DCCA137/2010
ID intern unic:  336773
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI
DECIZIE Nr. 137
din  29.10.2010
cu privire la rezultatele monitorizării serviciilor de programe ale
posturilor de televiziune N 4, Pro TV - Chişinău, TV 7, posturilor
de radio Univers FM, Kiss FM şi Aquarelle FM
Publicat : 19.11.2010 în Monitorul Oficial Nr. 227-230     art Nr : 854
    Monitorizarea emisiei postului de televiziune „Pro TV - Chişinău” a fost efectuată în temeiul art. 37 (1) al Codului audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006 la 2 octombrie curent, pe parcursul a 24 de ore. Serviciul de programe al postului nominalizat a fost alcătuit din: publicitate - 1 oră 30 min. 49 sec. (6, 25 %), emisie proprie - 11 ore 16 min. 25 sec., emisiuni informativ-analitice – 3 ore 12 min. 10 sec. (100 % în limba de stat), programe retransmise - 5 ore 29 min. 11 sec. Rezultatele au atestat următoarele:
    1) În Grila de emisie a postului de televiziune „Pro TV-Chişinău”, aprobată la 20 septembrie 2010, au lipsit emisiunile „Ştirile Pro TV cu Natalia Cheptene” (01:00); „În Profunzime” (04:15); „Secrete în grădină cu Natalia Cheptene” (10:00).
    2) Au fost difuzate emisiuni care nu sînt prevăzute în grila de emisie: „Happy Hour” (05:16); „Ce se întîmplă, doctore?” (10.04); „Zîmbiţi vă rog” (10:38).
    3) Ştirile din sport (01:47 - retransmisă) şi Ştirile ProTV-Chişinău (02:13) au fost difuzate la alte ore decît cele prevăzute în grila de emisie.
    Monitorizarea emisiei postului de televiziune „TV 7” a fost efectuată în temeiul art. 37 (1) al Codului audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006 la 6 octombrie curent, pe parcursul a 24 de ore. Serviciul de programe al postului nominalizat a fost alcătuit din: publicitate + teleshopping - 2 ore 39 min. 5 sec. (11, 04 %), emisie proprie - 2 ore 35 min. 35 sec, emisiuni informativ-analitice – 3 ore 19 min. 40 sec., inclusiv 2 ore 10 min. 12 sec. în limba de stat (65,24%) şi 1 oră 9 min. 8 sec. în limba de stat; programe retransmise - 14 ore 42 min. 44 sec. S-au atestat următoarele:
    - Au lipsit emisiunile „Extrem de periculos” (08:00); „Situaţie excepţională” (20:00).
    - Emisiunea „Cotidian Business”, difuzată la 07:42 şi 08:42, este prevăzută pentru joi (20:00), vineri (10:45), sîmbătă (20:00) şi duminică (10:45).
     - S-a încălcat art. 11 (3) al Codului audiovizualului care prevede că „Pînă la 1 ianuarie 2007 producţia proprie şi autohtonă cu caracter informativ şi analitic difuzată de radiodifuzor va fi nu mai puţin de 65 % în limba de stat. Începînd cu 1 ianuarie 2007, această producţie va constitui nu mai puţin de 70 %, iar din 1 ianuarie 2010 - nu mai puţin de
80 %”. Producţia proprie şi autohtonă cu caracter informativ şi analitic în perioada monitorizată a constituit 65 %.
    - S-a încălcat art. 11 (7) lit. c) al Codului audiovizualului care prevede: „Filmele artistice şi cele documentare vor fi prezentate cu dublaj sau subtitrare păstrîndu-se coloana sonoră originară, iar filmele pentru copii vor fi dublate sau sonorizate în limba de stat.” Au fost difuzate fără titre sau dublare următoarele filme: „Разборка в Броих” (01:39); „Граф Крестовский” (03:32); “До суда” (09:56); “Закон и порядок” (12:33); “Возвращение Мухтара-2” (15:47); “Глухарь. Возвращение” (23:23).
     - S-a încălcat art. 22 (4) al Codului audiovizualului care prevede: „Emisiunea de teleshopping durează fără întrerupere nu mai puţin de 15 minute”. Emisiunile de „Tele-shopping” difuzate la orele 11:50 şi 14:49 au avut o durată de 9 min. 29 sec. şi, respectiv, 10 min. 34 sec.
    - S-a încălcat art. 13 (8) din Legea cu privire la publicitate nr. 1227 din 27.06.97 care prevede că „Publicitatea privind una şi aceeaşi marfă (lucrare, serviciu), precum şi unul şi acelaşi furnizor de publicitate se permite nu mai mult de două ori, cu o durată totală de pînă la două minute, pe parcursul unei ore de emisie pe un canal de frecvenţă”. Spotul publicitar pentru compania „Бархатные Ручки” (05:05; 05:07; 05.26; 05.28; 05:58) a fost difuzat de mai multe ori pe parcursul unei ore de emisie.
    Monitorizarea emisiei postului de radio „Aquarelle FM” a fost efectuată în temeiul art. 37 (1) al Codului audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006 la 25 septembrie curent, pe parcursul a 24 de ore. Serviciul de programe al postului nominalizat a fost alcătuit din: publicitate - 8 min. 47 sec., emisie muzicală - 18 ore 51 min., inclusiv 1 oră 16 min. 31 sec. muzică autohtonă (6,7 %), emisie interactivă – 3 ore 27 min. 43 sec., emisiuni informative - 10 min. 57 sec., inclusiv 6 min 34 sec. în limba de stat (66 %). S-au atestat următoarele:
