OMFA158/2010
ID intern unic:  337098
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL FINANŢELOR
ORDIN Nr. 158
din  06.12.2010
cu privire la aprobarea Indicaţiilor metodice privind particularităţile
contabilităţii în organizaţiile necomerciale
Publicat : 24.12.2010 în Monitorul Oficial Nr. 254-256     art Nr : 981
    Abrogat prin OMF188 din 30.12.14, MO11-21/23.01.15 art.55; în vigoare 01.01.15

    Întru executarea prevederilor art.11 alin.(2) al Legii contabilităţii nr. 113-XVI din 27 aprilie 2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.90-93, art.399) şi a pct.9 al Hotărîrii Guvernului nr.194 din 18 martie 2010  „Cu privire la aprobarea Planului de activitate a Guvernului pentru anul 2010” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.39-40, art.253),
ORDON:
    Se aprobă Indicaţiile metodice privind particularităţile contabilităţii în organizaţiile necomerciale (conform anexei).

    MINISTRUL FINANŢELOR                                               Veaceslav NEGRUŢA

    Nr. 158. Chişinău, 6 decembrie 2010.


Aprobate
prin Ordinul ministrului finanţelor
nr.158 din 06.12.2010

INDICII METODICE
privind particularităţile contabilităţii în organizaţiile necomerciale
Introducere
    1. Prezentele Indicaţii metodice sînt elaborate pornind de la necesitatea reglementarii specificului contabilităţii în organizaţiile necomerciale.
Obiectiv
    2. Obiectivul prezentelor Indicaţii metodice îl constituie descrierea particularităţilor contabilităţii şi raportării financiare în organizaţiile necomerciale.
Domeniu de aplicare
    3. Prezentele Indicaţii metodice se extind asupra tuturor organizaţiilor necomerciale, înregistrate în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova, precum şi asupra filialelor, reprezentanţelor şi altor subdiviziuni structurale ale acestora, cu sediul atît pe teritoriul ţării cît şi peste hotarele ei.
Definiţii
    4. În prezentele Indicaţii metodice noţiunile utilizate semnifică:
    Activitate a organizaţiei necomerciale – orice gen de activitate neinterzis de legislaţie, inclusiv, activitate economică, care ţine de realizarea obiectivelor statutare.
    Buget (plan bugetar) – document de planificare financiară a organizaţiei necomerciale pentru o serie de evenimente şi activităţi statutare aferente unei perioade de gestiune, care conţine date previzionate despre sursele de finanţare estimate şi nivelul limită al cheltuielilor corespunzătoare.
    Contabilitate de angajamente - bază de contabilizare conform căreia elementele contabile sînt recunoscute pe măsura apariţiei acestora, indiferent de momentul încasării/plăţii mijloacelor băneşti sau compensării în altă formă.
    Contabilitate de casă - bază de contabilizare conform căreia elementele contabile sînt recunoscute pe măsura încasării/plăţii mijloacelor băneşti sau compensării în altă formă.
    Cheltuieli ale organizaţiei necomerciale – cheltuieli suportate în procesul realizării activităţilor statutare, inclusiv a misiunilor speciale şi activităţilor economice.
    Contribuţii ale fondatorilor şi membrilor organizaţiei necomerciale - aporturi iniţiale ale fondatorilor, cotizaţii de intrare şi de membru, donaţii şi alte contribuţii ale fondatorilor şi membrilor organizaţiei.
    Fonduri ale organizaţiei necomerciale – totalitatea surselor proprii de finanţare ale organizaţiei necomerciale aferente  imobilizărilor necorporale şi corporale primite cu titlul gratuit sau primite/procurate din contul mijloacelor cu destinaţie specială, mijloacelor nepredestinate, resurselor obţinute din activităţi statutare, inclusiv economice.
    Mijloace cu destinaţie specială – active şi servicii primite, sau care urmează să fie primite de catre organizaţia necomercială sub formă de subvenţii, granturi, donaţii, alocaţii, asistenţă financiară sau tehnică, contribuţii  ale fondatorilor şi membrilor, alte finanţări şi încasări, sau mijloace şi fonduri proprii a căror utilizare este condiţionată de realizarea unor misiuni speciale (procurarea/crearea anumitor active sau finanţarea unor programe/proiecte concrete etc.).
    Mijloace nepredestinate – active şi servicii primite, sau care urmează să fie primite de catre organizaţia necomercială, a căror utilizare nu este condiţionată iniţial de realizarea unor misiuni speciale.
    Organizaţie necomercială – persoană juridică al cărui scop principal este altul decît obţinerea de profit şi care este înregistrată sub formă de asociaţie (asociaţie obştească, asociaţie religioasă, partid sau de altă organizaţie social-politică, de sindicat, uniune de persoane juridice, de  patronat, alte forme în conformitate cu legislaţia), fundaţie, instituţie.
    Program (proiect) - complexitatea acţiunilor, în concordanţă cu resursele şi termenele de realizare, direcţionate spre realizarea unor misiuni speciale ce corespund obiectivelor statutare şi cerinţelor finanţatorilor  ale organizaţiei necomerciale.
    Rapoarte ale organizaţiei necomerciale – rapoarte financiare, statistice, fiscale şi de alt gen care caracterizează activitatea organizaţiei necomerciale, inclusiv fluxul mijloacelor cu destinaţie specială, volumul şi calitatea serviciilor prestate din contul acestora.
    Utilizatori ai rapoartelor organizaţiei necomerciale –  fondatorii, membrii şi conducerea organizaţiei necomerciale, finanţatorii, donatorii, sponsorii, autorităţile publice, instituţiile financiare, furnizorii şi alţi creditori, beneficiarii serviciilor oferite, publicul şi alte persoane interesate.
    Venituri ale organizaţiei necomerciale – venituri obţinute din utilizarea mijloacelor cu destinaţie specială, intrarea mijloacelor nepredestinate şi contribuţiilor fondatorilor şi membrilor, precum şi din activităţi statutare, inclusiv economice.
Organizarea contabilităţii
    5. Organizaţia necomercială ţine contabilitatea şi întocmeşte rapoarte financiare în conformitate cu principiile fundamentale şi regulile stabilite în Legea contabilităţii, standardele de contabilitate, planul de conturi contabile şi alte acte normative, cu excepţia situaţiilor reglementate de prezentele indicaţii metodice.
