DCC26/2010
ID intern unic:  336728
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
DECIZIE Nr. 26
din  15.11.2010
asupra sesizării unui grup de deputaţi în Parlament
Publicat : 19.11.2010 în Monitorul Oficial Nr. 227-230     art Nr : 26     Data intrarii in vigoare : 15.11.2010
    Curtea Constituţională în componenţa:
    Valeria ŞTERBEŢ        - preşedinte
    Victor PUŞCAŞ              - judecător
    Petru RAILEAN            - judecător
    Elena SAFALERU         - judecător-raportor
    cu participarea grefierului Dina Musteaţa, examinînd în prealabil, conform art.44 din Codul jurisdicţiei constituţionale, sesizarea deputaţilor în Parlament Vladimir Voronin, Galina Balmoş, Oleg Babenco, Iurie Muntean, Marc Tkaciuk, Ivan Calin, Victor Mîndru, Grigore Petrenco, Eduard Muşuc, Vasilii Şova pentru exercitarea controlului constituţionalităţii prevederilor art.87 alin.(5) din Codul electoral în redacţia Legii nr.119 din 18 iunie 2010,
a  c o n s t a t a t:
    La 5 noiembrie 2010 un grup de deputaţi din fracţiunea parlamentară a Partidului Comuniştilor din Republica Moldova a sesizat Curtea Constituţională pentru controlul constituţionalităţii dispoziţiilor art.87 alin.(5) din Codul electoral în redacţia Legii nr.119 din 18 iunie 20101.
    ___________________________
    1 M.O., 2010, nr. 108-109, art.332

    Norma legală contestată (art.87 alin.(5) din Codul electoral) stipulează că numărul mandatelor de deputat rămase nedistribuite se repartizează succesiv, cîte unul fiecărui partid, altei organizaţii social-politice, fiecărui bloc electoral, începînd cu concurentul electoral care a obţinut cel mai mare număr de mandate, în ordine descrescîndă.
    Semnatarii sesizării consideră că prin norma legală contestată s-a instituit un mecanism de redistribuire a mandatelor de deputat fără a se ţine cont de numărul de voturi acumulate de către concurenţii electorali. Modul de redistribuire neproporţională a mandatelor de deputat, consideră ei, este discriminatoriu atît pentru alegători, cît şi pentru partidele politice. În opinia lor, „partidul politic (sau o eventuală coaliţie) care a obţinut mai mult de jumătate de voturi ale cetăţenilor, acordate partidelor reprezentate în Parlament, este lipsit de dreptul firesc de a avea şi majoritatea voturilor în Parlament”. Astfel, norma legală contestată contravine art.1, art.2, art.16 şi art.38 din Constituţie.
    Examinînd sesizarea sub aspectul admisibilităţii, Curtea Constituţională reţine următoarele.
    Pornind de la argumentele invocate în sesizare, obiectul sesizării vizează probleme de oportunitate, şi nu de constituţionalitate.
    După cum se subliniază în sesizare, prin Legea nr.119 din 18 iunie 2010 au fost instituite reguli noi de distribuire a mandatelor de  deputat obţinute de către concurenţii electorali şi de repartizare a mandatelor de deputat rămase nedistribuite.
    Conform dispoziţiilor constituţionale, adoptarea, interpretarea, modificarea, abrogarea legilor sînt de competenţa exclusivă a Parlamentului (art.66 lit.a) şi lit.c) din Constituţie).
    Potrivit art.72 alin.(3) lit.a) din Constituţie, adoptarea legilor ce reglementează sistemul electoral este o atribuţie a Parlamentului.
    În hotărîrile sale anterioare (nr.15 din 27 mai 19982 şi nr.14 din 14 august 20093) Curtea Constituţională şi-a expus punctul de vedere referitor la atribuţia Parlamentului de a adopta legi privind sistemul electoral, inclusiv privind modalitatea de distribuire a mandatelor de deputat.
    ______________________________
    2 M.O., 1998, nr.54-55, art.23
    3 M.O.,  2009, nr.127-130, art.15

    În Hotărîrea nr.15 din 27 mai 1998 Curtea Constituţională a menţionat că „Parlamentul este în măsură să adopte orice tip de scrutin sau modalitate de atribuire a mandatelor  de  deputat”.
    Astfel, legiferarea unui anumit sistem electoral, precum şi instituirea metodelor de calcul de distribuire a mandatelor de deputat este o atribuţie discreţionară a organului legislativ.
    Avînd în vedere cele expuse, Curtea conchide că problemele abordate în sesizare nu sînt de competenţa Curţii Constituţionale.
    Totodată, Curtea subliniază că sesizarea nu corespunde exigenţelor prevăzute de art.24 alin.(2) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi art.39 din Codul jurisdicţiei constituţionale.
    Există o discrepanţă între argumentele de neconstituţionalitate invocate şi cerinţele sesizării. În partea descriptivă a sesizării sînt aduse argumente de neconstituţionalitate a normei legale privind noul sistem de numărare a mandatelor obţinute de concurenţii electorali, iar în partea rezolutivă a sesizării se solicită controlul constituţionalităţii doar al dispoziţiilor legale privind repartizarea mandatelor de deputat rămase nedistribuite (alin.(5) art.87 din Codul electoral).
    Din sesizare nu rezultă legătura cauzală dintre norma contestată prezumată a fi neconstituţională - art.87 alin.(5) din Codul electoral - şi prevederile constituţionale ale art.16 intitulat „Egalitatea” şi art.38, care reglementează dreptul de vot şi dreptul de a fi ales, nu este demonstrată nici relaţia de contrarietate dintre acestea.
    Pentru motivele arătate, conducîndu-se de prevederile art.26 alin.(1) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art.61 alin.(3), art.64 din Codul jurisdicţiei constituţionale,
Curtea Constituţională
D E C I D E :
    1. Nu se acceptă spre examinare în fond sesizarea unui grup de deputaţi în Parlament privind controlul constituţionalităţii dispoziţiilor art.87 alin.(5) din Codul electoral în redacţia Legii nr.119 din 18 iunie 2010.
    2. Prezenta decizie este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în “Monitorul Oficial al Republicii Moldova”.

    PREŞEDINTELE ŞEDINŢEI                             Valeria ŞTERBEŢ

    Chişinău, 15 noiembrie 2010.