    1. Postul de radio „Aquarelle FM” nu respectă grila de emisie. În perioada monitorizată nu a fost difuzată majoritatea emisiunilor prevăzute în grila de emisie. Totodată, au fost difuzate şi emisiuni în afara grilei de emisie: 01:00-03:00 - „Prînzul în aer” cu Nata Albot, în realitate, conform grilei, trebuia să fie difuzată „Muzica Aquarelle FM”; 09:00, 19:00, 21:00 - „Constelaţia Aquarelle”; 09:16 - „Laboratorul fericirii”; 10:32 - „Moi liubimîi jurnal” (ru.), conform grilei, în locul acesteia, urma să fie difuzată emisiunea pentru copii şi părinţii lor „Lumea Copiilor”; 11:29 - „Casa Mea”- emisiune despre interior sau amenajare – „Colecţia Personală”; 12:31, 16:28 - Cartea Săptămînii, difuzată în locul emisiunii „Nostalgia”; 13:18 - „Bigudi show”; 14:30 - Voyage voyage; 17:00 - Ştiri mondene (noutăţi din lumea show bizului); 19:07 - Alo, Aquarelle;
    - Au lipsit Ştirile mondene de la ora 12:00.
    2. Conform art. 1 al Deciziei CCA nr. 51 din 12.04.2007, „Ponderea creaţiilor muzicale autohtone ... în serviciile de programe radio va constitui nu mai puţin de 30% din volumul total al emisiei muzicale, cu distribuire uniformă pe parcursul zilei de emisie”. În serviciul de programe supus monitorizării muzicii autohtone i-au revenit 6,67% (1 oră 16 min. 31 sec.) din totalul emisiei muzicale (18 ore 51 min. 00 sec. ).
    3. S-a încălcat art. 11 (3) al Codului audiovizualului care prevede că „Pînă la 1 ianuarie 2007, producţia proprie şi autohtonă cu caracter informativ şi analitic difuzată de radiodifuzor va fi nu mai puţin de 65 % în limba de stat. Începînd cu 1 ianuarie 2007, această producţie va constitui nu mai puţin de 70 %, iar din 1 ianuarie 2010, nu mai puţin de
80 %”. Producţia proprie şi autohtonă cu caracter informativ şi analitic difuzată de postul de radio „Aquarelle FM” în perioada monitorizată a constituit 66 %.
    4. S-a încălcat art. 19 (14) din Codul audiovizualului care prevede „Publicitatea mascată şi teleshopping-ul mascat sînt interzise”. Pe parcursul emisiunilor interactive s-a făcut publicitate mascată pentru restaurantul Jiraffe; compania Mary Kay – «вот уже 5 лет Mary Kay радует молдавских женщин своей чудесной косметикой, открывает для них секреты красоты и даёт возможность изменить свою жизнь»; produsele comerciale „Чистая линия” – «есть достаточно обширный выбор крем для рук, любая из вас сможет подобрать себе подходящий крем».
    Rezultatele monitorizării postului de televiziune „N 4” şi a postului de radio „Univers FM” vor fi examinate ulterior, pe motiv că directorii posturilor nominalizate nu s-au prezentat la şedinţă şi au solicitat examinarea chestiunii la o nouă şedinţă.
    Examinarea rezultatelor monitorizării serviciului de programe al postului de radio „Kiss FM” a fost amînată pentru efectuarea unor precizări suplimentare vis-a-vis de derogările de la legislaţia în vigoare, atestate în raportul de monitorizare.
    În temeiul celor constatate şi în conformitate cu art. 37, 38, 40 ale Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, Statutul CCA, Regulamentul cu privire la procedura şi condiţiile de eliberare a licenţelor de emisie şi a autorizaţiilor de retransmisie, aprobate prin Hotărîrea nr. 433-XVI din 28.12.2006 a Parlamentului Republicii Moldova, Consiliul Coordonator al Audiovizualului
DECIDE:
    Art. 1. Pentru derogări de la prevederile grilei de emisie (pct. 3.1 din condiţiile la Licenţa de emisie seria A MMII, nr. 073654 din 10.06.09), nerespectarea prevederilor Codului audiovizualului, art. 11 (3), 19 (14) şi a Deciziei CCA nr. 51 din 12.04.2007, în conformitate cu art. 38 alin. (2), lit. b şi alin (3) din Codul audiovizualului, Casa editorială „Independent Media” SRL, titulara licenţei de emisie pentru postul de radio „Aquarelle FM”, i se aplică avertizare publică.
    Art.2. Întreprinderea „Mediapro” SRL, titulara licenţei de emisie pentru postul de televiziune „Pro TV - Chişinău”, se obligă să respecte cu stricteţe prevederile grilei de emisie şi a concepţiei generale a serviciului de programe, aprobate de CCA.
    Art. 3. Întreprinderea „Analiticmedia-Grup” SA, titulara licenţei de emisie pentru postul de televiziune “TV 7”, se obligă să respecte cu stricteţe prevederile Codului audiovizualului şi ale Legii cu privire la publicitate.
    Art. 4. În conformitate cu prevederile Deciziei CCA nr. 96 din 17.10.2008, postul de radio „Aquarelle FM” va comunica publicului motivele şi obiectul sancţiunii, în formula prezentei Decizii.
    Art. 5. Administratorii instituţiilor audiovizuale nominalizate vor prezenta, în termen de 15 zile, un raport despre măsurile luate în vederea lichidării încălcărilor comise.
    Art. 6. Prezenta Decizie se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web a CCA.
    Art. 7. Controlul asupra executării prezentei Decizii îl exercită Direcţia monitorizare.

    PREŞEDINTELE CONSILIULUI
    COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI                     Gheorghe GORINCIOI

    Secretar                                                                                  Constantin Bîrcă

    Nr. 137. Chişinău, 29 octombrie 2010.