    6. Organizaţia necomercială aplică unul din sistemele contabile de ţinere a contabilităţii şi de prezentare a rapoartelor financiare în conformitate cu criteriile stabilite în Legea contabilităţii.
    7. Răspunderea pentru ţinerea contabilităţii şi raportarea financiară o poartă conducerea (organul executiv) al organizaţiei necomerciale.
    8. Organizaţia necomercială este obligată să perfecteze documente primare, inclusiv şi cele cu regim special, să aplice conturi contabile, să întocmească registre contabile şi rapoarte financiare în conformitate cu prevederile Legii contabilităţii şi a altor acte normative.
    9. Organizaţia necomercială, în baza planului de conturi contabile, aprobat de Ministerul Finanţelor, poate să elaboreze planul de conturi propriu de lucru, ţinînd cont de prevederile prezentelor Indicaţii metodice. Acesta trebuie sa cuprindă conturile sintetice, subconturile şi conturile analitice necesare pentru evidenţa elementelor contabile ale organizaţiei necomerciale. Nomenclatorul subconturilor şi conturilor analitice necesare pentru evidenţa elementelor contabile specifice organizaţiilor necomerciale este prezentat în anexa 1.
    10. Organizaţia necomerciala are obligaţia să efectueze inventarierea generală a elementelor de activ şi pasiv, cel puţin o dată pe an pe parcursul desfăşurării activităţii sale, în cazul reorganizării sau încetării activităţii, precum şi în situaţiile prevăzute de Regulamentul privind inventarierea, aprobat de Ministerul Finanţelor şi Ministerul Justiţiei.
    11. Pentru ţinerea   contabilităţii organizaţia necomercială este obligată să elaboreze şi să aplice politica de contabilitate proprie, care trebuie să conţină:
    - genurile de activităţii statutare;
    - structura surselor de finanţare;
    - modul de organizare a contabilităţii;
    - sistemul contabil utilizat;
    - modul de întocmire şi utilizare a documentelor primare şi registrelor contabile;
    - metodele de recunoaştere, evaluare şi contabilizare a elementelor contabile, inclusiv, a celor specifice organizaţiilor necomerciale:
    • mijloacelor cu destinaţie specială şi a celor nepredestinate;
    • contribuţiilor fondatorilor şi membrilor;
    • imobilizărilor necorporale şi corporale, altor active pe termen lung, activelor curente, procurate (create) din contul surselor obţinute din activităţi economice statutare;
    • imobilizărilor necorporale şi corporale, stocurilor şi a altor active curente primite cu titlu gratuit de la  terţi;
    • activelor primite în gestiune temporară;
    • activelor transferabile;
    • diferenţelor de curs valutar şi de sumă aferente tranzacţiilor efectuate din contul mijloacelor cu destinaţie specială;
    • mijloacelor nepredestinate;
    • dobînzilor din investirea mijloacelor cu destinaţie specială;
    • veniturilor şi cheltuielilor;
    • fondurilor organizaţiei necomerciale etc.;
    - procedeele elaborate de sine stătător, inclusiv modul de contabilizare a:
    • surselor de finanţare destinate acoperirii cheltuielilor administrative, de întreţinere a organizaţiei necomerciale, de program şi a altor cheltuieli;
    • surselor de autofinanţare utilizate pentru realizarea misiunilor speciale;
    • salariilor, impozitelor şi taxelor calculate din diferite surse de finanţare etc.;
    - alte aspecte metodice şi de organizare ale contabilităţii.
    La politica de contabilitate pot fi anexate:
    • formularele de documente primare şi registre contabile elaborate de către organizaţia necomercială de sine stătător;
   • lista funcţiilor persoanelor responsabile de întocmirea şi semnarea documentelor primare şi registrelor contabile;
    • planul de conturi contabile de lucru;
   • obiectele şi termenele de efectuare a inventarierii;
    • alte informaţii necesare care au impact asupra modului de contabilizare a faptelor economice (de exemplu, condiţiile specifice ale donatorilor sau a prevederilor din actele normative care reglementeaza domeniul de activitate al organizaţiei necomerciale privind utilizarea mijloacelor cu destinaţie specială, normele de consum al carburanţilor, normele de parcurs al anvelopelor etc.).
    12. Politica de contabilitate se aprobă pentru fiecare an de gestiune prin ordinul (dispoziţia) conducătorului organizaţiei necomerciale emis în baza hotărîrii organului de conducere al acesteia. Organizaţia necomercială nou-creată aprobă politica sa de contabilitate pînă la prezentarea raportului financiar pentru prima perioadă de gestiune, dar nu mai tîrziu de 90 zile de la data înregistrării.
Particularităţile contabilităţii
    13. În organizaţiile necomerciale apar un şir de particularităţi ale contabilităţii care în principal se referă la:
    - mijloacele cu destinaţie specială;
    - mijloacele nepredestinate;
    - contribuţiile fondatorilor şi membrilor organizaţiei necomerciale;
    - veniturile şi cheltuielile aferente activităţii economice;
    - imobilizările necorporale şi corporale, stocurile şi alte active curente;
    - fondurile organizaţiei necomerciale;
    - conţinutul informaţiei rapoartelor financiare.
    Contabilitatea mijloacelor cu destinaţie specială
    Reguli generale
    14. Contabilitatea trebuie să asigure delimitarea şi înregistrarea separată a mijloacelor cu destinaţie specială intrate şi utilizate.
    15. Recunoaşterea iniţială a mijloacelor cu destinaţie specială se efectuează în baza contabilităţii de angajamente sau contabilităţii de casă în conformitate cu politica de contabilitate.
    Intrarea mijloacelor cu destinaţie specială
    16. Mijloacele cu destinaţie specială pot fi primite sub formă de imobilizări necorporale şi corporale, stocuri, titluri de valoare, servicii, sau sub formă de mijloace băneşti destinate procurării (creării) acestor active, precum şi acoperirii consumurilor şi/sau cheltuielilor curente.
