparatului central
al Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei
    Conducerea ministerului
    Cabinetul ministrului (cu statut de serviciu)
    Direcţia raporturi de muncă şi parteneriat social
    Direcţia politici salariale
    Direcţia dezvoltarea resurselor umane şi politici ocupaţionale
    Direcţia politici de asigurări sociale
    Direcţia politici de asistenţă socială
    Direcţia politici de protecţie socială a persoanelor cu disabilităţi
    Direcţia politici de asigurare a egalităţii de gen şi prevenirea violenţei
    Direcţia protecţie a familiei şi drepturilor copilului
    Direcţia analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor
    Direcţia economico-financiară 
    Secţia politici migraţionale
    Secţia politici demografice
    Secţia ajutoare umanitare
    Secţia relaţii internaţionale
    Secţia resurse umane
    Serviciul audit intern
    Serviciul juridic
    Serviciul tehnologii informaţionale
    Serviciul presă

Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului nr.691
din 17 noiembrie 2009
Lista instituţiilor
din subordinea Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei
    Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
    Inspecţia Muncii 
    Inspecţia Socială
    Consiliul Republican de Expertiză Medicală a Vitalităţii
    Fondul republican de susţinere socială a populaţiei
    Centrul Republican Experimental Protezare, Ortopedie şi Reabilitare, mun.Chişinău
    Centrul republican de reabilitare a invalizilor, veteranilor muncii şi războiului, com.Cocieri, r-nul Dubăsari
    Centrul de reabilitare a invalizilor şi pensionarilor “Victoria” al Republicii Moldova, or.Sergheevka, Ucraina
    Centrul republican de recuperare a invalizilor şi pensionarilor “Speranţa”, or.Vadul lui Vodă, mun.Chişinău
    Azilul republican pentru invalizi şi pensionari, mun.Chişinău
    Internatul psihoneurologic, com.Cocieri, r-nul Dubăsari
    Internatul psihoneurologic, com.Bădiceni, r-nul Soroca
    Internatul psihoneurologic, s.Brînzeni, r-nul Edineţ
    Internatul psihoneurologic, mun.Bălţi
    Casa-internat pentru copii cu deficienţe mintale (fete), or.Hînceşti
    Casa-internat pentru copii cu deficienţe mintale (băieţi), or.Orhei
    Centrul de plasament temporar al copiilor în situaţii de risc “Azimut”, or.Soroca
    Centrul pentru copii cu cerinţe educative speciale “Speranţa”, or.Criuleni
    Centrul de reabilitare şi protecţie socială a copiilor în situaţie de risc «Пламъче», or.Taraclia
    Centrul de asistenţă şi protecţie a victimelor şi potenţialelor victime ale traficului de fiinţe umane, mun.Chişinău
    Întreprinderea de Stat “Centrul de instruire în domeniul relaţiilor de muncă”, mun.Chişinău
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului nr.691
din 17 noiembrie 2009
LISTA
hotărîrilor de Guvern care se abrogă
    1. Hotărîrea Guvernului nr. 283 din 14 martie 2007 “Pentru aprobarea structurii, efectivului-limită şi Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 39-42, art. 300).
    2. Hotărîrea Guvernului nr. 1178 din 17 octombrie 2008 „Pentru aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr. 283 din 14 martie 2007” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 190-192, art. 1184).