    17. La aplicarea contabilităţii de angajamente mijloacele cu destinaţie specială se recunosc în cazul existenţei unei certitudini întemeiate că:
    a) mijloacele vor fi primite de către organizaţia necomercială,
    b) condiţiile aferente utilizării acestor mijloace vor fi îndeplinite,
    c) valoarea mijloacelor poate fi determinată în mod credibil.
    Conform contabilităţii de angajamente mijloacele cu destinaţie specială ce urmează să fie primite se înregistrează iniţial ca majorare concomitentă a creanţelor şi a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială pe termen lung sau scurt. Intrarea efectivă a mijloacelor cu destinaţie specială se înregistrează ca majorare a activelor respective şi diminuare a creanţelor.
    Exemplul 1
    Conform politicii de contabilitate, organizaţia necomerciala “X” aplică pentru evidenţa mijloacelor cu destinaţie specială contabilitatea de angajamente. Recunoaşterea iniţială a mijloacelor cu destinaţie specială se efectuează la  survenirea termenului de transfer a tranşelor conform graficului aprobat de către donator. Organizaţia necomercială a încheiat cu donatorul un contract de grant în noiembrie 2009 pentru realizarea unui proiect cu termenul de 12 luni, începînd cu 1 decembrie 2009. Conform graficului, prima tranşă a mijloacelor de grant în mărime de 50 000 lei urma să fie transferată organizaţiei la 10 decembrie 2009. Mijloacele de grant au fost încasate la contul curent al organizaţiei în  ianuarie 2010.
    În baza datelor din exemplul tranzacţiile aferente mijloacelor cu destinaţie specială se vor contabiliza în modul următor:
    decembrie 2009
    • recunoaşterea mijloacelor de grant - ca majorare concomitentă a creanţelor donatorului de grant si a finanţărilor şi încasărilor  cu destinaţie specială pe termen scurt în sumă de 50 000 lei.
    ianuarie 2010
    • primirea primei tranşe a grantului - ca majorare a mijloacelor băneşti la contul curent în valută naţională şi diminuare a creanţelor donatorului de grant în sumă de 50 000 lei.
    18. În cazul aplicării contabilităţii de casă mijloacele cu destinaţie specială în formă monetară se recunosc în momentul încasării lor, iar cele în formă nemonetară în momentul primirii lor şi se înregistrează ca majorare concomitentă a activelor respective (de exemplu, mijloace băneşti, stocuri, imobilizări necorporale şi corporale etc.) şi a finanţărilor şi încasărilor  cu destinaţie specială pe termen lung sau scurt.
    Exemplul 2
    În iulie 2010, organizaţia necomerciala “X” a încheiat cu donatorul un contract de grant pe un termen de 8 luni. Bugetul  proiectului constituie 120 000 lei, din care, în august 2010 a fost primită prima tranşă în sumă de 40 000 lei. Conform politicii de contabilitate, organizaţia aplică contabilitatea de casă pentru evidenţa mijloacelor cu destinaţie specială.
    În baza datelor din exemplu în august 2010 se va înregistra încasarea mijloacelor băneşti aferente grantului ca  majorare concomitentă a mijloacelor băneşti şi a finanţărilor cu destinaţie specială pe termen scurt, în sumă de 40 000 lei.
    19. Evaluarea iniţială a mijloacelor cu destinaţie specială se efectuează în funcţie de forma (monetară sau nemonetară) în care acestea au fost primite. Mijloacele primite sub formă monetară se evaluează la valoarea lor nominală, iar cele sub formă nemonetară – la valoarea de intrare, care se determină în conformitate cu standardele de contabilitate, cu excepţia regulilor stabilite în prezentele Indicaţii.
    Utilizarea mijloacelor cu destinaţie specială
    20. Mijloacele cu destinaţie specială pot fi utilizate pentru:
    a) acoperirea (compensarea) cheltuielilor curente;
    b) achiziţionarea (fabricarea) stocurilor şi a altor active curente;
    c) procurarea/crearea imobilizărilor necorporale şi corporale.
    21. În cazul aplicării contabilităţii de angajamente, utilizarea mijloacelor cu destinaţie specială pentru acoperirea cheltuielilor curente se înregistrează:
    a) ca majorare concomitentă a cheltuielilor curente şi a datoriilor; şi
    b) ca diminuare a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială şi majorare a veniturilor curente.
    22. La aplicarea contabilităţii de angajamente, utilizarea mijloacelor cu destinaţie specială pentru achiziţionarea (fabricarea) stocurilor şi a altor active curente, precum şi în cazul acordării avansurilor se înregistrează ca diminuare a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială şi majorare a:
    • veniturilor curente – în valoarea stocurilor utilizate;
    • veniturilor anticipate – în valoarea stocurilor neutilizate şi avansurilor acordate.
    În conformitate cu politica de contabilitate organizaţia necomercială poate înregistra finanţările şi încasările cu destinaţie specială aferente stocurilor şi avansurilor acordate la venituri anticipate în sumă totală. În acest caz pe măsura utilizării stocurilor şi decontării avansurilor acordate, veniturile anticipate se vor deconta la veniturile curente.
    Exemplul 3
    În iunie 2010, organizaţia necomercială “X” a încasat conform graficului stabilit mijloace de grant în sumă de 60 000 lei, pentru realizarea unui proiect tematic pe un termen de 8 luni. În aceeaşi  lună, din contul mijloacelor grantului au fost procurate şi achitate rechizite de birou în  valoare de 8 000 lei, din care, efectiv au fost consumate rechizite în sumă de 5000 lei. Rechizitele de birou ramase în stoc, în valoare de  3000 lei au fost consumate  în luna august.  Conform politicii de contabilitate, organizaţia aplică pentru evidenţa mijloacelor cu destinaţie specială contabilitatea de angajamente.
    În baza datelor din exemplu, tranzacţiile aferente primirii şi utilizării mijloacelor din contul grantului se vor înregistra în modul următor:
    iunie 2010
    • încasarea mijloacelor din contul grantului - ca majorare concomitentă a mijloacelor băneşti si a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială pe termen scurt în sumă de 60 000 lei;
    • procurarea rechizitelor de birou – ca majorare concomitentă a stocurilor şi a datoriilor comerciale în valoare de 8 000 lei;
    • achitarea datoriilor - ca diminuare concomitentă a datoriilor şi a mijloacelor băneşti în sumă de 8 000 lei;
    • utilizarea rechizitelor de birou – ca majorare a cheltuielilor curente şi diminuare a stocurilor în valoare de  5 000 lei;
    • decontarea finanţărilor cu destinaţie specială aferente:
    - rechizitelor de birou consumate – ca diminuare a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială pe termen scurt şi majorare a veniturilor curente în sumă de 5 000 lei;
    - rechizitelor de birou rămase în stoc - ca diminuare a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială pe termen scurt şi majorare a veniturilor anticipate curente în sumă de 3 000 lei .
    august 2010
    • utilizarea rechizitelor de birou – ca majorare a cheltuielilor curente şi diminuare a stocurilor – 3 000 lei;
    • decontarea veniturilor anticipate curente aferente rechizitelor de birou consumate – ca diminuare a veniturilor anticipate curente  şi majorare a veniturilor curente în sumă de 3 000 lei.
    23. Conform contabilităţii de angajamente, mijloacele cu destinaţie specială primite sub formă de imobilizări necorporale şi corporale sau utilizate pentru procurarea/crearea a astfel de imobilizări se înregistrează ca diminuare a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială şi majorare a fondului de imobilizări.
    Exemplul 4
    Utilizînd datele din exemplul 1, să admitem că în decembrie 2009 organizaţia „X”, în baza bugetului de grant aprobat, a achiziţionat şi a pus  în funcţiune tehnică de calcul cu valoarea de intrare 18 000 lei. Factura furnizorului pentru tehnica achiziţionată s-a achitat integral în ianuarie 2010. Suma uzurii calculate în ianuarie 2010 a constituit 500 lei. Conform politicii de contabilitate, evidenţa finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială se ţine în baza contabilităţii de angajamente.
    În baza datelor din exemplu tranzacţiile efectuate se vor înregistra în modul următor:
    decembrie 2009
    • intrarea tehnicii de calcul – ca majorare concomitentă a imobilizărilor corporale şi a datoriilor faţă de furnizor în sumă de 18 000 lei;
    • decontarea mijloacelor cu destinaţie specială pe termen scurt utilizate pentru procurarea tehnicii de calcul – ca diminuare a finanţărilor cu destinaţie specială pe termen scurt şi majorare a fondului de imobilizări în sumă de 18 000 lei;
    ianuarie 2010
    • achitarea facturii furnizorului pentru tehnica de calcul - ca diminuare simultană a datoriilor faţă de furnizor şi a mijloacelor băneşti în sumă de 18 000 lei.
    24. La aplicarea contabilităţii de casă, utilizarea mijloacelor cu destinaţie specială se recunoaşte pe măsura achitării datoriilor aferente cheltuielilor suportate, activelor şi serviciilor procurate.
    25. Cheltuielile şi veniturile curente rezultate din utilizarea finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială se recunosc şi se înregistrează în contabilitate concomitent (în aceeaşi perioadă) şi în aceeaşi mărime.
    26. Fundaţiile şi alte organizaţii necomerciale care acumulează şi distribuie mijloace cu destinaţie specială altor beneficiari, înregistrează utilizarea acestor mijloace în următorul mod:
    a) transferarea/transmiterea mijloacelor băneşti şi/sau a altor active beneficiarilor – ca majorare a creanţelor şi diminuare a mijloacelor băneşti şi/sau a altor active;
    b) decontarea mijloacelor cu destinaţie specială transferate/transmise beneficiarilor – ca diminuare a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială şi majorare a datoriilor;
    c) decontarea reciprocă a creanţelor şi datoriilor aferente mijloacelor cu destinaţie specială utilizate şi confirmate prin rapoartele beneficiarilor - ca diminuare concomitentă a datoriilor şi creanţelor. 
    Diferenţe de curs valutar şi dobînzi
    24. În cazul recunoaşterii/primirii şi utilizării mijloacelor cu destinaţie specială în valută străină, precum şi la întocmirea raportului financiar apar diferenţe de curs valutar favorabile şi nefavorabile, care se înregistrează ca majorare sau diminuare a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială. Aceste diferenţe se referă la soldurile mijloacelor valutare în casierie şi la conturile bancare, inclusiv depozite, la creanţele şi datoriile în valută străină aferente mijloacelor cu destinaţie specială şi se contabilizează la data efectuării tranzacţiei şi întocmirii raportului financiar.
    Exemplul 5
    În decembrie 2009, la contul valutar al organizaţiei necomerciale “X” s-au încasat mijloace aferente grantului în sumă de 4 000 dolari S.U.A. pe un termen de 10 luni, care nu s-au utilizat pînă la data întocmirii raportului financiar anual.
    Cursul oficial al Băncii Naţionale a Moldovei (BNM)  pentru un dolar S.U.A. a constituit la data:
    - primirii grantului - 12,70 lei,
    - întocmirii raportului financiar (31.12) -12,65 lei.
    Conform condiţiilor exemplului, la data întocmirii raportului financiar pe anul 2009 s-a înregistrat diferenţa de curs valutar nefavorabilă în sumă de 200 lei (4 000 dolari S.U.A.  x (12,65 lei -12,70 lei), care trebuie reflectată ca diminuare concomitentă a mijloacelor băneşti la conturile curente în valută străină şi a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială pe termen scurt.
    Exemplul 6
    Organizaţia necomercială „X” a încasat la 17 ianuarie 2010 mijloace de grant la contul valutar în mărime de 50 000 euro, pentru realizarea unui proiect pe un termen de 7 luni. La 23 ianuarie 2010 organizaţia a achiziţionat materiale didactice din străinătate în valoare de 5 000 euro pentru utilizare în cadrul proiectului.
    Achitarea integrală a facturii furnizorului străin s-a efectuat la 28 ianuarie al aceluiaşi an.
    Cursul oficial al BNM pentru un euro a constituit la data:
    - primirii grantului - 17,62 lei,
    - achiziţionării materialelor didactice – 17,62 lei,
    - achitării facturii - 17,60 lei.
    Conform condiţiilor exemplului, tranzacţiile efectuate se vor înregistra în următorul mod:
    • intrarea mijloacelor de grant – ca majorare concomitentă a mijloacelor băneşti la conturile curente în valută străină şi a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială pe termen scurt în sumă de 50 000 euro/881 000 lei (50 000 euro x 17,62 lei);
    • achiziţionarea materialelor didactice – ca majorare concomitentă a stocurilor şi a datoriilor comerciale  în sumă de 5 000 euro/88 100 lei (5 000 euro x 17,62 lei);
    • achitarea facturii furnizorului – ca diminuare concomitentă a datoriilor şi a mijloacelor băneşti la conturi curente în valută străină în sumă de 5 000 euro/88 000 lei (5 000 euro x 17,60 lei);
    •  înregistrarea diferenţei de curs favorabile aferente datoriilor pe termen scurt privind facturile de achitat în străinătate – ca diminuare a datoriilor şi majorare a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială pe termen scurt în sumă de 100 lei (88100 lei - 88 000 lei).
    28. Dobînzile calculate de bancă pentru soldurile mijloacelor cu destinaţie specială la conturile curente şi de depozit în valută naţională şi străină se recunosc ca majorare concomitentă a mijloacelor băneşti în conturile curente în valută naţională şi străină şi a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială pe termen lung sau scurt.
    Exemplul 7
    Organizaţia necomercială “X” a încasat în februarie 2009 mijloace de grant pentru realizarea  unui proiect cu termenul de  2 ani 6 luni. Suma totală a grantului a constituit 1000 000 lei, inclusiv  pentru acoperirea cheltuielilor primului an – 450 000 lei. Conform condiţiilor finanţatorului, suma grantului neutilizată în primul an de realizare a proiectului (550 000 lei) trebuie să  fie alocată la un cont de depozit, iar dobînda cîştigată urmează să fie utilizată în cadrul aceluiaşi proiect. La data întocmirii raportului financiar (31.12.2009) organizaţia a recunoscut un venit sub formă de dobîndă calculată de la suma mijloacelor de grant în mărime de 16 400 lei.
    Conform condiţiilor exemplului, suma dobînzii obţinute se va înregistra în contabilitate ca majorare concomitentă a mijloacelor băneşti la contul curent în valută naţională şi a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială pe termen lung în sumă de 16 400 lei.
    Mijloacele cu destinaţie specială neutilizate
    29. Mijloacele cu destinaţie specială neutilizate apar în cazul utilizării incomplete a mijloacelor încasate, din motivul sistării proiectelor (programelor) sau după finalizarea acestora, cînd suma mijloacelor primite depăşeşte suma mijloacelor utilizate. Cu acordul finanţatorului mijloacele neutilizate pot fi rambursate, redirecţionate la cofinanţarea altor proiecte (programe) sau decontate la venituri curente.
    30. Rambursarea mijloacelor neutilizate se înregistrează ca diminuare concomitentă a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială pe termen lung sau scurt şi a mijloacelor băneşti. Redirecţionarea mijloacelor se înregistrează ca corespondenţă internă între subconturile conturilor sintetice de evidenţă a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială. Decontarea mijloacelor neutilizate la veniturile curente se înregistrează ca diminuare a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială pe termen lung sau scurt şi majorare a veniturilor curente.
    Exemplul 8
    Organizaţia necomercială “X” a obţinut un grant în mărime de 150 000 lei. Grantul a fost destinat unui proiect privind susţinerea persoanelor social vulnerabile pe un termen  de 6 luni. Pentru realizarea proiectului s-au cheltuit efectiv 142 000 lei. Organizaţia necomercială a primit în scris acceptul finanţatorului pentru a folosi mijloacele băneşti rămase în sumă de 8 000 lei în scopuri statutare, din care conform deciziei consiliului organizaţiei 6 000 lei s-au utilizat  pentru cofinanţarea altui proiect.
    Conform datelor din exemplu, mijloacele cu destinaţie specială neutilizate se vor contabiliza în modul următor:
   • mijloacele redirecţionate pentru alt proiect – ca corespondenţă internă între subconturile conturilor sintetice de evidenţă a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială aferente proiectelor concrete în sumă de 6 000 lei;
    • mijloacele nedistribuite - ca diminuare a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială pe termen lung sau scurt şi majorare a veniturilor curente în sumă de 2 000 lei.
    Contabilitatea mijloacelor nepredestinate
    31. Mijloacele nepredestinate se contabilizează în funcţie de forma în care acestea au fost primite:
    a) mijloacele nepredestinate primite sub formă de imobilizări se înregistrează ca majorare concomitentă a imobilizărilor necorporale şi corporale şi a fondului de imobilizări;
    b) mijloacelor nepredestinate primite sub formă de mijloace băneşti, stocuri sau alte active curente se înregistrează ca majorare concomitentă a activelor respective şi a veniturilor curente.
    Mijloacele nepredestinate care iniţial au fost decontate la venituri curente şi utilizate ulterior pentru procurarea/crearea imobilizărilor necorporale şi corporale se înregistrează ca majorare simultană a cheltuielilor curente şi a fondului de imobilizări.
    Exemplul 9
    În martie 2010, organizaţia necomercială “X” a primit o donaţie necondiţionată de la o persoană fizică sub formă de mijloace băneşti în sumă de 15 000 lei din care ulterior s-a procurat un calculator  în valoare estimată de 10 000  lei.
    În baza datelor din exemplu se vor efectua următoarele înregistrări contabile:
    • primirea mijloacelor băneşti - ca majorare concomitentă a mijloacelor băneşti şi a veniturilor curente în sumă de 15 000 lei;
    • procurarea calculatorului  - ca majorare concomitentă a imobilizărilor corporale şi a fondului de imobilizări în sumă de 10 000 lei;
    • achitarea datoriilor pentru calculatorul procurat – ca diminuare concomitentă a datoriilor şi a mijloacelor băneşti în sumă de 10 000 lei;
    • majorarea fondului de imobilizări în valoarea calculatorului procurat - ca majorare concomitentă a cheltuielilor curente şi a fondului de imobilizări în sumă de 10 000 lei.
    Contabilitatea contribuţiilor fondatorilor şi membrilor organizaţiei necomerciale
    32. Contabilitatea contribuţiilor fondatorilor şi a membrilor organizaţiei necomerciale  se ţine în funcţie de tipul acestora (aporturi iniţiale, cotizaţii şi alte contribuţii).
    33. Aporturile iniţiale ale fondatorilor organizaţiei necomerciale depuse conform legislaţiei se înregistrează în baza contabilităţii  de casă - ca majorare concomitentă a mijloacelor băneşti, imobilizărilor necorporale şi corporale, stocurilor şi a altor fonduri ale organizaţiei necomerciale.
    34. Cotizaţiile şi alte contribuţii ale fondatorilor şi ale membrilor organizaţiei necomerciale (donaţii, sponsorizări, subvenţii etc.) se reflectă conform contabilităţii de angajamente sau contabilităţii de casă în funcţie de destinaţia lor (pentru realizarea unor misiuni speciale sau în alte scopuri).
    35. În cazul aplicării contabilităţii de angajamente cotizaţiile şi alte contribuţii destinate realizării unor misiuni speciale se înregistrează iniţial ca majorare concomitentă a creanţelor şi a finanţărilor cu destinaţie specială pe termen lung sau scurt. Cotizaţiile şi alte contribuţii, a căror utilizare nu este condiţionată de realizarea unor misiuni speciale, se reflectă ca majorare concomitentă a creanţelor şi a veniturilor curente.
    Exemplul 10
    Termenul de achitare a cotizaţiilor anuale de membru în organizaţia  necomercială “X” este stabilit la 1 noiembrie. Suma cotizaţiilor neachitate de membrii organizaţiei pentru anul 2009 constituie 1800 lei. Membrii organizaţiei cu restanţă la plata cotizaţiilor au confirmat disponibilitatea achitării acestora. Cotizaţiile au fost achitate efectiv în ianuarie 2010. În conformitate cu politica de contabilitate, cotizaţiile de membru se recunosc în baza contabilităţii de angajamente. Bugetul organizaţiei necomerciale pe anul 2009 prevede utilizarea cotizaţiilor de membru pentru:
    • realizarea unui proiect pe  termen scurt (varianta I);
    • alte activităţi statutare care nu sînt legate de realizarea unor misiuni speciale (varianta II).
    În baza datelor din exemplu, se vor efectua următoarele înregistrări contabile:
    decembrie 2009 – recunoaşterea cotizaţiilor neachitate:
    varianta I – ca majorare concomitentă a creanţelor şi a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială pe termen scurt în sumă de 1 800 lei
    varianta II - ca majorare concomitentă a creanţelor şi a veniturilor curente, în sumă de 1800 lei;.
    ianuarie 2010 – achitarea cotizaţiilor pe anul 2009:
    Variantele I şi II - ca majorare a mijloacelor băneşti şi diminuare a creanţelor în sumă de 1 800 lei.
    36. În cazul aplicării contabilităţii de casă cotizaţiile şi alte contribuţii ale fondatorilor şi a membrilor organizaţiei necomerciale primite pentru realizarea unor misiuni speciale se înregistrează ca majorare concomitentă a mijloacelor băneşti sau a altor active şi a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială pe termen lung sau scurt.
    37. Cotizaţiile şi alte contribuţii destinate altor scopuri se contabilizează în funcţie de tipul activelor în care acestea au fost primite:
    a) cotizaţiile şi alte contribuţii primite sub formă de mijloace băneşti, stocuri sau alte active curente se înregistrează ca majorare concomitentă a activelor respective şi a veniturilor curente;
    b) cotizaţiile şi alte contribuţii primite sub formă de imobilizări se înregistrează ca majorare concomitentă a imobilizărilor respective şi a fondului de imobilizări;
    c) cotizaţiile şi alte contribuţii primite iniţial sub formă de mijloace băneşti şi ulterior utilizate pentru procurarea/crearea imobilizărilor necorporale şi corporale se înregistrează în modul prevăzut în paragraful 31, b) din prezentele Indicaţii.
    38. Contribuţiile fondatorilor şi membrilor organizaţiei necomerciale primite în formă monetară se evaluează în suma lor nominală, iar cele sub formă nemonetară – la valoarea de intrare, care se determină în conformitate cu standardele de contabilitate, ţinînd cont de regulile prezentelor Indicaţii.
    Contabilitatea veniturilor şi cheltuielilor aferente activităţilor economice statutare
    39. În afară de misiunile cu destinaţie specială, organizaţia necomercială poate desfăşura şi activităţi economice statutare, cum ar fi:
    a) organizarea lecţiilor, expoziţiilor, licitaţiilor, acţiunilor de acumulare a fondurilor, sportive şi a altor acţiuni ce corespund obiectivelor statutare ale organizaţiei;
    b) activitatea de producţie, care se consideră producerea şi desfacerea mărfurilor, prestarea serviciilor – activitate care corespunde obiectivului de creare a organizaţiei necomerciale şi este prevăzută în documentele de constituire a organizaţiei;
    c) prestarea unor servicii de importanţă socială în domeniile învăţămîntului, ştiinţei, culturii, sănătăţii, precum şi de apărare a drepturilor omului, de la răspîndire a cunoştinţelor, acordare a ajutorului social, lichidare a urmărilor calamităţilor naturale, protejarea mediului şi de la alte activităţi  de importanţă socială, care nu contravin legislaţiei şi obiectivelor statutare a organizaţiei necomerciale;
    d) activităţi de investiţii, financiare şi de alt gen, prevăzute în actele de constituire.
    40. Activităţile economice statutare generează venituri şi cheltuieli care se înregistrează conform contabilităţii de angajamente, în baza regulilor generale, stabilite de standardele de contabilitate, ţinînd cont de prevederile prezentelor Indicaţii.
    41. Rezultatul din activităţile economice (excedentul sau deficitul) se determină la finele perioadei de gestiune şi se decontează la majorarea sau diminuarea fondului de autofinanţare a organizaţiei necomerciale, în modul prevăzut în paragraful 65 din prezentele Indicaţii.
    Contabilitatea activelor
    Reguli generale
    42. Activele organizaţiilor necomerciale cuprind imobilizările, stocurile, titlurile de valoare, mijloacele băneşti şi alte active aflate în proprietate şi se contabilizează în modul prevăzut de standardele de contabilitate, ţinînd cont de regulile prezentelor Indicaţii.
    43. În organizaţiile necomerciale apar particularităţi aferente contabilităţii activelor primite cu titlul gratuit sau procurate din contul diferitelor surse de finanţare pentru transmitere altor beneficiari (persoane social vulnerabile, aziluri de bătrîni, case de copii etc.).  Aceste active pot fi înregistrate ca active – în conturi bilanţiere doar în cazul respectării criteriilor de recunoaştere stabilite de standardele de contabilitate. În alte cazuri bunurile respective se înregistrează în contabilitatea extrabilanţieră.
    44. Activele primite cu titlu gratuit, indiferent de destinaţia lor, se evaluează la valoarea de intrare, care se determină în baza actelor de donaţie, proceselor-verbale de primire - predare şi a altor documente, care confirmă transmiterea dreptului de proprietate sau de folosinţă  şi destinaţia acestora.
     45. Valoarea de intrare a activelor primite în folosinţă temporară sau cu scopul  transmiterii lor ulterioare unor categorii de beneficiari stabiliţi, se evaluează de către o comisie independentă conform documentelor de însoţire sau în baza:
    • preţului  donatorului - în cazul în care bunurile sînt produse de către acesta;
    • valorii juste a activului determinate în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare – în cazul în care donatorul a procurat bunurile în scopul donaţiei sau cînd valoarea acestora nu este indicată în documentele de primire;
    • valorii în vamă stabilite conform prevederilor legale - în cazul primirii activului din străinătate, cînd valoarea nu este indicată în documentele donatorilor străini;
    • valorii determinate în altă bază raţională – în cazul primirii activelor foste în folosinţă cînd valorea acestora nu este indicată în documentele de primire. 
    46. Costurile (cheltuielile) de achiziţionare şi de pregătire a activelor pentru realizarea misiunilor speciale se includ în valoarea de intrare a acestora numai în cazul cînd acestea au fost acoperite din aceeaşi sursă de finanţare. În caz contrar aceste costuri se înregistrează ca cheltuieli curente.
    Imobilizări necorporale şi corporale
    47. Imobilizările necorporale şi corporale primite/procurate din contul mijloacelor cu destinaţie specială se înregistrează în modul prevăzut în paragraful 23 din prezentele Indicaţii.
    48. Imobilizările necorporale şi corporale primite/procurate din contul mijloacelor nepredestinate se înregistrează conform prevederilor paragrafului 31 (a) din prezentele Indicaţii.
    49. Calcularea amortizării/uzurii imobilizărilor intrate din contul mijloacelor cu destinaţie specială şi a celor nepredestinate se înregistrează ca diminuare a fondului de imobilizări şi majorare a amortizării/uzurii acumulate.
    50. Calcularea amortizării/uzurii imobilizărilor procurate din contul mijloacelor rezultate din activităţi economice statutare se înregistrează ca majorare concomitentă a consumurilor şi/sau cheltuielilor curente şi a amortizării/uzurii acumulate.
    51. Reevaluarea imobilizărilor organizaţiei necomerciale se efectuează în baza regulilor generale stabilite în standardele de contabilitate, ţinînd cont de prevederile specifice prevăzute în prezentele Indicaţii.
    Diferenţele dintre reevaluarea imobilizărilor necorporale şi cele corporale se înregistrează:
    a) ca majorare sau diminuare a valorii imobilizărilor şi a fondului de imobilizări - pentru imobilizările primite/procurate din contul mijloacelor cu destinaţie specială şi a celor nepredestinate;
    b) ca majorare sau diminuare a valorii imobilizărilor şi a diferenţelor din reevaluare – pentru imobilizările intrate din alte surse.
    52. În cazul modernizării, reconstrucţiei imobilizărilor necorporale şi corporale apar costuri (investiţii capitale) ulterioare care se contabilizează în baza regulilor generale stabilite în standardele de contabilitate şi a prezentelor indicaţii metodice. În organizaţiile necomerciale costurile ulterioare pot fi acoperite din contul:
    a) mijloacelor cu destinaţie specială;
    b) mijloacele nepredestinate;
    c) fondul de autofinanţare.
    53. Capitalizarea costurilor ulterioare se admite în cazul în care acestea au generat majorarea termenului de funcţionare utilă şi/sau creşterea productivităţii/capacităţii imobilizărilor.
    54. Contabilitatea ieşirii imobilizărilor este condiţionată de sursa de intrare şi cauza ieşirii acestora (casării/lichidării – în cazul amortizării/uzurii fizice şi/sau morale,  transmiterii cu titlul gratuit, vînzării, altor operaţiuni).
    55. Casarea imobilizărilor ca urmare a amortizării /uzurii totale se înregistrează: ca diminuare concomitentă a amortizării/uzurii acumulate şi a valorii activului.
    56. Casarea imobilizărilor înainte de expirarea duratei de funcţionare utilă a acestora, precum şi la transmiterea cu titlul gratuit a lor se înregistrează:
    a) ca diminuare concomitentă a amortizării/uzurii şi a valorii imobilizărilor – în mărimea  amortizării/uzurii acumulate;
    b) ca diminuare concomitentă a fondului de imobilizări şi a valorii imobilizărilor – în mărimea valorii de bilanţ a imobilizărilor.
    57. Bunurile obţinute din casarea imobilizărilor se evaluează la valoarea realizabilă netă şi se reflectă ca majorare concomitentă a stocurilor şi a veniturilor curente.
    58. Valoarea de vînzare a imobilizărilor aferente fondului de imobilizări se înregistrează ca majorare concomitentă a creanţelor/mijloacelor băneşti  şi a veniturilor curente.
    Exemplul 11
    Asociaţia obştească „X” a procurat din contul mijloacelor cu destinaţie specială o cameră video în valoare de 6 000 lei. Mijloacele cu destinaţie specială utilizate au fost  decontate la fondul de imobilizări al organizaţiei. După un an camera video a fost comercializată la preţul de 3 000 lei. Uzura acumulată la data vînzării constituie 2 600 lei.
    În baza datelor din exemplu tranzacţiile aferente comercializării camerei video se va înregistra în contabilitate în modul următor:
    • casarea valorii neamortizate - ca diminuare concomitentă a fondului de imobilizări şi valorii camerei video la suma de 3 400 lei;
    • decontarea uzurii - ca diminuare concomitentă a uzurii acumulate şi valorii camerei video la suma de 2 600 lei;
    • reflectarea valorii de vînzare – ca majorare concomitentă a creanţelor /mijloacelor băneşti şi a veniturilor curente în sumă de 3 000 lei.
    59. Ieşirea imobilizărilor procurate/create din contul surselor de autofinanţare, se contabilizează conform prevederilor standardelor de contabilitate.
    Stocuri şi alte active curente
    60. Pentru realizarea misiunilor speciale organizaţia necomercială poate primi nemijlocit stocuri şi alte active curente şi/sau mijloace băneşti pentru achiziţionarea acestora.
    61. Stocurile şi alte active curente primite sau achiziţionate din contul mijloacelor cu destinaţie specială şi utilizate pentru realizarea unor misiuni speciale se înregistrează în modul următor:
    a) primirea stocurilor - ca majorare concomitentă a stocurilor şi finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială;
    b) achiziţionarea stocurilor din contul mijloacelor cu destinaţie specială – ca majorare concomitentă a stocurilor şi datoriilor;
    c) utilizarea stocurilor - ca majorare a consumurilor şi/sau cheltuielilor curente şi  diminuare a costului stocurilor utilizate;
    d) decontarea mijloacelor cu destinaţie specială aferente stocurilor utilizate şi neutilizate - în modul stabilit de paragraful 22 a prezentelor Indicaţii.
    62. Stocurile intrate din contul mijloacelor nepredestinate se înregistrează ca majorare concomitentă a stocurilor şi a veniturilor curente.
Contabilitatea fondurilor
    63. Fondurile organizaţiei necomerciale cuprind:
    • fondul de imobilizări;
    • fondul de autofinanţare;
    • alte fonduri.
    64. Fondul de imobilizări cuprinde finanţările şi încasările cu destinaţie specială şi mijloacele nepredestinate aferente imobilizărilor necorporale şi corporale procurate/create, costurilor ulterioare capitalizate.
    Constituirea (majorarea) fondului de imobilizări se înregistrează în cazul decontării finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială, primirii mijloacelor nepredestinate sub formă de  imobilizări, sau utilizării ulterioare a acestor mijloace pentru procurarea/crearea imobilizărilor. Diminuarea fondului de imobilizări se reflectă pe măsura calculării amortizării/uzurii şi ieşirii imobilizărilor.
    65. Fondul de autofinanţare se constituie din  rezultatul (excedentul sau deficitul) activităţilor statutare, inclusiv celor economice.
    Fondul poate fi utilizat pentru finanţarea misiunilor speciale şi în alte scopuri stabilite de organul de conducere al organizaţiei.
    Utilizarea fondului de autofinanţare se înregistrează pentru:
    - cofinanţarea misiunilor speciale se înregistrează - ca diminuare a fondului de autofinanţare şi majorare a finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială;
    - acoperirea altor cheltuieli curente – ca diminuare  a fondului de autofinanţare şi majorarea datoriilor sau diminuarea mijloacelor băneşti.
    66. Alte fonduri cuprind aporturile iniţiale ale fondatorilor fundaţiilor şi alte surse aferente mijloacelor restricţionate  pentru utilizare. Majorarea şi micşorarea altor fonduri se înregistrează în funcţie de destinaţia acestora conform deciziei organului de conducere a organizaţiei necomerciale.
    Rapoartele financiare ale organizaţiei necomerciale
    67. Organizaţiile necomerciale care ţin contabilitatea conform sistemului simplificat sau complet în partidă dublă întocmesc şi prezintă rapoarte financiare în modul prevăzut de Legea contabilităţii şi standardele de contabilitate, ţinînd cont de prevederile prezentelor Indicaţii metodice.
    68. În afară de informaţiile prevăzute în actele normative indicate în paragraful precedent din prezentele indicaţii, rapoartele financiare ale organizaţiei necomerciale trebuie să cuprindă suplimentar date privind:
    a) imobilizările şi activele curente intrate din contul mijloacelor cu destinaţie specială;
    b) creanţele beneficiarilor mijloacelor cu destinaţie specială;
    c) fondurile organizaţiei necomerciale;
    d) fluxul finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială pe termen lung şi scurt;
    e) datoriile faţă de beneficiarii mijloacelor cu destinaţie specială;
    f) soldul şi cauza neutilizării finanţărilor şi încasărilor cu destinaţie specială;
    g) veniturile şi cheltuielile curente aferente mijloacelor cu destinaţie specială utilizate;
    h) veniturile şi cheltuielile activităţilor economice statutare;
    i) alte venituri şi cheltuieli;
    j) rezultatul (excedentul sau deficitul) activităţilor statutare, inclusiv celor economice;
    k) altă informaţie necesară utilizatorilor rapoartelor financiare.
    Dezvăluirea acestor informaţii, inclusiv privind fluxul mijloacelor cu destinaţie specială, urmează să fie efectuată în Nota explicativă la rapoartele financiare. Conţinutul informaţiei cu privire la fluxul mijloacelor cu destinaţie specială este prezentat în anexa 2.
    Prevederi tranzitorii
    69. Prezentele Indicaţii metodice se aplică prospectiv începînd cu perioadele de gestiune ulterioare datei intrării în vigoare.
    70. La deschiderea bilanţului contabil pe anul 2011 organizaţia necomercială va deconta:
    - finanţările şi încasările cu destinaţie specială utilizate pentru procurarea/crearea imobilizărilor corporale şi necorporale - la fondul de imobilizări;
    - rezultatul activităţii statutare (pierdere/profit) - la fondul de autofinanţare;
    - finanţările şi încasările cu destinaţie specială aferente stocurilor neutilizate şi avansurilor acordate - la venituri anticipate;
    - aporturile iniţiale ale fondatorilor fundaţiilor depuse conform legislaţiei şi reflectate în componenţa capitalului statutar – la alte fonduri.
    Data intrării în vigoare
    71. Prezentele indicaţii metodice intră în vigoare  la 1 ianuarie 2011.

    anexa nr.1

    anexa nr.2